Romantik şairimiz
Mikayıl Müşfiq
Azərbaycan XX
yüzil ədəbiyyatının görkəmli nümayəndəsi,
sosializm realizmi prinsiplərinə sonsuz sədaqətli olan
M.Müşfiq ədəbiyyat xəzinəmizi bir sıra
şer və poemaları ilə zənginləşdirmişdir.
Bununla yanaşı təbiətən romantik olan şairin
yaradıcılığında yetərli qədər romantik
meyllər də vardır.
Lahiyə
ilə bağlı apardığım
araşdırmalarımdan belə bir nəticəyə gəlmişəm
ki, bütövlükdə yazıçı və şairlərin
sırf bir ədəbi cərəyana xidmət etməsi
mümkün deyil. Çünki, o, mütləq nəyisə
öz təxəyyülündə canlandırmalı,
fantaziya yaratmalıdır.
Əks halda o şair və yazıçı olmaz. Bu anlamdada
Müşfiq də sosializm realizmi prinsiplərinə tam
uyuşmaqla ara-sıra romantizmə də meyl edirdi. Romantik səpkidə
yazdığı “Səhər” poemasında tarixdə Azərbaycan
qızının keçdiyi keşməkeşli və eyni
zamanda şərəfli, qəhrəmanlıqla dolu həyat
yolunu işıqlandırır.
Varaqla keçmişi görərsən əfsus,
Qadın hey ağlamış, hey
ağladılmış.
Amma daha dərd
çəkməyə dəyməz, daha Azərbaycan
qadını azaddır, azadlığa layiqdir. Çünki,
onun qəhrəmanlıqlarla dolu bir keçmişi var.
Yetər oynadığın dərd oyunları,
Ey sevimli ana,
unut onları.
Fəqət
keçmişinə dalıb xatırla,
At minib,
yay çəkən Amazonları
Azərbaycan qızlarını
dünyanın bütün qızlarından fərqləndirən
özəlliklər var. Onların simaları gözəl,
ürəkləri təmiz, işgüzardılar. Bu qızları sadaladığım əməllərindən
tanımaq olar. Məhz bu özəllikləri
ilə onlar Ofelyadan da, Kleopatradan da seçilirlər.
Müşfiqin romantik aləmində
qızlarımızın özəllikləri bununla bitmir. O, xəyalında
canlandırdığı qızlardan
Qalmasın
sözlərin qəlbində gizli,
Mən görmək istəməm çöhrəni
sisli.
Ol arslan
ürəkli, şəfəq bənizli
Gülərək
yurdunu sevindir, ay qız!
Azərbaycan qızları haqqında
arzularını Müşfiq “Sındırılan saz”
poemasında, Sərinin timsalında davam etdirir. Burada daha bir Azərbaycanlı qızının
obrazını yaradır. Aşıq
yaradıcılığına sonsuz məhəbbət bəsləyən,
“Aşıq olan yerdə elin nə dərdi?” deyən
M.Müşfiq öz qəhrəmanını aşıq
obrazında yaradır.
Duman öz sevgilisinə:
Ay Sərin,
gözümdə, könlümdə sənsən,
Ulusum,
oymağım, elim də sənsən.
Duman hər gün sevgilisi Sərinin
başına and içir. Sevgilisinin
yaşını ilk bahara, boyunu çinara, soyunu axar sulara,
açıq yaxasını dan yerinə, yanağını
şəfəqə, dodaqlarını gülə,
buxağını yasəmənə, yerişini əsən
dan yellərinə, zülfünü isə
çaldığı sazın tellərinə bənzədir.
Sevgilisinə yazdığı şerlərində
bir şikayət nəzərə çarpır. Açıq-aydın görünür ki, şair
sevgilisindən ona bəslədiyi münasibətin tam əksini
görür. Onun:
Yad əllərdə
qalan yetimlər kimi
Başı
bəlalıdır, yalnızdır eşqim.
-deməsi heç də təsadüfi
deyildi.
