Amerikanın kəşfində müsəlmanlar
xristianları geridə qoyub
Tarixdən bizə
öyrədiblər ki, Amerikanı Xristofor Kolumb adlı səyyah
kəşf edib. Amma sonralar əldə edilən bilgilər deməyə
əsas verir ki, məsələ
heç də indiyə qədər bizə
təbliğ edildiyi kimi
deyil. Belə ki, bir çoxları üçün
müsəlmanların ilk dəfə
Latın Amerikasına Qitənin Xristofor Kolumb tərəfindən 1492-ci ildə kəşfindən
sonra İspaniya və
Portuqaliyadan gəlmələri
aşkardır. Orta əsrlərə aid müsəlman mətnləri, həmçinin
onların əsasında ərsəyə gəlmiş
avropalı və amerikalı alimlərin
araşdırmaları bunun daha öncə baş verdiyini sübuta yetirir. Bu sübutları əldə
etmək üçün tarixi
mənbələrə istinad etmək
kifayətdir.
Vəkil Rövşən Qasımov deyir ki, məsələ ilə bağlı İslam -Müsəlman sənədlərindən söz açdıqda ilk olaraq ərəb tarixçisi Əbəl-Həsən Əli ibn əl-Hüseyn əl-Məsudini (871 - 957) və onun Kordova xəlifəsi Əbdullah ibn Mühəmmədin (888-912) hakimiyyəti dövründə yazdığı “Qızıl otlaqlar və əlvan daş karxanaları” kitabını xatırlamaq lazımdır. Bu əsərdə göstərilir ki, müsəlman dənizçi Xaşxaş ibn Səid ibn Əsvəd 889-cu ildə Delbadan (müasir Palos) yola çıxmış, naməlum əraziyə yetişmiş və əfsanəvi sərvətlə geri dönmüşdü. Əl-Məsudinin dünya xəritəsində “qaranlıq və zülmət” (Atlantik) okeanla əhatə edilən geniş ərazilər əks edilib ki, müəllif bunları naməlum kimi qeyd edirdi: “Bu fikir məni daha da özünə cəlb etdi və bu axtarışın izini buraxmamaqda qərarlı oldum. Sonradan əldə olunan maraqlı bir faktla raztlaşdım. İslam- müsəlman tarixçisi Əbu Bəkr ibn Ömər Əl-Qutiyyə nəql edirdi ki, daha bir müsəlman dənizçi – İbn Fəruq 999-ci ilin fevralında Atlantikaya üz tutub, Qandoda (Kanar adaları) lövbər salıb, kral Quanariqa ilə görüşüb, sonra isə Qərbə doğru yolunu davam etdirib. Orda 2 ada kəşf edib – Kapraria və Pluitana. 999-cu ilin mayında İbn Fəruq İspaniyaya dönüb”. Onun sözlərinə görə, müsəlmanların Amerika qitəsinə Kolumbdan əvvəl ayaq basmasına dair çox sayda ədəbiyyat nəşr edilib. Özü də onların müəllifləri yalnız müsəlmanlar deyil. Yeni Zelandiyadan olan arxeoloq və linqvist Barri Fell “Amerika dastanı” (1980) əsərində qitədə müsəlmanların mövcudluğuna dair işarələrə diqqət çəkir. Qərbi Afrikanın sakinləri və hindu qəbilələri arasında mədəni oxşarlıqlarla yanaşı, Fell sübut edir ki, bəzi hindu qəbilələrin dilində ərəb mənşəli sözlərə də rast gəlmək mümkündür. Bunu qayalar üzərindəki yazılar da təsdiqləyir. Kaliforniyadakı belə yazılardan biri “İsa bin Məryəm”dir ki, bu ifadəyə da dəfələrlə Quran mətnində rast gəlmək olur. Fell əmindir ki, bu yazı Kolumbun Amerikaya gəlişindən yüzilliklər öncə peyda olub. Həmçinin Fell əsasən astronomik, meteoroloji, tibb və anatomik terminlərə işarə edən sözlərdə ərəb köklərini tapır. Belə sözlərin mövcudluğu amerikalı hindularla İslam dünyasının ərəb dilində danışan müsəlmanları ilə sıx mədəni əlaqələrini sübut edir. Həmçinin nəzərə almaq lazımdır ki, məhz göstərilən sahələrdə ərəb-müsəlman sivilizasiyası böyük nailiyyətlərə imza atmışdı. Avropa ilə hətta sadə müqayisə apardıqda, biz “qədim amerikalıların” müsəlmanlarla əlaqələrini etiraf