Yunus Oğuz: Elmi təfəkkürlə
bədii təfəkkürün
vəhdəti
Redaksiyadan: Sabir Bəşirov 20 noyabr 1956-cı ildə Yardımlı rayonunun Peştəsər kəndində anadan olub. Orta
məktəbi 1973-cü ildə bitirib.
1978-ci ildə BDÓ-nun filologiya fakültəsini, sonra
AMEA-nın Fəlsəfə və Hüquq
İnstitutunun aspiranturasını bitirib. Fəlsəfə üzrə fəlsəfə
doktorudur. 40 ilə yaõındır
ki, pedaqoji fəaliyyətlə
məşğuldur. «Anar» (1994),
«Əlabbas: Sözün köhnə kişisi» (2005), «Sabir
Rüstəmõanlı: Sərhədsiz ruhumuzun yolçusu» (2006),
«60-cılar nəsrinin etik problemləri»
(2006), «Yaradıcılıq şəõsiyyətlə
üst-üstə düşəndə…» (2010), «Nizami Cəfərov: Şəõsiyyət və
yaradıcılıq fenomeni» (2010), «Nəriman
Əbdülrəhmanlı: işıq adamı» (2010), «Xanəli
Kərimli: Bir ömrün nağılı»
(2011), «Firuz Mustafa: İdrakla hissin vəhdəti»
(2012), «Əjdər Ol: nəsrin
imkanları» (2014) monoqrafiyaları, çağdaş
ədəbiyyatımızın nümayəndələri
haqqında onlarla ədəbi-tənqidi məqalənin
müəllifidir. 1978-ci ildən Peştəsər kənd ümumi orta məktəbində
müəllim işləyir.
***
(Əvvəli ötən saylarımızda)
Məhəmməd Xudabəndənin şahlığının ilk günlərindən Xeyrənisə hakimiyyəti tam ələ alır və hakimiyyətinə birbaşa mane olan şəõsləri ilk növbədə sıradan çıõarır (Pəriõan õanım, Şamõal bəy…). Potensial rəqiblərini, İsmayıl Mirzənin bir yaşlı oğlunu da öldürtdürür (İsmayıl Mirzə də yüzlərlə belə qətlə fərman vermişdi…). Sonra isə Qızılbaş tayfalarının başçılarını vəzifə vermək adı altında paytaõtdan uzaqlaşdırır. Bəzi əmirləri isə pulla öz tərəfinə çəkməyə çalışır. «…Rüşvət ən dikbaş əmiri də gözüqıpıq edir və qorõağa çevirirdi».
Artıq Xeyrənisə hakimiyyətin farslaşdırılmasına da start vermişdi…
* * *
Azərbaycan Səfəvi dövlətində dərvişlərin õüsusi rolu və yeri var idi. Dərvişlər hakimiyyətin görən gözü və dayağı idi. Təhmasib şahdan sonra hakimiyyətdə olanların təqsirindən dövlət – dərviş münasibətləri zəifləyir. Bu zəifləmənin əsasını elə Təhmasib şah özü qoyur: böyük oğlunu fars qızına nişanlayanda Ağa Dərvişlə məsləhətləşməmişdi. Ağa Dərviş isə özü üçün (maraq õatirinə) istiõarə etmişdi, ancaq uğurlu alınmamışdı…
Dərvişlər öz aralarında söhbət edərkən biri deyir: «Sən şah babamız İsmayıl Əvvəli demirsən. Onun hərəmi Taclı õanım Çaldıran düzündə şahı õilas etmək naminə irəli atıldı və əsir düşdü, indi o ocağın gəlini olan fars qızı İsmayılın nəvəsinin mürşidliyinə õələl gətirir.
- Məhəmməd Xudabəndə bizim mürşidimiz yoõ, adi bir bəndədir. Onun salamatlığı üçün dualar etməyə, cümə günü məsciddə arõasında namaz qılmağa dəyməz. Mürşid sağlam, təmiz, pak, qeyrətli və qüdrətli olmalıdır!»
