“Biz
öz milli-mənəvi
dəyərlərimizə sadiqik”
(əvvəli
ötən sayımızda)
“Biz öz milli-mənəvi dəyərlərimizə
sadiqik,
bu dəyərləri
qoruyuruq, saxlayırıq, ənənələri
yaşadırıq
və bizim gücümüz də bundadır”
İlham Əliyev
Hər bir xalqın tarixi yetkinləşmə və təkamül
prosesinin ümdə qayəsini dövlətçilik
ənənələri ilə yanaşı, həm də zəngin
milli-mənəvi irsi, pak
və ali dəyərləri müəyyən
edir. Bu ənənə
və dəyərlər biri-birilə çulğaşaraq
həm də xalqların məfkurə və düşüncə
sisteminin, dünyagörüşünün
parlaq təcəssümü kimi meydana
çıxır.
Dünyanın ən qədim xalqlarından
sayılan azərbaycanlılar da tarixən
formalaşmış zəngin milli-mənəvi və əxlaqi
dəyərlər sistemi ilə bəşər
sivilizasiyasına əvəzsiz töhfələr vermiş,
ülvi və saf ideallara sarsılmaz
bağlılığı ilə daim özünəməxsusluqlarını
qoruyublar. Şərqə
məxsus mütərəqqi adət-ənənələrlə
Qərbin mötədil dəyərlərinin mənəvi mədəniyyətimizdəki
uğurlu harmoniyası həm də milli təfəkkürümüzdə fərqli
dünyagörüşləri və mədəniyyətləri
bir araya gətirir.
Müasir qloballaşma
dövründə elmi-texniki tərəqqinin
sürətli inkişafı real həyatda
yüksək nailiyyətlərə, mütərəqqi dəyişikliklərə
yol açsa da, bu prosesin
tarixi-mədəni irsə, əxlaqi-mənəvi dəyərlərə
müəyyən təhlükə meylləri də özünü qabarıq göstərir. Şərq-Qərb
sivilizasiyasının bir-birinə
yaxınlaşdığı, bəzən də gizli və açıq mübarizələrin
getdiyi bir zamanda soy-kökə qayıdışın, milli özünüdərkin böyük
əhəmiyyəti vardır. Xalqın tarixən
formalaşmış yüksək əxlaqi-mənəvi
meyarlarını pak və sağlam
niyyətlərlə qoruyaraq
bütövlükdə cəmiyyətin pozitiv
ruhda inkişafına təsir göstərmək,
onun genetik
yaddaşını, tarixi kimliyini,
milli irs və
özünəməxsusluğunu gələcək nəsillərə
ötürmək kimi çətin
missiyanın həyata keçirilməsi zərurəti pedaqogika elminin
tanınmış nümayəndələrinin üzərinə
böyük məsuliyyət qoyur. Azərbaycan Respublikası
müstəqillik yolu ilə inamla irəlilədiyi, demokratik,
hüquqi, sivil və
açıq cəmiyyət qurduğu bir vaxtda milli-mənəvi
dəyərlərin qorunması və gənc nəslə
aşılanması xüsusilə aktuallıq kəsb edir. Ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin təbirincə desək,
“Gənclərimiz milli ruhda tərbiyə olunmalıdır, bizim milli-mənəvi dəyərlərimiz əsasında
tərbiyə olunmalıdır”.
Məktəb
və pedaqoji fikir tarixinin görkəmli nümayəndələri,
tanınmış tədqiqatçı-alimlər – Hümeyir Əhmədov və Piralı Əhmədovun
həmmüəllifliyi ilə “Təhsil” nəşriyyatında çapdan
çıxmış “Gənclərin milli-mənəvi dəyərlər
əsasında tərbiyəsi” kitabı təkcə pedaqogika elminin inkişafına deyil,
bütövlükdə müstəqillik illərində cəmiyyətimizdəki
ictimai münasibətlər sisteminə mühüm töhfə kimi
qiymətləndirilə bilər. Pedaqogika
elmləri doktoru, professor
Zahid Qaralovun elmi redaktorluğu ilə çapdan çıxmış bu kitab dərin tərbiyəvi-estetik
və fəlsəfi məzmunu, sistemliliyi,
real həyat həqiqətlərinə əsaslanan
fakt zənginliyi və elmi
səviyyəsi ilə diqqəti cəlb edir.
