“Yurdum-yuvam məskənimsən
Azərbaycanım…”
Bu il görkəmli
müğənni Rəşid Behbudovun 100 illik yubiley olacaq
Tanıdığımız
elə incəsənət xadimləri var ki, onların sənəti ən
yüksək tərifə layiqdir. Amma onların barəsində dolğun fikir demək,
yazmaq, bitkin rəy bildirmək çox çətin olur. Bəlkə
də ona görə ki, bu sənətkarlar söz ilə qiymət
səviyyəsindən fərqli məkanın nümayəndələridir.
Eləsi haqda rəssam öz tablosu, heykəltaraş ona həsr
etdiyi heykəli, toxucu xalçası, bəstəkar bəstələdiyi musiqisi,
müğənni isə daha məlahətli səsi ilə
daha mükəmməl fikir ifadə edə bilər.
Müğənni Rəşid Behbudov da məhz elə sənətkarlardandır. Buyur onun haqda bitgin bir fikir söylə - bacarmayacaqsan. Ona hələ 31 yaşında (1946-cı il) öz dövrünün ən yüksək fəxri adı olan Stalin mükafatı, Azərbaycanın xalq artisti, 44 yaşında SSRİ xalq artisti, Lenin ordeni, Qırmızı Əmək Bayrağı ordeni, Xalqlar Dostluğu Ordeni, Azərbaycan SSR Dövlət Mükafatını, hətta 1980-ci ildə Sosialist Əməyi Qəhrəmanı fəxri adını da verdilər. Amma bütün bunlar Rəşid Behbudov istedadının, dühasının, zirvəsinin əsil qiyməti olmadı. Əgər köhnə SSRİ Dövlətində daha bir ali mükafat yaranardısa, onu da Rəşid Behbudova verəcəkdilər. Çünki onun daha yüksək qiymətə layiq olduğunu hamı bilirdi. Rəşid Behbudov müğənnilik sənətinin ən uca zirvəsi idi. O zirvəyə rus opera sənətinin patriarxı Fyodor Şalyapin çatmışdı, İtaliya opera sənətinin korifeyləri Enriko Karuzo, Luçano Pavarotti, ispan opera müğənnisi Monserrat Kabalye və çox az sayda daha bir neçə tenor çatmışdı. Bu siyahını bir azca uzatmaq da mümkündür. Amma dünyada heç bir lirik tenor səsə malik vokalçı folklor xalq nəğmələrini də eyni məharətlə, boğaz xırdalıqları, hətta daha artıq şirinliklə ifa edə və muğam oxuya bilməzdi. Rəşid Behbudovun ifasında təkcə bir “Küçələrə su səpmişəm” xalq mahnısı minillikləri rahatca aşıb keçə biləcək və milyonlarca sevən, nisgilli, kövrək qəlbi sızladacaq həzinliyə qadirdir. Ona qədər və ondan sonra bu mahnını, eləcə də “Ala göz”, “Qızıl üzük”, “Gözəlim sənsən”, “Lalələr”, “Ağacda alma”, “Sənə də qalmaz”,”Ana” mahnılarını ifa edən onlarca müğənni çalışdı. Ancaq kimsə Rəşidin səviyyəsinə yaxınlaşa bilmədi, nə etdisə, yalnız onu təqlid etmiş oldu. Rəşid Behbudov hansı mahnını oxudusa, sanki o mahnıya öz möhürünü vurdu. O öz səsi ilə mahnıya video-süjet, klip çəkə bilirdi. Onu dinlədikcə xəyala dalmamaq və mahnının ifadə etdiyi məna və hadisələri görməmək mümkün deyildi.
Təkəbbürsüz bəstəkarlar onu öz mahnılarının ikinci bəstəçisi hesab edirdilər.
Çoxları həm də onu bu məlahətli
səsi ilə bir qarabağlı hesab edirdi. Ancaq o heç də
Qarabağda anadan olmamışdı. Dahi sənətkar 1915-ci
ilin 14 dekabr tarixində, Tiflis
şəhərində, məşhur müğənni Məcid
Behbudalı oğlunun ailəsində
doğulmuşdu. Ancaq hər bir heyranı onu öz
yerlisi hesab edirdi. Və ya onun haralı olması kimsəni
maraqlandırmırdı. Ruslar, ermənilər, gürcülər,
bütün Qafqaz xalqları üçün Rəşid
“svoy” sayılırdı. O bütün dillərdə məharətlə
mahnı oxuya bilən ilk sovet müğənnisi idi.
