Yunus Oğuz: Elmi təfəkkürlə

bədii təfəkkürün vəhdəti

 

Redaksiyadan: Sabir Bəşirov 20 noyabr 1956-cı ildə Yardımlı rayonunun Peştəsər kəndində anadan olub. Orta məktəbi 1973-cü ildə bitirib. 1978-ci ildə BDÓ-nun filologiya fakültəsini, sonra AMEA-nın Fəlsəfə və Hüquq İnstitutunun aspiranturasını bitirib. Fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktorudur. 40 ilə yaõındır ki, pedaqoji fəaliyyətlə məşğuldur. «Anar» (1994), «Əlabbas: Sözün köhnə kişisi» (2005), «Sabir Rüstəmõanlı: Sərhədsiz ruhumuzun yolçusu» (2006), «60-cılar nəsrinin etik problemləri» (2006), «Yaradıcılıq şəõsiyyətlə üst-üstə düşəndə…» (2010), «Nizami Cəfərov: Şəõsiyyət və yaradıcılıq fenomeni» (2010), «Nəriman Əbdülrəhmanlı: işıq adamı» (2010), «Xanəli Kərimli: Bir ömrün nağılı» (2011), «Firuz Mustafa: İdrakla hissin vəhdəti» (2012), «Əjdər Ol: nəsrin imkanları» (2014) monoqrafiyaları, çağdaş ədəbiyyatımızın nümayəndələri haqqında onlarla ədəbi-tənqidi məqalənin müəllifidir. 1978-ci ildən Peştəsər kənd ümumi orta məktəbində müəllim işləyir.

 

***

 

(Əvvəli ötən saylarımızda)

 

Məhəmməd Xudabəndənin şahlığının ilk günlərindən Xeyrənisə hakimiyyəti tam ələ alır və hakimiyyətinə birbaşa mane olan şəõsləri ilk növbədə sıradan çıõarır (Pəriõan õanım, Şamõal bəy…). Potensial rəqiblərini, İsmayıl Mirzənin bir yaşlı oğlunu da öldürtdürür (İsmayıl Mirzə də yüzlərlə belə qətlə fərman vermişdi…). Sonra isə Qızılbaş tayfalarının başçılarını vəzifə vermək adı altında paytaõtdan uzaqlaşdırır. Bəzi əmirləri isə pulla öz tərəfinə çəkməyə çalışır. «…Rüşvət ən dikbaş əmiri də gözüqıpıq edirqorõağa çevirirdi».

Artıq Xeyrənisə hakimiyyətin farslaşdırılmasına da start vermişdi

* * *

Azərbaycan Səfəvi dövlətində dərvişlərin õüsusi roluyeri var idi. Dərvişlər hakimiyyətin görən gözü və dayağı idi. Təhmasib şahdan sonra hakimiyyətdə olanların təqsirindən dövlət – dərviş münasibətləri zəifləyir. Bu zəifləmənin əsasını elə Təhmasib şah özü qoyur: böyük oğlunu fars qızına nişanlayanda Ağa Dərvişlə məsləhətləşməmişdi. Ağa Dərviş isə özü üçün (maraq õatirinə) istiõarə etmişdi, ancaq uğurlu alınmamışdı…

Dərvişlər öz aralarında söhbət edərkən biri deyir: «Sən şah babamız İsmayıl Əvvəli demirsən. Onun hərəmi Taclı õanım Çaldıran düzündə şahı õilas etmək naminə irəli atıldı və əsir düşdü, indi o ocağın gəlini olan fars qızı İsmayılın nəvəsinin mürşidliyinə õələl gətirir.

- Məhəmməd Xudabəndə bizim mürşidimiz yoõ, adi bir bəndədir. Onun salamatlığı üçün dualar etməyə, cümə günü məsciddə arõasında namaz qılmağa dəyməz. Mürşid sağlam, təmiz, pak, qeyrətli və qüdrətli olmalıdır!»

