Yunus Oğuz: Elmi
təfəkkürlə
bədii təfəkkürün
vəhdəti
Redaksiyadan: Sabir Bəşirov 20 noyabr 1956-cı ildə
Yardımlı rayonunun Peştəsər kəndində anadan
olub. Orta məktəbi 1973-cü ildə bitirib. 1978-ci ildə
BDU-nun filologiya fakültəsini,
sonra AMEA-nın Fəlsəfə və Hüquq İnstitutunun
aspiranturasını bitirib. Fəlsəfə üzrə fəlsəfə
doktorudur. 40 ilə yaõındır ki,
pedaqoji fəaliyyətlə məşğuldur. «Anar» (1994),
«Əlabbas: Sözün köhnə kişisi» (2005), «Sabir
Rüstəmõanlı: Sərhədsiz
ruhumuzun yolçusu» (2006), «60-cılar nəsrinin etik problemləri»
(2006), «Yaradıcılıq şəõsiyyətlə
üst-üstə düşəndə…» (2010), «Nizami Cəfərov:
Şəõsiyyət və yaradıcılıq fenomeni» (2010),
«Nəriman Əbdülrəhmanlı: işıq adamı»
(2010), «Xanəli Kərimli: Bir ömrün
nağılı» (2011), «Firuz Mustafa: İdrakla hissin vəhdəti»
(2012), «Əjdər Ol: nəsrin imkanları» (2014)
monoqrafiyaları, çağdaş ədəbiyyatımızın
nümayəndələri haqqında onlarla ədəbi-tənqidi
məqalənin müəllifidir. 1978-ci ildən Peştəsər
kənd ümumi orta məktəbində müəllim
işləyir.
(Əvvəli ötən saylarımızda)
İsmayıl Mirzənin iki nüfuzlu tərəfdarı var və onun hakimiyyətə gəlişini də bu iki nəfərin tədbirli hərəkətləri təmin edir. Bu adamlar eyni zamanda Xeyrənisənin gələcək rəqibləridir. Ona görə də ilk fürsətdə Mirzə Salman İsmayıl Mirzədə məharətli yalanları ilə şübhə yaradır. Qəlbə şübhə toõumu düşdüsə, oradan yoõ olmur, sürətlə inkişaf edir…
Qulağı yalanla doldurulan İsmayıl Mirzə həqiqətə yoõ, yalana inanır. Yalan isə öz işini görür: Pəriõan gözdən salınır və cəzalandırılır…
Mirzə Salman ümumiyyətlə türklərə düşmən gözüylə baõırdı və mövcud vəziyyətdə Pəriõandan sonra sıradan çıõarılmalı nüfuzlu şəõslərdən biri Hüseynqulu bəy idi. Hüseynqulu bəy isə öz hərəkətləri ilə İsmayıl Mirzəni qıcıqlandırır və cəzalandırılır…
Nə qədər paradoksal olsa da, yaltaq adamların çoõu istedadlı olur: fəndgirliyi və ağıllı olmaları ilə seçilirlər. Mirzə Salman da yaltaq olduğu qədər hiyləgər və ağıllı idi. Öz yaõın adamlarını da müõtəlif vəzifələrə yerləşdirmişdi. Ancaq onun da õarakterindəki şeytanilik gec-tez onu məhv etməli idi və belə də olur. «Şah arvadı və Cadugər» romanında Mirzə Salman hələ vəzirdir. Sonra o da qızılbaşların qəzəbinə tuş gələcək…
***
Cəmiyyətin qurtula bilmədiyi bəlalardan biri də qorõaqlıqdır ki, bunu mövcud ictimai quruluş – konkret olaraq dövlət formalaşdırır. Yaltaqlıq son nəticədə qorõaqlığa çevrilir – yaltaq əldə etdiklərinin, sahib olduqlarının əlindən çıõacağından qorõub mütiləşir və nəticədə çoõ asanlıqla idarə olunan varlığa çevrilir. Cəmiyyət təkcə yaltaq və qorõaqlardan ibarət deyil. Cəsarətli adamları isə ədalətsizlikdən, özbaşınalıqdan, zülmdən, cəzasızlıqdan çəkinən və qorõan toplum müdafiə etmir. O yerdə ki, zor, güc «haqqa» çevrilir, onda qorõaqlığın yaranması labüd olur. «Göz gördüyündən qorõar» - deyimi də yəqin bununla bağlı yaranıb-gücün, zorun həqiqəti üstələdiyinə görə…
Qorõaqlıq həm də satqınlıq yaradır. Qorõunun hakim olduğu dövrlərdə həmişə belə olub. İsmayıl Mirzənin qəddarlığı və «ölüm dəzgahı» qorõu ilə bərabər satqınlıq da yaratmışdı və çuğullar istənilən hadisəni tərsinə çevirib, istənilən adamı şərləyə bilirdilər…
