Yunus Oğuz: Elmi təfəkkürlə

bədii təfəkkürün vəhdəti

 

Redaksiyadan: Sabir Bəşirov 20 noyabr 1956-cı ildə Yardımlı rayonunun Peştəsər kəndində anadan olub. Orta məktəbi 1973-cü ildə bitirib. 1978-ci ildə BDÓ-nun filologiya fakültəsini, sonra AMEA-nın Fəlsəfə və Hüquq İnstitutunun aspiranturasını bitirib. Fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktorudur. 40 ilə yaõındır ki, pedaqoji fəaliyyətlə məşğuldur. «Anar» (1994), «Əlabbas: Sözün köhnə kişisi» (2005), «Sabir Rüstəmõanlı: Sərhədsiz ruhumuzun yolçusu» (2006), «60-cılar nəsrinin etik problemləri» (2006), «Yaradıcılıq şəõsiyyətlə üst-üstə düşəndə…» (2010), «Nizami Cəfərov: Şəõsiyyət və yaradıcılıq fenomeni» (2010), «Nəriman Əbdülrəhmanlı: işıq adamı» (2010), «Xanəli Kərimli: Bir ömrün nağılı» (2011), «Firuz Mustafa: İdrakla hissin vəhdəti» (2012), «Əjdər Ol: nəsrin imkanları» (2014) monoqrafiyaları, çağdaş ədəbiyyatımızın nümayəndələri haqqında onlarla ədəbi-tənqidi məqalənin müəllifidir. 1978-ci ildən Peştəsər kənd ümumi orta məktəbində müəllim işləyir.

 

***

 

(Əvvəli 9 fevral tarixində)

 

Nəhayət, din alimlərinə çoõ sual verib, çoõ cavab alan Əmir Teymur sonda onu narahat edən bir sual da verir: alimlərin Həzrəti Əli, Müaviyyə və Yezid haqqında nə düşündüklərini soruşur.

Maliki qazisi Aləmüddin əl-Kufsi deyir: «Üçü də müctəhiddir, ya sahibiqıran».

Bu cavab Əmir Teymuru çoõ qəzəbləndirir və hiss edir ki, Mavərənnəhrdən fərqli olaraq burada əhli-beytə hörmət yoõdur. Ona görə də sərt şəkildə deyir: «Siz üləmalar çoõ güman ki, Müaviyyənin, yaõud da onun oğlu Yezidin törəmələrindənsiniz. Eyni zamanda Hələb Dəməşqə tabe olduğundan belə danışırsınız. Dəməşqdəkilər yezididirlər! Onlar da, bağdadlılar da Əhli-Beytdən Həzrəti Hüseyni qətlə yetirmişlər! Bunu anlayırsınızmı?! Həzrəti Peyğəmbərin nəvəsindən söhbət gedir burada!... …Bunu mən sizə deyirəm, Əmir Teymur!.. Bütün məsələlərdə haqlı tərəf yalnız Həzrət Əlidir! Siz nə hünərlə Müaviyyəni, Yezidi ona bərabər tutursunuz? Budurmu sizin ədalətiniz?! Müaviyyə zalım, Yezidisə fasiqdir! Kimi kimlə eyniləşdirirsiniz? Onları heç müqayisə etmək də doğru sayılmaz! Gedin buradan! Amma dediklərimi də yaddan çıõartmayın! Yoõsa sizi tamam kafir hesab edəcəyəm!»

Çadırda olan din alimlərini heyrətə salan Əmir Teymurun islam tariõini incəliklərinə qədər bilməsi idi…

Şərq hökmdarlarını birləşdirən əsas cəhətlərdən biri də onların dərin biliyə, geniş məlumata malik olmaları, tariõi mükəmməl bilmələridir.

Əmir Teymur da bu mənada istisna deyil. Hətta ən gərgin məqamlarda, alınmaz qalalar alınanda onun şahmat oynaması təsadüfi deyil. Çünki şahmat sadəcə idman növü deyil. Doğrudur, idmanda (elə həyatda da) əzmkarlıq, qələbə cəhdi, iradə, dözüm… əsas şərtlərdəndir. Ancaq şahmat özündə daha çoõ ağlı, dərhal qərar qəbul etmək – çevikliyi, riyaziyyatı, fəlsəfəni, tariõi, hərb elmini, məntiqi… ehtiva edir. Təsadüfi deyildir ki, şahmat yarışlarına zəka yarışları deyilir. Gedişləri əvvəldən düzgün hesablamaq şahmatçının birinci keyfiyyətidir. Rəqibin ən azı 6-7 cavab gedişini əvvəldən düzgün hesablaya bilən şahmatçı çətin ki, uduzar…

