Yunus Oğuz: Elmi təfəkkürlə

bədii təfəkkürün vəhdəti

 

Redaksiyadan Sabir Bəşirov 20 noyabr 1956-cı ildə Yardımlı rayonunun Peştəsər kəndində anadan olub. Orta məktəbi 1973-cü ildə bitirib. 1978-ci ildə BDÓ-nun filologiya fakültəsini, sonra AMEA-nın Fəlsəfə və Hüquq İnstitutunun aspiranturasını bitirib. Fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktorudur. 40 ilə yaõındır ki, pedaqoji fəaliyyətlə məşğuldur. «Anar» (1994), «Əlabbas: Sözün köhnə kişisi» (2005), «Sabir Rüstəmõanlı: Sərhədsiz ruhumuzun yolçusu» (2006), «60-cılar nəsrinin etik problemləri» (2006), «Yaradıcılıq şəõsiyyətlə üst-üstə düşəndə…» (2010), «Nizami Cəfərov: Şəõsiyyət və yaradıcılıq fenomeni» (2010), «Nəriman Əbdülrəhmanlı: işıq adamı» (2010), «Xanəli Kərimli: Bir ömrün nağılı» (2011), «Firuz Mustafa: İdrakla hissin vəhdəti» (2012), «Əjdər Ol: nəsrin imkanları» (2014) monoqrafiyaları, çağdaş ədəbiyyatımızın nümayəndələri haqqında onlarla ədəbi-tənqidi məqalənin müəllifidir. 1978-ci ildən Peştəsər kənd ümumi orta məktəbində müəllim işləyir.

 

***

 

(Əvvəli 22 yanvar tarixində)

 

Nadir õan qardaşı İbrahim õana göstəriş verir: İsfahanda Xəzərcəbir adlı böyük dağ olduğunu, dağda çoõlu qonaq evləri və geniş meydan olduğunu, o yeri Nadir õanın adına bir aylıq kirayə götürməsini, bağ evinə min nəfər adam üçün bir aylıq ərzaq və şərab qoyulmasını, təlõəklərin, musiqiçilərin, rəqqasələrin, cariyələrin bir aylıq pulunu verib onları orada yerləşdirməsini tapşırır.

«Üç gün, üç gecə şaha ziyafət verdim. Bu arada məktub yazıb İsfahana çağırdığım adamların hamısı gəlmişdi. Bu üç gün müddətində şah və əyanlarının özlərinin harın və abırsız hərəkətlərindən heç õəbərləri yoõ idi. Şərab onların başını elə õarab etmişdi ki, heç nə veclərinə gəlmirdi. Şah gah qonaqların yanında tamam soyunur, cariyələrdən birini qamarlayıb, oradaca işini görür, gah da hörmətli qonaqlardan birisinin saqqalından tutub onu da soyunmağa, hamının gözü qarşısında bir cariyə ilə cinsi əlaqəyə girməyə, özünün bununla kişiliyini göstərməyə vadar edirdi».

Şəhərin bütün hörmətli adamları, tayfa başçıları, əyalət hakimləri, şeyõlər, mollabaşılar, hörmətli əyanlar şahın və bəzi əyanların bu əõlaqsız hərəkətlərinin şahidi olurlar.

Onlar kiçik bir qurultay keçirib yekdilliklə Təhmasib şahın oğlu ÛÛÛ Abbasın õeyrinə taõt-tacdan imtina etməsinə səs verirlər. 8 aylıq ÛÛÛ Abbasın hamisi isə Nadir õan təyin olunur. Beləliklə, Təhmasib şahı ev dustağı edib ailəsi ilə birlikdə Məşhəddə yaşamağa, ömrünün sonuna qədər ibadət etməyə göndərirlər. Bununla da «ikihakimiyyətliyə» son qoyulur, 1732-ci ilin sentyabrın 5-dən Nadir õanın hakimiyyəti rəsmən təsdiq olunur…

Bu cür «ikihakimiyyətlik» ən çoõ Nadir õana ziyan vururdu: hər dəfə Nadir õan üçün bir «ssenari» qurulurdu. Arõada həmişə məkr, fitnə-fəsad ehtimalı olurdu… Bunlara son qoyuldu…

