Azərbaycanda dinlərin
tarixi
Azərbaycan tarixən
tolerant bir dövlət olduğunu dəfələrlə
sübuta yetirib. Elə Azərbaycanda
yaşayan müxtəlif dinlərə mənsub insanların təşəkkül
tarixi dediklərimizi bir daha sübut edir. Müxtəlif
xalqlara və dinlərə mənsub insanların Azərbaycana
pənah gətirməsinin əsas səbəbi bu ölkədə
yaşayan insanların mədəniyyəti və onların
xarakterik keyfiyyətinə çevrilmiş tolerantlıq
xüsusiyyətidir. Bu, elə bir sərvətdir
ki, min illər boyu heç bir qüvvə onu Azərbaycan
xalqından ala bilməyib, əksinə, əsrlər
keçdikcə daha da zənginləşib və möhkəmlənib.
Bəs, Azərbaycanda dinlərin tarixi necə səciyyələndirilir?
Bütpərəstlik-Səmavi dinlərə qədər
Azərbaycan ərazilərində bütpərəstlik
hökm sürmüşdür. Amma bu dövrdə bəzi
inanclara, xüsusilə, oda, suya, ağaca və səma cismlərinə
inam daha güclü olmuşdur. Min illərin
keçməsinə baxmayaraq, bu inamın əlamətləri
insanların yaddaşında qalmış və bu gün də
onların həyat tərzində özünü büruzə
verir. Çoxallahlılıqla
bağlı inancların məcmusu kimi bütpərəstlik
ibtidai dinlərin zəminində yaranmışdır. Azərbaycan
əhalisinin bütpərəstlik təsəvvürlərinin
kökləri çox qədimlərə gedib
çıxır və animizm (ruh mənasını
daşıyan latın sözü “anima”dan
əmələ gəlmişdir. Filoloji və
etnoqrafik araşdırmalar ölkə ərazisində bütpərəstliyin
mənzərəsini yaratmağa imkan verir. Arxeoloji
qazıntılar Xınıslı, Dağkolanı,
Çırağlıda qədim tarixə malik iri daş
bütlər, İsmayıllıda antropomorf fiqurlar, Mingəçevirdə
gil heykəllər aşkar etmişdir.
Bütpərəstliklə bağlı ayinçilik çox
vaxt sintez halında təmsil olunmuşdur, yəni inanclar
bir-birindən az fərqlənmiş, biri
digərindən təsirlənmiş, bir-birini tamamlayaraq
bölgə əhalisinin mənəvi dəyərlər
sisteminin təşəkkülündə birgə iştirak
etmişdir. Qədim Azərbaycan ərazisində
ölmüş əcdadların ruhlarına, qayalara və
ağaclara (qayın, palıd və s.), müxtəlif təbiət
hadisələrinə və səma cisimlərinə pərəstiş
güclü olmuşdur. Tanrı xan adı
ilə tanınan palıd ağacına da pərəstiş
edilir, at qurbanı kəsilirdi. Musa
Kalankaytuklu Alban hökmdarlarının xristianlığı
yaymaq üçün bütpərəstliyə qarşı
çağırışları, ağac bütləri kəsib
atmaları barədə məlumat vermişdir.
Zərdüştilik-Zərdüştilik tarixən Azərbaycan
ərazilərində yaranaraq digər ərazilərə
yayılmışdır. Adətən, atəşpərəstliyi
zərdüştilik dini ilə eyniləşdirirlər.
Əslində zərdüştilik atəşpərəstliyin
içindən çıxsa da, müstəqil din kimi meydana gəlmişdir.
Halbuki, hər iki inam müstəqil din sahələri
kimi meydana gəlib və onların yaranması bilavasitə Azərbaycan
əraziləri və xalqı ilə bağlıdır.
