Sosializm realizminin
reallıqları
Anarın “Molla Nəsrəddin-dünən, bu günü”
Ciddi və səmimi poeziyanın vəhdətindən yaranmış Anar bu gün Azərbaycan ədəbiyyatının böyük simalarındandır. Onun çoxşaxəli yaradıcılığı böyük bir araşdırmanın mövzusu olduğundan və bu mənim imkanım xaricində olduğundan bu yazıdakı söhbətimi başlıca olaraq yazıçının 2011-ci ildə çapdan çıxmış “Molla Nəsrəddin-dünən, bu gün” kitabı əsasında quracağam. Məhz bu kitabında o sovet dönəmi eybəcərliklərini (sosializm realizminin göz yumduğu) daha kəsərli ifşa edə bilmişdir. Bu nöqsanlardan deyə bildiklərini demiş (daha doğrusu nəyi demək mümkündüsə), zamanında deyə bilmədiklərini quruluş çökəndən sonra demişdir.
Cəmiyyətin
dirçəlməsinə mane olan bu nöqsanlarla
baş-başa durduqca
o, üzünü XX yüzilin əvvəllərində bundan daha ağır
problemlərlə üzləşən “Molla
Nəsrəddin”ə tutur, ondan kömək istəyir:
“Hər şey olmasa da, çox şey bizdən asılıdır, bizim özümüzdən... Amma
sən də kölgəni bizim
üstümüzdən əskik eləmə, Molla
baba, səndən hələ çox şey öyrənməliyik.
Büdrəsək qolumuzdan yapış,
çəkilsək ürək-dirək ver,
mürgü döysək, dümsüklə,
oyat bizi... Qoyma haqq sözü
gizlədib nahaq söz
danışaq, halala haram
qataq, iş vaxtı yataq, tərif içində bataq
və nəhayət mənanın daşını ataq, elə qafiyəni qafiyəyə çataq...”
Zamanın
çatışmazlıqlarını ifşa
etmək baxımından müəllifin “Ürəyim ağrıyır”
hekayəsi bütün zamanlar
üçün aktual
olan bir məsələdən
söhbət açır. Bir kiçik süjetdə müəllif bir neçə məsələni hədəf
götürüb cəmiyyətin
paxırını açır, insanların dönüklüyünü ironiyadan istifadə
edərək tənqid atəşinə tutur.
“Mudrost çudaka ili Jan Jak
Russo adlı bir piroq” hazırlayan “russkoyazıçnik” ailəyə
acı-acı gülür. Hekayənin əsas tənqid hədəfləri
öz doğma dillərini
bəyənməyən, muğamlarımıza dodaq büzüb zövqsüz əcnəbi musiqisinə pərəstiş
edən gənclər və onlara göz yuman valideynlərdir.
Durub evə getməyə
hazırlaşarkan radioda Zülfünün
səsini eşidir. Radionu
söndürməyə qoymur və
muğamı axıra qədər dinləyir. O, bu ecazkar səsin sehrinə
düşüb qulaq
asdıqca muğamın nə olduğunu çoxdan yadırğayan qız və onun valideynləri tez-tez qonşu otaqdan boylanıb
təəccüblə ona baxırlar. Muğam bitir, diktorun “Xosume Baku” elanından sonra “indi söndürə
bilərsən”-deyir. Hekayə yazıldığı ildə
Bakının yüksək dairələrində çoxlu erməni
çalışırdı və onlar həqiqətən
söz sahibi idilər.
Ona görə də bu
sözləri söyləmək üçün
cəsarət lazım idi, əsil Anar cəsarəti. Bütövlükdə Anar bütün dövrlərdə
cəsarətli olub, sözü
tam zamanında üzə deməyi
bacarıb. Öz xalqını, millətini,
onun musiqisini sevməyənlərə
Anar nəinki 50 manat, bir qəpiyi belə qıymaz. Ona görə də oğlunun qız tanışının evinə
hədiyyə almaqdansa bu
pulu bir dilənçiyə
verməyi üstün tutur.
