“Oxucu
zövqü ilə mübahisə etmək
ağılsızlıqdır”
“Zəmanəyə görə yaşayanlar tarixə görə elə tez yaddan çıxırlar ki…”
Müsahibimiz şair, nasir, tərcüməçi Əyyub Qiyasdır.
-Uzun illərdir ki, ədəbi cameənin içindəsiniz. Ədəbiyyat ümumilkdə sizin üçün nə deməkdir?
-İndi
mən deyim ki, ədəbiyyat
mənimçün həyatımın ayrılmaz bir hissəsidir, ədəbiyyat mənimçün
duyğularımın, xəyallarımın ifadəsidir, ədəbiyyat
mənimçün bədii təsir vasitəsidir, filan... Bu
saydıqlarımın hamısı düzdür.
İlk əvvəl ədəbiyyatla məşğul
olmağa başlayanda
bu hisslər yazıçının əsas
hədəfi olur. Amma
bir halda ki, özünüz dediyiniz kimi uzun illərdir ədəbi cameənin
içindəyəm və söhbət peşəkardan gedirsə,
bu gün ədəbiyyat
mənim işimdir. Necə ki, müəllim, həkim, mühəndis, mühasib var və necə
ki, onlar öz sahələri üzrə peşəkarlar
hesab edilirlər, bu gün mən də ədəbiyyatla məşğul
olan peşəkar yazıçıyam. Hər
gün öz işimlə
məşqul oluram.
-Müasir ədəbi prosesi yaxından izləyirsinizmi?
-Bacardığım
qədər izləməyə çalışıram. Bunsuz mümkün deyil. Həm ölkədə, həm də dünyada gedən ədəbi prosesləri izləmədən
peşəkar olmaq olmaz.
Amma fiziki cəhətdən
bütövlükdə hər bir təzə
əsəri oxumaq imkanszdır.
Bütövlükdə götürdükdə isə mən
özümü bu
prosesləri izləyənlərin önündə hesab edirəm.
-Gənclər arasında bəyəndiyiniz imzalar varmı?
-Əlbəttə var. Çağdaş ədəbi
gəncliyin içində özünü
təsdiq edən imzalar az
deyil. Onları arasında dostluq etdiklərim də var,
kəhardan izlədiklərim də. Amma təəssüf
ki, bir-iki kitabdan sonra ədəbi
istedadı tükənən imzalar da var. Ətrafları, əhatə
olunduqları ədəbi mühitdə düşünülmüş
şəkildə içkiyə qurşandırılaraq məhv
edilən istedadlı gənclər də... yox
deyil...
-Həm şair, həm nasir, həm də tərcüməçi kimi çoxşaxəli fəaliyyət göstərirsiniz? Bütövlükdə bu üçlükdən hansını özünüzə daha çox doğma hesab edirsiniz?
-Nəsri. Mən nasirəm.
Özümə heç vaxt
şair deməmişəm. Kimsə məni
arada şair kimi təqdim etdikdə düzü,
utanıram.
-Necə düşünürsünüz, indiki romançılığın zəif, (daha dəqiq desək öncəki dövrlə müqaisədə) təsir bağışlaması nə ilə bağlıdır?
-Mən deməzdim ki, indiki
romançılıq öncəki romançılıqdan zəifdir,
əksinə indiki romançılıq daha dinamikdir, daha azaddır. Sadəcə bu
janra yanaşma düz deyil. Bizim cəmiyyətdə isə tamamilə düz deyil. “NEO
ROMANÇILIQ” köhnənin üstündən xətt
çəkmək və ağlına gələni yazıb onu roman adı ilə
sırımaq deyil. Ucuz
ədəbiyyatçılıq xatirinə nəsə yazmaq və onu tezbazar çap etdirib imza günü
keçirmək də deyil. Bu sahədə ciddi olmaq lazımdır. Məsələn xatirə
dəftəri janrında yazılar yazıb roman
adı ilə oxucuya təqdim edən imzalar da var
bizim cəmiyyətdə. Və onların
kifayət qədər də oxucuları var.
Bu çox normal bir şeydir.
Oxucu zövqü ilə
mübahisə etmək ağılsızlıqdır. Şəxsən
mən daha ciddi ədəbiyyat
tərəfdarıyam, hansı ki, orada oxucu olaraq
bütün kateqoriyaların zövqü və marağı nəzərə
alınsın. Yeddidən yetmiş yeddiyə
hər kəsin...
-Sonuncu dəfə səhv
etmirəmsə, “Sonuncu büt”
adlı romanınız çap olunmuşdu. Bu roman haqqında
sonradan internet saytlarında
maraqlı yazılar da çap olundu. Bir romançı
kimi romançılığın
əsas tələbini
və məzmunu nədə görürsünüz?
-“Sonuncü büt”
sonuncu çap olunan romanım deyil. Ondan sonra “Sultan körpüsü”
çap olundu və o da çox
maraqla qarşılandı.
Amma nədənsə
mənim oxucum daha çox “Sonucu büt”ün üstündə qaldı.
O ki romançlığın
əsas tələbinə,
bundan əvvəlki sualda da buna
qismən cavab verməyə çalışdım,
yenə təkrar edirəm: ucuz yazı yazmağın, ucuz mətnçiliyə qaçmağın, ədəbi
şou yaratmağın
qəti əleyhinəyəm.
Məsələn, olur ki, gənclərdən biri mənə çap olunmayan bir romanını
göndərir ki, oxuyub fikir bildirəm,
mən də bacardığm qədər
diqqətlə oxumağa
və fikilərimi bildirməyə çalışıram.
