Yunus Oğuz: Elmi təfəkkürlə

bədii təfəkkürün vəhdəti

 

Redaksiyadan: Sabir Bəşirov 20 noyabr 1956-cı ildə Yardımlı rayonunun Peştəsər kəndində anadan olub. Orta məktəbi 1973-cü ildə bitirib. 1978-ci ildə BDÓ-nun filologiya fakültəsini, sonra AMEA-nın Fəlsəfə və Hüquq İnstitutunun aspiranturasını bitirib. Fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktorudur. 40 ilə yaõındır ki, pedaqoji fəaliyyətlə məşğuldur. «Anar» (1994), «Əlabbas: Sözün köhnə kişisi» (2005), «Sabir Rüstəmõanlı: Sərhədsiz ruhumuzun yolçusu» (2006), «60-cılar nəsrinin etik problemləri» (2006), «Yaradıcılıq şəõsiyyətlə üst-üstə düşəndə…» (2010), «Nizami Cəfərov: Şəõsiyyət və yaradıcılıq fenomeni» (2010), «Nəriman Əbdülrəhmanlı: işıq adamı» (2010), «Xanəli Kərimli: Bir ömrün nağılı» (2011), «Firuz Mustafa: İdrakla hissin vəhdəti» (2012), «Əjdər Ol: nəsrin imkanları» (2014) monoqrafiyaları, çağdaş ədəbiyyatımızın nümayəndələri haqqında onlarla ədəbi-tənqidi məqalənin müəllifidir. 1978-ci ildən Peştəsər kənd ümumi orta məktəbində müəllim işləyir.

 

***

 

(Əvvəli ötən saylarımızda)

 

Əslində tariõin hansı dövrünə baõılanda həmişə mürəkkəblik olub. Tariõ üçün də, hər hansı bir zaman kəsiyində mövcud olmuş dövlət(lər) üçünbu, təbii haldır.

«Şah arvadı və Cadugər» romanı da tariõin mürəkkəb dövründən – Təhmasib şahın ölümündən sonrakı dövrün hadisələrindən bəhs edir. Yunus Oğuz yaradıcılığına məõsus əsas õüsusiyyətlərə bu romanda da sadiqdir. İlk növbədə, tariõə, tariõi həqiqətlərə sadiqlik.

Təhmasib şahın 1575-ci ildə ağır õəstələnməsi və sağlığında varis təyin etməməsi şahdan sonra hakimiyyətə kim gələcək? – sualını kəskinləşdirdi və saray iki hissəyə – cəbhəyə bölündügürcü qızından doğulmuş Heydər Mirzə və Qəhqəhə qalasında dustaq həyatı yaşayan türk qızından doğulmuş İsmayıl Mirzənin tərəfdarlarına.

Romanda çoõ maraqlı qadın obrazları var: Heydər Mirzənin anası, Pəriõan, Xeyrənisə, Zinət… Heydər Mirzənin anası oğlunu şah görmək istəyir, ancaq bu arzusu gözündə qalır. Pəriõan õanımın tədbirləri sayəsində (bu işdə ona dayısı Şamõal, Hüseynqulu bəy də kömək edir) Heydər Mirzənin bir günlük şahlığı onun başını itirməsi ilə nəticələnir. Təhmasib şahın vaõtında õalqın və əyanların belə çəkindiyi, hikkəli qadının şah anası olmaq ehtirası oğlunun ölümünə səbəb olur

Qadınlar arasında əvvəl gizlin, sonra açıq mübarizə Pəriõanla Xeyrənisə arasında gedir

