Azərbaycanlıların
məqsədyönlü şəkildə uzaq ölkələrə
axışmaları və Azərbaycan diasporunun ilk
icmaları
Zəminə Əsgərova: “Vətəndən
kənarda ilk Azərbaycan
icmaları
məhz şərq ölkələrində yaranıb”
Azərbaycanda
islam dininin yayılması orta əsrlərdə Yaxın
Şərqdə baş verən tarixi proseslər, şərq
ölkələrində elm və mədəniyyət mərkəzlərinin
(Qahirə, Şam, Bağdad) yaranması kimi hadisələr azərbaycanlıların
məqsədyönlü şəkildə uzaq ölkələrə
axışmalarına, həmin yerlərdə məskunlaşmalarına
və beləliklə, erkən dövrlərdən Azərbaycan
diasporunun formalaşmasına gətirib çıxarıb.
AMEA Tarix İnstitutunun Azərbaycan diasporu şöbəsinin
elmi işçisi Zəminə Əsgərova belə deyir.
Z.Əsgərovanın adı çəkilən məsələ
ilə bağlı araşdırmasında Azərbaycan
diasporunun ilk icmalarının yaranma səbəbləri,
problemləri, azərbaycanlıların Yaxın və Orta
ölkələrində məskunlaşması tarixinin
müxtəlif dövrləri açıb göstərilir.
Müəllif yazır ki, vətəndən kənarda
ilk Azərbaycan icmaları məhz şərq ölkələrində
yaranıb: “Bir sıra tarixi mənbələrdəki faktlara əsaslanaraq
söyləmək olar ki, Azərbaycanda islam dininin bərqərar
olması ilə yaxın şərq regionu ilə Azərbaycan
arasında dini- mənəvi əlaqələr qurulub, illər
keçdikcə isə mədəni inteqrasiya prosesi
başlanıb. VII əsrin sonu – VIII əsrin əvvəllərindən
başlayaraq islam dininin qəbulu ilə əlaqədar Azərbaycanda
ərəbdilli elm və mədəniyyət inkişaf etməyə
başlayıb, bununla bağlı olaraq onlarla azərbaycanlı
şair, alim və mütəfəkkir islamın mərkəzi
Məkkə və digər ərəb şəhərlərinə
mühacirət ediblər. Azərbaycanın ərəblər
tərəfindən işğalı ölkədə islam
dininin yayılması, məktəblərdə və mədrəsələrdə
tədrisin ərəbcə aparılması ərəbdilli
elmin və mədəniyyətin formalaşmasına gətirib
çıxarıb. Bu proses on illərlə davam etdiyindən
Azərbaycanla islamın mərkəzi Məkkə və
başqa ərəb şəhərləri arasında elmi, mədəni
ticarət, iqtisadi əlaqələrin yaranmasına və
inkişafına səbəb olurdu. Azərbaycandan olan elm
adamlarının, tacirlərin, müxtəlif peşə
sahiblərinin ərəb ölkələrinə getmələri,
orada yaşayıb-yaratmaları barədə müxtəlif mənbələrdə
məlumatlar verilir. Azərbaycan alimi, filologiya elmləri
doktoru, professor Malik Mahmudov “Ərəbcə yazmış azərbaycanlı
şair və ədiblər VII-XII əsrlər” mənbəsində
qeyd etmişdir: “Ümumiyyətlə götürdükdə ərəbdilli
poeziyada qeyri- ərəblərin iştirakı islamın ilk əvvəllərinə
aiddir. Əməvilər dövründə həmin hərəkat
daha da güclənmiş, Abbasilərin hakimiyyət
başına gəlməsindən sonra isə son dərəcə
geniş miqyas almışdır”. Məşhur Azərbaycan
alimi və ədibi Mirzə Məhəmmədəli Tərbiyət
(1875-1940-cı illər) “Danışməndane Azərbaycan”
kitabında Mədinədə yaşamış azərbaycanlı
şairlərdən beş nəfərinin adını çəkmiş,
İsmayıl İbn-Yasərin, Əbül- Ab-bas Əmanin,
Musa Səhəvatin haqqında qısaca məlumat verib. M. Tərbiyət
həmçinin İsmayılın qardaşları Məhəmməd
və İbrahimin də məvali şairlərdən
olduğunu yazır. VII, VIII əsrlərdə Mədinədə
yaşamış azərbaycanlı şair-alimlərdən
biri də Əbdül Abbas Əl-Əkma olub. O, bir sıra mədhlər, mərsiyələr
və həcvlər müəllifidir. Şübhəsiz ki, Mədinədə
yaşayıb-yaradan azərbaycanlı şair və mütəfəkkirlərin
siyahısı yalnız adları çəkilən
soydaşlarımızla bitmir. Görünür, Ərəbistanda
azərbaycanlı icması yaşamış və
sözügedən şairlər də bu icmanın içərisindən
çıxıblar”. Z.Əsgərovanın sözlərinə
görə, Yaxın Şərqin elm və mədəniyyət
mərkəzlərinə azərbaycanlı tələbələrin
və alimlərin axını vətəndən kənarda
yeni-yeni azərbaycanlı icmaların yaranmasına gətirib
çıxarırdı. Tarixi faktlar təsdiqləyir ki,
qürbətə üz tutan azərbaycanlı alim və
mütəfəkkirlər əksər hallarda vətənə
