Ədəbiyyatımızda
maarifçi
demokratiyanın təntənəsi
Azərbaycanın ictimai-siyasi
fikir tarixində əvəzsiz rol oynayan çox
görkəmli şəxsiyyətlərdən biri
də H.Zərdabidir. Rusiyada yüksək
təhsil alan, qabaqcıl Rusiya
və Avropa mədəniyyətinə bələd
olan Zərdabi təhsilini başa
vurandan sonra vətəninə
dönmüş, həyatının mənasını
xalqına xidmətdə görmüşdür.
O, ədəbi, ictimai fəaliyyətə
tam zamanında başlamışdı. Bu zaman xalqın həyatını
gerçək boyalarla əks etdirən, onun maariflənməsi yolunda
yorulmadan çalışan M.F.Axundzadə
ədəbi aləmdə sanki təklənmişdi.
Bu yolda ona dəstək olan,
ideyalarını davam etdirən elə
Axundzadənin özü kimi
əsil millət fədailəri lazım idi.
H. Zərdabinin yaradıcılığında o
dövrün bir
sıra digər yazıçı və ictimai
xadimləri kimi bir
sıra ziddiyyətlər vardı.
Bu ziddiyyətlər hər şeydən
öncə özünü zəhmətkeş kütlələrlə
hakim təbəqə arasındakı münasibətlərdə
göstərirdi. Bir yandan zəhmətkeşləri varlı təbəqəyə
qarşı mübarizəyə səsləyir, bir yandan da bu
iki sinif arasında bir münasibətin saxlanılmasını
vacib sayır. O, haqlı olaraq bildirirdi ki, yoxsul əhali öz
düşmənini digər millətlərin arasında deyil,
öz arasında axtarmalıdır. H.Zərdabi yazırdı:
“Məlumdur ki, bir heyvan bir ahunu şikar edib özü yeyir və
əgər bir qeyri heyvan onun əlindən o ahunu almaq istəsə,
onunla ölənəcən dava edər, amma insan qan-tər
töküb qazandığını avamlığı cəhətdən
öz əli ilə özündən güclülərə
verib onların dəxi artıq təvanə olmağına
bais olur”!. Böyük alim və
ictimai xadim dinə münasibətində heç də
ardıcıl deyildi. O, dini tənqid etsə də
ayrı-ayrı dini ayinləri-Məkkə ziyarətini, Qurban
bayramını alqışlayırdı. Ayrı-ayrı məqalələrində
millətimizin birliyi üçün dini birliyi çox vacib
sayırdı. Bəlkə də bunları yazır, amma
başqa cür düşünürdü. Hər halda dinə
münasibətdə yaşadığı zaman onu
ehtiyyatlı olmağa sövq edirdi. Məhz bu
ehtiyatlılıq üzündən də dinin elmin
qabağına çəkdiyi səddi elə din xadimlərinin
əli ilə aradan qaldırmağa
çalışırdı. Zərdabi
islamın bir sıra ehkamlarını, qəzavü qədər,
cənnət-cəhənnəmi qəti şəkildə rədd
edirdi. Belə hesab edirdi ki, insan öz fəaliyyətini öz
əməlləri ilə özü təyin edir, qəzavü
qədər boş şeydir. Cənnət də, cəhənnəm
də bu dünyanın özündədir. O, islamın məhərrəmlik mərasiminə
münasibətində daha artıq cəsarət
nümayiş etdirirdi. Bu məsələyə məslək
dostu M.F.Axunzadə ilə eyni mövqedən
yanaşırdı. Axundzadə bildiyimiz kimi bu məsələyə
“beş-on ərəbin beş-on ərəbi öldürməsi
məsələsi” kimi baxmış və müsəlmanlara
bu faciəyə ağlamaqdansa öz ruzigarlarına
ağlamağı məsləhət görmüşdü. Zərdabi
təziyədarlığa qarşı çıxmaqla fasiləsiz
olaraq təhqib və həcv olunurdu. Bütövlükdə
Azərbaycan ziyalıları, demokratları arasında H.Zərdabi
qədər təqiblərə məruz qalan, həcv olunan
ikinci bir şəxs yoxdur. O, başa düşürdü ki,
bu yolda hələ çox işlər görmək
lazımdır. “Nə qədər istəyirsənsə dua
oxu, donuz öz xoşuna buğda zəmisini buraxan deyil”. Lakin
o, ruhdan düşmürdü. Öz xalqının yolunda
maarif çırağını yandırmaqda heç nə
ona mane ola bilmirdi və bunun müqabilində heç bir təmənna
ummurdu. M.F.Axundzadəyə məktubunda yazırdı: “Elə
fikirləşməyin ki, xalqın maariflənməsi bir məqalə
və ya pyeslə düzələsi şeydir. Xeyr! Burada
görüləsi işlər çoxdur. Bu yolda
külüng vura biləcək onlarla adamın əməyi və
həyatı da bu iş üçün azdır. Bəlkə
sizi belə bir şey düşündürür ki, nə
üçün başqa birisi deyil, məhz siz, özü də
müftə, bir quru “sağ ol” deməyə
ümüdünüz olmadan zəhmət çəkəsiniz...