Zərdüşti əqidələrində od
mühüm yer tuturdu və buna görə zərdüştiləri
çox vaxt atəşpərəst hesab edirlər. Zərdüştilər ölmüş adamların
cəsədlərini murdar hesab etdikləri üçün
torpağa tapşırmır, dağlarda hazırladıqları
xüsusi yerlərdə saxlayırdılar ki, qurd-quş yesin.
Yalnız bundan sonra təmizlənmiş
sümüklər yığılaraq dəfn edilirdi. Zərdüştiliyə qədər dünyada
müxtəlif dinlər və inanclar olub, amma onların
hamısı məhəlli xarakter daşıyıb və demək
olar ki, yarandığı bölgənin sərhədlərini
aşa bilməyib. Üç böyük
imperiyanın dövlət dini olmuş zərdüştilik nəinki
məhəlli din anlayışının sərhədlərini
aşmış, hətta ilk dəfə qədim dünyada
mükəmməl din, dünyagörüşü, əxlaq və
məişət, mənəviyyat prinsipləri toplusu
yaratmışdır. Bu dinin özəlliyi
ondadır ki, onun yaradıcısı sayılan Zərdüşt
özünə qədər mövcud olan ilahların
hamısını rədd edərək yeganə Allah -
Hörmüzü kainatın və bütün canlı
varlıqların yaradıcısı kimi irəli
sürüb. Bu baxımdan, bütpərəstlikdən
fərqlənən Zərdüştilik bütpərəst
dinlərlə səmavi dinlər arasında ayrıca bir mərhələ
təşkil edir. Yəhudilik-Azərbaycan
xalqının bu zənginliyini təsdiqləyən və min
illər ərzində ondan faydalanan xalqlardan biri də yəhudilərdir.
Azərbaycanda məskunlaşmalarının tarixi 2600 il öncəyə gedib çıxan yəhudilərin
bu böyük tarixi dövr ərzində azərbaycanlılar
tərəfindən nə vaxtsa dini ayrı-seçkiliyə məruz
qalmalarına dair heç bir fakt yoxdur. Yəhudilər
Azərbaycana gəlməmişdən əvvəl bu ərazilərdə
müxtəlif dinlər və inanclar olub, lakin onların
heç biri kənardan gəlməyib, burada formalaşıb.
Bu baxımdan, Azərbaycana kənardan gəlmiş
ilk din olan yəhudilik həm də bu ərazilərdə
yayılan ilk səmavi dindir. Azərbaycanda
ən qədim yəhudi icması sayılan dağ yəhudiləri
bizim eradan əvvəl VI əsrdə Yerusəlimdə birinci
xram adlanan məbədin sökülməsi nəticəsində
vətənlərini tərk etmiş qədim yəhudi qəbilələrinin
nəslindəndirlər. Azərbaycanda
üç yəhudi icması - dağ, əşkinazi və
gürcü yəhudiləri icmaları mövcuddur.
Bütövlükdə ölkədə yəhudilərin
sayı təxminən 16.000-dir. Bunlardan 11.000-i dağ yəhudiləridir
ki, təxminən 6.000-i Bakıda, 4.000-i Qubada, min nəfəri
isə digər şəhərlərdə yaşayır. Dağ yəhudiləri hazırda ölkədəki
bütün yəhudi diasporu arasında çoxluq təşkil
edir. Əşkinazi yəhudilər 4,3
min nəfərdir. Onların əksəriyyəti
Bakıda və Sumqayıtda yaşayır. Gürcü yəhudiləri təxminən 700 nəfərdir.
Onların ölkəmizə gəlişi əsasən
XIX əsrin sonuna, sənaye bumu dövrünə təsadüf
edir.