Müşfiqin lirik şerlərində
bir ziddiyyət hakimdir. Bir yandan şair sevginin qəm
gətirməsindən şikayətlənir, bir yandan da
sevginin nəşəli olduğunu bildirir. İki sevgilinin birləşməsini ayla günəşin
birləşməsinə bənzədirdi.
Sevdaya
düşməyən bir həyat heçdir,
İç
onu, gör necə sərin atəşdir.
İç
onu, iç onu, könlün şad olsun,
Sevgi gözəlliklə ayrılmaz əşdir.
Biri
aydır onun, biri günəşdir
Amma fikrimcə bu sevgi qabaqcadan nəticəsiz,
bar verməməyə məhkum bir sevgi olmalı idi. Çünki, ayla günəşin birləşməsi
onlardan birinin məhv olması ilə nəticələnir.
Müşfiqin
yaradıcılığını sevgi şerlərsiz təsəvvür
etmək mümkün deyil. Burada
aşiq üçün konkret vətən anlayışı
yoxdur. Sevgilisinin ayağı hara dəyirsə
orası aşiqə vətən kimidir.
Sevgilim, əyninə
yaşıl geyinmiş,
Sallanışı sərvi-vətən kimidir.
Bu bənzətmə
bir az üzdən olsa da,
Tamaşa görkəmi səmən kimidir.
Burada başqa şairlərin
yaradıcılığında çox az
rast gəldiyimiz bir məqamla qarşılaşırıq. Aşiq sevgilisi üçün
ağlayır-sızlayır, amma onun səsi məşuqə
yetişmir. Aşiq isə nə qədər
ağlayıb-sızıldasa da, şikayətlənsə də
onu şirin yuxusundan oyatmağa qıymır, sadəcə
umu-küsü etməklə kifayətlənir.
Çəkdiyim
nalədən neçin oyanmaz,
Şirin röyasına qurban olduğum.
Müşfiq bir sevgi şairi olduğu qədər
də bir təbiət şairi idi. Bu
günün özündə belə dillər əzbəri
olan yağışa, küləyə bənzərsiz şerlər
qoşurdu. Onun romantik xəyalları daim
göylərdə pərvaz edirdi. Müşfiq
üçün dünya bir uçan aləm idi. O, nəşəli
gözlərini daim bu uçan aləmə dikirdi. Həyatı isə bəyaz yallı at kimi kişnəyən
dalğaya bənzədirdi.
Müşfiq təkcə şerlərində romantik deyildi ,onun üzü, sözü,
gözü-bütün həyatı başdan ayağa
romantika idi.
Qaşlardan
qaşlara süz, romantikam!
Könül
sularında üz, romantikam.
Ulduzlar sənindir,
güllər sənindir,
Çırpınsın
şövqünlə söz, romantikam,
Ey mənim
könlümə göz romantikam,
Bu zəngin
varlığı bəzəsin burax
Mənim
öz xəyalım, öz romantikam.
Müşfiq xalqı aldadanları,
sultanları, şahları zəhərli ilana bənzədir,
onlara “nifrət olsun” deyirdi. Bu xoşbəxt həyat
üçün hələ çox
çarpışmalıyıq deyirdi
Müşfiqin romantikasında yeni
dünya köhnə dünya ilə çarpışır. Köhnə dünya hələ də
güclüdür, o, təslim olmaq istəmir.
Fəqət
köhnə həyat lövhələrindən,
Sürgün bir aləmin səhnələrindən.
Hələ səhərlərdə nişanələr
var.
Ürək bulandıran əfsanələr var.
Şair
yaşadığı dünyanın söz deyənlərini
yarışa çağıraraq deyirdi:
Bir nəğmə
çalın ki, heyrətdə qalsın,
Bütün dövrlərin müğənniləri.
Müşfiq zəhmətkeş şair
idi. Onun qəhrəmanlarının əksəriyyəti
əmək adamları idi. “Pambıq
çörəyimiz, neft suyumuzdur” - deyən şair tozanaqdan,
traktordan, pedtexnikumdan yazır, sosializm quruculuğunu dönmədən
vəsf edirdi. İnsanların tükənməz
varı saydığı əməyi öz eşqi, öz səadəti
sayır, əmək sərf olunan yeri isə cənnət
sayır.