Kitabın birinci fəslində
gənclərin milli-mənəvi dəyərlər əsasında
tərbiyə edilməsinin nəzəri-praktik əsasları,
ikinci fəslində isə gənclərin
milli-mənəvi dəyərlər əsasında tərbiyə
edilməsinin imkanları və yolları
araşdırılıb.
Əsl
ziyalı və vətənpərvər təəssübkeşliyi
ilə qələmə alınmış və
çoxşaxəli, gərgin araşdırmaların nəticəsi
kimi ərsəyə gəlmiş bu kitabda pedaqoji
təlim-tərbiyənin elmi-nəzəri və praktik əsaslarına toxunulub,
gənclərin layiqli vətəndaş və
şəxsiyyət kimi formalaşmasında, yüksək əxlaqi
normaların ictimai şüurda
möhkəm intişar tapmasında Azərbaycan
xalqının zəngin adət-ənənələrinin, mental dəyərlərinin rolu
önə çəkilib. Keçid dövrünün bəzi
ziddiyyətli və neqativ prosesləri fonunda gənc nəslin yüksək mənəvi-əxlaqi
dəyərlər, ali milli
və bəşəri ideallar əsasında
düzgün tərbiyə olunması, kamil şəxsiyyət kimi
yetişməsi baxımından pedaqoji fəaliyyətin
düzgün təşkili, habelə bu sahədə geniş
maarifləndirmə işinin
aparılması məsələləri “Gənclərin
milli-mənəvi dəyərlər əsasında tərbiyəsi”
kitabının əsas ideya məzmununu təşkil
edir. Əsəri daha
cəlbedici və oxunaqlı edən cəhət müəlliflərin
pedaqoji təlim-tərbiyə
işi ilə bağlı irəli
sürdükləri obyektiv elmi mülahizələrin real
həyat həqiqətlərinə əsaslanması, həyatiliyidir.
Əsərdə xalqımızın əsrlər boyu formalaşmış mütərəqqi və
zəngin mənəvi irsinə istinad
edilməklə, müdrik adət-ənənələrin
tərbiyəvi-psixoloji təsiri düzgün
olaraq önə çəkilib. Güclü tərbiyəvi-psixoloji təsirə
malik olan bu kitabı oxuyan hər kəsin
gözləri önündə istər-istəməz layiqli azərbaycanlı ailəsi, onun zəngin mənəvi dəyərləri
canlanır.
Pedaqoji elmlər namizədləri Hümeyir Əhmədov və Piralı
Əliyev haqlı olaraq qeyd
edirlər ki, sosial-tarixi
baxımdan milli dəyərlərin
qorunması və gənc nəslə aşılanması problemi cəmiyyət üçün
həmişə aktual olub.
Respublikanın gələcək taleyi
onun gənclərindən asılı olduğu üçün
təhsildə aparılan islahatlar milli ənənələrimizə, milli dəyərlərimizə söykənərək
soy-kökünə bağlı şəxsiyyətin
formalaşdırılmasına xidmət etməlidir. Tədqiqatın
aktuallığı müasir tərbiyə
sistemində gedən yeniliklərlə bağlıdır. Müasir tərbiyədə
məktəbli-müəllim-valideyn münasibətlərinin yeni prizmada tənzimlənməsi,
tərbiyə işində ideal məqsədin
məzmununun müasir tələblər
baxımından dəyişməsi, yeniləşməsi və
təkmilləşməsi humanitar fənlərin
məzmununda ifadə olunmuş milli-mənəvi
dəyərlərə kompleks
yanaşmağı tələb edir. Bu baxımdan kitabda tərbiyənin
ümumi sosial funksiyası,
məqsəd və vəzifələri,
qanunauyğunluqları, eləcə də əsas prinsipləri
əksini tapmışdır. Kitabda dərin elmi tədqiqatların
ümumiləşmiş nəticəsi olaraq
belə bir fikir
qabarıq önə çəkilir ki, milli soy-kökə qayıdış, milli özünüdərk ailədə
uşaqların tərbiyəsindən başlayaraq
məktəbəqədər müəssisələrdə və
orta məktəblərdə davam etdirilməlidir. Şəxsiyyətin
yetişməsində mühitdən də əvvəl ailənin
rolu böyükdür.