Məhəmməd Xudabəndənin belə vəziyyətə düşməsinin səbəbkarı da Xeyrənisə idi…
* * *
«Tarazlıq iki qüvvənin razılığı əsasında yaranır. Əgər bu iki qüvvə arasında tarazlıq mütləq və dəyişməzdirsə, o zaman hərəkətsizlik əmələ gəlir. Hərəkət alternativ üstünlüyün nəticəsidir. Bir tərəfin hərəkətə keçməsi digər tərəfi də hərəkətə gətirir. Beləcə, bütün bəşəriyyət bir-birini hərəkət etdirir. Həyat nəfəs alıb-vermək, yaşamaq deməkdir. Qaranlıq işığı məhdudlaşdırır. Boşluğu reallıq doldurur. Bəşəriyyət ölüm və həyat arasında fasiləsiz doğuş və ölümdən ibarətdir. Güclü və zəif, õeyir və şər hərəkətin qollarıdır. Olan verir, verən alır. Beləcə, hərəkətin tarazlığı təmin edilmiş olur».
Əgər bu fikri romandakı hadisələrə şamil etsək, bu tarazlıq yalnız Məhəmməd Xudabəndə ilə Xeyrənisə arasında mövcuddur. Ancaq buna «şah» əməl edir. Bu tarazlıq Xeyrənisə tərəfindən pozulanda Qızılbaş əmirləri hərəkətə keçir. Məhəmməd Xudabəndə aldadılmış ər, şahlığı əlindən «õoşla» alınmış zavallıdır…
Qalan hallarda bir tərəfin gizli-açıq hərəkətə keçməsi qarşı tərəfi də dərhal hərəkətə keçirir. Heç kim Şərdən qurtula bilmir…
* * *
Romandakı faciəvi həyat yaşayan ədəbi (həm də tariõi) qəhrəmanlardan birincisi Məhəmməd Xudabəndədir. Ancaq o, elə bir dərdə mübtəladır ki, dərdini heç kimə anlada bilməz, heç kimlə bölüşə bilməz.
Sadəlövh olduğu üçün hər şeyi göründüyü kimi qəbul edir. Xeyrənisədən şübhələnmək ağlına belə gəlmir. Şah olsa da hüquqsuz və köməksiz haldadır. Əslində Məhəmməd Xudabəndənin õarakter zəifliyi və getdikcə şiddətlənən õəstəlikləri, gündən-günə zəifləyən gözləri də hadisələrin o cür inkişafında az rol oynamır. Şah öz həyatından usanıb: «Xudanın mənim qədər sevdiyi, həm də sevmədiyi bəndəsi yoõdur. Canımı qoymağa yer tapmıram, nə hər yerə baõıb həzz ala bilirəm, nə də sərbəst bir-iki addım ata bilirəm. Elə bircə ayaqlarım da tutulsaydı, daha yaõşı olardı. Kaş ki mən şah yoõ, mehtər olaydım, amma, hər şeyi görəydim, istədiyim yerə gedəydim, uşaq kimi yıõılmayaydım… Əhh, bu da həyatdır?!»
Əgər islam dinində böyük günah sayılmasaydı, şah çoõdan intihar edərdi…
Sarayda hamı hər şeyi görür və bilir, bircə şahın heç nədən õəbəri yoõdur. Şah o qədər məlumatsızdır ki, son ana qədər Xeyrənisəni müdafiə etməkdə davam edir… Hətta əmirlər Xeyrənisənin oğlunu şahlığa gətirmək istədiyini deyəndə belə şah onların dediklərini yalan adlandırır…
* * *
Romanın mükəmməl işlənmiş möhtəşəm ədəbi qəhrəmanlarından biri də Cadugərdir. Anası yəhudi, atası fars olan Cadugərə cadunu nənəsi öyrədib. Nənəsi dönə-dönə deyib ki, cadu ilə məşğul olan adam heç vaõt sevə bilməz. Cadugər isə bu qanunu pozur. Xeyrənisəni görməzdən əvvəl onun haqqında çoõ şey eşidən Cadugərdə ona qarşı izaholunmaz bir rəğbət yaranır. Bu rəğbət hissinə görə Cadugər heç yerə gedə bilmir. Halbuki təkcə Xeyrənisədən aldığı var-dövlət ona ömrünün sonuna qədər kifayət idi…
Nənəsinin çoõlu nəvəsi olsa da, cadu elmini öyrətmək üçün Onu seçmişdi. Nənəsi o qədər qüdrətli cadugər idi ki, «ölməyə də bilərdi. Ölmüşdüsə, deməli, nə üçünsə özü istəmişdi». Nənəsi kimi o da qüdrətli idi, «başı gizli elmlər, sinəsi isə siyasi və ailə-məişət sirlərilə dolu idi».
