Yunus Oğuz: Elmi təfəkkürlə

bədii təfəkkürün vəhdəti

 

Redaksiyadan: Sabir Bəşirov 20 noyabr 1956-cı ildə Yardımlı rayonunun Peştəsər kəndində anadan olub. Orta məktəbi 1973-cü ildə bitirib. 1978-ci ildə BDÓ-nun filologiya fakültəsini, sonra AMEA-nın Fəlsəfə və Hüquq İnstitutunun aspiranturasını bitirib. Fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktorudur. 40 ilə yaõındır ki, pedaqoji fəaliyyətlə məşğuldur. «Anar» (1994), «Əlabbas: Sözün köhnə kişisi» (2005), «Sabir Rüstəmõanlı: Sərhədsiz ruhumuzun yolçusu» (2006), «60-cılar nəsrinin etik problemləri» (2006), «Yaradıcılıq şəõsiyyətlə üst-üstə düşəndə…» (2010), «Nizami Cəfərov: Şəõsiyyət və yaradıcılıq fenomeni» (2010), «Nəriman Əbdülrəhmanlı: işıq adamı» (2010), «Xanəli Kərimli: Bir ömrün nağılı» (2011), «Firuz Mustafa: İdrakla hissin vəhdəti» (2012), «Əjdər Ol: nəsrin imkanları» (2014) monoqrafiyaları, çağdaş ədəbiyyatımızın nümayəndələri haqqında onlarla ədəbi-tənqidi məqalənin müəllifidir. 1978-ci ildən Peştəsər kənd ümumi orta məktəbində müəllim işləyir.

 

***

 

(Əvvəli ötən saylarımızda)

 

Yunus Oğuzun əsərlərində belə bir ideya davam etdirilir ki, Qərb həmişə Şərqə qarşı planlar qurub. Şərqdə tariõ meydanına çıõan hər bir böyük sərkərdə Qərbin yuõusunu qaçırıb. Bu sərkərdələr öz aralarında vuruşana (yaõud vuruşdurulana) qədər Qərb rahatlıq tapmır.

Xaç müharibələri dövründən bu günə qədər õristian hegemonluğu siyasəti davam etdirilir…

SSRİ dövründə õalqların tariõini, keçmişini unutdurmaq siyasəti aparılırdı və bunun əsası məktəblərdə qoyulurdu. Az qala hər bir õalqın tariõi «yaddan çıõırdı». Məktəblərdə «SSRİ tariõi» adı altında rus tariõi öyrədilirdi ki, bu da milli tariõləri sıõışdırmaq idi…

Ən pisi isə o idi ki, dərsliklərdə, məsələn, Sezar, Napoleon, Makedoniyalı İskəndər, Suvorov, Kutuzov, birinci Pyotr… təbliğ olunurdu, görkəmli hökmdarlar, sərkərdələr kimi tanıdılırdı. Bunların dövlət õadimləri, mahir sərkərdələr olmasını heç kəs inkar edə bilməz və edilmir də. Ancaq elə ki, söhbət Şərqdən düşürdü, vəziyyət dəyişirdi. Attila, Çingiz õan, Əmir Teymur, İldırım Bəyazid, Ózun Həsən, Sultan Səlim, Sultan Süleyman Qanuni, Şah İsmayıl Xətai, Nadir şah Əfşar… kimi hökmdarlar, sərkərdələr ya heç õatırlanmır, ya ötəri qeyd olunur, ya da zalım, qəddar… kimi təqdim olunurdu. Bircə istisna var idi – Şah İsmayıl Xətai ilə bağlı, o da Karl Marksdan gəlirdi…

Bunlar Qərbin əsrlərlə formalaşdırdığı siyasət idi, Şərqə yanaşma tərzi idi. Bəlkə də Qərb babalarının intiqamını Mancuriyadan Paris yaõınlığına qədər döyüş yolu qət edən böyük Sərkərdə Attiladan belə alırdı. Ya Rusiyanı əsarətdə saõlayan Toõtamışın intiqamını alırdılar. Ya Avropanı lərzəyə salan İldırım Bəyazidin intiqamı idi? Kim bilir…

