Tarixi torpaqlarında diaspor
fəaliyyəti ilə
məşğul olmağa məcbur qalan
şəxsiyyət…
Azərbaycan
türklərinin, millətimizin çox qəribə,
acınacaqlı taleyi var. 18-ci əsrə qədər də
xalqın taleyində çox ağır illər, müharibələr,
talanlar olub. Amma 19-cu əsrdə millətin iki yerə
parçalanması bütün tarixi acıları geridə
qoydu. Əzizlərin, doğma insanların-eyni millətin
bir-birindən ayrılması, gediş-gəlişin
qadağası nələri yaşatmadı bu millətə?
Elə bir vəziyyət yarandı ki, öz milli kimliyinə,
dilinə, ədəbiyyatına qadağa qoyulan millətimizin
içindən elə öz tarixi torpaqlarında diaspor fəaliyyəti
ilə məşğul olmağa məcbur qalan insanlar
yetişdi. Onlar xalqı bir yerə yığmağa, öz
milli kimliyini unutmaması üçün hərtərəfli
təbliğatlar aparmağa başladılar. Bu mənada Güney Azərbaycanda
yetişən gözəl ziyalıların xidmətləri əvəzsizdir.
İranda mövcud olar vəziyyətdən
xilas olmaq üçün Azərbaycanın güneyindən
xaricə mühacirət edənlərin sayı hədsizdir. Diasporla İş üzrə
Dövlət Komitəsinin verdiyi məlumata
görə, Cənubi Azərbaycanda
yaşayan azərbaycanlıların bir qismi XX əsrdə 5 əsas
dalğa ilə xarici
ölkələrə mühacirət ediblər. Cənubi Azərbaycanlılar
ifadəsi 1813-cu il Gülüstan
və 1828- ci il
Türkmənçay müqavilələrindən sonra yaranıb. Bu tarixlərə
qədər yalnız bir – bütöv
Azərbaycan var idi ki, onun sərhədləri
geniş idi və burada yaşayan millətlərin
bir dili – Azərbaycan dili və bir vətəni
Azərbaycan idi. Lakin Gülüstan
və Türkmənçay müqavilələrindən sonra ikiyə parçalanan
Azərbaycana Rusiya tabeçiliyində Şimali, İran əsarəti
altında olan hissəsi isə Cənubi
Azərbaycan adlandırılmağa başlandı. XX əsrin
əvvəllərinə qədər Cənubi Azərbaycan Qərb
və Şərq ölkələrinə mühacirət
prosesləri baş verib.
Lakin Cənubi Azərbaycan mühacirət
tarixi bizdə lazımi səviyyədə
tədqiq edilməyib. Tədqiqatçılar XX əsrdən
etibarən Cənubi Azərbaycandan başlanan
mühacirət prosesini siyasi
və iqtisadi səbəblərlə
bağlayırlar. Azərbaycan diasporunun mühüm qanadını təşkil edən
cənublular, əsasən ziyalılar və biznesmenlərdən
ibarətdir. Mühəndis, inşaatçı, həkim, texnoloq, nəqliyyatçı və s. peşələrdə çalışan
soydaşlarımız öz peşələrində
mütəxəssislər hesab olunurlar. Akademik təhsilə cənublular içərisində maraq böyük olduğundan, hazırda diasporumuzda
ziyalılar təbəqəsi çoxluq
təşkil edir. Ədəbiyyat, riyaziyyat, din, tarix, biologiya, iqtisadi elmlər sahəsində daha cox uğurlar
əldə edən soydaşlarımız Qərb və Şərq
ölkələrinin nüfuzlu ali və orta məktəblərində
dərs deyir, elm dairələrində
tanınırlar. Cənublu ziyalılarımızın elmi-bədii
əsərləri Qərb və Şərqdə sevilən, oxunulan əsərlər olmaqla
elmi araşdırmalar məqsədilə
də istifadə olunur. Cənubi azərbaycanlıların
böyük bir hissəsi
də ticarət sahəsində çalışırlar və
əminliklə söyləmək olar ki, kifayət qədər güclü
mövqeyə və nəhəng kapital mənbələrinə
malikdirlər. Güclü investisiya
imkanları olan
soydaşlarımızın sahib
olduqları firmalar, şirkətlər,
müəssisələr bir cox ölkələrin iqtisadiyyatına xeyir verir. Güclü
iqtisadçı və biznesmenlərdən sayılan cənublu
soydaşlarımız məskunlaşdıqları ölkələrin
yüksək dövlət xadimləri və imkanlı
biznesmenləri tərəfindən hörmətlə tutulur, bəzən onlardan
