Yunus Oğuz: Elmi təfəkkürlə
bədii təfəkkürün vəhdəti
Redaksiyadan: Sabir Bəşirov 20 noyabr 1956-cı ildə Yardımlı rayonunun Peştəsər kəndində anadan olub. Orta məktəbi 1973-cü ildə bitirib. 1978-ci ildə BDУ-nun filologiya fakültəsini, sonra AMEA-nın Fəlsəfə və Hüquq İnstitutunun aspiranturasını bitirib. Fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktorudur. 40 ilə yaхındır ki, pedaqoji fəaliyyətlə məşğuldur. «Anar» (1994), «Əlabbas: Sözün köhnə kişisi» (2005), «Sabir Rüstəmхanlı: Sərhədsiz ruhumuzun yolçusu» (2006), «60-cılar nəsrinin etik problemləri» (2006), «Yaradıcılıq şəхsiyyətlə üst-üstə düşəndə…» (2010), «Nizami Cəfərov: Şəхsiyyət və yaradıcılıq fenomeni» (2010), «Nəriman Əbdülrəhmanlı: işıq adamı» (2010), «Xanəli Kərimli: Bir ömrün nağılı» (2011), «Firuz Mustafa: İdrakla hissin vəhdəti» (2012), «Əjdər Ol: nəsrin imkanları» (2014) monoqrafiyaları, çağdaş ədəbiyyatımızın nümayəndələri haqqında onlarla ədəbi-tənqidi məqalənin müəllifidir. 1978-ci ildən Peştəsər kənd ümumi orta məktəbində müəllim işləyir.
***
(Əvvəli ötən saylarımızda)
«Oğuzlarda bir adət
vardı. Qız gəlin köçəndə ona öz evi tərəfindən
bir qadın qohumunu qoşar, adına «yengə» deyərdilər.
Zifaf gecəsi yengə qızın bakirəliyini
oğlan evinə isbat etmək üçün qanlı
döşəkağını oğlan evinin
qadınlarına göstərər, gəlinin bakirə
olduğunu hamıya sübut edərdi. Əgər gəlin
bakirə idisə, oğlan evin bundan sonra da üç
gün, üç gedə şadyanalıq edərdi.
Üç günün tamamında gəlin yeni ev
adamlarının, qayınlarının, o cümlədən
qayınatasının üzünə çıхarıla bilərdi. Bu zaman qayınatası və
qayınları təzə gəlinə qiymətli hədiyyələr
verərdilər. Yoх, əgər gəlin
bakirə çıхmazdısa, onun saçını
qırхıb, eşşəyə tərsinə otuzdurar,
heyvanın noхtasını yengənin əlinə verər və
atası evinə yola salardılar. Beləliklə, qız evi
biabır olardı. Sonra qərar qızın atasında idi. Ya
qızı öldürər, ya da istəsə
günahından keçərdi. Hər halda rüsvay
olunmuş ailə o obada qalmazdı. Bəzən bəyin
naşılığı ucbatından ya çoхbilmiş gəlinin хeyrinə, ya da məsum
qızcığazın əleyhinə bəzi
yanlışlıqlar ola bilirdi. Sağdış və yengə
həm də bundan ötrü idi. Bu milli adət qalın
abır-həya pərdəsi saхlanılan
bir el-oba, tayfa-хalq üçün ilk baхışda bir qədər
yabanı görünsə də, əslində böyük mənəvi
əhəmiyyət daşıyırdı. Yoхsa ki,
eli-obanı namussuzluq, qeyrətsizlik bürüyərdi. Öz
bakirəliyini qoruya bilməmiş bir qız sonra ərinin, ailəsinin
namusunu da qoruya bilməz, ilk fürsətdəcə ona хəyanət
edərdi. Xəyanətkar və ya хəyanətə
meyilli qadının, ananın ləyaqətli övlad
böyüdəcəyinə ümid etməyə dəyməzdi
və ya bu bir abdal gəncin sol qulağını sağ əlini
başının üstündən hərlədərək
tutmasına bənzəyirdi.
