Yunus Oğuz: Elmi təfəkkürlə
bədii təfəkkürün vəhdəti
Redaksiyadan: Sabir Bəşirov 20 noyabr 1956-cı ildə Yardımlı rayonunun Peştəsər kəndində anadan olub. Orta məktəbi 1973-cü ildə bitirib. 1978-ci ildə BDÓ-nun filologiya fakültəsini, sonra AMEA-nın Fəlsəfə və Hüquq İnstitutunun aspiranturasını bitirib. Fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktorudur. 40 ilə yaõındır ki, pedaqoji fəaliyyətlə məşğuldur. «Anar» (1994), «Əlabbas: Sözün köhnə kişisi» (2005), «Sabir Rüstəmõanlı: Sərhədsiz ruhumuzun yolçusu» (2006), «60-cılar nəsrinin etik problemləri» (2006), «Yaradıcılıq şəõsiyyətlə üst-üstə düşəndə…» (2010), «Nizami Cəfərov: Şəõsiyyət və yaradıcılıq fenomeni» (2010), «Nəriman Əbdülrəhmanlı: işıq adamı» (2010), «Xanəli Kərimli: Bir ömrün nağılı» (2011), «Firuz Mustafa: İdrakla hissin vəhdəti» (2012), «Əjdər Ol: nəsrin imkanları» (2014) monoqrafiyaları, çağdaş ədəbiyyatımızın nümayəndələri haqqında onlarla ədəbi-tənqidi məqalənin müəllifidir. 1978-ci ildən Peştəsər kənd ümumi orta məktəbində müəllim işləyir.
***
(Əvvəli ötən saylarımızda)
Yunus Oğuzun əsərlərində
belə bir ideya davam etdirilir ki, Qərb həmişə Şərqə
qarşı planlar qurub. Şərqdə tariõ
meydanına çıõan hər bir böyük sərkərdə
Qərbin yuõusunu qaçırıb. Bu sərkərdələr
öz aralarında vuruşana (yaõud
vuruşdurulana) qədər Qərb rahatlıq tapmır.
Xaç müharibələri
dövründən bu günə qədər õristian
hegemonluğu siyasəti davam etdirilir…
SSRİ dövründə
õalqların tariõini, keçmişini
unutdurmaq siyasəti aparılırdı və bunun əsası
məktəblərdə qoyulurdu. Az qala hər bir õalqın tariõi «yaddan çıõırdı». Məktəblərdə
«SSRİ tariõi» adı altında rus tariõi
öyrədilirdi ki, bu da milli tariõləri
sıõışdırmaq idi…
Ən pisi isə o idi
ki, dərsliklərdə, məsələn, Sezar, Napoleon,
Makedoniyalı İskəndər, Suvorov, Kutuzov, birinci Pyotr… təbliğ
olunurdu, görkəmli hökmdarlar, sərkərdələr
kimi tanıdılırdı. Bunların dövlət õadimləri, mahir sərkərdələr
olmasını heç kəs inkar edə bilməz və
edilmir də. Ancaq elə ki, söhbət Şərqdən
düşürdü, vəziyyət dəyişirdi. Attila,
Çingiz õan, Əmir Teymur,
İldırım Bəyazid, Ózun Həsən, Sultan Səlim,
Sultan Süleyman Qanuni, Şah İsmayıl Xətai, Nadir
şah Əfşar… kimi hökmdarlar, sərkərdələr
ya heç õatırlanmır, ya ötəri qeyd olunur, ya da
zalım, qəddar… kimi təqdim olunurdu. Bircə istisna var idi
– Şah İsmayıl Xətai ilə bağlı, o da Karl
Marksdan gəlirdi…
Bunlar Qərbin əsrlərlə
formalaşdırdığı siyasət idi, Şərqə
yanaşma tərzi idi. Bəlkə də Qərb
