“Peşəkar olmayan kamera qarşısına keçə
bilməz”
“Görünür,
tamaşaçının marağını öyrənə
bilmirik”
Türk serialları Azərbaycanda böyük maraqla izlənilir. Düzdür, bəzən,
hətta bir çox hallarda bu cür seriallar heç bir tərbiyəvi
əhəmiyyətə malik olmur. Çünki
serialın mövzusu bəsit ailə-məişət problemlərinə
həsr edilir. Yəni digər türk
seriallarında olduğu kimi yenə də ata obrazını
canlandıran aktyor qızı yaşda olan gənc qızla
intim həyat yaşayır. Qız bacısının həyat
yoldaşına göz dikir, onunla sevgili olur, eşq macərası
yaşayır. Və ya qadın qaynı ilə yatağa girir,
ərindən xəbərsiz onunla görüşür…Mənəviyyatımızın
aşağılanmasında da konkret sujet xətti olmayan, əxlaqsızlığı
təbliğ edən bu cür serialların rolu
danılmazdı. Lakin bununla belə Türkiyə
istehsalı olan hansı serialdan söz düşürsə-düşsün
etiraf etməliyik ki, mövzu bəsit, mənasız olsa da
aktyor heyəti çox peşəkardı. Son olaraq sadəcə aktyorların öhdələrinə
düşən obrazları necə məharətlə
canlandırmasına görə izlədiyim “Kaçak”
serialının Sərhatı, Erkanın nəinki jestləri,
eləcə də mimikaları ilə
tamaşaçının qəlbini fəth etdiyini, onu
intizarda necə saxladığını gördüm.
Düşünürəm ki, Azərbaycan serial bazarında əsas
problemlərdən biri də məhz budur. Bizim
aktyorların bir qismi mimikaları ilə sözlərini deyə
bilmir. “Orxan”ı yaradan İlqar Cahangir, valideyninin istəyi
ilə sevmədiyi qızla ailə həyatı quran, həyatında
bir başqa xanım olan Kamran obrazının müəllifi
Anar Heybətov, Şövqi Hüseynov, Şəbnəm
Hüseynova kimi serial aktyorlarını bir tamaşaçı
kimi bu cərgəyə daxil etməzdim. Adı
sadalanan aktyorların daha çox sevilməsinin bəlkə də
başlıca səbəblərindən biri də budu. Onlar da mimikaları ilə sözlərini demək məharətinə
sahibdilər. Bu gün serial bazarında
müəyyən dirçəliş gözə
çarpır. Öncəki illərlə
müqayisədə yerli istehsalımız olan serialların
sayı artıb. Hər il efir məkanına
yeni-yeni seriallar daxil olur. Lakin təəssüflər olsun ki,
tamaşaçılar bu serialları öncəki kimi maraqla
izləmir. Reytinq, keyfiyyət öncəki illə
müqayisədə çox-çox aşağı enib.
Əlbətdə, öncə sadaladığımız
çatışmazlıqlarla yanaşı qeyri-peşəkar
şəxslərin serial bazarına daxil olmasının da
keyfiyyətin aşağı düşməsinə təsiri
var. Bu bazara müəyyən qədər də olsa pul
yatırıldığı üçün işini
bacarmayan, rejissorluq haqda ümumiyyətlə heç bir bilgiyə
sahib olmayan şəxslər kamera önünə
atılır. Əlbətdə bu cür
“rejissor”larla işləmək bəzi aktyorlar
üçün çətin olduğundan onlar gələn təkliflərdən
imtina edir. Peşəkar aktyorların seriallara çəkilməməsinin
səbəblərindən biri də qonşu ölkələr,
o cümlədən Türkiyədən fərqli olaraq Azərbqaycanda
aktyorlara bir o qədər də yüksək məbləğin
verilməməsidi. Nəticədə
seriallardakı keyfiyyət aşağı enir. Yenicə
özünü bu işdə sınayaraq kamera arxasına
keçən şəxslər isə tanışlarına,
qohum-əqrəbalarına təklif verərək onları
kamera önünə dəvət edir.
