Yunus Oğuz: Elmi təfəkkürlə
bədii təfəkkürün
vəhdəti
Redaksiyadan: Sabir Bəşirov 20 noyabr 1956-cı ildə Yardımlı rayonunun Peştəsər kəndində anadan olub. Orta məktəbi 1973-cü ildə bitirib. 1978-ci ildə BDÓ-nun filologiya fakültəsini, sonra AMEA-nın Fəlsəfə və Hüquq İnstitutunun aspiranturasını bitirib. Fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktorudur. 40 ilə yaõındır ki, pedaqoji fəaliyyətlə məşğuldur. «Anar» (1994), «Əlabbas: Sözün köhnə kişisi» (2005), «Sabir Rüstəmõanlı: Sərhədsiz ruhumuzun yolçusu» (2006), «60-cılar nəsrinin etik problemləri» (2006), «Yaradıcılıq şəõsiyyətlə üst-üstə düşəndə…» (2010), «Nizami Cəfərov: Şəõsiyyət və yaradıcılıq fenomeni» (2010), «Nəriman Əbdülrəhmanlı: işıq adamı» (2010), «Xanəli Kərimli: Bir ömrün nağılı» (2011), «Firuz Mustafa: İdrakla hissin vəhdəti» (2012), «Əjdər Ol: nəsrin imkanları» (2014) monoqrafiyaları, çağdaş ədəbiyyatımızın nümayəndələri haqqında onlarla ədəbi-tənqidi məqalənin müəllifidir. 1978-ci ildən Peştəsər kənd ümumi orta məktəbində müəllim işləyir.
***
(Əvvəli 5 fevral tarixində)
Miranşahın õəstəliyindən
istifadə edən əsas məmurlar Böyük
Əmirin bütün əmrlərini
pozduqları üçün ölümə
məhkum olunurlar…
Atasının
yanına gətirilən Miranşah boynuna kəndir salmışdı, ancaq Əmir Teymur onu qəbul etməmiş və ev dustağı etmişdi.
İndi tiryək də çəkə bilmirdi ki, onu
hər an Əmirin qəbuluna
çağıra bilərdilər. Xumarlanmış halda Əmir Teymur görsəydi,
ölümdən qaçmaq olmazdı. Loğman Babanın izahından sonra
Əmir Teymur onu qəbul
etmiş, ancaq Azərbaycanın
hakimliyindən azad etmişdi.
Miranşahın yerinə oğlu Mirzə
Ömər təyin olundu – bu, əslində hökmdar
oğlu üçün
cəza idi…
Dövləti idarə
etmək çoõ
çətindir. Ancaq məsələn,
XX-XXÛ əsrə nisbətən əvvəlki dövrlər (elmi-teõniki tərəqqi
baõımından) daha çətin idi… Əmir Teymurun
imperiyasının ərazisinin həqiqətən,
ucu-bucağı yoõ idi.
Məsələn, paytaõtla
bu ərazilərin arasında on min kilometrlərlə məsafə
var idi. Ancaq Əmir Teymurun harada olmasından
asılı olmayaraq ən kiçik
õəbərlər də ona
çatdırılırdı. Xəbərin düzgün
çatdırılması ilə yanaşı, əsas bir şərt də õəbərlə
bağlı tədbir görülməsi və qərar verilməsi
idi. Romanda oõuyuruq: «…Yürüşə
çıõarkən özü
ilə vəzir-vəkil götürməzdi. Onlar
qalıb məmləkəti idarə etməli idilər. Necə
idarə etdiklərini qayıtdıqdan sonra
ona dəqiq məlumat verəcək məõfi adamları vardı. Bu adamlar sarayda mühüm işlər görür,
amma həm də hər şeyə nəzarət
edirdilər. Baş vermiş
ən kiçik hadisə də ona nəql olunacaqdı. Eyni
hadisəni bir neçə nəfər
danışır, son və dəqiq nəticəni
özü çıõarırdı.
Səmərqənddə olmayanda da hər şeydən tam
məlumatlı olduğunu bildiklərinə
görə õadimlər daha ciddi,
daha dəqiq işləyir, hər şeydən
ehtiyatlanır, çəkinirdilər. Eyni
qaydanı ordunun içində də
yaratmışdı. Bəzən hər hansı bir hadisəni ona
minbaşı və sərkərdələrdən daha tez çatdıranlar
vardı. Onlar təfriqəçi yoõ, etibarlı casuslar idilər. Məvacibləri
artıqlaması ilə verilir,
yanlış məlumata görə sərt cəzalandırılırdılar…»
Əmir
Teymurun böyük bir õəfiyyə-casusluq şəbəkəsi
yaratdığı məlumdur (Əslində bütün
zamanlarda və bütün
dövlətlərdə õəfiyyə-casusluq şəbəkəsi
olur, bunsuz dövlətin
təhlükəsizliyi mümkün deyil. Ordu dövləti düşmənin
açıq hücumlarından qoruyur.
