“1905-ildə”
C.Cabbarlı -115
C.Cabbarlı Azərbaycan ədəbiyyatı tarixində xüsusi rolu olan yazıçılardandır. Öz qələmini hekayə, şer, məqalələr yazmaqla sınayan ədib, daha çox dramaturgiya sahəsində yaratdığı əsərləri ilə geniş şöhrət qazanmışdır. C.Cabbarlıya böyük şöhrət qazandıran bu pyeslər bütün dövrlər üçün güncəldir. Bu pyeslərdə o, keçmişlə müasirliyin vəhdətini yaratmaqla ədəbiyyatımızda çox yüksək bir mövqe qazandırmışdır. M.F.Axundov tərəfindən yaradılan Azərbaycan dramaturgiyası məhz C.Cabbarlının timsalında yüksək zirvəsini fəth etmişdir.
Ədəbi janrın
digər növlərinə nisbətən dramaturgiyanın
imkanları daha genişdir.
Çünki, dram əsərlərini
həm oxumaqla, həm də səhnədən
tamaşa etməklə ikiqat
zövq almaq mümkündür. C.Cabbarlıya şöhrət
qazandıran bir cəhət də əsərlərinin
vaxtında yazılmasıdır. Böyük
dramaturqun sanballı əsərlərindən
biri olan “1905-ci ildə”
əsəri sadəlöhv keçmişimizi
bizə xatırlamaq baxımından çox
aktualdır.
Erməni
millətçiləri tərəfindən qondarma
“Dağlıq Qarabağ” problemi
qaldırılana qədər bu əsər
müxtəlif teatr səhnələrində
dəfələrlə oynanılmışdır. Əsərin
qələmə alındığı və
oynanıldığı 30-cu illərin əvvəlləri milli məsələ
ilə bağlı ən kiçik bir cəhd ən ağır bir
cəza ilə sonuclana bilərdi. Ona görə
də ərazisində onlarla milli münaqişə ocaqları olan bir ölkədə
müvəqqəti də olsa unudulan bu məsələni
yenidən gündəmə gətirmək həqiqətən
də böyük bir
cəsarət idi. Əsəri oxuduqca anlaşılır ki,
“1905-ci ildə” yazıçının gərgin əməyi
ilə hasilə gəlib. Bu məqsədlə o, Gürcüstanı,
Qarabağı qarış-qarış gəzmiş, burada burgə həyat tərzi keçirən,
adət-ənənələri, məişət
qayğıları, hətta gündəlik
qayğıları belə bir-birinə qarışmış
ermənilərin və azərbaycanlıların həyat
şəraiti ilə tanış olmuşdur.
Bu zaman artıq bolşevik
ideyalarına xidmət edən C.Cabbarlı bütün
başqa bolşeviklər kimi
inanırdı ki, gündəlik
yaşayışını təmin etmək üçün
gecə-gündüz çalışan iki
zəhmətkeş sinif üçün
milli mənafe heç
bir önəm daşımır. Ona görə də əsərdə əsasən
sinfi mənafe məsələsini ön plana çəkir.
C.Cabbarlı bolşevizm ideyalarını Eyvaz
Əsriyanın timsalında ifadə edir.
Eyvazı müəllif tam müsbət bir qəhrəman kimi, guya yüz minlərlə
məzlumun haqqının müdafiçisi
kimi, bu yolda ölümə belə gedən bir ideal qəhrəman kimi təsvir edir. Bu kosmopolit bolşevik
üçün milli
mənafeyin heç bir
önəmi yoxdur. “Açın gözlərinizi
qardaşlar, aldanmayın! Türk
əməkçiləri bizim düşmənimiz
deyillər. Bizi düşmənlərimiz
ayırır. Bizim düşmənlərimiz bax,
bunlardır, bunlardır... (yəni, Ağamyanlar,
Salamovlar. Y.C.) Ona görə də o, öz bacısını gənc azərbaycanlı
Baxşıya verməyə razıdır. Sonanın
Baxşıya ərə getməməsindən dərin təəssüflənir.