Həyatda çoõ vaõt məğlubiyyəti şərtləndirən səbəblərdən biri (və əsası) rəqibi zəif hesab edib əhəmiyyət verməmək, rəqibin imkanlarını nəzərə almamaq, düzgün qiymətləndirməmək və vaõtında tədbir görməməkdir. Xeyrənisə ilə də belə olur. Halbuki Qoca Şeyõvənd – Ağa Dərviş Pəriõan õanımı õəbərdar etmişdi ki, sənə Şirazdan təhlükə var. Ağa Dərvişin minlərlə məlumat mənbəyi var idi və dedikləri həmişə təsdiqini tapırdı… Pəriõan õanım isə həyatında iki böyük səhv etdidoğma qardaşını şahlıq taõtına gətirdi və Ağa Dərvişin õəbərdarlığını ciddiyə almadı – Xeyrənisəni vaõtında zərərsizləşdirmədi…

Dövlət həyatında, siyasətdə qadınların çoõ zaman üzə çıõmayan roluna bəzən çoõ az yer verilir, ya heç verilmir. Siyasət dünyasında, dövlət həyatında rolu olan çoõ ağıllı, uzaqgörən qadınlarla bərabər, fəlakətli hadisələrə, qırğınlara, hətta dövlətin məhvinə, tədricən içəridən dağılmasında rolu olan qadınlar da olub

Pəriõan Təhmasib şahın sevimli qızı idi və atasının icazəsi ilə dövlət şurasının iclaslarında, müzakirələrdə iştirak edirdi. Dövrünün çoõ savadlı və bilikli adamlarından olan Pəriõan gözəl şeirlər də yazırdı. Müzakirələrdə fəal iştirak edən Pəriõan ağıllı və məntiqi cavabları ilə fərqlənirdi. Dövlət işlərinə maraq onun da faciəsini şərtləndirdi…

Dövlət işlərinə maraq, əmr etmək, hamını özünə tabe etmək, hakimiyyət ehtirası Pəriõan õanımda da o qədər güclü idi ki, 28 yaşlı qızın şəõsi həyatı arõa plana keçmişdi. Sonralar – qardaşı tərəfindən dövlət işlərindən tamam təcrid edildikdə, yalqız qalanda necə səhv etdiyini anlamışdı: «Bütün günahlar atamdadır. Vaõtında atam mənim dövlət işlərinə qarışmağımın qarşısını alsaydı, indi mən də oğul-qız sahibi olardım. İyirmi səkkiz yaşım var. Hələ də ərə getməmişəm. İki ildir nişanlıyam, amma ailə qurmağa tələsmirəm. Nə üçün? Niyə bu evlilik məni özünə çəkmir? Yoõ, belə olmaz! Mən heç bir işi yarımçıq saõlamamışam. Gərək ailə qurmaq məsələsini də tezləşdirəm, tamamlayam. İsmayılla məsələləri aydınlaşdırmalıyam. Fars qızı Xeyrənisənin adamı, o tacik Mirzə Salman gecə-gündüz yəqin ki, əleyhinə olan fikirlərlə şahın qulağını doldurur. Gərək Heydərlə yanaşı onun da boynunu vurduraydım…»

Ancaq İsmayılla ilk görüşdə bütün ümidləri boşa çıõır. Pəriõan başa düşür ki, böyük səhv edib. Çoõ maraqlıdır ki, İsmayıla böyük inamı özü yaratmışdı…

İsmayılla ilk görüş çoõ pis bitir. Birincisi, artıq İsmayılın qulağını doldurmuşdular ki, guya Pəriõan əvvəlcə Mahmud Mirzənin Süleyman Mirzənin namizədliyini dəstəkləyib. Həm Pəriõan özü şahlıq eşqinə düşüb. İkincisi, İsmayılla görüşəndə haqlı olaraq İsmayılın hakimiyyətə gəlməsindəki rolunu vurğulamaq da İsmayılın õoşuna gəlmir. Həqiqətdə də Pəriõanın ağıllı tədbirləri sayəsində İsmayıl hakimiyyətə gəlmişdi…

İlk görüş hədə ilə bitir: «…Baõ, sənə õəbərdarlıq edirəm. Bundan sonra əgər o gözəl burnunu dövlət işlərinə soõsan, Hüseynqulu bəyin gününə düşəcəksən. Qadınsan, get, qadın işləri gör!..»

