Cavid yaradıcılığından bəhs
edən mükəmməl əsər
Azərbaycan
ədəbiyyatının böyük romantik şairi
Hüseyn Cavidin yaradıcılığının öyrənilməsi
bu gün də aktual olaraq qalır. Şairin
ədəbi yaradıcılığına həsr olunmuş bir sıra ədəbiyyat
olsa da,
günümüzdə də Cavid
yaradıcılığına müraciət edən
çoxsaylı yazarlarımız var. Hüseyn Cavid haqqında
işıq üzü görən nəşrlərdən
biri də Əjdər
Tağıoğlunun müəllifi olduğu
“Hüseyn Cavid
yaradıcılığı və dünya
ədəbiyyatında demonizm ənənəsi”
kitabıdır. Hüseyn Cavid
yaradıcılığına həsr olunmuş
bir sıra ədəbiyyat olsa
da, bu monoqrafiya
ciddi axtarışları və bir çox yenilikləri
ilə diqqəti cəlb edir. Xüsusilə,
araşdırıcının tədqiq etdiyi
mövzuya baxış dairəsi maraq doğurur.
Romantizmin nəzəri-estetik mahiyyətinin dərkində
daha çox dünya ədəbiyyatının
inkişafını anlamaq baxımından “açar” problemlərin
ən vaciblərindən biri demonizm problemidir. Əjdər
Tağıoğlu zəngin elmi-tarixi, bədii
və mifoloji materiallar
əsasında bu
günkü Azərbaycan torpağında
məskunlaşmış qədim
türkdilli tayfaların birləşməsində
və millət kimi
formalaşmasında Zərdüşti
dünyagörüşün müstəsna
rol oynamasını elmi-nəzəri
ümumiləşdirilmələrlə əsaslandırmağa
çalışır. Müəllifin demonizm termininin iki məna daşıması fikri
həqiqətdir, elmi-nəzəri konsepsiyası dəqiq və
aydındır. Əlbəttə,
demonizm insan ruhuna xas olan
gözəllik və əzəmətlə yanaşı, hər
şeyi inkar edən,
şərin dağıdıcı qüdrətini
özündə təcəssüm etdirir.
Əjdər Tağıoğlu yazır ki, Şərqin bədii-fəlsəfi fikrinə
bağlılıq, dünya mədəniyyətinin
sərvətlərindən bəhrələnmək, eyni zamanda orijinal
düşüncə tərzi, müstəqil axtarışlar
yolu ilə yüksəlmək Cavid şəxsiyyəti, Cavid
sənəti, Cavid təbiətinə
xas olmuşdur. Cavid
ilhamının qaynaqları sistemində zərdüştiliyin-ona
inanmağın, nurla zülmətin
mübarizəsi haqqında təsəvvürlərin əhəmiyyətini
araşdırmaq, bu mifoloji
görüşləri dünya mədəniyyəti
səpgisində izləmək elmdə gərəkli işdir. Cavid
şeriyyətində zərdüştrilik sisteminin əks-sədası qabarıq şəkildə
özünü göstərir. Burada hər zaman işığa, parlaq
ideala can atmış ulu babalarımızın saflığı və
mərdanəliyi ilə yanaşı, onların psixoloji mürəkkəbliyi, dərinlik, kamillik, ləngərliyinin təsviri də diqqəti cəlb edir.
Müəllif kitabın ikinci fəsilində
“Hüseyn Cavid
poeziyasında “İblis” faciəsinə qədər
mifoloji və demonik
motivlər” başlıqlı yazısında maraqlı bir sual ortaya
qoyur. Belə ki, dünya demonizm
poeziyasını Cavid demonizmi
ilə əlaqələndirən, bir-birinə bağlayan,
başqa sözlə tarixin
dərinliklərindən süzülüb
XX əsrə qədər gələn tam
və vahid ədəbi hadisə kimi birləşdirən “mənəvi körpü” olmuşdurmu?
Bəlkə Cavidin bədii irsi dünya mədəniyyətinə
ikinci bir yolla deyil, məhz birbaşa başlanır? Elə
Əjdər Tağıoğlu sual olaraq ünvanladığı mühüm
məsələlərə özü
aydınlıq gətirir və qeyd edir ki, dünya
romantizmi ilə Cavid
yaradıcılığını birləşdirən “mənəvi
körpünü” yada
salmamaq bizi böyük bir tarixi həqiqətdən uzaqlaşdıra
bilər. O zaman nəinki Cavid
yaradıcılığının, ümumiyyətlə XX əsr
Azərbaycan romantizminin sənət-estetik
imkanları təsadüfi hadisə kimi
göydən asılı qalar. Bundan başqa “mənəvi körpünü” ötəri də olsa nişan verməsək
Cavid romantizmini dünya ədəbiyyatında tam
proses kimi izləmək
bir qədər çətinləşər,
şairin varislik mövqeyini də aydınlaşdırmaqda
qeyri-səmimiliyə gətirib çıxarmış olar.
F.Məhəmməd
Olaylar.-
2014.- 19 iyun.- S.8.