Məhəmməd Xudabəndənin belə vəziyyətə düşməsinin səbəbkarı da Xeyrənisə idi

* * *

«Tarazlıq iki qüvvənin razılığı əsasında yaranır. Əgər bu iki qüvvə arasında tarazlıq mütləq və dəyişməzdirsə, o zaman hərəkətsizlik əmələ gəlir. Hərəkət alternativ üstünlüyün nəticəsidir. Bir tərəfin hərəkətə keçməsi digər tərəfi də hərəkətə gətirir. Beləcə, bütün bəşəriyyət bir-birini hərəkət etdirir. Həyat nəfəs alıb-vermək, yaşamaq deməkdir. Qaranlıq işığı məhdudlaşdırır. Boşluğu reallıq doldurur. Bəşəriyyət ölüm və həyat arasında fasiləsiz doğuş və ölümdən ibarətdir. Güclü və zəif, õeyir və şər hərəkətin qollarıdır. Olan verir, verən alır. Beləcə, hərəkətin tarazlığı təmin edilmiş olur».

Əgər bu fikri romandakı hadisələrə şamil etsək, bu tarazlıq yalnız Məhəmməd Xudabəndə ilə Xeyrənisə arasında mövcuddur. Ancaq buna «şah» əməl edir. Bu tarazlıq Xeyrənisə tərəfindən pozulanda Qızılbaş əmirləri hərəkətə keçir. Məhəmməd Xudabəndə aldadılmış ər, şahlığı əlindən «õoşla» alınmış zavallıdır…

Qalan hallarda bir tərəfin gizli-açıq hərəkətə keçməsi qarşı tərəfi də dərhal hərəkətə keçirir. Heç kim Şərdən qurtula bilmir

* * *

Romandakı faciəvi həyat yaşayan ədəbi (həm də tariõi) qəhrəmanlardan birincisi Məhəmməd Xudabəndədir. Ancaq o, elə bir dərdə mübtəladır ki, dərdini heç kimə anlada bilməz, heç kimlə bölüşə bilməz.

Sadəlövh olduğu üçün hər şeyi göründüyü kimi qəbul edir. Xeyrənisədən şübhələnmək ağlına belə gəlmir. Şah olsa da hüquqsuz və köməksiz haldadır. Əslində Məhəmməd Xudabəndənin õarakter zəifliyi və getdikcə şiddətlənən õəstəlikləri, gündən-günə zəifləyən gözləri də hadisələrin o cür inkişafında az rol oynamır. Şah öz həyatından usanıb: «Xudanın mənim qədər sevdiyi, həm də sevmədiyi bəndəsi yoõdur. Canımı qoymağa yer tapmıram, nə hər yerə baõıb həzz ala bilirəm, nə də sərbəst bir-iki addım ata bilirəm. Elə bircə ayaqlarım da tutulsaydı, daha yaõşı olardı. Kaş ki mən şah yoõ, mehtər olaydım, amma, hər şeyi görəydim, istədiyim yerə gedəydim, uşaq kimi yıõılmayaydım… Əhh, bu da həyatdır?!»

Əgər islam dinində böyük günah sayılmasaydı, şah çoõdan intihar edərdi…

Sarayda hamı hər şeyi görürbilir, bircə şahın heç nədən õəbəri yoõdur. Şah o qədər məlumatsızdır ki, son ana qədər Xeyrənisəni müdafiə etməkdə davam edir… Hətta əmirlər Xeyrənisənin oğlunu şahlığa gətirmək istədiyini deyəndə belə şah onların dediklərini yalan adlandırır…

* * *

Romanın mükəmməl işlənmiş möhtəşəm ədəbi qəhrəmanlarından biri də Cadugərdir. Anası yəhudi, atası fars olan Cadugərə cadunu nənəsi öyrədib. Nənəsi dönə-dönə deyib ki, cadu ilə məşğul olan adam heç vaõt sevə bilməz. Cadugər isə bu qanunu pozur. Xeyrənisəni görməzdən əvvəl onun haqqında çoõ şey eşidən Cadugərdə ona qarşı izaholunmaz bir rəğbət yaranır. Bu rəğbət hissinə görə Cadugər heç yerə gedə bilmir. Halbuki təkcə Xeyrənisədən aldığı var-dövlət ona ömrünün sonuna qədər kifayət idi

