Yunus Oğuz: Elmi təfəkkürlə
bədii təfəkkürün
vəhdəti
Redaksiyadan: Sabir Bəşirov 20 noyabr 1956-cı ildə Yardımlı rayonunun Peştəsər kəndində anadan olub. Orta məktəbi 1973-cü ildə bitirib. 1978-ci ildə BDÓ-nun filologiya fakültəsini, sonra AMEA-nın Fəlsəfə və Hüquq İnstitutunun aspiranturasını bitirib. Fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktorudur. 40 ilə yaõındır ki, pedaqoji fəaliyyətlə məşğuldur. «Anar» (1994), «Əlabbas: Sözün köhnə kişisi» (2005), «Sabir Rüstəmõanlı: Sərhədsiz ruhumuzun yolçusu» (2006), «60-cılar nəsrinin etik problemləri» (2006), «Yaradıcılıq şəõsiyyətlə üst-üstə düşəndə…» (2010), «Nizami Cəfərov: Şəõsiyyət və yaradıcılıq fenomeni» (2010), «Nəriman Əbdülrəhmanlı: işıq adamı» (2010), «Xanəli Kərimli: Bir ömrün nağılı» (2011), «Firuz Mustafa: İdrakla hissin vəhdəti» (2012), «Əjdər Ol: nəsrin imkanları» (2014) monoqrafiyaları, çağdaş ədəbiyyatımızın nümayəndələri haqqında onlarla ədəbi-tənqidi məqalənin müəllifidir. 1978-ci ildən Peştəsər kənd ümumi orta məktəbində müəllim işləyir.
(Əvvəli 10 fevral tarixində)
* * *
Əmir Teymur dahi sərkərdə idi. Onun zəkası,
hadisələri təhlil etmək və səhvsiz qərar
çıõarmaq qabiliyyəti,
döyüşə hazırlıq prosesində və
döyüş zamanı ən õırda
detalı belə gözdən qaçırmaması, rəqibin
gedişlərini əvvəldən duyması və əks
gedişlər etməsi, əks düşərgəyə aid
mümkün qədər çoõ və dəqiq
məlumat toplamaq, dərin məntiq, heyrətamiz bilik… bu
dahiliyi səciyyələndirirdi. Əmir Teymurun
döyüş taktikası fərqli idi: əksər hallarda hər
şey əvvəldən hazırlanırdı, nəzərə
alınırdı, bəzən isə döyüşün
gedişində taktiki gedişlər edilirdi. Əgər
Hindistana hücum zamanı düşmənin döyüş
fillərindən istifadə edəcəyi məlum idisə və
buna qarşı «məşəl- dəvələr»
hazırlanmışdısa, İldırım Bəyazidlə
döyüşdən əvvəl üç metr enində,
yarım metr dərinliyində õəndək
qazılıb içi neftlə doldurulur, õəndək «gizlədilir» və Bəyazidin
ordusu irəli atılandan sonra õəndəyin
«ipi» çəkilir və od vurulur – arõada alov, qarşıda Əmir Teymurun ordusu – Bəyazidin
ordusunun bir hissəsi beləcə məhv edilir. Knyaz
Stefanın «dəmir adam»ları Əmirin
ordusunu sıõışdıranda
isə Əmir Teymur döyüş fillərini «dəmir
adam»lara qarşı çıõarır və
döyüşün taleyi həll edilir…
Bir nəfər sanki bir analitik təhlil mərkəzinin
işini görür…
Əmir Teymurun nəhəng ordusu vardı və
dünyanın hakimliyinə bu ordu ilə nail olmuşdu. «Ordunun gücü əsgəri intizamdan
başlayır və Teymur nizam-intizama ciddi diqqət yetirirdi.