Xristianlıq-Xristianlıq Azərbaycan ərazisinə
yeni eranın ilk əsrlərində, hələ İsa Məsihin
həvariləri dövründə Qafqaz Albaniyası vasitəsilə
nüfuz etmişdir. 70-ci ildə Yerusəlimin (Qüdsün)
süqutundan sonra yəhudilərin Qafqaza
köçürülməsi güclənir. Gələnlər İsanın göstərdiyi
möcüzələrdən danışırlar. Bu cür təbliğin təsiri altında bölgədə
ilk xristian icmaları yaranır. Albaniyada
xristianlığın yayılmasında bu dövr həvari
dövrü adlanır və həvarilərdən Varfolomey və
Faddeyin adları ilə bağlıdır. Həvari Faddeyin şagirdlərindən olan Yelisey
Yerusəlimin birinci patriarxı Yəqubun xeyir-duası ilə
yeni dini təbliğ edə-edə Aqvan diyarına gəlib
çıxmış və Kiş adlı yerdə kilsə
tikmişdir. Bu kilsə Ermənistandakı
birinci xristian kilsəsindən qabaq tikilmişdir. 313-cü ildə Roma imperatoru Konstantin
xristianlığa etiqad üzərindən qadağanı
götürəndə Alban hökmdarı Urnayr
xristianlığı dövlət dini elan edir. Bu vaxtdan etibarən Azərbaycanda
xristianlığın yayılmasının qrekofil
dövrü adlanan yeni dövrü başlanır. Akademik Z.Bünyadov göstərir ki, Urnayr, II
Vaçe və III Vaçaqan ölkədə
xristianlığı yaymaq üçün mübarizə aparmışlar.
IV-V əsrlərdə ruhanilik və kilsə
iyerarxiyası təşəkkül tapır. Katolikosun göstərişi ilə feodallar öz ərazilərində
kilsə üçün xüsusi yerlər
ayırırdılar. Bölgədə
kilsələr tikilir, dini kitablar siryani, arami və yunan dillərindən
Alban dilinə tərcümə edilirdi. Azərbaycan
tarixinin xristianlıqla bağlı məqamları təkcə
İslamdan öncəki dövrə aid deyil, əksinə,
İslam Azərbaycanda aparıcı dinə çevrildikdən
sonra da bu ərazilərdə xristianlar yaşayıb və
ümumi mədəniyyətimizin formalaşmasında
yaxından iştirak ediblər. Alban-udi xristian
kilsəsi-Azərbaycanda xristianlığın tarixi Alban kilsəsindən
başlayır. Qədim qaynaqlar sübut
edir ki, Alban kilsəsi nəinki Qafqazda, hətta bütün
xristian dünyasında ən qədim kilsələrdən
biridir və apostol mənşəlidir. Alban
kilsəsinin qədimliyini təkcə tarixi faktlar yox, həm də
mövcudluğunu dövrümüzə qədər qoruyub
saxlamış qədim alban məbədləri təsdiqləyir.
Alban katolikosunun iqamətgahı Çoqay şəhərində
yerləşirdi. 552-ci ildə iqamətgah
Bərdəyə köçürülmüşdür.
İslam fütuhatlarından, xüsusilə
Alban məlikliyinin süqutundan sonra ölkədə
xristianlığın rolu zəifləmiş, kilsələrdə
ibadət erməni dilində aparılmış, Alban dili
sıxışdırılmışdır. VIII-IX əsrlərdə Azərbaycan ərazisində
müstəqil dövlətlər yarananda Alban kilsəsi yenidən
avtokefal kilsə statusunu bərpa etmişdir.