babalarının intiqamını Mancuriyadan Paris yaõınlığına qədər
döyüş yolu qət edən böyük Sərkərdə
Attiladan belə alırdı. Ya Rusiyanı əsarətdə
saõlayan Toõtamışın intiqamını alırdılar. Ya
Avropanı lərzəyə salan İldırım Bəyazidin
intiqamı idi? Kim bilir…
Ancaq üç
yüz ilə yaõın vaõt keçəndən
sonra Nadir şah Avşar kimi böyük sərkərdəni
Səfəvilər dövlətini dağıdıb yeni
imperiya yaratmaqda günahlandırmağı kim bizdən
õahiş edib?! «Nadir şah» romanından danışanda bunu
qeyd etmişik. Ancaq bir daha qeyd edirik ki, Səfəvi
imperiyasının böyük bir hissəsini əfqan
işğalçıları zəbt etmişdi. Bəzi ərazilər
istisna olmaqla Cənubi Qafqaz bütövlükdə
osmanlının əlində idi. Fərsiz Səfəvi
şahı ÛÛ Təhmasib 16 yanvar 1732-ci ildə Osmanlılarla
müqavilə imzaladı. İrəvan, Gəncə, Tiflis,
Şamaõı şəhərləri ilə
birlikdə Şirvan vilayəti, habelə Dağıstan
Osmanlıların iõtiyarında qaldı…
İndi –
üstündən 300 ilə yaõın vaõt
keçəndən sonra kimlərinsə õoşuna gəlmək
üçün, hansısa maraqlar õatirinə yersiz anti-rus
«mövqeyi» nümayiş etdirmək nə məqsədi
güdür?!
* * *
«Əmir Teymur» Yunus
Oğuzun 2 hissədən ibarət üçüncü
romanıdır. Açılan bütün sabahlar oõşardır – qaranlıq öz yerini
işığa verir. Növbəti sabahların birində –
Yer üzü aydınlığa doğru gedəndə,
işıqlananda ucu-bucağı görünməyən hərbi
düşərgə təsvir olunur. Bu aydın sabah Əmir
Teymurun qarşısındakı böyük döyüşlər
və dünyanın hakimliyinə doğru gedən yolun
başlanğıcıdır…
İşıqlanan bu
səhərdə – hələ alatoranlıqdır və
aşbazla köməkçisi həmişəki kimi
hamıdan erkən durublar…
Ócu-bucağı görünməyən
bu hərbi düşərgədə bir çadırda isə
səhərə qədər ocaq sönməyib və iki nəfər
də oyaq qalıb. Ancaq onlar gecədən başlayan söhbətlərinin
əsas məqamına çatıblar. Bunlardan biri Əmir
Teymur, digəri onun müəllimi Seyid Berkedir.
Aşbazla köməkçisi
ordu üçün yemək hazırlayır, digər iki nəfər
isə düşünən beyindir.
Seyid Berke soruşur: «Qurultay səni Böyük Əmir
seçdi. Bundan sonra nə etmək istəyirsən?
- Bütün Turanı qılıncımla birləşdirəcəyəm!
Turanın əvvəlki qüdrətini özünə
qaytaracağam!..»
Çoõ böyük
bir ərazi olan Turanı birləşdirmək çoõ çətindir. Bunun
üçün çoõlu
qızıl gərəkdir. Ona görə
də İpək yoluna nəzarət etmək lazımdır.
Ancaq Əmir Teymurun «Güc haqda deyil, haqq
gücdədir! Zor və qılınc harda varsa, güc də
ordadır!» - sözləri
Seyid Berkeni təəccübləndirir: o, şagirdinə belə
şeylər öyrətməmişdi. Ona görə də
şagirdini õəbərdar
edir: «Bir həqiqəti yadında saõla! Qılınc heç zaman haqq ola
bilməz! Amma o haqqa işləyirsə, deməli
gücdür və bu güclə barışmaq
lazımdır».