İsmayıl Mirzə dini islahat aparmaq cəhdində bulunur: «İsmayıl şah Ərdəbillə Təbriz arasında Savalan dağında yerləşən Qəhqəhə qalasında həbsdə olarkən bekarçılıqdan bir sıra kitablar oõumuşdu. Dini və münəccim kitablarına daha çoõ diqqət ayırırdı. Oõuduğu kitablardan belə qənaətə gəlmişdi ki, İslamın yayılması və genişlənməsində İmam Əlidən öncəki üç õəlifənin də õidmətləri olub. Fikirləşirdi ki, əgər onların õidmətləri olubsa, onlar niyə lənətlənməlidir? O, osmanlılar haqqında da çoõ fikirləşmişdi. Tez-tez onlarla niyə bu qədər müharibə etmələri barəsində də düşünürdü. Sonuncu osmanlı-qızılbaş savaşında o da iştirak etmişdi. Onlar şiələri, şiələr də onları kafir adlandırırdı. Niyə? Ümumi etiqad eyni olsa da, eyni dildə danışsalar da, düşmən idilər. Niyə? Suallar çoõ, cavablar isə məhdud idi. Taõt-taca sahib olduqdan sonra o, bu məsələni həll etmək barədə bir də düşündü. Osmanlı ilə Səfəvi dövlətləri arasında yumşalma olmalı idi. Bu iki dövləti yalnız məzhəb ayrılığı düşmən edirdi. Həm də 1555-ci ildə imzalanan «Amasiya müqaviləsi»nə görə, qızılbaşlar Əlidən öncəki üç õəlifəni də tanımalı idilər».
Ancaq bu həssas məsələdə İsmayıl Mirzə səhvlərə yol verir (ümumiyyətlə, onun dini islahat cəhdi uğursuzluğa düçar olur). Zərb olunan sikkələrdən «Allahdan başqa tanrı yoõdur, Məhəmməd Allahın rəsuludur, Əli Allahın dostudur!» sözlərinin yerinə Şeyõ Əttardan bir beyt, digər üzündə isə şahın adını yazırlar. Guya ticarətdə pullara kafirlərin də əli dəyir, bu da etiqada ziddir…
Əhali, o cümlədən dərvişlər bundan qəzəblənir. Qəmbər adlı dərviş cümə məscidində namazdan sonra Həzrəti Əlinin əleyhdarlarına lənət oõuyur. Şaha bunu õəbər verəndə Mirzə Mədhumu göndərir ki, vəziyyəti araşdırsın.
Mirzə Mədhum dərvişin hərəkətini mürşüdi-kamilə asilik kimi qiymətləndirir və əmr edir ki, dərvişi öldürsünlər. Bir az əvvəl dərvişin çıõışını təsdiq edib «amin» deyənlər indi qorõub susur, dərvişin ölümünü mütiliklə seyr edirlər…
Ancaq dərvişin öldürülməsi õəbəri sürətlə yayılır və narazılığa səbəb olur. Şahın yanına sözü keçən adamlardan göndərmək istəyirlər ki, vəziyyəti aydınlaşdırsınlar.
Çuğullar isə şaha başqa õəbər çatdırırlar: guya Təkəli və Türkmən tayfaları ittifaq yaradıb şahı devirmək, yerinə isə Məhəmməd Xudabəndənin oğlu Həsən Mirzəni gətirmək istəyirlər. Çuğullar şahın zəif «nöqtələrini» bilirdi və yalan məlumat dərhal öz təsirini göstərir: şah əhalinin qarşısına çıõıb «üsyan edənləri» cəzalandırmaq istəyir.
Əmir õan özündə cəsarət tapıb (ölümünü göz altına alıb) şaha səhv məlumat verildiyini bildirir və Mirzə Mədhumu günahlandırır. Mirzə Mədhum «õalqa açıqca deyir ki, şah sünniliyi qəbul etməyə meyl edir, … şiə üləmalarla həmin etiqadın üstünlüyü barədə hətta mübahisələr də açır…»
İsmayıl Mirzə deyir: «Gəl bura, nadürüst! Mənim başım ibadətdən ayılmır, sizlər üçün də dualar edirəm, sizsə bu zaman õanədanın əleyhinə təbliğat aparırsınız!.. Məlun! Sən mənim qızılbaş etiqadıma şübhə ilə yanaşırsan?! Mən sənə beləmi göstəriş vermişdim? Mən aõı demişdim ki, ola bilər kimsə sünni etiqadı ilə yaşasın. Onları təqib etmək düzgün deyil, çünki hər iki etiqad Qurani-Kərimdən qaynaqlanır. Sən mənim sözlərimi mənim əleyhimə işlətmisən! And olsun babam Şah İsmayılın qəbrinə! O necə qızılbaşdırsa, mən də o cür qızılbaşam!»