Mikayıl Müşfiq də digər
sovet şairləri kimi ermənilərin müsəlmanları
qırmasını sadəcə bir erməni-müsəlman
savaşı kimi baxmış, onun dərin əsil mahiyyətinə
dalmamış bunu hakim sinfin yoxsulların diqqətini inqilabi
mübarizədən yayındırmaq üçün bir yol
hesab etmişdi.
Xalqımızın tarixi keçmişinə
nəzər salan şair zaman-zamab millətimizin başına
gətirilən müsibətlərdən qəzəblənirdi.
Hər
cahangir qabağına vurub qatdı xalqımızı
Zaman-zaman
quduz çarlar qırıb çatdı xalqımızı,
Musavatla
daşnaq gəldi alıb satdı xalqımızı,
Həpsi qırıq kaman kimu sızıldatdı
xalqımızı.
Müşfiq sosializm quruculuğuna, sovet rəhbərliyinə
fanatikcəsinə bir inam bəsləyirdi. XX yüzil şairləri içərisində
ictimai quruluşa onun qədər sədaqətli olan ikinci bir
şairə rast gəlmək çətin olar.
Yaşıllıqlar
qucağında nəfəs alan
Çöllərə
bax,
Bizə həyat,
bizə şadlıq bəxş eyləyən
Rəhbərə bax.
O, bu işdə hətta S.Rüstəmi belə kölgədə
buraxmışdı. S.Rüstəmə
yazdığı bir şerində quruluşu vəsf etməkdə
yarışa çağırırdı.
Quruluş
şairi olmaq lazım,
Aləmə vəlvələ salmaq lazım.
Şairin yaradıcılığı ilə
tanışlıqdan aydın olur ki, o, ictimai quruluşun
bütün işlərinə qarışır, belə demək
mümkünsə canfəşanlıq edirdi. Onun bu cəhəti yuxarı dairələrin
xoşuna gəlməyə bilərdi. Şura ilə nəfəs
alan şair gecələr yamaclara
işıq saçan ay işığını
şuraların ellərdəki kölgəsinə bənzədirdi.
Müşfiq sıçrayışla irəli
getmək istəyirdi bu gediş onu təmin etmirdi.
Mənim
könlüm deyir ki,
Hələ
bunlar nədir ki,
Böyük
günlər, şanlı günlər, şən günlər,
Yoluna düşən günlər hələ
qarşımızdadır.
Elə onun vəsf etdiyi rəhbərin göstərişi
ilə də az sonra həbs olunub edam
edildi. Həyatının qaynar
çağında niyə həyatın vəfasızlığından,
tez-tez ölümdən danışırdı. Bəlkə
də fanatikcəsinə bağlandığı
ideologiyanın iç üzünü görmüşdü.
Müşfiq köhnəliyin qəti əleyhinə
idi. Onun yaradıcılığının
mühüm hissəsini yeniliyin köhnəliklə mübarizəsi
təşkil edir. O, keçmişi durmadan tənqid
edirdi. Amma heç vaxt xalqın keçniş mədəniyyətinə
toxunmurdu. Bir başqası toxunanda o, qəzəblənir,
coşurdu. “Oxu, tar” şerində öz
üsyankar səsini qaldırır. İnsan
acı vaxtlarını ancaq tarla unuda bilir. Şair
divardan asılan, çoxdan çalınmayan tarın pas
atmış simlərini tutqun bir ürəyə bənzədir,
və: “Ey mehriban sevdiyim gurlayacaq, yoxsa yox?”-deyərək
tarın həsrətini çəkirdi. Sazı
təhqir edənlərə isə daha kəsgin cavab veirdi.
Mənim
saz dediyim o deyil fəqət,
O təhqir
olunmuş bir mədəniyyət.
Keçən əsrin 20-30-cu illərində
köhnəliklə mübarizə şüarı altında
sovet hakimiyyətindən qabaq yazıb-yaradan bir sıra
görkəmli şairlərimiz müxtəlif bəhanələrlə
inkar olunurdu. Müşfiq Füzulini inkar etməklə
guya şerə yenilik gətirmələri ilə özlərini
öyənlərə qarşı çıxaraq
yazırdı:
Yazalım,
özümüzü öyməyəlim
Füzuliyə dəyməyəlim.
