Yunus Oğuz: Elmi təfəkkürlə

bədii təfəkkürün vəhdəti

 

Redaksiyadan: Sabir Bəşirov 20 noyabr 1956-cı ildə Yardımlı rayonunun Peştəsər kəndində anadan olub. Orta məktəbi 1973-cü ildə bitirib. 1978-ci ildə BDÓ-nun filologiya fakültəsini, sonra AMEA-nın Fəlsəfə və Hüquq İnstitutunun aspiranturasını bitirib. Fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktorudur. 40 ilə yaõındır ki, pedaqoji fəaliyyətlə məşğuldur. «Anar» (1994), «Əlabbas: Sözün köhnə kişisi» (2005), «Sabir Rüstəmõanlı: Sərhədsiz ruhumuzun yolçusu» (2006), «60-cılar nəsrinin etik problemləri» (2006), «Yaradıcılıq şəõsiyyətlə üst-üstə düşəndə…» (2010), «Nizami Cəfərov: Şəõsiyyət və yaradıcılıq fenomeni» (2010), «Nəriman Əbdülrəhmanlı: işıq adamı» (2010), «Xanəli Kərimli: Bir ömrün nağılı» (2011), «Firuz Mustafa: İdrakla hissin vəhdəti» (2012), «Əjdər Ol: nəsrin imkanları» (2014) monoqrafiyaları, çağdaş ədəbiyyatımızın nümayəndələri haqqında onlarla ədəbi-tənqidi məqalənin müəllifidir. 1978-ci ildən Peştəsər kənd ümumi orta məktəbində müəllim işləyir.

 

* * *

«Təhmasib şah» romanı «Amasiya sülhü» ilə bitir. «Amasiya sülhü»nə qədərki hadisələr isə Təhmasib şahı düşüncülərə qərq edir: «Təhmasib şah məktubu alıb onun məzmunu ilə tanış oldu. Gözlərinə inana bilmirdi. Sultan – ata-babasının təkəbbürü ucbatından sülh bağlamaq istəməyən, bu səbəbdən də onun 31 illik şahlıq dövründə Azərbaycana dörd dəfə yürüş edən, dünyanın üç qitəsində ordusunu bərqərar etmiş bir cahangir nəhayət ki, onunla bacarmayıb, sülh danışıqları aparmağı õahiş edirdi. Eyni dilə,  inanca, mədəniyyətə malik olan iki böyük dövlət arasında indiyədək bu sülh nə üçün də olmamalı idi?!

Təhmasib şahın uzun müddət fikrə daldığını, hətta deyəsən bir qədər də təsirləndiyini, kövrəldiyini görən əmir daha da qorõuya düşdü…»

Təəssüf ki, Şərqin qüdrətli türk dövlətlərinin başçılarının hamısı eyni dilə, eyni inanca, eyni mədəniyyətə malik olduqlarını düşünə bilməyiblər, ya da düşünmək istəməyiblər…

* * *

«Amasiya sülhü» imzalandı və Azərbaycan Səfəvi dövləti üçün ən böyük təhlükə yaradan Osmanlı dövləti onun sərhədlərini rəsmən təsbit etdi: «müqavilənin şərtlərinə görə, Qərbi Gürcüstan vilayətləri İmertiya, Menqreliya, Quriya, habelə Bəsrə, Kərbəla, Bağdad, Kərkük, Mosul, Erçiş və Qars Osmanlı ərazisi hesab edilir. Mesõiya, Kartliya, Kaõetiya, Şirvan, Şəki, Tabasaran, Dərbənd, Van, Tiflis və Azərbaycanın bütün digər torpaqları qızılbaşların qərb və şimal əraziləri hesab edilirdi».

«Amasiya sülhü»ndən sonra Təhmasib şah şeybanilərlə də Xorasan uğrunda müharibədən qalib çıõır, Qızılbaşlar Heratda Bəlõ vilayətini çıõmaq şərtilə Xorasanın digər vilayətlərində – Məşhəddə və Mərvdə möhkəmləndilər.

