Bahar bayramı duyulmur ???
Hələ sovetlərin
vaxtında, bahar bayramının
keçirilməsinin qadağan olunduğu o illərdə
“Novıy Qod” deyilən və bizə
sırınan (baxmayaraq Yeni
il bayramı heç
də onların deyil) bayramdan
fərqli olaraq Bahar
bayramını səbirsizliklə gözləyərdik; yumurta döyüşdürməsi bir aləm idi. Bazara girən uşaqlar və
cavanlar dəstələmə
çöməlib yumurta
döyüşünə başlardılar. “Qatar”
deyilən bu oyuna
yeddi-səkkiz nəfər qoşular, “tut vurum” deyərdilər.
Nəticədə bir nəfər, kimin bayram yumurtası sağlam qalırdısa yetmiş-səksən
yumurta udardı. O da
yerindəcə həmin yumurtaları satar,
ya da
çatlamış zəfər yumurtalarını evə
aparardı.
Bütün çərşənbə
axşamları bayram idi; əski çit parçalardan yumaq
düzəldər, onu aliminium məftilə sarıyar, sonra
kerosinlə isladıb od vurardıq. Bizdə buna lopa
deyərdilər. “Lopa atdı” oyununa girişərdik. Təsəvvür edin; otuz, qırx uşaq mərc gəlirdi ki,
kimin lopası göydə, yaxud indiki dildə desək,
havada daha çox qalacaq,
hamının lopasından sonra yerə
düşəcək. Lopanı hazırlamaq
qaydaları vardı. Göydə uçub
şütüyən, bizə xüsusi zövq verən lopalar
göyə (bilə-bilə havaya
yazmıram) atıldıqda uşaq
ağlımızla hiss edirdik
ki, göylə bizim
aramızda hansısa əlaqələr var,
amma bunu bizə unutdurublar, yaddaşımızı pozublar. Keçmişi
bilmədən gələcəyə getmək çox
çətindir, illah da
unudulanlar üçün.
Ancaq qan yaddaşı
lopalar atılanda geri çevrilirdi. Bir
anlığa göyə atılan lopalar ulduzlara dönürdü.
Göydə sayrışan ulduzlar bizim üçün əlçatmaz
olduğundan biz
onların yerdə, lopadan maketini
yaradardıq. Nənələrimiz deyirdi
axı, göydə hər kəsin öz
ulduzu var. Biz göydəki ulduzları lopalara
düzürdük; öz
taleyimizi uca Allahın
yazdığı yolla, özümüz
gücümüz çatdığı
qədər gedirdik. Hələ sonrası
var! Qaş qaralanda tonqal qalayardıq.
Qadağa olunmasına baxmayaraq
Azərbaycanda bir məhəllə belə
tonqal qalamaqdan vaz keçməzdi.
Allahın buyurduğu sonuncu kitabda-“Qurani Kərim”də
və hədislərdə Azərbaycanda yaşayan
bütün xalqların “tonqal
qalama” adəti haqqında heç
nə deyilməyib. Amma, Salavatullah
Məhəmməd peyğəmbərə qədər bizim də peyğəmbərlərimiz olub; (s) Nuhun
oğlu Yafəs, Xızır(s), İlyas(s), Zərdüşt(s),
Oğuz xan və
başqaları. Axı hədislərdə deyirlər ki, Allah yer
üzünə yüz iyirmi
dörd min peyğəmbər
göndərib. Bunlardan isə yalnız iyirmi səkkizinin adı “Qurani-Kərim”də birbaşa, altısının adı isə
dolayı çəkilir.
Min illərin təcrübəsini qan yaddaşımızda
canlandırırdıq. Özümüzdən asılı olmayaraq keçmişimizi
bu günümüzə qədər
qaytarırdıq. Od yandırır,
şamları işıqlandırırdıq. Şama
gəlincə. Bəziləri deyirlər ki,
şam yandırmaq adətini Azərbaycana
Şah İsmayıl gətirib, çünki o xristianlara bağlı idi.
