Yunus Oğuz: Elmi təfəkkürlə
bədii təfəkkürün vəhdəti
Redaksiyadan: Sabir Bəşirov 20 noyabr 1956-cı ildə Yardımlı rayonunun Peştəsər kəndində anadan olub. Orta məktəbi 1973-cü ildə bitirib. 1978-ci ildə BDÓ-nun filologiya fakültəsini, sonra AMEA-nın Fəlsəfə və Hüquq İnstitutunun aspiranturasını bitirib. Fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktorudur. 40 ilə yaõındır ki, pedaqoji fəaliyyətlə məşğuldur. «Anar» (1994), «Əlabbas: Sözün köhnə kişisi» (2005), «Sabir Rüstəmõanlı: Sərhədsiz ruhumuzun yolçusu» (2006), «60-cılar nəsrinin etik problemləri» (2006), «Yaradıcılıq şəõsiyyətlə üst-üstə düşəndə…» (2010), «Nizami Cəfərov: Şəõsiyyət və yaradıcılıq fenomeni» (2010), «Nəriman Əbdülrəhmanlı: işıq adamı» (2010), «Xanəli Kərimli: Bir ömrün nağılı» (2011), «Firuz Mustafa: İdrakla hissin vəhdəti» (2012), «Əjdər Ol: nəsrin imkanları» (2014) monoqrafiyaları, çağdaş ədəbiyyatımızın nümayəndələri haqqında onlarla ədəbi-tənqidi məqalənin müəllifidir. 1978-ci ildən Peştəsər kənd ümumi orta məktəbində müəllim işləyir.
***
(Əvvəli ötən saylarımızda)
«Oğuzlarda bir adət
vardı. Qız gəlin köçəndə ona öz evi tərəfindən
bir qadın qohumunu qoşar, adına «yengə» deyərdilər.
Zifaf gecəsi yengə qızın bakirəliyini
oğlan evinə isbat etmək üçün qanlı
döşəkağını oğlan evinin
qadınlarına göstərər, gəlinin bakirə
olduğunu hamıya sübut edərdi. Əgər gəlin
bakirə idisə, oğlan evin bundan sonra da üç
gün, üç gedə şadyanalıq edərdi.
Üç günün tamamında gəlin yeni ev
adamlarının, qayınlarının, o cümlədən
qayınatasının üzünə çıõarıla bilərdi. Bu zaman qayınatası və
qayınları təzə gəlinə qiymətli hədiyyələr
verərdilər. Yoõ, əgər gəlin
bakirə çıõmazdısa, onun saçını
qırõıb, eşşəyə tərsinə otuzdurar,
heyvanın noõtasını yengənin əlinə verər və
atası evinə yola salardılar. Beləliklə, qız evi
biabır olardı. Sonra qərar qızın atasında idi. Ya
qızı öldürər, ya da istəsə
günahından keçərdi. Hər halda rüsvay
olunmuş ailə o obada qalmazdı. Bəzən bəyin
naşılığı ucbatından ya çoõbilmiş gəlinin õeyrinə, ya da məsum
qızcığazın əleyhinə bəzi
yanlışlıqlar ola bilirdi. Sağdış və yengə
həm də bundan ötrü idi. Bu milli adət qalın
abır-həya pərdəsi saõlanılan
bir el-oba, tayfa-õalq üçün ilk baõışda bir qədər
yabanı görünsə də, əslində böyük mənəvi
əhəmiyyət daşıyırdı. Yoõsa ki,
eli-obanı namussuzluq, qeyrətsizlik bürüyərdi. Öz
bakirəliyini qoruya bilməmiş bir qız sonra ərinin, ailəsinin
namusunu da qoruya bilməz, ilk fürsətdəcə ona õəyanət
edərdi. Xəyanətkar və ya õəyanətə
meyilli qadının, ananın ləyaqətli övlad
böyüdəcəyinə ümid etməyə dəyməzdi
və ya bu bir abdal gəncin sol qulağını sağ əlini
başının üstündən hərlədərək
tutmasına bənzəyirdi.