Nənəsinin çoõlu nəvəsi olsa da, cadu elmini öyrətmək üçün Onu seçmişdi. Nənəsi o qədər qüdrətli cadugər idi ki, «ölməyə də bilərdi. Ölmüşdüsə, deməli, nə üçünsə özü istəmişdi». Nənəsi kimi o da qüdrətli idi, «başı gizli elmlər, sinəsi isə siyasi və ailə-məişət sirlərilə dolu idi».

Xeyrənisə Cadugəri saraya gətirdir, ilk görüşdən sonra Cadugər nənəsinin dediklərini unudub Xeyrənisəyə aşiq olur. Nənəsi isə bilirdi ki, sevgi cadudan üstündür

Xeyrənisə ərini özündən asılı etmək üçün dəhşətli, qeyri-insani bir fikrə düşür: ərini kişilikdən məhrum etməyi Cadugərdən istəyir. Həm də ağıllı qadın olduğundan hər şeyi nəzərə alır. Ərini kişilikdən saldırdıqdan sonra Cadugəri saraya gətirdir: müəyyən bir keçici dövr üçün ehtirasını Cadugərlə söndürə bilmək üçün

İlk görüşdəki hiss o dərəcədə qüvvətlənir ki, Cadugər Xeyrənisədən başqa bir qadın görmür.

Hər şeyə hökm edən Xeyrənisənin də əsiri olduğu iki qüvvə var: hakimiyyət və şəhvət. Cadugər Xeyrənisəyə Qəzvinə gedərsə onu fəlakət-ölüm gözləyir deməsi, əvvəlcə Xeyrənisəni qorõutsa da, o, inadından dönmür: «…Cadugərin doğru dediyinə tam əmin idi. Ölüm qorõusu və şahlıq iddiası üz-üzə dayanmışdı. Hər ikisi qollarını açıb onu özünə tərəf çağırır, gəl-gəl deyirdi… Birində böyüklük, ucalıq, hamıdan üstünlük, özünün təsdiqi, həzz, ehtiras, digərində isə bütün bunlardan imtina vardı. İllərlə bunun uğrunda mübarizə aparmış, ən yaõın adamlarını bu yolda qurban vermiş, səbr etmiş, dözmüşdü. Gecə-gündüz qarşısına qoyduğu bu məqsədə doğru addım-addım irəliləmişdi. İndi hər şeydən imtina etmək! İsmayıl şah onun oğlu Həsən Mirzəni Tehranda qətlə yetirəndə sinəsinə çəkilən dağı hamıdan gizlətmişdi, intiqam alacağına and içmişdi. Bəs Həsənin intiqamı?! İndi geriyəmi çəkilsin? Bu olası deyildi. Bəlkə də Cadugər yanılırdı. Onun da səhv etmək haqqı vardı. Bəlkə də qəsdə belə deyir. Qəzvində bir yatağa girə bilməyəcəklərini zənn edirdi. Böyük sarayın güdükçüləri, söz-söhbəti, dedi-qoduları da çoõ olur. Özünün ifşa olunacağı, məhz özünün öldürülə biləcəyi qorõusu da ola bilərdi. İnsanlara etibar yoõ idi, bəlkə də Pəriõan onu satın almışdı… amma yoõ, bu sarsaq dəlicəsinə vurulmuş bir aşiqdir, onu kimsə döndərə bilməz. Olsa-olsa, özündən və ayrılacaqlarından qorõmasıdır. Əvvəl-aõır bu olmalı idi. Ölənəcən bir cadugərin yatağına girə bilməzdi ki! Bundan sonra onun yatağı hakimiyyətin güclənməsi naminə ən qüdrətli əmirlərə ortaq ola bilərdi».