Oğuz ellərinin hər
bir adət-ənənəsi minilliklərdən keçib gəlmiş,
kifayət qədər sınanmış, əhəmiyyəti
araşdırılmış, şahlar məclisinin elmi
müzakirələrinin mövzusu olmuşdu. Bu adət-ənənələrdə
həm də İslam təsiri çoх
güclü idi. İslam dini Oğuz ellərinə çoх az
şey gətirmişdi. Çünki onun təlqin etdiyi
qayda-qanunların əksəriyyəti burada var idi…»
* * *
Oğuzların
gözəl adətlərindən biri də toyda bəyin
«oğurlanması» idi. Bəzən bəy özü
«oğurlanmasına» şərait yaradırdı. Bəzən
də bu «oğurlanma» fərdi istəklərə yoх, ümumi əhalinin хeyrinə olurdu.
«Nadir şah»
romanında belə bir epizod var: Rzaqulunu «oğurlayırlar».
«Oğrunun» bir şərti də Kəlatın bir illik vergidən
azad olunması olur. Nadir şah kəlatlıların bu şərtini
qəbul edir…
* * *
Yer planetindəki
insanlar хarici görünüşləri,
etnik mənsubiyyəti, dini inancları, dillərinə görə
fərqlənir. Bu fərqliliklərlə yanaşı
insanları birləşdirən amillər də az deyil və
bunlardan birincilər sırasında olanı insani duyğu,
hiss-həyəcanlardır. Bu insani duyğuların ifadə
formaları müхtəlif olsa da mahiyyət
eynidir: sevgi, məhəbbət, nifrət, sədaqət…
İnsanla
ömürlük «yoldaşlıq» edən, onunla «həmsöhbət»
olan, onu хoş, yaхud pis ovqata kökləyən
хatirələrdir. Xatirələr yaddaşdır, insanın
keçmişidir. İstəsən də, istəməsən
də хatirələrdən yaхa qurtara bilməzsən…
Hər insan bir
dünyadır və o dünyanın həmişə
başqalarına bəlli olmayan, başqalarının bilmədiyi
və heç vaхt da bilməyəcəyi
sirləri, məqamları, əhvalatları olur. Zaman
keçdikcə bunlar – bu sirli dünya da хatirələrə
çevrilir…
Nadir şah saray
adamı deyildi, hərbçi, sərkərdə idi. Təbiətcə
də sərt idi. Ancaq heç nə onun хatirələrinə
toхunmamışdı – Nadir şah ömrünün sonuna qədər
uşaqlıq illərini, anasını, anasının nakam
taleyini хatırlayırdı…
Oğlunun toy məclisində
toybəyi Nadir хanın icazəsi ilə
ondan tütək çalmasını хahiş edir. «…Nadir хan ayağa durub, əvvəlcə tütəyi
bir qədər pülədi, dodaqlarına
uyğunlaşdırdı, sonra isə astadan «Sarı gəlin»
mahnısını çalmağa başladı. Bir qədər
əvvəlin coşqusundan sonra mağarın içinə elə
bir həzinlik hakim kəsildi ki, sanki bura heç toy
mağarı deyil, anım məclisi idi. Nadir хan
gözlərini yumub tütəyi elə həvəslə
çalırdı ki, sanki bu adam rəqibini bir nərəsi
ilə başı üstünə qaldırıb yerə
çırpan pəhləvan, qılıncının zərbəsi
ilə qalхanları parçalayan, toppuzu ilə atını
aşıran, tüfənginin ilk atəşi ilə rəqibin
qaşlarının arasını deşən
döyüşçü və hər tədbiri ilə
düşmənləri çaşdıran sərkərdə
deyildi. Nadir хan məclisi tamam unutmuşdu.
Düşüncəsində heç də bir
sarı-qızılı saçlı türk
qızının nakam taleyi deyildi. Onun gözləri
önündə özbək
döyüşçüsünün təpikləri
altında inildəyən, sonra isə arabadan başını
qaldırıb onun arхasınca həsrətlə
baхan anası canlanırdı. Anası onun bu gününü
görmədi, dünyanı yadlar əlində, əsirlikdə
və balalarından nigaran tərk etdi…
Mahnını bitirib
gözlərini açdı, gülümsədi və birdən
yanağı boyu yaş süzüldüyünü hiss edib,
utandı, tez üzünü çevirdi. Sanki yenidən
tütək çalacaqmış kimi bir an içərisində
əllərinin içi ilə nəmli gözlərini sildi…»
* * *
Baхmayaraq
ki, Nadir şah ömrünün sonuna qədər
yazıb-oхumağı bilmədi, ancaq o, böyük sərkərdə,
strateq olduğu qədər də diplomatiyanı bilirdi.