Eyvaz Əsriyanın S.Şaumyanın prototipi olduğu
aydındır. Yalnız üzdə bolşevik
olan, əslində isə əli yüz minlərlə dinc
azərbaycanlının qanına batan bir daşnakı Ağamyan
heç bir
yağlı vədə ilə öz tərəfinə
çəkə bilmir. Ağamyan
ona “Sən hər şeydən əvvəl
ermənisən” - deməklə ona erməniliyi
xatırlatsa da Eyvazı ələ ala bilmir. Eyvaz
isə hər iki milyonçunu
- Salamovu da,
Ağamyanı da zəhmətkeşlərin
umumi düşməni sayır. O, milli qəhrəman adından da,
erməni qızlarının onun
başına gül-çiçək səpməsindən də
imtina edir, öz ideyalarına sadiq
qalır. Sonda uğrunda
bütün varlığı ilə
çalışdığı ideyaları uğrunda
ölümə gedir.
Eyvaz Əsriyanı tam ideal qəhrəman yaratmaqda
C.Cabbarlı əlbəttə yanılır. O, ya Eyvazın simasında erməni xislətini
görə bilmir, ya da görüb sadəcə
qulluq etdiyi
ideologiyanın ideoloqlarından çəkinirdi. C.Cabbarlı kimi dahi
bir dramaturq necə
bilməyə bilərdi ki, dünya millətlərindən yalnız ermənilər
üçün milli
birlik hər cür siyasi, dini əqidədən,
maddi rifahdan üstündür. Öz çirkin ideyaları yolunda
onlar hətta xristian
kilsəsini belə əllərində alətə çevirməkdən
çəkinmirlər. Bilindiyi kimi ermənilərin digər xalqlara
qarşı hördükləri bütün
torlar yalnız kilsələrdə toxunur.
C.Cabbarlı
milli məsələnin təntənəsinə
inanırdı. O, əsrlərdən bəri müxtəlif
ölkələrdən Azərbaycana köçən bu vətənsiz xalqın xalqımızla dostluq, qardaşlıq şəraitində yaşaya biləcəyinə inanırdı. Lakin unudurdu ki, yaşadıqları ölkələrə xəyanət edib və öz xəyanətlərinin
qurbanı olan ermənilər onlara geniş qucaq açmış, sonuncu
tikəsini onlarla bölməklə
musiqimizə, gələnək-görənəyimizə ortaq edən xalqımıza qarşı
soyqırım törətmək üçün
yalnız fürsət gözləyirlər. C.Cabbarlı
isə erməni müsəlman davasını “çarizmin
kolonizasiya siyasəti kimi
xarakterizə edirdi. O, yazırdı:
“Əslində bu iki xalq vahid bir
xalq təşkil edir.
Öylə isə bəs bu xalqları uzun müddət qanlı vuruşmalara
nə məcbur etmişdir”? Bu gün ermənilərin
musiqimizi, mədəniyyətimizi özlərinki
kimi dünyaya təqdim
etmələri vaxtı ilə buraxdığımız səhvlərimizin
sonucudur. Sadəlövh və unutqan olmağımız bizə tarix boyu yüz
minlərlə soydaşımızın qanı hesabına başa gəlib. Faciələrimizin bir səbəbi də milli
birlik hissinin zəif
olmasındadır. Çünki, vaxtı
ilə ərəblər bizim milli birlik hisslərimizi
öldürmüşdülər.
Lakin tarixə zaman
prizmasından yanaşsaq müəllifə
bəzi məsələlərdə haqq
qazandırmaq mümkündür. Belə ki, bu
gün bir neçə
millətçinin öz mənafeyi üçün alət etdiyi
“Qarabağ məsələsi” aclıq və
səfalət içərisində yaşayan,
ehtiyac üzündən Ermənistanı
tərk edən yüz minlərlə erməniyə
lazımdırmı? Düşünürəm ki, yox. Allahverdi
ilə İmamverdinin səngərdə
qarşılaşmsı səhnəsini xatırlayaq.
Onların hər ikisi bu
münaqişəni törədənləri
qarğıyır.
