Güney azərbaycanlıları
əcnəbi ölkələrə
aparan səbəblər
Müsahibimiz siyasi ekspert Rəhim Cavadbəylidir.
-Rəhim bəy, məlumdur ki, dünyanın müxtəlif ölkələrində çox sayda Cənubi Azərbaycandan olan mühacirlər var. Hansı tarixdən başlayaraq Güney Azərbaycandan xarici ölkələrə kütləvi axın başladı?
-İran
və ya başqa bir deyimlə Güney Azərbaycandan
siyasi səbəblərdən dolayı baş verən mühacirətlər əsasən
beş siyasi mərhələnin nəticəsi olaraq
meydana gəlmişdir. Qacar
Türk Dövlətinin son
dönəmində başverən siyasi olaylar səbəbilə ölkəni tərk
etmək məcburiyyətində qalan Türk siyasi mühacirlər;
İngilislər tərəfindən Qacar Türk Dövlətinin çökməsinə
hesablanaraq bilərəkdən yaradılan
aclıq və qıtlıq səbəbilə baş
verən yüz minlərcə türk mühacirinin faciəsi;
Qacar Türk Dövlətinin çöküş
və məğlubiyyətindən qaynaqlanan
siyasi mühacirətlər; SSRİ-nin çökməsinədək davam edən İrandakı sosialist
axın tərəfdarlarının siyasi
mühacirətləri; Güney Azərbaycan
Milli Hərakatını vasitə olaraq istifadə edən mühacirlər.
Bu siyasi mühacirət
dalğası təxminən 1860-1920-ci illəri əhatə edir. Bu təbəqənin
nümayəndələri siyasi
baxışlarına görə əsasən yenilikçi
kimi xarakterizə edilir.
Amma çox
dumanlı, şübhəli dövrdür
və obyektiv şəkildə
aydınlaşdırılması üçün
yenidən araşdırılmasına ehtiyac
olan bir dövürdür. Eyni zamanda, unudulmamalıdır ki,
Türk düşmənçiliyinə əsaslanan
irançılıq, uydurma
farsçılıq-ariçilik də bu
dövrün məhsuludur. Bu axının nümayəndələri
əsasən ölkənin o,
dövründə yüksək təbəqəni təmsil edən,
dövlət adamlarının, xanların və tacirlərin
övladları idilər. Əsasən Avropada təhsil alaraq Avropada, Qafqazda, Osmanlı
topraqlarında yerləşməklə fəaliyyət göstəriblər.
Sonradan geri dönənlərlə
bərabər dönməyənlər də çox
olub. Tağızadələr, Baharlar, İranşəhrlər, Əranilər,
Xiyabanilər, Zəkalar, Xoyskilər, Cəlillər, Talibovlar, Hehdər Əmioğullar və s. Ikincisi bu aclıq və
qıtlıqdan qaynaqlanan acından ölmələr
və köç dalğası 3 milyondan çox, yəni
ölkə əhalisinin yarısının həyatını
məhv edən bir cinayət olmuşdur. İngilislərin bu
aclıq və qıtlığı
planlaşdırdıqlarına dair bir çox rəsmi sənədlərin
açıqlanmasına baxmayaraq hələ
də gizli
saxlanmasına çalışılır. İngilislər tərəfindən
həyata keçirilən bu aclıq və
qıtlıq 1917-1919-cu illəri əhatə edir.
Bu iki ildə ölkə
əhalisinin yarısı ya acından öldü, ya da şimali Azərbaycan başda olmaqla Qafqazlara, Anadoluya və Xorasan üzərindən bu
günkü Türkmənistana baş götürüb qaçmaq məcburiyyətində qaldılar.
Azərbaycanımızın kino sahəsində
şah əsər olan
“O olmasın, bu olsun”
filmindəki hambal
obrazı, qeyd etdiyim güneyli mühacir
türklərin o
dövrdə yaşadığı həyatın ən bariz təzahür forması idi.
Milli
müstəqilliyini itirən bir millət dəhşətli və
inanılmaz faciələr yaşayıb. İngilislərin əsas
məqsədləri ölkə əhalisinin əksəriyyətinin
təşkil edən türkləri
azaltmaq, hakimiyyətlərini əzmək,
iflic etmək və ingilislərlə
razılaşmaq istəməyən Qacar
Türk Dövlətini yıxmaq idi. Və ölkə əhalisinin kiçik bir qismini təşkil edən Fars etnosu üçün özündən asılı fars kimliyinə yönümlü
bir dövlət qurmaq
olmuşdur. 21 Fevral
1921-ci il inqilabı ilə onlar bu istəklərinə
nail oldular. Qacar Türk Dövləti məğlub oldu. İngilislərin siyasətinə uyğun
olaraq Pəhləvi dövləti quruldu.