Ancaq üç yüz ilə yaõın vaõt keçəndən sonra Nadir şah Avşar kimi böyük sərkərdəni Səfəvilər dövlətini dağıdıb yeni imperiya yaratmaqda günahlandırmağı kim bizdən õahiş edib?! «Nadir şah» romanından danışanda bunu qeyd etmişik. Ancaq bir daha qeyd edirik ki, Səfəvi imperiyasının böyük bir hissəsini əfqan işğalçıları zəbt etmişdi. Bəzi ərazilər istisna olmaqla Cənubi Qafqaz bütövlükdə osmanlının əlində idi. Fərsiz Səfəvi şahı ÛÛ Təhmasib 16 yanvar 1732-ci ildə Osmanlılarla müqavilə imzaladı. İrəvan, Gəncə, Tiflis, Şamaõı şəhərləri ilə birlikdə Şirvan vilayəti, habelə Dağıstan Osmanlıların iõtiyarında qaldı…

İndi – üstündən 300 ilə yaõın vaõt keçəndən sonra kimlərinsə õoşuna gəlmək üçün, hansısa maraqlar õatirinə yersiz anti-rus «mövqeyi» nümayiş etdirmək nə məqsədi güdür?!

* * *

«Əmir Teymur» Yunus Oğuzun 2 hissədən ibarət üçüncü romanıdır. Açılan bütün sabahlar oõşardır – qaranlıq öz yerini işığa verir. Növbəti sabahların birində – Yer üzü aydınlığa doğru gedəndə, işıqlananda ucu-bucağı görünməyən hərbi düşərgə təsvir olunur. Bu aydın sabah Əmir Teymurun qarşısındakı böyük döyüşlər və dünyanın hakimliyinə doğru gedən yolun başlanğıcıdır…

İşıqlanan bu səhərdə – hələ alatoranlıqdır və aşbazla köməkçisi həmişəki kimi hamıdan erkən durublar…

Ócu-bucağı görünməyən bu hərbi düşərgədə bir çadırda isə səhərə qədər ocaq sönməyib və iki nəfər də oyaq qalıb. Ancaq onlar gecədən başlayan söhbətlərinin əsas məqamına çatıblar. Bunlardan biri Əmir Teymur, digəri onun müəllimi Seyid Berkedir.

Aşbazla köməkçisi ordu üçün yemək hazırlayır, digər iki nəfər isə düşünən beyindir.

Seyid Berke soruşur: «Qurultay səni Böyük Əmir seçdi. Bundan sonra nə etmək istəyirsən?

- Bütün Turanı qılıncımla birləşdirəcəyəm! Turanın əvvəlki qüdrətini özünə qaytaracağam!..»

Çoõ böyük bir ərazi olan Turanı birləşdirmək çoõ çətindir. Bunun üçün çoõlu qızıl gərəkdir. Ona görə də İpək yoluna nəzarət etmək lazımdır.

Ancaq Əmir Teymurun «Güc haqda deyil, haqq gücdədir! Zor və qılınc harda varsa, güc də ordadır - sözləri Seyid Berkeni təəccübləndirir: o, şagirdinə belə şeylər öyrətməmişdi. Ona görə də şagirdini õəbərdar edir: «Bir həqiqəti yadında saõla! Qılınc heç zaman haqq ola bilməz! Amma o haqqa işləyirsə, deməli gücdür və bu güclə barışmaq lazımdır».

Seyid Berke Əmir Teymura məsləhətlərini verir: «Cahangir olmaq üçün güclü ordudan savayı, güclü və çevik müşavirlərin, savadlı məsləhətçilərin olmalıdır. Alimlərə, şeyõlərə, seyid və üləmalara õüsusi diqqət göstərməlisən. Eləcə də tacir və dərvişlərlə yaõşı dolanmalısan. Onları hər zaman müdafiə etməlisən! Tacirlər sənin görən gözün olacaq, sənin zəfər õəbərlərini bir ölkədən o birisinə aparacaqlar. Yaradılan güclü rəy silahdan daha kəsərli olur. Tacirlər eli və ordunu yaõşıca yedirdə biləcəklər. Həm də zəngin ticarət yollarını sənin əlində cəmləyəcəklər.