Bəzi hökmdarların, siyasətçilərin dahi şahmatçılardan bir fərqi də olur: onlar heç-heçə variantını nəzərdə tutmurlar. Qələbə üçün nə lazımdırsa, əvvəldən düşünürlər (itkiləri də nəzərdə tuturlar) və sonda qalib gəlirlər…

Əmir Teymur belə bir hökmdar idi… O, həm də böyük psiõoloq idi. «Böyük Əmirin yaratdığı õof, təşviş, həyəcan, qorõu, vahimə elə bir şəraitə gətirib çıõartmışdı ki, artıq yol boyu qaçqın, köçkün sıraları uzanırdı. Kimisi araba ilə, kimisi piyada gedir, hamı canını müharibədən qurtarmaq üçün sakit bir yer aõtarırdı. Yarıac, yarıtoõ gəzən bu insanların içindəki qorõudan, onları addımbaaddım izləyən aclıqdan da istifadə etmək lazım idi. Onların sifətinin təlaşlı ifadəsi də Əmir Teymurun müzəffər ordusunun õeyrinə işləyirdi. O, keçəcəyi yolun üstündəki şəhərlərə, kəndlərə özündən qabaq õüsusi hazırlanmış adamlar göndərirdi. Bəzən də bu fəlakəti görən əsirləri azadlığa buraõır, öz adamlarını da onların içərisinə salırdı. Əsirlər keçdikləri yerdə insanlara olanları danışır, onların içinə salınanlar isə birinin üstünə beşini qoyurdu. Beləcə, vahimə adlı silah itilənir, qarşılaşdığı adamları başından və ürəyindən vururdu. Şayiələr insanları idarə edir, vahimə isə müharibəni öz üzərlərində hiss etdirirdi. Sonra o insanların müqavimət gücü qalmayacaqdı».

* * *

Romanın maraqlı epizodlarından biri də Əmir Teymurun məşhur tariõçi, filosof-alim İbn Xaldunla görüşüdür. Bu görüşdə Əmiri düşündürən bir suala cavab almaq istəyir: «…Mən əfsanələrə də inanıram, rəvayətlərə də. Onlar heç nahaqdan yaranmamışdır və tamamilə uydurma ola bilməz. Əminəm ki, onların hər birinin tariõi əsasları da var. Ancaq həmin tariõi bilgiləri tapmaq, ortaya qoymaq və sübut etmək lazımdır. Hətta bir hədisdə deyilir ki, Allah-Təala yolundan çıõanı cəzalandırmaq üçün türkləri onların üstünə göndərir. Yəqin elə ona görə də biz buradayıq. Mənim bu yerlərə gəlişim təkcə dünya fəthi deyil, məhz bu ərazilərin yolundan azmış insanlarını cəzalandırmaq üçündür. Yoõsa Tanrı mənə bu qədər qələbələr nəsib etməz, bura qədər gətirməzdi. Təkcə peyğəmbərlər deyil, məncə, həm də fatehlər Allahın seçdiyi bəndələrdir. Türkləri seçilmişlər saymamaq mümkün deyil. Amma bəs biz türklər kimik, kimdən, hansı peyğəmbərdən yaranmışıq, kökümüz hara gedib çıõır

Əmir Teymurun biliyi məşhur din alimlərini – ilahiyyatçıları təəccübəndirdiyi kimi İbn Xaldunu da təəccübləndirir. İbn Xaldun onu istedadlı sərkərdə, fateh kimi tanıyırdısa, indi qarşısında həm dini, həm də tariõi dərindən bilən və bilmədiyini öyrənməyə can atan müdrik bir hökmdar görür. İbn Xaldun Əmir Teymurun sualına cavab verir: «Əsatirlərə inansaq, türklərin ulu cəddəsi, Xızır İlyas, Oğuz peyğəmbərə gedib çıõır… Dini-tariõi bilgilərə inansaq, türklərin kökü Nuh peyğəmbərin cəddəsinə gedib çıõır… Tariõi bilgilərə görə, Nuh peyğəmbərin üç oğlunun birinin adı Yafəs olub. Yafəsin oğlunun adı Qamər, nəvəsinin adı Tork, yaõud Turuk (türk), nəticəsinin adı isə Toqarmadır… Mən yəhudilərin arõivində çalışarkən əlimə Xəzər Xaqanının maraqlı məktubu keçdi. Musəvilik dinini qəbul etmiş Xəzər Xaqanı İosif ona Xəzər türklərinin mənşəyi barədə verilən sualın cavabında bildirmişdi: õəzərlər Toqarmanın on oğlundan biri olmuş Xəzərəkin nəslindəndirlər. Onun yazdığı məktubda õəzərlərə qohum olan doqquz soyun adı çəkilir; Óyğur, Turis, Avar, Oğuz, Bizal, Torna, Yanur, Bulqar, Savir… Başqa bir tariõi bilgidə göstərilir ki, Türk, Bulqar və Xəzər Yafəsin oğullarıdır…»

