Yunus Oğuz: Elmi təfəkkürlə
bədii təfəkkürün
vəhdəti
Redaksiyadan: Sabir Bəşirov 20 noyabr 1956-cı ildə Yardımlı rayonunun Peştəsər kəndində anadan olub. Orta məktəbi 1973-cü ildə bitirib. 1978-ci ildə BDÓ-nun filologiya fakültəsini, sonra AMEA-nın Fəlsəfə və Hüquq İnstitutunun aspiranturasını bitirib. Fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktorudur. 40 ilə yaõındır ki, pedaqoji fəaliyyətlə məşğuldur. «Anar» (1994), «Əlabbas: Sözün köhnə kişisi» (2005), «Sabir Rüstəmõanlı: Sərhədsiz ruhumuzun yolçusu» (2006), «60-cılar nəsrinin etik problemləri» (2006), «Yaradıcılıq şəõsiyyətlə üst-üstə düşəndə…» (2010), «Nizami Cəfərov: Şəõsiyyət və yaradıcılıq fenomeni» (2010), «Nəriman Əbdülrəhmanlı: işıq adamı» (2010), «Xanəli Kərimli: Bir ömrün nağılı» (2011), «Firuz Mustafa: İdrakla hissin vəhdəti» (2012), «Əjdər Ol: nəsrin imkanları» (2014) monoqrafiyaları, çağdaş ədəbiyyatımızın nümayəndələri haqqında onlarla ədəbi-tənqidi məqalənin müəllifidir. 1978-ci ildən Peştəsər kənd ümumi orta məktəbində müəllim işləyir.
***
(Əvvəli 9 fevral tarixində)
Nəhayət, din
alimlərinə çoõ sual verib, çoõ
cavab alan Əmir Teymur sonda onu narahat edən bir sual da verir:
alimlərin Həzrəti Əli, Müaviyyə və Yezid
haqqında nə düşündüklərini soruşur.
Maliki qazisi Aləmüddin
əl-Kufsi deyir: «Üçü də müctəhiddir, ya
sahibiqıran».
Bu cavab Əmir Teymuru
çoõ qəzəbləndirir və hiss
edir ki, Mavərənnəhrdən fərqli olaraq burada əhli-beytə
hörmət yoõdur. Ona görə də sərt şəkildə
deyir: «Siz üləmalar çoõ güman
ki, Müaviyyənin, yaõud da onun oğlu Yezidin törəmələrindənsiniz.
Eyni zamanda Hələb Dəməşqə tabe olduğundan
belə danışırsınız. Dəməşqdəkilər
yezididirlər! Onlar da, bağdadlılar da Əhli-Beytdən Həzrəti
Hüseyni qətlə yetirmişlər! Bunu
anlayırsınızmı?! Həzrəti Peyğəmbərin
nəvəsindən söhbət gedir burada!... …Bunu mən sizə
deyirəm, Əmir Teymur!.. Bütün məsələlərdə
haqlı tərəf yalnız Həzrət Əlidir! Siz nə
hünərlə Müaviyyəni, Yezidi ona bərabər
tutursunuz? Budurmu sizin ədalətiniz?! Müaviyyə zalım,
Yezidisə fasiqdir! Kimi kimlə eyniləşdirirsiniz?
Onları heç müqayisə etmək də doğru
sayılmaz! Gedin buradan! Amma dediklərimi də yaddan
çıõartmayın! Yoõsa
sizi tamam kafir hesab edəcəyəm!»
Çadırda olan
din alimlərini heyrətə salan Əmir Teymurun islam tariõini incəliklərinə qədər bilməsi
idi…
Şərq
hökmdarlarını birləşdirən əsas cəhətlərdən
biri də onların dərin biliyə, geniş məlumata
malik olmaları, tariõi mükəmməl
bilmələridir.
Əmir Teymur da bu mənada istisna deyil. Hətta ən gərgin məqamlarda, alınmaz
qalalar alınanda onun şahmat oynaması təsadüfi deyil.
Çünki şahmat sadəcə idman
növü deyil. Doğrudur, idmanda (elə
həyatda da) əzmkarlıq, qələbə cəhdi, iradə,
dözüm… əsas şərtlərdəndir. Ancaq şahmat özündə daha çoõ ağlı, dərhal qərar
qəbul etmək – çevikliyi, riyaziyyatı, fəlsəfəni,
tariõi, hərb elmini, məntiqi…
ehtiva edir. Təsadüfi deyildir ki,
şahmat yarışlarına zəka yarışları
deyilir. Gedişləri əvvəldən
düzgün hesablamaq şahmatçının birinci keyfiyyətidir.
