Romantik əhval-ruhiyyə
bu
gün artıq
qeyri-mümkündür...
Əvvəli
ötən sayımızda
Tənqidçi
Əsəd Cahangirlə müsahibəni davam etdiririk
-Əsəd bəy ədəbi tənqid sahəsində
istedadlı gənclər yetişirmi? Onlardan hansının haqqında daha
ümidlisiniz?
-Ədəbi tənqid sahəsində
istedadlı gəclər dedikdə mən gənc demək də
bir qədər belə olmaz artıq məncə, amma hər
halda müəyyən cəhətdən seçilən
imzalar var, məsələn, Elnarə Akimovadı bilmirəm
tanıyırsız ya yox, məndən sonrakı nəslin
nümayəndələri içərisində Nərgiz
Cabbarlı, Bayram Əvəzoğlu adlı bir istedadlı tənqidçi
var idi ki “Azərbaycan” jurnalında
çalışırdı. Təəssüf ki o burdakı
işini atıb getdi, tənqidçilik sənətini
ümumiyyətcə atılb getdi. İndi rayonda fəaliyyət
göstərir, ədəbiyyatla ümumiyyətlə məşğul
olmur. Və yaxud onu deyəcəkdim ki, köşə
yazarları bu gün müəyyən əsərlər
haqqında yazılar yazırlar, tutaq ki, öz təəssüratlarını,
fikirlərini ifadə edirlər və bunları da hardasa ədəbi
tənqidin bir janrı hesab etmək olar. Kulis.az-ın əməkdaşı
Ağa Cəfərlinin müxtəlif müəlliflər
haqda yazıları, bilmirəm tanışsınız ya yox,
məsələn, mənimçün onun
yazılarını oxumaq maraqlıdır. Eləcə də
kulis.az saytının rəhbəri Qanturalının
yazılarını oxumaq mənimçün maraqlıdı,
Şərif Ağayarın müəyyən ədəbi tənqidi
çalarlı yazılarını oxumaq mənimçün
maraqlıdır. Amma lap ən son dövr tənqidçilərinin
içərisində hələ onun uğurlarından
danışmaq tezdi, amma hər halda adını çəkmək
olar, bizim Yazıçılar Birliyi nəzdindəki “Gənc ədiblər”
məktəbinin üzvüdü Famil Mədət hansı ki,
burda əyləşib. Ilk qələm məşqlərini
edir, yəni o tənqidçi kimi formalaşacaq,
formalaşmayacaq bu artıq bir az gələcəyin işidir.
Həmdəki mən özümüzdən sonrakı nəslin
içində bütün bunlarla bərabər, birmənalı
sürətdə “Hə” deyib barmağımı üzərinə
qoya biləcəyim parlaq bir imza hələki görmürəm.
Ümumiyyətlə gənclər tənqidə gəlmək
istəmirlər. Onlar daha çox orijinal əsərlərin
müəllifi olmaq, şeir yazmaq, roman yazmaq, bədii əsərlər
yazmaq, şöhrət qazanmaq istəyirlər,
görünür, birinci səbəb budur. Ikinci səbəb də
görünür odur ki, tənqidçilik çətin
peşədir, Qulu Xəlilovun sözü olmasın.
Çünki sən kimisə tənqid edirsənsə deməli
bütün cəmiyyətlə sən artıq alternativ
mövqedən çıxış etməli olursan.
Özünə çoxlu düşmən qazanırsan. Tənqidçilik
çox çətin peşədir və mən içərisində
ədəbiyyat sevgisi, ədəbiyyat eşqi, oxumaq həvəsi,
özünü belə deyim, ədəbiyyata qurban vermək cəsarəti
olmayan adamlara ədəbi tənqidə gəlməyə
ümumiyyətlə məsləhət görmürəm.
-Qarşıdan
AYB-nin qurultayı gəlir. Qurultaydan hansı dəyişikliyi
gözləyirsiniz?
-Qurultaydan öncə artıq bildiyiniz
kimi bir sıra dəyişikliklər həyata keçirilib.
Kadr islahatları olub, “Ulduz” jurnalına Qulu Ağsəs təyin
edilib, “Ədəbiyyat” qəzetinə Elçin Hüseynbəyli.
Bir sıra orqanların daxilində də dəyişikliklər
baş verib. Artıq Yazıçılar Birliyində gəncləşmə
prosesi gedir. Yəqin ki, bu gəncləşmə prosesi
qurultaydan sonra da davam edəcək, layiqli insanlar, savadlı,
sağlam ruhlu, intellektual və istedadlı adamlar müəyyən
vəzifələrə irəli çəkiləcəklər.
