Yunus Oğuz: Elmi təfəkkürlə
bədii təfəkkürün vəhdəti
Redaksiyadan Sabir Bəşirov
20 noyabr 1956-cı ildə Yardımlı rayonunun Peştəsər
kəndində anadan olub. Orta məktəbi 1973-cü ildə
bitirib. 1978-ci ildə BDÓ-nun filologiya
fakültəsini, sonra AMEA-nın Fəlsəfə və
Hüquq İnstitutunun aspiranturasını bitirib. Fəlsəfə
üzrə fəlsəfə doktorudur. 40 ilə yaõındır ki, pedaqoji fəaliyyətlə məşğuldur.
«Anar» (1994), «Əlabbas: Sözün köhnə kişisi»
(2005), «Sabir Rüstəmõanlı: Sərhədsiz
ruhumuzun yolçusu» (2006), «60-cılar nəsrinin etik problemləri»
(2006), «Yaradıcılıq şəõsiyyətlə
üst-üstə düşəndə…» (2010), «Nizami Cəfərov:
Şəõsiyyət və yaradıcılıq fenomeni» (2010),
«Nəriman Əbdülrəhmanlı: işıq adamı»
(2010), «Xanəli Kərimli: Bir ömrün
nağılı» (2011), «Firuz Mustafa: İdrakla hissin vəhdəti»
(2012), «Əjdər Ol: nəsrin imkanları» (2014)
monoqrafiyaları, çağdaş ədəbiyyatımızın
nümayəndələri haqqında onlarla ədəbi-tənqidi
məqalənin müəllifidir. 1978-ci ildən Peştəsər
kənd ümumi orta məktəbində müəllim
işləyir.
***
(Əvvəli ötən saylarımızda)
Böyük Şah İsmayıl Xətai oğlu Təhmasibə Oğuz tayfalarını – Rumlu, Qacar, Avşar, Zülqədər, Təkəli, Óstaclı, Şamlı – heç vaõt özündən uzaqlaşdırmamağı, bu yeddi Oğuz tayfasını ətrafında cəmləməyi, onları incitməməyi, əməllərinə və bacarıqlarına görə vəzifə… verməyi məsləhət etmişdi.
Bu yanaşma o zaman üçün doğru idi – onlar İsmayılı təqiblərdən qorumuşdular, min cür əziyyətlə buna nail olmuşdular, onu hakimiyyətə gətirmişdilər. Xətai də onların həm dünyəvi hökmdarı, həm də dini rəhbəri idi – müqəddəs ocağın davamçısı idi. Ancaq Şah İsmayıl Xətainin ölümündən çoõ keçmişdi. Təhmasib şahdan sonra artıq dini rəhbər funksiyası da zəiflədi – daha heç kim «piri-mürşid» ola bilmədi… Təhmasib şah özü də tez-tez tayfaların tarazlığını saõlamaq məcburiyyətində qalırdı. Tayfaçılıq prinsipi ilə hakimiyyəti qorumaq, saõlamaq, idarə etmək özünü doğrultmurdu… Tayfa başçıları arasında həmişə nüfuz savaşı gedirdi, biri digərinin güclənməsini istəmirdi…
İsmayıl Mirzə zəhərlənərək öldürüldükdən sonra tayfa qarşıdurmasının və qardaş qırğınının qarşısını Qəzvinin ən nüfuzlu adamı Xəlil õan Avşar alır. Ağsaqqalları, tayfa başçılarını, əmirləri, əyanları saraya toplanmağı təklif edən Xəlil õanın ilk işi türkmən tayfasının qoca başçısı Əmir õanla Óstaclı tayfasının gənc başçısı Piri Məhəmməd õanı barışdırmaq olur…
Mən bir mühüm cəhəti dəfələrlə qeyd etmişəm ki, Yunus Oğuzu tariõi romançı kimi fərqləndirən əsas cəhətlərdən birincisi tariõi dəqiqlik, həqiqətlərə sadiqlikdir. Bu cəhət «Şah arvadı və Cadugər» romanında da aparıcıdır. Ancaq bu romanda bir məqam var: yazıçı təõəyyülü. Bu təõəyyül uydurma hadisələr, uydurma surətlər yaratmır. Bu yazıçı təõəyyülü tariõə söykənib əsaslandırılmış, hadisələrin gedişindən doğan və bu gedişatın məntiqi nəticəsidir…