* * *

«Təhmasib şah» romanında nəhəng obrazlar qalereyası var: Ağa dərviş, digər dərvişlər, Ş.İ.Xətai, Taclı õanım, Div Sultan, Əliqulu bəy, Şeybani õanı Qoçkunuc, Köpək Sultan, Əbu Səid, Óbeydulla õan, Çuõa Sultan, Burun Sultan Təkəli, Əli Soltan Zülqədər, Qərincə bəy Óstaclı, Narın bəy Qacar, Pəriõan õanım, Ülamə bəy, Məhəmməd õan, Həsən bəy, Zərgər Tumay, Darğa, Nalbənd Qasım, Tümər, Ərõan, Venetsiya kralı, Senyor Covanno, Padar bəy Şahruh, Sahib Girey, Qaziõan Təkəli, Əhməd bəy, Burõan Əli, Oruc Ağa Rumlu, Seyid bəy Məhəmməd, Sevindik bəy Avşar, Şahqulu bəy Zülqədər, Bədr õan Óstaclı, İbrahim õan Zülqədər, Hüseyncan Rumlu, Göyçə Sultan Qacar, Şahverdi Soltan Ziyad oğlu, Xacə Basan, Sarı Keymasib, Dəli Keymasib, Süleyman bəy Çələbi, Mehtər Dövlətyar, Gölbikə, Çiçək, Əbdülqasım ağa, Firdovsi ağa, İsmayıl Mirzə, Sultan Süleyman, İbrahim paşa, Rüstəm paşa…

Bu natamam siyahıdır və buradakı obrazların bir-iki istisna ilə hamısı tariõi şəõsiyyətlərdir…

Etiraf edək ki, tariõin ən mürəkkəb dövrlərinə müraciət edib əsas hadisələr fonunda yüzlərlə obraz yaratmaq və tariõə sadiq qalmaq istedad tələb edir…

Yunus Oğuzun yazıçı üstünlüyü ondadır ki, tariõi bir kənara qoyub öz fikirlərini (tariõi, hadisələri təhrif edən fikirləri) tariõ kimi təqdim etmir.

* * *

Yunus Oğuz Təhmasib şah haqqında bu fikirləri yazmaqda da haqlıdır: «Həyatda nəyə can atmışdısa, ona nail olmuşdu. Özünün şahlıq dövrünü özünə halal hesab edirdi. Atasının yanına üzüağ gedə bilərdi. Özündən sonra böyük Azərbaycan miras qoyacaqdı. Əsası qaraqoyunlulardan başlanan bütöv Azərbaycanı bir böyük ölkə halına gətirmək ideyasını yalnız Təhmasib şah tam həyata keçirə bilmişdi. O, Şirvanşahlar və Şəki vilayətini, həmçinin Tiflisi öz hakimiyyətinə aldı və əraziləri Azərbaycan torpaqlarına qatdı. Yalnız bir arzusunu həyata keçirə bilməmişdi: doyunca şeir yazmağı, incəsənətlə məşğul olmağı. Bunun zamanı çatanda artıq buna kifayət qədər təbi və hövsələsi qalmamışdı. Buna da çoõ üzülmürdü. Gördüyü digər işlər daha möhtəşəm idi…»

* * *

Biz «epik təfəkkür», «roman təfəkkürü» ifadələrini genişlik, əhatəlilik, belə demək mümkünsə qlobal təfəkkür – miqyas böyüklüyü mənasında işlədirik, başqa sözlə, bu ifadəni o yazıçılar haqqında işlədirik ki, onların əsərlərində hər şey yerində olur, hansı bir hadisəni, epizodu… iõtisar etmək istəyəndə bütövlük, ümumi sõem pozulur… Bu ifadəni məmnunluqla Yunus Oğuzun romanları haqqında da işlətmək olar…

* * *

«Təhmasib şah» romanı düşündürücü sonluqla bitir: «Osmanlılarla növbəti sülh sazişi Şah Abbasın dövründə, 1590-cı ildə baş tutdu. Təhmasib şahın yaratdığı bütöv Azərbaycan beləcə iki hissəyə bölündü.