Pravoslavlıq -Azərbaycana XIX əsrin əvvəllərindən
etibarən rus çarizminin bölgədə yeritdiyi
"köçürmə siyasəti" çərçivəsində
nüfuz etməyə başlamışdır. Bakıda ilk
pravoslav kilsəsi 1815-ci ildə fəaliyyətə
başlamışdır. Rus pravoslav kilsəsində
baş verən parçalanmanın ağır nəticələrindən
sığortalanmaq üçün sektant xristianların
Qafqaza sürgünü başlanır. Azərbaycanda ilk
rus köçkünləri 1834-cü ildə Şamaxı qəzasında
Altı-Ağac kəndini, 1838-ci ildə Lənkəran qəzasında
Vel kəndini, 1842-ci ildə Yelizavetpol quberniyasında
Borisı - Ruslar, 1844-cü ildə isə Slavyanka kəndlərini
salırlar. 1868-ci ildə Bakı
quberniyasının ərazisində 21 sektant kəndi var idi ki,
burada 13 min sektant yaşayırdı. Pravoslavlığın
Azərbaycanda yayılmasında, yeni kilsə və ibadət
evlərinin inşasında Azərbaycanlılar da fəal
iştirak etmişlər. Katoliklik-Azərbaycanda
xristianlığın yayılma tarixində katoliklik ayrıca
səhifə təşkil edir və bu səhifənin
yaşı əsrlərlə ölçülür. Azərbaycanda hələ orta əsrlərdən
yayılmağa başlayan katoliklik XIV əsrin əvvəllərindən
etibarən, xüsusilə, XVII-XVIII yüzilliklərdə
geniş yayılıb, hətta Azərbaycanın ən iri
şəhərlərində katolik monastrları, missiya və
məktəbləri fəaliyyət göstərib. Tarixi sənədlər katolik missionerlərin
çoxsaylı xeyriyyə, tərcümə və tibb fəaliyyətlərindən,
yerli əhaliyə göstərdikləri yardımlardan xəbər
verir. Xüsusilə, XIX əsrin ikinci
yarısı və XX əsrin əvvəllərində - neft
bumu dövründə Bakıya çoxsaylı katoliklər
köçmüş və Azərbaycanda katolik kilsəsinin
həyatında yeni mərhələ
başlamışdır. Bakıda ilk
Roma-katolik prixodu XIX əsrin 50-ci illərində rus ordusu tərəfindən
hərbçi katoliklərin Qafqaza sürgün edilməsi ilə
əlaqədar olaraq yaradılmışdır.
İslam-Azərbaycanın islamlaşması hicrətin 18-ci
ilindən (639-ci il) başlanmışdır.Həmin dövrdə
ərəblər Ərdəbil, Təbriz, Naxçıvan,
Beyləqan, Bərdə, Şirvan, Muğan və Arranı fəth
edir, Xəzər sahili boyunca Dərbəndə kimi irəliləyirlər.
Tarixçi Bəlazurinin məlumatına görə,
artıq xəlifə Əli bin Əbu Talibin hakimiyyəti
dövründə (656-661) Azərbaycan əhalisinin əksəriyyəti
islamı qəbul etmişdi. Şimalda bu proses bir qədər
uzun çəkmişdir. Ərəblər fəth
etdikləri ərazilərdə əhali üzərinə
vergi qoyur, sülh müqaviləsi bağlayıb
yürüşlərini davam etdirir, sonra yenə geri
qayıdırdılar. Yerli əhali vergiləri
verməkdən imtina etdikləri halda hücumlar
başlanırdı.İslam fütuhatları çox yerdə
sülh yolu ilə, bəzi yerlərdə isə silah
gücünə həyata keçirilirdi. Fəth
edilmiş ərazilərdə bütpərəst əhaliyə
islamı qəbul etmək təklif olunurdu, qəbul edənlərə
toxunulmurdu. İslamı qəbul etməyən
yəhudi və xristianlar cizyə ödəyir və müsəlmanların
himayəsi altında olurdular.İslamı qəbul etməkdən
imtina edənlər müsəlmanlarla döyüşməli
olurdular. Sərhəd məntəqələrində
ancaq müsəlmanlar yaşayırdılar. Bu məntəqələri möhkəmlətmək
üçün Xilafətin müxtəlif vilayətlərindən
gələn müsəlmanlar burada yerləşdirilir,
islamı qəbul etməyən yerli əhali bir qədər kənara
köçürülürdü. Azərbaycanda
islamlaşma prosesini bir neçə mərhələyə
bölmək olar. Birinci mərhələ kimi VII əsrin
ortalarından VIII əsrin əvvəllərinə qədər
davam edən islam fütuhatları
dövrünü götürmək olar. Bu mərhələ
705-ci ildə Alban dövlətinin süqutu və Alban kilsəsinin
öz müstəqilliyini itirməsi ilə bitir. İkinci mərhələ VIII əsrin əvvəllərindən
Qərbi İranda və İraqda Büveyhilərin hakimiyyətə
gəlməsinəqədərki dövrü əhatə edir.