dönmür, ömürlərini yaşadıqları vilayətdə
başa vururdular: “Yaxın və Îrta Şərq ölkələrində
yaşamış azərbaycanlı sənətkarlardan
Əbdül Ab-bas Əl Əta, Bərdə şəhərində
anadan olmuş ilahiyyətçi alim Əbu-Səid Əhməd
Hüseyn oğlu Bərdəi, Əbül Qasim Bərdəi,
Əbu Abdulla ibn Səlmani, Əbu Tahir ibn Səlmani, Xətib
Təbrizi, Əbuhəfs Ömər Əli Yənsani, Əbu
Ömər Osman Dərbəndi, Ömər Osman oğlu Gənci,
Məhəmməd Yəhya Gəncəli, Sihabəddin Ömər
Sührəvərdi, Əminəddin Muzəffər
Əbülxeyr oğlu Təbrizi, Zəkəriyyə Qəzvin,
Tacəddin Məhəmmədhəsən Urməvi,
Mühirddin Məhəmməd Vərdəi və b. vətəndən
uzaqlarda yaşasalar da, əməlləri ilə ölkəsinə,
öz millətinə şöhrət gətiriblər.
Əlbəttə, buraya dilçilər, ilahiyyətçilər,
alimlər deyil, həmçinin orta əsrlərin başqa sənət
sahibləri də daxil idilər. Bunlardan bəziləri uzaq
ölkələrlə əlaqə saxlayan tacirlər, bəziləri
könüllü şəkildə yaxud fatehlərin zorla
apardıqları sənətkarlar, bəziləri isə naməlum
şəxslər olublar. Yaxın və Orta Şərq ölkələrində
ən məşhur sarayların layihələşdirilməsində,
tikilməsində iştirak etmiş onlarca azərbaycanlı sənətkarlardan
danışmaq olar. Cağdaş Azərbaycam memarı və tədqiqatşısı,
memarlıq doktoru Cəfər Qiiyasinin apardığı
araşdırmalara görə “hələ islamın
yayıldığı ilk illərdə xəlifə Ömər
Kufədə birinci məscidin tikintisini Azərbaycandan
çağırdığı memara tapşırıb”.
Tarixi faktlar, o cümlədən məşhur türkoloq Karl
Menqas “Türk dilləri və türkdilli xalqların
yayılışı” adlı əsərində hələ
XX əsrin əvvəllərində İraqda yüz mindın
çox azərbaycanlının yaşadığını
göstərib. Son məlumatlara görə onların sayı
yarım milyondan artıqdır”.
Azərbaycanlılar bu yerlərdə necə məskən salmışlar?
Müəllif bu
sualına cavab axtararkən Kərküklü
tarixçi Şakir Sabirə istinad edir: “Kərküklü
Şakir Sabir İraqda türkdilli xalqın məskən
salmasının VII əsrin başlandığını və
745-ci ildə Bağdadda artıq türk məhəllələrinin
yarandığını göstərir. Həmin türklər
türkmanlar adı ilə yaşayıblar. Millətlər
liqasında yaradılmış xüsusi beynəlxalq komissiya
tərəfindən tərtib edilmiş beynəlxalq əhəmiyyətli
rəsmi sənəddə də türkmanlar haqqında
söhbət gedir. Həmin sənəd “İraqda Türkiyə
arasında sərhəd məsələsinə aid sorğuya
nəzarət etmək üçün Millətlər
Liqası tərəfindən seçilmiş xüsusi
komissiyanın hesabat”ıdır. 30 sentyabr 1924-cü ildə
Millətlər Liqasına təqdim edilmiş həmin hesabatda
Britaniya hökumətinin belə bir iddiası verilib: İraq
türkmanları Osmanlı dövləti yaradılmasından
çox-çox əvvəl İrandan gəlmişlər və
çox güman ki, Abbasi xəlifələrinin silahlı
qüvvələrini təşkil edən türkmanlardan
törəyiblər. Britaniya mövqeyi-nəzərini təsdiq
edən Millətlər Liqasının xüsusi
komissiyasının hesabat sənədində həmçinin
deyilir: «Britaniya hökumətinin fikri həqiqətə
uyğun görünür. Çünki onların, yəni
İraq türkmanlarının əksəriyyəti Toğrul əsgərlərinin,
abbasi xəlifələrinin müttəfiqlərinin, Atabəy
döyüşçülərinin nəslindən
yaranıblar». İraq türkmanları neçə əsrdir
ki, İraqda yaşayırlar. Kərküklü tarixçi
Şakir Sabir iraq türkmanları haqqında
araşdırmalar aparmış, yazdığı «İpaq
türkmanlarının qısa tarixi» əsərində qeyd
edir ki, İraq türkmanları neçə əsrdir ki,
İraqda yaşayırlar. Onlar müxtəlif səbəblər
üzündən axın-axın Orta Asiyadan və
Türküstandan, İraqla şimal-şərq tərəfdən
həmsərhəd ölkələrdən, daha dəqiq desək,
Buxara və Səməpqənddən, Xopasan və Qafqazdan,
Deyləm və səlcuq orduları ilə birlikdə Azərbaycan,
Özbəkistan, Xəzər, Xarəzm, Dağıstan və
başqa ölkələrin türklərindən İraqa gəlmiş
əhalinin indiki nəslidir. Qəbilələr müxtəlif
olduğu üçün onların ləhcələri də
müxtəlifdir».