Üçüncü bir
səbəb bu siyasi mühacirət dalğası biz türklərin elitar siyasi mühacirət dalğası olmuşdur. Təəssüf ki, milli tariximizdə həyati önəm daşıyan bu ləyaqət və faciə hekayəsi olan siyasi mühacirət unudulmağa məcbur edilmişdir. Bu mühacirət dalğası
1924-1926-cı illər arasında
Qacar Türk Dövlətinin məğlubiyyətindən
qaynaqlanan elitar türk dövlət adamlarının sürgünü
ilə nəticələnmişdir.
1925-ci ildə Qacar Türk Dövləti, başda sultan Əhməd
şah olmaqla dövlətə
sadiq xadimlər və Elitar türk təbəqəsi
ölkəni tərk etməyə məcbur oldular. Əhməd Şah və digər ona sadiq dövlət xadimləri ingilislərin bu inqilabını, törətdikləri
cinayətləri gözardı
etmədi. İngilislərin
rəqibi Fransa
dövlətinə mühacirət
etdilər. Əhməd şah “Sürgündə Qacar Məmalek-ol-Məhrusə Dövlətini”
davam etdirəcəyini
və siyasi mübarizəsini sürdürəcəyini
açıqlamışdır. Təəssüf ki, Əhməd
şah 30 yaşının
əvvəlində Fransa
da əcəl ölümü adı altında öldürüldü.
Ardınca Vəliəhd
Mirzə Məhəmməd
“Sürgündə Qacar
Məmalek-ol-Məhrusə Dövləti”nin
sultanı olaraq taxta oturdu və
Şəhrivər 1320- Avqust
1941 tarixində Rus və İngiltərənin
İrana girməsi ərəfəsində İrana
dönmək və həyata keçirmək istədiyi proqramı bir bəyanatla açıqladı. Bu bəyanatın
yayınlanmasından bir
neçə gün sonra 40 yaşlarını
yaşayan Sultan Mirzə
Məhəmməd Fransadakı
evində ölü tapıldı və... Qacar sülaləsinin sonuncu başçısı
bir neçə il öncə
Avropada həyatını
itirdi... Bu üzərində
durulması vacib olan bir mövzudur,
çünki biz bu dövlətin hüquqi varisiyik. Dördüncü səbəb bu
siyasi dalğa
SSRİ-nın quruluşundan
etibarən 1990-cı illərə
kimi davam edib. Bu təbəqə
sosialist fəhlə hərəkatına bağlı
tərəfdarlar və
bəzən isə öndə gələn nümayəndələrdən ibarət olub. Bu kəsim demək
olar ki, çoxunluqla İranda
Fars-İran mərkəzli
sosialist dövlətin
qurulmasını və
sonunda Moskva mərkəzli sosialist sistemi xəyal edən insanlardan ibarət idi. Sonuncu siyasi mühacirət dalğasında türk sosialist kəsimlə birgə liberalist Türk təbəqəsi mühacirətə
zorlanıb. Bu mühacirət müddəti
1980-ci illərin sonlarına
kimi sürüb. Sosialistlər də öz
içlərində əsasən
ikiyə bölünmüşlər.
Azərbaycan tərəfdarı sosialistlər İran-fars meyilli sosialistlər.
Bu sosialist təbəqə
ictimai sinif mənsubiyyətinə görə
əsasən aşağı
sinifə bağlı
idi. Azərbaycan
tərəfdarı sosialistlər
isə İran meyilli sosialistlərə görə daha aşağı təhsilsiz
ya da çox
az təhsilli
sinifə bağlıydılar.
1980-ci il sonrası mühacirət edən sosialistlər SSRİ dağıldıqdan
sonra Avropaya köçdülər. Beşinci
səbəb Güney Azərbaycan milli hərəkatı adına siyasi vasitə əsasən
1990-cı illərin sonu
və 2000-ci illərin
başlarından etibarən
beynəlxalq ədəbiyyata
keçdi. Bu siyasi mühacirət dalğasının
insan qaynağını
əsasən 1990-ci illərin
başlarından etibarən
güneydə milli zəmində başlayan siyasi çalarlı hərakatlarda olan azsaylı dava adamları, Türkiyəyə təhsilə
gedən və sonra geri dönməkdənsə
Avropaya getməyi seçən insanlar təşkil edir. Burada əsas rolu həvəs oynayır.
-Vətənini tərk edən və ya etmək məcburiyyətində
qalan güneyli soydaşlarımız daha
çox hansı ölkələrə üz
tuturlar?
-Ölkə seçmək
iqtidarında olanlar əsasən milli hərakata siz düşündüyünüz kimi qatılmırlar. Seçmək iqtidarında olmayan
və Birləşmiş
Millətlər Təşkilatının
Qaçqınlar üzrə
Ali Komissarlığının BMT QAK-ın təyin etdiyi ölkəyə getmək məcburiyyətində
qalan insanlar daha çox bu milli vasitədən
istifadə edir.
BMT QAK isə 1990 ci illərin sonlarından
2000-ci illərin sonlarına
kimi daha şox Avropa ölkələrinə, 2010-cu ildən sonra isə əsasən Amerikaya göndərir.
-Sizcə, güneyli həmvətənlərimiz yaşadıqları
ölkədə yetərincə
təşkilatlana bilirlərmi?
