Füzulinin romantizm,
M.F.Axundzadənin realist davamçısı
S. Ə. Şirvani Əli Fəhmi
yaradıcılığında
Daha əvvəllər
qeyd etdiyimiz kimi Əli Fəhmi Azərbaycan klassik ədəbiyyatında
yaradıcılığı ən çox mürəkkəb
olan şairləri tədqiq etmişdir Alimin arxivində S.
Ə. Şirvani haqqında irili xırdalı 12 elmi məqalə
vardır .
Bu məqalələr
böyük ədəbiyyatşünas alimin Seyid Əzim
haqqında gərgin axtarışlarının nəticəsidir.
Adlarını çəkdiyimiz bu məqalələrdən
başqa Əli Fəhminin yarımçıq qalmış
daha iki əsərini əlavə edə bilərik ki, bunlardan
birincisi “S. Ə. Şirvaninin həyat və
yaradıcılığı” mövzusu ona aspiranturada oxuyarkan
namizədlik dissertasiyası kimi verilmişdi. Lakin, Əli Fəhmi
bu dissertasiyadan 3 fəsil,( yəni 4
çap vərəqi) işləsə də sonralar məlum
səbəblərdən (son anda məlum olmuşdu ki, həmin
dissertasiya bir başqasına da
tapşırılmışdır. Əli Fəhmi bu
haqsızlığa qarşı Moskvaya, Ali Attestasiya Komitəsinə şikayət etsə də covet
dövrünə xas olan süründürməçilikdən
bezikmiş, sonda bu işdən vaz keçmişdi) onu
yarımçıq saxlamağa məcbur olmuşdur. İkinci
namizədlik işi olan “S. Ə. Şirvaninin sənətkarlığı“
mövzusunu o, akademik Feyzulla Qasımzadənin elmi rəhbərliyi
ilə demək olar ki, başa çatdırmışdı.
Lakin Seyid Əzimin fars divanı üzərində işini
tamamlamaq üçün ADU-nun rəhbərliyindən əlavə
olaraq 6 ay vaxt istəmiş bu vaxt ona verilmədiyindən onun
bu işi də yarımçıq qalmışdır. Biz bu
yazını hazırlarkan bu monoqrafiyaları
ayrı-ayrılıqda bir neçə dəfə oxusaq da
onların ətraflı təhlilinə nail ola bilmədik. Bu əsərlərin gənc ədəbiyyatçılar
üçün faydalı olmasını nəzərə
alıb bütün bunlar haqqında oxuculara kiçik bir məlumat
verməklə kifayətlənirik “S. Ə. Şirvaninin estetik
görüşləri” məqaləsi ADU-nun “Elmi əsərlər”
seriyasında çap olunmuşdur. Məqalə elmi
aktuallığı ilə seçilir, çünki S.
Əzimin yaradıcılığının ən az işlənmiş
sahələrindəndir. Məqalədə diqqəti cəlb
edən ən vacib amil odur ki, şairin ən çox fars
divanından olan qəzəlləri tədqiq olunmuşdur. Daha əvvəllər qeyd etdiyimiz kimi Seyid Əzim
mütəfəkkir şair olmaqla klassik, eləcə də
dövrünün bütün poeziya nümunələrini məmimsəmiş,
səyahətdə olmuş, XIV əsr Şərq poetikası
ustası alim Türküstanlı Sədəddin Təftazinin
(1322-1388), Ərəb ədəbiyyatı nəzəriyyəçisi
Dəməşqinin (1267- 1338) əsərlərini dərindən
öyrənmiş bir alim şair idi. Əli Fəhminin zəngin
kitabxanasında adlarını çəkdiyim alimlərin fars
və ya ərəb dillərində təzkirələri
vardır. Deməli, Əli Fəhmi bu mütəfəkkir
alimlərlə Seyid Əzimin əsərlərindən deyil,
bu alimlərin öz əsərlərini mütailə etməklə
tanış olmuşdu. Bu ərəb və fars dilli əsərlər
haqqında Əli Fəhminin özünün maraqlı
yazıları, qeydləri vardır. Lakin həmin yazılar ərəb
və fars dillərindədir. Bu yazıların tərcümə
olunması və üzərində işlənməsi zaman məsələsidir.
Böyük
Füzulidən sonra ədəbiyyatımızda qəzəl
janrında uzun müddətli bir boşluq yarandı. XIX əsrdə
Azərbaycan şer məkanına S. Ə. Şirvaninin gəlişi
ilə bu boşluq doldu və qəzəl janrı öz
inkişafının yeni mərhələsinə daxil oldu.