Üçüncü mərhələ
Büveyhilərin hakimiyyəti dövrünü (935-1055) əhatə
edir. Bu dövrdə mötədil şiəlik
Azərbaycanda yayılmağa başlayır və Dərbəndə
qədər gedib çıxır. Sünni
hənəfi və şiə imami məzhəbləri
aparıcı məzhəblər olurlar. Sufilik
də özünə xeyli ardıcıl tapır. Dördüncü mərhələ Səlcuqlular
dövrü (XI əsrin ortaları - XIII əsrin ortaları)
ilə bağlıdır. Bu mərhələdə
sünnilik bölgədə güclənir, şiəliyin
mövqeləri zəifləyir. Şafii məzhəbi
aparıcı məzhəbə çevrilir,sufi
təriqətləri geniş yayılır. Azərbaycan
Atabəyləri və Şirvanşahları islamı
xristianlığın təzyiqindən qoruya bilirlər.
Beşinci mərhələ monqol istilaları
dövrünü (XIII əsrin I yarısı - XV əsrin II
yarısı) əhatə edir. Bu dövrdə
sufilik geniş yayılır, hürufilik güclənir.
Altıncı mərhələ Səfəvilərin
(1501-1786) və XVI əsrdən etibarən Osmanlıların
(1281-1924) hakimiyyəti dövrü ilə bağlıdır.
Səfəvilər şiəliyi təbliğ
edir və başlarına 12 şiə imamının şərəfinə
12 qırmızı zolaqlı əmmamə
bağlayırdılar. Buna görə də
onlar "qızılbaşlar" adlanırdılar. Çaldıranda Səfəvilərə qalib gələn
Osmanlılar Azərbaycanda sünni hənəfi məzhəbini
yayırdılar. İslam mədəniyyətini
azərbaycanlılarsız təsəvvür etmək
mümkün olmadığı kimi, Azərbaycan mədəniyyətini
də İslamsız təsəvvür etmək
qeyri-mümkündür. Əgər mədəniyyətimizdən
bir anlığa İslamı və onun izlərini silsək,
bu zaman Azərbaycan tarixini və mədəniyyətini inkar
etmiş olarıq. Azərbaycanda İslamla
bağlı önəmli məqamlardan biri də odur ki, bu din
Qafqazda ölkəmiz vasitəsilə
yayılmışdır. Bunun məntiqi nəticəsidir
ki, hazırda Azərbaycan Qafqaz regionunda yaşayan bütün
müsəlmanlar üçün dini mərkəz rolunu
oynayır və bu fakt istər elmi, istərsə də dini
dairələr tərəfindən qəbul edilir.
Alim
Azərbaycanın
Bütövlüyü Uğrunda Cəmiyyətin Azərbaycan
Respublikası prezidenti yanında Qeyri-Hökumət Təşkilatlarına
Dövlət Dəstəyi Şurasının maliyyə dəstəyi
ilə həyata keçirdiyi “İslam dinində
parçalanma yaratmağa çalışan dini təqiqətlərə
qarşı mübarizədə ictimaiyyətin rolunun
artırılması tədbirlərinin təşkili” layihəsi
çərçivəsində çap edilir
Olaylar.- 2015.- 8
iyul.- S.10.