Dərvişlər isə sənin yaõşı eşidən qulaqlarındır. Harda bir təhlükə, iğtişaş olarsa, dərhal sənə çatdıracaqlar. Seyid, şeyõ və üləmalar isə sənin danışan dilin olacaqlar. İslam uğrunda cihadını dəstəkləyəcək, tutduğun yerlərdə sakitlik yaradacaq, õalqı Allaha və onun yerdəki nümayəndəsi kimi sənə itaət etməyə çağıracaqlar… …Ordunu Çingiz õanın Yasası ilə idarə edirsən. Bilirsən ki, türk-tatarlar döyüşdə nə qədər intizamlı olsalar da, asudə vaõtlarında azadlığı daha çoõ sevirlər. Yasa onlara bu azadlığı tam verir. Məmləkəti isə islam qaydaları ilə idarə edib, vergiləri islam qaydaları ilə yığarsan. Tatarları və Ordanı zərərsizləşdirdikdən sonra «Əbədi El”-in – Turanın ürəyi olan Azərbaycanın üzərinə yeriyərsən. Qərb tərəfə bir qədər dinclik verib, şərqə və cənuba keçərsən. Hə-ə, baõ, orada Qəznəvilərdən və Çingiz õandan bizə miras qalan Hindistanı tutmaqla daha da zənginləşərsən. Sonra yenidən Qərb tərəfə yönəlib Turanın ən döyüşkən qolu olan osmanlıları itaətinə gətirərsən. Bundan sonra rahat nəfəs ala bilərsən. Bütün bu işlər görüldükdən sonra türk-islam birliyi yaranacaq…»

Seyid Berkenin bu məsləhətlərinə Əmir Teymur demək olar ki, hərfiyyən əməl edir. Buradakı müddəalar «Əmir Teymurun vəsiyyətləri» ilə də səsləşir…

* * *

«Nadir şah» romanında balaca Nadiri ölümdən qurd ulartısı qurtarmışdı, həm də bu ulartı sanki gələcək qələbələrin müjdəsi idi.

Seyid Berkenin məsləhətləri bitdikdən sonra Əmir Teymurun baõışları çoõ uzaqlara dikilir. Bu uzaqlıqdan – günəş çıõan yerdən qurd ulartısı eşidilir. Gerçəklikdə isə qulağına azan səsi gəlir – sübh namazının vaõtı idi və Əmir Teymur «Bismillahir-rəhmanir-rəhim!» - deyib ayağa durur. «Bu kəlmə həm də böyük bir yolun başlanğıcı üçün deyilmişdi…»

* * *

Fəlsəfi-etik kateqoriya və əõlaqi sərvət kimi ədalət ən qədim kateqoriyalardandır. Ədalət – insan anlayışından ayrılmazdır. İnsanlığın tariõi qədər tariõi olan bu anlayış əsas anlamını həmişə saõlamışdır – haqq və düzgünlük prinsiplərinə əməl etmək haqq, insaf, vicdanla hərəkət… Bəlkə də həyatda bundan çoõ işlənən ikinci bir kateqoriya – söz çətin ki olsun: ədalətli adam, ədalətli olmaq, ədalətli qərar və s. …

Hökmdarın ədalətli olması daha böyük anlam daşıyır. Hər hansı bir ədalətli qərar cəmiyyətə böyük və əvəzsiz inam aşılayır. Hər adam inanır ki, heç bir qanunsuz əməl cəzasız qalmaz. Ədalətli qərar cəmiyyətə örnəkdir, həm də indiki dəbdə olan sözlə desək, cəmiyyətə birbaşa mesajdır. Həm də elə ciddi õəbərdarlıqdır ki: dövlətin hər yerdə görən gözü, eşidən qulağı var – heç bir cinayəti, heç bir əməli gizlətmək, dövlətdən gizlətmək olmaz…

«Əmir Teymur» romanında Əmir Teymurun ədalətli qərarları ilə bağlı çoõlu hadisələr təsvir olunub…

Əmir Teymurun ticarətə və tacirlərə necə şərait yaratdığı məlumdur. Ən önəmlisi isə odur ki, o, bol bazar və baha olmayan qiymət prinsipinə daimi əməl və nəzarət edirdi. Ticarətə bu qədər önəm verməsinə rəğmən tacirlərin õalqı soyub-talamasına qətiyyən yol vermirdi.

Səmərqənd bazarının darğası və darğanın köməkçisi ilə bağlı ədalətli qərarı – onları hamının gözü qarşısında cəzalandırması ibrətli epizodlardandır…

Yaõud, Əmir Teymur yürüşə çıõarkən ordunun ardınca ordudan bir neçə dəfə artıq səyyar bazar da «gedirdi» və bu bazar heç də böyük şəhərlərin bazarlarından fərqlənmirdi. Bu səyyar bazara da nəzarət olunurdu. Romanda belə bazarlardan birində baş vermiş əhvalat təsvir olunur. Qəsdən qiyməti aşağı salıb əsgərdən nə olsa ucuz alıb baha satmaq, əsgərin ailəsinə – evinə çatacaq hər nə varsa çatdırılması ilə bağlı epizod təsvir olunur: Tacir Əfşarın nəzarətində olan bazardakı tacirlərdən birinin əsgərin qulunu mənimsədiyi məlum olur. Hökmdarın əsgərlərindən biri tacirə iki kəniz verir ki, Səmərqənddəki evinə çatdırsın, ancaq tacir bunu etməyib. Məlum olanda ki, bu tacir Nurəhməddir, Tacir Əfşar ona belə «õarakteristika» verir: «İt köpəyoğlu, şorgöz haramzada, qancığa da gözü düşür, küçüyə də…»

Tək-tək istisnalarla tacirlər – bazara rəhbərlik edənlər də elə müqəddəs deyillər və etdikləri əməllər də bəzən gizli qalır. Ancaq əsas odur ki, bu əməllər ortaya çıõanda onları edam gözləyir.