Əmir Teymur soruşur: «Yaõşı, ey İbn Xaldun, bəs Alp Ər Tonqa, - düzəliş etdi – Əfrasiyabı deyirəm, tariõi şəõsiyyət olubmu, yoõsa o da əsatirdir?

İbn Xaldun gülümsəyib başını razılıqla tərpətdi: - Əlbəttə, tariõi şəõsiyyətdir, hətta onun ölümü haqqında keçmişdə bayatı da qoşublar. Bayatılar isə əsatirdən yaranmır, həqiqəti əks etdirir. Bayatılar insanın kədərini, sevincini bildirir. Alp Ər Tonqa – Əfrasiyab Turanın õaqanı idi…»

Əmir Teymur: «Turanla Türküstanın fərqi nədədir

İbn Xaldun: «Xəzərin Şərq sahillərindən ta Çinə qədər torpaqlar Türküstan sayılır. Turan isə Şərq dənizinin qərb sahillərindən başlamış ta Aralıq dənizinə qədər olan ərazilərdir. Əfrasiyabdan sonra Turanın õaqanları çoõ olub, hunlar, göytürklər, Çingiz õan – bunlar Turanı birləşdirmişdilər…»

Nəhayət, Əmir Teymur sonuncu sualını verir: «Turan, İran məsələsi nədir

İbn Xaldun bu suala da cavab verir: «İran Əbdülqasım Firdovsinin uydurduğu, özünün də buna inandığı bir əsatirdir. Bəzən əsatirlər, rəvayətlər, nağıllar əsl həqiqətdən daha irəli keçə bilir. Ümmət savadsız olduqda nağıla, hakimlər hiyləgər olduqda əsatirə inanmaq və õalqı da inandırmaq istəyir. Kəngər körfəzinin şərqində İran yaylası deyilən kiçik bir yer var. O ad oradan götürülüb və zaman-zaman belə bir fikir yaradılıb ki, guya böyük İran dövləti olub və həmişə də Turanla qarşıdurma aparıb. Heç bir tariõi bilgidə İran adlı dövlətin mövcudluğu söylənilmir».

Əmir Teymurla İbn Xaldunun bu görüşündən õeyli əvvəl Şeyõ Nurəddin fars əyalətlərindən gətirilən sənətkarları Böyük Əmirə göstərəndə sənətkarlardan birinin Tus şəhərindən olduğu bəlli olur. Tus şəhəri Əmirin yadına Firdovsinin qəbrini salır. Neçə il əvvəl Əmir ayağını qəbrin üstünə qoyub demişdi: «Sən idin kitabında türkləri alçaldan, təhqir edən, onları div adlandıran? İndi ayağa qalõ! Baõ, gör sənin bəyənmədiyin türklər dünyanın yarısını necə tutublar. Sultan Səncər sənə nə qədər hörmətlər etdi, sən isə yazdıqlarında türkləri alçaltdın. İndi qalõ gör türklər nə mədəniyyət yaradıblar?

Əlbəttə, Ə.Firdovsi bu cür münasibəti özü qazanmışdı və indi Əmir Teymurun ayağını qəbrin üstünə qoyub belə deməsi başa düşülən idi…

* * *

«Əmir Teymur» romanının uzun zaman yaddan çıõmayan səhnələrindən biri də Əmir Teymurla İmadəddin Nəsiminin qarşılaşdığı səhnədir. Onların arasındakı dialoqdan ancaq din õadimləri qorõur, çünki din õadimləri də əslində Nəsimini ya başa düşmürdülər, ya da düşmək istəmirdilər. Nəsiminin dünyanı, Allahı dərk etməsi, izahları müqabilində dinin «yuõarı təbəqəsini» təmsil edən səlahiyyət sahibi olan din õadimlərinin biliyi çoõ solğundur…

«Cismin azad olması üçün gərək hökmdar fərman verə, ruhun azad olması üçün buna ehtiyac yoõdur. Ruh Tanrıya məõsusdur. Azad ruh hökmdardan yuõarıda durur.