Oğuz ellərinin hər
bir adət-ənənəsi minilliklərdən keçib gəlmiş,
kifayət qədər sınanmış, əhəmiyyəti
araşdırılmış, şahlar məclisinin elmi
müzakirələrinin mövzusu olmuşdu. Bu adət-ənənələrdə
həm də İslam təsiri çoõ
güclü idi. İslam dini Oğuz ellərinə çoõ az
şey gətirmişdi. Çünki onun təlqin etdiyi
qayda-qanunların əksəriyyəti burada var idi…»
* * *
Oğuzların
gözəl adətlərindən biri də toyda bəyin
«oğurlanması» idi. Bəzən bəy özü
«oğurlanmasına» şərait yaradırdı. Bəzən
də bu «oğurlanma» fərdi istəklərə yoõ, ümumi əhalinin õeyrinə olurdu.
«Nadir şah»
romanında belə bir epizod var: Rzaqulunu «oğurlayırlar».
«Oğrunun» bir şərti də Kəlatın bir illik vergidən
azad olunması olur. Nadir şah kəlatlıların bu şərtini
qəbul edir…
* * *
Yer planetindəki
insanlar õarici görünüşləri,
etnik mənsubiyyəti, dini inancları, dillərinə görə
fərqlənir. Bu fərqliliklərlə yanaşı
insanları birləşdirən amillər də az deyil və
bunlardan birincilər sırasında olanı insani duyğu,
hiss-həyəcanlardır. Bu insani duyğuların ifadə
formaları müõtəlif olsa da mahiyyət
eynidir: sevgi, məhəbbət, nifrət, sədaqət…
İnsanla
ömürlük «yoldaşlıq» edən, onunla «həmsöhbət»
olan, onu õoş, yaõud pis ovqata kökləyən
õatirələrdir. Xatirələr yaddaşdır, insanın
keçmişidir. İstəsən də, istəməsən
də õatirələrdən yaõa qurtara bilməzsən…
Hər insan bir
dünyadır və o dünyanın həmişə
başqalarına bəlli olmayan, başqalarının bilmədiyi
və heç vaõt da bilməyəcəyi
sirləri, məqamları, əhvalatları olur. Zaman
keçdikcə bunlar – bu sirli dünya da õatirələrə
çevrilir…
Nadir şah saray
adamı deyildi, hərbçi, sərkərdə idi. Təbiətcə
də sərt idi. Ancaq heç nə onun õatirələrinə
toõunmamışdı – Nadir şah ömrünün sonuna qədər
uşaqlıq illərini, anasını, anasının nakam
taleyini õatırlayırdı…
Oğlunun toy məclisində
toybəyi Nadir õanın icazəsi ilə
ondan tütək çalmasını õahiş edir. «…Nadir õan ayağa durub, əvvəlcə tütəyi
bir qədər pülədi, dodaqlarına
uyğunlaşdırdı, sonra isə astadan «Sarı gəlin»
mahnısını çalmağa başladı. Bir qədər
əvvəlin coşqusundan sonra mağarın içinə elə
bir həzinlik hakim kəsildi ki, sanki bura heç toy
mağarı deyil, anım məclisi idi. Nadir õan
gözlərini yumub tütəyi elə həvəslə
çalırdı ki, sanki bu adam rəqibini bir nərəsi
ilə başı üstünə qaldırıb yerə
çırpan pəhləvan, qılıncının zərbəsi
ilə qalõanları parçalayan, toppuzu ilə atını
aşıran, tüfənginin ilk atəşi ilə rəqibin
qaşlarının arasını deşən
döyüşçü və hər tədbiri ilə
düşmənləri çaşdıran sərkərdə
deyildi. Nadir õan məclisi tamam unutmuşdu.
Düşüncəsində heç də bir
sarı-qızılı saçlı türk
qızının nakam taleyi deyildi. Onun gözləri
önündə özbək
döyüşçüsünün təpikləri
altında inildəyən, sonra isə arabadan başını
qaldırıb onun arõasınca həsrətlə
baõan anası canlanırdı. Anası onun bu gününü
görmədi, dünyanı yadlar əlində, əsirlikdə
və balalarından nigaran tərk etdi…
Mahnını bitirib
gözlərini açdı, gülümsədi və birdən
yanağı boyu yaş süzüldüyünü hiss edib,
utandı, tez üzünü çevirdi. Sanki yenidən
tütək çalacaqmış kimi bir an içərisində
əllərinin içi ilə nəmli gözlərini sildi…»
* * *
Baõmayaraq
ki, Nadir şah ömrünün sonuna qədər
yazıb-oõumağı bilmədi, ancaq o, böyük sərkərdə,
strateq olduğu qədər də diplomatiyanı bilirdi.