Tacir Nurəhməd hər kənizin əvəzini yüz qat Səmərqənd bazarının qiyməti ilə ödəməyə hazırdır, təki asılmasın.

Ancaq cəza bununla bitmir: minbaşı Şəmsəddin sonra da elan edir ki, bazar meydanında, hamının gözü qarşısında Nurəhmədə yüz şallaq da vurulmalıdır, həm də bilinməlidir ki, Əfşar ağanın araçılığı ilə edam yüz şallaqla əvəz edilib (özü də kənizlərin hər birinin yüz qat qiyməti əsgərin razılığı ilə olur. Əgər əsgər taciri əfv etməsəydi və bu qərarı qəbul etməsəydi, tacir edam olunmalı idi).

Minbaşının dediyi kimi də olur və bazar meydanına yığışanlar belə bir ədalət yaradan Böyük Əmirə dua edirlər…

Sonra bu haqda Əli Sultan Tavaçı Əmir Teymura məlumat verəndə gözlədiyinin əksinə, böyük Əmir qəzəblənmir, ancaq ordu kimi, ticarətin də mütəmadi islahatlara ehtiyacı olduğu haqqında düşünür…

* * *

Əmir Teymur hökmdar üçün əsas məziyyətləri deyərkən ikinci sırada ədalətlilik prinsipini qoyur. Bəzən qərar verməkdə Əmir Teymur özü də çətinlik çəkir, õüsusən o qərar övladlarına, yaõınlarına aid olanda. Ancaq burada da hökmdarın səbrli olmaq, aldığı məlumatı dəqiqləşdirib qərar vermək prinsipinə əməl olunur…

Oğlu Miranşahın əməlləri haqqında gəlininin, tacir Ağbabanın, dərvişlərin məlumatını dinləyir. Qərar qəbul etmək üçün bunların biri də kifayətdir. Ancaq Böyük Əmir tələsmir. Miranşahın fəaliyyətini də yoõlamaq – təftiş etmək üçün adamlarını göndərir. Burada başqa bir məqam da odur ki, hökmdar da atadır və sonda atalıq hissini keçə bilmir: «…Əmir Teymur oğlu Miranşahı törətdiyi bəd əməllərə görə əvvəlcə edam etdirmək istəmiş, amma buna ürəyi gəlməmişdi. Asan məsələ deyildi. Çoõ sevdiyi dörd oğlundan ikisini artıq itirmişdi. Qalan Şahruh və Miranşah idi. Bəlkə də iki oğlunu itirməsəydi, ürəyinə daş basar, Miranşahı ölüm ayağına çəkərdi. Sirrini heç kimə demir, ürəyi qubarlı gəzirdi. Onun qoyduğu qanun-qaydalar hamı üçün idi, bu qanunları kimsə poza bilməz, kimsə bu qanunlara ağ ola bilməzdi, hətta özü də. Artıq qərarını vermişdi, Təbrizdə törədilənlərə görə kimlərsə edam ediləcəkdi. Bu onun oğlu deyildisə də, ətrafından dörd nəfər idi. Miranşahın harınlığı, pozğunluğu və talançılığından hökmən ətrafındakı ən yaõın adamları bəhrələnmişdi. Kim bəhrələnmişdisə, onlar da təhrik eləmişdi. Ən yaõın dörd adamı və onların sərvəti müəyyənləşmiş, dörd dar ağacı qurulmuşdu. Beşinci dar ağacının qurulacağını hələ tam dəqiqləşdirməmişdi. Bunu heç istəmirdi də. Nəhayət, oğlunun özünü dəli kimi aparması õəbərini eşitdikdə təskinləşdi. Dəlini asdırmayacaqdı ki! Üləmalarla məsləhətləşdi. Onlar əmirə dəlilərin toõunulmaz olduğunu bildirdilər. Çoõ qəribə idi, alimlərin, seyidlərin və bir də onlara ziddiyyət təşkil edən dəlilərin toõunulmazlıq hüququ vardı. Din õadimləri də bunu əsas gətirərək Şahzadə Miranşahın günahından keçməsini õahiş etdilər. Amma Teymuru belə şeylərlə aldatmaq mümkün deyildi. Oğlunun söylədiyi bəzi fikirlərdə dəlilik əlaməti deyil, hakimiyyət iddiası görünürdü. Buna görə də, saraydan yoõ, kənardan həkim gətizdirmək və onun õəstəliyini dəqiqləşdirmək qərarına gəldi. Belə işlərdə saray həkimlərinə inanmazdı…»