Hər zaman yaratdığı obrazlarla
tamaşaçıların rəğbətini qazanan aktyor
Anar Heybətov da mövcud durumdan gileylənir. O deyir ki, indiki zamanda adi
adamlar da aktyor olmaq, seriala çəkilmək istəyir: “Adi
adamlar da seriala çəkilmək istəyir. Bu
düz deyil. Məktəbdə dərsini
oxuya bilməyib, “gedim bir az zümzümə edim”, ya “artistlik
edim” demək düz olmaz. Hər yerindən duran bu sənətə
can atmamalıdır. Bu pilləyə qalxmaq
üçün uzun illər institutda oxuyub, müəllimlərimizdən
dərs alıb, təcrübə keçərək teatrda
işləmişik. Bu gün öncəki
illərlə müqayisədə teatrda artistə
qayğı var. Vəziyyət nisbətən düzəlməyə
başlayır, seriallar üçün maddi vəsait
ayrılır. Amma indi də adi yerindən
duran işimizə maneə olmağa çalışır.
Sosial şəbəkədə dostluğumda
olan şəxslər də mənə artist olmaq istədiklərini
deyirlər. Hətta “məni seriala çəkin”
deyənlər də olub. Baxıb görürəm ki,
bizdə nə öndədirsə camaat bacardı-bacarmadı
ona doğru qaçır. Bu yaxşı cəhət
deyil. Bu gün onlar seriala çəkilirlər,
onları çəkən də var. Pul verməmək
üçün rejissorlar daha çox heç bir səriştəsi
olmayan, adi yerindən duranlara üstünlük verirlər.
Mən rejissorların bu cür şəxslərə
rol verməsinin səbəbini anlaya bilmirəm. Onlar bu yolla yalnız Azərbaycan incəsənətinə
xəyanət edirlər”.
Qeyri-peşəkar
olmayan aktyorlar arasında istedadlıların çox az olduğunu vurğulayan aktyor bir sıra
çatışmazlıqları sadalayaraq yerli seriallara
baxmayan tamaşaçılara müəyyən mənada haqq
qazandırır: “Belələri arasında istedadlılara
çox az hallarda təsadüf edilir. Aktyorluq
çox incə sənətdir. Peşəkar
olmayan birisi rolunu öyrənib kamera önünə keçə
bilməz. Rejissoru tam qane etmək
üçün aktyorun obraza uyğun
görünüşü ilə yanaşı
istedadının olması da başlıca amillərdən
biridir. Son zamanlar telekanallarda yayımlanan
seriallarda tanınmayan simaları tez-tez görə bilərik.
Elə səhnələr var ki, burda rol alan
aktyorlardan heç biri tanınmış sima deyil. Sonradan bizə məlum olur ki, hər hansı rolu
canlandıran şəxs ya rejissorun, ya da ki ona yaxın olan
şəxslərdən kiminsə yaxınıdır. Aktyor olmayan şəxslərin film və seriallara
çəkilməsi nəticə etibarı ilə keyfiyyətsiz
məhsul ortaya çıxarır. Tamaşaçılar
“bizdə serial yoxdur” deyəndə buna görə onları
qınamaq olmaz. Çünki onları
aldatmaq mümkün deyil. Zamanla müxtəlif
ölkələrin seriallarını yerli və əcnəbi
telekanallarda izləyən tamaşaçı nəyin
yaxşı, ya pis olduğunu ayırd edə bilir”.
A.Heybətov
peşəkar aktyorların da sayının az
olmadığını vurğulayır: “Deməzdim ki,
bugünki gündə qeyri-peşəkar aktyorlar
üstünlük təşkil edir. Peşəkar
aktyorların da sayı az deyil. Biz hər şeyi tamaşaçıların
ixtiyarına buraxırıq və onların zövqünə
inanırıq. Aktyor gərək ki, rolu yaşayaraq
tamaşaçıya çatdıra. Əgər
bunu bacarmazsa ondan nəsə gözləmək olmaz. Tamaşaçılar da hər zaman rolunu
canlandıra bilməyən aktyorların peşəkarlıq səviyyəsinin
olmamasından gileylənərək iradlarını bildirir”.
