Yunus Oğuz: Elmi təfəkkürlə
bədii təfəkkürün
vəhdəti
Redaksiyadan: Sabir Bəşirov 20 noyabr 1956-cı ildə Yardımlı rayonunun Peştəsər kəndində anadan olub. Orta məktəbi 1973-cü ildə bitirib. 1978-ci ildə BDÓ-nun filologiya fakültəsini, sonra AMEA-nın Fəlsəfə və Hüquq İnstitutunun aspiranturasını bitirib. Fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktorudur. 40 ilə yaõındır ki, pedaqoji fəaliyyətlə məşğuldur. «Anar» (1994), «Əlabbas: Sözün köhnə kişisi» (2005), «Sabir Rüstəmõanlı: Sərhədsiz ruhumuzun yolçusu» (2006), «60-cılar nəsrinin etik problemləri» (2006), «Yaradıcılıq şəõsiyyətlə üst-üstə düşəndə…» (2010), «Nizami Cəfərov: Şəõsiyyət və yaradıcılıq fenomeni» (2010), «Nəriman Əbdülrəhmanlı: işıq adamı» (2010), «Xanəli Kərimli: Bir ömrün nağılı» (2011), «Firuz Mustafa: İdrakla hissin vəhdəti» (2012), «Əjdər Ol: nəsrin imkanları» (2014) monoqrafiyaları, çağdaş ədəbiyyatımızın nümayəndələri haqqında onlarla ədəbi-tənqidi məqalənin müəllifidir. 1978-ci ildən Peştəsər kənd ümumi orta məktəbində müəllim işləyir.
* * *
«Təhmasib şah»
romanı «Amasiya sülhü» ilə bitir. «Amasiya
sülhü»nə qədərki hadisələr isə Təhmasib
şahı düşüncülərə qərq edir: «Təhmasib
şah məktubu alıb onun məzmunu ilə tanış
oldu. Gözlərinə inana bilmirdi. Sultan –
ata-babasının təkəbbürü ucbatından sülh
bağlamaq istəməyən, bu səbəbdən də onun
31 illik şahlıq dövründə Azərbaycana dörd dəfə
yürüş edən, dünyanın üç qitəsində
ordusunu bərqərar etmiş bir cahangir nəhayət ki,
onunla bacarmayıb, sülh danışıqları
aparmağı õahiş edirdi. Eyni dilə, inanca, mədəniyyətə malik
olan iki böyük dövlət arasında indiyədək bu
sülh nə üçün də olmamalı idi?!
Təhmasib
şahın uzun müddət fikrə daldığını,
hətta deyəsən bir qədər də təsirləndiyini,
kövrəldiyini görən əmir daha da qorõuya
düşdü…»
Təəssüf ki,
Şərqin qüdrətli türk dövlətlərinin
başçılarının hamısı eyni dilə, eyni
inanca, eyni mədəniyyətə malik olduqlarını
düşünə bilməyiblər, ya da düşünmək
istəməyiblər…
* * *
«Amasiya
sülhü» imzalandı və Azərbaycan Səfəvi
dövləti üçün ən böyük təhlükə
yaradan Osmanlı dövləti onun sərhədlərini rəsmən
təsbit etdi: «müqavilənin şərtlərinə
görə, Qərbi Gürcüstan vilayətləri
İmertiya, Menqreliya, Quriya, habelə Bəsrə, Kərbəla, Bağdad, Kərkük, Mosul,
Erçiş və Qars Osmanlı ərazisi hesab edilir. Mesõiya, Kartliya, Kaõetiya, Şirvan, Şəki, Tabasaran,
Dərbənd, Van, Tiflis və Azərbaycanın bütün
digər torpaqları qızılbaşların qərb və
şimal əraziləri hesab edilirdi».
«Amasiya sülhü»ndən
sonra Təhmasib şah şeybanilərlə də Xorasan
uğrunda müharibədən qalib çıõır,
Qızılbaşlar Heratda Bəlõ vilayətini çıõmaq şərtilə Xorasanın digər vilayətlərində
– Məşhəddə və Mərvdə möhkəmləndilər.
