Diaspor və mədəniyyət və ya Vətəndən
uzaqda bir-birinin yanında olmaq...
İnsan Vətəndən
kənarda öz doğma
elindən birini görəndə sevincdən
ürəyi dağa dönür.
Hələ bir də o
insan qarşısındakı ilə sadə
davranıb, ona ürək-dirək verərsə,
qürbət havası əriyib yox olur. Xaricdə yaşayan
soydaşlarımızla söhbət zamanı onlar
həmişə bunu deyirlər.
Uzun illər Rusiyada yaşayan
soydaşımız Etibar Kərimli düşünür ki,
diaspor quruculuğunda mədəniyyətin özünəməxsus
rolu var. Tələbəlik illərini
xatırlayan E. Kərimli yazır ki, Bakı Dövlət Universitetində orta əsrlər Azərbaycan poeziyasından
mühazirələr oxuyan müəllimlərimiz
sufilik ədəbi-fəlsəfi cərəyanından
söhbət düşərkən onun
mahiyyətini hamı təqribən eyni
sözlərlə açırdı. Bütün
kainatın, bəşəriyyətin
yaradıcısı ümumi bir Küll, parlaq bir işıq Mənbəyidir.
Biz insanlar isə dünyaya gələn
zaman, həmin Külldən, Mənbədən
qopub ayrılır, müstəqil olaraq yaşamağa
başlayır, bütün həyatımız
boyu inkişaf edərək
Şəriət, Təqiqət və Mərifət mərhələlərindən
keçir, nəhayət, Həqiqətə
yetişir və həyatımızın sonunda Küllə, Parlaq
İşığa qovuşuruq. Orta əsrlərdə sufilərin dünyagörüşü, həyat fəlsəfəsi
bundan ibarət olub: “Lakin 20-ci əsrin sonu, 21-ci əsrin əvvəllərində həyatın
dolanbac yolları məni
yaşadığımız günahkar dünyanın müxtəlif yerlərinə
atanda və ən müxtəlif insanlarla görüşdürəndə , nədənsə
çox zaman sufiliyin həmin həyat fəlsəfəsini
xatırlamalı olurdum.
Gördüklərim məndə belə bir
inam yaradırdı ki,
müasir zəmanəmizin bir
çox görkəmli şəxsiyyətləri
sufilərin neçə yüz il bundan əvvəl
qoyduqları yolla gedir.
Onların ideyalarının, mənəvi-əxlaqi, estetik normalarının
daşıyıcılarına çevrilirlər. Əcaba, bu nə deməkdir? Günü
bu gün ətrafımızda
qədim sufilər yaşayırlar, yoxsa, sufilik sadəcə bütün
zamanlarda ətraf gerçəkliyin ən
düzgün, ən optimal
və ən müasir dərki olmuşdur? Maraqlı sualdır. Rusiya Federasiyasında yaşadığım və
ictimai fəaliyyətlə, diaspor işləri ilə məşğul olduğum zamanlar da bu sual
ətrafında kifayət qədər tez-tez
düşünürdüm. Gördüyümüz işlərin xarakteri belə idi ki, zaman-zaman
bu ölkədə yaşayan
azərbaycanlıların ən elitar təbəqəsi
ilə görüşür, müəyyən
mövzular ətrafında diskussiyalar
aparır, onların iştirakı ilə müxtəlif mədəni-kütləvi
tədbirlər keçirirdik. Və sonra cəmiyyətimizin illik hesabatlarında həmin görüşlər,
tədbirlər haqqında yazırdım ki,
onlar Azərbaycan və Rusiya
xalqları arasında əlaqələrin daha
da yaxşılaşmasına yardım edir, Rusiyada daimi və müvəqqəti yaşayan
soydaşlarımızın həmrəylik əhval-ruhiyyəsini
yüksəldir, nəhayət, diaspor quruculuğu prosesini daha da aktivləşdirir. Bütün bunlar həqiqətən
də belədir. Təkcə Moskva şəhərində
Azərbaycan icmasının hər il
elliklə Novruz bayramını qeyd etməsini xatırlamaq kifayətdir ki, sözlərimin həqiqiliyi sübuta yetsin. Bilsəydiniz
ki, belə şənlik məclislərində
bir-birinə tamam yad olan insanlar necə
asanlıqla tanış olub, tez bir zaman
ərzində yaxınlaşırlar. Məsələn,
hansısa ağır bir qutunu
qaldırmaq lazımdır və Svetlana
xanım Qasımova o tərəf-bu tərəfə
baxıb heç özünün
də tanımadığı iki nəfər
bir-birinə yad azərbaycanlı
balasını haylayır. Onlar da bir göz
qırpımında həmin qutunu
qaldırıb, lazımi yerə aparırlar və qayıdanda
artıq nə vaxtdan bəri tanış,
yaxın insanlar təki danışıb
gülürlər. Bütün bunlarla yanaşı, belə insanlarla görüşlərin, bu tip mədəni-kütləvi
aksiyaların hər birimiz üçün
daha bir əhəmiyyətli
cəhəti var ki, o, heç zaman,
heç bir yazılı
hesabatlara düşmürdü.