Dövlətlərin, müəyyən dairələrin,
qrupların, ayrı-ayrı şəõslərin…
dövlətə qarşı gizli
planlarını ortaya çıõaran õəfiyyə-casusluq
sistemidir. Bu õəfiyyə-casusluq
sisteminin necə adlanması isə mahiyyəti
dəyişmir – Mərkəzi Kəşfiyyat İdarəsi, yaõud Dövlət Təhlükəsizliyi
Komitəsi… SSRİ dövründə – Stalin
repressiyası illərində bu
«orqanların» gözdən düşməsinə səbəb
isə dövlətin öz vətəndaşlarını
ağlagəlməz ittihamlarla
günahlandırıb məhv etməsi idi.
Bu, artıq başqa bir şey idi:
təkcə rəqibləri sıradan çıõarmaq yoõ,
bütövlükdə õalqı repressiya
etmək idi, bütövlükdə
düşünən beyinləri məhv etmək idi. Stalin niyə belə edirdi? Bunun hələlik dəqiq
cavabı yoõdur. Yazılanlar, deyilənlər ancaq
ehtimallar, mülahizələrdir...).
Əmir Teymurun qələləbələrinin
səbəblərindən biri də casus şəbəkəsi ilə işləməsi
idi. Bunu Karl Marks da
qeyd edib: «Teymur lamalardan
başlamış õristian
zahidlərinə qədər adamları öz
casusluq şəbəkəsinə keçirmişdi».
Əmir Teymur deyirdi ki, bəzən bir casus bir ordunun
görə biləcəyi işi görür. Bu, həqiqətən
də belə idi. Hindistana
yürüş zamanı yüz
min əsirin hazırladığı
qiyamı bir casus
Əmir Teymura õəbər vermişdi,
bu məlumat sayəsində
qabaqlayıcı tədbirlər görülmüş,
ordu məğlubiyyətdən õilas olmuşdu…
Əmir Teymurun ordusu hücuma keçərkən əsirlər keşikçi alayına hücum
edib silah əldə
etdikdən sonra orduya arõadan hücum
etməyi planlaşdırırmışlar.
Burada həm də Əmir Teymurun
yüz min əsiri
qırdırmasının səbəbi aydınlaşır. Ancaq Əmir Teymur burada da təkbaşına
qərar vermir, məşvərət edir və təklif də sərkərdələrdən
gəlir…
* * *
Tariõ elədir
ki, hadisələrin üstündən
müəyyən zaman keçəndən
sonra hadisələrin əsil səbəbləri,
həqiqətlər ortaya
çıõır. Bəzən də əksinə
olur, əsrlər keçdikdən sonra müəyyən hadisələrin
üstünə qatı bir «duman» pərdəsi çökür
və heç bir
aydınlaşma olmur, nəticədə
hadisələr əsil səbəb(lər)dən uzaq, təhrif olunmuş formada təqdim olunur.
Tariõi mövzuda əsər yazan
sənətkarın bir fərqi (və üstünlüyü) də ondadır ki, hadisələrin məntiqini, əsil həqiqətləri
ortaya çıõara bilsin,
ilkin tariõi mənbələrdəki
sətirlərarası mətləbləri, faktları oõucuya çatdıra bilsin…
Bu mənada Əmir Teymurun
həyatı – apardığı müharibələrlə
bağlı õeyli fakt – hadisə var ki, onların əsil səbəbləri Yunus Oğuzun «Əmir Teymur» romanında göstərilir. Bunlardan birini - Əmir Teymurun Hindistana yürüşü zamanı əsirləri
qırdırmasının səbəbini qeyd
etdik – Yunus Oğuzun ortaya çıõardığı əsil səbəb qeyd olundu…
İkinci bir fakt
ermənilərlə bağlıdır. 1400-cü ilin avqustun 10-da Əmir Teymur Sivası mühasirəyə alır. Sivasda erməni qoşunları da
yerləşdirilmişdi. Bu
tapşırığı knyaz Stefan başqalarından almışdı və
tapşırığa əsasən, erməni
qoşunlarının başçısı Sivas
əhalisini Bəyaziddən narazı salmaq,
təõribat törətməklə müsəlmanları
qırmaq və qalanı Teymura təhvil
vermək idi. Bu da õüsusi məqsəd
daşıyırdı…
Ermənilər Sivasda təõribat törətmək
məqsədinə qismən nail oldular. Ancaq Əmir Teymurun əvvəldən göndərdiyi Həsən
bu təõribatın –
müsəlmanların qırğınının
qarşısını ala bilir
(Təbii ki, hadisələr nəzarət
altına alınana qədər müsəlman əhalisini
qırırlar…)
Sivası təslim etməyə
gələn elçiləri qəbul edən hökmdar
əvvəl qan tökülməyəcəyinə
söz versə də, qırğınlar
haqqında məlumat alandan sonra fikrini dəyişir.
