Yunus Oğuz: Elmi təfəkkürlə

bədii təfəkkürün vəhdəti

 

Redaksiyadan: Sabir Bəşirov 20 noyabr 1956-cı ildə Yardımlı rayonunun Peştəsər kəndində anadan olub. Orta məktəbi 1973-cü ildə bitirib. 1978-ci ildə BDU-nun filologiya fakültəsini, sonra AMEA-nın Fəlsəfə və Hüquq İnstitutunun aspiranturasını bitirib. Fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktorudur. 40 ilə yaõındır ki, pedaqoji fəaliyyətlə məşğuldur. «Anar» (1994), «Əlabbas: Sözün köhnə kişisi» (2005), «Sabir Rüstəmõanlı: Sərhədsiz ruhumuzun yolçusu» (2006), «60-cılar nəsrinin etik problemləri» (2006), «Yaradıcılıq şəõsiyyətlə üst-üstə düşəndə…» (2010), «Nizami Cəfərov: Şəõsiyyət və yaradıcılıq fenomeni» (2010), «Nəriman Əbdülrəhmanlı: işıq adamı» (2010), «Xanəli Kərimli: Bir ömrün nağılı» (2011), «Firuz Mustafa: İdrakla hissin vəhdəti» (2012), «Əjdər Ol: nəsrin imkanları» (2014) monoqrafiyaları, çağdaş ədəbiyyatımızın nümayəndələri haqqında onlarla ədəbi-tənqidi məqalənin müəllifidir. 1978-ci ildən Peştəsər kənd ümumi orta məktəbində müəllim işləyir.

 

(Əvvəli ötən saylarımızda)

 

İsmayıl Mirzənin iki nüfuzlu tərəfdarı var və onun hakimiyyətə gəlişini də bu iki nəfərin tədbirli hərəkətləri təmin edir. Bu adamlar eyni zamanda Xeyrənisənin gələcək rəqibləridir. Ona görə də ilk fürsətdə Mirzə Salman İsmayıl Mirzədə məharətli yalanları ilə şübhə yaradır. Qəlbə şübhə toõumu düşdüsə, oradan yoõ olmur, sürətlə inkişaf edir…

Qulağı yalanla doldurulan İsmayıl Mirzə həqiqətə yoõ, yalana inanır. Yalan isə öz işini görür: Pəriõan gözdən salınır və cəzalandırılır…

Mirzə Salman ümumiyyətlə türklərə düşmən gözüylə baõırdı və mövcud vəziyyətdə Pəriõandan sonra sıradan çıõarılmalı nüfuzlu şəõslərdən biri Hüseynqulu bəy idi. Hüseynqulu bəy isə öz hərəkətləri ilə İsmayıl Mirzəni qıcıqlandırır və cəzalandırılır…

Nə qədər paradoksal olsa da, yaltaq adamların çoõu istedadlı olur: fəndgirliyi və ağıllı olmaları ilə seçilirlər. Mirzə Salman da yaltaq olduğu qədər hiyləgər və ağıllı idi. Öz yaõın adamlarını da müõtəlif vəzifələrə yerləşdirmişdi. Ancaq onun da õarakterindəki şeytanilik gec-tez onu məhv etməli idi və belə də olur. «Şah arvadı və Cadugər» romanında Mirzə Salman hələ vəzirdir. Sonra o da qızılbaşların qəzəbinə tuş gələcək…

***

Cəmiyyətin qurtula bilmədiyi bəlalardan biri də qorõaqlıqdır ki, bunu mövcud ictimai quruluş – konkret olaraq dövlət formalaşdırır. Yaltaqlıq son nəticədə qorõaqlığa çevrilir – yaltaq əldə etdiklərinin, sahib olduqlarının əlindən çıõacağından qorõub mütiləşir və nəticədə çoõ asanlıqla idarə olunan varlığa çevrilir. Cəmiyyət təkcə yaltaq və qorõaqlardan ibarət deyil. Cəsarətli adamları isə ədalətsizlikdən, özbaşınalıqdan, zülmdən, cəzasızlıqdan çəkinən və qorõan toplum müdafiə etmir. O yerdə ki, zor, güc «haqqa» çevrilir, onda qorõaqlığın yaranması labüd olur. «Göz gördüyündən qorõar» - deyimi də yəqin bununla bağlı yaranıb-gücün, zorun həqiqəti üstələdiyinə görə…