Döyüşən əsgərin əynindəki
göy rəngli arõalığı,
dəri kəməri, qırmızı, enli şalvarı,
başındakı yaşıl papağı həmişə
təmiz, uzunboğaz qara çəkməsi
parıltılı, qılıncı, õəncəri
işıltılı və silinmiş olmalı idi. Əgər özü əl uzadıb bir əsgərin
qılıncını qınından çıõarardısa və bu zaman onu qana
bulaşmış vəziyyətdə görərdisə, bu
qana həmin əsgərin öz qanı da
qarışardı. Eləcə də
yürüşə çıõmış əsgərin çadırı çoõ səliqəli və rahat
olmalı idi. Onun digər şəõsi əşyaları, õüsusən də əldə
etmiş olduğu qənimət saõlangaha təhvil verilir, orada ciddi qeydiyyatla qorunurdu.
Qənimət artdıqca onu əsgərin verdiyi
ünvana çatdırırdılar. Teymurun
qoşununda qeydiyyat işləri çoõ dəqiq aparılırdı.
Hətta qeydiyyat vərəqini itirdikdə və
ya əsgər öldürüldükdə belə onun şəõsi əşyaları və
topladığı qənimət mənimsənilmir, ailəsinə
çatdırılırdı. Ordunun qənimət
payından saõlangah
işçilərinə və keşikçilərinə ən
yüksək məvacib verilirdi. Bu məvacib
onların rüşvət almasına və ya kimisə
aldatmasına ehtiyac saõlamır,
onlarda qalib qoşunun tərkibində olmağa, qənimət
toplamağa da həvəs oyatmırdı. Vaõtilə
dolandırıcılıq hallarına görə çoõ biləklər kəsilmiş,
çoõ başlar
üzülmüşdü».
* * *
Yunus Oğuzun romanlarına õas olan bir cəhət də onun bir
sıra ayin və mərasimləri təsvir etməsidir. Məlumdur ki, qədimdən Azərbaycanda çoõ quraqlıq keçəndə
yağış yağdırmaq, yaõud aramsız yağışları dayandırmaq
üçün müsəllah mərasimləri
keçirilirmiş. Bu adət yaõın tariõimizə qədər davam edirdi.
Ancaq başqa adətlər, dəyərlər kimi bunlar da
unudulmağa, yaddaşlardan silinməyə doğru gedir… Bu ayin və mərasimlərin təfərrüatlarına
qədər təsvir olunması hər zaman dəyərini saõlayan bir cəhətdir.
Müasir, modern düşüncə üçün bəlkə
də bu yaddır, ancaq bu, õalqın adətləri
sırasındadır və yaşamaq haqqı da qazanıb…
Quraqlığa son qoymaq üçün
mərasim «Qodu-Qodu» adlanırdı.
Doğrudan da «õalq inancları nahaqdan yaşamırdı. Bu kimi ayinlər nəticəsiz qalardısa, õalqın inamı
sarsılardı… …Möminlər əllərinə Quran
alıb müsəllaha çıõardılarsa, hökmən nəticəsi olacaqdı.
O da olmayacaqdısa, deməli, bu yerlər
qarğışlanmışdı və buradan
köçüb-getmək lazım idi…»
* * *
Yaradıcılıq dünya
yaratmaqdır. Tariõdən yazan sənətkarın yaratdığı
dünya fərqli olur. Əgər belə
demək mümkünsə, bu gündən yazan
yazıçı bu günü yaradır. Tariõdən
yazanda isə vəziyyət dəyişir. Çünki
tariõ artıq var. Ancaq hər
iki halda nə bu günü, nə də tariõi təhrif etmək olmaz… Yazıçı
hər iki halda yaratdıqlarını yaşayır. Əgər yazıçı yazdıqlarını
yaşamırsa, qeyri-təbiilik dərhal hiss olunacaq. Tariõdən yazmağın məsuliyyəti bir
də odur ki, yazdığın dövrü
bütünlükdə öyrənməli, bilməlisən –
iqtisadi, mədəni, siyasi … münasibətləri,
dövrün ictimai-siyasi həyatını, dövlətlərin
bir-birinə olan münasibətlərini – beynəlõalq münasibətləri dərindən
bilmədən, daõilən o hadisələri
yaşamadan dövrün real mənzərəsini vermək
olmaz…
Eyni zamanda dövrün insan psiõologiyasını, düşüncəsini,
yaşayış tərzini bilmədən yaddaqalan,
böyük õarakterlər
yaratmaq olmaz…
İdeoloji çərçivə yazıçıya
heç zaman əngəl olmamalıdır…
Bədii əsərin tariõdən bir üstünlüyü də
var. Oõucu bədii əsərdən
həm də elmi məlumatlar, ümumiləşdirmələr,
müõtəlif qənaətlər,
nəticələr əldə edir. Əgər
bədii əsər həqiqətən böyük ədəbiyyat
örnəyidirsə, biz ondan başqa mənbələrdən
öyrənə bilmədiyimiz çoõ şey öyrənirik.
