Əsl ədəbiyyat
ideyalı olmalıdır
Əkbər
Qoşalı: “Bircə təsəlli var: görün, kitab, ədəbiyyat,
olmasaydı nələr baş verərmiş?! Hələ
ədəbiyyat var, vəziyyət belədir”
Əkbər Qoşalı 1973-cü il aprelin 3-də Tovuz rayonunun Qoşa kəndində anadan olub. İlk kitabı "Ömür qoyub gedənlər" (1998) Tovuz rayonunun Böyük Qışlaq bölgəsinin şəhid övladlarından bəhs edir. Şair, publisist Əkbər Qoşalının müsahibəsini təqdim edirik.
– Əkbər müəllim, şeirlərinizdə həm modernist meylləri, həm də türk xalq ədəbiyyatı nümunələrinə yaxınlıq duyulur, bu iki paralel xətti necə qoruyursunuz?
–
Açığını deyək, mən öz
şeirlərimi təsnifatlaşdırmamışam, o üzdən dediyin paralellik mövcuddur ya yox, bunu
dəqiq deyə bilmərəm. Digər tərəfdən, şeir yazanda “paralellik”, yaxud başqa bir “xətt qoruma” mexanizmi haqqında
düşünmürsən – şeirdi,
yazırsan və onun “necəliyi”, “nəliyi”
ilə bağlı oxucunun qənaəti hasil olur. Bununla belə, illa da dediyin
fikrin əksini sübut
etmək havası içində də deyiləm – əgər
dediyin kimisə, bu bəd
hal sayılmaz, əlbəttə.
Əslində, türk şeirinin
ruhunu tuta bilən, türklüyü ruhunda hiss edən, özəlliklə, türk ruhlu yazar üçün, sənin
sözünlə desək, modernist olmaq, təbii bir
sürəcdir. Dünyanın o
üzü ilə bu üzünü görüşdürən,
tarixə ipək yolu sərən – professor Rahid Uluselin sözü ilə
desək, “mədəniyyətlərin ipək yolu”nu çəkən, bundan
daha öncələr isə dağ əridib, bəşəriyyətə
dəmiri qazandıran, yüzillər sonrasında ozanlar
ozanı Aşıq Alının dili ilə,
“ipək tora həlqə salma
dəmirdən...” deyən, günümüzdə tarixi ipək yolunu dəmir
yollarına keçirən... bir ulusun yazarı özünü
bilirsə, yenilikçi olacaq,
yeniliklər yaradacaq, yeni
söz deyəcək, təbii... Desən ki, mövzumuz
nə ipəkdir, nə də dəmir – bir
baxıma doğru demiş
olarsan, ancaq ünlü ifadə ilə desək, “dünyaya harmoniya yaratmağa gələn” türkün
ipək kimi yumşaq,
dəmir kimi, polad kimi möhkəm yaxlaşımı da, özündə dünyanın,
insanlığın yaşantılarını, hiss-həyəcanını,
keçmişini, bu gün və gələcəyini
yansıdır, yansıtmalıdır. Bu anlamda, bütün
“göydən enən kitablar”a tapındığı – bütün
dinləri qəbul edən ulusun çağdaş yazarı da,
bütün şeir,
yaradıclıq formalarını təbii bir
sürəclə əxz edə bilər...
– Türkçü və millətçi nümunələr yaratmağınızda çalışdığınız Atatürk Mərkəzinin yaxşı və pis mənada hansı rolu var?