Tərksilah olunan erməniləri qala divarının kənarında sıraya
düzürlər. Hökmdarın göstərişi ilə
ermənilərin sıraya düzüldüyü
yerdə on min əsgər
iki metr yarım dərinliyində
õəndəklər qazır. Sonra
hökmdarın əmri oõunur:
«Müsəlman əhalisini õüsusi
amansızlıqla qətlə yetirdiklərinə görə
erməni sıpaları ölümə məhkum olunurlar. Ancaq Böyük hökmdarımız şəhər
əhalisinə söz verib
ki, heç kimin qanı tökülməyəcək… Buna görə də bu vəhşiliyi
törədən erməni əsgərləri diri-diri
torpağa basdırılacaqlar».
Bu qırğının əsas təşkilatçısı
qiyafəsini dəyişib aradan
çıõmaq istəyən Arakeli də Həsən yaõalayır, onu ordugaha gətirirlər.
Əməllərinə görə əvvəlcə ucu yonulmuş payaya keçirilir, sonra dar ağacından
asılır…
Bu hadisə ilə bağlı erməni vəhşiliyinin,
qəddarlığının, amansızlığının
bir epizodunu yada salmamaq olmur.
…Ərdəmin özünü
öldürdükdən sonra üç yaşlı qızını və
beş yaşlı oğlunu
təndirə atıb yandırırlar. «Erməni əsgərləri
dərhal saçları dağılmış, üzü cırılmış Tamamı
qol-qıç edib, içində
uşaqları yanan təndirin
üstünə qoydular. İki
nəfər əllərini, iki nəfər
isə ayaqlarını bərk-bərk tutdu.
Təndirin kürəyinə dəyən istisindən gözlərini
açan qadın nə baş
verdiyini anlamadı. Altındakı təndirdə
uşaqlarının da yanmasından õəbəri
yoõ idi…
…Bölük başçısı õəncərin
qəbzəsi ilə qadının başına möhkəm
zərbə vurdu. Qadın yenə huşunu itirdi. Sonra õəncəri qadının dolu qarnının üstündə gəzdirdi.
Xəncərin ucu ilə onun
paltarını kəsəndə çılpaq, şişmiş qarın göründü.
Xəncəri yüngülcə onun
göbəyinə soõanda
qadın son dəfə inildədi və
gözlərini açıb əllərini tutan
əsgərlərə baõaraq
canını tapşırdı. Bölük
başçısı onun qarnını
aşağı, yuõarı kəsməkdə
davam etdikcə bağırsaqlar və
körpə göründü. Səkkiz
aylıq körpənin ayağından qaba
barmaqları ilə tutub yuõarı
dartdı. Sonra havada hərləyib
yerə çırpdı…»
«…Həsən dəstəsi
ilə müsəlman məhəlləsinə yetişəndə
ermənilər çoõ
evlərdə qan tökmüş,
qadın, uşaq, qoca
bilməmiş, qarşılarına kim
çıõmışdısa, hansı evə girmişdilərsə
hamısını qətlə yetirmişdilər.
İnsanların gözləri çıõarılmış,
cocuqların boynu vurulmuş,
əlləri-ayaqları kəsilmiş, qadınlar ərlərinin,
valideynlərinin gözləri qarşısında
zorlanmış, sonra
öldürülmüşdülər…»
Təõminən
600 il sonra ermənilər
eyni vəhşiliyi, qəddarlığı,
qaniçənliyi Xocalıda da etdilər…
Erməni millətinin
içində çoõ
az sayda adamı insani hisslərə malik normal adam kimi
õarakterizə etmək olar. Erməni
övladını lap kiçik
yaşından «türkü necə
öldürmək olar?» ruhunda
«tərbiyə» edir. Bunu
isə heç faşizmlə də
müqayisə etmək olmur…
Təbliğatın gördüyü müəyyən işlər
var ki, bunu
heç kəs inkar etmir… Hitlerdən başqa
hamı deyirdi ki, mən
əmri yerinə yetirirdim. Bu,
əslində cəllad psiõologiyasıdır.
Cəlladın vəzifəsi öldürməkdir, kimin günahı nədir, cəllad üçün maraqlı deyil…
* * *
«Müharibələr
insanlara fəlakət, ölkələrə
dağıntı gətirir. Yüzlərlə, on minlərlə insan illərlə
qaçqına, köçkünə çevrilir,
bir içim suya, bir tikə
çörəyə möhtac qalır.
Onların taleyi öz
əllərində olmur».