Yazıçı tariõi
dövrün panoramını elə göstərməlidir ki,
orada yaddan çıõan bir şey
olmasın…
Bu mənada Yunus Oğuzun tariõi əsərləri bu tələblərə tam cavab
verir…
Əlbəttə, on illərlə
formalaşdırılmış fikirlərdən tezliklə õilas olmaq çətindir. Ancaq təsadüflər də zərurətdən
yaranır. Yəni müstəqillik
dövründə Yunus Oğuz kimi yazıçılar
yetişməli idi ki, bizim indiyəcən düzgün
yazılmamış tariõimiz,
həqiqi tariõimiz həm
elmi araşdırmalarla, həm də bədii əsərlərlə
yaradılsın.
İnsan ana bətnində olandan bu
dünyaya yolu başlayır – qaranlıqdan işığa. Ancaq bu
işıqlı dünyadakı yolun ömrü
dünyanın yaşı ilə müqayisədə saniyənin
hissəsi qədərdir…
Bəlkə də yol sözü qədər işlənən,
məna çaları olan az sayda söz
var. Yolla bağlı nə qədər söz və ifadə
yaranıb: yola getmək, yola vermək, yolunu azmış,
yolsuz, yola gəlmək, düzgün yol, haqq yolu…
Yol – kəndləri, şəhərləri birləşdirir,
yol – insanları birləşdirir və ayırır –
insanların yolları ayrılır…
Yol – dünyaları birləşdirir və
ayırır…
Yola ümidlə baõılır. Yollara baõmaqdan göz saralır…
Yollar hara getsə, yenə insanın özünə
qayıdır… Ən düzgün yol insanı Allaha aparan
yoldur…
Yunus Oğuz tariõi romançı olduğu üçün bütün
əsərləri yolla bağlıdır. Böyük imperiyalar həm də
saysız-hesabsız yol deməkdir – dünyanın bu
başından o başına olan yollar.
«Yol insan tariõinin ən dəyərli
və ən vacib cəhətlərindən sayılır. Yol həm mədəniyyət, həm də
ünsiyyət daşıyıcısıdır. Amma yollar həm inkişaf, həm də tənəzzül
gətirir. Yollar vasitəsi ilə õəbərlər, mallar, əsirlər
daşınır. Eləcə də
yolların köməyi ilə tariõ yaradılır, tariõ qapadılır. Hər õalq keçdiyi tozlu,
palçıqlı yolun, bəzən parıltı kimi
görünən tariõində
qalır. Yol müharibələrə,
dostluğa, əlaqələrə aparır. Hər yolun başında bir dayanacaq var, hər
dayanacağın arõasından
bir yol başlanır. Beləcə yol əbədi və
müqəddəsdir…»
* * *
Müõtəlif səbəblərdən
yolundan azan adamlar var. «Əmir Teymur» romanında da bu tipli
adamlar çoõdur,
bunların əksəriyyəti tariõi şəõsiyyətlərdir…
Sözünə əməl etməyən adamlara qarşı
Əmir Teymur barışmazdır, qəzəblidir, õüsusən o yerdə qoşunla, ordu ilə
bağlı məsələlər ola.
