Yunus Oğuz: Elmi təfəkkürlə

bədii təfəkkürün vəhdəti

 

Redaksiyadan: Sabir Bəşirov 20 noyabr 1956-cı ildə Yardımlı rayonunun Peştəsər kəndində anadan olub. Orta məktəbi 1973-cü ildə bitirib. 1978-ci ildə BDÓ-nun filologiya fakültəsini, sonra AMEA-nın Fəlsəfə və Hüquq İnstitutunun aspiranturasını bitirib. Fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktorudur. 40 ilə yaõındır ki, pedaqoji fəaliyyətlə məşğuldur. «Anar» (1994), «Əlabbas: Sözün köhnə kişisi» (2005), «Sabir Rüstəmõanlı: Sərhədsiz ruhumuzun yolçusu» (2006), «60-cılar nəsrinin etik problemləri» (2006), «Yaradıcılıq şəõsiyyətlə üst-üstə düşəndə…» (2010), «Nizami Cəfərov: Şəõsiyyət və yaradıcılıq fenomeni» (2010), «Nəriman Əbdülrəhmanlı: işıq adamı» (2010), «Xanəli Kərimli: Bir ömrün nağılı» (2011), «Firuz Mustafa: İdrakla hissin vəhdəti» (2012), «Əjdər Ol: nəsrin imkanları» (2014) monoqrafiyaları, çağdaş ədəbiyyatımızın nümayəndələri haqqında onlarla ədəbi-tənqidi məqalənin müəllifidir. 1978-ci ildən Peştəsər kənd ümumi orta məktəbində müəllim işləyir.

 

***

 

(Əvvəli 5 fevral tarixində)

 

Miranşahın õəstəliyindən istifadə edən əsas məmurlar Böyük Əmirin bütün əmrlərini pozduqları üçün ölümə məhkum olunurlar

Atasının yanına gətirilən Miranşah boynuna kəndir salmışdı, ancaq Əmir Teymur onu qəbul etməmiş və ev dustağı etmişdi. İndi tiryək də çəkə bilmirdi ki, onu hər an Əmirin qəbuluna çağıra bilərdilər. Xumarlanmış halda Əmir Teymur görsəydi, ölümdən qaçmaq olmazdı. Loğman Babanın izahından sonra Əmir Teymur onu qəbul etmiş, ancaq Azərbaycanın hakimliyindən azad etmişdi. Miranşahın yerinə oğlu Mirzə Ömər təyin olundubu, əslində hökmdar oğlu üçün cəza idi

Dövləti idarə etmək çoõ çətindir. Ancaq məsələn, XX-XXÛ əsrə nisbətən əvvəlki dövrlər (elmi-teõniki tərəqqi baõımından) daha çətin idi… Əmir Teymurun imperiyasının ərazisinin həqiqətən, ucu-bucağı yoõ idi. Məsələn, paytaõtla bu ərazilərin arasında on min kilometrlərlə məsafə var idi. Ancaq Əmir Teymurun harada olmasından asılı olmayaraq ən kiçik õəbərlər də ona çatdırılırdı. Xəbərin düzgün çatdırılması ilə yanaşı, əsas bir şərt də õəbərlə bağlı tədbir görülməsi və qərar verilməsi idi. Romanda oõuyuruq: «…Yürüşə çıõarkən özü ilə vəzir-vəkil götürməzdi. Onlar qalıb məmləkəti idarə etməli idilər. Necə idarə etdiklərini qayıtdıqdan sonra ona dəqiq məlumat verəcək məõfi adamları vardı. Bu adamlar sarayda mühüm işlər görür, amma həm də hər şeyə nəzarət edirdilər. Baş vermiş ən kiçik hadisə də ona nəql olunacaqdı. Eyni hadisəni bir neçə nəfər danışır, son və dəqiq nəticəni özü çıõarırdı. Səmərqənddə olmayanda da hər şeydən tam məlumatlı olduğunu bildiklərinə görə õadimlər daha ciddi, daha dəqiq işləyir, hər şeydən ehtiyatlanır, çəkinirdilər. Eyni qaydanı ordunun içində də yaratmışdı. Bəzən hər hansı bir hadisəni ona minbaşı və sərkərdələrdən daha tez çatdıranlar vardı. Onlar təfriqəçi yoõ, etibarlı casuslar idilər. Məvacibləri artıqlaması ilə verilir, yanlış məlumata görə sərt cəzalandırılırdılar…»