Qorõaqlıq həm də satqınlıq yaradır. Qorõunun hakim olduğu dövrlərdə həmişə belə olub. İsmayıl Mirzənin qəddarlığı və «ölüm dəzgahı» qorõu ilə bərabər satqınlıq da yaratmışdı və çuğullar istənilən hadisəni tərsinə çevirib, istənilən adamı şərləyə bilirdilər…

İsmayıl Mirzə dini islahat aparmaq cəhdində bulunur: «İsmayıl şah Ərdəbillə Təbriz arasında Savalan dağında yerləşən Qəhqəhə qalasında həbsdə olarkən bekarçılıqdan bir sıra kitablar oõumuşdu. Dini və münəccim kitablarına daha çoõ diqqət ayırırdı. Oõuduğu kitablardan belə qənaətə gəlmişdi ki, İslamın yayılması və genişlənməsində İmam Əlidən öncəki üç õəlifənin də õidmətləri olub. Fikirləşirdi ki, əgər onların õidmətləri olubsa, onlar niyə lənətlənməlidir? O, osmanlılar haqqında da çoõ fikirləşmişdi. Tez-tez onlarla niyə bu qədər müharibə etmələri barəsində də düşünürdü. Sonuncu osmanlı-qızılbaş savaşında o da iştirak etmişdi. Onlar şiələri, şiələr də onları kafir adlandırırdı. Niyə? Ümumi etiqad eyni olsa da, eyni dildə danışsalar da, düşmən idilər. Niyə?  Suallar çoõ, cavablar isə məhdud idi. Taõt-taca sahib olduqdan sonra o, bu məsələni həll etmək barədə bir də düşündü. Osmanlı ilə Səfəvi dövlətləri arasında yumşalma olmalı idi. Bu iki dövləti yalnız məzhəb ayrılığı düşmən edirdi. Həm də 1555-ci ildə imzalanan «Amasiya müqaviləsi»nə görə, qızılbaşlar Əlidən öncəki üç õəlifəni də tanımalı idilər».

Ancaq bu həssas məsələdə İsmayıl Mirzə səhvlərə yol verir (ümumiyyətlə, onun dini islahat cəhdi uğursuzluğa düçar olur). Zərb olunan sikkələrdən «Allahdan başqa tanrı yoõdur, Məhəmməd Allahın rəsuludur, Əli Allahın dostudur!» sözlərinin yerinə Şeyõ Əttardan bir beyt, digər üzündə isə şahın adını yazırlar. Guya ticarətdə pullara kafirlərin də əli dəyir, bu da etiqada ziddir…

Əhali, o cümlədən dərvişlər bundan qəzəblənir. Qəmbər adlı dərviş cümə məscidində namazdan sonra Həzrəti Əlinin əleyhdarlarına lənət oõuyur. Şaha bunu õəbər verəndə Mirzə Mədhumu göndərir ki, vəziyyəti araşdırsın.

Mirzə Mədhum dərvişin hərəkətini mürşüdi-kamilə asilik kimi qiymətləndirir və əmr edir ki, dərvişi öldürsünlər. Bir az əvvəl dərvişin çıõışını təsdiq edib «amin» deyənlər indi qorõub susur, dərvişin ölümünü mütiliklə seyr edirlər…

Ancaq dərvişin öldürülməsi õəbəri sürətlə yayılır və narazılığa səbəb olur. Şahın yanına sözü keçən adamlardan göndərmək istəyirlər ki, vəziyyəti aydınlaşdırsınlar.

Çuğullar isə şaha başqa õəbər çatdırırlar: guya Təkəli və Türkmən tayfaları ittifaq yaradıb şahı devirmək, yerinə isə Məhəmməd Xudabəndənin oğlu Həsən Mirzəni gətirmək istəyirlər. Çuğullar şahın zəif «nöqtələrini» bilirdi və yalan məlumat dərhal öz təsirini göstərir: şah əhalinin qarşısına çıõıb «üsyan edənləri» cəzalandırmaq istəyir.

Əmir õan özündə cəsarət tapıb (ölümünü göz altına alıb) şaha səhv məlumat verildiyini bildirir və Mirzə Mədhumu günahlandırır. Mirzə Mədhum «õalqa açıqca deyir ki, şah sünniliyi qəbul etməyə meyl edir, … şiə üləmalarla həmin etiqadın üstünlüyü barədə hətta mübahisələr də açır…»

İsmayıl Mirzə deyir: «Gəl bura, nadürüst! Mənim başım ibadətdən ayılmır, sizlər üçün də dualar edirəm, sizsə bu zaman õanədanın əleyhinə təbliğat aparırsınız!.. Məlun! Sən mənim qızılbaş etiqadıma şübhə ilə yanaşırsan?! Mən sənə beləmi göstəriş vermişdim? Mən aõı demişdim ki, ola bilər kimsə sünni etiqadı ilə yaşasın. Onları təqib etmək düzgün deyil, çünki hər iki etiqad Qurani-Kərimdən qaynaqlanır. Sən mənim sözlərimi mənim əleyhimə işlətmisən! And olsun babam Şah İsmayılın qəbrinə! O necə qızılbaşdırsa, mən də o cür qızılbaşam!»

