Yunus Oğuz: Elmi təfəkkürlə
bədii təfəkkürün
vəhdəti
Redaksiyadan: Sabir Bəşirov 20
noyabr 1956-cı ildə Yardımlı rayonunun Peştəsər
kəndində anadan olub. Orta məktəbi 1973-cü ildə
bitirib. 1978-ci ildə BDÓ-nun filologiya fakültəsini, sonra
AMEA-nın Fəlsəfə və Hüquq İnstitutunun
aspiranturasını bitirib. Fəlsəfə üzrə fəlsəfə
doktorudur. 40 ilə yaõındır ki, pedaqoji fəaliyyətlə
məşğuldur. «Anar» (1994),
«Əlabbas: Sözün köhnə kişisi» (2005), «Sabir
Rüstəmõanlı: Sərhədsiz ruhumuzun yolçusu» (2006),
«60-cılar nəsrinin etik problemləri»
(2006), «Yaradıcılıq şəõsiyyətlə
üst-üstə düşəndə…» (2010), «Nizami Cəfərov: Şəõsiyyət və
yaradıcılıq fenomeni» (2010), «Nəriman
Əbdülrəhmanlı: işıq adamı» (2010), «Xanəli
Kərimli: Bir ömrün nağılı»
(2011), «Firuz Mustafa: İdrakla hissin vəhdəti»
(2012), «Əjdər Ol: nəsrin
imkanları» (2014) monoqrafiyaları, çağdaş
ədəbiyyatımızın nümayəndələri
haqqında onlarla ədəbi-tənqidi məqalənin
müəllifidir. 1978-ci ildən Peştəsər kənd ümumi orta məktəbində
müəllim işləyir.
***
(Əvvəli ötən saylarımızda)
Əslində tariõin hansı dövrünə baõılanda həmişə mürəkkəblik olub. Tariõ üçün də, hər hansı bir zaman kəsiyində mövcud olmuş dövlət(lər) üçün də bu, təbii haldır.
«Şah arvadı və Cadugər» romanı da tariõin mürəkkəb dövründən – Təhmasib şahın ölümündən sonrakı dövrün hadisələrindən bəhs edir. Yunus Oğuz yaradıcılığına məõsus əsas õüsusiyyətlərə bu romanda da sadiqdir. İlk növbədə, tariõə, tariõi həqiqətlərə sadiqlik.
Təhmasib şahın 1575-ci ildə ağır õəstələnməsi və sağlığında varis təyin etməməsi şahdan sonra hakimiyyətə kim gələcək? – sualını kəskinləşdirdi və saray iki hissəyə – cəbhəyə bölündü – gürcü qızından doğulmuş Heydər Mirzə və Qəhqəhə qalasında dustaq həyatı yaşayan türk qızından doğulmuş İsmayıl Mirzənin tərəfdarlarına.
Romanda çoõ maraqlı qadın obrazları var: Heydər Mirzənin anası, Pəriõan, Xeyrənisə, Zinət… Heydər Mirzənin anası oğlunu şah görmək istəyir, ancaq bu arzusu gözündə qalır. Pəriõan õanımın tədbirləri sayəsində (bu işdə ona dayısı Şamõal, Hüseynqulu bəy də kömək edir) Heydər Mirzənin bir günlük şahlığı onun başını itirməsi ilə nəticələnir. Təhmasib şahın vaõtında õalqın və əyanların belə çəkindiyi, hikkəli qadının şah anası olmaq ehtirası oğlunun ölümünə səbəb olur…
Qadınlar arasında əvvəl gizlin, sonra açıq mübarizə Pəriõanla Xeyrənisə arasında gedir…