Mahnısını ifa etdiyi xalqların ən mahir müğənnisi
də, Azərbaycan xalqının ən sadə
mahnısını Rəşidin ifa etdiyinin yarısı qədər
məharətlə və dolğun ifa edə bilməzdi. Bir dəfə
ona verilən uyğun suala o nəhayət səhnədən
cavab verdi. Xatırlayıram, Rəşid
ansamblın bütün ifaçılarını, o cümlədən
Mahnı Teatrının gənc müğənnilərini
doğulduqları yeri təxəllüs edərək təqdim elədi. Sonda isə
özünü “Mən - Rəşid Behbudov – a-zər-bay-can-lı!”
deyə təqdim etdi. Həqiqətən də o hamı
üçün sadəcə, azərbaycanlı idi. Harada qastrolda olmasından asılı olmayaraq konsertlərinə
Rauf Hacıyevin “Azərbaycan” mahnısı ilə
başlayırdı. Şair Ənvər Əlibəylinin
sözləri yalnız Rəşidin ifasında bu qədər
şirin səslənir, Azərbaycanı bütün
dünyada tanıdırdı. Dünyanın 56 ölkəsində
qastrolda olmuşdu. Bolqarıstan, Macarıstan, Polşa,
Finlandiya, İngiltərə, Şotlandiya, Hollandiya,
İtaliya, Fransa, Avstriya, Portuqaliya, Əfqanıstan, Türkiyə,
İran, İraq, Suriya, Liviya, Hindistan, Misir, Efiopiya, Sudan,
Ekvador, Peru, Argentina, Boliviya və s. Rəşid nədənsə
təkcə Şimali Amerikaya qastrola getmirdi. Bunun bir ideoloji səbəbi
vardı, yoxsa tale oxunun bu qitədə yerləşən
hansısa güc mərkəzlərindən
atılacağına bir duyğu idi – bilmirdi. Rəşid
Behbudov dünyanın 50 dilində mahnılar oxuyurdu. Eləcə
də Azərbaycan xalqlarının, hətta etnik
qruplarının xalq mahnılarını da məharətlə
ifa edirdi. Bir ara “Şərəbanu” talış
mahnısına görə onu
talış da hesab etmişdilər. İngilis, fransız,
ispan, portuqal, ərəb, fars, hind, çin dillərində
mahnı oxumaqdan həzz alırdı. Azərbaycan dilindən
sonra ən çox mahnı oxuduğu isə rus dili idi. Ruslar
da onu çox sevirdilər. O rus dilində elə gözəl
danışır, elə gözəl oxuyurdu ki, ruslar da heyran
qalırdılar. Rusiyanın hər yerində o “Arşın
mal alan” kimi tanınırdı. Hətta bizim azərbaycanlı
olduğumuzu bilən kimi gülümsəyib, “Arşın mal
alan?” deyir və gülümsəyirdilər. Dahi
Üzeyir Hacıbəylinin eyni adlı operettasının əsasında
1943-cü ildə bədii, tammetrajlı film çəkilməyə
başlananda rejissor Rza Təhmasib tacir Əsgər roluna
artıq Ermənistan, Gürcüstan və Azərbaycan səhnəsini
fəth etmiş gənc Rəşid Behbudovu dəvət etdi.
Çəkiliş 2 il davam elədi və 1945-ci ildən
etibarən bu film bütün dünyanı fəth etməyə
başladı. Filmi büsbütün dahilər filmi
adlandırmaq olardı. Üzeyir bəyin musiqisi Rəşidin
səsi ilə dünyanı fəth edirdi. Onun parlaq aktyorluq məharəti
də rejissorları valeh etmişdi. Lakin uzun müddət
“Arşın mal alan” səviyyəli ikinci bir ssenari olmadı.
1953-cü ildə Fikrət Əmirovun “Sevil” operası
tamaşaya hazırlanarkən baş qəhrəman Balaş
rolu Rəşid Behbudova həvalə
olundu. “Gör nə günlərə qaldın, Balaş”
ariyası günümüzə qədər öz
populyarlığını saxlamaqda və aforizm kimi işlədilməkdədir.
