Füzulinin romantizm,
M.F.Axundzadənin realist davamçısı
S. Ə. Şirvani Əli Fəhmi
yaradıcılığında
Əvvəli
ötən sayımızda
Əli
Fəhminin bütün əsərləri ilk növbədə
zəngin məlumatları ilə seçilir. Məlum olur ki,
o, hər hansı bir şair haqqında yazmamışdan qabaq
onun əsərlərini, fəaliyyət göstərdiyi
mühiti, hətta şairin doğulduğu təbii şəraiti
belə dərindən öyrənirdi. Bu isə alimin öz
işinə böyük məsuliyyəti ilə
bağlıdır. O, Mirzə Səttar haqqında demək
olar ki, bütün məlumatları toplamış, onun Seyid
Əzimin hansı qəzəlini daha çox oxumasını
bilirdi. Qocaman tarzən Mansur Mansurovun xatirələrinə
istinad edən Əli Fəhmi qeyd edir ki, Mirzə Səttar
Seyid Əzimin qəzəllərini ən çox Rast və
Humayun üstündə daha gözəl ifa edərdi. Ən
çox xoşladığı qəzəl isə
aşağıdakı misralarla bitən qəzəli idi.
Olma
yarın Seyyida, cövrü cəfasından məlul,
Aşiqə
cövrü cəfası dilbərin ehsanıdır.
Məqalədə həmçinin Seyid
Əzimin görkəmli sənətkar Humayunla və
Sadıqcanla dostluq münasibətlərindən və Mirzə
Möhsün Nəvvabın ”Qarabağnamə” əsərindəki
şairlə bu iki sənətkar arasndakı dostluq əlaqələri
haqqında oxuculara qiymətli məlumatlar verir.
Seyid Əzimin Mahmud ağaya həsr etdiyi
“Olsun” rədifli bir mədhiyyəsi vardır. Bu mənzum məktubun
6 beytlik bir parşasında demək olar ki, bütün
muğamların musiqi alətlərinin hətta oxuyan
quşların belə adları çəkilir.
Səhər
səvti humayun ilə bülbül başlasın nəğmə,
Həzəran
şur ilə məmluğ bu firurihəsar olsun.
“S. Ə. Şirvani və musiqi” məqaləsi
əksər ədəbiyyatçılar və musiqiçilər
üçün hələ də qaranlıq qalan məqamları
aydınlaşdırır. Bəlkə bu gün çox az
adam bilir ki, dahi Azərbaycan şairi H. Cavidin atası şair,
xanəndə və mərsiyəxan kimi tanınan Hacı
Molla Abdulla Şaxtaxtılının Seyid Əazimlə
gözəl dostluq münasibətləri olmuşdur. Şair
Hacı Molla Abdullaya həsr etdiyi ”Səndən” rədifli
şerində onun avazını Davudun avazına bənzətmişdir.
Əli Fəhminin bu məqaləsində
musiqinin hətta heyvanlara belə güclü təsir etdiyindən
bəhs edir. Lakin, qeyd etdiyimiz kimi hələ ki, bu məqalələri
tədqiq etmək üçün yüksək elmi bacarıq
və bir də zaman lazımdır.
Hər hansı bir cəmiyyətin ictimai əsasları
özündən əvvəlki cəmiyyətin ictimai əsasları
üzərində qurulduğu kimi mədniyyətin, yəni
incəsənətin də əsasları özündən əvvəlki
mədəni əsasların üzərində qurulur. Bir
şair, bir yazıçı da özündən əvvəlki
şair və yazışıların əsərlərinidərindən
mənimsəməsə o, yüksək ədəbi nümunələr
yarada bilməz. Bu mənada Əli Fəhmi də Azərbaycan ədəbiyyatının
böyük simaları olan üç böyük simanı-
Nəsimini, Fizulini, Şirvani yaradıcılını dərindən
bilirdi, əks təqdirdə belə gözəl məqalələr
yarana bilməzdi. Füzuli kimi dünya şöhrətli nəhəng
bir şair də öz şeirlərində Nizamini, Əbu
Nuvası, Ə. Nəvaini dönə-dönə
xatırladır, onlardan bəhrələndiyini göstərir.