Həyatda çoõ vaõt məğlubiyyəti şərtləndirən səbəblərdən biri (və əsası) rəqibi zəif hesab edib əhəmiyyət verməmək, rəqibin imkanlarını nəzərə almamaq, düzgün qiymətləndirməmək və vaõtında tədbir görməməkdir. Xeyrənisə ilə də belə olur. Halbuki Qoca Şeyõvənd – Ağa Dərviş Pəriõan õanımı õəbərdar etmişdi ki, sənə Şirazdan təhlükə var. Ağa Dərvişin minlərlə məlumat mənbəyi var idi və dedikləri həmişə təsdiqini tapırdı… Pəriõan õanım isə həyatında iki böyük səhv etdi – doğma qardaşını şahlıq taõtına gətirdi və Ağa Dərvişin õəbərdarlığını ciddiyə almadı – Xeyrənisəni vaõtında zərərsizləşdirmədi…
Dövlət həyatında, siyasətdə qadınların çoõ zaman üzə çıõmayan roluna bəzən çoõ az yer verilir, ya heç verilmir. Siyasət dünyasında, dövlət həyatında rolu olan çoõ ağıllı, uzaqgörən qadınlarla bərabər, fəlakətli hadisələrə, qırğınlara, hətta dövlətin məhvinə, tədricən içəridən dağılmasında rolu olan qadınlar da olub…
Pəriõan Təhmasib şahın sevimli qızı idi və atasının icazəsi ilə dövlət şurasının iclaslarında, müzakirələrdə iştirak edirdi. Dövrünün çoõ savadlı və bilikli adamlarından olan Pəriõan gözəl şeirlər də yazırdı. Müzakirələrdə fəal iştirak edən Pəriõan ağıllı və məntiqi cavabları ilə fərqlənirdi. Dövlət işlərinə maraq onun da faciəsini şərtləndirdi…
Dövlət işlərinə maraq, əmr etmək, hamını özünə tabe etmək, hakimiyyət ehtirası Pəriõan õanımda da o qədər güclü idi ki, 28 yaşlı qızın şəõsi həyatı arõa plana keçmişdi. Sonralar – qardaşı tərəfindən dövlət işlərindən tamam təcrid edildikdə, yalqız qalanda necə səhv etdiyini anlamışdı: «Bütün günahlar atamdadır. Vaõtında atam mənim dövlət işlərinə qarışmağımın qarşısını alsaydı, indi mən də oğul-qız sahibi olardım. İyirmi səkkiz yaşım var. Hələ də ərə getməmişəm. İki ildir nişanlıyam, amma ailə qurmağa tələsmirəm. Nə üçün? Niyə bu evlilik məni özünə çəkmir? Yoõ, belə olmaz! Mən heç bir işi yarımçıq saõlamamışam. Gərək ailə qurmaq məsələsini də tezləşdirəm, tamamlayam. İsmayılla məsələləri aydınlaşdırmalıyam. Fars qızı Xeyrənisənin adamı, o tacik Mirzə Salman gecə-gündüz yəqin ki, əleyhinə olan fikirlərlə şahın qulağını doldurur. Gərək Heydərlə yanaşı onun da boynunu vurduraydım…»
Ancaq İsmayılla ilk görüşdə bütün ümidləri boşa çıõır. Pəriõan başa düşür ki, böyük səhv edib. Çoõ maraqlıdır ki, İsmayıla böyük inamı özü yaratmışdı…
İsmayılla ilk görüş çoõ pis bitir. Birincisi, artıq İsmayılın qulağını doldurmuşdular ki, guya Pəriõan əvvəlcə Mahmud Mirzənin və Süleyman Mirzənin namizədliyini dəstəkləyib. Həm də Pəriõan özü də şahlıq eşqinə düşüb. İkincisi, İsmayılla görüşəndə haqlı olaraq İsmayılın hakimiyyətə gəlməsindəki rolunu vurğulamaq da İsmayılın õoşuna gəlmir. Həqiqətdə də Pəriõanın ağıllı tədbirləri sayəsində İsmayıl hakimiyyətə gəlmişdi…
İlk görüş hədə ilə bitir: «…Baõ, sənə õəbərdarlıq edirəm. Bundan sonra əgər o gözəl burnunu dövlət işlərinə soõsan, Hüseynqulu bəyin gününə düşəcəksən. Qadınsan, get, qadın işləri gör!..»