Xalqın, həm də geridə qalmış avam xalqın, sənin
və mənim qardaşlarımın maariflənməsi
işinə özünü həsr edən adamı belə
bir fikir yolundan qoymamalıdır. O, mükafatını
öz-özünə, işini görə-görə
vicdanı qarşısında duyacaqdır”.
Məsələni qəlizləşdirən
bir də bu idi ki, çarın
1853-cü il fərmanı ilə kəndlilər
bəylərin asılılığından azad
olunandan sonra ruhanilərin
təsiri altına düşdülər. Onlar
dua yazmaq, cadu etmək kimi
yalançı işlərlə kəndliləri öz təsirləri altına
almışdılar. Bütün bunlardan xilas olmaq üçün isə
o, yeganə çıxış yolunu xalqın maariflənməsində görürdü. Lakin o da öz
sələfləri kimi unudurdu
ki, insanları maarifləndirməklə cəmiyyəti
dəyişdirmək mümkünsüzdür.
Buna köklü bir inqilab lazımdır. Amma bir məsələ də
qəti aydındır ki, maarifsiz
də inqilab olmur. Zərdabinin
bu sahədə dünyagörüşü
müəyyən qədər dar idi və qeyd etdiyimiz kimi, yalnız
maarifçiliklə məhdudlaşırdı.
“Əkinçi”
qəzeti kəndlilərlə yanaşı fəhlələrin
acınacaqlı vəziyyətini, fəhlə hərəkatını
geniş şəkildə
işıqlandırırdı. O, fəhlə hərəkatına
aid bir sıra məqalələr
yazsa da
bütövlükdə fəhlə hərəkatının
liderlərindən birinə
çevrilə bilmədi (məsələn, N.Nərimanov kimi). Fəhlə hərəkatına münasibətində
o, bir
inqilabçı kimi deyil,
bir maarifçi demokrat rolunu
oynayırdı. 1906-ci ildə Bakı tətillərini
alqışlayan ədib yazırdı: “Bu axır zamanda biz müsəlmanların qol
və qıçlarını bağlayan
zəncir paslanıb para-para olub töküldü.
Bakının küçələrində “Yaşasın
hurriyyət” və qeyrə sədası büləndi-asiman oldu və müsəlmanlar dəstə-dəstə
cəm olub ittifaqi
hümmət və qeyr cəmiyyətlər
bina etdilər və bu
dəstələrdə rus-müsəlman
uşkolllarının müəllimləri
başçılardan olub, yaşasın
deyənlərdən oldular”.
Zərdabi Rusiyada təhsil aldığından o, çarizmin iç üzünü
başqalarına nisbətən daha
yaxşı görürdü. O,
açıq aydın mütləqiyyətin düşməni
idi. O, cəmiyyətin
qalxımında mütləqiyyətin və təhkimliyin
başlıca maneə olduğunu çox gözəl görürdü.
(1870- ci ildə Azərbaycanda təhkimçilik
hüququ rəsmən ləğv edilsə
də kəndli öz pay
torpağına hələ uzun müddət
sahib ola bilmədiyindən Azərbaycan kəndlərində təhkimçilik
münasibətləri hələ çox
illər davam etmişdi).
“Kənd mirzələrindən
xilas olmalıyız” məqaləsində
hər addım başı təhqir olunan,
alçaldılan, hüquqları pozulan
Azərbaycan kəndlisinin acınacaqlı halına
acıyır və eyni zamanda
kəndlilərin maariflənməsinin vacibliyini
qeyd edirdi. Bəylər
tərəfindən onların axırıncı tikələrinin
əllərindən alındığını, kəndlilərin
“qara günə bir zad saxlaya bilməmələri”
göstərilirdi. Bütün bunların səbəbi kimi
onların öz hüquqlarını bilməməsi
kimi izah edən müəllif
kəndlilərin maariflənməsini vacib
sayır və bu maariflənmədə ədəbiyyat
və incəsənətin önəmini xüsusi
olaraq qeyd edirdi. O, həmçinin zövqsüz
şeri və mahnını tənqid edir, mahnının şerin
təsir gücünü yüksək
qiymətləndirirdi. Heç bir təqib, heç bir tənə Zərdabini
xalqı maarifləndirmək yolundan
döndərə bilmirdi. Bu
işdə o, hamıdan öncə gənclərə
arxalanırdı: “Ey elm
təhsil edən cavanlarımız! Doğrudur,
bizim vətən qardaşlarımız ilə
üns tutmaq çətindir.