Ol
bir neçə həmdəmi müvafiq
Yəni
şuərayi-dövri sabiq
Dövran
onları məzəmmət etdi
Hər
dövr birini mükərrəm etdi.
S. Ə. Şirvani də özündən əvvəlki
klassik irsi dərindən bilmiş, onlara xüsusilə də
Füzuliyə dəfələrlə istinad etmişdir. “Seyid
Əzim Şirvaninin irsinin öyrənilməsi” məqaləsində
də məhz bundan söz açılır. Şairin ədəbi
irsinin öyrənilməsi burada burada etiraf etmək
lazımdır yalnız Azərbaycanda bolşevik hakimiyyəti
dövründə mümkün olmuşdur. Bolşevik reyimindən
qabaq Seyid Əzimin irsinin tədqiqindən danışan
Əli Fəhmi yazırdı ki, ”Sovet hakimiyyətindən
qabaq o, oxucuları liberal ruhani kimi təqdim olunur, onun zamanla səsləşən,
maarifçi və dövrünü qamçılayan satirik
şeirləri əsla nəzərə alınmırdı”.
Seyid Əzimin yaradıcılına bələd
olanlar bilir ki, o çox ziddiyətli bir şairdir. Maraqlı
burasıdır ki, onu tənqid edənlər də məhz
şairin yaradıcılığının birinci
dövrünə istinad etmişlər.
Yaradıcılığının ilk illərində o mərsiyələr,
qəsidələr və qəzəllər yazsa da, XIX əsr
ədəbiyyatının
qabaqcıl və realist
qolu olan realizmə qoşuldu. Haqqında söhbət
gedən məqalədə Əli Fəhmi, S. Ə. Şirvaninin
əsərlərinin nəşri tarixini elə dərindən
tədqiq etmişdir ki, bu sahədə özündən
sonrakı tədqiqatçılar üçün demək
olar ki, qaranlıq heç bir məqam qoymamışdır.
S. Ə. Şirvani irsinin öyrənilməsi yolunda ilk
böyük addım Firudin bəy köçərli tərəfindən
atılmışdır. O, özünün “Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi materialları” və 1903-cü ildə Tiflisdə rus
dilində nəşr etdirdiyi “literatura Azerbaydjanski tatar”
adlı kitabçasında S. Ə. Şirvaninin əsərləri
və həyatı haqqında məlumat vermişdir. Əli Fəhmi
həmin əsərlərə istinadən yazır: “Hacı
Seyid Əzim Şirvani nəinki yalnız Şirvan vilayətində,
bəlkə zamanı Azərbaycan türklərinin (Azərbaycanlıların)
Əzəm şüərasından biri olub onun nam və
şöhrəti, şəmü rrütbəsi hal-hazırda
əbnayi vətənimizin mabeyində kəmalincə istihar olmuyubsa
da gələcəkdə olunmasına şübhə yoxdur”. Şair haqqında məlumat verən F. Köçərli
onun riyakar ruhaniləri ifşa etməsini, xalqı elm və
maarifə çağırışını yüksək
qiymətləndirir. Bütün bunlara
baxmayaraq Əli Fəhmi Firudin bəy Köçərlinin
Seyid Əzimi tədqiqini qənaətbəxş
saymamış, bu tədqiqata tənqidi
yanaşmışdır. “ F.
Köçərlinin şairin yaradıcılndakı
qabaqcıl və ya mürtəce ideyaları şərh edərkən
bunların ictimai köklərini görə bilməməsini”
xüsusi olaraq qeyd edirdi.
