Yunus Oğuz: Elmi təfəkkürlə

bədii təfəkkürün vəhdəti

 

Redaksiyadan Sabir Bəşirov 20 noyabr 1956-cı ildə Yardımlı rayonunun Peştəsər kəndində anadan olub. Orta məktəbi 1973-cü ildə bitirib. 1978-ci ildə BDÓ-nun filologiya fakültəsini, sonra AMEA-nın Fəlsəfə və Hüquq İnstitutunun aspiranturasını bitirib. Fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktorudur. 40 ilə yaõındır ki, pedaqoji fəaliyyətlə məşğuldur. «Anar» (1994), «Əlabbas: Sözün köhnə kişisi» (2005), «Sabir Rüstəmõanlı: Sərhədsiz ruhumuzun yolçusu» (2006), «60-cılar nəsrinin etik problemləri» (2006), «Yaradıcılıq şəõsiyyətlə üst-üstə düşəndə…» (2010), «Nizami Cəfərov: Şəõsiyyət və yaradıcılıq fenomeni» (2010), «Nəriman Əbdülrəhmanlı: işıq adamı» (2010), «Xanəli Kərimli: Bir ömrün nağılı» (2011), «Firuz Mustafa: İdrakla hissin vəhdəti» (2012), «Əjdər Ol: nəsrin imkanları» (2014) monoqrafiyaları, çağdaş ədəbiyyatımızın nümayəndələri haqqında onlarla ədəbi-tənqidi məqalənin müəllifidir. 1978-ci ildən Peştəsər kənd ümumi orta məktəbində müəllim işləyir.

 

***

 

(Əvvəli ötən saylarımızda)

 

Böyük Şah İsmayıl Xətai oğlu Təhmasibə Oğuz tayfalarını – Rumlu, Qacar, Avşar, Zülqədər, Təkəli, Óstaclı, Şamlı – heç vaõt özündən uzaqlaşdırmamağı, bu yeddi Oğuz tayfasını ətrafında cəmləməyi, onları incitməməyi, əməllərinə və bacarıqlarına görə vəzifə… verməyi məsləhət etmişdi.

Bu yanaşma o zaman üçün doğru idi – onlar İsmayılı təqiblərdən qorumuşdular, min cür əziyyətlə buna nail olmuşdular, onu hakimiyyətə gətirmişdilər. Xətai də onların həm dünyəvi hökmdarı, həm də dini rəhbəri idi – müqəddəs ocağın davamçısı idi. Ancaq Şah İsmayıl Xətainin ölümündən çoõ keçmişdi. Təhmasib şahdan sonra artıq dini rəhbər funksiyası da zəiflədi – daha heç kim «piri-mürşid» ola bilmədi… Təhmasib şah özü də tez-tez tayfaların tarazlığını saõlamaq məcburiyyətində qalırdı. Tayfaçılıq prinsipi ilə hakimiyyəti qorumaq, saõlamaq, idarə etmək özünü doğrultmurdu… Tayfa başçıları arasında həmişə nüfuz savaşı gedirdi, biri digərinin güclənməsini istəmirdi…

İsmayıl Mirzə zəhərlənərək öldürüldükdən sonra tayfa qarşıdurmasının və qardaş qırğınının qarşısını Qəzvinin ən nüfuzlu adamı Xəlil õan Avşar alır. Ağsaqqalları, tayfa başçılarını, əmirləri, əyanları saraya toplanmağı təklif edən Xəlil õanın ilk işi türkmən tayfasının qoca başçısı Əmir õanla Óstaclı tayfasının gənc başçısı Piri Məhəmməd õanı barışdırmaq olur…

Mən bir mühüm cəhəti dəfələrlə qeyd etmişəm ki, Yunus Oğuzu tariõi romançı kimi fərqləndirən əsas cəhətlərdən birincisi tariõi dəqiqlik, həqiqətlərə sadiqlikdir. Bu cəhət «Şah arvadı və Cadugər» romanında da aparıcıdır. Ancaq bu romanda bir məqam var: yazıçı təõəyyülü. Bu təõəyyül uydurma hadisələr, uydurma surətlər yaratmır. Bu yazıçı təõəyyülü tariõə söykənib əsaslandırılmış, hadisələrin gedişindən doğan və bu gedişatın məntiqi nəticəsidir…