Xeyrənisə Cadugəri saraya gətirdir, ilk görüşdən sonra Cadugər nənəsinin dediklərini unudub Xeyrənisəyə aşiq olur. Nənəsi isə bilirdi ki, sevgi cadudan üstündür…
Xeyrənisə ərini özündən asılı etmək üçün dəhşətli, qeyri-insani bir fikrə düşür: ərini kişilikdən məhrum etməyi Cadugərdən istəyir. Həm də ağıllı qadın olduğundan hər şeyi nəzərə alır. Ərini kişilikdən saldırdıqdan sonra Cadugəri saraya gətirdir: müəyyən bir keçici dövr üçün ehtirasını Cadugərlə söndürə bilmək üçün…
İlk görüşdəki hiss o dərəcədə qüvvətlənir ki, Cadugər Xeyrənisədən başqa bir qadın görmür.
Hər şeyə hökm edən Xeyrənisənin də əsiri olduğu iki qüvvə var: hakimiyyət və şəhvət. Cadugər Xeyrənisəyə Qəzvinə gedərsə onu fəlakət-ölüm gözləyir deməsi, əvvəlcə Xeyrənisəni qorõutsa da, o, inadından dönmür: «…Cadugərin doğru dediyinə tam əmin idi. Ölüm qorõusu və şahlıq iddiası üz-üzə dayanmışdı. Hər ikisi qollarını açıb onu özünə tərəf çağırır, gəl-gəl deyirdi… Birində böyüklük, ucalıq, hamıdan üstünlük, özünün təsdiqi, həzz, ehtiras, digərində isə bütün bunlardan imtina vardı. İllərlə bunun uğrunda mübarizə aparmış, ən yaõın adamlarını bu yolda qurban vermiş, səbr etmiş, dözmüşdü. Gecə-gündüz qarşısına qoyduğu bu məqsədə doğru addım-addım irəliləmişdi. İndi hər şeydən imtina etmək! İsmayıl şah onun oğlu Həsən Mirzəni Tehranda qətlə yetirəndə sinəsinə çəkilən dağı hamıdan gizlətmişdi, intiqam alacağına and içmişdi. Bəs Həsənin intiqamı?! İndi geriyəmi çəkilsin? Bu olası iş deyildi. Bəlkə də Cadugər yanılırdı. Onun da səhv etmək haqqı vardı. Bəlkə də qəsdə belə deyir. Qəzvində bir yatağa girə bilməyəcəklərini zənn edirdi. Böyük sarayın güdükçüləri, söz-söhbəti, dedi-qoduları da çoõ olur. Özünün ifşa olunacağı, məhz özünün öldürülə biləcəyi qorõusu da ola bilərdi. İnsanlara etibar yoõ idi, bəlkə də Pəriõan onu satın almışdı… amma yoõ, bu sarsaq dəlicəsinə vurulmuş bir aşiqdir, onu kimsə döndərə bilməz. Olsa-olsa, özündən və ayrılacaqlarından qorõmasıdır. Əvvəl-aõır bu olmalı idi. Ölənəcən bir cadugərin yatağına girə bilməzdi ki! Bundan sonra onun yatağı hakimiyyətin güclənməsi naminə ən qüdrətli əmirlərə ortaq ola bilərdi».
Bu parça da Xeyrənisənin õarakterinin əsas cizgilərini bir daha üzə çıõarır: intiqam almaq, hökm etmək, yatağına cavan əmirləri salmaq! İntiqam almaq və nifrət də şəhvət kimi onun bütün varlığına hakim kəsilib!