Əmir Teymurun böyük bir õəfiyyə-casusluq şəbəkəsi yaratdığı məlumdur (Əslində bütün zamanlardabütün dövlətlərdə õəfiyyə-casusluq şəbəkəsi olur, bunsuz dövlətin təhlükəsizliyi mümkün deyil. Ordu dövləti düşmənin açıq hücumlarından qoruyur. Dövlətlərin, müəyyən dairələrin, qrupların, ayrı-ayrı şəõslərin… dövlətə qarşı gizli planlarını ortaya çıõaran õəfiyyə-casusluq sistemidir. Bu õəfiyyə-casusluq sisteminin necə adlanması isə mahiyyəti dəyişmir – Mərkəzi Kəşfiyyat İdarəsi, yaõud Dövlət Təhlükəsizliyi Komitəsi… SSRİ dövründə – Stalin repressiyası illərində bu «orqanların» gözdən düşməsinə səbəb isə dövlətin öz vətəndaşlarını ağlagəlməz ittihamlarla günahlandırıb məhv etməsi idi. Bu, artıq başqa bir şey idi: təkcə rəqibləri sıradan çıõarmaq yoõ, bütövlükdə õalqı repressiya etmək idi, bütövlükdə düşünən beyinləri məhv etmək idi. Stalin niyə belə edirdi? Bunun hələlik dəqiq cavabı yoõdur. Yazılanlar, deyilənlər ancaq ehtimallar, mülahizələrdir...). Əmir Teymurun qələləbələrinin səbəblərindən biricasus şəbəkəsi ilə işləməsi idi. Bunu Karl Marks da qeyd edib: «Teymur lamalardan başlamış õristian zahidlərinə qədər adamları öz casusluq şəbəkəsinə keçirmişdi».

Əmir Teymur deyirdi ki, bəzən bir casus bir ordunun görə biləcəyi işi görür. Bu, həqiqətən də belə idi. Hindistana yürüş zamanı yüz min əsirin hazırladığı qiyamı bir casus Əmir Teymura õəbər vermişdi, bu məlumat sayəsində qabaqlayıcı tədbirlər görülmüş, ordu məğlubiyyətdən õilas olmuşdu

Əmir Teymurun ordusu hücuma keçərkən əsirlər keşikçi alayına hücum edib silah əldə etdikdən sonra orduya arõadan hücum etməyi planlaşdırırmışlar.

Burada həm də Əmir Teymurun yüz min əsiri qırdırmasının səbəbi aydınlaşır. Ancaq Əmir Teymur burada da təkbaşına qərar vermir, məşvərət edir və təklif də sərkərdələrdən gəlir…

* * *

Tariõ elədir ki, hadisələrin üstündən müəyyən zaman keçəndən sonra hadisələrin əsil səbəbləri, həqiqətlər ortaya çıõır. Bəzən də əksinə olur, əsrlər keçdikdən sonra müəyyən hadisələrin üstünə qatı bir «duman» pərdəsi çökürheç bir aydınlaşma olmur, nəticədə hadisələr əsil səbəb(lər)dən uzaq, təhrif olunmuş formada təqdim olunur.

Tariõi mövzuda əsər yazan sənətkarın bir fərqi (və üstünlüyü) də ondadır ki, hadisələrin məntiqini, əsil həqiqətləri ortaya çıõara bilsin, ilkin tariõi mənbələrdəki sətirlərarası mətləbləri, faktları oõucuya çatdıra bilsin

Bu mənada Əmir Teymurun həyatı – apardığı müharibələrlə bağlı õeyli fakt – hadisə var ki, onların əsil səbəbləri Yunus Oğuzun «Əmir Teymur» romanında göstərilir. Bunlardan birini - Əmir Teymurun Hindistana yürüşü zamanı əsirləri qırdırmasının səbəbini qeyd etdikYunus Oğuzun ortaya çıõardığı əsil səbəb qeyd olundu

İkinci bir fakt ermənilərlə bağlıdır. 1400-cü ilin avqustun 10-da Əmir Teymur Sivası mühasirəyə alır. Sivasda erməni qoşunları da yerləşdirilmişdi. Bu tapşırığı knyaz Stefan başqalarından almışdı və tapşırığa əsasən, erməni qoşunlarının başçısı Sivas əhalisini Bəyaziddən narazı salmaq, təõribat törətməklə müsəlmanları qırmaq və qalanı Teymura təhvil vermək idi. Bu da õüsusi məqsəd daşıyırdı…

Ermənilər Sivasdaõribat törətmək məqsədinə qismən nail oldular. Ancaq Əmir Teymurun əvvəldən göndərdiyi Həsən buõribatın – müsəlmanların qırğınının qarşısını ala bilir (Təbii ki, hadisələr nəzarət altına alınana qədər müsəlman əhalisini qırırlar…)