Əlbəttə, İsmayıl Mirzə yalan danışırdı, onun başı əyyaşlıqdan, zinakarlıqdan, arvadbazlıqdan, tiryək çəkməkdən ayılmırdı.
Ancaq yenə õalq «Var olsun şahımız!», «Var olsun mürşüdi kamilimiz!» - deyə qışqırır…
«İsmayıl şah isə yalanla həm özünü etiqadlı adam kimi göstərir, həm də şiələrin üsyan təhlükəsi aradan qalõır…
* * *
Bədii əsərin başlanğıcı – ilk cümləsi nə qədər maraqlı, hadisələrin başlanğıcı, hadisələrə giriş, hazırlıq mənasında cəlbedici, oõucunu ələ alandırsa, əsərin sonu da ibrətli, təsiredici, düşündürücü olmalıdır. Bu anlamda Yunus Oğuzun tariõi romanları həm başlanğıc, həm də sonluğa görə çoõ maraqlıdır və «Şah arvadı və Cadugər» romanı da istisna deyil…
Romanın başlanğıcındakı təbiət
təsviri Xeyrənisənin gələcək arzuları ilə
həmahəng idi və Xeyrənisə demək olar ki, istəklərinə
nail olmuşdu. Xeyrənisənin ömrü faciəli şəkildə
və şərəfsizcəsinə sona yetdi («Biz səni həm
də bir fahişə kimi edam edirik!»), ancaq Xeyrənisənin
başladığı proses – hakimiyyətin
farslaşdırılması davam etdirildi. Roman
düşündürücü sonluqla bitir: «…Məhəmməd
şah Xudabəndə Məhdi Ülyanın qətlindən
sonra daha səkkiz il şahlıq etdi. 1587-ci ildə o, taõt-tacdan əl çəkməyə məcbur
edilərkən tamam iqtidarsız vəziyyətdə idi. Xanədan
da onun özü kimi õəstə və kor adam halına
düşmüşdü. Onun yerinə on yeddi yaşlı oğlu Abbas Mirzə
şah seçildi. Sabiq şah bir müddət
Qəzvində yaşadı, amma sonra Ələmut qalasına
salındı, 1596-cı ildə elə həbsdə ikən
öldü. Şah Abbas isə paytaõtı Qəzvindən
İsfahana köçürtdü. Orada
anası Məhdi Ülyanın siyasətini davam etdirmək,
intiqamını almaq daha asan idi. Kömək
üçün onun heç bir cadugərə ehtiyacı
olmadı, anasının ruhu sanki onun varlığına hakim
kəsilmişdi…
…Qızılbaşlar
Şah Abbasa qalib gələ bilmədilər – özü
qızılbaş oğlu idi deyə».
* * *
Romanın
sonunda sonuncu cümlədən əvvəl bir cümlə də
var: «Məhdi Ülyanın ruhu olan yerdə isə Cadugərin
də ruhu ola bilərdi». Cadugərlər
pis «peşə» sahibidir – bu «peşə»dən insanlara
yamanlıq gəlir. Cadugərliyin mahiyyətində
şər var. Xeyrənisə də dəfələrlə
Cadugərdən Şər işlər üçün
istifadə edir. Xeyrənisə də iblis
ruhlu qadındır və onların ruhunun bir yerdə
olması təbiidir. Ancan Xeyrənisədən Cadugərin
bir böyük fərqi budur ki, Cadugər Xeyrənisəni həqiqətən
sevir və Xeyrənisədən başqa onun üçün
qadın yoõdur…
* * *
«Şah arvadı və Cadugər» romanı ilə tariõimizin daha bir dövrünə
işıq salındı. Bizim tariõimizin hələ də
qaranlıq, dolaşdırılmış səhifələri
çoõdur. Hətta
elə səhifələri var ki, haqqında heç nə
bilmirik…
Yunus
Oğuz hər əsəri ilə bir dövrə – hadisələrə
aydınlıq gətirir…
Bizim gerçək tariõimizin yazılması orta məktəb dərsliklərindən
başlamalıdır. Dərsliklərdə iki qüsur özünü
göstərir: dərsliklər ya akademik üslubdadır –
şagird səviyyəsinə uyğun deyil, ya da bir çoõ hadisələr
düzgün göstərilməyib…
Ona
görə də həm tariõçi alimlərin, həm də tariõi mövzuda yazan
yazıçıların üzərinə böyük məsuliyyət
düşür…
Təəssüf
ki, Yunus Oğuz kimi tariõi dərindən bilən, həm də bədii təfəkkürlü
yazıçılarımız demək olar ki, yoõdur…
«Yunus Oğuz Səfəvilər haqqında yəqin ki,
bundan sonra da yazacaq. Çünki hiss olunur ki, onun təsəvvüründə
õeyli material var və
inanmıram ki, o material, maraqlı hadisələr, o
dövrün koloriti, o dövrün tariõi fəlsəfəsi Yunus Oğuzu tərk
etsin. Bu mənada elə bilirəm ki, onun iç
dünyasında səfəvilərlə bağlı çoõ dolu və dolğun bir
dünya yaranıb».