Düzdür Şah
İsmayıl bunu edib,
şam yandırmaq, oda
məhəbbət göstərməyi tövsiyyə verib. Amma, bunun
xristanlara nə dəxli? İlk
dəfə şam yandırmaq, evi işıqlandırmaq, evi-eşiyi
yad nəzərlərdən qorumaq çöl mədəniyyətinin
daşıycısı olan türklərdən
gəlib. Heyvan piyindən sabun
hazırladıqları kimi, şam da
hazırlayırdılar. Bunu bilməmiz
lazım. Bir yazıda “Qurani
Kərim”də odla təmizlənən və
sınan peyğəmbərimizin hadisələrindən yazmaq istəmirəm.
Bahar bayramı min illərdən,
bəlkə də on min
illərdən öncə, içimizə süzülən (su-od-yel-torpaq) bir
bayramdır. Biz bunu
içimizdə, qanımızda daşıdıq, bununla öyündük, bu fikri gələcəyə
apardıq. Biz bunu
yazmadıq, buna əməl etdik, ancaq yunan
filosofu Fales
dünyanın yaranmasını bu dörd ünsürdə gördü,
yazdı filosof oldu. Biz isə buna güldük. Guya o kəşf etdi. O kəşf
isə bizim içimizdə millət kimi-Nuhun oğlu Yafəsin
vaxtında yaşayırdı və bizim üçün adi bir şey idi.
Deyəsən çox dərinə getdim,
yoxsa Allahın yaratdığı Adəmdə
Allahın yaratdığı bu dörd ünsürü
göstərə bilərəm. Yenə kökümüzə
qayıdıb lovğalanırdıq, öz-özümüzə
deyirdik ki, bu onsuz da
hamıya bəllidir də, ancaq belə deyil.
Qayıdaq
tonqal üstü tullanmağa. Bu adi bir ritual deyildi. Bu güvənc
yeri idi,bu
özünə qayıtmaq
idi. İnsanlar, daha çox
uşaqlar bunu edərdilər. Oddan qorxmayıb
üstündən atılanlar
gələcəkdə heç
bir işdən çəkinməzdilər, kimisi
gözəl sənətkar,
şair, padişah, yazıçı, cəngavər
olurdu, kimisi isə babalarımızın
min illərlə qoyduğu
adətləri gələcəyə
daşıyırdı. Belə yaşayaraq on yeddi imperiya, altmış yeddi ölkə qurduq. Bu oddan
irəli gəlirdi.
Ağıl, cəsurluq, qorxmazlıq
və insani hissləri Bahar bayramı birləşdirirdi.
Buna görə əzəmətli idik, ağıllı və boylu-buxunlu idik. Hələ sonrası var. İndi az
qala unutduğumuz “qurşaq atdı” və subay qızlarımızın
“qulaq pusdusu”.
“Qurşaq atdı”nın bir ayrı aləmi vardı. İndi ona “papaq atdı” deyirlər, amma düz deyil.
Uşaq ta cocuqluqdan bilirdi ki, papaq
başdan düşməz,
düşdüsə adın
getdi, adın getdisə canının getməsi daha yaxşıdır. Papaq bir
namus işi idi. Hanı bizdə o zamanlar?
Evlərə, çadırlara ya qurşaq, ya da xurcun
atılardı. Qurşağın mənasını açım.
Belə dolanan üç-dörd metrlik parçaya qurşaq deyilərdi.
Onu belə dolayardılar.
Parçanın qiymətindən asılı olaraq qurşaq taxanın hansı sosial təbəqəyə aid olduğu
bəlli olurdu. Qurşaq həm də beli isti saxlamaq
üçün idi, nəsil artırmağın
ən ideal variantı
idi. Qurşaq taxmaq, at çapmaq
demək olar ki, bizim babalarımızı
radikulitdən və prostatdan xilas edirdi. İndi isə hər
kəs ondan ziyan çəkir. Unutduqlarımız çox
şey var. Cılızlaşırıq,
təkcə mənəvi
cəhətdən deyil,
həm də fiziki cəhətdən...