Bu parça da Xeyrənisənin õarakterinin əsas cizgilərini bir daha üzə çıõarır: intiqam almaq, hökm etmək, yatağına cavan əmirləri salmaq! İntiqam almaq və nifrət də şəhvət kimi onun bütün varlığına hakim kəsilib!

Eyni zamanda Cadugər haqqındakı düşüncələri də yanlışdır. Cadugər heç bir məqsəd güdmürdüyalan demirdi. Cadugər onu sevirdi. Xeyrənisə tipli qadınlar üçün əsil sevgi yoõdur. Cadugərin eşqi onun anlamında «sarsaq aşiqin» õəyalları idi

Beləliklə, «intiqam və şahlıq iddiası ölüm qorõusunu üstələdi».

Şirazda Cadugərin iõtiyarında cariyələr olsa da, onlara gözünün ucuyla da baõmırdı. Hətta gecələr yatdığı otağın qapısını möhkəm bağlayırdı ki, ehtiraslı cariyələr onu narahat etməsin…

Xeyrənisəni heç cür unuda bilməyən Cadugər onun ətrini almaq üçün sarayda, bağçada gəzdiyi yerləri gəzir, Xeyrənisəni hiss etmək istəyirdi. Hər şey ona Xeyrənisəni õatırladırdı. Qolunu və ayağını sındırandan sonra içkiyə aludə olur ki, bəlkə Xeyrənisəni unuda bilər. Ancaq əksinə olur, içəndən sonra Xeyrənisəni daha çoõ õatırlayır. Nəhayət, cadu otağına qayıdıb «qırmızı şamları yandırdı. Qara kömürlə çəkilmiş dairənin içinə girib bardaş qurdudik oturdu. Dodağının altında õüsusi sözləri pıçıldayaraq, gözlərini yumdu. Sözləri sidqi-ürəklə və altı dəfə təkrar etdi. Sonra Cadugər üç gün, üç gecə belə vəziyyətdə donub qaldı. Beləcə, şərabın iyini, qoõusunu, dadını, içmək meylini düşüncəsindən silib çıõartdı. Düz yetmiş iki saatdan sonra gözlərini açdı. İndi o, əvvəlki gücdə idi. Əvvəlki qüdrətini özünə qaytarmışdı. Ayağa durub sümük oynaqların götürdü və yenidən Xeyrənisənin taleyinə baõdı.

Gördüklərindən dəhşətə gəldi.

Xanım õəyanət ardınca õəyanət etmişdi…»

On altı ay müddətində Cadugəri yaddan çıõarmağı bir yana, həm də bir-birinin ardınca õəyanət etmişdi. Cadugər aldadılmışdı. Cadugər Xeyrənisənin «murdar fahişə kimi» õəyanət etməsini heç cür bağışlaya bilmirdison qərarını verir: əvvəl Xeyrənisəni qaldırdığı mərtəbədən endirmək, sonra isə intihar etmək…

* * *

«Hakimiyyət , ehtiras da bu alovun dilimləri kimidir. Ocağa odun atmazsan alov öləziyib gedər. Odun atarsan daha da şölələnər. Hakimiyyət ehtirasını heç vaõt sönməyə qoymaq olmaz, yoõsa yanıb kül olandan sonra kimə gərəksən - Xeyrənisə yanan ocağın alovuna baõıb belə fikirləşir. Ümumən, doğru qənaətdir. Ancaq burada da gərək əndazəni gözləyə biləsən, gözləməsən, bu alov səni yandırıb kül edər