Eyni zamanda Cadugər haqqındakı düşüncələri də yanlışdır. Cadugər heç bir məqsəd güdmürdü və yalan demirdi. Cadugər onu sevirdi. Xeyrənisə tipli qadınlar üçün əsil sevgi yoõdur. Cadugərin eşqi onun anlamında «sarsaq aşiqin» õəyalları idi…
Beləliklə, «intiqam və şahlıq iddiası ölüm qorõusunu üstələdi».
Şirazda Cadugərin iõtiyarında cariyələr olsa da, onlara gözünün ucuyla da baõmırdı. Hətta gecələr yatdığı otağın qapısını möhkəm bağlayırdı ki, ehtiraslı cariyələr onu narahat etməsin…
Xeyrənisəni heç cür unuda bilməyən Cadugər onun ətrini almaq üçün sarayda, bağçada gəzdiyi yerləri gəzir, Xeyrənisəni hiss etmək istəyirdi. Hər şey ona Xeyrənisəni õatırladırdı. Qolunu və ayağını sındırandan sonra içkiyə aludə olur ki, bəlkə Xeyrənisəni unuda bilər. Ancaq əksinə olur, içəndən sonra Xeyrənisəni daha çoõ õatırlayır. Nəhayət, cadu otağına qayıdıb «qırmızı şamları yandırdı. Qara kömürlə çəkilmiş dairənin içinə girib bardaş qurdu və dik oturdu. Dodağının altında õüsusi sözləri pıçıldayaraq, gözlərini yumdu. Sözləri sidqi-ürəklə və altı dəfə təkrar etdi. Sonra Cadugər üç gün, üç gecə belə vəziyyətdə donub qaldı. Beləcə, şərabın iyini, qoõusunu, dadını, içmək meylini düşüncəsindən silib çıõartdı. Düz yetmiş iki saatdan sonra gözlərini açdı. İndi o, əvvəlki gücdə idi. Əvvəlki qüdrətini özünə qaytarmışdı. Ayağa durub sümük oynaqların götürdü və yenidən Xeyrənisənin taleyinə baõdı.
Gördüklərindən dəhşətə gəldi.
Xanım õəyanət ardınca õəyanət etmişdi…»
On altı ay müddətində Cadugəri yaddan çıõarmağı bir yana, həm də bir-birinin ardınca õəyanət etmişdi. Cadugər aldadılmışdı. Cadugər Xeyrənisənin «murdar fahişə kimi» õəyanət etməsini heç cür bağışlaya bilmirdi və son qərarını verir: əvvəl Xeyrənisəni qaldırdığı mərtəbədən endirmək, sonra isə intihar etmək…
* * *
«Hakimiyyət də,
ehtiras da bu alovun dilimləri
kimidir. Ocağa odun atmazsan alov öləziyib gedər. Odun atarsan daha da şölələnər.
Hakimiyyət ehtirasını
heç vaõt sönməyə
qoymaq olmaz, yoõsa yanıb kül olandan sonra kimə
gərəksən?» - Xeyrənisə yanan ocağın alovuna baõıb
belə fikirləşir.
Ümumən, doğru qənaətdir.
Ancaq burada da gərək əndazəni gözləyə
biləsən, gözləməsən,
bu alov səni
yandırıb kül
edər…
* * *
Bədii əsərlərdə təbiət
təsvirləri ya ədəbi qəhrəmanın
psiõoloji vəziyyətini,
ovqatını, ya hadisələrin mövcud
vəziyyətini, ya da gələcəkdə baş verəcək hadisələri əks etdirmək üçün
bir növ hazırlıq rolunu oynayır. «Şah arvadı və Cadugər» romanı belə bir təsvirlə
başlayır: «Qış
girəndən Mazandaran
meşələrinə hələ
belə selləmə
qar yağmamışdı.
Adamın iliyinə işləyən
şaõta
və soyuq külək də bu yerlər üçün qeyri-adi hal idi. Gündüz
yağan yağış
aõşam
qəfildən qara çevrildikcə şaõta qılınc
kimi kəsməyə,
ağacların budaqlarından
sısqa buzlar sallanmağa başlamışdı.
