Şuşa öz halal
sahibinə geri dönəcək…
Qarabağ-Azərbaycanın
qədim və o qədər də başıbəlalı
yurdu. Yurdumuzun təbiətinin nadir gözəlliklərini, Azərbaycan
xalqının maddi və mədəni irsini, qədim adət
və ənənələrini özündə əks etdirən
füsunkar diyardır, Qarabağ. Təkcə
özünün nadir gözəlliyə malik
xalçaları, Midiya dağ atları – Qarabağ atları,
Avropaya, Rusiyaya ixrac edilən ipəyi, zərgərlik məmulatı,
silahları ilə deyil, həm də nadir təbiəti,
müalicəvi suları ilə də məşhurdur. Sərt
dağlar, sıx meşələrlə əhatələnən
və toponimikası Azərbaycan dilində «qara bağ»,
“böyük bağ» kimi yozulan bu diyarın paytaxtı isə
qədim Pənahabad – Şuşa şəhəri olub.
Bu gün işğal gününü
qeyd etdiyimiz Şuşa şəhəri. Daşı,
qayası, canlı, cansız bütün
varlığı ilə Azərbaycan türklərinə məxsus
olan gözəl Şuşa
şəhərinin ərazisi zəngin və şanlı tarixi keçmişə malikdir. Xocalı-Gədəbəy mədəniyyətinə
daxil olan ən qədim
yaşayış yerlərindən birində yaranan
və daimi insan məskəninə
çevrilən Şuşada ilk insanlar eramızdan əvvəl
l-ll minilliklərdə mövcud
olub.
Dəniz səviyyəsindən
1300-1600 metr yüksəklikdə yerləşən
Şuşa şəhərinin cənubunda
Qafqazın ən qədim yaşayış məskənlərindən
biri yerləşir. XX əsrin 70-ci illərində
Şuşa mağara
düşərgəsində aparılan arxeoloji
qazıntılar zamanı burada paleolit dövrünə aid
daş alətlər aşkar
olunub. Bu ərazilər tarixi Azərbaycan
torpaqlarının – Midiya dövlətinin,
Qafqaz Albaniyasının, Qarabağ
xanlığının ayrılmaz hissəsidir. Şuşa Qarabağ
xanlığının hərbi-strateji əhəmiyyətli və
iqtisadi, siyasi, mədəni
mərkəzi kimi yaranıb və inkişaf edib. Eramızın II əsrində
yaşamış qədim Roma tarixçisi Gaius Cornelius Tacitus Qafqaz ərazisində dondar
türk tayfasına məxsus Sosu (latın dilində «ş»
səsi yoxdur) şəhərinin
olması haqqında məlumat verib.
Latın dilində “ş” səsinin olmaması
şəhərin adının Sosu kimi göstərilməsinə səbəb olub. Xalq əfsanəsinə görə, bu yerlərin havası büllur
kimi saf və şəfalı
olduğu üçün
onu «Şuşa»(şüşə)
adlandırıblar.
Qədim dövrlərdən mövcud olmuş şəhərin
başı az bəlalar çəkməyib.
XIII əsrdə monqollar tərəfindən
dağıdılıb.
Şuşa şəhəri XVIII əsrin 50-ci illərinin əvvəllərində
Qarabağ xanı Pənahəli xan tərəfindən, Şuşa
kəndinin yaxınlığında abadlaşdırılaraq
yenidən salınıb. İlk çağlarda Şuşa
adı ilə yanaşı, şəhəri xanın şərəfinə
Pənahabad adlandırırdılar. Onun
hakimiyyəti illərində, 1757-ci ilə qədər burada çoxlu abidələr
tikilib. Onun oğlu İbrahimxəlil xanın hakimiyyəti
illərində şəhər böyüyüb,
müdafiə bəndləri və qalalar tikilib. Feodal ara müharibələri dövründə Şuşa bir neçə
dəfə möhkəmlik sınağından uğurla çıxaraq qalib
gəlib.
Yarandığı
vaxtdan müxtəlif inkişaf
mərhələləri keçən şəhər on doqquzuncu əsrdə
şəhər kimi formalaşma
dövrünü başa
vurub. Şəhərin dağlıq ərazidə
salınmış “Qazançalı” adlanan
üçüncü məhəlləsinin
tikintisi 1805-ci ildə Qarabağ
xanlığı Rusiya tərəfindən
işğal edildikdən sonra salınmağa
başlamış və bütün XIX əsr
ərzində davam etmişdi.
On iki küçədən
ibarət olan bu məhəllə
Şuşanın ən çox əhali yaşayan məhəlləsi olmuşdu.
Mirzə Yusif Qarabaği
bu məhəllənin küçələri
kimi Mehrili, Qazançalı,
Ciləbörd, Dərə, Bağlar və
başqalarının adlarını çəkir.
“Qədim” və “Yeni Şuşa”dan ibarət olan şəhərin
ən qədim hissəsində əvvəllər yalnız azərbaycanlılar
yaşayıblar. Tədricən qalanın ətrafında
yaşayış məhəllələri salınmış
və beləliklə Şuşa
qalası tez bir zamanda Qarabağ
xanlığının paytaxtına çevrilib
və 1756-ci ildən 1823-ci ilədək Qarabağ
xanlığının paytaxtı olub.