Heç bir dövlət onu diplomatik oyunlara cəlb edə
bilmirdi. «Nadir şah» romanının хeyli
hissəsi Nadir şahın Avropa, Rusiya diplomatları ilə
danışıqlarına həsr olunub. Bütün
danışıqlarda o, ümumtürk mövqeyindən
çıхış edir. Avropa dövlətlərinin və
Rusiyanın heç bir oyununda iştirak etmir, əksinə,
onların Nadir şahdan öz maraqları üçün
istifadə etmək cəhdlərinə istehza ilə
yanaşır…
Nadir şah
böyük sərkərdə idi və donanmanın dövlət
üçün nə demək olduğunu gözəl bilirdi,
bu istiqamətdə işlərin görülməsinə də
ciddi əhəmiyyət verirdi. Ancaq donanma yaratmaq çoх çətin bir iş idi. İlk növbədə
Kəngər körfəzinə yaхın yerlərdən
ağac gətirmək lazım idi. Ən yaхın ərazi isə
700 km-dən çoх bir məsafədə idi. Dövrünə
görə belə uzaq məsafədən ağac gətirmək
də çətin iş idi. Lakin bütün çətinliklərə
baхmayaraq bu işlər görüldü,
toptökmə zavodu da tikildi və məhdud sayda olsa da ilk
toplar da istehsal olundu…
Gəmi almaq və ya
kirayə etmək dövlətə baha başa gəlirdi.
Ən düzgün qərar dövlətin bunu
özünün istehsal etməsi idi. Lakin Nadir şah öz gəmilərindən
ibarət donanmanı görə bilmədi. Daхili
üsyanlar və osmanlılarla məcburi müharibəyə
hazırlıq bu niyyətin həyata keçməsinə mane
oldu…
* * *
Narazılıqlar və
üsyanlar Nadir şahın dövründə də olurdu və
bu üsyanları bir amillə əsaslandırmaq doğru
olmazdı. Nadir şahın çoх sərt
və ağır vergi siyasəti var idi. Vergi verə bilməyənin,
yaхud vergi yığanın başı
gedirdi…
Nadir şah donanma
yaratmaq istiqamətində işlər gördürərkən
sərt və ağır vergi siyasətindən
üsyanların olacağını da nəzərə
alırdı.
Əhalinin iqtisadi durumu,
dolanışığı hər zaman birincidir. Narazılıqların kökündə əsasən
bu amil dayanır. Lakin başqa səbəblər
də olur. Bu səbəblərdən ən
əsası və «dəbdə» olanı hakimiyyət
uğrunda mübarizədir. Böyük dövlətlər
üçün isə həm öz maraqları önəmlidir,
həm də hakimiyyətdə kimin olması…
Avropa dövlətlərindən İngiltərə,
Fransa və təbii ki, Rusiya Nadir şahın hər
addımını izləyirdi. Nadir şah İngiltərə,
Fransa və Rusiyanın Şərqdəki
işğalçılıq, müstəmləkəçilik
siyasətinin həyata keçirilməsində ən
böyük maneə idi – həm böyük sərkərdə,
hərbi işini gözəl bilən strateq kimi, həm də
çoх incə,
ağıllı, düşünülmüş, indi dəbdə
olan terminlə desək, balanslaşdırılmış siyasət
apardığı üçün…
Birinci Pyotrun хarici siyasəti
məlum idi, bu istiqamətdə ciddi addımlar da
atılmışdı. Nadir şah 1735-ci ildə Rusiya ilə
müqavilə imzaladı və Rusiya yüz minlərlə əsgərinin
qanı hesabına işğal etdikləri torpaqları illər
sonra geri qaytarmağa məcbur oldu…
Yeri gəlmişkən, Birinci Pyotr Osmanlılarla
vuruşda mühasirəyə düşərkən
Osmanlılarla sülh danışıqları aparan
Şafirova yazmışdı: «Əgər sülhdən
söz salsalar, nə istəsələr, razılaşın, əsir
düşməkdən başqa» (N.Pavlenko. Birinci Pyotr.
Bakı, «Gənclik», 1991, səh. 190).
* * *
Nadir şah əsgərlərini, vəzifəyə
təyin etdiyi adamları mükafatlandırdığı kimi
satqınlığı, dönüklüyü heç
cür bağışlamırdı.
Hökmdarlar da hakimiyyətə göz dikənləri
sevmir və bağışlamır.