Çünki Anar müəllimlə müsahibəmdə mən
də bu sualı Anar müəllimə vermişdim. Onun
cavabına əsasən deyirəm. Qurultayın məruzələri
artıq oxunub qurtarıb. Məsələn, mən
özüm dramaturgiya ilə bağlı məruzə
etmişəm. Əvvəllər, bilirsiniz ki, məzuzələr
bir növ qurultayda oxunurdu. Amma bu qurultayın işi
uzadıldı, üç-dörd il bu qurultayın məruzələrinin
dinlənilməsinə sərf olundu. Qurultay yalnız sədarətin
seçilməsi və başqa bu kimi məqamlarla
bağlı olacaq. Əgər Anar müəllim qurultayda
öz namizədliyini irəli sürsə təbiidir ki,
yazıçılarımızın əksəriyyəti Anar
müəllimi dəstəkləyəcək. Şəxsən
mənim özüm Anar müəllimə səs verəcəm.
Anar müəllim əgər öz namizədliyini irəli
sürməsə artıq namizədliyini irəli sürən
adamların kimliyindən asılı olacaq o dəyişiklik.
Anar müəllim 27 ildir ki, Yazıçılar Birliyinə rəhbərlik
edir, o bir növ siyasi müstəvidə Heydər Əliyevin
həyata keçirdiyi keçid missiyasını ədəbi
müstəvidə həyata keçirdi. Heç kəs
Yazıçılar Birliyini bu çətin dövrdə
keçid dövründə qoruyub saxlaya bilməz, 2000
yazıçıya rəhbərlik edə bilməzdi. Ondan
sonra yəni məhz böyük təcrübəsi olduğu
üçün həm də görkəmli bir
yazıçı olduğu üçün, xalq arasında
böyük nüfuza malik olduğu üçün,
yuxarı dairələrdə də sözü eşidildiyi
üçün Anar müəllimə mən məmnuniyyətlə
səs verərdim və çox arzu edərdim ki, Anar müəllim
27 ildir bu yükü daşıyır, daha 5 il də əgər
mümkündüsə bu missiyanı öz üzərinə
götürsün. Və bilirsiniz ki, Anar müəllim bundan
bir müddət öncə Əskişəhərdə
keçirilən toplantıda Türk Dilində Danışan
Ölkələrin Yazıçılar Birliyinin də
başqanı seçilib. Bu Azərbaycan ədəbiyyatının
böyük qələbəsidir ki, 23 türk dilində
danışan ölkə arasında məhz Azərbaycan
yazıçısı ümumtürk ölkələrinin
yazarlar qurumunun başqanı elan olunub. Bu bir növ bəyənmədiyimiz
Azərbaycan ədəbiyyatının nüfuzu ilə
bağlı olduğu qədər də Anar müəllimin
şəxsi nüfuzu ilə də bağlıdır. Və
belə insanın, keçmiş postsovet məkanında,
türk dünyasında etiraf olunan bir insanın belə bir
quruma başqan təyin olunması yazarların xeyrinədir,
Yazıçılar Birliyimizin xeyrinədir. Əgər əlbəttə
ki, Anar müəllim öz namizədliyini irəli sürməsə,
məlum deyil, hələ kimlər öz namizədliyini irəli
sürəcəklər. O adamların da içərisindən
məsələn mən şəxsən özümə
cavabdeh ola bilərəm ki, tutaq ki, mən Çingiz Abdullayevi
götürək, necə ildir ki, birlikdə
çalışırıq, ümumən dünyasəviyyəli
bir yazıçı, Avropa mədəniyyətli bir
insandı, mədəni adamdı, hər cür eqoizmdən
uzaq, sadə və səmimi adamdır, böyük
şöhrətiylə müqayisədə. Və yaxud da Rəşad
müəllim gənclərlə çox gözəl işləyir,
obyektiv adamdır, zövqlü, savadlı, istedadlı
adamdır. Rəhbərlik təcrübəsi var, müasir
dünya görüşünə malik adamdı. Əgər
Anar müəllim öz namizədliyini irəli sürməyəci
təqdirdə Çingiz Abdullayev də, Rəşad Məcid
də hər ikisi eyni dərəcədə bu mənəvi
varisliyi Anar müəllimdən qəbul edə bilərlər.
-Bu
gün ədəbiyyatımızda əsasən hansı ədəbi
cərəyanlara daha çox müraciət olunur?
-Müraciət olunur realizmə ən
çox, poeziyada da müəyyən romantik meyllər var ki,
onlara da müraciət olunur. Modernizm və posmodernizm də mənə
elə gəlir ki, artıq aparıcı cərəyanlara
çevrilməkdədirlər.