etməliyik. Beləliklə də, müsəlmanların (İspaniya və ya Şimali Afrikadan olanlar) avropalılardan xeyli əvvəl Amerikanı kəşf etmələri iddiası daha bir sübut qazanır. Eyni zamanda Qitədə müsəlmanların mövcudluğuna Navaho hindularında “nac” – aypara rəmzinin olması dəlil hesab edilə bilər. Belə rəmzlər zərgər məmulatlarında aşkarlanıb. Vaşinqton şəhərinin Simitson Universitetinin alimləri hesab edirlər ki, bu rəmz “Şimali Afrikadan İspaniyaya, sonra Meksikaya, ordan da Navaho qəbiləsinə keçib”. Mütəxəssislər bildirirlər ki, əgər hansısa rəmz katolik ispanlar tərəfindən gətirilsəydi, o zaman onun aypara deyil, xaç olması daha məntiqli olardı. Adətən zəbt edilən ərazilərdə aborigenlərə məhz xaçlar paylanırdı. Aypara isə, alimlərin fikrincə, İspaniyadan daha öncə Amerika qitəsinə gətirilib. Sözügedən mövzuda heyrətləndirici nəticələr əldə edən daha bir tədqiqatçı isə İvan van Sertimadır. Onun “Onlar Kolumbdan öncə gəldilər” əsəri afrikalılarla Amerika qitəsi arasında qədim əlaqələrdən bəhs edir. Müəllifin digər əsəri isə “Erkən Amerikada Afrika mövcudluğu”dur və Amerikada Afrika irsi haqqında ətraflı məlumat verir. Hər iki adıçəkilən əsər qitədə müsəlman yaşayış məntəqələrinin ispanların bura gəlməsindən öncə mövcudluğunu isbat edir.
Van Sertima
Kolumbdan öncə Amerika
qitəsində afrikalı müsəlmanların olması
haqqında irəli sürdüyü
iddianın sübutu kimi
hindu ləqəblərinin mənasını
göstərir. Fransa linqvistlərinə
istinadən alim bildirir
ki, “ges”, “zamoras”, “Murabitin” və “Murabios” qitələr arasındakı əlaqələri
isbat edir. Tarixçi Xose B. Pimiyenta-Vey xüsusi olaraq diqqəti “Murabitin” və
“Murabios” sözlərinə çəkir.
Onun
fikrincə, hər iki söz
“Murabut”, yəni “Müqəddəs”
sözündən yaranıb. Şimali
Afrikanın sərhədlərini qoruyan hərbiləşmiş
sufi birliyinin üzvləri
məhz belə adlanıblar. Şübhəsiz ki, belə anlayışların mövcudluğu Afrika mövcudluğundan daha çox sırf müsəlman mövcudluğunu sübuta yetirir: “Əlavə
olaraq qeyd edİim ki,
İspaniyanın Panama və Kolumbiyanı
zəbt etmək uğrunda
apardığı mübarizə zamanı yerlilər
arasında “Dobayda” və “Aben-Ameçi”
adında hökmdarlar olub
ki, bunları da
ispaniyalılar tam mavritaniyalı və ya “İncil adları” kimi dəyərləndiriblər. Qərb elmində bu fakta ilk dəfə fransalı alim Brassur de Bordoq diqqət çəkib. “Erkən Amerikada Afrika mövcudluğu” əsərində P.V.Ramos
daha maraqlı faktlar gətirir və qeyd edir
ki, Xristofor Kolumb hətta özü Karib dənizi sahilində yaşayan əhalini müsəlmanlar kimi dəyərləndirirdi. Həmçinin Ramos bildirir ki, Karib
adaları sakinlərinin
qida rasionu müsəlman xalqlarının
qida rasionuna çox bənzəyirdi ki, bu da
Kolumba məhz belə qənaətə gəlməyə əsas verib”. Ümumiyyətlə, Kolumb haqqında
bəzi faktlar tədqiqatçıları Amerika
qitəsi ilə ərəb-müsəlman sivilizasiyası
arasında bağlılığın
hələ 1492-ci ildən
xeyli əvvək mövcudluğu fikrinə
inanmağa vadar edir. Onlardan bəzilərini qeyd edirik: “Dənizçi karyerası ərzində
Homer (Kanar) adasına gələrək Beatris Boabdilya ilə ailə həyatı qurub. Onun həyat yoldaşının
ərəb mənşəli
ailəyə mənsubluğu
şübhəsizdir (Boabdilya
soyadı ərəb Əbu-Əbdillah künyəsindəndir).
