Vətənpərvərlik
insana
necə
aşılanmalıdır?
Millətimiz
dünyanın mədəni və
zəngin mənəvi dəyərlərə malik millətləri
sırasındadır. Şərqdə ilk demokratik
cümhuriyyət, ilk opera, teatr,
balet məhz Azərbaycanda
yaradılıb. Bu qədim yurdda Türk ruhu və əxlaqı,
İslami dəyərlər və bəşər
sivilizasiyasının bugünkü uğurları bir arada birləşir.
Öz soykökünü,
tarixini, millətinin nələrə qadir olduğunu bilənlər Vətəni ilə qürur duyur.
Qürur duymaqla yanaşı, bizi millət kimi bir arada tutan təməl
prinsiplərin qorunması da vacibdir. Vətənin tarixini
öyrənmək, millətinə hörmət etmək və
sevmək, doğulduğu torpağı göz bəbəyi
kimi qorumaq, inkişafı üçün
çalışmaq, davranışlarının,
danışdığı hər bir kəlmənin fərqində
olmaq-əsl insan olmaqdır vətənpərvərlik.
Allahın bizə buyurduğu kimi kamil insan olmaq
üçün mənəvi dünyamızın zənginləşdirilməsi
vacibdir. Kamillik zirvəsinə
gedən yolda isə torpaq sevgisi amili öndə gəlir. Biz
var edən, qoruyan, bir millət kimi yaşadan vətən
sevgisini yox etmək istəyənlər zaman-zaman çox olub.
Amma qəlbi Vətən eşqi ilə döyünən
insanların sayəsində müqəddəs sevgi bu günlərə
daşınıb. İndi onu qorumaq da müasir nəslin
üzərinə düşür.
AMEA Fəlsəfə və Hüquq İnstitutunun
böyük elmi işçisi Faiq Ələkrovun fikrincə, 70 il sovet Rusiyası dövründə
milli ruhun əvəzinə beynəlmiləlçilik
adı altında “sovet ruhu” formalaşdırmağa
çalışıblar. Azərbaycan müstəqilliyini bərpa
etdkdən sonra yeni ruhda formalaşan nəslə ehtiyac var idi.
Amma bu cahədə ciddi problemlər var. Bu əsasən təhsil
və elm sahəsi ilə bağlıdır. Çünki
yeni yetişən nəslin bilikləri müəllimlər və
alimlər tərəfindən
formalaşdırılır.
Müəllimlərin, alimlərin əksəriyyəti
sovet dövrünün yetişdirmələri olduğundan
yeni nəsli milli ruhda formalaşdırmaqda çətinlik
çəkirlər: “Sovet dövründə ümumi vətən
anlayışı var idi. Milli ruh anlayışında Azərbaycan
vətəni, millətimizn əxlaqı məsələləri
önə çəkilməlidir.
Yeni nəsl öz vətəninə, millətinə
bağlı ruhda formalaşmalıdır. Amma çox təəssüf
edirəm ki, hələ də bu sahədə
çatışmazlıqlar var. Orta məktəb tarix və ədəbiyyat
kitablarımızı, ali məktəb dərslikləri ilə
müqayisə edin. 6-cı sinif tarix kitabında Azərbaycan
xalqının tarixinə aid deyilənlərlə Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının 7-cildlik tarix kitabı
arasında nə qədər zidiyyətlər vardır. Eyni sözləri orta məktəbdəki
ədəbiyyat dərsliyi ilə AMEA-nın Ədəbiyyat
İnstitutunun Azərbaycan ədəbiyyatı
ilə bağlı akademik əsərləri haqqında da demək
olar. Dərslikləri yazanlarla akademik ədəbiyyatı
hazırlayanlar ayrılıqda öz fikirlərini ifadə
edirlər. Bu doğru deyil. Hər hansı bir müəllif,
belə çıxır ki, xalqın ədəbiyyatını
deyil, öz fikirlərini irəli sürür. Orta məktəb şagirdlərinə
bu cür dərsliklər təqdim etmək çox
yanlışdır. Şagirdlər orta məktəbdə
tarixə olan münasibətlə ali məktəbdə olan
fikirlər arasındakı zidiyyətləri görür və
onda şübhələr yaranır. AMEA institutlarının
işlədikləri dərsliklərlə orta məktəb dərslikləri
uzlaşma şəklində hazırlanmalıdır. Bu
uzlaşma yoxdur”. Fəlsəfə
üzrə fəlsəfə doktoru Roida Rzayeva belə hesab
edir ki, valideyn öz vətənpərvərliyi
ilə övladına nümunə olmalıdır. Belə
olarsa, mövcud mühitdə təbii
ki, uşaq da vətənpərvər olacaq: “Uşaqlara milli mədəniyyət,