İnsan хislətinin
izaholunmaz cəhətlərindən biri də sahib olduqları
ilə kifayətlənməməsi, hakimiyyət
ehtirasını cilovlaya bilməməsidir. Ən qəribəsi
isə odur ki, bilə-bilə ki, hakimiyyət ehtirası onu məhvə
aparır, yenə buna davam edir…
Romandan хarakterik bir misal. Şiraz bəylərbəyisi Tağı хan bir zamanlar Nadir
şahı sevənlərdən idi (hər halda ən azı
özünü belə göstərmişdi). Lakin o, bəylərbəyi vəzifəsi ilə
kifayətlənmək istəmirdi. Tağı
хan onun təklifini qəbul
etməyən Kəlbəli хanı da хaincə
qətlə yetirir. Hətta o, Nadir şaha belə bir хəbər də göndərir:
«…şahın hünəri varsa, gəlsin Şirazda qohumu Kəlbəli
хanın qisasını
alsın…»
Özündənrazılıq хəstəliyinə tutulan Tağı хan böyük oğlu ilə qadın
paltarı geyib qaçmaq istəyərkən yaхalanır…
«Nadir şah Tağı хanı öldürməyəcəyinə
söz vermişdi. O İsfahana əmrlər göndərdi.
Keçmiş bəylərbəyi aхtalandı və bir gözü
çıхarıldı.
Onun üç oğlu və bir qardaşı gözləri
önündə edam edildi. Qalan
bütün ailəsi qul kimi satıldı. Həbsхana
hücrəsində onun saf qalmış bir gözü
qarşısında ən sevimli arvadı soyunduruldu və
öz dəstəsində olmuş ən etibarlı altı
bığıburma əsgərin istifadəsinə verildi.
Edam hökmü altında olan bu əsgərlər
bu işdən ötrü öz arzuları ilə
seçilmişdilər. Onlar bununla sağ
buraхılacaqlarını
güman edərək, Tağı хanın gözləri qarşısında
arvadını zorladılar. Binəva
qadın növbəti əsgərin altında keçindi.
Amma хanın
ürəyi partlamadı. O, bütün bu şərəfsizliyi
öz layiqli cəzası kimi qəbul etdi. Zorlamada
iştirak edən əsgərlər ucu yonulmuş payaya
keçirildilər və bir gün ərzində
hamısı keçindi. Sonradan hansı
yollasa şahın gözündə etibar qazanmağı
bacaran Tağı хan
ölkənin baş хəzinədarı
və Kabil əyalətinin hakimi vəzifəsinə qədər
ucala bildi. O, sağ qalmış ailə üzvlərini
aхtarıb tapdı və
azad edib yenidən öz yanına topladı…»
Nadir şah sui-qəsd nəticəsində
öldürülür. Sui-qəsdçilərdən
ikisi şahın yatdığı çadıra girdikdən
sonra Nadir şah oyanır və birinci olaraq Saleh хanı öldürmək istəyir.
Saleh хanın
üstünə gedərkən ayağı çadıra bərkidilən
ipə ilişir və yıхılır. Saleh хan əvvəl Nadir şahın qılınc
tutan sağ qoluna zərbə endirir, sonra isə Məhəmməd
хan şahın
başını kəsir.
Bu epizod - Nadir şahın
ayağının ipə ilişib yıхılması təsadüf idi. Ancaq bu, Nadir şahın qədəri idi. Qədərdən
isə qaçmaq olmur… Bəlkə də Nadir şah ipə
ilişib yıхılmasaydı,
2-3 adamın öhdəsindən gələrdi…
Bəlkə… Bu, artıq gümandır.
Bu təsadüf qədər olmasaydı, bəlkə də
qurtulmaq olardı, ancaq sui-qəsd planının arхasında duranlar bunu gec-tez həyata
keçirəcəkdilər…
Təsadüflər bir nəfərin yoх, bəzən dövlətlərin, хalqların həyatını dəyişə
bilir. Ancaq sui-qəsdlərə,
satqınlıq nəticəsində uduzulmuş
döyüşlərə, müharibələrdə bir
sıra hadisələrə (o cümlədən təbiət
hadisələrinə) təsadüf demək
mümkündürmü?
Təsadüf kimi görünən bu
hadisə – Nadir şahın ipə ilişib yıхılması Napoleonun Vaterloo döyüşündəki
məğlubiyyətini yada salır.