-Sizin qəsd etdiyiniz təbəqə əsasən keçmiş
siyasi mənsubiyyətlərinə
görə Azərbaycan
meyilli sosalistlər ilə 5-ci kateqoriyanı təşkil edir. Bunlar isə tam ziddiyətlərlə
dolu bir mərhələni yaşayırlar.
Azərbaycan meyilli keşmiş
sosialistlər bizim yeni milli hərəkatə
qatılsalar da, öz qatılımlarıyla
bərabər keçmiş
ixtilaflarını da istər-istəməz bu yeni zəyif hərakata tiransfer etmişlər. 5-ci qurup isə olduqca zəyif, təcrübəsiz,
səmimi insanların
azlığı, su istifadəçilərin çoxluğu,
yeni dünya ilə tanışlığın
vermiş olduğu acı-şirin duyğular,
yerləşmə problemləri,
aşağı təbəqədə
kilidlənib qalmaq və s. kimi problemlərdən dolayı
siz dediyiniz təşkilatlaşma yetərli
deyil.
-Məlumatlar göstərir
ki, Cənubi Azərbaycandan xaricə üz tutanlar arasında getdikləri ölkədə elm yolunu tutanlar çoxdur. Müəyyən bir məqama
çatdıqdan sonra
onlar doğma vətənlərinin çətinlikləri
haqqında yetərincə
təbliğat aparırlarmı?
-Siz dediyiniz insanlar əsasən 1-ci,
3-cü və üstəgəl
4-cü təbəqənin ikinci nəslidir. 1-ci və 3-cü təbəqə
bizə qatılmır,
4-cü təbəqinin isə
olduqca çox az sayda
insanı bizə qatılır.
-Güneylilərin xarici ölkərədə öz
milli dəyərlərini
qoruyub saxlamaq istiqamətində gördüyü
işlər haqqında
nələri demək
olar?
-Öncə söylədiyim
və tam incəlikləri
ilə olmasa da kökdən olaraq təsnif etdiyim kateqoriyalar işığında bu sulaı dəyərləndirmək
lazımdır. Bir işlər
görmək istənir,
amma mövcud problemlərin kökdən
çözülməsinə istiqamətlənmiş vacib
addımlar atılmadığına
görə istənilən
nəticələri vermir
və verməsini gözləmək də bu vəziyyətdə sadəlik olardı. Milli hərakata, dəyərlərimizə
tam ürəkdən bağlı
olanlar isə həm sayları azdır, həm də olduqları ölkələrdə hələ
ki, oturuşmamış
insanlardı, oturuşmuş
dəyərli insanlarımız
da təəəssüf
ki, gözardı edilir.
-Sizcə, Cənubi Azərbaycandan olan həmvətənlərimiz diaspor
fəaliyyəti ilə
istənilən səviyyədə
məşğul olurlarmı?
-Bu həm dövlət
həmdə millətimiz
üçün olduqca
önəmli mövzudur.
Amma sualın cavabı gözləntilərimizin
çox aşağısındadır. Bu isə Azərbaycan Diaspora
Komitəsinin və Rəsmi məqamların fəaliyyətlərindən
qaynaqlanan problem deyil, əslində bizlərin içindəki
dərin ixtilafların var olmasından
qaynaqlanır. Bu da təbiidir.
Milli hərakat olduqca
gənc hərakatdır. Və qarşı sistemlərin
müdaxiləsi sonunda sonu
öncədən görünən,
məlum insanların problemli fərdlərinin
bir arada faydalı
işləməsini təmin etmək olduqca
çətindir. Bu problemin həlli üçün
Azərbaycan Diaspora Komitəsi İran türklərinin-Güney Azərbaycan
türklərinin xaricdəki qruplarından dövlət və
millətimiz üçün yararlanmaq məqsədi ilə mütləq
yuxarıda qeyd etdiyim
təsnifatın kökündən incələnməsi gərəkir.
Bu ayrıca bir layihə
olaraq ələ alınmalı və tam detallarıyla
araşdırılmalıdır.
-Güney və Quzeydən olan həmvətənlərimizin birgə fəaliyyəti haqqında nələr demək olar?
-Azərbaycan Diaspora üzrə Dövlət Komitəsi adına olduqca dəyərli addımlar atıb və bunun nəticəsində bir çox olumlu işlər görülüb. Güney Azərbaycan türklərinin siyasi mühacirləri üzərində aparılan araşdırmaların nəticəsinə dayanaraq deyə bilərəm ki, bu istiqamətdə Diaspora üzrə Dövlət Komitəsinin müxtəlif yönlərdə müxtəlif strategiyalar üzərində çalışması lazımdır. Fərqli qruplar, fərqli düşüncələr, fərqli strategiyalar, bəzən isə ixtilaflı qrupların fərqli strategiyalarından yararlanmaq lazımdır.
Azərbaycan Respublikası Prezidenti yanında KİV-in İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə çap edilmişdir
Olaylar.- 2014.- 26 noyabr.- S.3.