Bu fikir
professor Nizami Cəfərovundur və onunla razılaşmamaq
çətindir…
Sözardı
Mütəõəssisləri və az sayda insanları istisna etməklə Müstəqillik
illərinə qədər əhalinin böyük əksəriyyətinin
türk õalqlarının
qədim tariõi və
mədəniyyəti, hətta SSRİ-də yaşayan türk
õalqlarının
varlığı haqqında məlumatı yoõ idi. Bu, məqsədli
şəkildə aparılan sovet milli siyasətinin nəticəsi
idi – türk õalqlarını
bir-birindən ayırmaq, yeni nəsilləri türkün qədim
dövlətə, mədəniyyətə malik olduğundan õəbərsiz tərbiyə
etmək. Bu, öz kökündən õəbərsiz ruhda tərbiyə
almış yaşlı nəsil artıq lap azalsa da, hələ
sovet ideologiyası ilə zəhərlənmiş adamlar əhalinin
əksəriyyətini təşkil edir.
1991-ci ildən
bu yana dünyaya gələnlərin indi 24
yaşı var və artıq bir nəsil formalaşır. Təbii ki, bu nəsil bizim kimi təhrif olunmuş
tariõlə böyüməyib.
Ancaq demək də olmaz ki, bu nəsil (və
sonrakı nəsillər) tam düzgün tariõlə böyüyür. Hələ
başlanğıcdır, ancaq qətiyyən gecikmək də
olmaz…
Ona görə də həm tariõimiz düzgün
yazılmalıdır, həm də bu tariõi düzgün əks etdirən bədii
əsərlər. Yazıçılar, Yunus Oğuz
timsalında artıq bu prosesi başlayıblar. Yunus
Oğuz həm tədqiqatçı kimi, həm də
yazıçı kimi bu prosesin ilklərindəndir…
Tariõçilər və
yazıçılar arasında da nəsildəyişmə
çoõdan
başlayıb: Ziya Bünyadov, Yusif Yusifov, Oqtay Əfəndiyev
… kimi nəhəng tariõçilər aramızda yoõdur, ancaq onların çoõ qiymətli əsərləri
qalıb: «Azərbaycan VII-IX əsrlərdə» (1989), «Azərbaycan
Atabəyləri dövləti» (1984), «Azərbaycan Səfəvilər
dövləti» (1993), «Qədim Şərq tariõi» (1993)…
Müstəqillik illərində tariõə maraq daha da artıb və bu,
tariõi əsərlərin
yaranması ilə müşayiət olunur.
Sabir
Rüstəmõanlının
«Göy tanrı», «Difai fədailəri», «Ölüm zirvəsi»,
Çingiz Hüseynovun «Doktor N», Nəriman Əbdülrəhmanlının
«Könül elçisi…», «Yolçu», Elçin Hüseynbəylinin
«Don Juan», «Şah Abbas», Hüseynbala Mirələmovun «Nadir
şah», Mustafa Çəmənlinin «Ölüm mələyi»,
Akif Əlinin «Azman»…romanları tariõə marağın nəticəsidir…
Bu
sırada Yunus Oğuzun «Attila» pyesi, «Nadir şah», «Təhmasib
şah», iki kitabdan ibarət «Əmir Teymur», «Şah arvadı və
Cadugər» romanları õüsusi yer tutur.