tariximizlə bağlı ciddi informasiyalı məlumatlar
ötürülməlidir. Vətənpərvər
olmayan bir insan daxilən zəngin ola bilməz. Çünki insan
daxili zənginliyini formalaşdıra bilməsi, başqa mədəniyyətlərin
onu zənginləşdirməsi üçün ilk növbədə
öz mədəniyyət və tarixini, öz milli kimliyini
bilməlidir. Ancaq bilərək müqayisə etmək olar. Vətənpərvər
olmayan, öz mədəniyyətini, tarixini bilməyən bir
insan digər mədəniyyətlərdən heç bir
şey ala bilməz və yaxud da almaq məsələsində o qədər düzgün
seçim edə bilməz. Nəticədə müsbət
deyil, mənfi tərəfləri alar”. Təbii ki, vətənpərvər
ruhda formalaşmaq kompleks anlayışdır və bunun
üçün iş ilk növbədə ailədən, sonra məktəbdən
başlanmalıdır. İctimaiyyətdə nüfuzu olan
müəyyən insanların, o cümlədən alimlərin
də bu istiqamətdə maarifləndirici işləri
olmalıdır. Həm media vasitəsilə, həm müəyyən
çap olunmuş materiallar, kitablar, məqalələr və
s. ola bilər. Roida xanım
hesab edir ki, savad və təhsil, eyni zamanda şüurun
inkişafı lazımı səviyyədə olanda vətənpərvərlik
sahəsində də problem olmaz. Professor, millət vəkili
Nizami Cəfərovun məsələyə daha əhatəli
yanaşması var. İnsanların bu dünyaya müəyyən
coğrafiya ilə bağlı olduqlarını deyən alim
coğrafiyanın həm
etnoqrafiq, həm də siyasi
məkan olduğunu deyir.
Bu baxımdan
yaşadığımız coğrafiya insanın şəxsiyyətini
müəyyənləşdirən cəhətlərdəndir.
İnsan coğrafiyaya təbiəti
ilə bağlıdır. Dünyanın coğrafiyasından
görürük ki, bəzi yerlərin insanları ağdərili,
eləsi var sarıdır və s. Hətta onların da
yüzlərlə irqlərarası xüsusiyyətləri var
ki, təbiətlə
bağlıdır. Bu mənada insan doğulduğu təbiətə fitrətən sadiq olur, orada böyüyür psixoloji, həm də ideologi cəhətdən o
coğrafiya ilə bağlı olur və müdafiə edir. Və
o coğrafiyanın hüdudları hara qədərdirsə,
insanın onu müdafiə etməsinin hüquqi miqyası da
ora qədərdir.
Vətənpərvərlikdə mənəvi-siyasi
məsuliyyət
Təbii
ki, mən vətənpərvərəm, deməklə bu
xüsusiyyətə sahib olmaq olmaz.
Əsas olan mənəvi-siyasi məsuliyyət məsələsi
var. N.Cəfərovun sözlərinə görə,
mənəvi-siyasi
məsuliyyəti dərk etmək və o məsuliyyəti
daşımaq vətənpərvərlikdir: “Vətənpərvərlik
boşboğazlıq deyil. Vətənpərvərlik odur
ki, əlaqədar olduğun
coğrafiyaya sədaqətli olasan. Onun üçün
çalışasan, hərbi, mənəvi intellektual
baxımdan müdafiə edəsən. İdeoloji baxımdan vətənpərvərliyin tarixdə hər zaman müxtəlif
mərhələləri olub.
Realist, maarifçi, romantik vətənpərvərlik
olub. Hətta romantiklər millətim
bütün bəşəriyyət, vətənim Yer kürəsi-deyiblər.
Yəni vətənpərvərlik bu səviyyəyə qədər
yüksələ bilər. Amma
klassik vətənpərvərlik məhdud coğrafiyadır.
Onun da məhdudiyyəti nisbidir.
İnsan fəal olmalıdır
ki, əmniyyəti, normal yaşam tərzini qorusun və vətəni
üçün çalışsın. Doğulub
böyüdüyün, suyunu
içdiyin, torpağında gəzib gözəlliklərindən
ləzzət aldığın məkanı həm də
qorumağa borclusan”.
Hər
bir insanın təbiətində vətənpərvərlik
var. Amma bunu inkişaf etdirmək məsələsi var.
Uşaqlara, gənclərə Vətən nədir,
hüdudları haradır vətən üçün
çalışmaq nə deməkdir, bütün bunlar
aşılanmalıdır. Ədəbiyyatın da,
ideologiyanın da bir işi budur.
Amma bu məsələdə ortaya bir problem
çıxır. Sözdə vətənpərvər... Elə
olmalıdır ki, insanlar sözdə vətənpərvər
yetişməsin. Daha çox işində, mübarizəsində
seçilsin.