Özü də əsil müsəlmansayağı,
öz kimliyini bildirmədən
dərhal ordan çəkilir. Əcnəbi
musiqisini muğamdan üstün hesab etdiklərinə
görə onun ürəyi
ağrıyır.
Hekayədə müəllif
daha irəli gedərək sistemin
kökünə balta vurur.
“Bu milis tayfası ilə
iş açmaq cəncəldir.
Bir də görürsən ki, tutdu mənim də yaxamdan gedək uçastaka.
Bu bir məxluqdur ki, dinini, məzhəbini
bilmək olmaz”. Dövlətin özülü sayılan milis
haqqında bu sözləri yazmağa kim cürət
edə bilərdi?”
Anarın 20
yaşında yazdığı bu hekayəsində
bir qoca müdrikliyi var. Deməli bu zaman o
muğamlarımızı, millətimizi sevən əsil vətənpərvər
idi. Bu bizə əsas
verir deyək ki, o, öz
yaşıdlarına nisbətən daha tez müdrikləşmişdi. Artıq 20
yaşında o, öz
oğluna elçi gedəcək
qədər yaşa dolmuşdu,
müdrikləşmişdi. Buna görə
bəlkə də onu kiminsə köməyindən
istifadə etməkdə qınayırdılar da.
Belə hisslər mənə tanışdır, mənim özümü də tez-tez
başımdan yuxarı tullanmaqda
suçlayırlar. Bu gün
Anarın yalnız yaşı qocalıb, ruhən elə həmin
20 yaş kimidir. Və
o, bu gün
öz yaşının bu
çağında elə bir zirvəyə
qalxıb ki, xalqın elə sevimlisinə
çevrilib ki, dünya dağılıb, ikinci,
üçüncü , dördüncü
dünyalar yaranacaq, Azərbaycan
xalqının əbədi yaddaşında qalacaq.
Güclü yumor hissinə malik olan Anar hekayə və felyotonlarına elə məzəli, (məzəli olduğu qədər də düşündürücü) adlar seçir ki, ilk sətirlərdən oxucu əsil Anar yumorunu hiss edir. Onun əsərlərində heç bir kitabda rast gəlinməyən çoxlu atalar sözlərinə rast gəlinir. Əlbəttə, jurnalistləri də yaddan çıxarmır, “jurnalistlərin cinsi olmur”-deyir. Bəlkə də aşağıdakı misralar da jurnalistlərə bu münasibətin nəticəsidir:
Yazır, yazır, hey yazırlar,
Axşam səhər arasında.
Mətbuat zəhərlədicə,
Artır qanımda şəkərim.
Anarın indiyə qədər
tanış olduğum əsərlərinə
əsaslanıb cəsarətlə deyə bilərəm ki, o, sosializm
realizminə xidmət etməyib, bu gün dəbdə olan
sözlərlə desək, ideologiyanın qulu
olmayıb. Həyat hadisələrinin təsvirini realistcəsinə
verib. İndi biz gənclər sovet dövrü haqqında ən real,
tənqidi yanaşmada məlumatı
Anarın əsərlərindən alırıq və bu bizimçün çox vacibdir.
Hekayələrinin hər birində bir problem qaldıran Anar sovet dövrü
eybəcərliklərini bir-bir ifşa edir. Bu dövrün
ağrılı problemlərindən biri
də ali məktəblərdə
rüşvətin tüğyan etməsi idi. “Dörd çahar” hekayəsin də süjeti
məhz bu məsələyə həsr olunub. Hekayədə rüşvət
verməklə özlərini qəbul komissiyalarına
saldıran –“bir-iki il burda istidə bilə-bilə qalır ki, sonra bütün
ömrü boyu kefi hara gəldi gedə
bilsin”-deyərək elə bu rüşvətxor
müəllimlərin öz dili ilə özlərini ifşa
edirdi. Bu
rüşvətxorluq savadsızlığa yol
açırdı və sovet cəmiyyətini
daxildən çürüdən ən böyük
bəla idi. Nəticəsi əlli
il, yüz il davam edən bir bəla. Çünki,
bu günün
özündə belə orta məktəblərdə
öz fənnini tədris etməkdə
çətinlik çəkən müəllimlər var və bunlar Anarın
vaxtı ilə ilə
qaldırdığı həmin bu problemin sonucudur.