-Sizcə,
bu gün nəsr, yoxsa poeziya daha çox inkişaf edir?
-Poeziya daha çox inkişaf edib, amma nəsr
artıq onu üstələməkdədir. Çünki
zamanın özü bunu tələb edir. Yəni poeziya getdikcə
geriləyən, nəsr isə getdikcə gəlişən
bir meyl ifadə edir.
-Hüseyn
Cavidin “Ana” dramından sonra ədəbiyyatımızda bu
mövzuda ikinci belə qüvvətli əsərə rast gəlinmir.
Daha doğrusu ayrı-ayrı kiçik ədəbi nümunələrə
rast gəlinir, amma orta və iri həcmli əsərlər
yazılmır. Yoxsa şair və
yazıçılarımız bu mövzunu unudublar?
- “Ana” mövzusunda Azərbaycan ədəbiyyatında
Hüseyn Cavidin pyesindən sonra Cəfər Cabbarlının
“Ana” şeiri, Mikayıl Müşfiqin “Ana” şeiri, Əli Kərimin
“Qaytar ana borcunu” şeirini, Tofiq Bayramın “Vağzalı
çalınır, anam ağlayır” şeiri və s. bir
sıra klassik şeir nümunələri yaranıb. Məsələn,
mənə elə gəlir ki, Cəfər Cabbarlının
“Ana” şeiri nəinki Azərbaycanda, eləcə də
dünya ədəbiyyatında “Ana” mövzusunun qüdrətini
nümayiş etdirən ən möhtəşəm əsərdir.
Bu şeirin qarşısına dünya poeziyasında ikinci bir
şeir çıxartmaq olmaz. Ana Tanrıya bərabər
tutulur orda. Və ya lirizminə görə Mikayıl
Müşfiqin şeri, səmimiliyinə görə Əli Kərimin
şerlərini göstərmək olar. Romanlar yaranıb son
vaxtlar “Ana” mövzusu ilə bağlı. Cəmil Əlibəyovun
“Mənim analı dünyam” romanında olduqca gözəl bir
ana obrazı var. Zəhra xanımdı adı səhv etmirəmsə,
70-ci illərdə yazılmış bir əsərdir. Və
yaxud da Əzizə Cəfərzadənin bir sıra əsərlərində
olduqca belə mehriban, qayğıkeş ana və qadın
obrazları var. “Anamın nağılları” silsiləsindən
olan hekayələrdə və ya onun bir sıra roman və
povestlərində çoxsaylı ana obrazları
yaradılıb. Amma bəlkə də mən indi ola bilsin
xatırlamıram bir az ekspront oldu bu sualınız. Mən elə
gəlir ki, bu mövzu sizinlə razıyam ki, Hüseyn Cavidin
“Ana” dramında olduğu qədər möhtəşəm
sürətdə öz əksini tapmayıb. Nə
üçün? Sual oluna bilər. Çünki Hüseyn
Cavid romantik bir yazıçı idi, şair idi. Və o
haqqında bəhs etdiyi obrazları, mövzuları, romantik
bir möhtəşəmliyə uyğun şəkildə
verirdi. Ona görə də o təkcə anadan yox, məhəbbətdən
də yaza bilər, müharibədən də yaza bilər. H.
Cavidin özəlliyi onda idi ki o nədən yazırdısa
yazsın, yazdığı əsəri, obrazları möhtəşəmləşdirməyi
bacarırdı. Anadan yazanda da o Səlma ananı o qədər
möhtəşəm verib ki, bir daha belə bir ana obrazı
yaratmaq üçün bəlkə də yenidən romantik
bir şair yetişməlidi. Romantik əhval-ruhiyyə isə
bu gün artıq qeyri-mümkündür. Ona görə də
belə bir obrazın yaranacağı bu gün çətindir.
Zamanın özü artıq bu gün tamam başqa şeylər
istəyir. Yəni demirəm zamanın istəkləri
yaxşıdır, amma bir şeyi də başa
düşürəm ki, zamanın istəyi ilə
ayaqlaşmaq lazımdır.
(ardı
var...)
Yeqzar Cəfərli
Azərbaycanın
Bütövlüyü Uğrunda Cəmiyyətin Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Qeyri-Hökumət Təşkilatlarına
Dövlət Dəstəyi Şurasının maliyyə dəstəyi
ilə həyata keçirdiyi “Azərbaycan ədəbiyyatında
müasir yaradıcılıq cərəyanlarının izlənməsi
və təhlilinə dair təşəbbüslər” layihəsi
çərçivəsində çap olunur.
Olaylar.- 2014.- 9-12 may.- S.10.