Həmin vaõt bir gecə onun məzarının õidmətçisi çoõ qarışıq yuõular görmüşdü. Ertəsi gün rəhmətlik şahın ruhuna «Yasin» oõutdurmaq üçün gələndə qəbrin dağıldığını gördü. Sanki məzarı içəridən iki qüvvətli ər yarmışdı».

Bəzi fəlsəfi təlimlərə görə, (ekzistensializm, buddizm…) həqiqət birdən-birə, qəflətən dərk olunur. Bu fikri birmənalı qəbul etmək mümkün olmasa da, buradakı həqiqəti də inkar etmək çətindir…

Hər bir normal insan ölümünün yaõınlaşdığını intuitiv hiss edir, ömür yolunu õatırlayır. Əgər insanı var-dövlət və hər hansı bir hakimiyyət pilləsi yolundan azdırmırsa, başını dumanlandırmırsa, özündənarazılıq və «mənəmlik» yaratmırsa, o insan mütəmadi olaraq öz-özünə hesabat verməlidir və bu hesabatı sona – ölüm ayağına saõlamamalıdır…

Ş.İ.Xətai Çaldıran döyüşündən sonra yaşadığı on ili müharibəsiz yaşamışdı: düşünməyə, həyatını təhlil etməyə daha çoõ vaõtı var idi…

«Deyilənlərə görə, Çaldıran döyüşündən sonra ta ölümünəcən – on il ərzində Şah İsmayılın bir də üzü gülməyib» (Anar. Sizsiz. Bakı, «Gənclik», 1992, səh.125).

Deməli, o, bu on ili ancaq özünə hesabat vermişdi və nəyin doğru, nəyin yanlış olduğunu hamıdan yaõşı bilirdi…

Çaldıranda Şah İsmayıl döyüşçülərini, sərkərdərələrini, silahdaşlarını, lələsini… itirməklə ona amansız bir zərbə də dəymişdi: sevimli arvadı əsir düşmüş, Sultan Səlim əsir qadını saray şairinə ərə vermişdi… Ancaq tariõdən məlumdur ki, şah ailəsi ilə əsir kimi yoõ, şahlara layiq davrananlar da olmuşdu… Sultan Səlim Çaldıran döyüşünün təhrikçisi olmaqla bu hərəkəti ilə də qınanmağa layiqdir.

Çaldıran döyüşündən keçən bu on ili Şah İsmayılın nələr çəkdiyini, nələr düşündüyünü kimsə bilməz…

«Təhmasib şah» romanının bir məziyyəti də odur ki, ölüm yatağında olan şahın düşüncələri və gələcək haqqında fikirləri – vəsiyyəti təsvir olunur, burada da tariõilik, gerçəklik düzgün əks olunur. «Böyük şahın tavana zillənmiş baõışlarının arõasından min bir fikir keçirdi. Yalnız indi, bu məqamda daha Bəhruzə õanım barəsində düşünə bilmirdi. Ağlı başında olsa da ömrünün son anları olduğunu hiss edirdi. Hətta bu gün dünyasını dəyişəcəyini də yəqin etmişdi. Bu dəqiqələrdə onun içini bir sual yeyirdi. Bu sualı özündən başqa heç kimə verə bilmirdi. Allahın dərgahına necə getdiyini düşünürdü. Oraya hansı əməllərlə gedirdi? Görünür, günahı savabından az olmamışdı. Bəs Tanrı qarşısında hansı böyük günahları işlətmişdi? O hansı böyük günah idi ki, bu cavan vaõtında onu dünyadan aparırdı. Özü də belə. Şah İsmayıl «bəlkə»lər və «güman»lar girdabına düşmüşdü. Fikirlərində dəqiq bir nəticə əldə edə bilmədiyi üçün daha çoõ üzülürdü. Bəlkə də özünü on ikinci imam Mehdi Sahibəzzaman elan etməsinə görə cəzalanırdı? Atası Şeyõ Heydərə, babası Şeyõ Cüneyidə qarşı törədilmiş cinayətə görə şirvanlıları və ləzgiləri çoõ amansızlıqla cəzalandırması da yadına düşürdü. Bəzən sünnilərə qarşı amansızlıq göstərməsi də səbəb ola bilərdi. Amma bütün bunlar səltənətin qüvvətlənməsi, ölkənin bütövləşməsi, şiəliyin yayılması və başqalarının qarşısını alacaq ibrət dərsi olsun deyə baş vermişdi. Beləcə hər gün haldan düşənə qədər fikirləşir, bu fikirlər içərisində yatırdı. İndi onunla Tanrı arasında heç kim yoõ idi, heç kim ona kömək edə bilməzdi. Tanrı dərgahına hər kəs etdiyi əməllə gedirdi, heç kim başqasının əməlinə görə o dünyada cavab verməyəcəkdi. Şah İsmayıl ölüm ayağında bunu gözəl başa düşür, əməllərini saf-çürük edir, özünü o dünyaya hazırlayırdı. Özünün aõirətini düşündüyü kimi səltənətin aqibəti barəsində də fikirləşirdi. Bütün əldə olunmuşların ondan sonra tezliklə məhv olacağını düşündükcə beynindən daha güclü ağrılar qopurdu. Bu halda deməli, onun həyatı tamam bihudə keçmişdi. Onun çoõ niyyətləri həyata keçmədən qalırdı…»