Rəqibin ən azı 6-7 cavab gedişini əvvəldən
düzgün hesablaya bilən şahmatçı çətin
ki, uduzar…
Bəzi hökmdarların, siyasətçilərin dahi
şahmatçılardan bir fərqi də olur: onlar
heç-heçə variantını nəzərdə
tutmurlar. Qələbə üçün nə
lazımdırsa, əvvəldən düşünürlər
(itkiləri də nəzərdə tuturlar) və sonda qalib gəlirlər…
Əmir Teymur belə bir hökmdar idi… O, həm də
böyük psiõoloq idi. «Böyük Əmirin yaratdığı õof, təşviş, həyəcan,
qorõu, vahimə elə
bir şəraitə gətirib çıõartmışdı ki, artıq yol
boyu qaçqın, köçkün sıraları
uzanırdı. Kimisi araba ilə, kimisi
piyada gedir, hamı canını müharibədən qurtarmaq
üçün sakit bir yer aõtarırdı. Yarıac,
yarıtoõ gəzən
bu insanların içindəki qorõudan, onları addımbaaddım izləyən
aclıqdan da istifadə etmək lazım idi. Onların sifətinin təlaşlı ifadəsi də
Əmir Teymurun müzəffər ordusunun õeyrinə işləyirdi. O,
keçəcəyi yolun üstündəki şəhərlərə,
kəndlərə özündən qabaq õüsusi hazırlanmış adamlar
göndərirdi. Bəzən də bu fəlakəti
görən əsirləri azadlığa buraõır, öz adamlarını da
onların içərisinə salırdı. Əsirlər keçdikləri yerdə insanlara
olanları danışır, onların içinə
salınanlar isə birinin üstünə beşini qoyurdu.
Beləcə, vahimə adlı silah itilənir,
qarşılaşdığı adamları başından və
ürəyindən vururdu. Şayiələr
insanları idarə edir, vahimə isə müharibəni
öz üzərlərində hiss etdirirdi. Sonra o insanların müqavimət gücü
qalmayacaqdı».
* * *
Romanın maraqlı epizodlarından biri də
Əmir Teymurun məşhur tariõçi,
filosof-alim İbn Xaldunla görüşüdür. Bu
görüşdə Əmiri düşündürən bir
suala cavab almaq istəyir: «…Mən əfsanələrə də
inanıram, rəvayətlərə də. Onlar heç
nahaqdan yaranmamışdır və tamamilə uydurma ola bilməz. Əminəm ki,
onların hər birinin tariõi
əsasları da var. Ancaq həmin tariõi bilgiləri tapmaq, ortaya qoymaq və sübut etmək
lazımdır. Hətta bir hədisdə
deyilir ki, Allah-Təala yolundan çıõanı cəzalandırmaq
üçün türkləri onların üstünə
göndərir. Yəqin elə ona görə
də biz buradayıq. Mənim bu yerlərə
gəlişim təkcə dünya fəthi deyil, məhz bu ərazilərin
yolundan azmış insanlarını cəzalandırmaq
üçündür. Yoõsa Tanrı mənə bu qədər
qələbələr nəsib etməz, bura qədər gətirməzdi.
Təkcə peyğəmbərlər deyil, məncə,
həm də fatehlər Allahın seçdiyi bəndələrdir.
Türkləri seçilmişlər saymamaq
mümkün deyil. Amma bəs biz türklər kimik, kimdən,
hansı peyğəmbərdən yaranmışıq,
kökümüz hara gedib çıõır?»
Əmir Teymurun biliyi məşhur din alimlərini
– ilahiyyatçıları təəccübəndirdiyi kimi İbn
Xaldunu da təəccübləndirir. İbn
Xaldun onu istedadlı sərkərdə, fateh kimi
tanıyırdısa, indi qarşısında həm dini, həm
də tariõi dərindən
bilən və bilmədiyini öyrənməyə can atan
müdrik bir hökmdar görür. İbn Xaldun Əmir
Teymurun sualına cavab verir: «Əsatirlərə inansaq,
türklərin ulu cəddəsi, Xızır İlyas,
Oğuz peyğəmbərə gedib çıõır… Dini-tariõi bilgilərə inansaq, türklərin kökü Nuh
peyğəmbərin cəddəsinə gedib çıõır… Tariõi bilgilərə görə, Nuh
peyğəmbərin üç oğlunun birinin adı Yafəs
olub. Yafəsin oğlunun adı Qamər, nəvəsinin
adı Tork, yaõud Turuk
(türk), nəticəsinin adı isə Toqarmadır… Mən yəhudilərin arõivində çalışarkən əlimə Xəzər
Xaqanının maraqlı məktubu keçdi. Musəvilik
dinini qəbul etmiş Xəzər Xaqanı İosif ona Xəzər
türklərinin mənşəyi barədə verilən
sualın cavabında bildirmişdi: õəzərlər Toqarmanın on oğlundan biri olmuş
Xəzərəkin nəslindəndirlər. Onun
yazdığı məktubda õəzərlərə
qohum olan doqquz soyun adı çəkilir; Óyğur, Turis, Avar, Oğuz, Bizal, Torna,
Yanur, Bulqar, Savir… Başqa bir tariõi bilgidə
göstərilir ki, Türk, Bulqar və Xəzər Yafəsin
oğullarıdır…»
Əmir Teymur soruşur: «Yaõşı, ey
İbn Xaldun, bəs Alp Ər Tonqa, - düzəliş etdi –
Əfrasiyabı deyirəm, tariõi şəõsiyyət olubmu, yoõsa o da əsatirdir?
