Kataklizm diasporu,
diaspor növlərinin elmi izahı
Müstəqillik
illərində diaspora sahəsinə xüsusi diqqətin
ayrılması bu sahənin tədqiqatçılarını
da diaspora sahəsində araşdırmalar aparmağa, elmi əsərlər
ortaya qoymasına stimul verir. Elə bunun nəticəsidir ki,
son illərdə bu sahədə çoxsaylı elmi məqalələr
yazılaraq ictimaiyyətə təqdim edilib. Diaspora
sahəsində müntəzəm olaraq elmi əsərlər
yazan araşdırmaçılardan biri də fəlsəfə
doktoru Rövşən Raqifoğludur. Onun
qələmə aldığı növbəti elmi məqaləsi
“Kataklizm diasporu, diaspor növlərinin elmi izahi” adlanır.
Müəllif yazır ki, müasir dövrün
özünəməxsus xüsusiyyətlərindən biri də
elmi – texniki nailiyyətlərin, çoxsaylı kəşflərin,
qlobal dəyişikliklərin, müxtəlif sahələrdə
nəzərə çarpan sürətli inkişaf tempinin məntiqi
davamı olaraq yeni forma və metodların yaranması, yeni
termin və elmi üslubların meydana gəlməsidir. Bu
baxımdan istər siyasi, istər mədəni, istərsə
də elmi və ya tarixi aspektdən daim maraq dairəsində
olan diaspor məsələsi, diasporun formalaşması və
inkişaf qanunauyğunluqları, problemlər və gələcək
inkişaf perspektivləri də müxtəlif illərdə
diqqətlə araşdırılıb, konkret təkliflər
ortaya qoyulub: “Xüsusi maraq kəsb edən əsas məqamlardan
biri də diasporun müxtəlif kriteriyalara əsasən
növlərə bölünməsi və həmin növlərin
yaranma şəraitinin, fəaliyyət strategiyasının təhlil
olunmasıdır. Məsələn, britaniyalı sosioloq,
professor R.Koen diasporu fəaliyyət kateqoriyası və ya
çalışma növünə görə dörd yerə
ayrılır: Birincisi, Faciəvi diasporlar – bunlar, uzunmüddətli
siyasi çəkişmələrin yekunu olaraq yaranan və
çoxsaylı tələfatla müşayiət olunan
diasporlardır. Siyasi proseslərdən doğan
həmin diasporlar elə siyasi konfliktlərdə də aktiv
iştirakı ilə seçilir. Həmin
növə yəhudi və fələstin diasporlarını
aid etmək olar. İkincisi,
Çalışqan diasporlar – Bura əcnəbi ölkələrdə
müxtəlif fiziki işlərdə çalışan
diasporlar daxildir. Onlar daha çox sakit
yaşamağa və passiv həyat tərzinə
üstünlük verir. Bu tip diasporların xaricə
köç etməkdə əsas məqsədi yalnız
çalışmaq və müxtəlif çətinliklərə
baxmayaraq, yerli şəraitə uyğunlaşmaqdır. Həmin növün ən bariz nümunəsi isə
Afrika və Hindistan diasporlarıdır.
Üçüncüsü, Ticarət
diasporu – Bu, adından da göründüyü kimi kommersiya
niyyətli diaspordur. Çalışqan
diaspordan fərqli olaraq, ticarət diasporu yalnız yaşamaq
deyil, daha yaxşı və yüksək səviyyəli həyat
tərzi keçirmək, ciddi gəlir əldə etmək məqsədilə
əcnəbi ölkələrə üz tutur və qısa
zaman ərzində konkret nəticələr əldə edir.
Qeyd olunan diasporun ən bariz növü Çin
diasporudur. Dördüncüsü,
İmperiya diasporu – Əsas məqsədi istər siyasi, istər
iqtisadi, istərsə də ideoloji sahədə liderliyi ələ
almaq və birinciliyi qorumaq olan bu cür diasporlar
yarandığı ilk gündən imperiya siyasəti həyata
keçirməklə nəinki fəaliyyət göstərdiyi
ölkəni, ümumiyyətlə digər diasporları da
öz təsir dairəsinə salmağa
çalışır. Onların əsas
istəyi aid olduğu ölkənin beynəlxalq münasibətlər
sistemindəki nüfuzundan maksimum yararlanmaqla konkret nəticələr
əldə etmək və liderlik mövqeyini qorumaqdır.
