“Gözlərimi açanda hər tərəfim sözlə dolu idi”
Cəlil Cavanşir: “Bir yeməyin duzu, ədviyyatı və digər tərkibi necədirsə, fəlsəfə, elm və psixologiya da ədəbiyyatın dadı-duzudur. Bunlar olmadan ədəbiyyat tam olmur”
Yazıçı Cəlil Cavanşirin “Olaylar”a müsahibəsi.
- Necəsiniz, nə işlə məşğulsunuz?
- Yaxşıyam. Səhhətimdə bir
az
problemlərim
var. Yəqin ki, keçib gedəcək. Yazıram, redaktə edirəm. Fikirləşirəm.
- “Vikipedia”nız kifayət qədər ədəbiyyat təcrübəsi olduğunuzu deyir. Biz də bilirik ki, belədir. Uzun müddətdir ki, ədəbiyyatdasınız. Maraqlıdır, ədəbiyyat artıq Cəlil Cavanşir üçün nədir?
- 20 yaşım olanda ədəbiyyat mənim üçün hobbi
idi. Fikirləşirdim ki,
universiteti bitirib tərcüməçi olacam. Ən yaxşı halda da universitet müəllimi
olub dərs deyəcəkdim. Ədəbiyyatla
isə hobbi kimi məşğul olacaqdım. Amma bir
gün hiss etdim ki, ədəbiyyatdan başqa nə varsa
marağını itirir. Ədəbiyyat həyatıma
elə daxil oldu ki, ondan xilas olmağın yollarını
axtarmağa başladım. Hobbi deyə
düşünürdüm, həyat tərzimə
çevrildi. İndi həyatımın hər
nöqtəsində ədbiyyat var.
- Müəllif
olaraq beş öz kitabınız, dörd də tərcümə
kitabının müəllifisiniz. Nə hiss edirsiniz? Kitabı olmaq nə deməkdir?
- Bir yazının, bir düşüncənin
kitablaşması maraqlıdır. İlk
kitabım çap olunanda 21 yaşım vardı. Həvəsim çox idi. Düşünürdüm
ki, kitabım çıxacaq, populyarlaşacam, məni
tanıyacaqlar. Sonra bu mənim təkcə
həvəsim olmadı. Fikirləşdim ki,
düşüncələrim kiməsə lazım ola bilər və onun kitablaşması
lazımdır. Ədəbiyyat nə qədər
həyat tərzidirsə, kitablar da onun bir
parçasıdır. Bundan sonra heç
kitab çap etdirməyə bilərəm. Məsələn,
bu il üçün kitab nəşr
etdirməyi düşünmürəm. Keçən il fikirləşirdim ki, 2014-cü ildə ən
azı iki kitabım çap olunmalıdır. Əlimdə
hal-hazırda üç kitablıq materialım var. Bir
romanım da bitmək üzrədir. Amma
indi kitab çap etdirmək ovqatında deyiləm. Ümumilikdə isə kitab mənim
üçün vacib məsələdir. Onun
yazılması, ərsəyə gəlməsi maraqlı
prosesdir. Ona görə, bəzi şeylərdən
imtina edib nəşriyyatda redaktor olmağı seçdim.
Bütün günü kitabların içində
olmaq məni xoşbəxt edir. Kitabların dizaynı, korrektədən
naşirin çapa icazə verməsinədək
olan proses , müəllifin kitab həyəcanı – bu proseslərin içində olmaq, kitablarla işləmək
və hər ərsəyə gələn kitabı ələ
almağın yaratdığı hiss başqadır. Son “Dinlər, təriqətlər, peyğəmbərlər”imi
kitab kimi əlimə alanda ilk kitabımda olduğu kimi,
oğlum dünyaya gələndə necə həyəcan
keçirmişdimsə, eynisi oldu. Yanımda
dostlarım vardı, onlar da gördülər ki, gözlərim
yaşarıb. Hər növbəti kitabı
o şəkildə gözləyirəm. Kitab
mənim üçün müqəddəsdir.
- Sizi daha
çox bədii kitab və əsərlərinizlə
tanıyırıq. Son kitabınız – “Dinlər,
təriqətlər, peyğəmbərlər” başqa
üsluba edilən müraciətdir. Bədii
nümunə deyil. Kitaba qeyri-ənənəvi
dinlər və təriqətlər, saxta peyğəmbərlər
və batil inanclar haqqında “kulis.az” saytında çap olunan
araşdırmalarınız daxil edilib. Belə
bir kitab rəfə qoymağa sizi nə vadar elədi?
- Azərbaycanda bu sahədə xeyli boşluqlar var. Gənclərin
din barədə məlumatları olduqca məhduddur. İslam
haqqında bir az məlumatlılıq olsa da, insanlar digər dinlər
haqqında məlumatlara acdılar. Eyni zamanda təriqətlərlə
bağlı xeyli problemlər var. Təriqətlərin
hansı dinə söykənməsi, yaranması barədə
məlumatsızlıq var. Bu barədə
araşdırmaların ideyası Qan Turalıdan gəldi.