Belə görüşlərdən sonra insanda bitib-tükənməyən qurub-yaratmaq, kimə isə bir yaxşılıq etmək həvəsi
oyanır. Hisslərin tüğyan edir bə bütün bu əhval-ruhiyyə sənin daxilində
coşub-daşır, dəhşətli gücə malik müsbət emosiyalar
selinə çevrilir. Ruhən özünü daha bir pillə yüksəyə
qalxdığını bütün vücudunla duyursan. Yalan, paxıllıq, yerlibazlıq, əliəyrilk
və başqa bu kimi iyrənc insan xislətləri
sənə həddən artıq ürəkbulandırıcı
görünür. Heç
xatirimdən çıxmaz. Bir dəfə Azərbaycanın məşhur yazıçısı,
professor Çingiz Hüseynovla telefonla
danışmışdıq ki, onun “Direktoriya iqra” adlı yeni çapdan çıxmış
kitabını Moskvanın kitab
mağazalarından birinin arzusu
ilə ora çatdırmalıyıq, əgər
istəyirsə, o da
bizə qoşula bilər. Çingiz
müəllim də məmuniyyətlə
razılığını bildirmişdi.
Gizlətmirəm, bu
maraqlı şəxsiyyətlə növbəti dəfə
görüşməyimə, söhbətləşməyimə,
eyni zamanda, məşhur
bir kitab
mağazasının rəhbərliyini Azərbaycan
xalqının bu tanınmış
ziyalı oğlu ilə tanış edəcəyimə
əvvəlcədən sevinir, fəxr, qürur hissi keçirirdim. Görüş
vaxtı gələndə Çingiz
müəllim gəlib çıxdı, amma
mən gözlərimə inana bilmirdim. O, elə bir geyimdə
idi ki,
yazıçı və professordan daha çox hansısa bir veteran idmançıya
oxşayırdı: başında idmançı
papağı, əynində plaş
malından idmançı gödəkçəsi, belində
də orta məktəb şagirdlərinin
gəzdirdiləri aşırma çanta.
Yadımdadır mən hər ehtimala
qarşı soruşdum ki,
o, kitab
mağazasına getməyə hazırdırmı? Çingiz müəllim isə tamamilə sakit tərzdə, heç
bir şey
olmayıbmış kimi, cavab
verdi ki, tam hazırdır və hətta məni bir az tələsdirdi də.
Naəlac qalıb yığışdım və beləcə
gedib onun
kitablarını mağazaya verdik, tez də
qayıdıb gəldik. Lakin bu hadisə uzun müddət
beynimi və hisslərimi narahat
edən ən qəribə hadisələrdən biri oldu və yəqin ki, indinin özündə
də belədir. Görəsən, niyə? Həqiqtənmi insan üçün xarici görünüş,
madiyyat aləmi bu qədər
əhəmiyyətsizdir. Bəlkə, insan
özünün daxilində
qurub-yaratdığı xüsusi
dünyasında yaşayanda real dünyanın, cəmiyyətin onun haqqında nə düşünəcəyinin
fərqinə varmır? Bəlkə, həmin insan
yox, biz-cəmiyyət düzgün
qanunlarla yaşamırıq? Bəlkə
də, bir zamanlar
axı, deyəsən, Don Kixotu
da ətraf aləm dəli hesab
edirdi. Başqa bir məşhur həmvətənimiz-keçmiş
SSRİ-də uzun illər “İdarəolunan
kosmik uçuşların qəbulu
üzrə Dövlət Komissiyası”nın sədri vəzifəsində
çalışmış general-leytenant
Kərim Kərimov da eynilə bu cür maraqlı və
bəzi insanlara qəribə görünə
biləcək xarakteri
ilə yaddaşıma həkk olunub. İlk baxışdan rəsmi və həddən
artıq quru, cansız görünən bu təkrarolunmaz şəxsiyyətlə o qədər aludə olmuşdum
ki, qarşıma mütləq onun haqqında nə isə bir
yazı yazmaq məqsəd qoymuşdum
və 1997-ci ildə, 80 illik yubileyi ərəfəsində bu
məqsədimə çatdım. Qəribədir
ki, onunla məhz bu məqsədlə görüşmək istədiyimi
bildirəndə düşündüyümün
əksinə olaraq o dəqiqə
razılıq verdi (mən isə düşünürdüm ki,
o da bizim
bəzi yüksək intellektli dövlət
məmurlarımız kimi əvvəlcə
özünü naza qoyacaq və yüz
xahiş-minnətdən sonra, bəlkə,
razılaşsın), hələ üstəlik evlərinə
ən qısa və asan yolu
izah edib, balaca bir kağız
parçası üzərində mini sxem də çəkdi. Hər dəfə evlərində
olanda isə (əslində, onun mənzilini balaca bir muzey də
adlandırmaq olar) məni qapının
kandarında şəxsən özü
qarşılayır, üst geyimimi özü əlimdən
alıb, asıqandan asır. Mənzilin müxtəlif
otaqlarına müşayiət edir,
marağıma səbəb olan hər şey haqqında bütün
təfərrüatı ilə danışırdı.