Nəhayət, üstündən 10 il ötdükdən sonra
onu “Bəxtiyar” filmində baş rolun çəkilişinə
dəvət etdilər. Bu
film bəstəkar
Tofiq Quliyevin benefisi də hesab oluna bilərdi. Gözəl
romanslar, ariyalar, simfonik mahnılar
ifaçısı olan Rəşid Behbudov bəstəkarın
“Zibeydə”, “Neftçi”, “Ağacda alma”, “Sənə də
qalmaz”,”Qızıl üzük”
və “Bakı” mahnılarını elə məharətlə
ifa edirdi ki, sanki bunlar heç mahnı deyil, bulaq
şırıltısı, yarpaqların
pıçıltısı, dəniz sularının ləpələnməsi,
ya da insanın səsi ilə mahnı çalması idi. Mahnıları
çığırmadan, bağırmadan elə rahat oxuyurdu
ki, sanki o mahnı oxumur, gündəlik həyatını
yaşayırdı və onun həyatı büsbütün
musiqi idi, mahnı idi. Azərbaycan vokal sənətinə
yeni nəfəs, yeni ruh gətirdiyi kimi Rəşid Behbudov
Tofiq Quliyevin mahnıları ilə Azərbaycan
estradasını da xeyli canlandırdı. Onun ən mahir
müşahiyyətçiləri iki virtuoz pianoçu idi:
Çingiz Sadıxov və Rafiq Babayev. Rafiq Babayev sonralar onun estrada ansablının musiqi rəhbəri oldu.
Rəşid Behbudov təkcə yeni nəsil bəstəkar,
şair, ifaçı yetişdirmədi, o, Azərbaycan
estradasında böyük bir müğənni nəslinin
bünövrəsini qoydu. Hələ də səsi ilə,
manera, jest və ifa tərzi ilə ona oxşamağa
çalışan onlarca müğənni var. Onları
qınamaq da olmur – Rəşid Behbudov bir məktəbdir, səmtdir,
istiqamətdir – bundan yayınmaq çox çətindir.
Dahi sənətkar
16 bədii və ya sənədli filmdə oxudu, sevgili Azərbaycanın
əksər rayonlarında dəfə-dəfə konsertlər
verdi, rəsmi dövlət tədbirlərinə,
el şənliklərinə musiqi bəzəyini vurdu. Məşhur
hind aktyoru və rejissoru Rac Kapur o, Hindistanda olarkən sənətkarın
şərəfinə xüsusi ziyafət verdi.
O,
müğənni ailəsində doğulsa da, uşaqlıq
dövrü kasıblıq və məşəqqətlər
içində keçmişdi. Balaca Rəşid
hələ 12 yaşından işləməli, ailəyə
kömək etməli olmuşdu. İxtisas
üzrə ilk təhsilini Dəmiryolu Texnikumunda aldı.
İlk dəfə Tiflisin bədii özfəaliyyət
ansambllarında oxudu. Burada “Teocaz” ansamblı yaradıb, cəbhədə
konsertlər verdi. Bakını
ilk dəfə qastrol səfərində ikən gördü və
ona elə vuruldu ki, özünü daha Bakısız təsəvvür
etmədi. Onun Bakı haqda mahnılarında yanar ürək,
eşq hərarəti
və vətənpərvərlik duyulmaqda idi. Rəşidin
sevgisi çoxlarına sirayət etmişdi və gənclər
arasında Bakı, Azərbaycan, Vətən mahnıları
ifa etmək dəb və həyat tərzi halını
almışdı. Dəmiryolçu və
ya neftçi olmasa da, dəmiryolçular və neftçilər
“Bəxtiyar” filminə istinad edərək onun öz
sıralarından çıxdığını zənn
edirdilər. Bir dəfə Rəşidin qatarda
olduğunu bilən dəmiryolçular qatarı
yerindən tərpətmək istəmədilər. Yekdil tələbləri
vardı: “Rəşid bizim aramızdan çıxıb, niyə bizim üçün oxumasın!?”
Və Rəşid bu qeyri-rəsmi piketin xəbərini
eşidən kimi kupedən çıxdı, qatarın pillələri
üstündə Cahangir Cahangirovun “Ana” mahnısını ifa
etdi. Daha bir dəfə Mahnı Teatrı
ilə Lənkəranda qastrolda idi. Qapalı salon Rəşid sənətinin
heyranlara çox dar gəldi və dahi sənətkar açıq meydanda konsert vermək
məcburiyyətində qaldı. Mərkəzi tribunanın
üstünü tutdular və Rəşid Behbudov paradlarda
hamının həsədlə baxdığı tribunada
lovğa təkəbbürlə nümayiş
iştirakçılarına əl yellədən hakim
kommunist partiya funksionerlərindən daha yüksəkdə
göründü və mənim heç vaxt unuda bilməyəcəyim
böyük coşqu ilə konsert verdi. O oxumur, sanki səsi ilə
ney, piano, akkardion, fleyta
çalırdı. Toplaşan on minlərcə
insan bu möcüzəyə heyran qalmışdı. Əllər sinələrdə cütlənmişdi,
adamların kiprikləri də qırpılmır, kimsənin
ağzı yumulmurdu. Rəşid Behbudov
sanki öz səsi ilə hamını kütləvi hipnoza
salmışdı.