S. Ə. Şirvani irsinin öyrənilməsi yolunda
ikinci addımı tarixçi-etnoqrafçı alim Rəşid
bəy İsmaylov atmışdır. O, 1905-ci ildə nəşr
etdirdiyi “Müxtəsər Qafqaz tarixi” əsərində
şairin tərcümeyi halı və
yaradıcılığı haqqında məlumat verir və
bu yaradıcılığın xalqı qəflət
yuxusundan oyatmaq yolunda ən güclü vasitə olduğunu
qeyd edir. Məqalədə Seyid Əzim
haqqında istər öz dövrünün, istərsə də
sonrakı, Sovet dövründə deyilmiş elə bir fikir
yoxdur ki, həmin fikir Əli Fəhmi tərəfindən
oxuculara çatdırılmasın.
Sovetləşmədən qabaq uşaqlar və gənclər
üçün nəşr olunan “ Dəbestan”,
“Arı”, “Məktəb” və sair jurnallarda uşaqların və
gənclərin ruhuna uyğun şeirləri çap
olunmuşdu. “Dəbistan” jurnalında jurnalın təsisçisi
və redaktoru Əli İskəndər Cəfərzadə S.
Ə. haqqında yazdığı bir məqaləsində
yazırdı: “Hacı Seyid Əzimi əsr və zəmanəsinin
həmçinin vətəninin ən məşhur ürəfa
və şüəralarındandır. Müəllif
şairin:
Mövti
cismani ilə sanma mənim ölməyimi,
Seyyida,
ölmərəm, aləmdə səsim var mənim.
beytini Derjavin və
Puşkinin “Pamyatnik” adlı mənzumələri ilə
müqayisə edir. Əli Fəhmi “Məktəb” məcmuəsində
dərc olunan”, “İdarədən” və “Hacı S. Ə.
Şirvaninin tərcümeyi halı” məqalələri
haqqında da maraqlı məlumatlar verir və məqalə
müəllifindən belə bir iqtibas gətirir:
“Hacı S. Ə. Şirvani haqq
sözünü deməkdən çəkinməzdi, millətin
qüsurunu daima söyləyib, dəfi üçün
çarələr arardı. Amma
bunların əvəzində nələr çəkərdi”.
Bu məqalələrin və şeirlərin nəsrini
Əli Fəhmi adı çəkilən məqaləsində
böyük hadisə kimi qeyd etsə də, şairin
yaradıcılığının ətraflı tədqiq
olunmamasını, şairin bədii söz sənətinə
gətirdiyi yeniliklərin görə bilmədiyini təəssüflə
qeyd edir. Sovetləşmədən qabaq tərtib
olunmuş dərsliklərdə də S. Ə. Şirvaninin
ayrı-ayrı şeirlərinndən nümunələr
verilmişdir. ”Bəsirətül-Ətfal” adlı dərslikdə
onun “İskəndər Zülqərneyedən rəvayət”,
“Alim ilə müəlimin söhbəti”, “Səlamət və
mədamət” seirləri və bir sıra tərcümələri
verilmişdir. Bu təşəbbüsü davam
etdirən A. Şaiq “Gülzar” adlı müntəxabatında
Şirvaniyə daha çox yer ayırmışdı.
Buraya şairin tərcümeyi halı “Nəzmən məktub
(H.B.Zərdabiyə)”, “Xan və dehqan”, “Səlamət və mədamət”
kimi şeirləri verilmişdir.
S. Ə. Şirvani irsinin ən
yaxşı öyrənilməsi işinə XIX əsrin
40-60-cı illərində başlandı. Burada Əli
Fəhmi H. Zeynallının, Ə. Müznibin, H. Səmədzadə,
F. Qasımzadə, Ə. Seyidov, K. Mirbağırovun əməyindən
danışılır. Öz növbəsində
Əli Fəhmi adını çəkdiyimiz bu görkəmli
alimlərin də S. Əzim haqqında monoqrafiyalarını
araşdırmış, onlara münasibət bəsləmiş,
ən çox da K. Mirbağırovun monoqrafiyasına tənqidi
yanaşmışdır. Azərbaycan
inqilaba qədərki və inqilabdan sonrakı dövrlərə
bölündüyündən biz “sovet ədəbiyyatı”
terminini tez-tezişlətməyə məcburuq. Əli Fəhmi
sovetləşmədən sonra S. Əzim haqqında
yazılmış məqalə və tədqiqatları
üç yerə bölür:
1. Dərsliklər
üçün yazılmış materiallar
2.Qəzet məqalələri
3.Şairin kitablarına yazılmış müqəddimələr,
jurnal məqalələri və ədəbiyyat tarixində
yazılmış oçerklər.