məsləhət və kömək istənilir. Birləşmiş
Ştatlar, Kanada, Böyük Britaniya, Fransa, Danimarka, İsveç, Avstraliya və
digər ölkələrdə cənublular böyük
imkanlara malikdirlər. Belə cənublulurdan
biri də vətəni hədsiz sevən
şəxsiyyət olan doktor
Cavad Heyətdir. C.Heyət qeyd
etdiyim ki, Cənubi Azərbaycan
ərazisində heç də az diaspor fəaliyyəti
ilə məşğul olmayıb. C.Heyət may
ayının 24-də Təbrizdə soylu,
əsli-nəcabəti ilə seçilən bir
ailədə doğulub. Böyük
alim və ruhani olan atası Əli Heyət Məşrutə
inqilabının iştirakçısı və İran ədliyyəsinin qurucularından olub. Anası isə Hacı Mirzə
Məhəmməd Müctəhidi Təbrizinin qızı idi. Şərqin Nəcəf,Qahirə və İstanbul kimi elm və təhsil mərkəzlərində oxuyub araşdırmalar aparan
atası Əli Heyət 30 il İran ədliyyəsində işləmiş,
müəyyən dövrlərdə İranın Baş prokuroru seçilib, ədliyyə
naziri olur. Birinci Dünya savaşı illərində (1918)
Osmanlılarla birlikdə “İttihadi-islam”
cəmiyyətini qurur və İran tərəfindən cəmiyyətin rəhbəri
olaraq fəaliyyətə başlayır.
1919-cu ildə bu cəmiyyət
naxçıvanlıları ermənilərin şiddətli
basqınlarından qurtara bilir.
Xalqı bu tayda –
Naxçıvanda erməni təcavüzündən o tayda isə dəfələrlə
şah qırğınlarından qoruyan atasının – Əli Heyətin bu mötəbər missiyasını o heç vaxt
unutmur. Doktor Cavad Heyət Mirzə Əli Heyətin
yalnız oğlu deyil,
həm də yaxşı tələbəsi olur,
türklük şüurunu
da ilk dəfə ondan alır. Atasının dövlət məmuru
kimi tez-tez iş yeri dəyişdirildiyindən
Cavad ilk orta və lisey təhsilini
Həmədan, Təbriz və Tehran kimi şəhərlərdə alır. Sonra Tehran Universitetinin
tibb fakültəsinə daxil
olur. Daha sonra İstanbulda təhsilini
davam etdirib tibb doktoru olur,
ardınca Parisə gedib cərrahlıq
ixtisasını tamamlayır. Təbii ki, doktor öz həkimlik sənəti
ilə möcüzələr yaradır. Amma
onun fəaliyyətində xalqı
aydınlatmaq, öz kimliyindən
qopmaması üçün var gücüylə çalışmaq da əsas yer tutur. Onun dərc etdiyi “Varlıq”
jurnalı millətə işıq tutdu.
1978-1979-cu illər İran
inqilabının qələbəsindən və İran İslam
Cümhuriyyətinin (İİC) elan edilməsindən
dərhal sonra – 1979-cu ilin
aprelindən nəşrə başlayan
“Varlıq” jurnalı və bu dərginin səhifələrində
özünə yol açmış
Cavad Heyət publisistikasının
aparıcı və daimi istiqamətləri
şahlıq istibdadının qadağalarından sonra bərpa və yardıma böyük
ehtiyacı olan Güney
Azərbaycandakı mədəni həyatın bütün
sahələr üzrə inkişaf
yollarının hamarlanması məsələləri və
onun bölünməz mədəniyyətinin
problemləridir. Pəhləvi diktaturası
dövründə açıq assimilyasiya
siyasəti tüğyan etdiyi
vaxtlarda, xüsusilə Güney
Azərbaycanda 1945-1946-cı illər və 1951-1953-cü illər
milli azadlıq və demokratik
hərəkatları yatırıldıqdan sonra
ölkədə azərbaycanlıların milli
varlığını, onların dilini, ədəbiyyatını
qoruyan və yaşadan başlıca amil
xalqın folklor
yaradıcılığı idi. Jurnal həm də bu sahəyə
geniş yer verirdi. “Varlıq” dərgisinin fəaliyyəti
həm İrandakı, həm də Quzey
Azərbaycandakı azərbaycanlıların milli
şüurunun formalaşmasında mühüm amillərdən biri
kimi qiymətləndirilir. “Varlıq”da,
xüsusilə məhz Cavad Heyətin özünün məqalələrində bütöv Azərbaycan xalqının milli dediyimiz həmin şüurunu qidalandıra biləcək
mövzuların əksəriyyətinə toxunulub.