Yunus Oğuzun tariõi romanlarının (õüsusilə ilk roman kimi «Nadir şah»ın) geniş əks-səda
doğurması və müzakirələrə səbəb
olması da təsadüfi deyil. Çünki Nadir
şah mənfi hökmdar kimi təqdim olunurdu. Təhmasib
şah haqqında isə danışılmırdı…
Bunların da səbəbi məlumdur: Təhmasib şahı
da, Nadir şahı da nə Rusiya, nə də Avropa dövlətləri
osmanlılarla müharibəyə təhrik edə bilmədilər
(Sultan Süleyman Azərbaycana 4 dəfə yürüş
etsə də, məqsədinə çata bilmədi). “Amasiya
sülhü”ndən sonra isə uzunmüddətli sülh gəldi
və tərəflərin heç biri bu müqaviləni
pozmadı…
Ümumiyyətlə, nə Şah İsmayıl Xətai,
nə Təhmasib şah, nə də Nadir şah heç vaõt osmanlılarla müharibə
etmək – qardaş qanı tökmək istəməyiblər. Müharibə
cəhdləri həmişə osmanlılardan gəlib və
yalnız bütün vasitələr tükənəndə
zorla müharibəyə sürükləniblər.
2014-cü
ildə «Şah İsmayıl Səfəvi: tariõi-diplomatik sənədlər
toplusu» kitabı çap olunub. Çoõ böyük dəyərə
malik bu kitabda İranın, Türkiyənin müõtəlif kitabõanalarından, əlyazmalar fondlarından
toplanmış materiallar – diplomatik məktublar, fərmanlar…
ilk dəfə oõuculara
təqdim olunur. Sənədlərin orijinalları fars, ərəb və Osmanlı türkcəsindədir.
Burada Şah İsmayıl Xətaiyə yazılmış məktublar
və Ş.İ.Xətainin bu hədə, təhqir dolu məktublara
necə böyüklüklə, dözümlə, əsil
hökmdarlara layiq şəkildə cavab yazması heyrət və
hörmət doğurur…
Ş.İ.Xətai
də, Təhmasib şah da, Nadir şah da gözəl bilirdilər
ki, türkün bir-biri ilə müharibəsindən Avropa
dövlətləri qazanır…
Yunus Oğuzun bədii əsərləri «Türkün tariõinə yeni bir baõış» əsərini tamamlayır…
Yunus Oğuz təkcə tariõi mükəmməl bilməsi ilə yoõ, Azərbaycan tariõini ümumtürk, eləcə də dünya tariõi kontekstindən ayırmadan tədqiq edir (alim kimi) və bu tariõi bütün mürəkkəblikləri, ziddiyyətləri ilə təsvir edən bədii əsərlər yazması ilə fərqlənir…
Tarzən, õalq artisti Ramiz Quliyev «Nadir şah» romanı ilə bağlı deyir: «…O, bu romanla tariõə işıq salır…» (Nizami Cəfərov. Yunus Oğuz: Düşüncə yazıçısı. Bakı, «Elm və təhsil», 2010, səh.79).
Bu fikir Yunus Oğuzun bütün əsərlərinə aiddir…
Arzu edək ki, Yunus Oğuz ümumtürk tariõini və ədəbiyyatını zənginləşdirən (õüsusən qədim dövrə aid) əsərləri ilə oõucularla görüşəcək. Yunus Oğuzun yaşı və potensialı belə düşünməyə tam əsas verir…
Dilin lüğət tərkibinə – leksikasına bütün sahələrdəki yeniliklər – inkişaf təsir göstərir. Dildə də daim bir yeniləşmə prosesi gedir, müəyyən sözlər arõaizmə çevrilir…
Dildəki bu yeniləşmə prosesi bütün üslublarda özünü göstərir.
Mən bu fikri dəfələrlə qeyd etmişəm ki, 60-cı və 80-cilər ədəbi nəslinə mənsub yazıçıların əsərlərini oõuyanda Azərbaycan türkcəsinin imkanlarına heyrətlənməyə bilmirsən.
«Macal», «Beşmərtəbəli evin altıncı mərtəbəsi», «Otel otağı», «Ağ dəvə», «Mahmud və Məryəm», «Ölüm hökmü» əsərlərini õatırlayaq…
Kamal Abdullanın, Firuz Mustafanın, Səfər Alışarlının, Aqil Abbasın, Afaq Məsudun, Əlabbasın, Nəriman Əbdülrəhmanlının, Aslan Quliyevin, Vaqif Sultanlının… əsərlərini yada salaq…
Yunus Oğuz tariõdən, türk hökmdarlarından yazdığına görə əsərlərində daha çoõ saray dili – üslubu hakimdir və bu dil-üslub əsərdən – əsərə təkmilləşir…
Sabir Bəşirov
Olaylar.- 2015.- 20 fevral.- S.10.