“S.Ə.Şirvaninin
estetik görüşləri” məqaləsi şairin
yaradıcılığının vacib bir məsələsindən
bəhs edir. Bildiyimiz kimi S. Ə. Şirvani incəsənətin
bütün növlərini dərindən mənimsəmiş,
xüsusən də “hər pərdəsində yüz əsrar
olan növünə- musiqiyə daha çox rəğbət
bəsləmişdir” O, tez-tez şer və dini məclislərdə
olar, burada mühazirələr oxuyardı. Hazırda
Bakı kəndlərində qəzəlləri ifa olunan
üç böyük şairin Füzulinin, Ə.Vahidin və
onlarla yanaşı S. Əzimin musiqi duyumlu, musiqiyə daha
yaxşı uyuşan yüzlərlə qəzəlin müəllifidirlər.
Bu qəzəllərin televiziya kanallarında, el
şənliklərində təbliği kifayət etmir,
bunların geniş təbliğ olunması lazımdır.
2009-cu ildə Bakıda keçirilən muğam festifalı
göstərdi ki, muğamımız eləcə də xalq
musiqimiz dünya musiqisinin zirvəsi hesab oluna bilər.
Musiqiyə, muğama aid əsərlər yazılmalı,
kütləvi tirajla nəşr olunmalıdır. Bu
baxımdan Əli Fəhminin hələ çap
olunmamış S. Ə. Şirvani musiqi haqqında
monoqrafiyası olduqca təqdirə layiqdir. S. Ə.
Şirvaninin görkəmli sənətkar, müqtədir
şair kimi yetişməsi ilk növbədə Allhın ona bəxş
etdiyi fitri istedadla bağlı olsa da, əlbəttə burada
şairin yaşayıb yaratdığı Şirvan ədəbi
mühiti həlledici rol oynayır. O, bu zəngin
ədəbi mühitdən layiqincə bəhrələnmişdi.
Şirvanda hələ intibah mədəniyyətindən
başlamış mədəni dirçəliş demək
olar ki, S. Əzimin yaşayıb-yaratdığı dövrə
qədər və hətta ondan sonra da davam etmişdir.
Burada XII əsrdə Əbdülkərim kimi münəccim, Fələki
Şirvani, İzəddin kimi istedadlı şairlər. Töhvətül-İraqeyn kimi dünya şöhrətli
bir əsərin müəllifi, ümumxalq məhəbbəti
qazanmış Əfzələddin Xaqani kimi şairlər
yetişdirmişdi. Əbülüla Gəncəvi də
ömrünün böyük hissəsini Şirvanda
yaşayıb-yaratmışdı. Şirvan şairlər
yurdu olmaqla yanaşı həm də musiqinin beşiyi
sayılır. Burada Məhəmməd ibn
Əbubəkr tərəfindən yazılmış, musiqiyə
həsr olunmuş “Risaleyi-ixvanus-səfa” əsəri təkcə
Şirvanda deyil, bütün Şərqdə böyük
şöhrət qazanmışdı. Bu dövrdə yetişən
şairlər arasında Seyid Zülfüqar Şirvani,
İmadəddin Nəsimi kimi şairlər, Şəmsəddin
Şirvani kimi görkəmli alimlər
yetişmişdi. Böyük
Nizamişünas alim professor Rüstəm Əliyev haqqında
deyirlər ki, o, Nizaminin yaradıcılığına o qədər
dərindən bələd idi ki, hətta Bakıdan Nizaminin məqbərəsinə
qədər neçə addım olduğunu da bilirdi.
S.Ə.Şirvanini ətraflı tədqiq edən Əli Fəhmi
dəfələrlə Şirvanda olmuş, Seyid Əzimi
yettiıdirən Şirvanın təbiəti ilə belə
tanış olmuşdu. Alimin qənaətinə görə S.
Ə. Şirvaninin böyük şair kimi yetişməsində
Şirvan ədəbi mühiti ilə yanaşı əsrarəngiz
Şirvan təbiətinin də çox rolu olmuşdu. Seyid
Əzimi Füzuli ədəbi məktəbinin davamçısı
hesab edirlər. O isə Füzulini təkcə
onun öz əsərlərindən deyil, XVII-XVIII əsrlərdə
Şirvanda yaşayıb-yaratmış və Füzuli ədəbi
məktəbini və ənənələrini
davamşısı olan Nişat Şirvani, Ağa Məsih
Şirvaninin əsərlərindən də bəhrələnmişdi.