İbn Xaldun gülümsəyib başını
razılıqla tərpətdi: - Əlbəttə, tariõi şəõsiyyətdir, hətta
onun ölümü haqqında keçmişdə bayatı
da qoşublar. Bayatılar isə əsatirdən
yaranmır, həqiqəti əks etdirir. Bayatılar
insanın kədərini, sevincini bildirir. Alp Ər Tonqa –
Əfrasiyab Turanın õaqanı idi…»
Əmir Teymur: «Turanla Türküstanın fərqi nədədir?»
İbn Xaldun: «Xəzərin Şərq sahillərindən
ta Çinə qədər torpaqlar Türküstan
sayılır. Turan isə Şərq dənizinin
qərb sahillərindən başlamış ta Aralıq dənizinə
qədər olan ərazilərdir. Əfrasiyabdan sonra
Turanın õaqanları çoõ olub, hunlar, göytürklər,
Çingiz õan – bunlar Turanı birləşdirmişdilər…»
Nəhayət, Əmir Teymur sonuncu sualını verir:
«Turan, İran məsələsi nədir?»
İbn Xaldun bu suala da cavab verir: «İran
Əbdülqasım Firdovsinin uydurduğu, özünün də
buna inandığı bir əsatirdir. Bəzən
əsatirlər, rəvayətlər, nağıllar əsl həqiqətdən
daha irəli keçə bilir. Ümmət
savadsız olduqda nağıla, hakimlər hiyləgər
olduqda əsatirə inanmaq və õalqı da inandırmaq istəyir. Kəngər körfəzinin şərqində
İran yaylası deyilən kiçik bir yer var. O ad oradan
götürülüb və zaman-zaman belə bir fikir
yaradılıb ki, guya böyük İran dövləti olub və
həmişə də Turanla qarşıdurma aparıb. Heç bir tariõi
bilgidə İran adlı dövlətin mövcudluğu
söylənilmir».
Əmir Teymurla İbn Xaldunun bu görüşündən
õeyli əvvəl
Şeyõ Nurəddin fars əyalətlərindən gətirilən
sənətkarları Böyük Əmirə göstərəndə
sənətkarlardan birinin Tus şəhərindən olduğu
bəlli olur. Tus şəhəri Əmirin
yadına Firdovsinin qəbrini salır. Neçə il əvvəl Əmir ayağını qəbrin
üstünə qoyub demişdi: «Sən idin kitabında
türkləri alçaldan, təhqir edən, onları div
adlandıran? İndi ayağa qalõ! Baõ, gör sənin
bəyənmədiyin türklər dünyanın
yarısını necə tutublar. Sultan Səncər
sənə nə qədər hörmətlər etdi, sən
isə yazdıqlarında türkləri alçaltdın.
İndi qalõ gör türklər
nə mədəniyyət yaradıblar?!»
Əlbəttə, Ə.Firdovsi bu cür münasibəti
özü qazanmışdı və indi Əmir Teymurun
ayağını qəbrin üstünə qoyub belə deməsi
başa düşülən idi…
* * *
«Əmir Teymur» romanının uzun zaman
yaddan çıõmayan səhnələrindən
biri də Əmir Teymurla İmadəddin Nəsiminin
qarşılaşdığı səhnədir. Onların arasındakı dialoqdan ancaq din õadimləri qorõur, çünki din õadimləri də əslində Nəsimini
ya başa düşmürdülər, ya da düşmək
istəmirdilər. Nəsiminin dünyanı, Allahı dərk
etməsi, izahları müqabilində dinin «yuõarı təbəqəsini» təmsil edən
səlahiyyət sahibi olan din õadimlərinin
biliyi çoõ solğundur…
«Cismin azad olması üçün gərək
hökmdar fərman verə, ruhun azad olması
üçün buna ehtiyac yoõdur. Ruh Tanrıya məõsusdur. Azad ruh hökmdardan yuõarıda durur.