Amma kitab çıxandan sonra görürəm ki, dediyim fikirlər,
tapdığım qüsurlar
aradan qaldırılmayıb,
peşəkarlıq itib,
hətta üslub səhvləri belə işlənmədən qalıb.
Bu sadəcə imzaya hörmətsizlikdir.
Belə çox da uzağa
getmək olmaz.
-Yeni yaranan ədəbi
cərəyanlara münasibətiniz
necədir? Bu cərəyanları yeni ədəbi nümunələr
vasitəsilə romantizm
və ya realizm səviyyəsinə
qaldırmaq olarmı?
-Bilirsiz, yeni ədəbi
cərəyan, köhnə
ədəbi cərəyan
deyilən bir anlayış yoxdur mənimçün. Mən yazıçıyam,
tənqidçi deyiləm
ki, məqsədli şəkildə yazdığımı
hər hansısa bir ədəbi cərəyana siğə
edim getsin. Mən sadəcə bir məqsəd olaraq yaxşı yazmaq haqqında düşünürəm.
O ki qaldı romantizmə, ya da realizmə, məncə bugünün
ədəbiyyatı bütövlükdə
ədəbi janrların
sintezindən ibarətdir.
Bu sintezi peşəkarlıqla,
ustalıqla etdikdə
olur super.
-Bu yaxınlarda Olaylar İnformasiya Agentliyi olaraq ədəbi cərəyanlarla bağlı
layihəyə yekun vurduq. Təşkil etdiyimiz tədbirlərin iştirakçısı kimi,
həm də tanınmış bir ədəbiyyat adamı olaraq müasir ədəbiyyatda cərəyanlaşma
prosesini necə qiymətləndirirsiniz?
-Bu cərəyanlaşma qaçılmazdır. Sualınızın əvvəlində dediyim kimi, buna yanaşma
düz deyil. Bunu təqdim etmək, buna münasibət düz deyil. Biz ingilis kimi,
fransız kimi, amerikalı kimi yazmamalıyıq, biz özümüz
kimi yazmalıyıq, öz həyat tərzmizi yazmalıyıq,
öz problemlərimizi
yazmalıyıq. Bəzən mən
yeni romanları oxuyuram, çaşıb qalıram, tez-tez kitabın titul səhifəsinə baxıb
müəllifi dəqiqləşdirməyə
çalışıram. Sanki tərcümə ədəbiyyatı oxuyuram.
Ədəbi dili bilmədən
yazıçı olmaq
gülüncüdür. Dili formalaşdırmağın
yolları var: ilk olaraq folkloru oxumaq və mənmsəmək. Dil qüsurları
ilə yazıçı
olmaq - bu dəhşətdir. O ki
qaldı sizin Olaylar İnformasiya Agentliyi olaraq ədəbi cərəyanlarla
bağlı layihəyəniz
çərçivəsində keçirilən tədbirlərə,
mən orada da dedim,
bir daha təkrar edirəm ki, ədəbi mentallığı qoruyub
saxlamaq lazımdır.
Vulqarizmi böyük ədəbiyyat kimi təqdim etmək olmaz! Nə yazırıqsa yazaq, buna müəllif olaraq hər birimizin haqqımız var, amma qarşı
tərəfin- oxucunun
haqqını unutmaq olmaz! Sizin keçirdiyiniz tədbirlər
tez-tez olmalıdır
və daha çox imzalar toplanmılıdır elə
tədbirlərə. Fikir mübadiləsi
aparılmalıdır. Elə tədbirlər icitimaiyyətə
daha çox çatdırılsa yaxşı
olar.
-AYB-nin sonuncu
qurultayı biz yazarlara
(özəlliklə də
gənclərə) hansı
perspektivləri vəd
edir?
-Bu sualın quruluşu
ilə razı deyiləm. AYB Azərbaycanda
qələm adamlarını
bir qurumda birləşdirən bir ictimai təşkilatdır.
Orada heç kəsə yazmağı öyrətmirlər.
Orada sadəcə olaraq reklam, təbliğat, dəstək kimi reallıqlardan bəhrələnmk
olur. AYB həmişə gənclərə
perspekiv üçün
şərait yaradıb.
Buna naxələf çıxanlar da olub, bunu dananlar
da olub, ona sadiq olanlar
da. Kimliyindən asılı olmayaraq
ümumiyyətlə ədəbiyyat
adamı bir qədər də şəxsiyyət olmalıdır.
Gənc oldu,yaşlı
oldu fərq etməz. Nə olsun ey, söz azadlğı var, amma gərək
sözü də elə deyəsən ki, özünü ifadədə qüsura yol verməyəsən.
Çox
vaxt AYB haqqında fikir səsləndirənlər
elə yazdıqları
kimi mənasız adamlar olur.
-Qarşıdakı planlarınız
barədə məlumat
almaq maraqlı olardı.
-Əlbəttə. Yeni romanımı bitirməyə çalışıram. Bədii film ssenarisi var, tamamlamışam, tərcümələr
üzərində işləyirəm.
Yəni yazı masama sədaqətim davam edir.
-Ədəbiyyata yenicə
qədəm qoyan gənc yazarlara məsləhət və tövsiyyələriniz?
-Təkəbbürlü olmasınlar. “Ağac
bar verdikcə başını
aşağı salır”
məsəlini unutmasınlar.
Dəyərlərə hörmətlə yanaşsınlar. Nə olursa
olsun, tarixdə ancaq istedadlı adamlar qalır. Zəmanəyə görə
yaşayanlar tarixə
görə elə tez yaddan çıxırlar
ki...
Yeqzar Cəfərli
Olaylar.-
2014.- 9 iyul.- S.12.