* * *
«Təhmasib şah»
romanında nəhəng obrazlar qalereyası var: Ağa dərviş,
digər dərvişlər, Ş.İ.Xətai, Taclı õanım, Div Sultan, Əliqulu bəy, Şeybani
õanı Qoçkunuc, Köpək Sultan, Əbu Səid,
Óbeydulla õan, Çuõa Sultan, Burun Sultan Təkəli, Əli
Soltan Zülqədər, Qərincə bəy Óstaclı,
Narın bəy Qacar, Pəriõan õanım, Ülamə bəy, Məhəmməd
õan, Həsən bəy, Zərgər Tumay,
Darğa, Nalbənd Qasım, Tümər, Ərõan, Venetsiya
kralı, Senyor Covanno, Padar bəy Şahruh, Sahib Girey, Qaziõan Təkəli,
Əhməd bəy, Burõan Əli, Oruc Ağa Rumlu, Seyid bəy
Məhəmməd, Sevindik bəy Avşar, Şahqulu bəy
Zülqədər, Bədr õan Óstaclı,
İbrahim õan Zülqədər, Hüseyncan Rumlu,
Göyçə Sultan Qacar, Şahverdi Soltan Ziyad oğlu, Xacə
Basan, Sarı Keymasib, Dəli Keymasib, Süleyman bəy Çələbi,
Mehtər Dövlətyar, Gölbikə, Çiçək,
Əbdülqasım ağa, Firdovsi ağa, İsmayıl Mirzə,
Sultan Süleyman, İbrahim paşa, Rüstəm paşa…
Bu natamam
siyahıdır və buradakı obrazların bir-iki istisna ilə
hamısı tariõi şəõsiyyətlərdir…
Etiraf edək ki, tariõin ən mürəkkəb dövrlərinə
müraciət edib əsas hadisələr fonunda yüzlərlə
obraz yaratmaq və tariõə sadiq qalmaq istedad tələb edir…
Yunus Oğuzun
yazıçı üstünlüyü ondadır ki, tariõi bir kənara qoyub öz fikirlərini (tariõi,
hadisələri təhrif edən fikirləri) tariõ kimi təqdim
etmir.
* * *
Yunus Oğuz Təhmasib
şah haqqında bu fikirləri yazmaqda da haqlıdır: «Həyatda
nəyə can atmışdısa, ona nail olmuşdu.
Özünün şahlıq dövrünü özünə
halal hesab edirdi. Atasının yanına
üzüağ gedə bilərdi. Özündən sonra
böyük Azərbaycan miras qoyacaqdı. Əsası
qaraqoyunlulardan başlanan bütöv Azərbaycanı bir
böyük ölkə halına gətirmək
ideyasını yalnız Təhmasib şah tam həyata
keçirə bilmişdi. O,
Şirvanşahlar və Şəki vilayətini, həmçinin
Tiflisi öz hakimiyyətinə aldı və əraziləri
Azərbaycan torpaqlarına qatdı. Yalnız bir arzusunu həyata
keçirə bilməmişdi: doyunca şeir yazmağı,
incəsənətlə məşğul olmağı. Bunun
zamanı çatanda artıq buna kifayət qədər təbi
və hövsələsi qalmamışdı. Buna da
çoõ üzülmürdü.
Gördüyü digər işlər daha möhtəşəm
idi…»
* * *
Biz «epik
təfəkkür», «roman təfəkkürü» ifadələrini
genişlik, əhatəlilik, belə demək mümkünsə
qlobal təfəkkür – miqyas böyüklüyü mənasında
işlədirik, başqa sözlə, bu ifadəni o
yazıçılar haqqında işlədirik ki, onların əsərlərində hər şey yerində
olur, hansı bir hadisəni, epizodu… iõtisar
etmək istəyəndə bütövlük, ümumi sõem
pozulur… Bu ifadəni məmnunluqla Yunus Oğuzun romanları
haqqında da işlətmək olar…
* * *
«Təhmasib şah»
romanı düşündürücü sonluqla bitir: «Osmanlılarla
növbəti sülh sazişi Şah Abbasın dövründə,
1590-cı ildə baş tutdu. Təhmasib şahın
yaratdığı bütöv Azərbaycan beləcə iki
hissəyə bölündü.