İmperiya diasporunun ən bariz nümunələri
Amerika, Britaniya, Fransa, İngiltərə, İspaniya və
Portuqaliya diasporudur”. Rövşən Raqifoğlu qeyd edir
ki, bundan əlavə, mütəxəssislər
diasporu yaranma tarixinə görə də bir neçə
növə ayırırlar: “ 1-Qədim
tarixə malik diasporlar (Bura, tarixin ən qədim mərhələlərində
köç edən xalqlar, məsələn, yəhudi,
Çin və erməni diasporları aid edilir); 2. Orta əsrlərə aid və daha çox
“yatmış” diasporlar (məs. Amerika,
Avropa ölkələri və Skandinaviya xalqlarının
diasporu); 3. Gənc diasporlar – Bura daha
çox qədim zamanlardan vətəni olan və bu üzdən
Vətəninə bağlılığı ilə
seçilən, yerdəyişmələrə meyl etməyən
xalqlar, məsələn, yunan, Polşa və türk
diasporları (Azərbaycan diasporu – R.M.) daxildir.
Diasporları həmçinin yaranma şəraitinə görə
də iki kateqoriyaya bölmək olar: a) Siyasi yerdəyişmələrdən
doğan və daha çox məcburiyyət üzündən
xaricdə məskunlaşmaqla yaranan diasporlar; b) Kataklizm
diasporu. Tarixi proseslər, aparılan
araşdırmalar və diaspor termininin hərfi mənası
belə diasporun əsasən xalqın, etnik birliyin zorla
köçürmə, soyqırım təhlükəsi,
iqtisadi və coğrafi amillərin təsiri ilə
yarandığını iddia edir. Lakin nə qədər
qəribə olsa da diasporun digər növü, “kataklizm
diasporu” öz prinsipləri ilə qeyd olunan sahəyə yeni
yanaşmanın əsasını qoydu”
Kataklizm diasporu-Müəllif yazır ki,
Kataklizm yunanca κατακλυσμός sözündən
götürülüb, mənası “daşqın”, “sel” deməkdir. Yer kürəsində atmosfer və vulkanik proseslərin
təsiri nəticəsində üzvü maddələrin
xarakterinin və özünəməxsusluğunun kəskin
şəkildə dəyişməsi prosesi kataklizm adlanır.
Mütəxəssislərin fikrincə kataklizm
geoloji dövrün sonunda yaşanan və bütün orqanizmlərin
məhvinə səbəb olan, bununla da yeni həyat mərhələsinin
başlanğıcına zəmin yaradan çevrilişdir.
Bir sözlə, təbiətdə və cəmiyyətdə
baş verən istənilən dağıdıcı
çevriliş elmdə kataklizm anlayışı (məfhumu) ilə izah
olunur: “Kaliforniya Universitetinin professoru R. Brubeyker kataklizm
terminindən diaspor sahəsində də uğurla
yararlanmağı bacardı və elmə yeni söz gətirdi
- “Kataklizm diasporu”, başqa sözlə, “Çevriliş
diasporu”. Həmin diaspor nümayəndələri
dezinteqrasiya (bütövün öz tərkib hissələrinə
parçalanması - R.M.), böyük imperiyaların
çökməsi nəticəsində yaranır. R.
Brubeykerin sözlərinə görə, Kataklizm diasporunu adi
diasporlardan fərqləndirən əsas cəhət ikincilərin, yəni adi
diasporların daha çox könüllü olaraq yerdəyişmələr
nəticəsində yaranmasıdır amilidir. Onların
formalaşması üçün on illər lazımdır və
həmin proses düşünülmüş stratefi fəaliyyət
proqramının davamı olaraq yaranır, inkişaf edir. Lakin kataklizm diasporu siyasi dönəmin və beynəlxalq
aləmdə yaşanan ictimai - siyasi proseslərin qəflətən
dəyişməsi ilə ortaya çıxan əlverişli
şəraitin məhsulu kimi tez və gözlənilməz
zamanda siyasi arenaya atılır.
Qeyd etdiyimiz kimi, kataklizm diasporunun yaranma səbəbləri
dünya müharibələri və həmin müharibələrin
yekunu kimi böyük imperiyaların çökməsi, nəticədə
yeni, müstəqil dövlətlərin yaranmasıdır.
Başqa sözlə desək, bu növ diaspor hərəkatı
insanların yerdəyişməsi ilə deyil, coğrafi yerdəyişmələrin,
iri dövlətlərin dağılması ilə sərhədlərin
dəyişilməsi və xırda respublikaların
yaranması ilə ərsəyə gəlir. Bu zaman
müəyyən insanlar hər hansı yerdəyişməyə
yol vermir, ata-baba torpaqlarından ayrılmır və
yaşanan hadisələrə bir növ biganə qalaraq, əvvəlki
yerdə yaşamağa üstünlük verirlər, aid
olduğu və yeni yaranmış ölkənin
hüdudlarından kənarda sadə həyat tərzini davam
etdirməyə çalışırlar. Həmin
şəxslər hətta aktiv ictimai – siyasi proseslərə
qatılmasalar belə diaspor adlanılır və “kataklizm
diasporu”nun nümayəndəsi sayılırlar. Diasporun bu iki növü (adi qaydada yaranan diaspor və
kataklizm diasporu) arasında paralellik aparsaq daha çox fərqli
xüsusiyyətlərin ortaya
çıxdığının şahidi olarıq.