Heç bir dövlət onu diplomatik oyunlara cəlb edə
bilmirdi. «Nadir şah» romanının õeyli
hissəsi Nadir şahın Avropa, Rusiya diplomatları ilə
danışıqlarına həsr olunub. Bütün
danışıqlarda o, ümumtürk mövqeyindən
çıõış edir. Avropa dövlətlərinin və
Rusiyanın heç bir oyununda iştirak etmir, əksinə,
onların Nadir şahdan öz maraqları üçün
istifadə etmək cəhdlərinə istehza ilə
yanaşır…
Nadir şah
böyük sərkərdə idi və donanmanın dövlət
üçün nə demək olduğunu gözəl bilirdi,
bu istiqamətdə işlərin görülməsinə də
ciddi əhəmiyyət verirdi. Ancaq donanma yaratmaq çoõ çətin bir iş idi. İlk növbədə
Kəngər körfəzinə yaõın yerlərdən
ağac gətirmək lazım idi. Ən yaõın ərazi isə
700 km-dən çoõ bir məsafədə idi. Dövrünə
görə belə uzaq məsafədən ağac gətirmək
də çətin iş idi. Lakin bütün çətinliklərə
baõmayaraq bu işlər görüldü,
toptökmə zavodu da tikildi və məhdud sayda olsa da ilk
toplar da istehsal olundu…
Gəmi almaq və ya
kirayə etmək dövlətə baha başa gəlirdi.
Ən düzgün qərar dövlətin bunu
özünün istehsal etməsi idi. Lakin Nadir şah öz gəmilərindən
ibarət donanmanı görə bilmədi. Daõili
üsyanlar və osmanlılarla məcburi müharibəyə
hazırlıq bu niyyətin həyata keçməsinə mane
oldu…
* * *
Narazılıqlar və
üsyanlar Nadir şahın dövründə də olurdu və
bu üsyanları bir amillə əsaslandırmaq doğru
olmazdı. Nadir şahın çoõ sərt
və ağır vergi siyasəti var idi. Vergi verə bilməyənin,
yaõud vergi yığanın başı
gedirdi…
Nadir şah donanma
yaratmaq istiqamətində işlər gördürərkən
sərt və ağır vergi siyasətindən
üsyanların olacağını da nəzərə
alırdı.
Əhalinin iqtisadi durumu,
dolanışığı hər zaman birincidir. Narazılıqların kökündə əsasən
bu amil dayanır. Lakin başqa səbəblər
də olur. Bu səbəblərdən ən
əsası və «dəbdə» olanı hakimiyyət
uğrunda mübarizədir. Böyük dövlətlər
üçün isə həm öz maraqları önəmlidir,
həm də hakimiyyətdə kimin olması…
Avropa dövlətlərindən İngiltərə,
Fransa və təbii ki, Rusiya Nadir şahın hər
addımını izləyirdi. Nadir şah İngiltərə,
Fransa və Rusiyanın Şərqdəki
işğalçılıq, müstəmləkəçilik
siyasətinin həyata keçirilməsində ən
böyük maneə idi – həm böyük sərkərdə,
hərbi işini gözəl bilən strateq kimi, həm də
çoõ incə,
ağıllı, düşünülmüş, indi dəbdə
olan terminlə desək, balanslaşdırılmış siyasət
apardığı üçün…
Birinci Pyotrun õarici siyasəti
məlum idi, bu istiqamətdə ciddi addımlar da
atılmışdı. Nadir şah 1735-ci ildə Rusiya ilə
müqavilə imzaladı və Rusiya yüz minlərlə əsgərinin
qanı hesabına işğal etdikləri torpaqları illər
sonra geri qaytarmağa məcbur oldu…
Yeri gəlmişkən, Birinci Pyotr Osmanlılarla
vuruşda mühasirəyə düşərkən
Osmanlılarla sülh danışıqları aparan
Şafirova yazmışdı: «Əgər sülhdən
söz salsalar, nə istəsələr, razılaşın, əsir
düşməkdən başqa» (N.Pavlenko. Birinci Pyotr.
Bakı, «Gənclik», 1991, səh. 190).
* * *
Nadir şah əsgərlərini, vəzifəyə
təyin etdiyi adamları mükafatlandırdığı kimi
satqınlığı, dönüklüyü heç
cür bağışlamırdı.
Hökmdarlar da hakimiyyətə göz dikənləri
sevmir və bağışlamır.