Aktyor
Şövqi Hüseynov serial və film aləmində aktyorluq
ixtisasını bitirməyən şəxslər arasında
istedadlıların da az
olmadığını deyir. Ş.Hüseynov bunun normal
olduğunu deyir: “Bu gün aktyorluq sənətində təhsili
olmayan şəxslər teatrda yoxdur. Amma film və
seriallarda bu cür şəxsləri görə bilərik.
Ola bilər ki, birinin çox gözəl istedadı və
bacarığı var. Amma aktyorluq fakültəsini bitirməyib.
Bu zaman niyə də aktyor kimi film və seriallara
çəkilməsin? Öncələr də
bu ənənə olub. Mən buna pis
baxmıram. Aktyorluq sənəti diplom
almaqla əldə edilən bir şey deyil. Düzdür, təhsil də önəmlidir.
Amma bizim işimiz sırf bununla bağlı ola
bilməz. Bacarıq, istedad da olmalıdır.
Bəzən diplomu olan, uzun illər aktyor kimi
çalışan biri rolunu elə bərbad canlandırır
ki, onun aktyor fakültəsini bitirməsinə belə inanmaq
olmaz”. Ş.Hüseynov istedadsız aktyorların
bu sahəyə gəlməsinin səbəbini izah edir. O
deyir ki, belələrinin bu sənətə gəlişinin əsas
səbəbi maddiyyat deyil, tanınmaq arzusudu: “Onların gəlir
əldə etmək üçün bu yola üz tutduğunu
düşünmürəm.Yəqin ki, tanınmaq
üçün asan yol tapdıqlarını
düşünür. Aktyor olmayan birisi bu sənətə
yiyələnmək istəyirsə gərək sənətin
incəliklərini öyrənsin. Təəssüflər
olsun ki, bu gün aktyor olmaq istəyənlər sənətin
çox asan olmasını ortaya qoyublar. Məni
ən çox qıcıqlandıran da elə budur. Bəzən
aktyorların yaratdıqları obraza tamaşa edəndə
düşünürsən ki, bunu mən də edə bilərəm.
Bütün bunlar da o səviyyədə film və serialların,
tamaşaların, aktyor oyunlarının yaranması ilə əlaqədardı.
Tamaşaçı geyinib-keçinmək, bəzənib-düzənməklə
“burda nə var ki, mən də aktyor ola bilərəm”
deyə düşünürsə deməli aktyorlar
yaratdıqları obrazla onlarda belə təəssürat
formalaşdırıb. Ona görə
tamaşaçını qınaya bilmərik. Onlar elə düşünürlər ki aktyorluq
çox sadə və asan bir sənətdir. Bu sənət böyük güc, istedad tələb
edən bir sahədi”.
200-dən artıq reklam çarxının müəllifi
olan, “Pərvanələrin Rəqsi”, “sonuncu Fəsil”
serialının aparıcı rejissoru Rövşən
İsaxın da mövzuya münasibətini öyrəndik. İlk olaraq
özünün müəllifi olduğu sonuncu serialına
münasibət bildirən rejissor “Sonuncu Fəsil”in “Pərvanələrin
Rəqsi” qədər izlənilmədiyini deyir. Qısa
zaman çərçivəsində çəkilişlərə
başladıqlarını deyən rejissor bədii keyfiyyətin
onu qane etmədiyini söyləyir: “Çəkdiyim “Sonuncu Fəsil”
serialı ilə bağlı səmimi deyə bilərəm
ki, çox hazırlıqsız və qısa zaman çərçivəsində
çəkilişlərə başladıq deyə bədii
keyfiyyət məni qane etmədi. Vaxt
azlığından digər serialları da izləyə bilmirəm.
Düşünürəm ki, serialın səviyyəsinin
aşağı və ya yuxarı olmasını
tamaşaçının ümumi marağı İlə
müəyyənləşdirmək olar. Ara-sıra
gözümə dəyən kadrlara baxıb onu deyə bilərəm
ki, texniki baxımdan keyfiyyət qalxıb”.
-Ən azı bəlkə də hansısa serialın bir
bölümünü və ya bir neçə dəqiqəsini
izləmisiniz.
Bu zaman sizdə hansı təəssüratlar
yaranıb?
-Baxırsan ki, serialın ilk
bölümü çox maraqlıdı. Amma
sonradan hadisələr səngiyir. Bu zaman
tamaşaçı üçün artıq serialın
marağı itir.