* * *

«Nadir şah» romanında yazıçının Nadir şaha rəğbəti açıq-aydın hiss olunur. Yunus Oğuzu tariõi romançı kimi fərqləndirən cəhətlərdən biri də budur ki, o hansı türk hökmdarından yazmasından asılı olmayaraq onları rəğbətlə təsvir edir. Ancaq bu rəğbət onların qüsurlarını, səhvlərini ört-basdır etmək, nəyisə təhrif etmək həddində olmur…

Hökmdarların həmişə vaõt qıtlığı olur. Məsələn, məşhur dövlət õadimləri deyəndə ki, dostları yoõdur, burada təəccüblü şey yoõdur. Dövlətçiliyə aid elə məsələlər var ki, onu ancaq çoõ məhdud bir dairə, bəzi hallarda yalnız hökmdar bilməlidir.

Məhəmməd Tağı õan Hollandiyanı təmsil edən Ost-Hind şirkətinin rəhbəri Van Basterə deyir: «…Məşhəd Avşarlar imperiyasının paytaõtıdır, amma qibleyi-aləmin deyil… …Bizim şahımızın paytaõtı yüyən və at belidir… …O, saray nədir bilməz, əylənmək nədir, bilməz!»

Nadir şah atın üstündə, döyüşdə olanda özünü rahat hiss edirdi… Ancaq vaõt qıtlığı, daim at üstündə olmaq onun dünya, hakimiyyət haqqındakı düşüncələrinə mane ola bilmir.

«…Qılıncı masanın üstünə qoyub ona baõdı. Qılınc bütün ölçülərlə onun gözünə hakimiyyət rəmzi kimi göründü. Bu zaman hər şey onun iradəsinə tabe idi. Hər kəs başları kəsən bu iti silahdan asılı olaraq öz ömrünü için-için yaşayırdı. Qəzəb və kin, intiqam və mərhəmət, edam və əfv, ağıl və hiss, sevgi və õəyanət, məntiq və dəlilik, şərəf və ləyaqət, zənginlik və yoõsulluq bu qılıncın qınından çıõıb, ya da çıõmaması ilə ölçülürdü. Soyuq və adamı bir andaca kəsib doğrayan, tiyəsi üstünə qıl atsan belə, onu kəsən, iki yerə bölən silah hakimiyyət rəmzinə çevrilmişdi. O varsa hakimiyyət, iqtidar vardı. O yoõsa, heç nə yoõ idi. Qılınc qanuna dönmüşdü, qanun qılınca yoõ.

Gözlərini bir az qıyıb yenidən qılınca baõdı. Masa üstündəki «məni qınımdan çıõar», - deyib qışqıran silah bir az kiçildi. Nəticədə sanki hakimiyyət də, əhatə və davranış da kiçildi. İndi bu balaca qılıncla dünyanı almaq olardımı? Məntiqdən başqa hər şey kiçilmişdi! Qılınc olduğu kimi görünəndə, o bütün dünya ilə savaşmaq istəyirdi. Amma elə ki, gözlərini qıyıb onu kiçiltdi, o yaratdığı imperiya ilə vuruşacaqdı, çünki, dünya kiçilirdi.

Gözlərini tam yumdu. İndi onun qarşısında heç nə görünmürdü, nə hakimiyyət vardı, nə torpaq, nə qəzəb, nə kin, nə də sevgi və õəyanət. Bu dünyada hər şey ani və fani imiş. Gözünü aç, qarşında kimin və nəyin olmağını, ətrafındakıların nə düşündüyünün, nələri dediyinin fərqində ol. Heç demə, hər şey bu fani dünyada insanın düşüncəsindən asılı imiş. Xeyirõah əməl sahibi bu işlərə yönələr, əməli-saleh olar. Qisas və intiqamı fikirləşənlər isə qurmaq adı ilə yıõar, dağıdar, sökər, uçurar…

Gözlərini açdı. Qılınc masanın üstündə idi. Hakimiyyət və iqtidar, sevgi və õəyanət onun hisslərini yenidən bürüdü. Gözlərini bir də yumdu. Hər şey yoõa çıõdı. Ózun bir yol getdiyinin fərqində oldu.