Müşfiq şerlərində sovet
quruluşunda şikayətlənməsə də həyatından
tez-tez şikayətlənir, həyatın sonunun ölüm
olduğunu bilincə bədbinləşirdi. “Şerimizin sübh çağı” sonsuz məhəbbətlə
sevdiyi insanlardan, onların xoşbəxt gələcəyindən
ayrılmaq istəmirdi.
Hər kəs
bilir həyatın sonu ölümdür,
Ah, bu qəmli
dəyişmə yaman zülmdür.
Şerim!
Bu gülünc oyun bəllidir yarın,
Bizi də bəklər.
Sən də
ol mənim kimi, fəqət məzarın,
Olsun ürəklər.
Bu misraları yazarkən Müşfiq nə
düşünürdü? Nə
idi şairi bu dünyadan əl çəkməyə vadar edən?
Quruluşa xidmətinin əvəzinin tam əksini
görəndə o, bu quruluşdan küsür, həyatla
vidalaşmaq istəyirdi. Belə başa düşmək
olur ki, artıq 30-cu illərin ortalarında şair
quruluşun iç üzünü görüb duymuşdu. Az sonra başlanacaq repressiyanın onun
özünü də ağuşuna alacağı ürəyinə
dammışdı. Ona görə də
ölümlə olum arasında tərəddüd edirdi.
Quruluş xatirinə şair
keçmişi ilə bağlı çox şeylərdən
imtina etmişdi. Allahından, peyğəmbərindən
üz döndərmişdi. Onlara bəslədiyi
məhəbbətini də rəhbərə vermişdi.
İndi bu rəhbərlərin Müşfiqin
bütün varlığı ilə bağlandığı
quruluşa xəyanətini görəndə şair “Bu
dünyadan necə əl çəkmək” haqqında
düşünməyə məcbur idi.
Bəzən də şairin romantik xəyalları
gecələr əngin fəzalara uçur, dünyanın,
kainatın yaranması haqqında düşüncələrə
dalırdı.
“Gecə
düşüncəsi” şerində yazırdı:
Bizlərdən
əvvəl nə yer, nə nə göy, nə həyat
olmuş,
Nə bu ucsuz-bucaqsız gözəl kainat olmuş.
Burada Müşfiq ya sosializmdən öncəki
həyatı həyat sanmır, ya daha da irəli gedərək
bütövlükdə bəşəriyyətdən qabaq təbiətin
mövcud olmadığını bildirir.
Müşfiqin əsərlərinin
böyük əksəriyyəti yüksək sənətkarlıqla
yazılmış şerlərdir. Amma
ara-sıra qafiyə xatirənə düzülmüz zəif
şerlər parçalarına də ras gəlinir. Şair özü də öz
yaradıcılığına tənqidi yanaşır,
oxucuların zövqünü oxşayan şerlər
yazmağa çalışırdı.
Qələm
coşdu, sözüm qaldı ürəkdə,
Odur ki,
şerimin dəyəri yoxdur.
Oxuyan
gülərək söyləyəcək də,
“Müşfiqdə şairlik əsəri yoxdur.
O, qısa ömründə ədəbiyyatımızda
silinməz izlər buraxdı. Onun xalqın həyatını
işıqlandıran şirin, ürəyə yatımlı
şerləri hansı zamanın gəlişindən
asılı olmayaraq həmişə seviləcək.
Yeqzar Cəfərli
Azərbaycanın
Bütövlüyü Uğrunda Cəmiyyətin Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Qeyri-Hökumət Təşkilatlarına
Dövlət Dəstəyi Şurasının maliyyə dəstəyi
ilə həyata keçirdiyi “Azərbaycan ədəbiyyatında
müasir yaradıcılıq cərəyanlarının izlənməsi
və təhlilinə dair təşəbbüslər” layihəsi
çərçivəsində çap olunur.
Olaylar.-
2014.- 14 may.- S.12.