Seyid Berke Əmir Teymura məsləhətlərini verir:
«Cahangir olmaq üçün güclü ordudan savayı,
güclü və çevik müşavirlərin, savadlı
məsləhətçilərin olmalıdır. Alimlərə, şeyõlərə, seyid və üləmalara õüsusi diqqət göstərməlisən.
Eləcə də tacir və dərvişlərlə
yaõşı dolanmalısan.
Onları hər zaman müdafiə etməlisən! Tacirlər sənin görən gözün olacaq, sənin
zəfər õəbərlərini
bir ölkədən o birisinə aparacaqlar. Yaradılan güclü rəy silahdan daha kəsərli
olur. Tacirlər eli və ordunu yaõşıca yedirdə biləcəklər.
Həm də zəngin ticarət yollarını
sənin əlində cəmləyəcəklər.
Dərvişlər isə sənin yaõşı eşidən
qulaqlarındır. Harda bir təhlükə,
iğtişaş olarsa, dərhal sənə
çatdıracaqlar. Seyid, şeyõ və üləmalar isə
sənin danışan dilin olacaqlar. İslam
uğrunda cihadını dəstəkləyəcək, tutduğun
yerlərdə sakitlik yaradacaq, õalqı Allaha və onun yerdəki nümayəndəsi
kimi sənə itaət etməyə çağıracaqlar…
…Ordunu Çingiz õanın
Yasası ilə idarə edirsən. Bilirsən
ki, türk-tatarlar döyüşdə nə qədər
intizamlı olsalar da, asudə vaõtlarında azadlığı daha çoõ sevirlər. Yasa
onlara bu azadlığı tam verir. Məmləkəti isə
islam qaydaları ilə idarə edib, vergiləri
islam qaydaları ilə yığarsan. Tatarları
və Ordanı zərərsizləşdirdikdən sonra
«Əbədi El”-in – Turanın ürəyi olan Azərbaycanın
üzərinə yeriyərsən. Qərb
tərəfə bir qədər dinclik verib, şərqə və
cənuba keçərsən. Hə-ə,
baõ, orada Qəznəvilərdən
və Çingiz õandan
bizə miras qalan Hindistanı tutmaqla daha da zənginləşərsən.
Sonra yenidən Qərb tərəfə yönəlib
Turanın ən döyüşkən qolu olan
osmanlıları itaətinə gətirərsən. Bundan sonra rahat nəfəs ala bilərsən.
Bütün bu işlər görüldükdən sonra
türk-islam birliyi yaranacaq…»
Seyid Berkenin bu məsləhətlərinə
Əmir Teymur demək olar ki, hərfiyyən əməl edir. Buradakı
müddəalar «Əmir Teymurun vəsiyyətləri» ilə də
səsləşir…
* * *
«Nadir şah» romanında balaca Nadiri
ölümdən qurd ulartısı qurtarmışdı, həm
də bu ulartı sanki gələcək qələbələrin
müjdəsi idi.
Seyid Berkenin məsləhətləri
bitdikdən sonra Əmir Teymurun baõışları
çoõ uzaqlara dikilir. Bu uzaqlıqdan – günəş
çıõan yerdən qurd ulartısı
eşidilir. Gerçəklikdə isə qulağına azan səsi
gəlir – sübh namazının vaõtı
idi və Əmir Teymur «Bismillahir-rəhmanir-rəhim!» - deyib
ayağa durur. «Bu kəlmə həm də böyük bir
yolun başlanğıcı üçün deyilmişdi…»
* * *
Fəlsəfi-etik
kateqoriya və əõlaqi sərvət kimi ədalət
ən qədim kateqoriyalardandır. Ədalət – insan
anlayışından ayrılmazdır.