Bir az sonra II İsmayıl şah Pəriõanın evini dağıtdırdı, özünü isə hərəmõanaya göndərdi. Bundan sonra Pəriõan qardaşına məktub yazdı, heç kimin cürət edib deyə bilməyəcəyi sözləri dedi: «…Allaha and olsun ki, qətl etmək və öldürməklə səltənət işi irəli gedə bilməz. Əgər irəli getsə belə zülmkarlıq Fironun, Hamanın və Şəddadın etdiklərindən az olmazBundan başqa, siz bu zəif qadının imarətinin dağıdılması barədə əmr vermisiniz. Bunu etmək asan işdir, amma gərək gor evin abadan olsunƏgər sizin mübarək õatiriniz məndən narahatdırsa, onda məni özümə layiq gülõəndə (gülxənhamamı qızdıran ocaq) yerləşdirin. O cür bir atanın vəfatından sonra mənə gülõən ən yaõşı yerdir, gülşən isə qoy uca əziz övladlara qismət olsun

Başqa sözüm budur ki, siz bu zəif kimsənin özünə kəniz saõlamağını qadağan etmisiniz, ismət əhlinin, dövlət paklıq taõtına əyləşən qadının, yəni Nəvvabın möhtərəm hərəminin fikri budur ki, kənizi olmayan bir qadının şöhrəti-şanı da yoõdur. Bu fikir düzgün deyildir. Kənizi olmayan qadınlar da şan sahibidirlər. Mənim əyər-əksiyimdən heç kimin õəbəri yoõdur, çünki mən hərəmõanadan heç yerə çıõmıram. Həzrət Səkinə Sultan õanım isə buyurmuşlar ki, mənə õidmət üçün iki yüz kəniz kifayətdir. Ya Rəbb, görəsən, üçün ona yüz nəfər qulam kifayət deyil? Amma mənə iki kəniz bəsdir! Budur, bu baş, bu kəfən. Ölməyə hazıram. Əlindən gələni et!

* * *

Ancaq qədər qəddar olsa da, II İsmayıl bacının bu məktubunu cavabsız qoyur. Əslində İsmayıl Mirzə Pəriõan õanımı hərəmõanaya göndərməklə tamam dövlət işlərindən uzaqlaşdırmışdı hakimiyyət üçün heç bir təhlükə törədə bilməzdi. Ancaq belə düşünməkdə İsmayıl Mirzə səhv etmişdi

* * *

İsmayıl Mirzə parlaq hərbi istedad sahibi idi çoõ gənc yaşlarında bu istedad özünü göstərmişdi. Bunu nəzərə alan Təhmasib şah Əlqas Mirzənin qiyamından sonra Şirvanın idarə olunmasını İsmayıla tapşırdı

İsmayıl Mirzənin hərbi istedadı Û Sultan Süleymanın sərkərdəsi İsgəndər paşa üzərində qələbəsi ilə bir daha təsdiqini tapdı. İsmayıl Mirzə hun döyüş taktikasını tətbiq edərək qalib gəldi Türk Sultanının bir sıra adlı-sanlı əyanlarını əsir aldı

Bəs üçün Təhmasib şah bu cür igid oğlunu Qəhqəhə qalasına saldırdı. Mənbələrdə bu haqda bir neçə versiya var. Onlardan biri İsmayıl Mirzənin şahlıq fikrinə düşməsi atasının bundan ehtiyat edib onu Qəhqəhə qalasına saldırması fikridir.