“Varlıq” jurnalının 20 ildə çıxan
saylarını araşdıran və bununla
bağlı ayrıca ilk dəfə elmi monoqrafik kitab nəşr edən dr.
Pərvanə Məmmədli bu fikirdədir. Müəllif yazır: “Bu məqalələrdə doktor
Cavad Heyət həm dilçi,
həm də tarixçi kimi
görünür. O, Azərbaycan dil, ədəbiyyat və tarixinə olan marağını belə
açıqlayır. “İstanbulda tibb tələbəsi ikən türk
ədəbiyyatı və tarixi ilə
maraqlandım. Türk tələbələri
tarixlərini və milli ədəbiyyatlarını
çox yaxşı bilirdilər. Bu, məndə
qibtə hissi oyadırdı. Və tarixi və ədəbiyyat tarixlərini oxumağa başladım…” “… inqilabdan
sonra ana dilimizdə kitab və mətbuat nəşr etmək azad olduğu üçün “Varlıq” dərgisini
çıxartmaq şərəfi mənə qismət oldu. Əlbəttə, biz
bu işi
yazıçılar heyətimizi təşkil edən bir neçə qələmdaşımızla
aparmışıq”. C.Heyətin elmi-publisistik
fəaliyyətində İranda Azərbaycan
tarixini məqsədəyönlü şəkildə
saxtalaşdıran,dünya ictimai fikrini azdırmağa çalışaraq
xalqımızın tarixi ilə əlaqədar
əsassız iddialar irəli sürən
müxtəlif fikir sahibləri ilə cəsarətli
mübarizə mühüm yer tutur”. Bu
yazılardan da göründüyü
kimi C.Heyət ayrı salınan, səpələnən
xalq ruhunu bir yerdə tutmaq üçün “vuruşub”.
Bu il əbədiyyətə
qovuşan C.Heyətin bu
fəaliyyətini güneyli quzeyli Azərbaycan xalqı yüksək dəyərləndirib
və belə də olacaq. Bakıda dəfn
olunması ilə bir daha
millətimizi mənən birləşdirən C.Heyətin ölümü ilə bağlı ölkə
başçısı İlham
Əliyevin imzaladığı başsağlığına
diqqət yetirək: “Doktor Cavad Heyət təbabətə dair qiymətli araşdırmaların müəllifi
kimi də tanınırdı. Onun kitabları tibb sahəsində
yazılmış dəyərli vəsait kimi
mütəxəssislər tərəfindən daim
yüksək qiymətləndirilmişdir. Bir sıra beynəlxalq elmi
forumlar və toplantılarda öz təcrübəsinə əsaslanaraq dərin
məzmunlu məruzələrlə çıxış etmiş alimin 100-dən
artıq məqaləsi müxtəlif tibb
jurnallarında işıq üzü görmüşdür. Cavad
Heyət uzun müddət cərrahlığın
tədrisi və cərrahların yeni nəslinin
formalaşdırılması ilə məşğul olmuşdur. Cavad Heyətin
zəngin və çoxşaxəli səmərəli fəaliyyətində
Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi, türk xalqlarının keçmişi,
milli folklor və eləcə
də islamşünaslığa dair tədqiqatlar
mühüm yer tutur. Bu əsərlərdə
Azərbaycan dilinin inkişaf
mərhələləri, şifahi xalq ədəbiyyatı, ədəbiyyatşünaslıq,
folklor, ədəbi tənqid, publisistika və fəlsəfə tarixinin ən müxtəlif məsələlərindən
əhatəli bəhs olunur. Mədəniyyətin
müxtəlif problemlərinin öyrənilməsinə
münasibətdə tarixi həqiqətlərdən
çıxış edərək obyektivlik
nümayiş etdirən alimin
ədəbi simpoziumlarda və türkoloji konfranslarda
çıxışları həmişə təqdirlə
qarşılanmışdır. Onun tədqiqatlarında
və publisistik məqalələrindəki
əsas fikirlərin böyük qismi təsis etdiyi
"Varlıq" jurnalında əksini tapmışdır. Cavad Heyət eyni zamanda, Azərbaycanın elmi
və mədəni nailiyyətlərinin geniş
tanıdılması, eləcə də ədəbi əlaqələrin
möhkəmləndirilməsi işinə layiqli
töhfələr vermişdir. Görkəmli
cərrah, tanınmış ədəbiyyatşünas və
səmimi insan Cavad Heyətin
işıqlı xatirəsi onu
tanıyanların qəlbində həmişə
yaşayacaqdır", Azərbaycan prezidenti
nekroloqunda qeyd edir. Dünya Azərbaycanlıları
Konqresinin həmsədri, Milli
Məclisin deputatı Sabir Rüstəmxanlı
Cavad Heyətinin vəfatı ilə
bağlı məqaləsində yazır: “Böyük
azərbaycanlının müstəqil Azərbaycanın
başkəndində dəfn olunması onun
halal haqqıdır. Xalqımız ömrünü millətinin
varlığının, dilinin, kimliyinin qorunmasına həsr edən daha bir
ziyalısını, aydınını itirdi.