Maraqlıdır ki, onun
bir çox hərəkətlərində,
ətrafındakı maddi sərvətlərə
münasibətində laqeydliyi
açıq şəkildə müşahidə etməm
mümkün idi. Məncə,
xatırlamaq yersizdir ki,
bu insanın həyatı necə zəngin
və maraqlı keçib. Onun özü bütün bunlar
haqqında qəribə bir
soyuqqanlılıqla danışır. Sanki
o, bütün vücudu ilə həmsöhbətinə
çatdırmaq istəyir ki, bütün bu uğurlar, mükafatlar, ad-san, şan-şöhrət ola da bilərdi, olmaya da. O zaman yəqin ki, Kərim
müəllim adi bir insan taleyi
yaşayacaqdı və bununla o, yenə də həmin Kərim Kərimov olaraq qalacaqdı. Və yaxud
Moskva şəhərində ara-sıra
ofisimizə gələn bakılı balası Vüqar.
Onunla Moskva müsəlmanlarının
mərkəzi məscidində tanış olmuşdum.
Həmin məscidə xeyli dindar soydaşımız gəlir və
onların, hətta öz aralarında balaca bir təşkilatları
da var idi.
Əvvəlcə Vüqarı da onlardan biri hesab
etdim. Amma sonradan məlum oldu ki, yanılmışam. Moskvanın müxtəlif
bazarlarında onun dostları, tanışları
hətta qohumları işləsələr də, o, ticarətlə məşğul olmaq istəmir. Bütün
günü tatar, ərəb.
Osetin və çeçen
uşaqlarından ibarət balaca bir heyətlə küçələri.
parkları gəzib, insanları İslama
dəvət edir”. Azərbaycandan kənarda,
yaşadığı ölkədə bu
cür müxtəlif insanlar
haqqında yazan müəllif bunları yazma səbəbin bu cür açıqlayır: “Yəqin ki, oxucu düşünür
ki, müəllif təsvir etdiyi
hadislərlər, insanlarla bağlı bizə
nə demək istəyir? Amma mən bu sualı oxucuların öz
ixtiyarına buraxıram. Qoy hərə öz tutduğu məxsusi
yolla, cığırla getsin,
bəzən çalışsın, büdrəsin,
yıxılsın. Amma təki bizim hamımız son nətıcədə
əlçatmaz, ünyetməz mənəviyyat, əxlaq, ruh yüksəkliyi pilləsinə
çatdıracaq həmin yoldan dönməyək.
Bu zaman bir də ətrafımıza baxıb görəcəyik
ki, bu yolun
xeyli yolçusu
varmış. Sən demə, biz burada, vətəndən kənarda bəzən
gündəlik həyatda olduğu kimi özümüzü
yalqız hiss etmirik. Və
yalnız bundan sonra müasir kompyüter, robot, sürət minilliyində bizlər üçün yaşamaq,
çətinliklərə sinə gərmək, şər
qarşısında duruş gətirmək
xeyli asanlaşacaq”.
Azərbaycan Respublikası Prezidenti yanında KİV-in İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə çap edilmişdir
Olaylar.-
2014.- 15 oktyabr.- S.3.