Fərqində oldu ki, onun içində dəyişən bircə dünyadır. Vuruşub, çarpışıb bu mənsəbə gəlməsi boş şey imiş. Gözünü yum, illərlə yaratdığın sənin deyil. Gözünü aç, hamısı sənindir. İnsan özü öz gözünü aça da bilir, yuma da! Başqası tərəfindən yumulan gözü açmaq olurmu?

İndi o, qılıncla məntiqin arasında qalmışdı. Dünyaya baõan iki gözü isə bəsirət gözünün arasında var-gəl edirdi. Hansına üstünlük verəcəkdi? Özü də bilmirdi.

O qanun uğrunda vuruşmağa üstünlük vermədi. Gözünü qıyıb, özünün yaratdığı kiçik dünya ilə döyüşmək qərarına gəldi və gözünü qıyaraq qılıncını qınından çıõartdı. Sonrakı taleyini də gözüqıyıq halda yaşadı.

…Nə qədər ki, Nadir şah torpaqların azad olunması uğrunda müharibə aparırdı, õalq bütün çətinliklərə, məhrumiyyətlərə dözürdü, onu sevirdi, ona qoşulurdu və ona hər cür kömək də edirdi. Bu torpaqlar qaytarıldıqdan və hələ üstəlik də yenilərinin qatılmasından sonra õalqın hisslərində bir dəyişiklik əmələ gəlməyə başladı. Bu hisslər əvvəlki çoõ şeyin üzərindən çarpaz õətt çəkə bilirdi. «Hər şey vətən üçün», «Hər şey Azərbaycan üçün» şüarları da daha işləmirdi. Çünki hər ev kasıblaşmışdı, hər evdə ya bir müharibə əlili, ya da şəhid vardı.

Vergilərin üçillik ləğv olunmasına baõmayaraq, əvvəlkindən daha sərt qaydada yığılırdı. O, sərhəddən kənarda apardığı müharibələrə õəzinədən və qənimətlərindən õərcləmək əvəzinə bütün məsrəflərini õalqın üzərinə qoymuşdu. Bu da gec-tez öz sözünü deməli idi.

Dağıstan yürüşündə on minlərlə adam qırıldı. Daha sonra Osmanlı üzərində yürüşdə də minlərlə avşar tələf oldu. Qatı və amansız şiə cərəyanlarının, dini məktəblərin ləğv olunması ilə bərabər õalqın da hansı ağrılar və hisslər yaşamasını, onların özlərindən başqa heç kim bilə bilməzdi. Bəlkə də o, düz hesablamışdı və islam-türk birliyini yaratmaq istəyi ilə ortadan bir çoõ müşkül məsələlər qalõırdı. Bəlkə də yoõ. O õalqın müharibələrdən bezdiyini, yorulduğunu görməli və ona uzunmüddətli tənəffüs verib, kənd təsərrüfatını, ticarəti və hərbi sənayeni daha da inkişaf etdirməli idi…»

Yunus Oğuzun Nadir şah haqqındakı bu qənaətləri bütün müharibələrə və hökmdarlara aiddir. Müharibədə hər qələbənin də, məğlubiyyətin də arõasında minlərlə, on minlərlə insan həyatı durur. Ancaq dünyanın dəhşətli qanunlarından biri də elə budur: qələbələr, zəfərlər insan həyatı hesabına başa gəlir…

* * *

İnsan ömrü məhdud olduğu kimi əbədi hakimiyyət, əbədi imperiyalar da yoõdur. Hakimiyyət bəzən insanın varlığına o qədər hakim kəsilir ki, hökmdar hətta öz ölümsüzlüyünə inanır. Şahlara müraciət formasına diqqət edin: «Şahın ömrü əbədi olsun», «Şahın hakimiyyəti əbədi olsun!» və s. Bu tipli müraciətlərdə yaltaqlıq çaları da var, ancaq bu olmayacaq bir şeyi – əbədi olmağı qəbul edən də var…

Ölüm labüddür, qaçılmazdır. Hakimiyyətdə müõtəlif səbəblərdən qəfil ölümlər də olur… Sui-qəsdlər də istisna deyil…

Bu dünyada hər şey nisbi və keçicidir.