Adı çəkiləndə Güney
Azərbaycan, orada azadlığı uğrunda çalışan minlər, dilini qorumağa qalxan milyonlar yada düşən Cavad
Heyətin ölümü hər birimizi sarsıdır. Statistik
reallıq üçün az ömür sürməyib
Cavad Heyət: 1925-ci il
mayın 24-də Təbrizdə, tanınmış ziyalı
Mirzəli Heyətin ailəsində dünyaya
göz açıb. Mirzəli
Heyət məşrutiyyət inqilabının fərmanını
Nəcəfdən Təbrizə və Tehrana
aparan heyətin rəhbəri olduğu üçun
"Heyət" adı ilə tanınıb, İran
ədliyyəsinin qurucularından biri kimi məşrutiyyət inqilabında fəal rol oynayıb. Canında,
qanında daşıdığı azadlıq, milli düşüncə bütün
şüurlu həyatını əhatə
edirdi Cavad Heyətin. İstanbul və Paris
universitetlərində tibb təhsili
almışdı, ölkəsinin və dünyanın
tanınmış cərrahlarından biri
idi, İranda ilk dəfə ürək əməliyyatını
(koronar şuntlama)
aparmışdı, amma bütün bunlardan əlavə
millətinin folklorunu, ədəbiyyatını,
mədəniyyətini təmsil edirdi. Cavad Heyət
tibbi araşdırmaları ilə
tanınırdı, Beynəlxalq Cərrahlar Cəmiyyətinin
idarə heyətinin, Paris Cərrahlar
Akademiyasının üzvü, Türk Dil Qurumunun
fəxri sədri və dünyanın bir çox universitetlərinin, o
cümlədən Azərbaycan universitetlərindən bəzilərinin
fəxri doktoru idi.
Yüzlərlə elmi məqalənin,
cərrahiyyəyə aid 3 fundamental
kitabın müəllifi idi, amma həm də türkologiyaya
aid yeddicildlik
yazmışdı, Azərbaycanın şifahi
xalq ədəbiyyatı ilə
bağlı araşdırmalar aparmışdı. Bir neçə dildə - ingilis,
fars, türk və s. – mükəmməl danışan Cavad Heyət uzun müddət öz həyat
missiyasına uyğun “Varlığ”ı qorudu, bu dərgidə milli mədəniyyəti yaşatmaqdaydı. Son illər səhhətində yaranan narahatlıqlar bu böyük insanın fəaliyyətinə
nisbətən təsir etmişdi, amma bu yaşda
belə soydaşlarımızla bağlı olan tədbirlərdən qalmamağa
çalışırdı: hər zaman öz ziyalı mövqeyini
ortaya qoyurdu və bu münasibətlər hər zaman
vaxtında, məqamında olması, gərəkliliyi,
barışdırıcılığı ilə seçilirdi. Həm də dostlarına,
xüsusilə səhhəti ilə qayğılanan
arxadaşlarına son mənzilinin
Bakıda olması arzusunu dilə gətirirdi.
Cavad Heyətin yeri hər
zaman görünəcək və o, hər bir azərbaycanlının
ürəyində, oxucularının qəlbində yaşayacaq”. C.Heyətin vətən
içində apardığı birlik, dilin, ədəbiyyatın təbliğindən
göründüyü kimi
diaspora fəaliyyəti ilə məşğul
olmaq üçün
mütləq vətənin sərhədlərindən kənarda
olmağa etiyac yoxdur.
Azərbaycan Respublikası Prezidenti yanında KİV-in İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə çap edilmişdir
Olaylar.-
2014.- 13 noyabr.- S.3.