N.Cəfərov
bildirdi ki, bu gün Azərbaycanın beynəlxalq aləmdə
müəyyən problemləri var ki, bizim yeniyetmələr o
problemlərin nədən ibarət olduğunu bilməlidir:
“Elə olmamalıdır ki, gənclərimiz
dağıdıcı təsirin altına düşsünlər.
Çünki vətənpərvərlik təbliğatının
aşılanması ilə yanaşı, dünyada elə
qüvvəllər var ki, onlar antivətənpərvərlik də
təbliğ edirlər. Çalışmaq lazımdır ki,
antivətənpərvərliyin təbliği yeniyetmələri
əhatə etməsin. Vətənpərvərlik təbliğatının
daha vacib bir tərəfi də
bu antivətənpərvərliyin qarşısını
almaqdır”.
Vətəni təmənnasız sevmək
Vətən
inkişaf edirsə, inkişaf etməyibsə də yenə sevmək lazımdır. Azərbaycanda böyük bir
inkişaf var və bu da vətənpərvərliyi həm
gücləndirir, həm də antivətənpərvərliyin
təbliğatına maneə olur, qarşısını
alır. Millətin aşağılanmır, bir insan olaraq millətini
ikinci və ya üçüncü dərəcəli hesab
etmirsən, amma Vətən inkişaf etməyəndə,
insan tarixini yaxşı bilməyəndə
əksinə də ola bilir. N.Cəfərov belə deyir: “ “Tarixini
yaxşı bilməyən insan özünü digər millətlərdən
əskik hesab edir. Sənin babaların kimlərdir, hansı
böyük şəxsiyyətlərdir, sənin
xalqının tarixində hansı möhtəşəm hadisələr
var ki, dünyada sənə şöhrət gətirib,
bütün bunları bilməsən. Əlbəttə
ki, yaxşı vətənpərvər
olmaq çətindir. Amma bununla yanaşı, ola bilər ki, sənin
vətənin, xalqın, vaxtilə çox möhtəşəm
olub, sonra tənəzzülə uğrayıbsa, o zaman da
aşağılıq kompleksi yaranır. Yəni yalnız
tarixlə yaşamaq olmaz. O zaman adama sual verərlər ki, sənin
babaların belə olub, bəs, sən özün kimsən?
Ona görə də, müasir
dövrdə Vətən, Millət, xalq güclü
olmalıdır. Güclü olmalıdır ki, onun
insanları, onun ünmayəndələri özünü
narahat hiss etməsin və inkişaf etsinlər. Başqa ölkələr üz
tutmasın və kompleks
yaşamasın”.
Hələ
19 əsrdə yeni-yeni milli
özünüdərk məsələsi əmələ gələndə böyük mütəfəkkirlər
deyirdilər ki, vətən
inkişaf etməyibsə, Vətəni buraxıb
inkişaf etmiş xalqlara, millətlərə qoşulmaq
onların içində ərimək insani bir şey deyil.
Bütün hallarda vətən gözəldir. Sən ona sədaqətli
olmalısan. Professor N.Cəfərov belə hesab edir ki, mənim
vətənim yaxşı vəziyyətdə deyil, mən
özümə ayrı vətən tapacam, iddiası ilə
dünyada xoşbəxtlik axtaran insan satqındır. Bunun
başqa adı yoxdur. Bu konyuktur xilas hesab olunur. Və konyuktura
da heç zaman pozitiv amil hesab olunmur.
Bizdə
vətənpərvərlik təbliğatının ən
böyük hadisəsi Azərbaycanın sürətlə
inkafıdır. Bu, bizdə vətənpərvərlik
baxımından ruh yüksəkliyi yaradan ən böyük təbliğatdır.
Eyni zamanda, məktəblərimizdə, bizim ədəbiyyatımızda,
mədəniyyətimizdə, dövlətin siyasətində,
görülən işlərdə bunlar hamısı təbliğ
olunur. Xeyli işlər görülür. Bu da daha çox
bizim ölkəmizin iqtisadi-ictimai mədəni inkişafı
ilə diktə olunur.
Mütəxəssislər
hesab edir ki, Vətənin inkişafı, aparılan siyasətin
uğurlu nəticəsi, hətta Azərbaycanın beynəlxalq
səviyyəli tədbirlərə ev sahibliyi etməsi kimi məsələlər
gənclərdə vətənpərvərlik ruhunun
formalaşmasında çox güclü rol oynayır.
Ulu
öndər Heydər Əliyev “Mən həmişə fəxr
etmişəm, bu gün də fəxr edirəm ki, Azərbaycanlıyam”-sözlərini
ona görə bu qədər ürəkdən deyə bilirdi
ki, doğma yurdunun tarixini, bu torpağın insanlarının
bəşər sivilizasiyası üçün nələr
ortaya qoyduğunu çox gözəl bilirdi. Bu, vətənpərvərliyin bilgidən,
daxili zənginlikdən qaynaqlandığının ən
bariz sübutudur.
Olaylar.- 2015.- 9 yanvar.- S.15.