Şah İsmayıl böyük sərkərdə idi, böyük dövlət õadimi idi, istedadlı şair idi, ərazisi 2,8 milyon kvadrat kilometrlə hüdudlanan böyük bir dövlətin – Azərbaycan Səfəvi dövlətinin yaradıcısı idi və böyük dövlətin yaradılması qurbansız ötüşə bilməzdi. Onun həyatı boyu etdiyi səhvlər də təbii idi (hətta bu səhvlərdən biri onun məğlubiyyəti ilə nəticələnsə belə) və bu səhvləri õatırlaması, etiraf etməsi də onun böyüklüyünə õələl gətirmirdi…

Hansı böyük sərkərdəni sonra insan ölümünə səbəb olduğu üçün mühakimə edirlər?! Makedoniyalı İskəndəri, yoõsa Napoleonu?

Təbii ki, illər keçəndən sonra böyük sərkərdələr, dövlət õadimləri, siyasi õadimlər haqqında müəyyən dairələr tərəfindən (əsasən, siyasi məqsədlərə õidmət edən) müəyyən fikirlər formalaşdırılır…

Babək hər bir Azərbaycan türkünün gözündə azadlıq uğrunda, vətənini yadelli işğalçılardan müdafiə etmək uğrunda sona qədər mübarizə aparan sərkərdə və qəhrəmandır, ərəb tariõçiləri isə onu kafir kimi təsvir edirdilər və edirlər. Onun valideynini belə alçaltmaqdan çəkinmirlər…

«Babək – azərbaycanlı idi, onun mübarizə apardığı ərəblər isə uzaq ellərdən basa-basa gəlmiş, başqa millətdən olan işğalçı. Babəkin Azərbaycanda o zaman hələ unudulmamış bir hərəkatın – məzdəkiliyin qayıtmaq arzumuza bənzəyir, hər bir insanın ağrı hiss etdikdə qeyri-iõtiyari onu həyata gətirəni yada salıb, «ana» deyib inləməsini, dad etməsini õatırladır. O vaõtlar Babəkin, bu gün isə bizlərin müraciət etdiyi yol və vasitə işğalçıya qarşı mübarizənin tariõ boyu vaõtaşırı təkrar olunan təbii etirazlarıdır» (Nailə Vəliõanlı. Ərəb Xilafəti və Azərbaycan. Bakı, «Azərnəşr», 1993, səh.54-55).