Şuşa qalası qədim yaşayış yerinin üzərində inşa
edilib. Azərbaycan Elmlər Akademiyası Tarix İnstitutunun
arxeoloqları Şuşa qalasının
yerində qədim yaşayış məskəni olduğunu, həmin şəhərin XIII əsrdə
monqolların basqını nəticəsində
dağıdıldığını müəyyən ediblər.
Rusiya müstəmləkə hakimiyyəti
dövründə Şuşa bütün Qarabağ regionunun inzibati və iqtisadi mərkəzi olub və
inkişaf edib.
XVIII əsrdə Şuşa şəhəri Azərbaycanın
ən mühüm şəhərlərindən
birinə çevrilib. Onun dövrəsində böyük və güclü
sədd çəkilib, çoxsaylı sənətkar məhəllələri
yaranıb. Şuşalı tacirlər İran
şəhərləri və Moskva ilə
ticarət əlaqələri saxlayırdılar, burada "Pənahabad" adlanan
gümüş sikkə zərb edilirdi.
Şəhərin kənarında
dərin “Daşaltı dərəsi”-nin
yaxınlığında yerləşən Cıdır düzünü isə Şuşanın simvolu kimi qəbul etmək
olar.
Şəhər həm
də memarlıq abidələri ilə zəngindir.
Şuşada rəsmən qeydə alınan 170
memarlıq və 160 incəsənət abidəsi var idi. Şairə Xurşudbanu Natəvanın, artilleriya
generalı, Port-Artur qalasının qəhrəmancasına
müdafiəsinin iştirakçısı olmış Səməd
bəy Mehmandarovun, dahi
bəstəkar Üzeyir Hacıbəyovun,
görkəmli müğənni
Bülbülün, şair
və rəssam Mir Möhsün
Nəvvabın, ev muzeyləri, İbrahimxəlil
xan Cavanşirin və
onun qızı Qara
Böyükxanımın qəsrləri, "Gəncə
darvazaları", qala divarı və s.
Şuşanı
"Şərqin konservatoriyası" adlandırırlar – bu şəhər Azərbaycanın bir sıra görkəmli müğənnilərinin,
musiqiçilərinin, böyük bəstəkarların
və dirijorların vətənidir: Cabbar
Qaryağdıoğlu, Qurban Pirimov, Bülbül, Seyid Şuşinski, Xan Şuşinski, Rəşid
Behbudov, Üzeyir
Hacıbəyov, Niyazi, Fikrət Əmirov,
Süleyman Ələsgərov əslən
şuşalıdır.
Şuşanın qədim
dövrlərdən əhalisi Azərbaycan türklərindən
ibarət olub. Bu 19-cu əsrə
qədər, çar Rusiyası tərəfindən
bu yerlərə ermənilərin
köçürülməsi prosesinə kimi
belə davam edib.
Bu gün biz Şuşa haqqında
danışanda nə qədər çətin olsa da, onun
işğalı tarixini də yazmalı oluruq.
Tarixə
nəzər salanda görürük
ki,1918-ci ilin dekabrında Cəbrayıl qəzasının
azərbaycanlı kəndlərinə ermənilərin
hücumları genişlənib, 1919-cu ilin
əvvəllərində daha
dağıdıcı xarakter
almışdı. Şuşa qəzası
və Qarabağın siyasi mərkəzi olan Şuşa şəhərində ermənilərin
vəhşilikləri daha amansız olub.
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti dövründə Şuşada ermənilərin ən xəyanətkar
silahlı qiyamlarından biri 1920-ci il martın 22-də Azərbaycan
xalqının Novruz bayramı günü baş verib.
Ermənilər çirkin niyyətlərindən əl
çəkmədi və 8 may 1992-ci ildə
Şuşa Ermənistan Silahlı Qüvvələri
tərəfindən işğal edildi.
Şuşanın
işğalı zamanı 200 nəfər şəhid, 150 nəfər
əlil oldu, 552 körpə yetim qaldı, 22 minə yaxın insan qaçqın düşdü,
200 tarixi abidə, 2 sanatoriya,
görkəmli sənət adamlarının ev
muzeyləri, 70 yerlik turist
bazası, 1200 yerlik internat
və s. dağıdılıb.
Billur kimi saf
təbiəti, bütün gözəlliyi
ilə göz oxşayan
Şuşa bu gün murdar ermənin əlinə
keçib. Dağıdılıb, talan olunub, gözəlliyinə
xələl gətirilib. İndi o torpaqda Azərbaycanının
istedadlı insanları doğulmur. Bəlkə
ermənilər elə başa
düşürlər ki, Azərbaycanın
bu qədim yurdunda yaşamaqla oranın yetirmələri qədər
istedada sahib olacaqlar?
Şuşadan olan gənc bir xanım var idi. Zərif adında.
Adı kimi incə olan Zərifin atası illər əvvəl onlar Şuşadan çıxanda
orada qalıb və bir daha
ondan xəbər alınmayıb. Zərif
kimi çox insanlarımız var ki, bu gün
Şuşa deyəndə gözləri
bir nöqtəyə tikilir. Biri torpağının, digəri atasının, başqa biri saf havanın həsrətini çəkir.
Elə tək bu həsrət
günün birində
ermənilərin qəniminə
çevriləcək. Şuşa Azərbaycanın-Qarabağın tacıdır. O tac Azərbaycan xalqının
zəhməti ilə yaradılıb və Azərbaycan dövlətinin,
xalqının iradəsi
ilə öz sahibinə geri dönəcək. Ermənilər də buna əmindirlər.
Aygün
Olaylar.-
2014.- 8 may.- S.9.