– Mən Ədəbiyyat
dünyasından Atatürk Mərkəzinə
gəlmişəm, Atatürk Mərkəzindən
Ədəbiyyata yox! – Ona
görə də, dediyin anlamda
təsir “söz konusu”
ola bilməz. Ümumən Atatürk
adı ilə yanaşı pis nə ola bilər ki?! – Nə
olsa, yaxşı olar, yaxşılığa olar! Mərkəzə yalnız
Azərbaycanın deyil, bütün
Türk Dünyasının
tanınmış alimlərindən Nizami
müəllimin başçılıq etməsi də,
özünəməxsus bir gözəllik
qatır işin içinə. Ona görə də, bu Mərkəz
qurulandan burada
çalışan hər
kəsdə Nizami müəllimin
üslubundan, yaradıcılıq ritm və ahəngindən, öyrəndiyimiz,
yazdığımız mövzuların, Atatürk
irsinin enejisindən, xarakterindən bir şeylər, öz təbii
axarı ilə yazı-pozuya çökə bilər, əlbəttə.
Əgər hansımızdasa, bu varsa, alqışa layiqdir,
deyə düşünürəm.
– Ortaq türkcə barədə fikirlər səsləndirən yazarlardan biri də sizsiniz. Deyək ki, ortaq türkcə yaransa bütün Azərbaycan, Türkiyə və s. ədəbi nümunələri bir neçə il sonra o diləmi çevriləcək, bu hal sizə absurd görünmürmü?
– Ortaq türkcə türk birliyinin vacib məsələlərindən biridir, lakin tələsikliyi sevməyən bir vaciblik içərməkdədir bu məsələ... Ortaq türkcə, nə vaxtsa, gerçəklik olacaq, inşallah. – “ortaq keçmişdən ortaq gələcəyə” gedən yolda bir qala bürcü də “ortaq dil” olacaq. Bilirsən, bilgisayar texnologiyaları, ümumən İKT o qədər hızla inkişaf edir ki, bəlkə də, ortaq türkcə bir fakta çevriləndə, mətn çevirməsi, kitab nəşri kimi mövzular heç problem mahiyyətli olmayacaqlar. Yəqin ö dövrün də öz sualları, öz çağırışları olacaq, yaşayarıq, görərik. Təki ortaq əlifba, ortaq türkcə, ümumən türk birliyi yaransın, “gerisi təfərrütadır”.
– “Türk Dünyasında Ədəbiyyat...” kitabında haqqında danışdığınız yazarların adını seçilmiş şriftlə vermisiz. Bu mətnə maraqlı bir ironik yük də verir, bizim yazarlar müsahibə və məruzə yazıları oxuyanda öz adlarını axtarırlar. elə bil, siz onların işini asanlaşdırmısınız...
– Əgər
kiminçünsə bir asanlaşma
olubsa, zərəri yoxdur,
qoy olsun, ancaq o seçilmiş
şrift kiminsə öz
adını asan tapması üçün
deyil, bəlkə
araşdırmaçıların diqqəti üçün
yararlı ola bilər. Yox,
əgər illa da bir “asanlaşma” var deyə israr edirsən,
qoy olsun – ölkəmiz
asanlaşır, qoy kitablarımız da asanlaşsın.
– Adətən, 40-50 yaşlı şairlərin bir çoxunun şeirlərini oxuyursan, 20 il öncəki ilə o qədər də çox fərqlənmir. Şeirimizdə dəyişim dönəmi sizcə niyə zəif olar?
– Bu, bir subyektiv
fikir kimi maraqlı
görünə bilər, lakin özün də təqdir edərsən ki, dediyin “dəyişim-dönüşüm
zəifliyi” heç də bütün
yazarlarımıza şamil ediləcək
hal sayılmaz. Konkret olaraq kimlərdəsə belə hal müşahidə edilirsə, bu kiminə görə mövzuya,
kiminə görə formaya, kiminə
görə də, öz sənət kredosuna sadiqlik kimi alqışlana bilər. Mənə elə
gəlir, dəyişim olması daha məntiqlidir.
– Zira, “...hər şey
axar: su, tarix, yıldız, insan və
fikir”.
– Ədəbiyyatdan təbliğat vasitəsi kimi istifadə etməyə, ədəbiyyatı ideologiyaya çevirməyə necə baxırsınız?