Bir az sonra II
İsmayıl şah Pəriõanın evini
dağıtdırdı, özünü
isə hərəmõanaya göndərdi. Bundan
sonra Pəriõan qardaşına
məktub yazdı, heç kimin cürət edib deyə
bilməyəcəyi sözləri dedi: «…Allaha and olsun ki,
qətl etmək və öldürməklə səltənət
işi irəli gedə bilməz. Əgər
irəli getsə belə zülmkarlıq Fironun,
Hamanın və Şəddadın etdiklərindən az olmaz… Bundan
başqa, siz bu zəif qadının imarətinin
dağıdılması barədə əmr vermisiniz. Bunu etmək asan işdir, amma gərək gor evin abadan olsun… Əgər sizin mübarək õatiriniz
məndən narahatdırsa,
onda məni özümə layiq gülõəndə
(gülxən – hamamı
qızdıran ocaq) yerləşdirin. O cür
bir atanın vəfatından sonra mənə gülõən ən
yaõşı
yerdir, gülşən
isə qoy uca və əziz
övladlara qismət olsun…
Başqa
sözüm də budur ki, siz
bu zəif kimsənin özünə
kəniz saõlamağını qadağan etmisiniz, ismət əhlinin, dövlət və paklıq taõtına əyləşən
qadının, yəni
Nəvvabın möhtərəm
hərəminin fikri budur ki, kənizi
olmayan bir qadının şöhrəti-şanı
da yoõdur. Bu fikir düzgün deyildir. Kənizi olmayan qadınlar
da şan sahibidirlər. Mənim əyər-əksiyimdən
heç kimin õəbəri
yoõdur,
çünki mən hərəmõanadan
heç yerə çıõmıram.
Həzrət Səkinə Sultan õanım
isə buyurmuşlar ki, mənə õidmət
üçün iki yüz kəniz kifayətdir. Ya Rəbb,
görəsən, nə
üçün ona yüz nəfər qulam kifayət deyil? Amma mənə iki kəniz bəsdir! Budur, bu baş, bu
kəfən. Ölməyə hazıram. Əlindən
gələni et!
* * *
Ancaq nə qədər qəddar olsa da, II İsmayıl bacının bu məktubunu cavabsız qoyur. Əslində İsmayıl Mirzə
Pəriõan
õanımı
hərəmõanaya
göndərməklə tamam
dövlət işlərindən
uzaqlaşdırmışdı və hakimiyyət üçün heç bir təhlükə törədə bilməzdi.
Ancaq belə düşünməkdə İsmayıl
Mirzə də səhv etmişdi…
* * *
İsmayıl Mirzə parlaq hərbi istedad sahibi idi və
çoõ
gənc yaşlarında
bu istedad özünü göstərmişdi. Bunu nəzərə alan
Təhmasib şah Əlqas Mirzənin qiyamından sonra Şirvanın idarə olunmasını İsmayıla
tapşırdı…
İsmayıl Mirzənin hərbi istedadı Û Sultan Süleymanın sərkərdəsi İsgəndər
paşa üzərində
qələbəsi ilə
bir daha təsdiqini tapdı. İsmayıl
Mirzə hun döyüş taktikasını
tətbiq edərək
qalib gəldi və Türk Sultanının bir sıra adlı-sanlı əyanlarını əsir
aldı…
Bəs nə üçün Təhmasib
şah bu cür igid oğlunu
Qəhqəhə qalasına
saldırdı. Mənbələrdə bu haqda bir neçə versiya var. Onlardan biri də İsmayıl
Mirzənin şahlıq
fikrinə düşməsi
və atasının bundan ehtiyat edib onu Qəhqəhə
qalasına saldırması
fikridir.
Məncə, bu məsələ ilə də bağlı Yunus Oğuzun fikri hadisələrə uyğun
məntiqli və inandırıcıdır. Romanda oõuyuruq: «1555-ci ildə
osmanlı və qızılbaşlar arasında
bağlanan Amasiya müqaviləsi ədalətsiz
idi. İsmayıl Mirzə bu müqavilənin şərtləri
ilə barışmadı.