Qapı
döyülərdi, qurşağımızı,
yaxud torbamızı onun qarşısına qoyub özümüz gizlənərdik. Ev sahib bilməli
deyildi ki, qurşaq atdıya onun düşməninin, yaxud dostunun uşaqları gəlib.
Bu ərəfədə onun üçün hər kəs eyni idi, hər
kəsə eyni gözlə baxmağa borclu idi, əks
təqdirdə babaların
qoyduğu qaydaları
pozmalı olardı.
Kitabımız “Dədə
Qorqud”da “Qazan xanın evinin yağmalanması” deyilən
bir boy var. Deməli Qazan xan ildə
bir dəfə elin,obanın bəylərinə
qoyulmuş qayda əsasında özündən
asılı olmayaraq razılıq verərdi ki, gəlib onun var-dövlətini götürüb aparsınlar.
Kasıb
kasıbçılıqdan çıxsın. Bəylər də o cürə edərdilər, onlar da öz bəyliklərində
bütün ətrafına
tapşırardılar ki,
evində nə varsa gəlib yığmalasınlar. Nəticə nə idi, üsyan
yox, etiraz yox, ulusuna sədaqət,
hakiminə, sultanına,
padişahına ehtiram
və hörmət var idi.
Bahar
bayramını, elə
bil Dədəm Qorqud yalnız bizə ərməğan qoyub getmişdi.
İmkanlı
ailənin uşaqları
“qurşaq atdı” ya getməzdilər, gedənlər bizlər idik. Torbaya yığılan Allahın o gözəl nemətlərini düz bir ay yeyərdik. Hər kəs payını bizimlə bölüşdüyündən
kiçik çiləni,
boz ayı belə yola verərdik. Sonrası nə qalırdı
ki? Sonra tərəvəz yetişdirərdik, onunla dolanardıq. Beləcə böyüyərdik, beləcə
kiçik daxmamızdan
meyvə-tərəvəz yeyə-yeyə
böyük dünyaya
çıxardıq. Balaca dünyamızı
böyük dünyaya
çevirəndə dünyanı
idarə etmək haqqında fikirləşərdik,
amma adətlərimizi
unutmazdıq.
İndi
isə hər şey dəyişib. Şəhərlərdə köhnə məhəllə
sakinləri tonqal qalayar, üstündən çox vaxt tullanıb “ağırlığım
burada qalsın” deməzlər. Köhnə məhəllədə
uşaqlar hər çərşənbə axşamı
qapını döyüb
zonda geyinilən papaq atarlar, heç gizlənməzlər.
Üzünə şax-şax durarlar
ki, əmi, dayı, papağın içinə meyvə-zad qoyma. Pulun varsa pul qoy, çünki papaq çirklənər.
Elə
bil kimsə bizə Bahar bayramını unutdurmağa
çalışır. Bu yaxşı ki
rəsmi törənlərdə
edilmir.
Bahar
bayramını duymaq,
hiss etmək lazımdır. O bizi keçmişdən gələcəyə aparır,
qəlbimizdə mərhəmət,
insani hissləri oyadır, qanımızı
coşdurur.
Bahar
bayramında torpaq oyanır, onunla yanaşı insan da oyanır. Nəyə isə yararlı olmaq istəyir. Deyəsən bunlar yaddan çıxıb. İndi
yararlı olmaq xaricdən gələn müxtəlif iş adamlarına və təriqət sahiblərinə
daha sərfəlidir.
Bahar bayramınız mübarək!
Kökünüzdən ayrılmayın!
P.S. Mən həyat rəmzi olan səmənidən söhbət
açmadım.
Yunus Oğuz
Olaylar.- 2014.- 6 mart.- S.9.