* * *

Bədii əsərlərdə təbiət təsvirləri ya ədəbi qəhrəmanın psiõoloji vəziyyətini, ovqatını, ya hadisələrin mövcud vəziyyətini, ya da gələcəkdə baş verəcək hadisələri əks etdirmək üçün bir növ hazırlıq rolunu oynayır. «Şah arvadı Cadugər» romanı belə bir təsvirlə başlayır: «Qış girəndən Mazandaran meşələrinə hələ belə selləmə qar yağmamışdı. Adamın iliyinə işləyən şaõta soyuq külək bu yerlər üçün qeyri-adi hal idi. Gündüz yağan yağış aõşam qəfildən qara çevrildikcə şaõta qılınc kimi kəsməyə, ağacların budaqlarından sısqa buzlar sallanmağa başlamışdı. Sanki vilayətdəki toy ab-havasını təbiət duymuş o da bu toya naõış vursun deyə ağacların budaqlarından bəyaz sırsıra «sırğalar» asmışdı. Güclü külək şam ağaclarının arasından keçib, buz «sırğaları» budaqlarla birlikdə tərpətdikcə elə bil qədim dünyanın sirli musiqi alətləri işə düşür, hansısa çoõ köhnə bir mahnını havası səslənirdi. Təbiət həm sanki meşəyə laylay çalır, ağaclar qarın buzun ağırlığından az qala yerə dəyən budaqları ilə sanki büzüşür dərin yuõuya gedirdilər. Aradabir meşənin qorõunc dərinliklərindən vəhşi heyvan quş səsləri gəlirdi. Amma bu səslər qarın şaõtanın gətirdiyi ağappaq gözəlliyin ahəngini pozmurdusəhərə yaõın çoban iti qoyun sürüsünü qovan kimi, güclü külək buludları qovub apardı, yerini açıq səmadan şəfəqləri süzülən günəşə verdi. Günəş şəfəqləri səhərə qədər yağan ağappaq qarın üstünə düşdükcə hər yan bərq vurur, yerə səpilibmiş kimi parıldayırdı. Bəzi yerlərdə õəfif küləyin ətrafa səpdiyi qar tozanağı ulduzlar kimi sayrışırdı. İndi sanki günəş silkələnir, şəfəqlərinin ucundan qarın üzərinə əlavə qızıl tozu səpirdi».

Bu gözəl təbiət təsvirində Xeyrənisənin ərə getmək ərəfəsində ovqatı çoõ dəqiq ifadə olunub: şaõta, soyuq-güclü külək günəş şüalarının üstünə düşüncə ağappaq qarın bərq vurması Xeyrənisənin sevmədiyi şahzadəyə planlı şəkildə verilməsi, Xeyrənisənin bundan son dərəcə üzülməsi, atasının illərlə bu yöndə çəkdiyi zəhmət, nəhayət, planlarının həyata keçməsi, Xeyrənisənin anasının bəzi mətləbləri ona izah etməsi Xeyrənisəni gözləyən şah arvadı olmaq õoşbəõtliyi

* * *

Hər hansı bir dövrdə cəmiyyəti sarsıdan, mənəviõlaqi dəyərləri heçə endirən mühiti tədricən çürüdən müəyyən bəlalar olur

Əbədi bəlalar da vardır ki, cəmiyyət bunlardan heç cür qurtula bilmir: rüşvət, yaltaqlıq, yalan, laqeydlik, biganəlikbelələrindəndir.

Sarayları yaltaqsız təsəvvür etmək olmur. İctimai bəla olan yaltaqlıq çoõ təhlükəlidir. Cəmiyyət sanki yaltaqsız keçinə bilmir. Yaltaqlıq mənəvi cinayətdir təəssüf ki, bəzi mənəvi cinayətlərə qarşı heç bir cəza növü yoõdur

Saraylarda həmişə yaltaqlıq «yarışı» olub: kim daha çoõ yaltaqlanırsa, o qədər üstünlük qazanır. Yaltaq fürsət «qəhrəmanıdır», əgər fürsəti əldən qaçırsa, qarşısına qoyduğu məqsədə çata bilməz

Mirzə Salman da təhlükəli yaltaqdır. Onu saraya məqsədli şəkildə göndəriblər. O da məqsədinə doğru irəliləyir. Mirzə Salman da Pəriõan õanımı Xeyrənisə üçünfarsların hakimiyyəti üçün təhlükə hesab edir əsas vəzifəsi həm Pəriõanı, həm digərlərini zərərsizləşdirməkdir.

 

(Ardı var)

 

Sabir Bəşirov

 

Olaylar.- 2015.- 19 fevral.- S.10.