Diaspor tarixinin görkəmli
şəxsiyyətlərindən
Cəmaləddin Əfqani
Azərbaycan diaspor
tarixinin görkəmli şəxsiyyətləri
sırasında Cəmaləddin Əfqaninin də adı xüsusi qeyd olunur. Şərq və Qərb mədəniyyətlərini
dərindən mənimsəmiş və özünün
fəlsəfi sistemini müəyyənləşdirmiş
görkəmli şəxsiyyət Cəmaləddin Əfqani
1838-ci ilin noyabr
ayında Həmədan yaxınlığındakı Əsədabad
kəndində doğulub.
Cəmaləddin
Əfqani ərəb, fars və türk dillərini mükəmməl
öyrənib və hər üç dildə əsər
yazıb. O, fransız və rus dillərini də bilirdi.
Cəmaləddin Əfqaninin atası nüfuzlu din xadimi olub. atasının
sayəsində o, Kabildə mükəmməl
dini təhsil aldıqdan sonra
Əfqanıstanın suverenliyi uğrunda çalışan və bir müddət buna nail olan Əmir Dost Məhəmmədin yanında xidmət edir. Cəmaləddin
Əfqani hətta Baş nazir
vəzifəsində də olur. Ömrünün çox
hissəsini səyahətlərdə keçirən Cəmaləddin
Əfqani bir müddət Hindistanda
və Misirdə yaşamış, Misir
Universitetində professor işləmiş,
məşhur Ərəbi peşə üsyanlarının rəhbərlərindən
biri olmuşdu. Sonra o, Hindistana köçüb
Heydərabadda məskunlaşmış, ingilislərin təkidi
ilə oradan da uzaqlaşdırılmışdır.Bir
müddət Tehranda yaşamış və
çox keçmədən Londona gedib ömrünün
bir hissəsini orada keçirmişdir.
Mənbələr
göstərir ki, Əfqani Amerikada da olub,
sonra Parisə qayıdıb, bir müddət publisistika
və qəzetçiliklə məşğul olub.
Hətta “slavyanofil”lərin rəhbəri Katkovla
görüşüb Hindistanın
azadlığı uğrunda birgə
mübarizə aparmağı ona təklif edib. Bütün bunlar onu Qərb müstəmləkəçilərinə
qorxulu və təhlükəli
düşmən kimi
tanıtmışdı. 1878-ci ildə Türkiyədə elm və tədris ocaqlarında oluduğu antiimperialist xarakterrli mühazirələrinə görə
ölkədən qovulmasına baxmayaraq Sultan
Əbdülhəmid onu1892-ci ildə yenidən Türkiyəyə
dəvət etmişdi. O, ikinci dəfə İstanbula
gəlmiş və ömrünün
axırını, yəni 1897-ci ilə qədər burada
yaşamışdır. 1944-cü ildə məzarı
Kabilə köçürülmüşdü.
Cəmaləddin Əfqaninin siyasi və fəlsəfi
baxışlarına görə, hər millətin taleyini o millətin öz öhdəsinə buraxmaq
lazımdır. Şeyx Cəmaləddin hesab edirdi ki,
milli birlik və həmrəyliyə
nail olmaq üçün dil və
din birləşdirici amillərindən
istifadə edilməlidir. Cəmaləddin
Əfqani dilin ictimai
funksiyasını, milli tərəqqidə
oynadığı rolu, milləti millət
edən əsas və başlıca komponent
olduğunu konkret faktlarla sübut etmiş və dil birliyini “milli vəhdət”
adlandırmışdı. Bu iki amilin fərqli cəhətlərini
göstərən Şeyx yazırdı:
“Dil birliyi, yəni milli birlik dini
birlikdən daha möhkəm və sabitdir. Çünki o, öz müddət ərzində
mövcud olmağı və başqa dil ilə əvəz
olunmağı qəbul etmir. Din birliyi isə belə deyil. Tarix göstərir ki, bir dildə
danışan bir millət min
il ərzində öz
dilinə ciddi xələl gətirmədən
iki, üçdəfə dinini
dəyişib başqa dinlə əvəz
edə bilir. Odur ki, dil birliyindən hasil olan əlaqə və
ittifaqın təsiri dini əlaqələrin
təsirindən daha artıqdır”. Cəmaləddin
Əfqani islam birliyi
ideyasını ortaya atan
və ona elmi, siyasi məna verən mütəfəkkir olub. O, birinci növbədə
islamın döyüşkənliyini bərpa etməyə
çalışırdı. Türk şairinin banisi Məhəmməd
Əmin Yurdaqul Əfqani haqqında
yazırdı: “Məni Şeyx Cəmaləddin
yoğurmuşdu, Əgər ruhların sonsuzluğu və ölməzliyi varsa, deyərdim ki, Cəmaləddin
vücudunun ətlərini və kəmiklərini
torpağa buraxmışsa, ruhunu da mənə ərməğan
etmişdi. Onun ruhu məndə yaşayır”.
Azərbaycan Respublikası Prezidenti yanında KİV-in İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə çap edilmişdir
Olaylar.-
2014.- 6 mart.- S.15.