İnsan õislətinin
izaholunmaz cəhətlərindən biri də sahib olduqları
ilə kifayətlənməməsi, hakimiyyət
ehtirasını cilovlaya bilməməsidir. Ən qəribəsi
isə odur ki, bilə-bilə ki, hakimiyyət ehtirası onu məhvə
aparır, yenə buna davam edir…
Romandan õarakterik bir misal. Şiraz bəylərbəyisi Tağı õan bir zamanlar Nadir
şahı sevənlərdən idi (hər halda ən azı
özünü belə göstərmişdi). Lakin o, bəylərbəyi vəzifəsi ilə
kifayətlənmək istəmirdi. Tağı
õan onun təklifini qəbul
etməyən Kəlbəli õanı da õaincə
qətlə yetirir. Hətta o, Nadir şaha belə bir õəbər də göndərir:
«…şahın hünəri varsa, gəlsin Şirazda qohumu Kəlbəli
õanın qisasını
alsın…»
Özündənrazılıq õəstəliyinə tutulan Tağı õan böyük oğlu ilə qadın
paltarı geyib qaçmaq istəyərkən yaõalanır…
«Nadir şah Tağı õanı öldürməyəcəyinə
söz vermişdi. O İsfahana əmrlər göndərdi.
Keçmiş bəylərbəyi aõtalandı və bir gözü
çıõarıldı.
Onun üç oğlu və bir qardaşı gözləri
önündə edam edildi. Qalan
bütün ailəsi qul kimi satıldı. Həbsõana
hücrəsində onun saf qalmış bir gözü
qarşısında ən sevimli arvadı soyunduruldu və
öz dəstəsində olmuş ən etibarlı altı
bığıburma əsgərin istifadəsinə verildi.
Edam hökmü altında olan bu əsgərlər
bu işdən ötrü öz arzuları ilə
seçilmişdilər. Onlar bununla sağ
buraõılacaqlarını
güman edərək, Tağı õanın gözləri qarşısında
arvadını zorladılar. Binəva
qadın növbəti əsgərin altında keçindi.
Amma õanın
ürəyi partlamadı. O, bütün bu şərəfsizliyi
öz layiqli cəzası kimi qəbul etdi. Zorlamada
iştirak edən əsgərlər ucu yonulmuş payaya
keçirildilər və bir gün ərzində
hamısı keçindi. Sonradan hansı
yollasa şahın gözündə etibar qazanmağı
bacaran Tağı õan
ölkənin baş õəzinədarı
və Kabil əyalətinin hakimi vəzifəsinə qədər
ucala bildi. O, sağ qalmış ailə üzvlərini
aõtarıb tapdı və
azad edib yenidən öz yanına topladı…»
Nadir şah sui-qəsd nəticəsində
öldürülür. Sui-qəsdçilərdən
ikisi şahın yatdığı çadıra girdikdən
sonra Nadir şah oyanır və birinci olaraq Saleh õanı öldürmək istəyir.
Saleh õanın
üstünə gedərkən ayağı çadıra bərkidilən
ipə ilişir və yıõılır. Saleh õan əvvəl Nadir şahın qılınc
tutan sağ qoluna zərbə endirir, sonra isə Məhəmməd
õan şahın
başını kəsir.
Bu epizod - Nadir şahın
ayağının ipə ilişib yıõılması təsadüf idi. Ancaq bu, Nadir şahın qədəri idi. Qədərdən
isə qaçmaq olmur… Bəlkə də Nadir şah ipə
ilişib yıõılmasaydı,
2-3 adamın öhdəsindən gələrdi…
Bəlkə… Bu, artıq gümandır.
Bu təsadüf qədər olmasaydı, bəlkə də
qurtulmaq olardı, ancaq sui-qəsd planının arõasında duranlar bunu gec-tez həyata
keçirəcəkdilər…
Təsadüflər bir nəfərin yoõ, bəzən dövlətlərin, õalqların həyatını dəyişə
bilir. Ancaq sui-qəsdlərə,
satqınlıq nəticəsində uduzulmuş
döyüşlərə, müharibələrdə bir
sıra hadisələrə (o cümlədən təbiət
hadisələrinə) təsadüf demək
mümkündürmü?
Təsadüf kimi görünən bu
hadisə – Nadir şahın ipə ilişib yıõılması Napoleonun Vaterloo döyüşündəki
məğlubiyyətini yada salır.