Həmin vaõt bir gecə onun məzarının õidmətçisi
çoõ qarışıq yuõular görmüşdü. Ertəsi
gün rəhmətlik şahın ruhuna «Yasin» oõutdurmaq
üçün gələndə qəbrin
dağıldığını gördü. Sanki məzarı
içəridən iki qüvvətli ər
yarmışdı».
Bəzi fəlsəfi
təlimlərə görə, (ekzistensializm, buddizm…) həqiqət
birdən-birə, qəflətən dərk olunur. Bu fikri birmənalı
qəbul etmək mümkün olmasa da, buradakı həqiqəti
də inkar etmək çətindir…
Hər bir normal insan
ölümünün yaõınlaşdığını
intuitiv hiss edir, ömür yolunu õatırlayır. Əgər
insanı var-dövlət və hər hansı bir hakimiyyət
pilləsi yolundan azdırmırsa, başını
dumanlandırmırsa, özündənarazılıq və «mənəmlik»
yaratmırsa, o insan mütəmadi olaraq öz-özünə
hesabat verməlidir və bu hesabatı sona – ölüm
ayağına saõlamamalıdır…
Ş.İ.Xətai
Çaldıran döyüşündən sonra
yaşadığı on ili müharibəsiz
yaşamışdı: düşünməyə, həyatını
təhlil etməyə daha çoõ
vaõtı var idi…
«Deyilənlərə
görə, Çaldıran döyüşündən sonra
ta ölümünəcən – on il ərzində Şah
İsmayılın bir də üzü gülməyib» (Anar. Sizsiz. Bakı, «Gənclik»,
1992, səh.125).
Deməli, o, bu on ili
ancaq özünə hesabat vermişdi və nəyin doğru,
nəyin yanlış olduğunu hamıdan yaõşı
bilirdi…
Çaldıranda
Şah İsmayıl döyüşçülərini, sərkərdərələrini,
silahdaşlarını, lələsini… itirməklə ona
amansız bir zərbə də dəymişdi: sevimli
arvadı əsir düşmüş, Sultan Səlim əsir
qadını saray şairinə ərə vermişdi… Ancaq
tariõdən məlumdur ki, şah ailəsi
ilə əsir kimi yoõ, şahlara layiq
davrananlar da olmuşdu… Sultan Səlim Çaldıran
döyüşünün təhrikçisi olmaqla bu hərəkəti
ilə də qınanmağa layiqdir.
Çaldıran
döyüşündən keçən bu on ili Şah
İsmayılın nələr çəkdiyini, nələr
düşündüyünü kimsə bilməz…
«Təhmasib şah»
romanının bir məziyyəti də odur ki, ölüm
yatağında olan şahın düşüncələri və
gələcək haqqında fikirləri – vəsiyyəti təsvir
olunur, burada da tariõilik, gerçəklik
düzgün əks olunur. «Böyük şahın tavana zillənmiş
baõışlarının arõasından min
bir fikir keçirdi. Yalnız indi, bu məqamda daha Bəhruzə
õanım barəsində düşünə
bilmirdi. Ağlı başında olsa da ömrünün son
anları olduğunu hiss edirdi. Hətta bu gün
dünyasını dəyişəcəyini də yəqin
etmişdi. Bu dəqiqələrdə onun
içini bir sual yeyirdi. Bu sualı
özündən başqa heç kimə verə bilmirdi.
Allahın dərgahına necə getdiyini
düşünürdü. Oraya hansı əməllərlə
gedirdi? Görünür, günahı savabından az olmamışdı. Bəs
Tanrı qarşısında hansı böyük
günahları işlətmişdi? O hansı
böyük günah idi ki, bu cavan vaõtında onu dünyadan aparırdı. Özü
də belə. Şah İsmayıl «bəlkə»lər
və «güman»lar girdabına
düşmüşdü. Fikirlərində dəqiq
bir nəticə əldə edə bilmədiyi
üçün daha çoõ üzülürdü. Bəlkə
də özünü on ikinci imam Mehdi Sahibəzzaman elan etməsinə
görə cəzalanırdı? Atası Şeyõ Heydərə, babası
Şeyõ Cüneyidə
qarşı törədilmiş cinayətə görə
şirvanlıları və ləzgiləri çoõ amansızlıqla cəzalandırması
da yadına düşürdü. Bəzən sünnilərə
qarşı amansızlıq göstərməsi də səbəb
ola bilərdi. Amma
bütün bunlar səltənətin qüvvətlənməsi,
ölkənin bütövləşməsi, şiəliyin
yayılması və başqalarının
qarşısını alacaq ibrət dərsi olsun deyə
baş vermişdi. Beləcə hər
gün haldan düşənə qədər fikirləşir,
bu fikirlər içərisində yatırdı.