Azərbaycan Səfəvi dövləti «şeytan əməli»nin (N.Cəfərov) «ümidinə» qalır – Xeyrənisə Cadugər cütlüyü cadu ilə hadisələrə təsir edib Təhmasib şahın zəhərlənməsinə, İsmayıl Mirzənin ölümünə (zəhərlənməsinə) Səfəvi dövlətinin iranlaşmasına – farslaşmasına səbəb olur… Yazıçı təõəyyülünün gücü bundadır…

Yunus Oğuz əslində bu romanda əsas hadisələrin iki variantını təsvir edir: əvvəlcə Azərbaycan Səfəvilər dövlətinin tənəzzülünü şərtləndirən tariõi hadisələri, reallıqları göstərir. Sonra isə yazıçı təõəyyülünün yaratdığı hadisələr təsvir olunur. Əslində bu təõəyyül məhsulu da gerçəkliyə əsaslanır. Aõı, məsələn, Xeyrənisə hansı yolla əri Məhəmməd Xudabəndənin bütün şahlıq səlahiyyətlərini əlindən ala bilərdi? Təkcə Məhəmməd Mirzənin õəstəhal olmasıylamı, zəif görməsiyləmi, ümumən zəif õarakterli olmasıylamı? Əlbəttə, yoõ. Onda ağlabatan bir versiya qalır ki, bu da «şeytan əməli»nin – Cadugərin tilsimləridir…

* * *

Bu romanda çoõ maraqlı obrazlar var: Xeyrənisə, Pəriõan, Cadugər, İsmayıl Mirzə, Heydər Mirzə, Məhəmməd Mirzə, Təhmasib şah, Mirzə Salman, Baltaçıoğlu, Şamõal bəy, Süleyman, Hüseynqulu õan… Tariõi şəõsiyyətlər və yazıçı təõəyyülünün məhsulu. Bu romandakı bütün obrazlar õarakterik õüsusiyyətləri ilə yanaşı, hadisələrin konkret iştirakçısı və dövlətin, yaõud ayrı-ayrı fərdlərin tabeyində çoõ mühüm rol oynayırlar. Məsələn, həkim Əbu Nasir Təhmasib şahı zəhərləyir, özü sonradan edam olunsa da, bir dövr onun əli ilə qapanır. Yaõud Baltaçıoğlu qəddarlığı, insafsızlığı ilə yadda qalır…

* * *

«Şah arvadı və Cadugər» romanında möhtəşəm qadın obrazları var: Pəriõan və Xeyrənisə. Oğlunun taleyində fəna rol oynayan Heydər Mirzənin anasını və çoõ sirlərin şahidi olan Zinəti də bu sıraya aid etmək olar. Doğrudur, onlar ağıl və hiylədə Pəriõana və Xeyrənisəyə çatmazdılar.

Qadın məkri, hiylə, şah arvadı – Mehdi Ülya olmaq istəyi buna yetmək üçün heç nədən çəkinməmək, həsəd, nifrət – Xeyrənisəni fərqləndirən əsas õüsusiyyətlər idi. Ancaq Xeyrənisənin nifrəti ilə İsmayıl Mirzənin nifrəti fərqli idi. İsmayıl Mirzə ümumiyyətlə hamıya nifrət edirdi, sanki onun iyirmi ilə yaõın dustaq olmasında, gəncliyinin məhv olmasında hər kəs günahkar idi. Xeyrənisə isə yalnız türklərə nifrət edirdi: «…Türkün onun kimi bir mələk qadınla eşq yaşaması haram idi… Bir türkü kişilikdən salmaq ona min dəfə qalib gəlməkdən daha üstün olardı. Bunun özü də böyük kef deyildimi? Bu vəziyyət bütün nəslinin, millətinin, qohumlarının türklərin üzərində daha bir qələbəsi idi. Bu türklərin aõırına çıõmaq, hamısını saraydan uzaqlaşdırmaq borcunu hiss edirdi. Onu bu işə qoşanlar çoõdan dünyalarını dəyişmişdilər. O, təklikdə də çoõ şeyə nail olacaqdı. İndi hər şeyə özü rəhbərlik edirdi. Hamıya da özü təkbaşına qalib gələcəkdi».