- Hökmdarlardan yuõarıda Allahdır. Yenəmi Allahlıq iddiasındasan?deyə Teymur onun gözlərinə sərt baõdı…

- …Allah hər yerdə var. Hər daşda, ağacda, torpaqda, quşlarda, insanlarda onun təcəssümü yaşayır. Bunlar hamısı Onun yaratdığı zərrəciklərdir…

- Kafirlər də, Allahın yolundan dönüb ona şərik qoşanlar da Allahın zərrəciyi, onun təcəssümüdür?!

-…Onlar da Allahın yaratdığı insanlardır. Onlar da Allahın mərhəmətindən və rəhmindən yaranıblar, ancaq yollarını azıblar. İçlərindəki hisslər, gün-güzəran, paõıllıq, kin-küdurət ucbatından, bəzən isə qılınc gücünə Allahın tək olduğunu yadlarından çıõardıblar. İçlərindəki Allah atəşini, Allah odunu söndürüb onun külü ilə eşələnirlər.

Əmir Teymur onunla razılaşmaq istəmədi:

- Yaõşı, mən sənin dediyin o odu, o atəşi yenidən insanların qəlbinə salmaq üçün neçə illərdir at çapıram, yol gedirəm, qılınc çalıram ki, kafirlər tək olan Allaha dönsünlər, bir olan Allahı tanısınlar. Gecəm yoõ, gündüzüm yoõ. At belində oturmaqdan yanlarımız qabar bağlayıb. Bu ordu ilə, - əlini ayaq üstə duran sərkərdələrinə tuşladı, - Kafirstana getdim, Hindistanı aldım. Az qala urusların paytaõtı Moskvaya çatacaqdım. Gürcülərin bir qismini döndərib müsəlman etdim. Erməniləri türk torpaqlarından qovdum. Hər yerdə islamın bayrağını qaldırdım. Amma siz mənə qarşı çıõdınız. Azərbaycanda üsyançılara dəstək verdiniz. Niyə?

Nəsimi gülümsədi:

- Zorla qəbul olunan dinin ömrü uzun olmaz, hökmdar! Bizim elmimiz özündə zoru, hərbini ehtiva etmir.

- Bəs nəyi ehtiva edir sizin elminiz?

- Bizim elmimiz Allahın dərk edilməsini təkamül yolunda görür. Bunun da ən başlıcası biliklənmək, savadlanmaq yoludur. Biz hürufilər üsyançılara qoşulmadıq, ancaq mübarizənin yolunu göstərdik. Onları başa saldıq ki, yerində deyilmiş bir söz bir orduya bərabərdir. Bütün müşküllərin açarı elmdədir, hətta Allahın dərk edilməsi də…»

Hökmdarla şairin dialoquna qulaq asan Mövlanə Əbdülcabbar dözə bilməyib söhbətə müdaõilə etmək istəsə də, Nəsiminin məntiqi qarşısında çarəsiz vəziyyətə düşməməsi üçün Əmir Teymur «Kəsin - deyir, çünki Əbdülcabbar söhbəti davam etdirsəydi, Nəsimi «Mövlanəni büküb göz qabağına qoyacaqdı…»

Hamı gözləyir ki, Əmir Teymur Nəsimini cəzalandıracaq, ancaq hamının fikirləşdiyi kimi fikirləşsəydi, o, Əmir Teymur olmazdı…

Əmir Teymur onu Əmirin nüfuzu və hakimiyyəti çatan yerlərdə görünməmək şərti ilə Nəsimini azad edir. Ona etiraz edən Əbdülcabbara deyir: «Narahat olmayın, … qılıncların hökm etdiyi bir zəmanədə o çoõ da uzağa gedə bilməyəcək. Kiminsə fətvasına tuş gələcək (Əmir Teymur doğru söyləmişdi. Onun ölümündən on iki il sonra, 1417-ci ildə şairin dərisini diri-diri soyub edam etdilər). Ancaq mən - Əmir Teymur, dünyanı qılıncla fəth edən bir şəõs, ürəkləri fəth edən söz ustadının, bu gözəl misraları yazan şairin qanına bais ola, tariõə əli qanlı düşə bilmərəm!..

 

Münəvvər əbhərin türkü evin yağmaladı əqlin,

Moğol hər qanda varırsa düşər taracü yağmaya.

 

Nəsimi çün səni buldu, dü aləmdən vəhid oldu,

Kəsildi mavü mənlikdən, ulaşdı zati-yektayə…»

 

(Ardı var)

 

Sabir Bəşirov

 

Olaylar.- 2015.- 11 fevral.- S.10.