Sovet dövründə şairin həyat
və fəaliyyəti haqqında ilk dolğun məlumat 1928-ci
ildə nəşr olunmuşdur. Lakin S.
Ə. Şirvani yaradıcılığına dərindən
bələd olan Əli Fəhmi bu kitabı ətraflı tədqiq
edəndən sonra orada şair haqqında yazılanlarlı
heç də qənaətbəxş hesab etməmişdir.
Əli Fəhmi yazırdı ki, “Bu kitabda
Şirvaniyə həsr olunan fəsildə şairin
dövrü haqqında verilən məlumat müəyyən
dərəcəyə qədər doğru olsa da, qənaətbəxş
deyil”. Bu kitabın müəllifləri
S.Ə.Şirvani yaradıcılığını onun
yaşadığı dövrü ilə bağlaya bilməmiş,
onu, damğalamağa çalışmışlar. Lakin, böyük alim, şairin 1930-cu ildə nəşr
olunan seçilmiş əsərlərinə H. Zeynallının
müqəddiməsini olduqca qənaətbəxş hesab edir.
”O, S. Əzimin
yaradıcılığındakı ziddiyyətləri
çox ustalıqla göstərmişdir. Məsələn,
şairin bir yandan çar idarə üsulunu tənqid etməsini,
digər tərəfdən də Şamaxını bərpa
edən çar məmurlarını tərifləməsi, bir
yandan islamı və peyğəmbərləri
qəbul edib onları
vəsf etməsi digər tərəfdən də dini və
din xadimlərini tənqid etməsi kimi ziddiyyətləri M.
Zeynallı çox gözəl təsfir etmişdir.” Əli Fəhmi də bu məqaləsində ədəbiyyatşünas
alimin bu zəhmətini yüksək qiymətləndirmişdir.
Bununla yanaşı o “Zeynallının Seyid
Əzimi sirf bir sinfin nümayəndəsi kimi göstərməsini,
şairin xalqla bağlı olan demokratik cəhətlərini
kölgədə buraxmasını” tənqid edir.
Ümumiyyətlə, Əli Fəhmi
yuxarıda adlarını çəkdiyimiz ədəbiyyatşünas
və tənqidçi alimlərin bir çatışmayan cəhətini
göstərir ki, “onların bir çoxu formanı məzmundan,
bədiiliyi ideyadan ayırmağa
çalışmışlar”. “Şübhəsiz
ki, bu, metodoloji səhvdir”-deyir. “İnsan
üçün beyin ilə qəlbin hansı birinin daha əhəmiyyətli
olduğunu müəyyənləşdirmək mümkün
olmadığı kimi sənət əsərində də
ideya ilə formanın arasındakı üstünlük fərqini
söyləmək çətindir”.
S. Ə. Şirvaninin Azərbaycan
oxucularına ilk dəfə olar, tam, nöqsansız şəkildə,
şairin ədəbiyyat tarixində mövqeyini F. Qasımzadə
göstərmişdir.
Əli Fəhminin elmi rəhləri
olmuş hörmətli alim 1938-ci ildə S. Əzimin
yaradıcılığını araşdırmağa
başlamışdır. F. Qasımzadə
1960-62-ci illərdə ədəbiyyat dərsliyində Seyid
Əzim Şirvani adlı ayrıca bir fəsil vermişdi. O,
Seyid Əzim haqqında araşdırmalarını sonralar da
davam etdirmiş, 1944-cü ildə nəşr etdirdiyi “Müxtəsər
Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi” adlı dərsliyində
şair haqqında daha əvvəl yazdıqlarını bir az
da təkmilləşdirmiş, bu dəfə şairin
aşiqanə və lirik qəzəllərini daha ətraflı
tədqiq etmiş, Seyid Əzimi Fizuli ədəbi məktəbinin
ən layiqli davamçısı hesab etmişdir. Sonuncu dərsliyin böyük əhəmiyyəti
bunda idi ki, burada F.Qasımzadə şairin pedoqoji fəalliyyətini
də genişəks etdirmişdir. 1950-ci
ildə F. Qasımzadə həmin dövrə qədər
Seyid Əzimin çap olunmuş divanlarını yeni nəşrlə,
“Azərnəşr” xətti ilə çap etdirmişdir.