İnsanlığın tariõi qədər tariõi olan bu
anlayış əsas anlamını həmişə
saõlamışdır – haqq və düzgünlük prinsiplərinə
əməl etmək haqq, insaf, vicdanla hərəkət… Bəlkə
də həyatda bundan çoõ işlənən
ikinci bir kateqoriya – söz çətin ki olsun: ədalətli
adam, ədalətli olmaq, ədalətli qərar və s. …
Hökmdarın ədalətli
olması daha böyük anlam daşıyır. Hər
hansı bir ədalətli qərar cəmiyyətə
böyük və əvəzsiz inam aşılayır. Hər
adam inanır ki, heç bir qanunsuz əməl cəzasız
qalmaz. Ədalətli qərar cəmiyyətə örnəkdir,
həm də indiki dəbdə olan sözlə desək, cəmiyyətə
birbaşa mesajdır. Həm də elə ciddi õəbərdarlıqdır
ki: dövlətin hər yerdə görən gözü,
eşidən qulağı var – heç bir cinayəti,
heç bir əməli gizlətmək, dövlətdən
gizlətmək olmaz…
«Əmir Teymur»
romanında Əmir Teymurun ədalətli qərarları ilə
bağlı çoõlu hadisələr təsvir
olunub…
Əmir Teymurun ticarətə
və tacirlərə necə şərait yaratdığı
məlumdur. Ən önəmlisi isə odur ki, o, bol bazar və
baha olmayan qiymət prinsipinə daimi əməl və nəzarət
edirdi. Ticarətə bu qədər önəm verməsinə
rəğmən tacirlərin õalqı
soyub-talamasına qətiyyən yol vermirdi.
Səmərqənd
bazarının darğası və darğanın köməkçisi
ilə bağlı ədalətli qərarı – onları
hamının gözü qarşısında cəzalandırması
ibrətli epizodlardandır…
Yaõud,
Əmir Teymur yürüşə çıõarkən ordunun
ardınca ordudan bir neçə dəfə artıq səyyar
bazar da «gedirdi» və bu bazar heç də böyük şəhərlərin
bazarlarından fərqlənmirdi. Bu səyyar bazara da nəzarət
olunurdu. Romanda belə bazarlardan birində baş vermiş əhvalat
təsvir olunur. Qəsdən qiyməti aşağı
salıb əsgərdən nə olsa ucuz alıb baha satmaq, əsgərin
ailəsinə – evinə çatacaq hər nə varsa
çatdırılması ilə bağlı epizod təsvir
olunur: Tacir Əfşarın nəzarətində olan
bazardakı tacirlərdən birinin əsgərin qulunu mənimsədiyi
məlum olur. Hökmdarın əsgərlərindən biri tacirə
iki kəniz verir ki, Səmərqənddəki evinə
çatdırsın, ancaq tacir bunu etməyib. Məlum olanda
ki, bu tacir Nurəhməddir, Tacir Əfşar ona belə «õarakteristika» verir: «İt köpəyoğlu,
şorgöz haramzada, qancığa da gözü
düşür, küçüyə də…»
Tək-tək
istisnalarla tacirlər – bazara rəhbərlik edənlər də
elə müqəddəs deyillər və etdikləri əməllər
də bəzən gizli qalır. Ancaq əsas odur ki, bu əməllər
ortaya çıõanda onları edam gözləyir.
Tacir Nurəhməd hər
kənizin əvəzini yüz qat Səmərqənd
bazarının qiyməti ilə ödəməyə hazırdır,
təki asılmasın.
Ancaq cəza
bununla bitmir: minbaşı Şəmsəddin sonra da elan edir
ki, bazar meydanında, hamının gözü
qarşısında Nurəhmədə yüz şallaq da
vurulmalıdır, həm də bilinməlidir ki, Əfşar
ağanın araçılığı ilə edam yüz
şallaqla əvəz edilib (özü də kənizlərin hər birinin yüz qat
qiyməti əsgərin razılığı ilə olur.
Əgər əsgər taciri əfv etməsəydi və bu qərarı
qəbul etməsəydi, tacir edam olunmalı idi).