Sonra araşdırmalarımı topladım.
Kitabı “Hədəf” nəşriyyatına təklif
etdim. Razılaşdılar. Ümumiyyətlə “Hədəf” Nəşrlər
evi kitab sahəsində iddialı başlanğıc edib.
Bizdə əfsus ki, ədəbiyyat kimi bu sahəyə aid olan
kitablar da az satılır. “Dinlər,
təriqətlər, peyğəmbərlər”lə
bağlı yüzdən çox məktub almışam.
Çoxlu telefon zəngləri, təltiflər,
təbriklər olub. Hər halda onu
uğurlu kitabım hesab edirəm.
- Yazmaq
üçün bu qədər sözü hardan
tapırsınız?
- Söz hər şeydən birincidir. Gərək ki, belə deyirlər; “Əvvəl
söz vardı”. İnsanın
özünü ifadə vasitələri içərisində
ən uğurlusu sözdür. Sözü
axtarmıram, sözlə birlikdəyəm həmişə,
sözlə yaşıdam. Mütaliə,
müşahidələr və axtarışlar məni söz
qəhətliyi çəkməyə qoymur. Daha çox mütailə köməyimə
çatır. Amma mütailə,
müşahidələr sonradan qazanılmış həyat təcrübəsidir.
Sözlə eyni vaxtda dünyaya gəldiyimə
inanıram. Metafizik, toxuna bilmədiyimiz,
dadını hiss etmədiyimiz varlıq olaraq ruhumun sözlə
yaşıdlığı var. Yəqin ki, o mənə
kömək edir.
- Yazmaq
sevdası nədən başladı, hara axır?
- Əvvəl “Cavanşir
müəllimin oğlu yazır” düşüncəsilə
yazırdım. Həm də içimdə
özümü təsdiq, ifadə etmək ehtiyacı
vardı. Sırf “yazacam böyük
yazıçı olacam”, “yazacam mədəniyyətə, ədəbiyyata
xidmət edəcəm”, “yeni əsərlər yaradacam” kimi
hisslər yoxdur. Sadəcə
yazırdım. Ətrafda baş verən
hadisələrdən təsirlənib nələrsə
qaralayırdım. Bir də gördüm
ki, içərisindən çıxa bilmirəm,
çıxış yolu yoxdur. Sonra
sözün açığı o şöhrətdən
qaça bilmədim. Sözün mənə
gətirdiyi bir şöhrət, mənəvi stimul, dostlar
vardı ki, onları tərk etməyi bacarmadım. O
boğazdan yuxarı sevinclərdən, o dostcasına sevinmələrdən,
bir oxucumun telefon zəngindən, sosial şəbəkələrdəki
oxucu məktublarından qaça bilmədim. Gözlərimi
açanda hər tərəfim sözlə dolu idi. Düşünmürəm ki, bu bitən həvəsdir.
Hara qədər gedəcəyimi bilmirəm.
Sevdamın sonu mənim üçün
cavabsız sualdır.
- Əsərlərinizdə
- hekayə,
şeir, esse, roman, araşdırma – maraqlı detallar
çoxdur. Fəlsəfə də, psixologiya da, elm də
var...
- Yaradıcılıq
saydığınız həmin detalları özündə
birləşdirməyi bacarmalıdır. Ədəbiyyat
sadalanan detallardan ayrı deyil. İç-içədir.
Fəlsəfi dünyagörüşün,
tarixi materiallardan götürdüyün epiqraflar,
yazının içərində əritdiyin məlumatlar
olmadan romanı, hekayəni, şeiri, bütün ədəbiyyatı
kül halında – bütöv təsəvvür etmək
mümkün deyil. Hərəsindən bir az
olmalıdır. Məsələn, bir yeməyin
duzu, ədviyyatı və digər tərkibi necədirsə,
fəlsəfə, elm və psixologiya da ədəbiyyatın
dadı-duzudur. Bunlar olmadan ədəbiyyat
tam olmur. Yazılarım içərisində
oxuduqlarımdan, həyat təcrübəmdən, onların
özlərinin çəkib gətirdiyi şeylər də
var. Yazandan sonra görürsən ki, hansısa fəlsəfi
fikir də istifadə edə bilirsən. Bir
obrazı, insanı təhlil edirsən və baxırsan ki, sən
onun psixologiyasını açırsan. Xüsusilə
təcrübə, müəyyən elmlərlə
tanışlıq yazmağa kömək edir.
-
Kitablarınızın maraqlı adları var: “Daha məni
xatırlama”, “Öz ruhunun işığında”, “Underground
sevgilər”, “İtirilmiş əlyazma”, “Dinlər, təriqətlər,
peyğəmbərlər”. Yazıçının
kitabı üçün ad seçimi xüsusi əhəmiyyət
kəsb edirmi? Kitabın ad seçimi necə
olmalıdır?
- Kitabın ad seçimi çox əhəmiyyətli məsələdir.