Qoca Baxşı “Bir azdan sonra gəncliyimiz bu qara kitabı oxuya bilsə belə hər halda
anlaya bilməyəcəkdir. Çünki, oradakı həyat ona yabançı və xəyali bir uydurma kimi
görünəcəkdir. Halbuki, burda yazılanlar bir xəyal
deyil, hələ dünən keçirtdiyimiz qara bir həqiqətdir”. Lakin göründüyü
kimi C.Cabbarlının bu
uzaqgörənliyi özünü
doğrultmadı. Əksinə, bu qara kitabın səhifələri artdı.
Millətimiz yeni-yeni xəyanətlərlə
üzləşdi, soyqırımlara məruz qaldı. Və bu gün bu
iki millət arasında heç
vaxt barışa bilməyən bir uçurum. Çünki, xalqımızın
aldığı yaralar yetər. O, bir də öz
sayıqlığını itirib ermənilərə
mərhəmət göstərməyəcək.
Əsərdə, baş verən hadisələrə
milli burjuaziyanın və demokratik ziyalıların mövqeyi
böyük ustalıqla verilmişdir. Salamov cüzi əmək
haqqı ilə ağır əmək şəraitində yaşayan
minlərlə fəhləni istismar etməklə çoxlu sərvət
toplamış, mədən sahibi olmuş sahibkarların tipik
nümayəndəsidir. Milli hisslər ona tamamilə
yaddır. Hər dəfə Bahadır bəy milliyə
sözünü ortalığa atanda Salamov özündən
çıxır: “Yenə başladı bu zalım oğlu
milliyyəni”. Ən sadə rus sözlərini belə
düzgün tələffüz edə bilməyən, “qrafinya
həzrətləri” əvəzinə, “qrafinkə həzrətləri”
deyərək gülüş doğuran bu tipdə dini birlik
hissləri yalnız onun əmlakından-mədənlərindən
söhbət gedən zaman “baş qaldırır”. Salamov Bahadır
bəyin yaranmış qarmaqarışıqdan istifadə edib
Rusiyadan muxtariyyət almaq fikirlərinə də tam
etinasızdır. “...bunların hamısı badalaqdır. Belə
işin içində iş var, belə əsil iş mədənlərdir
ey...”-deyərək onu öz fikirlərindən
daşındırmağa çalışır.
“1905-ci ildə” əsəri bizə erməni
burjuaziyası ilə müsəlman burjuaziyasını
müqayisə etmək imkanı verir. Öz parasını ermənilər
üçün səxavətlə xərcləyən,
Ağamyanın əksinə olaraq Salamovun imkanları daha
geniş olsa da o, paralarını millət yolunda xərcləmir.
Öz padşahına qul kimi xidmət göstərən,
“padşaha güldən ağır bir söz deyənin cəhəngini
cırmağa”, “papağını götürüb bir hay deyərsə,
beş yüz adamı toplaya, torpaqlarını torba ilə
daşıtdırmağa”, qubernatorun köməyi ilə “istədiyi
adamı 24 saat müddətində Qafqazdan sürgün etməyə”
qadir olsa da bu imkanlardan istifadə etmir. “ Ancaq Türkiyə ilə
ədavətləri var, bizə nə”?-deyərək
özünü yan çəkir.
“1905-ci ildə” əsərində
yazıçı erməni müsəlman davasının
müsəlmanlar üçün törətdiyi faciələri
verməklə komik səhnələr də verilmişdir. Qubernatorun
sifarişi ilə öldürülən bir müsəlmanın
cənazəsi üstdə mollanın fatihə verərkən
Salamovun təkidi ilə fatiə surəsinə qubernatorun və
onun arvadının “Mariya Tumanıfeynə”nin adının əlavə
etməsi müəllifin özü demiş “gic müsəlman”ın
faciəsi idi.
“1905-ci ildə”nin diqqət çəkən cəhətlərindən
biri də odur ki, yazıçı Qarabağın həyatına,
adət ənənələrinə dərindən bələddir.
İmamverdinin and içərkən tez-tez “o Əlinin qəzəb
oğlu Əbülfəzlabbas haqqı” sözünü
tez-tez işlədir.
