Akademik Teymur Kərimli:
“Postmodernizm
bizim ədəbiyyata böyük ziyan gətirdi”
“Bütün
dünya Umberto Ekonu dahi hesab
edir, mən onu oxuya bilmədim”
AMEA Əlyazmalar İnstitutunun
direktoru, akademik Teymur Kərimlinin APA-ya müsahibəsi
- Teymur müəllim, sizə zəng
vurub müsahibə üçün görüşmək istədiyimi
deyəndə, qəribə cavab verdiniz: ədəbiyyat
haqqında İsa Həbibbəyli danışsa, daha
yaxşı olar. Niyə bu cür
düşünürsünüz ki, ədəbiyyat
haqqında siz yox, məhz İsa Həbibbəyli
danışmalıdır?
- Əslində burda
bir subordinasiya məsələsi var. Subordinasiya
tələb edir ki, hər kəs
öz sahəsində
daha yaxşı bilir və daha
səlahiyyətlidir. Bizdə
çox böyük ədəbiyyatşünaslar olub:
Məmmədcəfər Cəfərov,
Yaşar Qarayev, Əziz Mirəhmədov, Abbas Zamanov, Məmməd Arif Dadaşzadə və başqaları. Müasir dövrdə isə
bu sahənin ən böyük siması şübhəsiz
ki, akademik İsa Həbibbəylidir.
Bu baxımdan dedim, subordinasiyanı gözləyək,
İsa Həbibbəyli
özü danışsın.
O başqa məsələ
ki, əlbəttə,
biz ədəbiyyat adamıyıq
və deyərdim, təkcə ədəbiyyatşünaslar
yox, başqa sahənin adamları da ədəbiyyatı çox gözəl biliblər. Tarix boyu bizim fiziklərimiz lirika ilə çox maraqlanıblar. Akademik Həsən
Abdullayev fizik idi, amma folklora
yaxşı bələd
idi. Akademik Fərəməz Maqsudov riyaziyyatçı
olsa da, ədəbiyyatı çox
gözəl bilirdi, saatlarla şeir deyə bilərdi. Bu
mənada, əlbəttə,
hər kəsin borcudur ki, ədəbiyyat
haqqında fikrini desin. Məlumdur ki, keçid
dövrü ədəbiyyata,
dilə marağı xeyli zəiflətdi.
Bizim gənc nəsil bəlkə də ingilis dilini ana dilindən yaxşı bilir. Bu, bizi narahat
edir və narahat etməlidir.
- Ədəbiyyatın
və elmin firavan gələcək vəd etmədiyi ölkədə gənclərin
menecment sahəsinə
meyl göstərməsi
normal hal deyil?
- Sovet dövrünü çıxsaq, ədəbiyyat
heç vaxt şairlərin, yazıçıların
çörək ağacı
olmayıb. Ədəbiyyat daxili tələbat
olub ki, ürəkdən gələn
sözləri kağıza
köçürüb oxumaq
üçün xalqa
verəsən. Ədəbiyyata ancaq sovet dövründə
qonorar veriblər.
- Amma ədəbiyyat Nizami Gəncəvinin də çörək ağacı
olub...
- (Gülür) Yox,
deməzdim ki, ədəbiyyat Nizaminin çörək ağacı
olub. Əsərlərini yazana qədər
Nizaminin imkanı olmasaydı, orta əsrlərdə o səviyyədə
bilik ala bilməzdi.
Nizami səviyyəsində elm öyrənmək
üçün insan
mütləq orta təbəqənin adamı
olmalı idi. Yəni Nizami yaradıcılığa
başlayana qədər
onun maddi vəziyyəti yaxşı
idi. Əlbəttə, Nizami istəsəydi
ki, şeirlə dolansın, o da başqa şairlər kimi saraya dəvət
alanda qəbul edərdi. Məsələn, Xaqani kasıb
ailədən idi, saray şairi idi, onu təmin
edirdilər. Fələki Şirvani, Mücirəddin
Beyləqani də o cümlədən.
- Deməli, ədəbiyyat təkcə
sovet dövründə
yox, elə orta əsrlərdə də çörək ağacı olub...
- Müəyyən mənada
olub, ancaq ömrü boyu bunun altını, əzabını çəkiblər.
Xaqani də, Fələki də zindana düşüb, Mücirəddin
zindanda yatıb, çıxandan sonra öldürüblər. Yəni Nizami
bilirdi ki, sarayın bəlası səfasından çoxdur.
Nizamiyə də hədiyyə
verirdilər. Məsələn, onun bir qəzəlinə
Dərbənd hökmdarı
gözəl bir kəniz göndərmişdi
ki, Nizami onu həyat yoldaşı etdi. Ona bağışlanan kənd xaraba kənd olub.
Yazırdı ki:
Kənd nə kənd, andırır dar bir kürəni,
Yarımca ağacdır uzunu, eni.
Ədəbiyyat adamın içindən gəlməsə, onu çörək
üçün, pul üçün yaratmaq çox çətindir.
- Belə çıxır ki, sovet
dövrü Azərbaycan söz adamını pis öyrətdi?