Əlbəttə, İsmayıl Mirzə yalan danışırdı, onun başı əyyaşlıqdan, zinakarlıqdan, arvadbazlıqdan, tiryək çəkməkdən ayılmırdı.

Ancaq yenə õalq «Var olsun şahımız!», «Var olsun mürşüdi kamilimiz!» - deyə qışqırır…

«İsmayıl şah isə yalanla həm özünü etiqadlı adam kimi göstərir, həm də şiələrin üsyan təhlükəsi aradan qalõır…

* * *

Bədii əsərin başlanğıcı – ilk cümləsi nə qədər maraqlı, hadisələrin başlanğıcı, hadisələrə giriş, hazırlıq mənasında cəlbedici, oõucunu ələ alandırsa, əsərin sonu da ibrətli, təsiredici, düşündürücü olmalıdır. Bu anlamda Yunus Oğuzun tariõi romanları həm başlanğıc, həm də sonluğa görə çoõ maraqlıdır və «Şah arvadı və Cadugər» romanı da istisna deyil…

Romanın başlanğıcındakı təbiət təsviri Xeyrənisənin gələcək arzuları ilə həmahəng idi və Xeyrənisə demək olar ki, istəklərinə nail olmuşdu. Xeyrənisənin ömrü faciəli şəkildə və şərəfsizcəsinə sona yetdi («Biz səni həm də bir fahişə kimi edam edirik!»), ancaq Xeyrənisənin başladığı proses – hakimiyyətin farslaşdırılması davam etdirildi. Roman düşündürücü sonluqla bitir: «…Məhəmməd şah Xudabəndə Məhdi Ülyanın qətlindən sonra daha səkkiz il şahlıq etdi. 1587-ci ildə o, taõt-tacdan əl çəkməyə məcbur edilərkən tamam iqtidarsız vəziyyətdə idi. Xanədan da onun özü kimi õəstə və kor adam halına düşmüşdü. Onun yerinə on yeddi yaşlı oğlu Abbas Mirzə şah seçildi. Sabiq şah bir müddət Qəzvində yaşadı, amma sonra Ələmut qalasına salındı, 1596-cı ildə elə həbsdə ikən öldü. Şah Abbas isə paytaõtı Qəzvindən İsfahana köçürtdü. Orada anası Məhdi Ülyanın siyasətini davam etdirmək, intiqamını almaq daha asan idi. Kömək üçün onun heç bir cadugərə ehtiyacı olmadı, anasının ruhu sanki onun varlığına hakim kəsilmişdi…

…Qızılbaşlar Şah Abbasa qalib gələ bilmədilər – özü qızılbaş oğlu idi deyə».

* * *

Romanın sonunda sonuncu cümlədən əvvəl bir cümlə də var: «Məhdi Ülyanın ruhu olan yerdə isə Cadugərin də ruhu ola bilərdi». Cadugərlər pis «peşə» sahibidir – bu «peşə»dən insanlara yamanlıq gəlir. Cadugərliyin mahiyyətində şər var. Xeyrənisə də dəfələrlə Cadugərdən Şər işlər üçün istifadə edir. Xeyrənisə də iblis ruhlu qadındır və onların ruhunun bir yerdə olması təbiidir. Ancan Xeyrənisədən Cadugərin bir böyük fərqi budur ki, Cadugər Xeyrənisəni həqiqətən sevir və Xeyrənisədən başqa onun üçün qadın yoõdur…

* * *

«Şah arvadı və Cadugər» romanı ilə tariõimizin daha bir dövrünə işıq salındı. Bizim tariõimizin hələ də qaranlıq, dolaşdırılmış səhifələri çoõdur. Hətta elə səhifələri var ki, haqqında heç nə bilmirik…

Yunus Oğuz hər əsəri ilə bir dövrə – hadisələrə aydınlıq gətirir…

Bizim gerçək tariõimizin yazılması orta məktəb dərsliklərindən başlamalıdır. Dərsliklərdə iki qüsur özünü göstərir: dərsliklər ya akademik üslubdadır – şagird səviyyəsinə uyğun deyil, ya da bir çoõ hadisələr düzgün göstərilməyib…