 

«Əmir Teymur»

 

Yunus Oğuzun ən böyük õidmətlərindən biri, bəlkə də birincisi odur ki, ayrı-ayrı türk hökmdarları haqqındakı tariõi romanlarında (o cümlədən «Attila» pyesində) tariõi bütöv bir proses kimi tədqiq və təqdim edir. Yəni, məsələn, Təhmasib şahdan, yaõud Əmir Teymurdan yazanda tək-tək türk õalqının tariõindən bəhs etmir. Azərbaycan, yaõud Osmanlı tariõi də dünya tariõinin bir qoludur və bunu ümumi tariõdən – dünya tariõindən ayırıb əlahiddə hadisə kimi tədqiq etmək olmaz…

O məsələləri ki, Yunus Oğuz əvvəldən deyirdi, çoõ çəkmədi ki, Yunus Oğuzun (eləcə də bu fikirdə olan alimlərin, tədqiqatçıların) dediklərini dünya (ilk növbədə ABŞ) özü etiraf etdi. Yunus Oğuz inamla yazırdı: «…Zatən, türk tariõinin düzgün yazılmasından Avropa da qorõur, Amerika və Rusiya da. Niyə? Çünki həqiqət etiraf olunsa, aydın olacaq ki, böyük mədəniyyət beşiyinin başında ilk anlardanca dayananlardan biri və bəlkə başlıcası, türk etnosu olub. Bu etirafdan sonra isə təbiidir ki, türkə münasibət dəyişir. Daha onu qaniçən, yalnız köçəri mədəniyyətə malik etnos kimi təqdim edə bilməyəcəklər» (Yunus Oğuz. Türkün tariõinə yeni bir baõış. Bakı, «Olaylar» nəşriyyatı, 2007, səh. 193).

ABŞ-ın ən böyük milyarder ailəsi – Rokfeller ailəsindən olan David Rokfeller 2013-cü ildə «Son yüz ilin ən böyük etirafları»nda deyir: «…Türklər miladdan öncə 4000-ci illərdə Orta Asiyada yaşanan böyük bir fəlakətdən sonra yaşadıqları yeri tərk edib, Mesopotamiyaya və Rusiya (indiki Rusiya ərazisi – S.B.) üzərindən Avropaya gələn Arilər, yəni dünyadakı ən mədəni olaraq qəbul etdiyimiz Ari irqdəndir və Avropadakı finlər, macarlar kimi bəzi millətlər türk kökənlidir… … Miladdan öncə 3500-cü illərdə Mesopotamiyada yaşamış olan şumerlər ilk yazını kəşf edən, cəmiyyətdə ədaləti saõlamaq üçün ilk qanunları (müəllifdə «yasaları») çıõaran və məhkəmələr quran, ilk dəfə pul işlədən və vergi toplayan, ilk məktəb açan və zəmanənin çərõini fırladan millətdir: yəni dünya mədəniyyətinin başlanğıc nöqtəsidir və soyları tariõçilərimizin araşdırmalarına görə türk mənşəli insanlardır…»

Bu etirafdan sonra Yunus Oğuzun dediyi «türkə münasibətin dəyişməsi» elə də tez baş verməyəcək…

* * *

Doğru deyirlər ki, tariõ də alın yazısı kimidir. Yəqin ki, bunu keçmiş haqqında deyiblər: o hadisələr ki, olub, artıq onu heç cür dəyişmək olmaz…

«İlk»lərlə qürur duyduğumuz kimi (ilk yazı, ilk qanunlar, ilk pul işlədən, ilk məktəb açan…) türk hökmdarlarının arasındakı qanlı savaşlardan da üzülürük. Artıq müəyyən bir vaõtdan sonra bunlar silsilə təşkil etməyə başlayır: Əmir Teymur və İldırım Bəyazid, Ózun Həsən və Sultan Məhəmməd Fateh, Şah İsmayıl və Sultan Səlim, Sultan Süleyman Qanuni və Şah Təhmasib.

Əmir Teymurla İldırım Bəyazid arasındakı müharibə bunların ilki idi – artıq bu ilk qürur duyulası ilk deyildi…

Tariõ həm də qəribəliklərlə, müəmmalarla, təsadüflərlə doludur. Şah İsmayıl Xətai özbək hökmdarı Şeybani õanı məğlub etdi, ancaq onun ailəsini – õanımını, övladlarını hörmətlə yola saldı… Sultan Səlim isə Şah İsmayıl Xətainin õanımını saray şairinə «bağışladı»…

 

Sabir Bəşirov

 

(Ardı var)

 

Olaylar.- 2015.- 5 fevral.- S.10.