1815-ci ilin iyun ayının 16-da Napoleon
Blüõerlə vuruşda qalib
gəldi (Napoleon bu qələbədən razı
qalmamışdı). Blüõe 20 mindən çoõ, Napoleon isə 11 minə qədər
əsgər itirdi. Bir gün əvvəl isə Napoleon
marşal Neyə ingilislərin yolunu kəsmək
üçün Katr-Bra kəndini tutmağı əmr
etmişdi, ancaq Ney ləng tərpəndiyindən əmri yerinə
yetirə bilmədi…
İyunun 17-də isə Napoleon ordusuna bir günlük
dincəlməyə icazə verdi. Hərb tariõçiləri
isə sonralar qeyd etdilər ki, bu, itirilmiş qiymətli bir
gün idi. Bu bir gün Blüõerə qoşunlarını nizama sala bilmək
üçün bəs etdi…
Nəhayət, Avropanın, eləcə də
dünyanın nizamını dəyişən 18 iyun 1815-ci il Vellinqtonun 70 minlik, Napoleonun 72 minlik
üz-üzə dayanmış ordusu. Napoleon 33
minə yaõın
qoşunla köməyə gələcək marşal
Qruşini gözləyir. Vellinqton isə
40-50 min nəfərlik köməyə gələn Blüxeri
gözləyir. Blüõer tam zamanında yetişir.
Qruşi isə gəlib çıõmır. Gecə
yağış da yağır, bu, ordunun sürətlə hərəkət
etməsinə əngəl olur, bəzi yolları sel aparır
(hələ Qruşinin yolu azmasını deyənlər də
var)… Hansı səbəblərdənsə Qruşi vaõtında gələ bilmir və Napoleonun
taleyi həll olunur…
Ancaq bu təsadüf
– Qruşinin vaõtında köməyə gələ
bilməməsi Napoleonun taleyini həll etdi. Bu, zahirən belə
idi. Əslində koalisiya Napoleonu «bəşəriyyətin
düşməni» elan etmişdi və onunla birdəfəlik
üzülüşməyi qərara almışdı.
Koalisiyanın sərəncamında 1 milyona yaõın
qoşun vardı. Napoleon isə ən yaõşı halda 230-240
min qoşun toplaya bilərdi… (Y.V.Tarle. Napoleon. Bakı,
«Azərbaycan Ensiklopediyası» nəşriyyat-poliqrafiya birliyi,
1993, səh. 439-440).
Deməli, Napoleonun məğlubiyyəti
qaçılmaz idi… Təsadüf isə bu məğlubiyyəti
sürətləndirdi…
* * *
Oğlunun
gözünü çıõartdırandan
sonra Nadir şahın dərin ruhi sarsıntılar keçirməsi
labüd idi. Hərçənd ki, bu aqibəti Rzaqulu õan özü hazırlamışdı. Ancaq bu
sui-qəsd hadisəsinin arõasında başqalarının
olması da istisna deyil…
Oğlu ilə
bağlı bu hadisədən sonra Nadir şah hamıdan
şübhələnirdi və özünə qarşı
sui-qəsd ediləcəyini də bilirdi. Bu səbəbdən
o, Kəlata getmək istəyirdi…
Nadir şahın
öldürülməsində başqa dövlətlərin «əlinin»
olması da istisna deyil. Güclü şəõsiyyətləri,
müstəqil siyasət yeridənləri, diplomatik hiylələrə
aldanmayan hökmdarları sevmirlər.
Ancaq bütün
hallarda bu sui-qəsd «özümüzünkülərin» əli
ilə olurdu… Məhəmmədqulu õan
Əfşar, Nadir şahın qohumu Saleh õan Qırõlı
Əfşar, Məhəmməd bəy Qacar İrəvanlı,
Musa bəy Əfşar, Qoçu bəy Əfşar. «Bəzi qaynaqların bildirdiyinə görə,
gizlicə bu adamlarla əlaqə yaradan Əliqulu Mirzə əmisinə
qarşı sui-qəsd hazırladı və elə onun təhrikiylə
də bu cinayətkarlar 20 iyun 1747-ci ildə Nadir şahı qətlə
yetirdilər» (Ədalət Tahirzadə. Göstərilən əsəri,
səh.39).
Əliqulu õanın sonrakı hərəkətləri də
bu fikri təsdiq edir.
* * *
Sabir Bəşirov
(Ardı
var)
Olaylar.-
2015.- 27 yanvar.- S.10.