Azərbaycanlı milli düşüncəsində
ailə kiçik dövlət modeli kimi qəbul edilməklə,
müqəddəs və ülvi sayılır.
Böyüklərə ehtiram və
hörmət, uşaqlara sevgi,
diqqət və qayğı zəngin milli-mənəvi dəyərlərimizin
başlıca qayəsini təşkil edir.
Həmmüəlliflər şagirdlərin milli-mənəvi
dəyərlər əsasında tərbiyə olunmasında məktəblə
ailənin əlaqəli iş sistemi haqqında da
maraqlı mülahizələrlə çıxış
etmişlər.
Kitabın
ikinci fəslində ayrı-ayrı əxlaqi
kateqoriyaların mahiyyəti konkret faktlar əsasında açıqlanıb,
onların əsasında tərbiyənin təşkili
imkanları nəzərdən keçirilib.
Əsərdə gənclərin ədalət və düzgünlük, humanizm,
vətənpərvərlik, xeyirxahlıq, mərhəmət,
xeyriyyəçilik, cəsarət
və şücaət, mərdlik, təmizlik, halallıq,
milli-mənəvi dəyərlərə bağlılıq,
böyüklərə hörmət, əməksevərlik ruhunda tərbiyə edilməsinin yolları və
metodologiyası açıqlanıb. Müəlliflər
haqlı olaraq təlim-tərbiyə işinin təşkilində islam
əxlaqının da rolunu
xüsusi önə çəkib, məktəblilərin
dünyagörüşündə islam dəyərlərinin
xüsusi rol
oynadığını vurğulayıblar. Bütün
bu əxlaqi kateqoriyaların şərhi yolu ilə gənclərə sağlam
həyat tərzi, düzgün yaşam fəlsəfəsi təbliğ olunur, milli-mənəvi və bəşəri
dəyərlərə sadiqlik prinsipi önə çəkilir. Kitabda gənc nəslin tərbiyəsində bədii
ədəbiyyatın, mədəniyyətin, incəsənətin,
folklor nümunələrinin, o cümlədən tanınmış
yazıçı və şairlərin əsərlərinin mühüm rolu da önə çəkilir. Eyni zamanda
vətəndaşlarda dövlətçilik təfəkkürünün,
millətə, Vətənə bağlılıq hisslərinin
gücləndirilməsi baxımından dövlət
atributlarına – Azərbaycanın bayrağına, himninə,
gerbinə ehtiram və hörmətin vacibliyi təbliğ edilir.
Hümeyir Əhmədov və Piralı Əliyevin
böyük zəhmət hesabına ərsəyə
gətirdikləri “Gənclərin milli-mənəvi dəyərlər
əsasında tərbiyəsi” adlı kitab
müasir dövrümüzdə mənəvi-əxlaqi
normaların bütün səviyyələrdə
qorunmasını təbliğ
edən, cəmiyyəti kamilliyə çağıran
sanballı tədqiqat əsəri kimi praktik təsir gücünə malikdir.
Gənclərin ləyaqətli
vətəndaş kimi yetişməsi ucun onlar hərtərəfli
biliyə, milli keyfiyyətlərə malik olmalıdrlar. “Oz dili, mədəniyyəti, mənəvi dəyərləri
ilə tərbiyə olunmuş gənclər
hec vaxt vətəninə,
xalqına ogey munasibət bəsləməz.
Gənclərimiz milli ruhda
tərbiyə olunmalı, bizim milli mənəvi dəyərlərimizin əsasında
tərbiyələnməlidirlər. Gənclərimiz bizim tariximizi yaxşı
bilməlidir, kecmişimizi yaxşı
bilməlidir, dilimizi yaxşı bilməlidir,
milli dəyərlərimizi yaxşı
bilməlidir.