Sivası təslim etməyə gələn elçiləri qəbul edən hökmdar əvvəl qan tökülməyəcəyinə söz versə də, qırğınlar haqqında məlumat alandan sonra fikrini dəyişir. Tərksilah olunan erməniləri qala divarının kənarında sıraya düzürlər. Hökmdarın göstərişi ilə ermənilərin sıraya düzüldüyü yerdə on min əsgər iki metr yarım dərinliyində õəndəklər qazır. Sonra hökmdarın əmri oõunur: «Müsəlman əhalisini õüsusi amansızlıqla qətlə yetirdiklərinə görə erməni sıpaları ölümə məhkum olunurlar. Ancaq Böyük hökmdarımız şəhər əhalisinə söz verib ki, heç kimin qanı tökülməyəcək… Buna görə də bu vəhşiliyi törədən erməni əsgərləri diri-diri torpağa basdırılacaqlar».

Bu qırğının əsas təşkilatçısı qiyafəsini dəyişib aradan çıõmaq istəyən Arakeli də Həsən yaõalayır, onu ordugaha gətirirlər. Əməllərinə görə əvvəlcə ucu yonulmuş payaya keçirilir, sonra dar ağacından asılır…

Bu hadisə ilə bağlı erməni vəhşiliyinin, qəddarlığının, amansızlığının bir epizodunu yada salmamaq olmur. …Ərdəmin özünü öldürdükdən sonra üç yaşlı qızını və beş yaşlı oğlunu təndirə atıb yandırırlar. «Erməni əsgərləri dərhal saçları dağılmış, üzü cırılmış Tamamı qol-qıç edib, içində uşaqları yanan təndirin üstünə qoydular. İki nəfər əllərini, iki nəfər isə ayaqlarını bərk-bərk tutdu. Təndirin kürəyinə dəyən istisindən gözlərini açan qadın nə baş verdiyini anlamadı. Altındakı təndirdə uşaqlarının da yanmasından õəbəri yoõ idi… …Bölük başçısı õəncərin qəbzəsi ilə qadının başına möhkəm zərbə vurdu. Qadın yenə huşunu itirdi. Sonra õəncəri qadının dolu qarnının üstündə gəzdirdi. Xəncərin ucu ilə onun paltarını kəsəndə çılpaq, şişmiş qarın göründü. Xəncəri yüngülcə onun göbəyinə soõanda qadın son dəfə inildədi və gözlərini açıb əllərini tutan əsgərlərə baõaraq canını tapşırdı. Bölük başçısı onun qarnını aşağı, yuõarı kəsməkdə davam etdikcə bağırsaqlar və körpə göründü. Səkkiz aylıq körpənin ayağından qaba barmaqları ilə tutub yuõarı dartdı. Sonra havada hərləyib yerə çırpdı…»

«…Həsən dəstəsi ilə müsəlman məhəlləsinə yetişəndə ermənilər çoõ evlərdə qan tökmüş, qadın, uşaq, qoca bilməmiş, qarşılarına kim çıõmışdısa, hansı evə girmişdilərsə hamısını qətlə yetirmişdilər. İnsanların gözləri çıõarılmış, cocuqların boynu vurulmuş, əlləri-ayaqları kəsilmiş, qadınlar ərlərinin, valideynlərinin gözləri qarşısında zorlanmış, sonra öldürülmüşdülər…»

õminən 600 il sonra ermənilər eyni vəhşiliyi, qəddarlığı, qaniçənliyi Xocalıda da etdilər…

Erməni millətinin içində çoõ az sayda adamı insani hisslərə malik normal adam kimi õarakterizə etmək olar. Erməni övladını lap kiçik yaşından «türkü necə öldürmək olarruhunda «tərbiyə» edir. Bunu isə heç faşizmlə də müqayisə etmək olmur

Təbliğatın gördüyü müəyyən işlər var ki, bunu heç kəs inkar etmir… Hitlerdən başqa hamı deyirdi ki, mən əmri yerinə yetirirdim. Bu, əslində cəllad psiõologiyasıdır. Cəlladın vəzifəsi öldürməkdir, kimin günahı nədir, cəllad üçün maraqlı deyil

* * *

«Müharibələr insanlara fəlakət, ölkələrə dağıntı gətirir. Yüzlərlə, on minlərlə insan illərlə qaçqına, köçkünə çevrilir, bir içim suya, bir tikə çörəyə möhtac qalır. Onların taleyi öz əllərində olmur».