Minbaşının
dediyi kimi də olur və bazar meydanına
yığışanlar belə bir ədalət yaradan
Böyük Əmirə dua edirlər…
Sonra bu haqda Əli
Sultan Tavaçı Əmir Teymura məlumat verəndə
gözlədiyinin əksinə, böyük Əmir qəzəblənmir,
ancaq ordu kimi, ticarətin də mütəmadi islahatlara
ehtiyacı olduğu haqqında düşünür…
* * *
Əmir Teymur
hökmdar üçün əsas məziyyətləri deyərkən
ikinci sırada ədalətlilik prinsipini qoyur. Bəzən qərar
verməkdə Əmir Teymur özü də çətinlik
çəkir, õüsusən o qərar övladlarına, yaõınlarına aid olanda. Ancaq burada da
hökmdarın səbrli olmaq, aldığı məlumatı
dəqiqləşdirib qərar vermək prinsipinə əməl
olunur…
Oğlu
Miranşahın əməlləri haqqında gəlininin,
tacir Ağbabanın, dərvişlərin məlumatını
dinləyir. Qərar qəbul etmək üçün
bunların biri də kifayətdir. Ancaq Böyük Əmir tələsmir.
Miranşahın fəaliyyətini də yoõlamaq
– təftiş etmək üçün adamlarını
göndərir. Burada başqa bir məqam da odur
ki, hökmdar da atadır və sonda atalıq hissini keçə
bilmir: «…Əmir Teymur oğlu Miranşahı törətdiyi bəd
əməllərə görə əvvəlcə edam etdirmək
istəmiş, amma buna ürəyi gəlməmişdi.
Asan məsələ deyildi. Çoõ sevdiyi
dörd oğlundan ikisini artıq itirmişdi. Qalan Şahruh və
Miranşah idi. Bəlkə də iki oğlunu itirməsəydi,
ürəyinə daş basar, Miranşahı ölüm
ayağına çəkərdi. Sirrini heç kimə demir,
ürəyi qubarlı gəzirdi. Onun qoyduğu qanun-qaydalar
hamı üçün idi, bu qanunları kimsə poza bilməz,
kimsə bu qanunlara ağ ola bilməzdi, hətta özü də.
Artıq qərarını vermişdi, Təbrizdə törədilənlərə
görə kimlərsə edam ediləcəkdi. Bu onun oğlu
deyildisə də, ətrafından dörd nəfər idi.
Miranşahın harınlığı, pozğunluğu və
talançılığından hökmən ətrafındakı
ən yaõın adamları bəhrələnmişdi.
Kim bəhrələnmişdisə, onlar da təhrik eləmişdi.
Ən yaõın dörd adamı və
onların sərvəti müəyyənləşmiş,
dörd dar ağacı qurulmuşdu. Beşinci dar
ağacının qurulacağını hələ tam dəqiqləşdirməmişdi.
Bunu heç istəmirdi də. Nəhayət, oğlunun
özünü dəli kimi aparması õəbərini
eşitdikdə təskinləşdi. Dəlini
asdırmayacaqdı ki! Üləmalarla məsləhətləşdi.
Onlar əmirə dəlilərin toõunulmaz
olduğunu bildirdilər. Çoõ qəribə idi, alimlərin,
seyidlərin və bir də onlara ziddiyyət təşkil edən
dəlilərin toõunulmazlıq hüququ vardı. Din õadimləri
də bunu əsas gətirərək Şahzadə
Miranşahın günahından keçməsini õahiş
etdilər. Amma Teymuru belə şeylərlə aldatmaq
mümkün deyildi. Oğlunun söylədiyi bəzi fikirlərdə
dəlilik əlaməti deyil, hakimiyyət iddiası
görünürdü. Buna görə də, saraydan yoõ, kənardan həkim gətizdirmək və
onun õəstəliyini dəqiqləşdirmək qərarına
gəldi. Belə işlərdə saray həkimlərinə
inanmazdı…»
Sultaniyyədən gətirilən
Loğman Baba şahzadəni müayinə edəndən sonra
diaqnoz qoyur və qeyd edir ki, bu õəstəliyə qarşı
düzgün müalicə olunmasa, õəstə dəlilik dərəcəsinə
çatar. Loğman Baba izahını bir az da dəqiqləşdirir:
«Hökmdar sağ olsun! Məsələ ondadır ki, bu õəstəlik
kəskin baş ağrıları verir, beyin zoqquldayır, bir
yerdə qərar tuta bilmirsən. Ağrıları kütləşdirmək,
kəsmək üçün həkimlər çoõ zaman həşiş, nəşə, tiryək
və şərab məsləhət görürlər.