Əmir Teymurun apardığı müharibələrdə
yüz minlərlə ölüm vardı, ancaq o, əsgərinin
qədrini-qiymətini də bilirdi…
Bağdad hakimi Sultan Əhməd Cəlairi
Əmir Teymurun qorõusundan hər
şeydən şübhələnməyə başlayır
– özünə sui-qəsd olması şübhəsi onu elə
hala gətirir ki, şübhələnmədiyi kimsə
qalmır. Əvvəlcə ona sui-qəsdçinin
olduğunu deyən Əli Qələndəri
öldürür. Sonra əsas sui-qəsd edəcək
adamı – vaõtilə
oğlunu öldürdüyü Yadigar Aõtaçını öldürür, ancaq
yenə sui-qəsdçilər olduğunu güman edib sakit ola bilmir…
Doğma ananı öldürmək hər
zaman, hər yerdə nadir hadisələrdən sayılıb. Əsassız şübhə və sui-qəsd qorõusu ana sevgisinə də
üstün gəlir və Sultan Əhməd çarpayıda
õəstə yatan
anasını da qətlə yetirir. Guya anası da sui-qəsdçilərlə
əlbirdir…
Əli Qələndər isə tamahın
güdazına gedir: «Tamah insanın aõırına çıõır, bəzən
onun taleyini həll edir. Tamah olan yerdə dost, vətən,
torpaq, hətta düşmən belə olmur. Hər
şey çay qabağını kəsmiş əjdaha kimi
ağzını açan tamaha, sərvət
yığmağa və bunlara görə dostu, düşməni
satmağa õidmət
edir. Əmir Əli Qələndər də
bu cür adamlardan idi. Şirvan ağa Tacir
Ağbabaya on min qızıl pulu verəndən sonra gecəsi-gündüzü
yoõ idi, hətta yuõusu da ərşə
çəkilmişdi. Bu
qızılları əldə edə bilmək
üçün yollar arayır, nəfsindəki tamah əjdahasını
doyurmaq istəyirdi. Amma nə qədər
ki, karvandaydı və tacir libasını geyinib Ağbaba və
onun adamları ilə yol gedirdi, bunu edə bilmirdi. Ağlında gəzdirdiyi fikirlər beynini didir, yol
arayırdı».
Arayıb tapdığı yol isə onu
ölümə aparırdı. Bəlkə də
Əli Qələndər Yadigar Aõtaçının
oğlunun intiqamını almasına əngəl olduğu
üçün cəzalanmalıydı və cəzalandı…
Yol – ölümə apardı…
* * *
Yunus Oğuzun tariõi əsərlərində
belə bir mövqe açıq-aydın görünür ki,
õristian dövlətləri
öz aralarında müharibə etsələr də, islam dünyasından təhlükə yaranan
kimi (Şərq Avropanı XVÛÛÛ-XÛX əsrə qədər çoõ asanlıqla məğlub edərək
özünə tabe edib. O zamanlar Avropa üçün Şərqdən
təhlükə var idi. Bəhs edilən
dövrdə İldırım Bəyazid Avropanın «yuõusunu»
qaçırmışdı. XX-XXÛ əsrlərdə isə õristian dünyası üçün
heç bir təhlükə yoõ idi və indi
də yoõdur, ancaq Avropa – XX əsrdən
Avropaya ABŞ da qoşulur və Avropa daha çoõ ABŞ-ın «ağzına» baõır- Şərqə münasibətində
düşmən mövqeyini davam etdirir… ABŞ-ın və
Avropanın demokratiya pərdəsi altında ərəb
ölkələrinə – ərəb-islam dünyasını
dağıtmaq üçün planın təmtaraqlı
adı da var: «ərəb baharı» - Şərqə,
bütövlükdə islam dünyasına qarşı
apardığı mübarizənin əsasında bu ölkələrin
var-yoõunu talamaq, õüsusən neft ölkələrində
nefti ələ keçirmək, bu dövlətləri iqtisadi
cəhətdən müflisləşdirib dövlət kimi
sarsıtmaq, milli dəyərləri, islam dininin mənəvi
dəyərlərini gözdən salmaq, tədricən
aşındırmaq… məqsədi açıq-aydın
görünür…
ABŞ-ın və Avropanın təbliğat
maşını elə işləyir ki, bu dövlətlərin
dövlətçiliyi dağıdılır – İraq, Tunis,
Liviya, Yəmən, Misir…
İlk vaõtlar bu məkrli
planların əsil mahiyyətini çoõ az adam dərk edir.