– Ədəbiyyatın
“vintcik” kimi göründüyü anlar
tarixə gömüldü – heç o zaman
da “vintcik” olmadı
Əsl Ədəbiyyat! Ədəbiyyatı vasitə kimi istifadə etməyi doğru
hesab etmirəm, təbii. Onu
qəbul edirəm ki, əsl ədəbiyyat
ideyalı olmalıdır! İdeyasız, başqa
sözlə, ideyadan yoxsul
ədəbiyyat nəyə yarar? – sabun köpüyü kimi, yaxud keçici
parıltılı bir şey
olacaq. Elə bugünümüzdə, nə
qədər desən, belə “örnək”lər var.
– Şeirlərinizdə ictimai hadisələrə reaksiya zəifdir, ya da yazılarınızda nələrəsə qarşı deyilsiniz. Sizcə, dünyada hər şey qaydasındadırmı, yoxsa “boğazınızda” qalan hansısa fikirlər var?
– Bu rəyə, qənaətə necə gəlmisən
bunu., yumşaq desək,
“məraq edirəm”
– Bəyəm, hansı dünyada nə
vaxt hər şey qaydasında olub?
– Səncə, neçə-neçə
professor-müəllim qabağında oturmuş, neçə
ölkədə olmuş, neçə kitabı
çıxmış bir insan ictimai motivləri bilməzmi?
– Həncəri
deyərlər, hər şair işlədiyi mövzudan
asılı olmayaraq eyni zamanda öz zəmanəsinin ifadəçisidir
– bundan qaçmaq nə mümkündür, nə də
lazımdır... “Boğazda qalmaq” məsələsinə gəldikdə
isə, bu da sabah-birisigün kimdəsə müşahidə
olunarsa, “insanlıq halı” deyərəm.
– Bəyəm,
hər şeyi deməkmi lazımdır?. Digər yandan,
sualın “fikirlər var”la
qurtarır və bu da
belə bir cavab doğurur ki, “fikir varsa, təzahür edəcək.
Boğazadək gələn fikir, illa da bir
şəkildə təcəlla tapmalıdır., yoxsa, heç
yaranmazdı, heç fikir
olmazdı ki! Nəhayət, əgər
Tanrı Peyğəmbərlərə hər şeyi deməyibsə
– hətta öz sonuncu elçisinə belə hər şeyi
deməyibsə, peyğəmbərlər də xalqa, bəşəriyyətə
hər şeyi deməyiblərsə, onların demədikləri,
hökm vermədikləri ilə bağlı üləmalar,
övliyalar, müctəhidlərə üz tutulursa və bu
ardıcıllığı daha da uzatmaq mümkünsə,
şairdən, yazıçıdan hər şeyi demək tələbi
nə qədər ədalətlidir, əfəndim? Yəni, elə ha deyil, Tanrı öz
elçilərinə demədiklərini bilmir
– sadəcə açıqlamaq ehtiyacı duymayıb, elə ha deyil; peyğəmbərlər
dedikləri qədərdir, demədikləri də vardır, əlbəttə;
demədiklərindən, elmli-helimli
kişilər də yazmadıqları, demədikləri ilə
bir bütövdürlər; demək, şairi, yazıçını da demədikləri ilə birgə bütöv görmək, anlamaq
insanca bir
yaxlaşım olardı. Əgər sən öz
sevdiyin yazıçıya, şairə
güvənirsənsə, o güvəncin
içinə güvə düşməyə qoyma. Hə, mənim əzizim, gör
Şaiq Vəli nə deyir:
“Oldu, deyilənlər oldu,
Olacaqlar
olacaqlar!
Soldu, açıldı gül...
soldu,
Solacaqlar
solacaqlar!
Almazlar almaz kamını,
Fələklər söndürər şamını...
Haqdan gələn eşq camını
Alacaqlar
alacaqlar!
Daş olacaqlar daş olacaqlar!