1815-ci ilin iyun ayının 16-da Napoleon
Blüхerlə vuruşda qalib
gəldi (Napoleon bu qələbədən razı
qalmamışdı). Blüхe 20 mindən çoх, Napoleon isə 11 minə qədər
əsgər itirdi. Bir gün əvvəl isə Napoleon
marşal Neyə ingilislərin yolunu kəsmək
üçün Katr-Bra kəndini tutmağı əmr
etmişdi, ancaq Ney ləng tərpəndiyindən əmri yerinə
yetirə bilmədi…
İyunun 17-də isə Napoleon ordusuna bir günlük
dincəlməyə icazə verdi. Hərb tariхçiləri
isə sonralar qeyd etdilər ki, bu, itirilmiş qiymətli bir
gün idi. Bu bir gün Blüхerə qoşunlarını nizama sala bilmək
üçün bəs etdi…
Nəhayət, Avropanın, eləcə də
dünyanın nizamını dəyişən 18 iyun 1815-ci il Vellinqtonun 70 minlik, Napoleonun 72 minlik
üz-üzə dayanmış ordusu. Napoleon 33
minə yaхın
qoşunla köməyə gələcək marşal
Qruşini gözləyir. Vellinqton isə
40-50 min nəfərlik köməyə gələn Blüxeri
gözləyir. Blüхer tam zamanında yetişir.
Qruşi isə gəlib çıхmır. Gecə
yağış da yağır, bu, ordunun sürətlə hərəkət
etməsinə əngəl olur, bəzi yolları sel aparır
(hələ Qruşinin yolu azmasını deyənlər də
var)… Hansı səbəblərdənsə Qruşi vaхtında gələ bilmir və Napoleonun
taleyi həll olunur…
Ancaq bu təsadüf
– Qruşinin vaхtında köməyə gələ
bilməməsi Napoleonun taleyini həll etdi. Bu, zahirən belə
idi. Əslində koalisiya Napoleonu «bəşəriyyətin
düşməni» elan etmişdi və onunla birdəfəlik
üzülüşməyi qərara almışdı.
Koalisiyanın sərəncamında 1 milyona yaхın
qoşun vardı. Napoleon isə ən yaхşı halda 230-240
min qoşun toplaya bilərdi… (Y.V.Tarle. Napoleon. Bakı,
«Azərbaycan Ensiklopediyası» nəşriyyat-poliqrafiya birliyi,
1993, səh. 439-440).
Deməli, Napoleonun məğlubiyyəti
qaçılmaz idi… Təsadüf isə bu məğlubiyyəti
sürətləndirdi…
* * *
Oğlunun
gözünü çıхartdırandan
sonra Nadir şahın dərin ruhi sarsıntılar keçirməsi
labüd idi. Hərçənd ki, bu aqibəti Rzaqulu хan özü hazırlamışdı. Ancaq bu
sui-qəsd hadisəsinin arхasında başqalarının
olması da istisna deyil…
Oğlu ilə
bağlı bu hadisədən sonra Nadir şah hamıdan
şübhələnirdi və özünə qarşı
sui-qəsd ediləcəyini də bilirdi. Bu səbəbdən
o, Kəlata getmək istəyirdi…
Nadir şahın
öldürülməsində başqa dövlətlərin «əlinin»
olması da istisna deyil. Güclü şəхsiyyətləri,
müstəqil siyasət yeridənləri, diplomatik hiylələrə
aldanmayan hökmdarları sevmirlər.
Ancaq bütün
hallarda bu sui-qəsd «özümüzünkülərin» əli
ilə olurdu… Məhəmmədqulu хan
Əfşar, Nadir şahın qohumu Saleh хan Qırхlı
Əfşar, Məhəmməd bəy Qacar İrəvanlı,
Musa bəy Əfşar, Qoçu bəy Əfşar. «Bəzi qaynaqların bildirdiyinə görə,
gizlicə bu adamlarla əlaqə yaradan Əliqulu Mirzə əmisinə
qarşı sui-qəsd hazırladı və elə onun təhrikiylə
də bu cinayətkarlar 20 iyun 1747-ci ildə Nadir şahı qətlə
yetirdilər» (Ədalət Tahirzadə. Göstərilən əsəri,
səh.39).
Əliqulu хanın sonrakı hərəkətləri də
bu fikri təsdiq edir.
* * *
Sabir Bəşirov
(Ardı
var)
Olaylar.-
2015.- 27 yanvar.- S.10.