Bundan başqa F. Qasımzadə 1956-cı ildə
nəşr etdirdiyi “XIX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi” əsərində S. Ə. Şirvaniyə ayrıca bir
fəsil həsr etmişdi ki, bu da şairin
yaradıcılığını daha dərindən öyrənməyə
imkan verir.
Əli Fəhmi S. Ə. Şirvanidən bəhs
edən müəlliflər içərisində akademik
M.Arifi də xüsusi olaraq qeyd edir. O, adını çəkdiyimiz
bu əsərində öz müasirləri olan daha bir
neçə alimin Seyid Əzim haqqında oçerk, məqalə
və monoqrafiyaları tənqidi-surətdə gözdən
keçirmişdir. Lakin məqsədimiz bu məqaləni
tədqiq etmək yox, sadəcə onun haqqında məlumat
vermək olduğundan bu işi gələcək tədqiqatçıların
öhdəsinə buraxırıq. Əli
Fəhmi S.Əzim haqqında yazdığı bu
monoqrafiyanın son yekunu olaraq bildirirdi ki, “Bir çox başqa
klassiklərlə yanaşı S. Ə. Şirvani irsini öyrənmək
sayəsində yuxarıda nəzərdən keçirdiyimiz
kimi müəyyən əhəmiyyəti olan işlər
görülmüşdür. Lakin həmin
tədqiqi əsər və məqalələrdə
Şirvaninin sənətkarlıq məsələləri kimi
mühüm bir cəhət öz əksini
tapmamışdır”. Lakin Əli Fəhmi
Seyid Əzim haqqında yazdığı bu məqaləsində
özünün sonrakı monoqrafiya və məqalələrində,
indiyədək Seyid Əzim haqqında yazılmış
monoqrafiyalarda bu və ya digər müəlliflər tərəfindən
buraxılan səhvləri özünün dissertasiyasında ətraflı
ifadə edəcəyini bildirmişdi. Çox
təəssüf ki, biz alimin “S. Ə. Şirvaninin həyat və
yaradıcılığı” mövzusunda yazdığı
namizədlik disertasiyasının mətnin əldə edə
bilmədik. Görünür bu disertasiya
da onun digər əsərləri kimi alimin Kamo küçəsindəki
mənzilində saxlanılmış, onun ölümündən
sonra itmişdir.
S. Ə. Şirvani irsini ətraflı tədqiq edən
Əli Fəhmi şairin əsərlərinin nəşri ilə
də maraqlanmış və bu əsərlərin hətta
çap olunma tarixlərini və hətta məkanlarını
göstərmişdir. Alimin tədqiqatlarından
məlum olur ki, şairin əsərləri hələ öz
sağlığında müxtəlif mətbuat
orqanlarında nəşr olunmuşdur. Lakin
ilk olataq şairin əsərləri küll halında
1891-1892-ci illərdə H. Z. Tağıyevin vəsaiti ilə
nəşr olunmuşdur. Bu nəşri əldə edib
oxuyub ətraflı tədqiq edəndən sonra nəşrin
nöqsanlarını göstərən Əli Fəhmi
göstərir ki, ”bu nəşrdə
şairin yalnız zamanla səsdləşməyən şerləri
çap olunmuş nəşrə maarifçilik ruhunda
yazılmış şerlərin isə heç biri bu nəşrə
daxil edilməmişdir”.
Ardı var
Yeqzar Cəfərli
Olaylar.- 2014.- 16 may.- S.10.