Sanki vilayətdəki toy ab-havasını təbiət
də duymuş və o da bu
toya naõış vursun
deyə ağacların
budaqlarından bəyaz
sırsıra «sırğalar»
asmışdı. Güclü külək
şam ağaclarının
arasından keçib,
buz «sırğaları»
budaqlarla birlikdə tərpətdikcə elə
bil qədim dünyanın sirli musiqi alətləri işə düşür,
hansısa çoõ köhnə
bir mahnını havası səslənirdi.
Təbiət həm də sanki meşəyə
laylay çalır, ağaclar qarın və buzun ağırlığından
az qala
yerə dəyən budaqları ilə sanki büzüşür
və dərin yuõuya gedirdilər. Aradabir meşənin qorõunc dərinliklərindən
vəhşi heyvan və quş səsləri gəlirdi.
Amma bu səslər
qarın və şaõtanın
gətirdiyi ağappaq
gözəlliyin ahəngini
pozmurdu… səhərə
yaõın
çoban iti qoyun sürüsünü
qovan kimi, güclü külək də buludları qovub apardı, yerini açıq səmadan şəfəqləri
süzülən günəşə
verdi. Günəş şəfəqləri səhərə
qədər yağan ağappaq qarın üstünə düşdükcə
hər yan bərq vurur, yerə səpilibmiş kimi parıldayırdı.
Bəzi yerlərdə õəfif küləyin
ətrafa səpdiyi qar tozanağı ulduzlar kimi sayrışırdı.
İndi sanki günəş də silkələnir, şəfəqlərinin ucundan
qarın üzərinə
əlavə qızıl
tozu səpirdi».
Bu gözəl təbiət təsvirində Xeyrənisənin
ərə getmək ərəfəsində ovqatı
çoõ
dəqiq ifadə olunub: şaõta, soyuq-güclü
külək və günəş şüalarının
üstünə düşüncə
ağappaq qarın bərq vurması və Xeyrənisənin sevmədiyi şahzadəyə
planlı şəkildə
verilməsi, Xeyrənisənin
bundan son dərəcə
üzülməsi, atasının
illərlə bu yöndə çəkdiyi
zəhmət, nəhayət,
planlarının həyata
keçməsi, Xeyrənisənin
anasının bəzi
mətləbləri ona
izah etməsi və Xeyrənisəni gözləyən şah arvadı olmaq õoşbəõtliyi…
* * *
Hər hansı bir dövrdə cəmiyyəti
sarsıdan, mənəvi-əõlaqi dəyərləri
heçə endirən
və mühiti tədricən çürüdən
müəyyən bəlalar
olur…
Əbədi bəlalar da vardır ki, cəmiyyət bunlardan heç cür qurtula bilmir: rüşvət, yaltaqlıq,
yalan, laqeydlik, biganəlik… belələrindəndir.
Sarayları yaltaqsız təsəvvür
etmək olmur. İctimai bəla
olan yaltaqlıq çoõ
təhlükəlidir. Cəmiyyət sanki yaltaqsız
keçinə bilmir.
Yaltaqlıq mənəvi
cinayətdir və təəssüf ki, bəzi mənəvi cinayətlərə qarşı
heç bir cəza növü də yoõdur…
Saraylarda
həmişə yaltaqlıq
«yarışı» olub:
kim daha
çoõ
yaltaqlanırsa, o qədər
də üstünlük
qazanır. Yaltaq fürsət «qəhrəmanıdır»,
əgər fürsəti
əldən qaçırsa,
qarşısına qoyduğu
məqsədə çata
bilməz…
Mirzə Salman da təhlükəli
yaltaqdır. Onu saraya məqsədli
şəkildə göndəriblər.
O da məqsədinə
doğru irəliləyir.
Mirzə
Salman da Pəriõan
õanımı
Xeyrənisə üçün
– farsların hakimiyyəti
üçün təhlükə
hesab edir və əsas vəzifəsi həm Pəriõanı,
həm də digərlərini zərərsizləşdirməkdir.
(Ardı var)
Sabir Bəşirov
Olaylar.- 2015.- 19 fevral.- S.10.