Onun məharəti
sayəsində uşaqdan-böyüyə hamı “Azərbaycan”
mahnısını ifa edə bilirdi: “Yurdum-yuvam məskənimsən
Azərbaycanım, anam-doğma Vətənimsən Azərbaycanım!”
Bir gün yağı əllər onun doğma Azərbaycanına
sarı uzandı.
Rəşidin gənclik illəri İrəvanda
keçmişdi. Milli ayrı-seçkiliyin və erməni
şovinizminin nə demək olduğunu o çox yaxşı
bilirdi. Hindistanda qastrolda olarkən ona məşhur “26-lar”ın və
Bakı Xalq Komissarları Sovetinin sədri Stepan
Şaumyanın əslində 1918-ci ildə Türkmənistanın
Ağcaqum çölündə öldürülmədiyini, çox güman ki, hamını
satdığına və ömürlük təminat
aldığına görə Bombeyə
köçdüyünü və burada da çox-çox
sonralar öldüyünü bildirdilər. Rəşid
Sovet ideoloqları tərəfindən aldadılan
xalqının halına hiddət göstərdi. O, Stepan
Şaumyan barədə əsil həqiqətləri, məzarının
şəklini də lentə çəkdirib, Bakıya
döndü və bu həqiqətləri Mərkəz Komitə
qarşısında qaldırdı. Ölkədə
gedən sürətli dağılma prosesi onun
qaldırdığı məsələyə zamanında və
kəskin reaksiya verilməsini yubatdı. Amma
“26-lar” mifinin dağılmasında Rəşid Behbudovun
böyük rolu oldu. Bakıda, “Dağüstü”
parkın ən uca nöqtəsində yəhudi kökənli,
rus bolşevik lideri S. M. Kirovun
təkəbbürlə əli bütün Bakıya- Azərbaycana
doğru uzanmış heykəlinə qarşılıq verməkdən
çəkinmədi və elə oradaca sürahinin üzərinə
qalxıb, qollarını şövqlə yana açaraq Bakının
dağüstü parkdan fonunda öz məşhur fotosunu
çəkdirdi. Bu şəkilin sanki dili vardı və o da
“Yurdum, yuvam məskənimsən Azərbaycanım!..” deyə
oxuyurdu. O bu şəklini afişalarına
köçürtmüşdü və bununla hamıya sətiraltı
mənalar aşılayırdı. 1988-ci ildə
ermənilərin Azərbaycan torpaqlarına qarşı
açıq mübarizəsi onu hiddətləndirdi və bu
işin arxasında duranları hədəf seçdi.
İlk hədəf aydın idi: Sov.İKP MK-nın Baş
Katibi Mixail Qorbaçov! 1989-cu ildə Moskvada Qorbaçovla
görüşdü və ona dişinin dibindən
çıxan çox kəskin sözlər dedi. Qorbaçova itin sözünü deyənlər
olmuşdu, amma heç kəsi təcili olaraq SSRİ Ali
Sovetinin deputatı mandatından məhrum etməmişdilər.
Özünə qarşı gizli və təhlükəli
mübarizənin başlandığını Rəşid
aydınca hiss edirdi. İnsan öz ölümünü 40
gün əvvəldən hiss etməyə başlayır. Həyat
yoldaşı Ceyran xanıma “Deyəsən məni
öldürəcəklər!” dedi. Okeanın o tərəfindəki
həmin o Şimali Amerikadan idarə olunan və “demokrat”
maskasına bürünmüş boz qüvvələr nəhəng
dövləti və cəmiyyəti içərisindən
yeyir, qarşılarındakı hədəfə məhz
uzaqdan xəstəliklər yeritmək yolu ilə aradan
götürürdülər. Dünyanın ən
məşhur uroloqları məhz Bakıda olduğu halda onu
müalicə üçün Moskvaya göndərdilər.
Dahi sənətkar elə Moskvada da müəmmalı
şəkildə dünyasını dəyişdi. Azərbaycanda
doğulmadı, Azərbaycanda da ölmədi, amma buranı
“Yurdum, yuvam məskənimsən!” deyə hayqıraraq ən
çox sevənlərdən biri oldu.
Fəxri xiyabanındakı abidəsi üzərində
qoyulmuş heykəli də indi o məşhur şəkli əks
etdirir. Abidə buraya daxil olan kimi hamının diqqəti cəlb
edir. Çünki bu heykəl böyük
sənətkar barədə bir başqa sənətkarın ən
yaxşı rəyi, fikri, ifadəsidir. Onu
tanıyanların dodağında, ürəyində məhz
bu abidə və burada uyuyanların ruhu ilə həmahəngləşən
bir səs var: “Yurdum, yuvam məskənimsən Azərbaycanım...”
Hafiz Mirzə
Olaylar.- 2015.- 7 iyul.- S.10.