- Yox, belə deməzdim. O dövrdə başqa sahələrdə
nə qədər qazanırdılarsa, ədəbiyyatda da belə
idi. Yazıçılıq-şairlik peşə idi, iş
idi. Həmin işdən adamlar maaş alırdılar,
dolanırdılar. İmperiya parçalanandan sonra oxucu
auditoriyası dağıldı, müəyyən qədər
ədəbiyyat geri qaldı. Bu gün biz klassik ənənələrə
üz tutmaqdansa, təəssüf ki, yazıçılar
müxtəlif izmlərə uyur, onun zəif təkrarını
ortaya çıxarırlar. Ad çəkməyəcəyəm,
bu yaxınlarda mənə bir roman verdilər, on beş səhifədən
o tərəfə oxuya bilmədim. Gördüm ki, Paulo
Koelyodan, Uilyam Bleykdən nəsə götürüb, mozaika
yaradıb. Postmodernizm son zamanlar bizim ədəbiyyata
böyük ziyan gətirdi. Əlbəttə, parlaq əsərlər
də yazıldı. Məsələn, Kamal Abdullanın
“Unutmağa kimsə yox”, “Yarımçıq əlyazma”
romanları. Yaxud Kamal Abdullanın çox gözəl hekayələri
var, onları böyük maraqla oxuyuram. Burda zövq məsələsi
də var. Ola bilər, həmin mozaika şəkilində olan
postmodern əsərlər gənclərin xoşuna gəlir.
Onların zövqünü də klassika ilə tərbiyə
etmək lazımdır. Mən gənclərə həmişə
deyirəm ki, Füzulini oxuyun. Bəlkə birinci oxunuşda nə
isə başa düşməyəcəklər, amma
lüğətlərin köməkliyi ilə təkrar-təkrar
oxuyanda sözün qüdrətindən heyrətlənəcəklər.
Bizim bu boyda sərvətimiz ola-ola niyə görə xaricdən
nə isə import etməliyik ki, o da bizim xarakterimizə
uyğun gəlməsin?!
- Luis Sinkler Nobel nitqindən bir məqamı
xatırlayıram: “Əsl universitet professorunu bu fikrin
özü belə qorxudur ki, ədəbiyyatı adi insanlar
yarada bilər - o adamlar ki, küçə ilə gedir, əksəriyyət
kimi adi şalvar, pencək geyinir və öz xarici
görünüşləri ilə sürücüdən,
fermerdən fərqlənmirlər. Bizim Amerika
professorlarının xoşuna gələn aydın, soyuq,
qüsursuz və tamamilə ölü ədəbiyyatdır”.
Sinklerin “Amerika professorları” ifadəsinin yerinə
“Azərbaycan professorları” ifadəsini qoysaq, məncə,
heç nə dəyişməz. Yəni bizim professorlar
gənclərdən nəinki böyük ədəbiyyat,
ümumiyyətlə, heç nə gözləmirlər. Bu inamsızlıq nədən yaranır?
- Bu inamsızlıq çox təbii
şeydir. Yəni biz əlimizi oda vurmayınca inanmırıq
ki, o, yandıra bilər. Gənc özünü sübut edənə,
auditoriyanı toplayana qədər inamsızlıq
olmalıdır. Biz hər yoldan keçənə inana bilmərik
ki, bu adam böyük şəxsiyyət və
yazıçı olacaq. Əgər gənc daşlı-kəsəkli
yolları keçə bilirsə, özünü sübut edə
bilirsə, biz də ona inanırıq. Biz görmədiyimiz,
eşitmədiyimiz, əl vurmadığımız bir şeyə
necə inana bilərik?!
- Gənclərdən
inandığınız var?
- Son zamanlar gəncləri
yaxşı oxuya bilməmişəm. Bir az yaşlı nəsildən
Salam Sarvanı misal gətirə bilərəm. Salam çox
istedadlı şairdir. Mən Salamı oxuyandaFüzulinin rayihəsini
duyuram. Yaxud Rasim Qaracanın adını çəkə bilərəm
ki, məni tutan, xoşuma gələn şeirləri var. Mənə
elə gəlir, epiqon ədəbiyyat heç vaxt böyük
ədəbiyyat ola bilməz. Vaxtilə Füzulini təkrar edən
epiqon şairlər var idi, indi də Borxesin
ardıcılları var. (Gülür) Bu, bəlkə kimisə
müəyyən müddət maraqlandıra bilər, amma o,
yaşamayacaq. Ona görə böyük ədəbiyyat
yaratmaq üçün ənənəyə getmək
lazımdır.
- Deməli, postmodernizmi qəbul
etmirsiniz...
- Postmodernizmin birmənalı
tərifi yoxdur. Ona görə oxucularda
çaşqınlıq yaranır. Məsələn, avtoritet
tənqidçi yazır ki, postmodernizm ədəbiyyatın
çöküşüdür. Postmodern, yaxud modern əsər
olmasından asılı olmayaraq, ədəbiyyatı istedad
yaratmırsa, onun haqqında danışmağa dəyməz.
Əslində bunlar hamısı zahiri qabıqdır. Əsas
məsələ ürəkdən gələn sözdür.