Siz danışdığınızı onlar başa düşməyib
əfalınızı şəriətə namüvafiq
hesab edib, sizə kafir deyib incidəcəklər.
Amma insaf deyil beş gün ömrün ləzzətindən
ötrü milləti-qardaşlarımızı
atıb, onları kor və sərgərdan
qoyasınız...Qoy şüəralar sizi həcv etsin, mollalar lənət oxusun, avamülnas daşa
bassın, siz millət üçün
zəhmət çəkərsiniz və bişək gələcəkdə
millətin gözü açılanda sizi şəhid hesab edib, sizə rəhmət oxuyacaq”.
Zərdabinin fəaliyyətinin
əsasını “Əkinçi” qəzeti təşkil edirdi. Müasir rabitə
vasitələrinin olmadığı bir zamanda xalqı maarifləndirmək üçün ən yaxşı vasitə qəzet
idi. Həm də qəzetin əldən-ələ
gəzməsi və onun kütlələrə
oxunması daha asan idi. Ağlasığmaz çətinliklər
və gərgin əmək sərf etməklə o, 1875-ci ildə
nəhayət ki, “Əkinçi”nin
çapına nail oldu.
Bununla da Azərbaycan
mətbuatının əsasını qoydu.
Qəzetin çətinliyi haqqında yazırdı: “Bəs qəzeti
necə çıxardım? Pul yox, yazıçı yoldaş
yox, hurufat yox, əmələ yox, bir-iki yüzdən artıq oxuyan
da olmayacaq. Dövlət
tərəfindən izn almaq
da ki, bir
böyük bəladır”. Üstəlik
də qəzetə abunə tapmaq və qəzeti
kəndlərə aparıb savadsız kəndlilərə oxumaq lazım idi. Zərdabi hər bir
işdə gənlərə arxalanır, önların
gücünə inanırdı. Gənclər də onu çox sevir, xatirəsini əziz tuturdular.
Onlar hörmətli alimi
“Əkinçi”nin mövcud olduğu dövrdə fəaliyyət göstən
“İmdadiyyə” cəmiyyətinə özlərinin mənəvi
rəhbəri seçmişdilər.
Zərdabi cəmiyyətdəki ictimai bəlaların bir kökünü də qadınların hüquqsuzluğunda görürdü.
O, İslamın qadınlara olan münasibətinin
qəti əleyhinə idi, Azərbaycan ailəsində
qadını tamam sərbəst və azad görmək istəyirdi. “Əkinçi”
səhifələrində bu mövzuda tez-tez
çıxış etdiyi
yazılarında müəllif orta əsrlər
və yeni dövr
qadınının hüquqsuzluğunu tənqid
edirdi. Zaman-zaman
qadın ölmüş əri ilə
birlikdə diri-diri torpağa
basdırılır, ölmüş ərini
ölü bilib həyatına
qəsd edən qadınlar təriflənir, əjdahaya bənzədilir,
balaca qızlar isə diriykən torpağa gömülürdülər. Zərdabi
qadınların keçdiyi əzablı
yolları göstərməklə eyni zamanda qadın azad
olunmayınca cəmiyyətin inkişafının qeyri-mümkün olduğunu
bildirirdi.
H.Zərdabi öz xalqına sarsılmaz məhəbbətlə
bağlanmış əsil vətənpərvər idi. Azərbaycan teatrını yaradanda onun necə gərgin
əmək sərf etdiyi, necə sevinib fərəhlənməyi
çoxlarına məlumdur. Ədəbi ictimai
fəaliyyətində inqilabçı demokrat
səviyyəsinə keçə bilmədisə də maarifçi demokratik fəaliyyəti
ilə Azərbaycan ədəbiyyatı tarixində M.F.Axundzadədən
sonra ikinci ictimai xadim səviyyəsinə yüksəldi.
“Əkinçi” qəzeti isə cəmi iki
il davam etməsinə
baxmayaraq Azərbaycanın demokratik
ziyalılarını vahid cəbhədə
birləşdirməkdə müstəsna rol
oynadı. Onun xalqımızı milli birliyə çağıran ictimai fəaliyyəti və
yaradıcılığı bu gün də çox
güncəldir.
Yeqzar Cəfərli
Azərbaycanın Bütövlüyü Uğrunda Cəmiyyətin Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında Qeyri-Hökumət Təşkilatlarına Dövlət Dəstəyi Şurasının maliyyə dəstəyi ilə həyata keçirdiyi “Azərbaycan ədəbiyyatında müasir yaradıcılıq cərəyanlarının izlənməsi və təhlilinə dair təşəbbüslər” layihəsi çərçivəsində çap olunur.
Olaylar.-
2014.- 22 may.- S.12.