Pyesin yalnız ikinci şəklində səhnəyə
gəlib çox da görünməyən, lakin hadisələrin
inkişafında həlledici rol oynayan Qubernator Azərbaycan
xalqının qəddar düşmənidir. Çar hökuməti
başlanacaq inqilabın qarşısını almaq
üçün mümkün olan hər vasitədən
istifadə edirdi. Hökumət gah fəhlələr
arasında təfriqə yaratmaq üçün “Keşiş
Qaponun təşkilatı”nı yaradır, gah da Yaponiyaya
müharibə elan edirdi. Son çarə kimi 1883-cü ildə
ləğv edilən Qafqaz canişinliyi 1905-ci ildə yenidən
bərpa olundu. Çar canişin təyin etdiyi Voronsovun
qarşısında konkret məsələlər qoymuşdu.
O, Cənubi Qafqazda erməni- müsəlman savaşını
alovlandırmalı, xalqın diqqətini inqilabdan
yayındırmalı idi. Və o, bu işin öhdəsindən
bacarıqla gəlirdi. Tabeçiliyində olanları mədəndə
“zabastovkaları” dayandırmağa təhrik edir və təbii
ki, fəhlə hərakatının gedişini düzgün
qiymətləndirir, bu hərəkatı çar idarə
üsuluna qarşı mübarizə kimi xarakteriza edir. ”Burada
ermənilər ən ixtilalçı millətdirlər.
Bunlar aradan çıxarsa o birilərin də qüvvəti
sarsılmış olur. Türk və erməni burjuaziyası
arasında vuruşdurucu nöqtələr vardır”. “Siz
Türkiyədə döyülmüşsünüz, indi əvəzini
buradakı müsəlmanlardan almaq istəyirsiniz”. Qubernator iki
millət burjuaziyası arasında məharətlə pərdələnir,
hər iki millət üçün silah əsirgəmir.
Onları bacardıqca vuruşdurmaq istəyir. Müsəlmanları
zəif yerini yaxşı bilir, onlara orden və medallar verməklə
şirnikləndirir. Bir yandan “Bu ermənilərlə
mümkün qədər ehtiyyatlı olmaq lazımdır” -
deyən Qubernator bir yandan da ermənilərə “mən
razı ola bilmərəm ki, onlar müsəlmanlar Türkiyədəki
işlərin hesabını mənim idarə etdiyim bir məmləkətdə
xristian bir millətdən, mənim öz dindaşlarımdan
çəksinlər”. Ədavət törətmək
üçün onun əmri ilə polismeyster hər iki millətdən
bir nəfəri öldürür. Hətta izi itirmək
üçün hər iki millətin yas məclisinə gedir.
Tarix təkrar olunur prizmasından yanaşsaq bu gün də
ruslar öz dindaşları olan erməniləri hər sahədə
himayə edir.
Bu
gün sadəlöhv keçmişimizi
bizə bütün cəhətləri ilə
xatırladan fundamental bir
əsər olan “1905-ci ildə”nin bir qəzet məqaləsində təhlilinin mümkünsüzlüyünü qeyd etməklə yanaşı bu
əsərin orta məktəb dərsliyindən
çıxarılmasına dərin təəssüf edirəm. Pyeslərinin, hekayələrinin
mövzu rənarəngliyi göstərir ki, C.Cabbarlı güclü
təxəyyül sahibi idi.
O, yalnız xalq üçün yazırdı, xalqın dərdlərini
yazırdı. Təkcə teatrda deyil, kinomuzda da yad ünsürlərə
qarşı, dilimizin saflığı uğrunda mübarizə aparırdı. Ona görə də hansı mövzuda
yazırsa yazsın əsərləri hər dövr
üçün
aktuallığını itirmir.
C.Cabbarlı təpədən dırnağa qədər türkçü idi və bu yönümdə kifayət qədər xidmət göstərmişdi. Yalnız vaxtsız ölüm onu 37-ci ilin qanlı pəncəsindən qurtardı. Yoxsa onun güllələnməsi üçün kifayət qədər “əsas” vardı...
Yeqzar Cəfərli
yeqzar_91@mail.ru
Olaylar.- 2014.- 12 mart.- S.12.