Tarixi faktlara əsaslanaraq
qeyd etmək lazımdır ki, orta əsrlərdə türklərin
İpaqa axını kəsilməyib. Tədqiqatçı
Şakir Sabir öz əsərində göstərir ki,
İraqda Buveyhi hakimiyyəti zamanı İraqa
axışıb gələn türklər ölkənin əsasən
mərkəzi və cənub hissələrini özlərinə
vətən seçirdilər. Şimalın şəhər
və strateji rayonları – Samarra, Mosul, Kərkük, Ərbil,
Tikrit və başqaları onların yaşayış məskənləri
olurdu. Məşhur tarixçi ibn Əl-Əsir yazırdı
ki, İraq qazzları adı altında h.t. 433-cü ildə
İraq türkmanların yeni dalğası köç etdi.
Başqa tarixi mənbələrə görə «bu dəfə
köç edənlərə Balkan türkmanları deyirdilər.
Onlar İraqa Azərbaycandan gəlmişdilər.
Başçıları Əbu Mansur Köktaş və
Əbu Əli Ben Dehqam idi. Mosul və ətraf rayonlarda, həmçinin
Tələfərdə məskən salıblar. Həmin mənbələrə
görə qeyd etmək olar ki, İraqda Azərbaycan
icmaları Buveyhi hakimiyyəti zamanı formalaşmağa
başlayıb. Başqa mənbələrə görə
qeyd etmək lazımdır ki, Səlcuqlar dövləti
dövründə İraqda məskən salmış türk
qəbilələrindən Bayat qəbiləsinin adı
çəkilir. Onun haqqında bir çox mənbədə məlumatlar
verilir. Məşhur tarixçi Kaşğari 1072-ci ildə
yazdığı «Divani-lüğət it-türk» əsərində
yazır: «Bayat Oğuz-tüpk tayfasıdır, onlara
türkman da deyilir. 22 qəbiləyə bölünür. Hər
qəbilənin də öz nişanı var. Onunla
mal-qaralarını və dövlətlərini
nişanlayirlar». Bayat haqqında «Böyük Türk
ensiklopediyası»nda da məlumat verilir. Belə ki, göstərilən
ensiklopediyada deyilir ki, “Kərkük rayonunda məskən
salmış türkmanların əksəriyyətinin əsli
bayat qəbiləsindəndir. Bayat nəslinin Mosul rayonunda, Tələfərdə,
Bağdadda, Kənaniyyədə, Hillədə bu gün də
yaşadığını, kərküklü tədqiqatçı
Şakir Sabir “İraq türkmanlarının tarixi” əsərində
geniş qeyd edir. Demək, Bayat qəbiləsi bu torpaqlarda Səlcuqlar
dövründə məskən salıblar. Ensiklopediyada həmçinin
böyük klassik Azərbaycan şairi Məhəmməd
Füzulinin bu qəbilədən olması qeyd edilir.
Ensiklopediyada həmçinin deyilir: «Onlar, yəni bayat qəbilələri,
İraqda 13 qola və hər qol da müxtəlif nəsillərə
bölünüblər. Ümumən, türk-şərq
musiqi muğamlarından biri sayılan bayatı
muğamının adı da bayat türkmanlarına aiddir. Belə
rəvayət mövcuddur ki, həmin muğam İstanbulda 12
türkman musiqiçisi tərəfindən yayılıb,
şöhrət tapıb». Həmin mənbədə daha sonra
qeyd edilir ki, Bayat qəbiləsi oğuzları, yaxud
türkmanları təşkil edən 22 qəbilədən
biridir ki, onlar mənşə etibarilə bütün Anadolu,
Azərbaycan və Türküstan türklərini əhatə
edirlər”.
(Ardı var)
Azərbaycan Respublikası Prezidenti yanında KİV-in İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə çap edilmişdir
Olaylar.-
2014.- 19 noyabr.- S.3.