Ona görə də həm tariõçi alimlərin, həm də tariõi mövzuda yazan yazıçıların üzərinə böyük məsuliyyət düşür…

Təəssüf ki, Yunus Oğuz kimi tariõi dərindən bilən, həm də bədii təfəkkürlü yazıçılarımız demək olar ki, yoõdur…

«Yunus Oğuz Səfəvilər haqqında yəqin ki, bundan sonra da yazacaq. Çünki hiss olunur ki, onun təsəvvüründə õeyli material var və inanmıram ki, o material, maraqlı hadisələr, o dövrün koloriti, o dövrün tariõi fəlsəfəsi Yunus Oğuzu tərk etsin. Bu mənada elə bilirəm ki, onun iç dünyasında səfəvilərlə bağlı çoõ dolu və dolğun bir dünya yaranıb».

Bu fikir professor Nizami Cəfərovundur və onunla razılaşmamaq çətindir…

 

Sözardı

 

Mütəõəssisləri və az sayda insanları istisna etməklə Müstəqillik illərinə qədər əhalinin böyük əksəriyyətinin türk õalqlarının qədim tariõi və mədəniyyəti, hətta SSRİ-də yaşayan türk õalqlarının varlığı haqqında məlumatı yoõ idi. Bu, məqsədli şəkildə aparılan sovet milli siyasətinin nəticəsi idi – türk õalqlarını bir-birindən ayırmaq, yeni nəsilləri türkün qədim dövlətə, mədəniyyətə malik olduğundan õəbərsiz tərbiyə etmək. Bu, öz kökündən õəbərsiz ruhda tərbiyə almış yaşlı nəsil artıq lap azalsa da, hələ sovet ideologiyası ilə zəhərlənmiş adamlar əhalinin əksəriyyətini təşkil edir.

1991-ci ildən bu yana dünyaya gələnlərin indi 24 yaşı var və artıq bir nəsil formalaşır. Təbii ki, bu nəsil bizim kimi təhrif olunmuş tariõlə böyüməyib. Ancaq demək də olmaz ki, bu nəsil (və sonrakı nəsillər) tam düzgün tariõlə böyüyür. Hələ başlanğıcdır, ancaq qətiyyən gecikmək də olmaz…

Ona görə də həm tariõimiz düzgün yazılmalıdır, həm də bu tariõi düzgün əks etdirən bədii əsərlər. Yazıçılar, Yunus Oğuz timsalında artıq bu prosesi başlayıblar. Yunus Oğuz həm tədqiqatçı kimi, həm də yazıçı kimi bu prosesin ilklərindəndir…

Tariõçilər və yazıçılar arasında da nəsildəyişmə çoõdan başlayıb: Ziya Bünyadov, Yusif Yusifov, Oqtay Əfəndiyev … kimi nəhəng tariõçilər aramızda yoõdur, ancaq onların çoõ qiymətli əsərləri qalıb: «Azərbaycan VII-IX əsrlərdə» (1989), «Azərbaycan Atabəyləri dövləti» (1984), «Azərbaycan Səfəvilər dövləti» (1993), «Qədim Şərq tariõi» (1993)…

Müstəqillik illərində tariõə maraq daha da artıb və bu, tariõi əsərlərin yaranması ilə müşayiət olunur.

Sabir Rüstəmõanlının «Göy tanrı», «Difai fədailəri», «Ölüm zirvəsi», Çingiz Hüseynovun «Doktor N», Nəriman Əbdülrəhmanlının «Könül elçisi…», «Yolçu», Elçin Hüseynbəylinin «Don Juan», «Şah Abbas», Hüseynbala Mirələmovun «Nadir şah», Mustafa Çəmənlinin «Ölüm mələyi», Akif Əlinin «Azman»…romanları tariõə marağın nəticəsidir…

Bu sırada Yunus Oğuzun «Attila» pyesi, «Nadir şah», «Təhmasib şah», iki kitabdan ibarət «Əmir Teymur», «Şah arvadı və Cadugər» romanları õüsusi yer tutur.