Bir gənc olaraq sovet
dövrü haqqında öz
öyrəndiklərimə və böyüklərdən
eşitdikərimə əsaslanıb belə bir
nəticəyə gəlmişəm ki, uzun illər digər xalqlarla
müqayisədə elmi
potensialımızın zəif olması da
məhz bununla bağlı idi.
Bütün bunlar sovet cəmiyyətinə inamsızlıqdan irəli
gəlirdi. Bu cəmiyyət tezliklə
çürüyəcək, bacardıqca sərvət
yığmaq lazımdır. Amma nə yaxşı cəmiyyətdə böyük çətinliklə də olsa mənəviyyatını qoruyub
saxlayan Zəki müəllim kimiləri
varmış.
Yaşadığı cəmiyyətdə
heç nə Anarın gözündən
yayınmır. Sovet cəmiyyətini öz ağuşuna alıb aparan
sərxoşluq, minnətlə iş
düzəltmək (mən sənin işini
düzəldirəm, sən də mənim işimi
düzəlt), bir kibriti
belə minnətsiz verməyənlər, insanların vəzifəyə
bölgə prinsipinə görə seçilməsi,
birinin vəzifəyə seçilərkən
əllisinin onun ayağından çəkməsi,
iclasların rəsmiyyət xatirinə
çağırılması, əslində isə hər şeyin yuxarının əmri ilə həyata
keçirilməsi, sovet dövrü
nöqsanlarının xarici ölkələrdən
məharətlə gizlədilməsi, başqasının yüksəlməsini istəməyib danos yazan, yazdıqları
danoslar toplanarsa cild-cild kitablar təşkil
edə biləcək insanlar, bir sözlə, nöqsanların
çoxlarının görə bilmədiyi, çoxları üçün ideal
sayılan sosializm adlı bir
cəmiyyətin iç üzünü
açıb göstərirdi. O, öz
sözünü Haqverdiyevsayağı
maralların dili ilə ifadə edirdi. Belə maralları isə axtarıb tapmaq lazım deyildi, onlar hər yerdə
vardı.
Lakin zamanın
elə eybəcərlikləri vardı ki,
onları açıq-aydın göstərmək olmurdu. Ən qorxulu iş isə ideologiyaya
qarşı çıxmaq idi. Anar da cəmiyyətin bəzi
eybəcərliklərinə ona həyatı
bahasına başa gələ biləcək
bəzi eybəcərliklərə göz
yummaq məcburiyyətində olurdu. Güclü
senzuranın olduğu bir
dövrdə bir əsəri bu “şer, sənət
darğalarının” (R.Rza) əlindən
alıb çap etdirməyin özü böyük qəhrəmanlıq
idi.
Anarın hansı sahədə-hekayə,
povest, roman, felyeton-daha çox uğur qazanmasını demək çox çətindir. O, güclü
mütailəyə malikdir. Heç bir şübhə
yoxdur ki, o, dünya ədəbiyyatına
mükəmməl surətdə bələddir. Amma heç kəsi təkrar
etmir, heç kəsin
ağlına gəlməyənləri yazır.
Həmişə dahi Üzeyir bəyin “Leyli və Məcnun” operasına məhəbbətlə
baxırıq. Və hər dəfə
Məcnun rolundaa orta
yaşlı xanəndələri
görəndə dərin təəssüf keçirirdik.
Axı, bu əsər yeniyetmə gənclərin
məhəbbətinfən bəhs edir.
Axı, Leyli ilə Məcnun bir-birinə
məktəbdə aşiq olmuşdu. Anar bir felyetonunda bu barədə yazır: “Leyli
rolunun gənc ifaçısının
sifarişiylə Məcnun rolunun qocaman ifaçısı üçün
“Səndən mənə yar olmaz” mahnısını oxutdurduq”.
Anarın
felyetonları arasında onun müstəqillik
dövründə qələmə aldığı “Nə
yemisən?-Turşulu aş!” daha çox diqqəti
çəkir.