1-Adi halda diaspor insanların xaricə axını nəticəsində
yaranırsa, kataklizm diasporu ərazilərin bölünməsi
və sərhədlərin dəyişməsi zəminində
ortaya çıxır, 2-Adi halda insanlar aktiv ictimai-siyasi fəaliyyəti
ilə seçilən diaspor
yaratmaq üçün illərlə
çalışır və tarixi vətənlərinin milli
maraqlarını qorumaq uğrunda mübarizə aparırlarsa,
kataklizm diasporu ani vəziyyətdə yaranır və bu
üzdən heç də hamının arzu və istəyini
əks etdirmir”. Rövşən Raqifoğlu yazır ki,
diasporlar adətən aid olduqları ölkənin
hüquqları, milli-mənəvi dəyərləri
uğrunda aktiv fəaliyyəti ilə seçilirlərsə,
kataklizm diasporu adətən passiv təsir
bağışlayır və bəzən baş verən
hadisələrə narazılığını bildirməklə
öz ölkəsinin əleyhinə belə təbliğat
aparır; Diasporun düşünülmüş və
strateji fəaliyyət proqramı mövcuddursa, kataklizm diasporu
əsasən dağınıq halda fəaliyyət göstərir
və bu üzdən də konkret nəticələr əldə
etmək onlar üçün xeyli çətin olur: “Qeyd
etdiyimiz kimi, kataklizm diasporunun yaranma səbəbi iri imperialist
dövlətlərin süqutu və yeni – yeni müstəqil
respublikaların yaradılması ilə sərhədlərin
dəyişilməsidir. Yaxın tarixin ən
böyük imperiyalarından biri də SSRİ olub.
İttifaqın dağılması ilə muxtar respublikalar
müstəqillik əldə etdilər ki, bununla da paralel
kataklizm diasporlarının formalaşmasına zəmin yarandı . Həmin dövrdə
vaxt itirmədən milli maraqlara və dövlətçilik
prinsiplərinə uyğun diaspor siyasətini
reallaşdırmağa çalışan ölkələrdən
biri də Azərbaycan Respublikası idi. Müstəqilliyinin
ilk illərindən milli-mənəvi dəyərlərə,
dövlətçilik prinsiplərinə ciddi önəm verən
dövlətimiz bu istiqamətdə dünya azərbaycanlılarının
köməyindən maksimum yararlanmaqla, tarixi həqiqətləri
həm də onların vasitəsilə beynəlxalq ictimaiyyətin
diqqətinə çatdırmaq, ideoloji fəaliyyət
strategiyasının həyata keçirilməsində diasporun
gücündən düşünülmüş şəkildə
istifadə etmək kimi önəmli missiyanı həyata
keçirməyə çalışdı. Qısa
zaman ərzındə konkret nəticələr əldə edən
müstəqil Azərbaycan Respublikası yalnız milli lider
Heydər Əliyevin hakimiyyəti dövründə vahid
proqram, qarşılıqlı yardım və dövlətçilik
prinsipləri əsasında fəaliyyət göstərməyə
başladı. Hər il ölkədə 31 dekabr
Dünya Azərbaycanlılarının Həmrəylik
Gününün qeyd olunması, Diasporla İş üzrə
Dövlət Komitəsinin yaradılması, paytaxt Bakıda
Dünya Azərbaycanlılarının Qurultaylarının təşkili,
Dünya Azərbaycanlılarının Həmrəylik Xartiyasının
dərc olunması, soydaşlarımızın istər Vətəndə,
istərsə də ölkə hüdudlarından kənarda
respublika prezidenti ilə görüşərək, problemlərin
həlli istiqamətində müzakirələr aparması
dövlətin bu sahədə atdığı önəmli
addımlardan sayılır. Azərbaycan diasporu
isə aparılan islahatların məntiqi davamı olaraq
dünyanın demək olar ki, bütün ölkələrində
cəmiyyət və ictimai birliklər yaradır, müxtəlif
səviyyəli toplantılar keçirir, qəzet və
jurnalların dərcinə, hətta radio və televiziya vasitələrinin
yaradılmasına nail olurlar. Məhz
qarşılıqlı əməkdaşlıq və səmərəli
iş birliyinin nəticəsidir ki, bu gün Azərbaycan
diasporu müdafiə taktikasından, hücum taktikasına
keçməklə təbliğatçılıq istiqamətində
önəmli addımlar atır”.
Ardı
növbəti sayımızda
Azərbaycan
Respublikası Prezidenti yanında KİV-in İnkişafına
Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə
çap edilmişdir
Olaylar.- 2014.- 3 iyul.- S.15.