Əli Fəhmi S. Ə. Şirvaninin sənətkar
şair olmasını ilk növbədə onun zəngin irsə
malik bir mühitdə yetişməsi ilə
bağlayırdı.
Ədəbi hadisələrlə
zəngin olan XIX əsr həm də bir neçə ədəbi
bədii şairlər məclisi ilə də yadda
qalmışdır. Bu ədəbi məclislər
özündə çoxlu şairləri, musiqiçiləri
birləşdirmək baxımından ən böyüyü
və zəngini Şamaxıda yerləşən “Beytüs səfa”
ədəbi məclisi idi. S. Ə. Şirvani də bu ədəbi
məclisin ən fəal üzvlərindən biri idi. Bu ədəbi məclisin diqqətəlayiq cəhətlərindən
biri də bunda idi ki, burada təkcə şairlər deyil, həm
də Seyid Əzim dövrünün görkəmli musiqi nəzəriyyəçiləri
toplaşmışdı. Bu məclislərdə təkcə
tar, kamança, dəf, ney, rübab, cəng, ud, tənbur,
bərbət, qanun, tütək, balaban, saza deyil, digər
musiqi alətlərinə də münasibət bildirilir,
onların hər birinin yaranma tarixi, insanlara necə zövq
verməsindən bəhs olunurdu. Bütün
bunlar Seyid Əzim yaradıcılığında çox
gözəl şəraitdə öz əksini
tapmışdır .Bir muğamın yaxşı səslənməsi,
insana zövq verməsi üçün qəzəlin
müsiqi ilə uyşmasının vacibliyini artıq qeyd
etmişdik. Tez-tez belə bir hadisənin şahidi oluruq.
Öz qəzəlini hər hansı bir xanəndənin
ifasında bəyənən qəzəlxan məxsusi olaraq həmin
xanəndə üçün qəzəllər yazır. Və
yaxud əksinə də olur. Bir qəzəxanın qəzəlləri
xanəndənin zövqünə yatanda o, həmin qəzəlxana
qəzəl sifariş edir. Burada Əli Fəhmi belə bir nəticəyə
gəlir ki, qəzəl musiqi ilə uyşmaqla yanaşı qəzəlxanla
xanəndənin qarşılıqlı zövqünə də
uyğun gəlməlidir. Bu keyfiyyətlərin S. Əzimdə
olmasını Əli Fəhmi onun Füzuli irsindən bəhrələnməyi
ilə əlaqələndirir. S. Ə. Şirvanin
yaradıcılığında bu baxımdan çoxlu
oxşarlıqlar vardır. Füzuli kimi S.
Əzim də xanəndələrin ən çox müraciət
etdiyi şairlərdəndir. Şairin musiqi duyumunu yüksək
qiymətləndirən Əli Fəhmi yazırdı:
”Ümumiyyətlə muğamın və xalq musiqisinin alovlu tərənnümçüsü
olan Seyid Əzim musiqini meyi məzəni şirin ixtilatları
həyatın əvəzsiz nemətləri
saymış, dünyəvi hiss və bilikləri real həyat
hadisələrini maddi və mənəvi nemətləri
geniş tərənnüm etmiş həyatın məqsədi
bilmişdir.
Can verəndə oxuyun nəğməni Quran əvəzi
Qəbrim üstündə verin ruhuma meydən
xeyrat.
-deyən Seyid Əzim musiqinin nəğmənin,
meyin, məzənin şirin və ürəkaçan söhbətlərini
insan duyğularının bir sözlə canlı və
yaradıcı insanın dünya nemətlərinin
böyük tərənnüçüsü idi.”