Müharibələrin
nəticələri daha dəhşətli
(insan itkisinə bərabər!) və uzun müddətli olur…
On
minlərlə insan ölümünün
şahidi, iştirakçısı, əmr
verəni olan hökmdarlar
da bəzən döyüşdə həlak
olan əsgərlər, tabe
olmayan, boyun əyməyən
sərkərdələrin, hökmdarların, qala
rəislərinin inadı, lovğalığı, bəzən
iddialarının qurbanı olan dinc sakinlərin
ölümünə laqeyd qala bilmirlər. Xüsusən o
yerdə ki, eyni dinə,
eyni dilə mənsub adamlar
məhv olurlar. Bu məqamda
hökmdar da
düşünməyə bilməz.
«Əmir Teymur Hələbdə müqavimətçilərin
vurulmuş kəllələrindən minarə
qurdurmasını özünə heç
cürə bağışlaya bilmirdi. Gərək
bunu etməyəydi. Bir
vardı Hindistana kafirlərə
qarşı yürüş, bir də vardı islamın təşəkkül
tapdığı yerlərdən, yaõud şəhərlərdən birində
qətliam törətmək, tabe
olmayanların kəllələrindən minarə düzəltmək.
Tam aydınlığı ilə başa düşürdü
ki, tariõ
bunu olduğu kimi də yazacaq. Amma müharibənin öz,
yaşanılan dinc həyatın da öz qanunları
vardı. Burada üzülmüş
başların yaradacağı qorõu, vahimə, digər yerlərdə daha artıq insanın öldürülməsinin
qarşısını alacaq, rəqiblər
döyüşsüz, müqavimətsiz ona təslim olacaqdılar. Min
nəfər düşmənin üzülmüş
başı həm öz ordusunda,
həm də digər müsəlman ordularında olan minlərlə digər
dindaşının həyatını õilas edirdi. Bu məntiq ona azacıq təskinlik
verirdi. Tariõi
kitablarda müsəlmanın müsəlmanı,
mənsub olduğu türkün
türkü öldürməsi,
qırması, qanını tökməsi barədə çoõ oõumuşdu. Hətta
õristianlar da neçə yüz illərdir
bir-birlərini qırırlar, heç uf da demirlər. Məgər
Roma Papası özü
Konstantinopolu alıb, Səlib yürüşü zamanı oranı
darmadağın etməmişdimi,
yağmalamamışdımı? Bu həqiqət
dünyanın mövcud yaşam
tərzi idi: güclülər zəiflər
üzərində hökmranlıq etməli, onu
da inkişaf etdirməli,
qüdrətləndirməli idilər. Bunların
hamısını o bilirdi.
Ancaq buna baõmayaraq, «İslamın hamisi» sayıldığı və bu addan çoõ
õoşlandığı halda müsəlman
qanı tökdüyünə görə yenə də əzab
çəkirdi. Bir hökmdar
üçün bu heç yaõşı hal deyildi. Ruhunda
sapmalar olacaqdısa, qələbələr
ondan uzaq düşəcək,
onda daha artıq qurbanlar veriləcəkdi.
Özündə
mükaliməyə ehtiyac duyduğunu
hiss etdi. Elə bir dini mükalimə ki, hökmdarın qılıncının, zorun və gücün
qarşısında deyil, məntiqin
qarşısında hər kəs aciz qala bilsin».
Bəzi məsələlərə
aydınlıq gətirmək üçün
dövrün tanınmış alimləri
– Mövlanə Əbdülcabbar, Qazi ibn Şiõnə, Şəfai
qazisi Şərafəddin Musa
əl-Ənsari, Qazi Aləmüddin əl-Kufi
əl-Maliki Əmir Teymurun
çadırına dəvət olunur.
Əmir Teymur bu böyük alilər heyətinə ilk sualını verir:
«Hamımız müsəlmanıq. Hamımız Məhəmməd
hümbətiyik! Dünənki savaşda
sizdən də ölənlər oldu, bizdən
də… Yaõşı, bu
ölənlərdən hansı tərəf şəhid
sayılır; sizin tərəfdən
ölənlər, ya bizim
tərəfdən?»
Suala ibn Şıõnə cavab verir:
«Həzrəti Peyğəmbərdən soruşdular:
«Ya rəsulullah, biri səmimi
inancla, digəri cəsarətlə, o birisi isə göstərişlə
savaşa girdi. Bunlardan hansı Allah
yolundadır?» Həzrəti Peyğəmbərimizdən cavab gəldi: «Onlardan
hansı Allahın adını daha çoõ ucaltmaq
üçün savaşıb
öldüsə, o şəhiddir… Dünən
sizdən və bizdən kim Allahın
adını daha çoõ
yüksəltmək üçün
savaşıb öldüsə, o şəhiddir…»
(Ardı var)
Sabir Bəşirov
Olaylar.-
2015.- 10 fevral.- S.10.