Sultaniyyədən gətirilən Loğman Baba şahzadəni müayinə edəndən sonra diaqnoz qoyur və qeyd edir ki, bu õəstəliyə qarşı düzgün müalicə olunmasa, õəstə dəlilik dərəcəsinə çatar. Loğman Baba izahını bir az da dəqiqləşdirir: «Hökmdar sağ olsun! Məsələ ondadır ki, bu õəstəlik kəskin baş ağrıları verir, beyin zoqquldayır, bir yerdə qərar tuta bilmirsən. Ağrıları kütləşdirmək, kəsmək üçün həkimlər çoõ zaman həşiş, nəşə, tiryək və şərab məsləhət görürlər. Bunları çoõ qəbul etdikdə artıq özündə olmursan, hərəkətlərinin məsuliyyətini hiss etmirsən. Onların təsiri keçdikdə isə ağrılar yenidən başlanır, dəlilik səviyyəsinə çatır. Bir sözlə, bunlar insanı özündən asılı vəziyyətə salır. Bu, artıq dəlilikdən də betərdir».

Həkimin bu izahı beşinci dar ağacı qurdurmağın mənəvi əzabından Əmir Teymuru qurtarır, ancaq digər günahkarlar asılır…

Əmir Teymur günahkarları cəzalandırmazdan əvvəl meydanda çıõış edir. O, əvvəlcə Piri hesab etdiyi Əbu Bəkr Taybadinin ona yazdığı məktubu õatırladır. O, Teymura məsləhət görür ki, üç şeyi ehtimal etmə: birincisi məsləhət, ikincisi səbr, üçüncüsü başdansovduluq. Əmir Teymur çıõışına davam edir: «…Əmr etdim ki, fəth edilən hər bir məmləkətdən könüllülər öz istəklərinə boyun əyərək gəlirlərsə, onları əsgəri õidmətə götürsünlər. Yerli əhalini pis hadisələrdən, qətllərdən, əsir olmaqdan, mal və əşyalarını yağmalanmaqdan qorusunlar. Yerli üləmaları əziz tutsunlar. Yenə fərman verdim; bizim əlimizə keçən hər məmləkətdə üləma, seyid, dərviş və õəlvətə çəkilən abidlərə, zahidlərə hörmətlə yanaşsınlar, onlara aylıq kəssinlər! Əmr etdim ki, õalqdan onlara ağır gələcək qədər õərrac, vergi toplamasınlar, məmləkət rifahına ziyan verəcək şəkildə almasınlar. Çünki məmləkətin õarabalığı õəzinənin õarabalığı deməkdir. Bu səbəbdən qüdrətli ordu da tez dağılır. Xəzinəsiz və qoşunsuz səltənətin mövcudluğu mümkün deyildir. Belə məmləkəti yağılar talayar, namusu üç paralıq olar! Yenə əmr etdim ki, fəth edilən məmləkət amanlıqla tabe olmuşsa, o məmləkətin hasilatını və gəlirlərini araşdırsınlar. Əgər yerli təbəə öncə ödədiyi õəraca razı olursa, onu qəbul etsinlər. Əks halda o yeri õərac qaydasına bağlasınlar. Bir daha əmr etdim; məhsul yığılmadan rəiyyətdən vergi tələb etməsinlər. Rəiyyəti döyməsinlər, söyməsinlər, zəncirə bağlamasınlar. Yenə əmr etdim ki, kim bir çölü abadlaşdırsa və ya yıõılmış bir məskəni çalışıb yenidən düzəltdirsə birinci il ondan heç bir şey tələb etməsinlər. İkinci il o şəõs öz istəyi ilə nə qədər verirsə alsınlar. Üçüncü il isə hər kəs kimi onu da qoyulan qaydalara cəlb etsinlər».

 

(Ardı var)

 

Sabir Bəşirov

 

Olaylar.- 2015.- 6 fevral.- S.10.