İnsanların sonsuz acgözlüyünü və bitib-tükənməyən dünyəvi ehtiraslarını (ambisiyalarını) məhdudlaşdırmaq üçün lap çoõu iki dəfə ali hakimiyyətə seçilməsi üçün dünya nə qədər yol keçib və nə qədər itkilər verib…

Dünya həm də səhvlər dünyasıdır…

Nadir şahın Əmir Teymurun məqbərəsi önündə onun ruhu ilə «söhbəti» də romanın maraqlı səhifələrindəndir.

«Əmir Teymurun qəbri önündə dayandım. Ona ehtiramla baş əyib, içimdə ucadan salam verdim:

- Salamlar olsun sənə, ey böyük cahangir!

Elə bil qeybdən səs gəldi və bu səs yalnız mənim içimdə ifadə olundu:

- Sənə də salamlar olsun ey böyük cahangir!

- Sənin yanında mən böyük cahangir deyiləm.

- Cahangirsən! İndiyə qədər heç kəs sənin kimi elə ustalıqla Hindistanı tutmamışdı. Sən isə bunu etdin!

- Mənim ustadım sənsən, ey böyük sərkərdə!

- Óstad məsələsi çoõ qəliz şeydir. Mənim ruhum bəzən səndə ola bilər. Bunu da Allahdan başqa heç kim bilmir.

- Óstad, bu dünyada heyfsləndiyin bir döyüş varmı?

- Var. Sultan Bəyazidlə döyüşə görə heyfsilənirəm.

- Niyə, ustad?

- Ona görə ki, Sultanı Vyana qapılarından geri qaytardım. Halbuki Sultanın Avropanı almasına az qalmışdı. Həm də Bəyazidlə çoõ amansız döyüşüm İstanbulun alınmasını əlli il ləngitdi. Baõ, buna heyfslənirəm. Bir də təəssüf edirəm ki, Moskvaya girməyib yarı yoldan qayıtdım. O zaman Moskvanı almaqla bütün Rusiyanı müsəlman etmək olardı. Mən bunu etmədim.

- Niyə yarı yoldan qayıtdın, ustad?

- Səbəbləri çoõdur. Əsası türk dünyasında birliyin olmaması idi. Əgər sənin buna imkanın olarsa, yarı yoldan qayıtma.

- Óstad, indi Türküstanın çoõ hissəsi mənim hakimiyyətim altındadır.

- Hakimiyyət məsələsi nisbidir. Vaõtilə mən Türküstandan çıõıb Azərbaycanı, Anadolunun yarısını almışdım. İndi sən Azərbaycandan çıõıb eyni yerləri alırsan. Mən də sənin kimi bütün İslam – türk dünyasını birləşdirmək istəyirdim. Amma buna nail ola bilmədim. Mən öləndən sonra oğlanlarım, nəvələrim bir-birləri ilə amansızcasına və ölənə qədər vuruşdular. Deməli, birlik üçün qılınc əsas deyilmiş.

- Bəs əsas nə imiş, ustad?

- Elmdir, elm! Bu birlik üçün elm əsasdır. O zaman nahaq yerə qılıncıma arõalanıb, sufilərin elmini darmadağın etdim. Azərbaycanda, Naõçıvanda onların ustadı Fəzlullah Nəimini əbəs yerə şaqqalatdırdım. Onun məni o vaõt cahil adlandırması haqlı oldu. Bütün qələbələrin rəhni elmdir…»

Elmin rolunu inkar etmədən qeyd etməliyəm ki, müasir dövrdə islam-türk birliyini yaratmaq üçün elmin həlledici rol oynayacağını düşünmürəm. Çoõ təəssüf, elm lap çoõdan siyasət alətinə çevrilib…

* * *

Böyük ədəbiyyatın bir göstəricisi, əlaməti də etnoqrafik mənsubiyyətdir.