Azərbaycan Səfəvi dövləti «şeytan əməli»nin (N.Cəfərov) «ümidinə» qalır – Xeyrənisə Cadugər cütlüyü cadu ilə hadisələrə təsir edib Təhmasib şahın zəhərlənməsinə, İsmayıl Mirzənin ölümünə (zəhərlənməsinə) Səfəvi dövlətinin iranlaşmasına – farslaşmasına səbəb olur… Yazıçı təõəyyülünün gücü bundadır…
Yunus Oğuz əslində bu romanda əsas hadisələrin iki variantını təsvir edir: əvvəlcə Azərbaycan Səfəvilər dövlətinin tənəzzülünü şərtləndirən tariõi hadisələri, reallıqları göstərir. Sonra isə yazıçı təõəyyülünün yaratdığı hadisələr təsvir olunur. Əslində bu təõəyyül məhsulu da gerçəkliyə əsaslanır. Aõı, məsələn, Xeyrənisə hansı yolla əri Məhəmməd Xudabəndənin bütün şahlıq səlahiyyətlərini əlindən ala bilərdi? Təkcə Məhəmməd Mirzənin õəstəhal olmasıylamı, zəif görməsiyləmi, ümumən zəif õarakterli olmasıylamı? Əlbəttə, yoõ. Onda ağlabatan bir versiya qalır ki, bu da «şeytan əməli»nin – Cadugərin tilsimləridir…
* * *
Bu romanda çoõ maraqlı obrazlar var: Xeyrənisə, Pəriõan, Cadugər, İsmayıl Mirzə, Heydər Mirzə, Məhəmməd Mirzə, Təhmasib şah, Mirzə Salman, Baltaçıoğlu, Şamõal bəy, Süleyman, Hüseynqulu õan… Tariõi şəõsiyyətlər və yazıçı təõəyyülünün məhsulu. Bu romandakı bütün obrazlar õarakterik õüsusiyyətləri ilə yanaşı, hadisələrin konkret iştirakçısı və dövlətin, yaõud ayrı-ayrı fərdlərin tabeyində çoõ mühüm rol oynayırlar. Məsələn, həkim Əbu Nasir Təhmasib şahı zəhərləyir, özü sonradan edam olunsa da, bir dövr onun əli ilə qapanır. Yaõud Baltaçıoğlu qəddarlığı, insafsızlığı ilə yadda qalır…
* * *
«Şah arvadı və Cadugər» romanında möhtəşəm qadın obrazları var: Pəriõan və Xeyrənisə. Oğlunun taleyində fəna rol oynayan Heydər Mirzənin anasını və çoõ sirlərin şahidi olan Zinəti də bu sıraya aid etmək olar. Doğrudur, onlar ağıl və hiylədə Pəriõana və Xeyrənisəyə çatmazdılar.
Qadın məkri, hiylə, şah arvadı – Mehdi Ülya olmaq istəyi buna yetmək üçün heç nədən çəkinməmək, həsəd, nifrət – Xeyrənisəni fərqləndirən əsas õüsusiyyətlər idi. Ancaq Xeyrənisənin nifrəti ilə İsmayıl Mirzənin nifrəti fərqli idi. İsmayıl Mirzə ümumiyyətlə hamıya nifrət edirdi, sanki onun iyirmi ilə yaõın dustaq olmasında, gəncliyinin məhv olmasında hər kəs günahkar idi. Xeyrənisə isə yalnız türklərə nifrət edirdi: «…Türkün onun kimi bir mələk qadınla eşq yaşaması haram idi… Bir türkü kişilikdən salmaq ona min dəfə qalib gəlməkdən daha üstün olardı. Bunun özü də böyük kef deyildimi? Bu vəziyyət bütün nəslinin, millətinin, qohumlarının türklərin üzərində daha bir qələbəsi idi. Bu türklərin aõırına çıõmaq, hamısını saraydan uzaqlaşdırmaq borcunu hiss edirdi. Onu bu işə qoşanlar çoõdan dünyalarını dəyişmişdilər. O, təklikdə də çoõ şeyə nail olacaqdı. İndi hər şeyə özü rəhbərlik edirdi. Hamıya da özü təkbaşına qalib gələcəkdi».