Xalq bunun mahiyyətini dərk edəndə isə çoõ gec olur – ABŞ-ın və Avropanın
qurduğu oyuncaq rejimlər hakimiyyətə gətirilir…
İraqı və Misiri õatırlamaq
kifayətdir…
İslam dünyasını həmişə gərginlikdə
saõlamaq və
ağalıq etmək…
Çoõ təəssüf
ki, dünyanın bölüşdürülməsi
qurtarmır ki, qurtarmır…) Vatikan işə
qarışır və õristian
dünyasını bir araya gətirə bilir. Şərq
isə heç vaõt bir araya gələ
bilmir – tariõən də belə
olub, indi də belədir…
«Əmir Teymur» romanında oõuyuruq: «IX Bonifasiy 1389-cü ildə Roma Papası
seçilərkən Avropada vəziyyət yaõşı deyildi. Xristianlar
aman vermədən bir-birlərinə basqınlar, hücumlar
edir, bir-birlərini qırır, öldürür, zəiflədib
aõırına
çıõırdılar.
Belə vəziyyətdə hər hansı bir
Şərq hökmdarı qoşun çəkib onları
tamamilə məhv edə bilərdi. Ən
dəhşətli təhlükə Osmanlı ordusu
sayılırdı. Yalnız o Papa seçilən ili Litva knyazını Ordenlə
barışdıra bildi. Amma həmin il
Birləşmiş Avropa qoşunları Kosovo
çölündə osmanlılara biabırcasına məğlub
oldu və Serbiya Osmanlı imperiyasının tərkibinə
qatıldı. Osmanlı sultanı Bəyazid
bununla kifayətlənmədi. 1390-cı
ildə yunanların Asiyadakı sonuncu yedəyi sayılan
Filadelfiya osmanlılara təslim oldu. 1393-cü
ildə Bolqarıstan süquta uğradı. 1397-ci ildə İldırım Bəyazid
Macarıstana yürüş etdi. Vəziyyət
nikbinliyə zərrəcən əsas vermirdi. Osmanlıların qarşısını almaq
üçün Roma Papasına Avropanı birləşdirmək
lazım gəlirdi. 1396-cı ildə onun səyləri
nəticəsində İngiltərə Fransa ilə sülh
müqaviləsi bağladı. Vitovatı öz tərəfinə
çəkmək üçün güzəştə getdi
və Litva knyazının Litvanın və Rusun kralı
olmasına õeyir-dua verdi.
Lakin bu az idi. Elə 1398-ci
ildə Toõtamışla
Temir Kutluq arasında gedən döyüşdə əvvəlcə
birinci qalib gəlsə də, sonradan Temir Kutluq
döyüşüb sarayını özünə
qaytardı. Toõtamış Litvaya qaçdı. Rus knyazları da öz aralarında vuruşurdular.
Şərqi Romanın, yəni Bizansın vəziyyəti
isə heç ürəkaçan deyildi. İmperator ikinci Manuil Konstantinopolu güclə
qoruyurdu. Misir sultanı Barkuk isə Suriyanı və
Misiri müdafiə edir, õristianlara aman
vermirdi…»
(Ardı var)
Sabir Bəşirov
Olaylar.-
2015.- 12 fevral.- S.10.