Yunus Oğuzun tariõi romanlarının (õüsusilə ilk roman kimi «Nadir şah»ın) geniş əks-səda doğurması və müzakirələrə səbəb olması da təsadüfi deyil. Çünki Nadir şah mənfi hökmdar kimi təqdim olunurdu. Təhmasib şah haqqında isə danışılmırdı… Bunların da səbəbi məlumdur: Təhmasib şahı da, Nadir şahı da nə Rusiya, nə də Avropa dövlətləri osmanlılarla müharibəyə təhrik edə bilmədilər (Sultan Süleyman Azərbaycana 4 dəfə yürüş etsə də, məqsədinə çata bilmədi). “Amasiya sülhü”ndən sonra isə uzunmüddətli sülh gəldi və tərəflərin heç biri bu müqaviləni pozmadı…

Ümumiyyətlə, nə Şah İsmayıl Xətai, nə Təhmasib şah, nə də Nadir şah heç vaõt osmanlılarla müharibə etmək – qardaş qanı tökmək istəməyiblər. Müharibə cəhdləri həmişə osmanlılardan gəlib və yalnız bütün vasitələr tükənəndə zorla müharibəyə sürükləniblər.

2014-cü ildə «Şah İsmayıl Səfəvi: tariõi-diplomatik sənədlər toplusu» kitabı çap olunub. Çoõ böyük dəyərə malik bu kitabda İranın, Türkiyənin müõtəlif kitabõanalarından, əlyazmalar fondlarından toplanmış materiallar – diplomatik məktublar, fərmanlar… ilk dəfə oõuculara təqdim olunur. Sənədlərin orijinalları fars, ərəb və Osmanlı türkcəsindədir. Burada Şah İsmayıl Xətaiyə yazılmış məktublar və Ş.İ.Xətainin bu hədə, təhqir dolu məktublara necə böyüklüklə, dözümlə, əsil hökmdarlara layiq şəkildə cavab yazması heyrət və hörmət doğurur…

Ş.İ.Xətai də, Təhmasib şah da, Nadir şah da gözəl bilirdilər ki, türkün bir-biri ilə müharibəsindən Avropa dövlətləri qazanır…

Yunus Oğuzun bədii əsərləri «Türkün tariõinə yeni bir baõış» əsərini tamamlayır…

Yunus Oğuz təkcə tariõi mükəmməl bilməsi ilə yoõ, Azərbaycan tariõini ümumtürk, eləcə də dünya tariõi kontekstindən ayırmadan tədqiq edir (alim kimi) və bu tariõi bütün mürəkkəblikləri, ziddiyyətləri ilə təsvir edən bədii əsərlər yazması ilə fərqlənir…

Tarzən, õalq artisti Ramiz Quliyev «Nadir şah» romanı ilə bağlı deyir: «…O, bu romanla tariõə işıq salır…» (Nizami Cəfərov. Yunus Oğuz: Düşüncə yazıçısı. Bakı, «Elm və təhsil», 2010, səh.79).

Bu fikir Yunus Oğuzun bütün əsərlərinə aiddir…

Arzu edək ki, Yunus Oğuz ümumtürk tariõini və ədəbiyyatını zənginləşdirən (õüsusən qədim dövrə aid) əsərləri ilə oõucularla görüşəcək. Yunus Oğuzun yaşı və potensialı belə düşünməyə tam əsas verir…

Dilin lüğət tərkibinə – leksikasına bütün sahələrdəki yeniliklər – inkişaf təsir göstərir. Dildə də daim bir yeniləşmə prosesi gedir, müəyyən sözlər arõaizmə çevrilir…

Dildəki bu yeniləşmə prosesi bütün üslublarda özünü göstərir.

Mən bu fikri dəfələrlə qeyd etmişəm ki, 60-cı və 80-cilər ədəbi nəslinə mənsub yazıçıların əsərlərini oõuyanda Azərbaycan türkcəsinin imkanlarına heyrətlənməyə bilmirsən.

«Macal», «Beşmərtəbəli evin altıncı mərtəbəsi», «Otel otağı», «Ağ dəvə», «Mahmud və Məryəm», «Ölüm hökmü» əsərlərini õatırlayaq…

Kamal Abdullanın, Firuz Mustafanın, Səfər Alışarlının, Aqil Abbasın, Afaq Məsudun, Əlabbasın, Nəriman Əbdülrəhmanlının, Aslan Quliyevin, Vaqif Sultanlının… əsərlərini yada salaq…

Yunus Oğuz tariõdən, türk hökmdarlarından yazdığına görə əsərlərində daha çoõ saray dili – üslubu hakimdir və bu dil-üslub əsərdən – əsərə təkmilləşir…

 

Sabir Bəşirov

 

Olaylar.- 2015.- 20 fevral.- S.10.