Məncə, bu məsələ ilə bağlı Yunus Oğuzun fikri hadisələrə uyğun məntiqli inandırıcıdır. Romanda oõuyuruq: «1555-ci ildə osmanlı qızılbaşlar arasında bağlanan Amasiya müqaviləsi ədalətsiz idi. İsmayıl Mirzə bu müqavilənin şərtləri ilə barışmadı. Bağdad onun ətrafı osmanlıların əlində qalmamalı idi. Onların buna haqqı çatmırdı. Onların cavabını qətiyyətlə, son olaraq vermək lazım idi. Buna görə o, müharibə istəyir, tabeliyində olan bəylərə məktublar göndərib müharibə hazırlıqlarını görməyi tapşırırdı. Atasının qarşısına sənəd-sübut qoyulduqda Təhmasib şah bundan qorõuya düşdü. İsmayıl Mirzənin igidliyinə, qorõmazlığına görə õalq içində böyük hörməti, ad-sanı olduğunu bilirdi. Əgər oğlu qiyam edərdisə, õalq fikirləşmədən ona qoşulacaqdı. Bu isə onsuz da bu illər ərzində əzab çəkmiş, məhrumiyyətlərə düçar olmuş õalqın iki yerə bölünüb bir-birini qırması demək idi. Bu qərar ata üçün ağır olsa da, qəbul etməyə məcbur idi. Öz qardaşları Əlqas Samdan çəkdiklərini çəkmişdi. Ən yaõşısı İsmayıl Mirzəni həbs eləmək, zərərsizləşdirib, tənhalıqla sındırmaq, ağıllandırmaq, başqalarına görk olsun deyə şahın qarşısında günahkar saõlamaq idi.

Təhmasib şah o vaõt belə düşündü belə etdi…»

Təhmasib şahın bu qərarı doğru qərar idi. O zaman Osmanlı ordusu çoõ güclü idi (Û Sultan Süleyman da əbəs yerə «cahan padişahı» adlandırılmırdı), İsmayıl Mirzə müharibəyə girsəydi, sonda bu, Azərbaycan Səfəvilər dövləti üçün fəlakətlə nəticələnə bilərdi.

1534-cü ildən 1554-cü illər arasında, I Sultan Süleyman Azərbaycana 4 dəfə yürüş etdi Təhmasib şahın ağıllı siyasəti nəticəsində qələbə çala bilmədi

Təhmasib şah Amasiya sülhünü haqlı olaraq pozmaq istəmirdi

* * *

İyirmi ilə yaõın Qəhqəhə qalasında dustaq həyatı yaşayan İsmayıl Mirzənin psiõikası demək olar ki, pozulmuşdu. Sanki hər kəs onun qarşısında günahkar idi. O, insani keyfiyyətlərini itirmişdi.

Ümumiyyətlə, kinli, qərəzçi, zalım qisasçı olan İsmayıl Mirzəni dustaq həyatı nəinki islah etdi, əksinə, o daha da zalımlaşdı

1576-cı ildəavqustun 22-də taõta çıõma mərasimi keçirildi «ölüm dəzgahı işə düşdü…» II İsmayıl şahın qəddarlığı, zalımlığı da «orijinal» idi. O, doğma, yaõın adamları bir-birinə öldürtdürürdü. Bununla da həmin adamların «sədaqətini» yoõlayırdı. Məqsəd bəlli idihər iki halda həmin adamları ölüm gözləyirdi. «Sədaqətli» olduğunu «sübut» edəndə , bundan imtina edəndə Birində mənəvi ölüm, birində fiziki-cismani

* * *

Çoõ qəribə, həm izaholunmazdır ki, hökmdarlar hakimiyyətə gələndə kim(lər) ona kömək edibsə, taõt-taca sahib olandan sonra ilk növbədə onları sıradan çıõarır

İsmayıl Mirzənin şahlıq taõtına çıõmasında əvəzsiz rolu olan Pəriõan õanımı, Hüseynqulu bəyi eyni aqibət gözləyir

* * *

 

(Ardı var)

 

Sabir Bəşirov

 

Olaylar.- 2015.- 17 fevral.- S.10.