-Qeyri-peşəkar
şəxslərin serial çəkməsinin necə, keyfiyyətə
təsiri varmı?
-Bir neçəsini tanıyıram ki, hansı ki onlar
rejissor deyillər. Adlarını çəkməyəcəyəm.
Serial çəkən şəxsin gərək
ki, ən azı rejissorluq təhsili olsun. Onlarda
da bu yoxdu. Təcrübədə belə
fikir var ki, yaxşı rejissor, aktyor olmaq üçün təhsil
bir o qədər də önəmli deyil. Amma
yaxşı olardı ki, təhsil də olsun. Belə
insanlar nadir hallarda istedad sahibi olur, yaxşı iş ortaya
qoyurlar. Amma məncə bizdə qeyri-peşəkarların
serial çəkməsi daha çox üstünlük təşkil
edir.
-Bu da
keyfiyyəti aşağı salır...
-Təbii ki, peşəkar, təhsilli
birisi ilə müstəqil şəkildə bu işi öyrənən
şəxs arasında fərq var. Bunun üçün bir o qədər
də baş sındırmaq lazım deyil. Serial
konkret tamaşaçı kütləsinə yönələrək
onun marağına uyğun çəkilməlidi. Azərbaycan tamaşaçısını ucuz tutmaq
olmaz. Tamaşaçılarımız
Türkiyə istehsalı olan serialları izləyir, onları
bəyənir. Dünyanın bir sıra
ölkələrində yayımlanan seriallara Azərbaycan
tamaşaçısı böyük maraqla baxır. Bizim çəkdiyimizi tamaşaçı bəyənmirsə
deməli problem bizdədi. Tamaşaçını
nədəsə günahlandırmamalıyıq. Görünür tamaşaçının
marağını öyrənə bilmirik.
-Tamaşaçıların
əsas iradlarından biri də aktyorların dil
üslubları ilə bağlıdı. Onlar aktyorların
çox quru, ədəbi dildə danışdığını
deyərək bu səbəbdən yerli serialları izləmədiklərini
söyləyirlər”
-Mən öz işimə cavabdeh olaraq deyə
bilərəm ki, aktyorlarım süni danışmır. “Pərvanələrin rəqsi”nə qədər
kitab, ədəbi cümlələrə üstünlük
verilirdi. Çəkdiyimiz serialla biz bu
tilsimi sındırdıq. Nisbətən vəziyyət
dəyişib. Bəlkə hansısa
serialda hələ də ədəbi, kitab cümlələri
üstünlük təşkil edir, bəlkə də
serialın mövzusu maraqlıdı, amma rejissor onun öhdəsindən
gələ bilmir.
-Maraqlı serial olsa da “Sonuncu Fəsil”in
auditoriyası “Pərvanələrin rəsi” qədər
deyil. Bunun səbəbi nədir?
-Bizim daimi tamaşaçı
auditoriyamız var. Onlar “Pərvanələrin rəqsi” ilə
müqayisədə bu serialın daha maraqlı olduğunu
söyləyirlər. Amma kütlə
baxımından düşünürəm ki, bu serial öncəki
kimi çox baxılmır. Bu serialların
çoxluğu ilə də əlaqədar ola
bilər. Nə olursa-olsun mən həmişə
günahı öz tərəfimizdə görürəm.
Həqiqətən də haqsız tərəf
bizik. Bunu yalançı təvazökarlıqla
demirəm. Nədəsə biz səhv
edirik. Tamaşaçıda heç vaxt səhv
olmur, o həmişə haqlıdı. “Sonuncu
fəsil”dən fərqli olaraq “Pərvanələrin rəqsi”
serialının təkrar bölümləri də
yayımlanırdı. Bunun da auditoriyaya təsiri
var.
-Reytinqdə neçəncisinizi?
-Serial reytinqində birinci, ikinci, gah da
üçüncü oluruq. Stabil bir yerdə
qalmırıq. Bəzən reytinqdə biz
birinci pilləyə qalxırıq. Bu da bəlkə
digər serialların auditoriyasının zəifləməsi
ilə əlaqədardı.
Nigar Məhərrəm
Olaylar.- 2014.- 18 mart.- S.12.