Quş olacaqlar quş olacaqlar!
Boşalacaqlar boşalacaqlar!
Dolacaqlar
dolacaqlar!
Bitəcəklər bitəcəklər!
İtəcəklər itəcəklər!
Gedəcəklər gedəcəklər!
Qalacaqlar
qalacaqlar!
Ağla..!
Gülməzlər gülməzlər,
Öl..!
Ölməzlər ölməzlər...
Məni
bilməzlər bilməzlər,
Biləcəklər biləcəklər!
“Olacaqlar olacaqlar”.
... Bax belə, əzizim Fərid, biləcəklər biləcəklər!
Tanrı Şaiqin yerini ucmaq – cənnət eləsin, inşallah!
– Rey Bredberinin “Farengeyt 451” romanında kitabsız cəmiyyət təsvir edilir. Belə bir cəmiyyət olsa, sizcə, nə baş verər və bir də ədəbiyyatın
hansı məqamlarda nəyisə dəyişməkdə
gücsüzlüyünü hiss etmisiniz?
– Bəşəriyyət kitabdan imtina edəcək bir səviyyəyə, duruma gəlib çıxmayıb
hər halda. “Kitabsızlığ”ı iki
anlamda başa düşmək olar: inkişafın elə mərhələsi gələr
ki, kitab güncəlliyini itirər
– idrak artıq qana-iliyə işləmiş
olar; ikinci hal isə texniki
hal kimi çıxış edir.
– Yəni kitabın yerinə yeni nəsil bilgisayar, iri tutumlu yeni
nəsil cib telefonu gəlməsindən
bəhs edilmiş ola bilər.
Bunlar zamanın gedişatının, ilahi
təqdirin işidir, bayaq dediyimiz misali – olacaqlar olacaqlar! Ancaq o zamanda yaşasaydım,
illa da kitabım
olsun istərdim.
Verdiyin sualın birbaşalığını – bugünümüzə, “öz
günümüz”ə indeksləndiyini
anlayıram, təbii
– sənə deyim, artıq “kitabsızlaşdırma”,
“kitabsızlıq” keçici
dönəmi qapanmış
kimi gəlir mənə. “Geri dönüm”ün
xarakterinə uyğun
olaraq, bir müddət “guya kitab”, “əsl kitaba keçid dönəmi” kimi zaman kəsimlərindən
keçməyimiz qaçılmazdır
və Tanrı yar olsa, sabahımız
kitablı olacaq! Deyir, qarğadığına
qarğa, qabağına
kitabsız çıxsın!
Uzun sözün qısası deyək və keçək sualın son bölümünə.
– Əfəndim, bəyəm, Ədəbiyyat,
Kitab gücsüzlüyü
günümüzdə də
öz şiddətini
göstərmirmi? – İnkişafın XX yüzil
aşamasında iki dünya müharibəsi olmadımı? Xocalı soyqırımı,
başqa soyqırımlar
olmadımı? – Demək
ki, kitabın, ədəbiyyatın anlatdıqları
nəsildən-nəslə XXI yüzilədək keçdisə
də, tam oturuşa bilmədi. Burada bircə təsəlli var: görün, kitab, ədəbiyyat, olmasaydı nələr baş verərmiş?!Hələ ədəbiyyat var, vəziyyət belədir.
– Ədəbiyyata nələri
qurban vermək olar və nələri
artıq qurban vermisiniz?
– Ədəbiyyatı, yaradıcılığı
yazarın ümumhəyatından
ayırıb, əlahiddiləşdirəndə,
dediyin sual ortaya çıxır. Ədəbiyyatı tale kimi
yaşayırsansa, Tanrı
təqdirinə inanırsansa,
digər müəyyən
suallar kimi “qurban”, “qurbanlıq” məsələlər də
sözdışı qalır.
Fərid
Hüseyn
Olaylar.-
2014.- 20 fevral.- S.12.