Ən əziyyətli işim yazılarıma ad
seçməyimdir. Kitablarda da çətinliklərim
olur. Sonuncu kitabım üçün on
beş-on altı adı müzakirə etdik. Amma yenə
də seçdiyim
ad da ürəyimcə olmadı. Məsələn,
“İtirilmiş əlyazma”nın ilk
versiyasının adı “Şirvanşahların sonuncu varisi”
idi. Mərhum Rafiq Tağı romanı oxudu və dedi ki:
“Romanın adını “İtirilmiş əlyazma” qoya bilərsən”.
Ad ordan yarandı. “Undeground
sevgilər” adı bir şeirdən götürülüb.
Bəyəndim. “Daha məni
xatırlama” bir şeirimin adıdır. Kitabım
nəşr olunanda bu adın üzərində çox
dayandım. Məncə, uğurlu
alındı. “Öz ruhunun
işığında” bir dostumun həyatı haqqında tərtib
etdiyim kitab idi. Kitabın adını sevilən
şair, maraqlı insan Məmməd Aslan təklif oldu. Kitabın redaktoru da, Məmməd Aslandır. Kitabda Məmməd
Aslanın eyni adlı yazısı vardı. Həmin
adı kitab üçün seçdik. Hal hazırda
üzərində işlədiyim romanın uzun bir adı var. Yəqin ki,
onun bir sözlə ifadəsini tapacam. Hər-halda
ad seçmək mənim üçün çətin
prosesdir. Yeni doğulan uşağa ad
seçmək nə qədər problemlidirsə, kitab və
yazıya da ad seçmək o qədər çətindir.
- Yeni
dövr ədəbiyyatında səhnəyə
sığmayan əsər nümunəsi varmı?
- Məsələn, İsa Muğannanın “Gür
Ün” “İsahəq, Musahəq” romanlarına ekran həyatı
vermək çətin olar. Yaxud “İdeal”a
səhnədən böyükdür. Xanəmirin
“Ağğğğbaaaağ” romanına ekran, səhnə həyatı
vermək çətin olar. Onun “Surda gizlənən
səs” romanı da bu qəbildəndir. Hazırda
bizdə o böyüklükdə rejissor yoxdur. Sadaladığım əsərlərin səhnəyə
sığmayacaq böyüklükləri var. Səhnəyə
layiq olmayan əsərlər də var. Onlardan ümumiyyətlə
danışmaq istəmirəm. Həmin əsərlərə
səhnə həyatı versən də bir məna kəsb
etməyəcək.
-
Yazıçılar niyə kasıb olurlar?
- Özümü heç vaxt kasıb hesab etməmişəm.
Bəlli ehtiyaclar, sıxıntılar, çətinliklər
olur. Kasıblıqdan gileylənmək
heç nəyi dəyişməyəcək. Yazıçının yaxşı
yaşamasının əsas şərtlərindən biri
kitabının satılmasıdır. Məsələn,
Orxan Pamuka atasından yaxşı miras qalmışdı.
Amma Pamuka kitabları da yaxşı qazanc gətirirdi.
Əlif Şafak diplomat qızı idi. Amma onun kitabları çap olunmamışdan ona
milyonlarla qazanc gətirdi və təbii ki, bu ona yaratmaq
üçün əlavə stimul verir. Amma
bizdə bu məsələlər axsaqdır. Məsələn, mənim
çalışdığım “Qanun” nəçriyyatı
mütəmadi olaraq çap etdiyi kitablara endirimli yarmarkalar
keçirir. Amma Azərbaycan oxucusu hətta
bu halda da yerli yazıçıların kitablarını
alıb oxumaq istəmir. Yazıçı deyəndə
ki, mənim yaşayışım ağırdır, lağ
etməyə başlayırlar. Məzələnirlər,
qınaq obyektinə çevrilirlər. Bizim
yaxşı yaşamağımız üçün
kitablarımız satılmalıdır. Kitab həm də
yazıçının əmtəəsidir. Biz bundan sonra başqa məhsul istehsal edə bilmərik.
Məsələn, mən heç vaxt
ayaqqabı fabrikində ayaqqabı tikə bilmərəm.
Bunu bacarmaram. Sata biləcəyim
ən yaxşı şey mənim yazdıqlarımdır.
“Kasıbçılıq yazdırır” ən
çox işlənən ifadədir. Bu
tamamilə cəfəngiyyatdır. İstərdim
ki, bizdən sonra gələn nəsil, yeni ədəbiyyat
adamları yaşamlarını lüks qursunlar. Əyyaşlıq, avaralıq lazım deyil. Yazıçı ən yaxşı paltarı geyinməyə,
ən yaxşı restoranda yemək yeməyə, ən
yaxşı avtomobildə gəzməyə, ən
yaxşı evdə yaşamağa layiqdir. Bunlara çalışmalıdırlar.
İçib özünü kafe və küçələrdə
çürütmək xoş deyil. Bu
düşüncələrlə ədəbiyyata gəlməsinlər.
Yaxşı həyat qurmaq üçün
mübarizə aparsınlar. Bu həm də
onların haqqıdır.
Mənsur
Rəğbətoğlu
Davamı
olacaq...
Olaylar.-
2014.- 30 yanvar.- S.10.