“Canbala fikir verdi ki, hamı qışqırır, amma yanında dayanan qoca kişi heç ağzını da açmır”.
-Canım, gözüm, əmican, bə sən niyə qışqırmırsan?
Qoca:
Çox qışqırmışam, çoxlarını istefaya göndərmişəm,-dedi. Amma axırı bir xeyrini görməmişəm. Hər gəlib gedən atasına rəhmət oxutdurur.
-Yaxşı, gözüm, canım, əmican, axı, bu camaat nə istəyir?
-Nə istəyəcəklər, deyirlər bəsdir siz yediniz, qoyun indi də biz yeyək
-Bəs
o birilər nə deyir?
-Onlar da deyir ki,
tələsməyin, bu
gün biz yeyək sabah da
siz yeyərsiz”.
Bu bir neçə
cümlə 90-ci illərin
əvvəllərində Bakıdakı
mitinqlərin, xaos və özbaşınalıqların
əsil mahiyyətini açıb göstərir.
Anar deyir
ki, hər saqqal saxlayana ağsaqqal demək olmaz. (Hərçənd
indi nəinki saqqal,
heç bığ saxlamayanlara da ağsaqqal deyirlər). Birini vəzifədən çıxardıb yerinə
digərini təyin etməklə iş aşmaz. Cəmiyyətdə layiq olan şəxslər vəzifələrə
gəlməyincə işlər
düzəlməz. Umumu düşmənlər
məhv olmayınca cəmiyyət irəli getməz. Umumi düşmənlər də bilirsən də kimdir?
-Ermənilər.
-Əşşi, ermənilərlə
nə işiniz var, özümüzünkülərə
nə gəlib bəyəm? Acı bir
həqiqət olsa da qəbul olunmalıdır.
Bəli,
bu gün öz içərimizdə
ermənidən daha təhlükəli, sapı
özümüzdən olan
düşmənlər-baltalar vardır. R. Rza “İkiaçılan” şerində
yazırdı:
-Üz-üzə
bir qoşunla vuruşa hazıram mən,
Amma qoruyun məni xəlvət tutan itlərdən
Biz, əlbəttə ata-babalarımızın
qurub yaratdığı
sovet cəmiyyətindən
yüzdə yüz imtina edə bilmərik. Bütün digər sahələrdə
olduğu kimi ədəbiyyatımızın
da ən yaxşı örnəkləri məhz
bu dövrdə yaranmışdı. Amma bu cəmiyyətdə
kifayət qədər neqativ hallar vardı ki, bunlardan ən təhlükəlisi biganəlik idi. ”Dağ dağa rast gəlməz”
hekayəsinin mövzusu da
məhz bu məsələyə həsr olunub. Bir ali
məktəbdə təhsil alan, 5 il bir partada
oturan və indi də
bir yerdə işləyən, bir binada yaşayan
iki rəfiqə-Xalidə və Validə
biganəlikləri üzündən illərdir ki, bir-birini görmürlər.
Yeri gəlmişkən onu
da qeyd edim
ki, Anarın hələ 1976-cı ildə
qaldırdığı bu problem
bu gün də var. Min əziyyətlə araya-ərsəyə gətirdiyim,
cəsarətlə tənqid etdiyim, böyük müzakirə doğuracaq
deyə ümüd etdiyim
bir yazı oxunmadıqda Anarın “İndi hər kəs yalnız özünü
oxuyur” sözlərini xatırlayıram və
bu dəyərli yazıçımıza
can sağlığı diləməkdən
başqa əlacım qalmır.
(ardı var...)
Yeqzar Cəfərli
Azərbaycanın Bütövlüyü Uğrunda Cəmiyyətin Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında Qeyri-Hökumət Təşkilatlarına Dövlət Dəstəyi Şurasının maliyyə dəstəyi ilə həyata keçirdiyi “Azərbaycan ədəbiyyatında müasir yaradıcılıq cərəyanlarının izlənməsi və təhlilinə dair təşəbbüslər” layihəsi çərçivəsində çap olunur.
Olaylar.-
2014.- 23 may.- S.12.