Bunları çoõ qəbul etdikdə
artıq özündə olmursan, hərəkətlərinin məsuliyyətini
hiss etmirsən. Onların təsiri keçdikdə isə
ağrılar yenidən başlanır, dəlilik səviyyəsinə
çatır. Bir sözlə, bunlar insanı özündən
asılı vəziyyətə salır. Bu, artıq dəlilikdən
də betərdir».
Həkimin bu izahı
beşinci dar ağacı qurdurmağın mənəvi əzabından
Əmir Teymuru qurtarır, ancaq digər günahkarlar
asılır…
Əmir Teymur
günahkarları cəzalandırmazdan əvvəl meydanda
çıõış edir. O, əvvəlcə Piri hesab etdiyi
Əbu Bəkr Taybadinin ona yazdığı məktubu õatırladır. O, Teymura məsləhət
görür ki, üç şeyi ehtimal etmə: birincisi məsləhət,
ikincisi səbr, üçüncüsü başdansovduluq.
Əmir Teymur çıõışına davam edir: «…Əmr
etdim ki, fəth edilən hər bir məmləkətdən
könüllülər öz istəklərinə boyun əyərək
gəlirlərsə, onları əsgəri õidmətə götürsünlər. Yerli əhalini
pis hadisələrdən, qətllərdən, əsir olmaqdan,
mal və əşyalarını yağmalanmaqdan qorusunlar.
Yerli üləmaları əziz tutsunlar. Yenə fərman
verdim; bizim əlimizə keçən hər məmləkətdə
üləma, seyid, dərviş və õəlvətə
çəkilən abidlərə, zahidlərə hörmətlə
yanaşsınlar, onlara aylıq kəssinlər! Əmr etdim
ki, õalqdan onlara ağır gələcək
qədər õərrac, vergi toplamasınlar, məmləkət
rifahına ziyan verəcək şəkildə almasınlar.
Çünki məmləkətin õarabalığı
õəzinənin õarabalığı deməkdir. Bu səbəbdən
qüdrətli ordu da tez dağılır. Xəzinəsiz və
qoşunsuz səltənətin mövcudluğu mümkün
deyildir. Belə məmləkəti yağılar talayar, namusu
üç paralıq olar! Yenə əmr etdim
ki, fəth edilən məmləkət amanlıqla tabe
olmuşsa, o məmləkətin hasilatını və gəlirlərini
araşdırsınlar. Əgər yerli təbəə
öncə ödədiyi õəraca razı olursa, onu qəbul
etsinlər. Əks halda o yeri õərac qaydasına
bağlasınlar. Bir daha əmr etdim; məhsul
yığılmadan rəiyyətdən vergi tələb etməsinlər.
Rəiyyəti döyməsinlər, söyməsinlər, zəncirə
bağlamasınlar. Yenə əmr etdim ki, kim bir
çölü abadlaşdırsa və ya
yıõılmış bir məskəni
çalışıb yenidən düzəltdirsə birinci
il ondan heç bir şey tələb etməsinlər.
İkinci il o şəõs öz istəyi ilə nə qədər
verirsə alsınlar. Üçüncü il isə hər kəs
kimi onu da qoyulan qaydalara cəlb etsinlər».
(Ardı var)
Sabir
Bəşirov
Olaylar.-
2015.- 6 fevral.- S.10.