Xeyrənisə Məhəmməd Mirzəni sevmirdi, yaşıdları kimi o da sevdiyinə qovuşmaq istəyirdi. Xeyrənisə əvvəl şah oğluna nişanlanmağından çoõ sevinmişdi, ancaq biləndə ki, şah oğlunun gözləri zəif görür və õəstəhaldır, çoõ məyus olmuşdu. Mazandaran hakimi olan atası ona çoõ mətləblərdən danışırdı: şahın böyük oğlu taõt-tacın varisi sayılırdı, belə olanda Xeyrənisə şah arvadı olacaqdı…
Anası da qızını ardıcıl olaraq gələcəyə hazırlayırdı. Bir dəfə Xeyrənisə «aõı şahzadə olsa da, mən o türkü sevmirəm» - deyəndə anası həyəcanla, təşvişlə demişdi: «Sus, qızım, sus! Amanın günüdür. Belə şeyləri danışıb evimizi yıõma. Bilirsən ki, atan türk şahının qulluğundadır. Yerin də, ağacın da, daşın da qulağı var. Dediklərin şahın qulağına çatsa bütün nəslimizi qırar. Tayfamızın başıpapaqlı kişilərinin kəlləsindən minarə qurdurar. Nəslimizin qırılmasınımı istəyirsən? Sən türkləri maymaqmı hesab edirsən?! Onların ölüsü də qüdrətlidir. Onlara qarşı açıq müharibə aparmaq olmaz, onlara açıq rəğbət də bildirməyə dəyməz. Gərək türklə hiylənin, işvənin, ağlın dili ilə rəftar edəsən. Bunu bacarsan, dünyanın ən õoşbəõt qadını sənsən. İstəmirsən dünya sənin ayaqların altında olsun? Onda türk ərinə qalib gəl, bu günə görə ondan intiqamını al!»
Farslar nədən narazı idilər və məqsədləri
nə idi? «Təhmasib şah» romanında Firdovsi ağa
Əbdülqasım ağaya deyir: «…Bizi özlərindən
incik salmasalar da, vəzifə vermir, səltənətin və
şəhərlərin idarə olunmasında bizə güvənmirlər.
Ancaq böyük savaşlarda bizlərdən də
döyüşçülər istəyirlər…
Qızılbaşlar səltənətə yiyələnəndən
günümüz qara olub. Hətta vəziyyət o yerə
çatıb ki, türklər bizim həşəmətli
dilimizi də bəyənmirlər. Öz dillərində yazırlar. Gör ha, türk dili
hara, fars dili hara? Onlar nəinki
sarayda, hər yerdə türkcə danışırlar.
Şairlər də qəzəlləri türkcə
yazır. Belə davam edə bilməz, ağa! Bir az da keçəcək, səltənətdə
səndən və məndən başqa farsca danışan
olmayacaq. Bunun bir çıõış yolu olmalıdır…»
Bu parçada həm narazılıqlar, həm də məqsəd
məlum olur.
Narazılıqlar əsassız idi (bununla belə
farslardan da vəzifədə olanlar var idi). Əgər
Azərbaycan Səfəvi dövləti türk dövləti
idisə, dövlətin ərazisində işlənən dil
də türk dili olmalı idi, vəzifələrdə də
türklər işləməli idi…
Məqsədləri
nə idi və çıõış yolu nədə idi – bu da göstərilir, bu məqsədlə
Xeyrənisə şah oğluna verilir…
Ancaq
türklərə qarşı erməninin və farsın
münasibətində elə bir fərq yoõdur – hər ikisində türkə
qarşı irsi nifrət var…
* * *
Əvvəldə qeyd etdim ki, romanda çoõ mükəmməl işlənmiş
iki qadın surəti var – Pəriõan və Xeyrənisə (bunlar həm
də tariõi şəõsiyyətlərdir). Hər ikisi
ağıllıdır, tədbirlidir, hiyləgərdir. Hiylə özü də ağıllılıq əlamətidir.
Xeyrənisə daha məkrlidir. Hər ikisi məqsədinə doğru qətiyyətlə
irəliləyən, heç nədən çəkinməyən,
möhkəm õarakterli
qadındır. Pəriõanda qadın əõlaqı, isməti var, saraydan heç yerə çıõmayıb, adı heç nədə
hallanmayıb… Pəriõan hakimiyyətə şərik çıõan qadın kimi
öldürülür. Xeyrənisə isə fahişə
kimi edam olunur…
Pəriõanda formalaşmış
dövlətçilik psiõologiyası var, bu psiõologiyaya görə türk hökmdarının taõtına yalnız türk
qadınından doğulmuş adam
çıõa bilər.
Ona görə də Pəriõan Heydər Mirzənin hakimiyyətə
gəlməsinin qəti əleyhinədir.
Həm də
belə bir fikir formalaşmışdı ki, qadın
hökmdar ola bilməz. Bu isə
Pəriõanın yolunu kəsirdi.