Xeyrənisə Məhəmməd Mirzəni sevmirdi, yaşıdları kimi o da sevdiyinə qovuşmaq istəyirdi. Xeyrənisə əvvəl şah oğluna nişanlanmağından çoõ sevinmişdi, ancaq biləndə ki, şah oğlunun gözləri zəif görür və õəstəhaldır, çoõ məyus olmuşdu. Mazandaran hakimi olan atası ona çoõ mətləblərdən danışırdı: şahın böyük oğlu taõt-tacın varisi sayılırdı, belə olanda Xeyrənisə şah arvadı olacaqdı…

Anası da qızını ardıcıl olaraq gələcəyə hazırlayırdı. Bir dəfə Xeyrənisə «aõı şahzadə olsa da, mən o türkü sevmirəm» - deyəndə anası həyəcanla, təşvişlə demişdi: «Sus, qızım, sus! Amanın günüdür. Belə şeyləri danışıb evimizi yıõma. Bilirsən ki, atan türk şahının qulluğundadır. Yerin də, ağacın da, daşın da qulağı var. Dediklərin şahın qulağına çatsa bütün nəslimizi qırar. Tayfamızın başıpapaqlı kişilərinin kəlləsindən minarə qurdurar. Nəslimizin qırılmasınımı istəyirsən? Sən türkləri maymaqmı hesab edirsən?! Onların ölüsü də qüdrətlidir. Onlara qarşı açıq müharibə aparmaq olmaz, onlara açıq rəğbət də bildirməyə dəyməz. Gərək türklə hiylənin, işvənin, ağlın dili ilə rəftar edəsən. Bunu bacarsan, dünyanın ən õoşbəõt qadını sənsən. İstəmirsən dünya sənin ayaqların altında olsun? Onda türk ərinə qalib gəl, bu günə görə ondan intiqamını al!»

Farslar nədən narazı idilər və məqsədləri nə idi? «Təhmasib şah» romanında Firdovsi ağa Əbdülqasım ağaya deyir: «…Bizi özlərindən incik salmasalar da, vəzifə vermir, səltənətin və şəhərlərin idarə olunmasında bizə güvənmirlər. Ancaq böyük savaşlarda bizlərdən də döyüşçülər istəyirlər… Qızılbaşlar səltənətə yiyələnəndən günümüz qara olub. Hətta vəziyyət o yerə çatıb ki, türklər bizim həşəmətli dilimizi də bəyənmirlər. Öz dillərində yazırlar. Gör ha, türk dili hara, fars dili hara? Onlar nəinki sarayda, hər yerdə türkcə danışırlar. Şairlər də qəzəlləri türkcə yazır. Belə davam edə bilməz, ağa! Bir az da keçəcək, səltənətdə səndən və məndən başqa farsca danışan olmayacaq. Bunun bir çıõış yolu olmalıdır…»

Bu parçada həm narazılıqlar, həm də məqsəd məlum olur. Narazılıqlar əsassız idi (bununla belə farslardan da vəzifədə olanlar var idi). Əgər Azərbaycan Səfəvi dövləti türk dövləti idisə, dövlətin ərazisində işlənən dil də türk dili olmalı idi, vəzifələrdə də türklər işləməli idi…

Məqsədləri nə idi və çıõış yolu nədə idi – bu da göstərilir, bu məqsədlə Xeyrənisə şah oğluna verilir…

Ancaq türklərə qarşı erməninin və farsın münasibətində elə bir fərq yoõdur – hər ikisində türkə qarşı irsi nifrət var…

* * *

Əvvəldə qeyd etdim ki, romanda çoõ mükəmməl işlənmiş iki qadın surəti var – Pəriõan və Xeyrənisə (bunlar həm də tariõi şəõsiyyətlərdir). Hər ikisi ağıllıdır, tədbirlidir, hiyləgərdir. Hiylə özü də ağıllılıq əlamətidir. Xeyrənisə daha məkrlidir. Hər ikisi məqsədinə doğru qətiyyətlə irəliləyən, heç nədən çəkinməyən, möhkəm õarakterli qadındır. Pəriõanda qadın əõlaqı, isməti var, saraydan heç yerə çıõmayıb, adı heç nədə hallanmayıb… Pəriõan hakimiyyətə şərik çıõan qadın kimi öldürülür. Xeyrənisə isə fahişə kimi edam olunur…

Pəriõanda formalaşmış dövlətçilik psiõologiyası var, bu psiõologiyaya görə türk hökmdarının taõtına yalnız türk qadınından doğulmuş adam çıõa bilər. Ona görə də Pəriõan Heydər Mirzənin hakimiyyətə gəlməsinin qəti əleyhinədir.