Seyid Əzimin
yaradıcılığı ilə məşğul olunca
adamda belə bir qənaət yaranır ki, o, bir şair olmaqla
yanaşı həm də bir musiqi nəzəriyyəçisi
olub. Burada Əli Fəhmi onun hər hansı
bir musiqi alətindən istifadə edib etməməsindən bəhs
etmir. Lakin, böyük alim şairin musiqiyə
həddindən artıq aludə olmasını, tez-tez musiqi məclislərində
iştirak etməsini, ayrı-ayrı musiqiçilərlə
dostluq etməsini əsas götürərək onu həqiqətən
də bir musiqi nəzəriyyəçisi kimi bizə təqdim
edir. Şair Şamaxıda Mahmud
ağanın yaratdığı musiqi məclisinin
yaraşığı idi. Əli Fəhmi
qeyd edirdi ki, Seyid Əzim musiqi və müğənnilərdən
nə qədər xoşlanırdısa onlar da bir oqədər
şairin duzlu məzəli söhbətlərindən,
şirin və hikmətli qəzəllərindən incə və
çox zaman şerlə ifadə etdiyi lətifələrindən
ilham və zövq alırdılar. Olduqca
maraqlı faktlarla zəngin olan bu məqalədə Əli Fəhmi
təkcə Seyid Əzimin yüksək musiqi duyumundan
şairin musiqi haqqında qiymətli fikirlərindən söz
açmaqla kifayətlənmir, eyni zamanda XIX əsrdə
Şirvanın musiqi həyatı haqqında qiymətli məlumatlar
verir. Burada biz Mahmud ağanın musiqi məclisinin daimi
üzvləri ilə, şairin şəxsən dostluq etdiyi
insanlarla da tanış oluruq. Hacı
Hüsü, Məşədi İsi, Topal Mehdi, Dabbağ
oğlu Mirzə Məhəmmədhəsən kimi
dövrünün məşhur musiqiçilərin adları
çəkilir.
Burada biz Dabbaq oğlu Mirzə Məhəmmədhəsənin
ömrünün sonunda qələmə aldığı və
Bakıda 1916-cı ildə “Tulu” mətbəsində məhdud
miqdarda nəşr etdiyi kitabçasının müqəddiməsində
oxuyuruq: “Bir gün bahar fəslində məşhur şair S.
Ə. Şirvani təbiətin tamaşası qəsdi ilə
Şamaxı bağlarını seyr edərkən bir
bağın kənarında bir nəfərin gözəl
avazla oxuduğunu eşidir və bir az diqqətlə qulaq
asdıqdan sonra Mirzə Məhəmmədhəsənin
olduğunu anlayınca fövrən bu şeri deyir”:
Əqlimi əlimdən nə küllü yasəmən
aldı,
Nə sünbulü reyhan nə baği
çəmən aldı.
Davud məgər zində imiş dəhrdə, Seyyid,
Arami dilim səvti Məhəmmədhəsən
aldı.
Seyid Əzimin rəğbəti təkcə
Mirzə Məhəmmədhəsənlə bitmir. Qəzəllərin birində Topal Mehdi və ya
Mehdiqulu adı ilə məşhur olan Mehdini də vəsf
etmişdi.
Seyyida, Mehdiyə yalvar ki, bu dürr danələri,
Eləsin məclisi şəhvari Kərimbəydə
nisar.
Seyid Əzimin muğama və xalq musiqisinə
rəğbəti o dərəcədə böyük idi ki,
o, təkcə Şirvandakı, Azərbaycandakı xanəndələri
deyil, Cənubi Azərbaycanda, Tiflisdə yaşayan xanəndələri
də tanıyır, onlarla əlaqə saxlayırdı. Bu haqqda faktkarı ciddi araşdıran Əli Fəhmi
Seyid Əzimin Cənubi Azərbaycanın XIX əsrin məşhur
aşıq və xanəndəsi olmuş Mirzə Səttar
Ərdəbilli haqqında məlumat verir. Bu məlumatdan
aydın olur ki böyük alim, professor M. Rəfilinin
Gürcüstan alimlərindən İ. K. Yenikolonovun
apardığı tədqiqatlarla və Tiflisdə nəşr
olunan ”Kafkaz” qəzetinin materialları ilə
ətraflı tanış olmuşdur. Burada
“Kuzneçik muzikant” poemasının müəllifi kimi
tanınan rus şairi F. R. Polonski “Russkaya starina”
jurnalının 6-cı nömrəsində verdiyi məqalə
bu baxımdan qiymətlidir. Müəllif yazırdı: ”Səttarı nəinki Azərbaycan, hətta
erməni və gürcülərin toylarında da dinləmək
olurdu”. Məqalə ilə tanış
olan Əli Fəhmi qeyd edir ki, “Polonski Mirzə Səttarı
şəxsən dinləmiş, onun yanıqlı səsindən
vəcdə gəlmiş hətta ona şer belə həsr
etmişdir”.
Yeqzar Cəfərli
Ardı var…
Azərbaycanın
Bütövlüyü Uğrunda Cəmiyyətin Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Qeyri-Hökumət Təşkilatlarına
Dövlət Dəstəyi Şurasının maliyyə dəstəyi
ilə həyata keçirdiyi “Azərbaycan ədəbiyyatında
müasir yaradıcılıq cərəyanlarının izlənməsi
və təhlilinə dair təşəbbüslər” layihəsi
çərçivəsində çap olunur.
Olaylar.- 2014.- 15 may.- S.12.