Bağdad və onun ətrafı osmanlıların
əlində qalmamalı
idi. Onların buna haqqı
çatmırdı. Onların cavabını
qətiyyətlə, son olaraq
vermək lazım idi. Buna görə
də o, müharibə
istəyir, tabeliyində
olan bəylərə
məktublar göndərib
müharibə hazırlıqlarını
görməyi tapşırırdı.
Atasının qarşısına sənəd-sübut qoyulduqda
Təhmasib şah bundan qorõuya düşdü.
İsmayıl Mirzənin igidliyinə,
qorõmazlığına
görə õalq içində
böyük hörməti,
ad-sanı olduğunu bilirdi. Əgər oğlu qiyam
edərdisə, õalq fikirləşmədən
ona qoşulacaqdı.
Bu isə onsuz
da bu illər
ərzində əzab
çəkmiş, məhrumiyyətlərə
düçar olmuş
õalqın
iki yerə bölünüb bir-birini
qırması demək
idi. Bu qərar
ata üçün ağır olsa da, qəbul etməyə məcbur idi. Öz qardaşları Əlqas
və Samdan çəkdiklərini çəkmişdi.
Ən yaõşısı
İsmayıl Mirzəni
həbs eləmək,
zərərsizləşdirib, tənhalıqla sındırmaq,
ağıllandırmaq, başqalarına
görk olsun deyə şahın qarşısında günahkar
saõlamaq
idi.
Təhmasib şah o vaõt belə
düşündü və
belə də etdi…»
Təhmasib şahın bu qərarı doğru qərar idi. O zaman Osmanlı ordusu çoõ
güclü idi (Û Sultan Süleyman
da əbəs yerə «cahan padişahı» adlandırılmırdı),
İsmayıl Mirzə
müharibəyə girsəydi,
sonda bu, Azərbaycan Səfəvilər
dövləti üçün
fəlakətlə nəticələnə
bilərdi.
1534-cü
ildən 1554-cü illər
arasında, I Sultan Süleyman Azərbaycana
4 dəfə yürüş
etdi və Təhmasib şahın ağıllı siyasəti
nəticəsində qələbə
çala bilmədi…
Təhmasib şah Amasiya sülhünü haqlı
olaraq pozmaq istəmirdi…
* * *
İyirmi ilə yaõın Qəhqəhə
qalasında dustaq həyatı yaşayan İsmayıl Mirzənin
psiõikası demək
olar ki, pozulmuşdu. Sanki hər
kəs onun qarşısında günahkar
idi. O, insani keyfiyyətlərini də
itirmişdi.
Ümumiyyətlə, kinli, qərəzçi, zalım
və qisasçı
olan İsmayıl Mirzəni dustaq həyatı nəinki islah etdi, əksinə,
o daha da zalımlaşdı…
1576-cı
ildə – avqustun 22-də
taõta
çıõma
mərasimi keçirildi
və «ölüm dəzgahı işə düşdü…» II İsmayıl şahın
qəddarlığı, zalımlığı
da «orijinal» idi. O, doğma, yaõın
adamları bir-birinə
öldürtdürürdü. Bununla da həmin adamların
«sədaqətini» yoõlayırdı. Məqsəd
bəlli idi – hər iki halda
həmin adamları ölüm gözləyirdi.
«Sədaqətli» olduğunu
«sübut» edəndə
də, bundan imtina edəndə də… Birində mənəvi ölüm, birində fiziki-cismani…
* * *
Çoõ
qəribə, həm də izaholunmazdır ki, hökmdarlar hakimiyyətə gələndə
kim(lər) ona kömək
edibsə, taõt-taca
sahib olandan sonra ilk növbədə onları
sıradan çıõarır…
İsmayıl Mirzənin şahlıq
taõtına
çıõmasında
əvəzsiz rolu olan Pəriõan õanımı, Hüseynqulu
bəyi eyni aqibət gözləyir…
* * *
(Ardı var)
Sabir Bəşirov
Olaylar.- 2015.- 17 fevral.- S.10.