O sözü müxtəlif formalara salmaq olar.
- Tənqid və tənqidçilər
haqqında nə düşünürsünüz? Azərbaycanda obyektiv tənqidçi olmaq
mümkündür?
- XI əsrdə Xətib Təbrizi
deyirdi ki, şeiri tənqid etmək onu yazmaqdan çətindir.
Tənqid pisləmək, yıxıb sürümək, zəif
cəhətləri tutmaq deyil. Tənqid qiymət vermək deməkdir.
Əgər əsər qiymətsizdirsə,
çalışıb onun qiymətsiz olduğunu sübut etməlisən.
Necə ki, başqa sənət növlərində subyektivizm
var, tənqiddə də bu mövcuddur. Bu, təbii bir
şeydir. Heç kimdən gözləmək olmaz ki, sən
yüz faiz obyektiv olmalısan. İnsanlar bir-biri ilə
üz-üzə gəlir, ona görə də tənqidçi
məcbur olur, gecəyə gündüz, pisə yaxşı
desin. Bu, kiçik ölkələrin bəlasıdır. Azərbaycanda
hamı bir-birini tanıyır. Bu da bir bəladır. Amma
doğru özünə onsuz da yol tapır. Tənqidçilər
zəif əsəri göylərə qaldırsalar da, bir
müddət sonra o, sabun köpüyü kimi partlayacaq.
- Ədalətinə
və zövqünə
inandığınız tənqidçilərin
adlarını soruşsam, deyərsiniz? Ki, həmin adamın yazısını görəndə
mütləq oxuyursunuz...
- Yüz faizlik belə adam yoxdur. Bizim
dövrdə Asif Əfəndiyev, Məmmədcəfər Cəfərov,
Yaşar Qarayev gözəl tənqidi yazılar
yazırdılar. Müasir dövrdə oxuduğum tənqidçilərin
də, əlbəttə, adını çəkə bilərəm.
Məsələn, Elnarə Akimova, Bəsti Əlibəyli,
Tehran Əlişanoğlu. Onlar yaxşı tənqidçilərdir.
Yenə deyirəm, heç kimdən yüz faiz ədalət
gözləmək mümkün deyil.
- Ədəbiyyatda “həyatdan və kitabdan gəlmə” deyilən bir
bölgü var. Bu bölgü ciddi ədəbiyyat söhbəti
üçün mövzu olmasa da, hər halda, müzakirə
olunur, mübahisəyə səbəb olur...
- Ədəbiyyat həyatdan
gəlmirsə, həyata necə nüfuz
edə bilər? Mən ədəbiyyatda qurmağı, texnika ilə
yazmağı qəbul etmirəm. Bəlkə bunu robot,
maşın qəbul edə bilər, ancaq mən qəbul edə
bilmirəm. Oradan-burdan götürüb, maşından roman
yazırlar. İnsan yaşamalıdır ki, nə isə yaza
bilsin. Yaşanmayıb qələmə alınan ədəbiyyat
insanları cəlb etməyəcək.
- Mən sizdən Orxan Pamuk və
Umberto Eko haqqında soruşmaq istəyirdim, ancaq mövqeyiniz
bəllidir...
- Orxan Pamukun “Mənim adım qırmızı”
romanından 15 səhifə oxudum, sonrasını oxuya bilmədim. Uydurmanı, quramanı,
fantasmaqoriyanı qəbul edə bilmirəm. Simvolun
özündə də bir məna olmalıdır ki, onu qəbul
edə biləsən. Simvolu, fantasmaqoriyanı mənasızlaşdıranda
adamın ürəyi o kitabı itələyir. Baxmayaraq ki,
bütün dünya Umberto Ekonu dahi hesab edir, mən onu da oxuya
bilmədim. Bəzən axına qarşı da üzməyi
bacarmalısan. Təəssüf ki, biz çox vaxt dəblə
yaşayırıq. Məsələn, gənc bir
yazıçının əsərini kimsə oxuyur, mif
düzəldir və biz də deyirik, mütləq
oxumalıyıq. Oxuyanda görürsən, kitab səni
özündən uzaqlaşdırır, amma axıra
çatmaq xətrinə davam edirsən və görürsən
ki, hə, doğrudan da mif imiş.
- Sizə elə gəlmir ki, qəzəlin
vaxtı keçib? Hətta bir dəfə
yazmışdılar ki, qəzəl yazmaq çarıq geyib
Bakının küçələrində gəzməyə
bənzəyir...
- Qəzəl formadır.
Əsas olan məzmundur, sözdən necə istifadə etmək
bacarığıdır. Onu sən sərbəst şeirdə
də, qəzəldə də, qəsidədə də
istifadə edə bilərsən. Bu, zahiri məsələdir.
Necə ki, postmodernizm zahiri qabıqdır, qəzəl, qəsidə
də eyni mənada qəbul edilməlidir. Qəzəl
yazmağa pis baxmıram. Əgər o ənənəni davam
etdirirlərsə, bunun nəyi pisdir?
Olaylar.- 2015.- 28 fevral- 2 mart.- S.13.