Ancaq Pəriõan kimi
istedadlı qadınlar Təhmasib şahın oğulları
ilə müqayisədə hakimiyyəti daha yaõşı idarə edə bilərdi…
* * *
«Şah arvadı və Cadugər» romanında həyatları
faciəli sonluqla bitən õeyli ədəbi qəhrəman var ki, bunların əksəriyyəti
tariõi şəõsiyyətlərdir.
İsmayıl
Mirzənin ilyarımlıq qanlı hakimiyyəti
özünün də zəhərlənib ölməsiylə
bitir…
Pəriõan õanımı Xeyrənisənin göndərdiyi
adamlar öz evində boğub öldürür…
Xeyrənisəni
də eyni aqibət gözləyir, ancaq böyük bir fərqlə:
Türk əmirlərinin qərarı ilə Əli bəy
Zülqədər Xeyrənisəni fahişə kimi boğub
öldürür…
Heydər
Mirzəni Şamõal
bəyin əmri ilə qurçi öldürür…
Şamõal bəy isə Xeyrənisənin
əmri ilə qətlə yetirilir…
Təhmasib
şahı həkim Əbu Nasir zəhərləyir…
Əbu
Nasir isə Təhmasib şahı zəhərlədiyinə
görə öldürülür…
Nə qədər
şah nəslinə mənsub, gələcəkdə
şahlığa iddia edə biləcək qətlə yetirilən
adamlar… Bunların heç biri öz əcəli ilə
ölmür…
Saray –
hakimiyyət, var-dövlət, firavanlıq deməkdir, həm
də dedi-qodu, şayiə, məkr, hiylə, yalan,
satqınlıq… yuvasıdır… Saray həm də ölüm
məkanıdır… Kimi sarayda firavanlıq, vəzifə, kimi
də ölüm tapır…
* * *
«Kişiləri ələ almaq üçün qadın
həmişə daha artıq vasitəyə malik olur» - bu
artıq vasitə qadın gözəlliyidir. Bu gözəllikdən
Pəriõan istifadə
etmir, onun əsil-nəcabəti, əõlaqı buna imkan vermir. Ancaq digər məsələlərdə
Pəriõan da
heç bir ölçü tanımır… Xeyrənisə
isə gözəlliyindən də hakimiyyət üçün
istifadə edir. Xeyrənisənin şəhvəti
heyvani şəhvətdir. «…Yekəpər, əzvay, qaba
minbaşıların onun qarşısında diz çökməsi
Xeyrənisə õanıma
õüsusi ləzzət
verirdi. Məmnuniyyətlə onlara bədənini
ovõaladar, öpdürər,
çimdirər, yudurdardı. Ancaq səltənətin
şahının vəzifəsini icra etməsi buna imkan
vermirdi… …Bir dəfə gecə bədənini õidmətçi Gülsümə
ovdururdu. Günün yorğunluğunu
çıõartmaq
üçün çoõ
yaõşı üsul
idi. Gülsümün əli onun
baldırlarında gəzərkən o, tədricən şəhvət
hiss etdi. Bir azdan bu hiss õanıma güc gəldi. Bu o qədər güclü
oldu ki, Gülsümə onu kişi kimi
öpməsini, əzizləməsini əmr etdi. Gülsüm azacıq tərəddüd etsə də,
bu əmrdən çıõmadı.
Xeyrənisə õanım gözlərini yumdu və Cadugərlə
birlikdə olduğunu düşündü. Bir azdan Gülsüm ona elə böyük həzz
yaşatdı ki, sonunda õanım
tamam heysiz düşüb qaldı.
Sonrakı
günlərdə belə bədən ovõalamaları tez-tez baş verdi. Güsümə hər dəfə
bir neçə qızıl əşrəfi hədiyyə
verirdi. Deyəsən, bu cür «sevişmək»
Gülsümə də õoş gəlir, o da buna can atırdı».
Cadugər, nökər Məhəmmədəli, Adil
Girey – Xeyrənisənin özünü təslim etdiyi
kişilər hələlik bunlar idi. Bir dəfə də
Mirzə Salman üçün soyunmaq istəyir, ancaq son anda
bu fikrindən daşınır. Əgər Türk əmirləri
onu qətlə yetirəməsəydi, daha özünü
kimlərə təslim edəcəkdi, heç kim
bilməzdi…
Xeyrənisənin
bu əməlləri onun gözəlliyini eybəcərliyə
və əõlaqsızlığa
çevirir…
* * *
(Ardı var)
Sabir Bəşirov
Olaylar.- 2015.- 18 fevral.- S.10.