Milli dəyərlərin, milli
adət-ənənələrin zəruriliyi ümummilli
lider Heydər Əliyevin məruzə və
cıxışlarında həmişə qururla
soylənilirdi. Heydər Əliyev gostərirdi ki,
milli mənəvi dəyərlər
xalqın mənəvi sərvəti, mənəvi xəzinəsidir,
bu sərvətə, xəzinəyə
biganə olmaq cinayətdir. Son illərdə xalqımızın milli adətənənələrinə biganəlik
halları haqlı olaraq xalqın, xususilə
ziyalıların etirazına səbəb olub.
Bu etiraz və narazılıqlar haqqında mətbuatda
cıxışlar milli-mənəvi dəyərləri qorumaq cağırışına cevrildiyi bir vaxtda mərhum prezident, umummilli liderimiz Heydər
Əliyev bir sıra məqamlara
aydınlıq gətirmiş, goruləcək işlərin perspektivini muəyyənləşdirmişdi:
“Fursətdən istifadə edərək, bir-iki
məsələyə toxunmaq istəyirəm.
O da ondan
ibarətdir ki, biz oz dəyərlərimizi, adət-ənənələrimizi,
əxlaqi dəyərlərimizi butun
iistiqamətlərdə qorumalıyıq, saxlamalıyıq və
gənc nəsli əsrlər boyu
sınaqlardan kecmiş bu
mənəvi, əxlaqi dəyərlər ruhunda
tərbiyələndirməliyik. Hər xalqın oz mentaliteti var. Bizim Azərbaycan xalqının
mentaliteti onun boyuk sərvətidir. Hec vaxt iki xalq
bir-birinə bənzəməz. Hec vaxt iki xalq
bir-birinə bənzər dəyərlərə malik ola bilməz. Yenə
də deyirəm, hər xalqın ozunə, oz
tarixi koklərinə, əcdadları tərəfindən
yaradılmış milli, mənəvi dəyərlərinə
bağlılığı boyuk amildir. Biz də indi dunyanın mutərəqqi
mənəvi dəyərlərindən istifadə edərək,
xalqımızın mədəni səviyyəsini daha da inkişaf
etdirərək, gənc nəsli daha da sağlam əhval-ruhiyyədə
tərbiyələndirməliyik”
Burada birinci novbədə
torpaq, dil, ocaq, əcdad, ovlad və
qadınla bağlı şərəf, ləyaqət və namus ənənələrini nəzərdə
tutmaq lazımdır. Muasir Avropada
və Amerikada bir
sıra xalqların milli faciə, qlobal fəlakət kimi
yaşadığı muasir əxlaqi demoqrafik bəlalara (ailə-nikah-nəsil
bohranı, alkoqolnarkoman-nihilizm sərxoşluğu
ilə bağlı ifratlara) qarşı ən
yaxşı sipər təbii-insani, milli tarixi sərvətləri muqəddəs tutub qorumaq, gələcək
ucun də zədəsiz saxlamaq olmazdımı?! Təəssuf ki, belə sərvətlərə munasibətdə
də həssaslığın lazımi səviyyədə
olmadığı hallara rast
gəlirik.
Mustəqil Azərbaycan
dovlətinin mədəniyyət siyasətinin həyata kecirilməsində
əsas cətinliklərdən biri də
qloballaşmadır. Mustəqilliyə qədəm qoymuş gənc bir dovlət
ucun qloballaşma
adı altında milli-mənəvi dəyərlərinin
sıxışdırılması, onun məhvinə
gətirib cıxara bilər. Qloballaşma
beynəlxalq aləmdə labüd olan bir proses
kimi həyatımızdan yan
kecə bilməz. Bir şərtlə ki, bu prosesdən umumi inkişafımız ucun
səmərəli istifadə edə bilək.
Azərbaycan Respublikası Prezidenti yanında KİV-in İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə çap edilmişdir
Olaylar.-
2015.- 16 yanvar.- S.11.