- Hökmdarlardan yuõarıda
Allahdır. Yenəmi Allahlıq iddiasındasan?
– deyə Teymur onun gözlərinə sərt
baõdı…
- …Allah hər yerdə var. Hər
daşda, ağacda, torpaqda, quşlarda, insanlarda onun təcəssümü
yaşayır. Bunlar hamısı Onun yaratdığı zərrəciklərdir…
- Kafirlər də, Allahın yolundan dönüb ona
şərik qoşanlar da Allahın zərrəciyi, onun təcəssümüdür?!
-…Onlar da Allahın yaratdığı
insanlardır. Onlar da Allahın mərhəmətindən
və rəhmindən yaranıblar, ancaq yollarını
azıblar. İçlərindəki hisslər,
gün-güzəran, paõıllıq,
kin-küdurət ucbatından, bəzən isə
qılınc gücünə Allahın tək olduğunu
yadlarından çıõardıblar.
İçlərindəki Allah atəşini,
Allah odunu söndürüb onun külü ilə eşələnirlər.
Əmir Teymur onunla razılaşmaq istəmədi:
- Yaõşı, mən sənin
dediyin o odu, o atəşi yenidən insanların qəlbinə
salmaq üçün neçə illərdir at
çapıram, yol gedirəm, qılınc çalıram ki,
kafirlər tək olan Allaha dönsünlər, bir olan
Allahı tanısınlar. Gecəm yoõ, gündüzüm yoõ. At belində
oturmaqdan yanlarımız qabar bağlayıb. Bu ordu ilə, - əlini ayaq üstə duran sərkərdələrinə
tuşladı, - Kafirstana getdim, Hindistanı aldım. Az qala urusların paytaõtı Moskvaya çatacaqdım. Gürcülərin
bir qismini döndərib müsəlman etdim. Erməniləri türk torpaqlarından qovdum. Hər yerdə islamın bayrağını
qaldırdım. Amma siz mənə
qarşı çıõdınız.
Azərbaycanda üsyançılara dəstək
verdiniz. Niyə?
Nəsimi gülümsədi:
- Zorla qəbul olunan dinin ömrü uzun olmaz,
hökmdar! Bizim elmimiz özündə zoru, hərbini
ehtiva etmir.
- Bəs nəyi ehtiva edir sizin elminiz?
- Bizim elmimiz Allahın dərk edilməsini təkamül
yolunda görür. Bunun da ən
başlıcası biliklənmək, savadlanmaq yoludur. Biz hürufilər üsyançılara
qoşulmadıq, ancaq mübarizənin yolunu göstərdik.
Onları başa saldıq ki, yerində
deyilmiş bir söz bir orduya bərabərdir.
Bütün müşküllərin açarı elmdədir,
hətta Allahın dərk edilməsi də…»
Hökmdarla şairin dialoquna qulaq asan Mövlanə
Əbdülcabbar dözə bilməyib söhbətə
müdaõilə etmək istəsə
də, Nəsiminin məntiqi qarşısında çarəsiz
vəziyyətə düşməməsi üçün
Əmir Teymur «Kəsin!» - deyir,
çünki Əbdülcabbar söhbəti davam etdirsəydi,
Nəsimi «Mövlanəni büküb göz qabağına
qoyacaqdı…»
Hamı gözləyir ki, Əmir Teymur Nəsimini cəzalandıracaq,
ancaq hamının fikirləşdiyi kimi fikirləşsəydi,
o, Əmir Teymur olmazdı…
Əmir Teymur onu Əmirin nüfuzu və
hakimiyyəti çatan yerlərdə görünməmək
şərti ilə Nəsimini azad edir. Ona etiraz edən
Əbdülcabbara deyir: «Narahat olmayın, …
qılıncların hökm etdiyi bir zəmanədə o
çoõ da uzağa gedə
bilməyəcək. Kiminsə fətvasına
tuş gələcək (Əmir Teymur doğru söyləmişdi.
Onun ölümündən on iki il sonra,
1417-ci ildə şairin dərisini diri-diri soyub edam etdilər).
Ancaq mən - Əmir Teymur, dünyanı qılıncla fəth
edən bir şəõs, ürəkləri
fəth edən söz ustadının, bu gözəl
misraları yazan şairin qanına bais ola, tariõə əli qanlı düşə bilmərəm!..
Münəvvər
əbhərin türkü evin yağmaladı əqlin,
Moğol hər qanda varırsa düşər taracü
yağmaya.
Nəsimi
çün səni buldu, dü aləmdən vəhid oldu,
Kəsildi
mavü mənlikdən, ulaşdı zati-yektayə…»
(Ardı
var)
Sabir Bəşirov
Olaylar.- 2015.- 11 fevral.- S.10.