1492-ci il oktyabrın 12-də Kolumb Baham adalar qrupuna
aid kiçik Quanaxani adasına yetişib. Sonradan adanın adı Kolumb tərəfindən dəyişdirilib və
San-Salvador edilib. Amma adanın
ilkin adı Qərbi Sudan dillərindən
olan Mandinka dilindən götürülüb.
Bu söz isə
öz növbəsində
ərəb dilindən
keçmədir və
“İxvan” (qardaş) sözündən əmələ
gəlib”. Xristofor Kolumbun
oğlu Ferdinand yazırdı
ki, atası Hondurasda qaradərili insanlarla rastlaşıb.
Eyni zamanda elə həmin regionda Almami qəbiləsi yaşayırdı ki, bu adda da
“Əl-İmam” sözü
asanlıqla sezilir.
Məlumatlara əsasən, 1492-ci ildə yola çıxan Kolumbun sərəncamında İdrisinin
əsərlərinin surəti
olub. Bu sənədlərdə
isə 1312-ci ildə
8 müsəlman tədqiqatçısı
tərəfindən yeni
Qitənin kəşfi
haqqında bəhs edilir. Komandanın tərkibində 2 müsəlman kapitan da olub. Onlar həyatlarını təhlükəyə atmamaq
üçün ispan
adları altında gizləniblər: “Pinta” gəmisinin kapitanı
Martin Alanso Pinzon və
“Nina”nın kapitanı Visent Yakens Pinzon. Hətta öz qeydlərində Kolumb yazıb ki, 21 oktyabr 1492-ci il tarixində onun gəmiləri Kubanın şimal-şərqindən
keçərkən dağın
zirvəsində məscidi
müşahidə edib
...(qeydin öz orijinalda "məscidə bənzər
təpə" yazılıb
- yəqin ki uzaqdan Kolumba uzaqdan məçit təpə kimi görünüb”. Bütün
bu qeyd edilən
və digər məlumatlar əsasında
Harvard Universitetindən olan
məşhur amerikalı
tarixçi və linqvist Leo Veyner öz “Afrika və Amerikanın kəşfi” (1920) kitabında
yazır ki, Qərbi Afrika müsəlmanları tərəfindən
Karib adaları, Mərkəzi, Cənub və Şimali Amerika, o cümlədən
Kanada torpaqlarına müsəlmanların yetişməsi
haqqında Kolumbda məlumatlar olub. Bu ərazilərdə müsəlmanlar yalnız
ticarətlə məşğul
olmayıblar, həmçinin
digər xalqların nümayəndələri, məsələn,
İrokez və Alkonkinlərlə ailə
qurublar. Müsəlman sivilizasiyasının hələ
Kolumbdan xeyli əvvəl Amerika ilə əlaqələr qurması haqqında ideyanın tərəfdarları
durmadan artır və bu ideya
artıq marginal hipotezadan
əsaslandırılmış elmi konsepsiyaya çevrilir. Ola bilsin ki, tarix
elminin məhz bu sahəsində yaxın gələcəkdə
bizi heyrətə gətirəcək kəşflər
gözləyir. Qeyd etdiyim
kimi untmayaq ki Kolumb Amerikaya
tərəfi çixanda
İslamp Müsəlman
aliminin əsərlərini
özü ilə götürüb. Bu qitəyə yola çixmazdan əvvəl bu qitənin mövcudluqu Kolumba məlum idi. Əsaslı
mənbə olamasa idi Kolumb gedər
gəlməz səfərə
çıxmazdı.Qərb Şərqin ən qiymətli kəşflərinə
və əsərlərinə
sahib cıxıb özünki
etmişdir.
Alim
Olaylar.- 2015.- 13 yanvar.- S.5.