Müharibələrin nəticələri daha dəhşətli (insan itkisinə bərabər!) və uzun müddətli olur

On minlərlə insan ölümünün şahidi, iştirakçısı, əmr verəni olan hökmdarlar da bəzən döyüşdə həlak olan əsgərlər, tabe olmayan, boyun əyməyən sərkərdələrin, hökmdarların, qala rəislərinin inadı, lovğalığı, bəzən iddialarının qurbanı olan dinc sakinlərin ölümünə laqeyd qala bilmirlər. Xüsusən o yerdə ki, eyni dinə, eyni dilə mənsub adamlar məhv olurlar. Bu məqamda hökmdar da düşünməyə bilməz.

«Əmir Teymur Hələbdə müqavimətçilərin vurulmuş kəllələrindən minarə qurdurmasını özünə heç cürə bağışlaya bilmirdi. Gərək bunu etməyəydi. Bir vardı Hindistana kafirlərə qarşı yürüş, bir də vardı islamın təşəkkül tapdığı yerlərdən, yaõud şəhərlərdən birində qətliam törətmək, tabe olmayanların kəllələrindən minarə düzəltmək. Tam aydınlığı ilə başa düşürdü ki, tariõ bunu olduğu kimiyazacaq. Amma müharibənin öz, yaşanılan dinc həyatın da öz qanunları vardı. Burada üzülmüş başların yaradacağı qorõu, vahimə, digər yerlərdə daha artıq insanın öldürülməsinin qarşısını alacaq, rəqiblər döyüşsüz, müqavimətsiz ona təslim olacaqdılar. Min nəfər düşmənin üzülmüş başı həm öz ordusunda, həm də digər müsəlman ordularında olan minlərlə digər dindaşının həyatını õilas edirdi. Bu məntiq ona azacıq təskinlik verirdi. Tariõi kitablarda müsəlmanın müsəlmanı, mənsub olduğu türkün türkü öldürməsi, qırması, qanını tökməsi barədə çoõ oõumuşdu. Hətta õristianlar da neçə yüz illərdir bir-birlərini qırırlar, heç uf da demirlər. Məgər Roma Papası özü Konstantinopolu alıb, Səlib yürüşü zamanı oranı darmadağın etməmişdimi, yağmalamamışdımı? Bu həqiqət dünyanın mövcud yaşam tərzi idi: güclülər zəiflər üzərində hökmranlıq etməli, onu da inkişaf etdirməli, qüdrətləndirməli idilər. Bunların hamısını o bilirdi. Ancaq buna baõmayaraq, «İslamın hamisi» sayıldığı və bu addan çoõ õoşlandığı halda müsəlman qanı tökdüyünə görə yenə də əzab çəkirdi. Bir hökmdar üçün bu heç yaõşı hal deyildi. Ruhunda sapmalar olacaqdısa, qələbələr ondan uzaq düşəcək, onda daha artıq qurbanlar veriləcəkdi.

Özündə mükaliməyə ehtiyac duyduğunu hiss etdi. Elə bir dini mükalimə ki, hökmdarın qılıncının, zorungücün qarşısında deyil, məntiqin qarşısında hər kəs aciz qala bilsin».

Bəzi məsələlərə aydınlıq gətirmək üçün dövrün tanınmış alimləri – Mövlanə Əbdülcabbar, Qazi ibn Şiõnə, Şəfai qazisi Şərafəddin Musa əl-Ənsari, Qazi Aləmüddin əl-Kufi əl-Maliki Əmir Teymurun çadırına dəvət olunur. Əmir Teymur bu böyük alilər heyətinə ilk sualını verir: «Hamımız müsəlmanıq. Hamımız Məhəmməd hümbətiyik! Dünənki savaşda sizdən də ölənlər oldu, bizdən də… Yaõşı, bu ölənlərdən hansı tərəf şəhid sayılır; sizin tərəfdən ölənlər, ya bizim tərəfdən?»

Suala ibn Şıõnə cavab verir: «Həzrəti Peyğəmbərdən soruşdular: «Ya rəsulullah, biri səmimi inancla, digəri cəsarətlə, o birisi isə göstərişlə savaşa girdi. Bunlardan hansı Allah yolundadır?» Həzrəti Peyğəmbərimizdən cavab gəldi: «Onlardan hansı Allahın adını daha çoõ ucaltmaq üçün savaşıb öldüsə, o şəhiddir… Dünən sizdən və bizdən kim Allahın adını daha çoõ yüksəltmək üçün savaşıb öldüsə, o şəhiddir…»

 

(Ardı var)

Sabir Bəşirov

 

Olaylar.- 2015.- 10 fevral.- S.10.