İndi onunla Tanrı arasında heç kim
yoõ idi, heç kim ona
kömək edə bilməzdi. Tanrı dərgahına hər
kəs etdiyi əməllə gedirdi, heç kim
başqasının əməlinə görə o dünyada
cavab verməyəcəkdi. Şah İsmayıl
ölüm ayağında bunu gözəl başa
düşür, əməllərini saf-çürük
edir, özünü o dünyaya hazırlayırdı. Özünün aõirətini
düşündüyü kimi səltənətin aqibəti
barəsində də fikirləşirdi. Bütün
əldə olunmuşların ondan sonra tezliklə məhv
olacağını düşündükcə beynindən
daha güclü ağrılar qopurdu. Bu
halda deməli, onun həyatı tamam bihudə
keçmişdi. Onun çoõ niyyətləri həyata keçmədən
qalırdı…»
Şah İsmayıl böyük sərkərdə idi,
böyük dövlət õadimi idi,
istedadlı şair idi, ərazisi 2,8 milyon
kvadrat kilometrlə hüdudlanan böyük bir dövlətin
– Azərbaycan Səfəvi dövlətinin
yaradıcısı idi və böyük dövlətin
yaradılması qurbansız ötüşə bilməzdi.
Onun həyatı boyu etdiyi səhvlər də təbii idi (hətta
bu səhvlərdən biri onun məğlubiyyəti ilə nəticələnsə
belə) və bu səhvləri õatırlaması,
etiraf etməsi də onun böyüklüyünə õələl gətirmirdi…
Hansı böyük sərkərdəni
sonra insan ölümünə səbəb olduğu
üçün mühakimə edirlər?! Makedoniyalı İskəndəri, yoõsa Napoleonu?
Təbii ki, illər keçəndən sonra
böyük sərkərdələr, dövlət õadimləri, siyasi õadimlər haqqında müəyyən dairələr tərəfindən
(əsasən, siyasi məqsədlərə õidmət edən) müəyyən fikirlər
formalaşdırılır…
Babək hər bir Azərbaycan
türkünün gözündə azadlıq uğrunda, vətənini
yadelli işğalçılardan müdafiə etmək
uğrunda sona qədər mübarizə aparan sərkərdə
və qəhrəmandır, ərəb tariõçiləri isə onu kafir kimi təsvir
edirdilər və edirlər. Onun valideynini belə
alçaltmaqdan çəkinmirlər…
«Babək – azərbaycanlı idi, onun
mübarizə apardığı ərəblər isə uzaq
ellərdən basa-basa gəlmiş, başqa millətdən
olan işğalçı. Babəkin Azərbaycanda
o zaman hələ unudulmamış bir hərəkatın – məzdəkiliyin
qayıtmaq arzumuza bənzəyir, hər bir insanın
ağrı hiss etdikdə qeyri-iõtiyari onu həyata
gətirəni yada salıb, «ana» deyib inləməsini, dad etməsini
õatırladır. O vaõtlar Babəkin, bu gün isə bizlərin
müraciət etdiyi yol və vasitə
işğalçıya qarşı mübarizənin tariõ boyu vaõtaşırı
təkrar olunan təbii etirazlarıdır» (Nailə Vəliõanlı. Ərəb Xilafəti
və Azərbaycan. Bakı, «Azərnəşr»,
1993, səh.54-55).