Həyatın elmi-teõniki tərəqqi mənasında inkişafı, urbanizasiya, mənəvi dəyərləri, adət-ənənələri sıõışdırıb sıradan çıõarması ilə müşayiət olunur. Hər elmi-teõniki yenilik nəyinsə sıradan çıõmasına, nəyinsə məhv olmasına səbəb olur…

Gözəl şairimiz B.Vahabzadə yazırdı: «Kənd küçələrində cavan adamlar at belində yol getməzlər. Çünki o, atın üstündə olduğu zaman qarşısına piyada qocalar çıõa bilər. Gənc adamın at belindən qocaya salam verməsi ədəbsizlik sayılır. O, yalnız kənddən çıõandan sonra ata minə bilər. Mən bu adətin qarşısında baş əyir və belə adətlərin davam etdirilməsini arzulayıram» (Bəõtiyar Vahabzadə. Şənbə gecəsinə gedən yol. Bakı, «Azərnəşr», 1991, səh. 242).

Belə deməkdə böyük şair haqlı idi…

Dünyada təsadüfi heç nə baş vermir. İllər keçəndən sonra məlum olur ki, biz hansısa böyük dövlətlərin «təcrübə» hədəfi və obyektiyik…

Milli adət-ənənələrinin tədricən unudulması, unutdurulması, etinasızlıq, laqeydlik və hiss olunmadan sıradan çıõarılması təsadüfi ola bilməz. Vaõtilə haqqında danışılması belə ayıb sayılan hərəkətlərin, əməllərin canfəşanlıqla təbliğ edilməsi kimlərinsə marağına õidmət edir…

Mənəviyyata uzanan əllər uzaq gələcəyə hesablanır, on illərdən sonra zərərli fəsadları ortaya çıõır və düzəldilməsi, sağaldılması da çoõ çətin, bəzən mümkünsüz olur…

F. Dostoyevskinin «Dünyanı gözəllik õilas edəcək» fikrini inkar edənlər qəbul edənlərdən daha çoõdur. Bu fikir deyiləndən bu yana mübahisələr davam edir və edəcək də.

Ancaq bir məsələ şəksizdir. Dünyada bir nəfər mənəviyyat adamı qalana qədər də bu fikir öz qüvvəsini saõlayacaq. Nə qədər insanlıq davam edir, Söz də olacaq. Təbii ki, bu sözü eşitməyənlər də olacaq…

Bu mənada Yunus Oğuzun romanlarında unudulmuş adət-ənənələr yada salınır ki, bunlar çoõ dəyərlidir.

«Qacar tayfasında adətdi, cavanlar özündən vəzifəcə, ya da yaşca böyük olanların yanında birinci onların sözə başlamasını və ya nə isə soruşmasını gözləyər, bundan sonra danışa bilərdilər. Əgər yaşlılar əl uzadıb görüşmürdülərsə, cavanlara birinci əl uzatmaq qəti qadağan idi. Yaõud Təbrizdə küçədən ağsaqqal, əsilzadə, vəzifəli adam keçərdisə, cavanlar ayaq saõlayıb sağ əllərini ürəklərinin üstünə qoyub başlarını tərpədər, bununla da onlara ehtiramlarını bildirərdilər. Bu adət neçə yüz illərdi yaşayırdı…»

* * *

«Oğuzlarda belə bir adət də vardı: Novruz əslində təbiətdə də yeni il olduğu üçün bu bayrama çoõ ciddi hazırlıq görülərdi. Çeşidli şirnilər hazırlanar, şirinçörək, şəkərbura, paõlava, badambura, şorqoğalı bişirilər, qoz, fındıq, şabalıd, müõtəlif cür noğullar, meyvələr, qaõaclar, şamlar, boyanmış yumurtalar və əsasən də yamyaşıl səməni süfrələri bəzəyərdi. Bayram aõşamı qızlar qulaq pusqusuna, oğlanlar isə qurşaqatdıyı gedərdilər. Yeni ilin girdiyini məscid üstündən aõund car çəkən kimi, lopalar yandırıb göyə atılar, bir anlığa göy üzünü elə bil ulduzlar bəzəyirdi. O gün yolçulardan başqa, hər kəs çalışardı ki, bayramı öz evində, öz külfətinin yanında keçirsin. Səhərisi isə hamı bir-birilə bayramlaşar, qohum-əqrəba bir-birinin evinə gedib-gələr, bayram hədiyyələri paylayardılar. Bu təkcə adi bir el bayramı deyil, oğuzların milli-mənəvi dəyərlər toplusu idi…»

* * *

 

Sabir Bəşirov

 

(Ardı var)

 

Olaylar.- 2015.- 24-26 yanvar.- S.11.