Babək – Vətənin
namusunu
qoruyan qəhrəman!
Həmid Herisçinin ANS-də
yayınlanan “Şəxsiyyət vəsiqəsi” layihəsində
bu dəfə Babək və xürrəmilər
müzakirə olundu.
Tamaşaçılar
yazıçı, millət vəkili Sabir
Rüstəmxanlı, din xadimi
Şahin Həsənli, tarixçi
Həyat Şamıyeva, yazıçı Şərif Ağayar, jurnalist Taleh Şahsuvarlı və deputat
Fazil Mustafanın iştirakı ilə
maraqlı müzakirənin şahidi oldular. Verilişdə əsasən bu suallar qoyulmuşdu:
Babək qəhrəmandırmı?
“Qılınc müsəlmanı” ifadəsi necə
yaranıb? Babək və Xürrəmilər hərəkatının
Azərbaycan xalqına dəxli varmı? Müzakirədə
əksəriyyət Babək və xürrəmiliyin Azərbaycana birbaşa
aidiyyatı olduğunu əsaslandırmağa
çalışdı. Kimisi tarixçi soyuqqanlığı, kimisi də soydaş təəssübkeşliyi
ilə. Etiraf edək ki,
Babəkə yanaşmada soydaş
təəssübkeşliyi daha çox idi. Yeganə
olaraq Fazil Mustafa Babəki və xürrəmiliyi
islamın düşməni, İran-fars
hadisəsi olaraq təqdim etdi.
Başlayaq, Babəkin Azərbaycana aid olub-olmaması fikrinə. 30 ilə yaxın
davam edən və mərkəzi Azərbaycan
olan hərəkatın Azərbaycan
xalqına dəxli olmaması iddiası cəfəngdir! Babək
hərəkatı sırf türk, Azərbaycan
hadisəsi də deyil. Xürrəmilik ərəb
həyat tərzinə, düşüncəsinə,
işğalçılıq və qəsbkarlıq niyyətinə
qarşı bölgə xalqlarının birgə mübarizəsidir.
Bu, bir sosial
hərəkat idi. Neçə ki islam dini
tək ərəbin dini, o
zamankı Abbasi xilafəti tək ərəbin
dövləti deyildi, xürrəmilik təlimi
də Azərbaycan, İran, Kürdüstan, Loristan
xalqlarının ortaq təlimi idi. Xürrəmilər hərəkatı
islamın Azərbaycanda və İranda
yayılmasından 2 əsr sonra meydana çıxmışdı. Ona görə də bu hərəkat
daha çox sosial xarakterli idi, daha çox
istismara, yadelli
zülmünə qarşı idi. Bu
üsyanda müsəlman
da, xristian da, atəşpərəst
də var idi. Ancaq Xürrəmi hərəkatının
əsas nüvəsini
atəşpərəstlər təşkil edirdi. Xürrəmilik ayrıca bir
təlim idi, islamı inkar edirdi.
“Qılınc müsəlmanı” ifadəsinə
gəlincə, bu ifadə islamın ilk illərində yaranmışdı. Missionerliklə yayılan xristianlıqdan fərqli olaraq islam
qılınc gücünə
yayılır. Buna “islam fəthi”, “cihad savaşı” kimi müqəddəs adlar verilsə də, ərəblərin
Azərbaycana gəlişi
bizim üçün
işğal idi.
Bir sıra
müəlliflər, o cümlədən
Fazil Mustafa dəfələrlə
vurğulayıblar ki,
Babəkin, Şah İsmayıl Xətainin müsbət tarixi şəxsiyyət kimi təqdim olunması sovet ideologiyasına lazım idi. F.Mustafa bunu verilişdə də təkrar etdi. Amma özü məsələyə
münasibətdə stalinçi
sovet tarixşünaslığının
təsirində olduğunu
göstərdi. Aydınca göründü
ki, "intellektual" adlanan millət vəkilinin son dövrün tarixi araşdırmalarından xəbəri
yoxdu. O, artıq
rədd edilmiş stalinçi "Türklər
Azərbaycana və Anadoluya 11-ci əsrdə Orta Asiyadan gəlmədir"
konsepsiyasından kənara
çıxa bilmədi.
Hətta
Sovet dövrünün
tarix kitablarından belə türklərin eramızın 5-ci əsrindən
bu bölgədə mövcud olduğu təsdiq olunurdu. Tarix elmləri doktoru Yusif Yusifovun
əsasını qoyduğu,
Firudin Ağasıoğlu,
Bəxtiyar Tuncay və digər tarixçilərin müdafiə
etdiyi Urmu nəzəriyyəsinə görə,
türklər Orta Asiyadan gəlmə deyil. Urmu gölü sahilində
təşəkkül tapıblar
və Orta Asiya, Ön Asiyaya, Qafqaza oradan yayılıblar.
Türklər qədimdən Dərbənddə”
Kəngər körfəzinə,
Anadoluya qədər ərazinin köklü sakinləri olublar. Ancaq bu tarixi həqiqəti
bölgəni türksüzləşdirmək,
türkləri köçəri,
vəhşi tayfalar kimi tanıtmaq istəyən Stalin rejimi inkar edirdi. O cümlədən, Atatürk
dövründə yazılmış
tarix də stalinçi konsepsiyaya uyğun idi. Fazil Mustafa Azərbaycan və türk tarixinə yeni baxışdan, yeni konsepsiyadan xəbərsiz olduğunu göstərdi, özü
də bilmədən rus və erməni
tarixçilərinin fikirlərini
təbliğ etdi.
Bununla
belə verilişdə
Babək haqqında söylənilən müsbət
fikirlərin də bəzisi şirşitmədir. “Babək Azərbaycan
adlı dövlət qurmuşdu” çox ciddi iddiadır və elmi cəhətdən
sübut olunmalıdır.
Bir yazıçı bu iddiada buluna bilər, ancaq tarixçi yox.
Fazil
Mustafanın “Biz Babəkin
yox, Mötəsimin dəyərlərini daşıyırıq”
fikri də doğru deyil. Biz islamdan öncəsi inanclarımızı, (oda,
daş və ağac pirlərinə) inancımızı
saxlayır, Novruzu bayram keçiririksə, qadın azadlığımı
saxlamışıqsa, deməli
Babəkin dəyərlərini
də yaşadırıq.
Sonda,
Babək Azərbaycanın
qəhrəmandırmı? Bəli, Babək Azərbaycan adlı torpağı, onun insanlarının namusunu yadellidən qoruyurdusa, o qəhrəmandır! Bu gün torpağı işğal altında olan bir xalq,
dövlət olaraq muzdur döyüşçü
Afşinin deyil, əyyaş Mötəsimin
deyil, Babəkin amallarının təbliği
lazımdır.
Elman Cəfərli
Olaylar.-
2015.- 15 yanvar.- S.9.