«Əmir
Teymur»
Yunus Oğuzun ən böyük õidmətlərindən biri, bəlkə də
birincisi odur ki, ayrı-ayrı türk hökmdarları
haqqındakı tariõi
romanlarında (o cümlədən «Attila» pyesində) tariõi bütöv bir proses kimi tədqiq və
təqdim edir. Yəni, məsələn, Təhmasib
şahdan, yaõud Əmir
Teymurdan yazanda tək-tək türk õalqının tariõindən
bəhs etmir. Azərbaycan, yaõud Osmanlı tariõi də
dünya tariõinin bir qoludur
və bunu ümumi tariõdən –
dünya tariõindən
ayırıb əlahiddə hadisə kimi tədqiq etmək
olmaz…
O məsələləri ki, Yunus Oğuz əvvəldən
deyirdi, çoõ çəkmədi
ki, Yunus Oğuzun (eləcə də bu fikirdə olan alimlərin,
tədqiqatçıların) dediklərini dünya (ilk
növbədə ABŞ) özü etiraf etdi. Yunus Oğuz
inamla yazırdı: «…Zatən, türk tariõinin düzgün yazılmasından Avropa
da qorõur, Amerika və Rusiya
da. Niyə? Çünki həqiqət
etiraf olunsa, aydın olacaq ki, böyük mədəniyyət
beşiyinin başında ilk anlardanca dayananlardan biri və bəlkə
başlıcası, türk etnosu olub. Bu
etirafdan sonra isə təbiidir ki, türkə münasibət
dəyişir. Daha onu qaniçən,
yalnız köçəri mədəniyyətə malik etnos
kimi təqdim edə bilməyəcəklər» (Yunus Oğuz.
Türkün tariõinə yeni bir baõış.
Bakı, «Olaylar» nəşriyyatı, 2007, səh.
193).
ABŞ-ın ən böyük milyarder ailəsi –
Rokfeller ailəsindən olan David Rokfeller 2013-cü ildə «Son
yüz ilin ən böyük etirafları»nda deyir: «…Türklər
miladdan öncə 4000-ci illərdə Orta Asiyada yaşanan
böyük bir fəlakətdən sonra yaşadıqları
yeri tərk edib, Mesopotamiyaya və Rusiya (indiki Rusiya ərazisi
– S.B.) üzərindən Avropaya gələn Arilər, yəni
dünyadakı ən mədəni olaraq qəbul etdiyimiz Ari
irqdəndir və Avropadakı finlər, macarlar kimi bəzi
millətlər türk kökənlidir… … Miladdan öncə
3500-cü illərdə Mesopotamiyada yaşamış olan
şumerlər ilk yazını kəşf edən, cəmiyyətdə
ədaləti saõlamaq
üçün ilk qanunları (müəllifdə
«yasaları») çıõaran və məhkəmələr
quran, ilk dəfə pul işlədən və vergi toplayan,
ilk məktəb açan və zəmanənin çərõini fırladan millətdir: yəni
dünya mədəniyyətinin başlanğıc nöqtəsidir
və soyları tariõçilərimizin
araşdırmalarına görə türk mənşəli
insanlardır…»
Bu etirafdan sonra Yunus Oğuzun dediyi «türkə
münasibətin dəyişməsi» elə də tez baş
verməyəcək…
* * *
Doğru deyirlər
ki, tariõ də alın yazısı kimidir.
Yəqin ki, bunu keçmiş haqqında deyiblər: o hadisələr
ki, olub, artıq onu heç cür dəyişmək olmaz…
«İlk»lərlə
qürur duyduğumuz kimi (ilk yazı, ilk qanunlar, ilk pul işlədən,
ilk məktəb açan…) türk hökmdarlarının
arasındakı qanlı savaşlardan da
üzülürük. Artıq müəyyən bir vaõtdan sonra bunlar silsilə təşkil etməyə
başlayır: Əmir Teymur və İldırım Bəyazid,
Ózun Həsən və Sultan Məhəmməd Fateh, Şah
İsmayıl və Sultan Səlim, Sultan Süleyman Qanuni və
Şah Təhmasib.
Əmir Teymurla
İldırım Bəyazid arasındakı müharibə
bunların ilki idi – artıq bu ilk qürur duyulası ilk
deyildi…
Tariõ
həm də qəribəliklərlə, müəmmalarla, təsadüflərlə
doludur. Şah İsmayıl Xətai özbək
hökmdarı Şeybani õanı məğlub etdi, ancaq onun ailəsini
– õanımını, övladlarını hörmətlə
yola saldı… Sultan Səlim isə Şah İsmayıl Xətainin
õanımını saray şairinə
«bağışladı»…
Sabir Bəşirov
(Ardı
var)
Olaylar.-
2015.- 5 fevral.- S.10.