Həm də belə bir fikir formalaşmışdı ki, qadın hökmdar ola bilməz. Bu isə Pəriõanın yolunu kəsirdi. Ancaq Pəriõan kimi istedadlı qadınlar Təhmasib şahın oğulları ilə müqayisədə hakimiyyəti daha yaõşı idarə edə bilərdi…

* * *

«Şah arvadı və Cadugər» romanında həyatları faciəli sonluqla bitən õeyli ədəbi qəhrəman var ki, bunların əksəriyyəti tariõi şəõsiyyətlərdir.

İsmayıl Mirzənin ilyarımlıq qanlı hakimiyyəti özünün də zəhərlənib ölməsiylə bitir…

Pəriõan õanımı Xeyrənisənin göndərdiyi adamlar öz evində boğub öldürür…

Xeyrənisəni də eyni aqibət gözləyir, ancaq böyük bir fərqlə: Türk əmirlərinin qərarı ilə Əli bəy Zülqədər Xeyrənisəni fahişə kimi boğub öldürür…

Heydər Mirzəni Şamõal bəyin əmri ilə qurçi öldürür…

Şamõal bəy isə Xeyrənisənin əmri ilə qətlə yetirilir…

Təhmasib şahı həkim Əbu Nasir zəhərləyir…

Əbu Nasir isə Təhmasib şahı zəhərlədiyinə görə öldürülür…

Nə qədər şah nəslinə mənsub, gələcəkdə şahlığa iddia edə biləcək qətlə yetirilən adamlar… Bunların heç biri öz əcəli ilə ölmür…

Saray – hakimiyyət, var-dövlət, firavanlıq deməkdir, həm də dedi-qodu, şayiə, məkr, hiylə, yalan, satqınlıq… yuvasıdır… Saray həm də ölüm məkanıdır… Kimi sarayda firavanlıq, vəzifə, kimi də ölüm tapır…

* * *

«Kişiləri ələ almaq üçün qadın həmişə daha artıq vasitəyə malik olur» - bu artıq vasitə qadın gözəlliyidir. Bu gözəllikdən Pəriõan istifadə etmir, onun əsil-nəcabəti, əõlaqı buna imkan vermir. Ancaq digər məsələlərdə Pəriõan da heç bir ölçü tanımır… Xeyrənisə isə gözəlliyindən də hakimiyyət üçün istifadə edir. Xeyrənisənin şəhvəti heyvani şəhvətdir. «…Yekəpər, əzvay, qaba minbaşıların onun qarşısında diz çökməsi Xeyrənisə õanıma õüsusi ləzzət verirdi. Məmnuniyyətlə onlara bədənini ovõaladar, öpdürər, çimdirər, yudurdardı. Ancaq səltənətin şahının vəzifəsini icra etməsi buna imkan vermirdi… …Bir dəfə gecə bədənini õidmətçi Gülsümə ovdururdu. Günün yorğunluğunu çıõartmaq üçün çoõ yaõşı üsul idi. Gülsümün əli onun baldırlarında gəzərkən o, tədricən şəhvət hiss etdi. Bir azdan bu hiss õanıma güc gəldi. Bu o qədər güclü oldu ki, Gülsümə onu kişi kimi öpməsini, əzizləməsini əmr etdi. Gülsüm azacıq tərəddüd etsə də, bu əmrdən çıõmadı. Xeyrənisə õanım gözlərini yumdu və Cadugərlə birlikdə olduğunu düşündü. Bir azdan Gülsüm ona elə böyük həzz yaşatdı ki, sonunda õanım tamam heysiz düşüb qaldı.

Sonrakı günlərdə belə bədən ovõalamaları tez-tez baş verdi. Güsümə hər dəfə bir neçə qızıl əşrəfi hədiyyə verirdi. Deyəsən, bu cür «sevişmək» Gülsümə də õoş gəlir, o da buna can atırdı».

Cadugər, nökər Məhəmmədəli, Adil Girey – Xeyrənisənin özünü təslim etdiyi kişilər hələlik bunlar idi. Bir dəfə də Mirzə Salman üçün soyunmaq istəyir, ancaq son anda bu fikrindən daşınır. Əgər Türk əmirləri onu qətlə yetirəməsəydi, daha özünü kimlərə təslim edəcəkdi, heç kim bilməzdi…

Xeyrənisənin bu əməlləri onun gözəlliyini eybəcərliyə və əõlaqsızlığa çevirir…

* * *

 

(Ardı var)

 

Sabir Bəşirov

 

Olaylar.- 2015.- 18 fevral.- S.10.