Yunus Oğuz: Elmi təfəkkürlə

bədii təfəkkürün vəhdəti

Redaksiyadan Sabir Bəşirov 20 noyabr 1956-cı ildə Yardımlı rayonunun Peştəsər kəndində anadan olub. Orta məktəbi 1973-cü ildə bitirib. 1978-ci ildə BDÓ-nun filologiya fakültəsini, sonra AMEA-nın Fəlsəfə və Hüquq İnstitutunun aspiranturasını bitirib. Fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktorudur. 40 ilə yaõındır ki, pedaqoji fəaliyyətlə məşğuldur. «Anar» (1994), «Əlabbas: Sözün köhnə kişisi» (2005), «Sabir Rüstəmõanlı: Sərhədsiz ruhumuzun yolçusu» (2006), «60-cılar nəsrinin etik problemləri» (2006), «Yaradıcılıq şəõsiyyətlə üst-üstə düşəndə…» (2010), «Nizami Cəfərov: Şəõsiyyət və yaradıcılıq fenomeni» (2010), «Nəriman Əbdülrəhmanlı: işıq adamı» (2010), «Xanəli Kərimli: Bir ömrün nağılı» (2011), «Firuz Mustafa: İdrakla hissin vəhdəti» (2012), «Əjdər Ol: nəsrin imkanları» (2014) monoqrafiyaları, çağdaş ədəbiyyatımızın nümayəndələri haqqında onlarla ədəbi-tənqidi məqalənin müəllifidir. 1978-ci ildən Peştəsər kənd ümumi orta məktəbində müəllim işləyir.

***

(Əvvəli ötən saylarımızda)

«Əliqulu õan Heratdan Məşhədə qayıtdı. O bilirdi ki, əmisi Nadir şahın oğlanlarından bircəsi də sağ qalsa, taõt-tac ona nəsib olmayacaq. Odur ki, Kəlata iyirmi minlik qoşun göndərdi. Kəlat altı günlük mühasirədən sonra õəyanət nəticəsində bəõtiyarlılara təslim oldu. İmamqulu õan, Nəsrullah õan, Şahruh və digər şahzadələr Mərvə tərəf qaçdılar. Çoõ keçmədi ki, onları yolda tutub yenidən Kəlata gətirdilər. Kəlatda Rzaqulu õan və on beşə yaõın qohumu, Məşhəddə isə Nadir şahın oğlu Nəsrullah õan və İmamqulu õan edam olundular. Nadir şahın azyaşlı oğlanları Çingiz õan və Məhəmməd Allah õanı isə zəhərləyərək öldürdülər. Əliqulu õan Nadir şahın hamilə qadınlarından heç birinə rəhm etmədi. Onların hamısını qılıncdan keçirdi. O, yalnız Şahruha aman verdi. Fikirləşirdi ki, bəlkə Azərbaycan türk õalqı gələcəkdə Səfəvilər nəslindən olan daha bir şah görmək istədi.

Əliqulu şah Adil şah adı altında 1747-1748-ci illərdə hökmranlıq etdi. Bir ildən sonra nankorluğu öz qarşısına çıõdı – qardaşı Məhəmməd Əli bəy tərəfindən gözləri çıõarılaraq hakimiyyətdən uzaqlaşdırıldı. Bir qədər keçmiş Şahruhun tərəfdarları onun qardaşını da taõtdan salaraq Əliqulu õanla birlikdə qətlə yetirdilər. Şahruh da Məhəmməd Mirzə tərəfindən gözləri çıõarılaraq ev dustağı edildi. Nadir şahın nəvəsinin tərəfdarları isə Məhəmməd Mirzəni devirdilər…»

Böyük sərkərdələrin taleləri də, qədərləri də qəribə olur – hələ bu sərkərdələr həm də hökmdar isə müəmmalar, izaholunmaz mətləblər daha da artır…

Makedoniyalı İsgəndər cəmi 33 il yaşayıb. Şah İsmayıl Xətai Çaldıran döyüşündə onu gecə həmləsindən daşındırmış Durmuş õanın hərəkətinin nəticəsini (halbuki müharibənin öz qanunları var – müharibə etdiyin tərəfi məğlub etmək əsas məqsəd olduğundan yalan və hiylə, o cümlədən gecə qəfil həmlə də məqbul idi), silahdaşlarını, sərkərdələrini – Məhəmməd õan Óstaclını, Sarı Pirə Óstaclını, Xadim bəy Xüləfanı, lələsi Hüseyn bəyi itirdiyinin acısını, əsirlikdə olan arvadı Bəhruzə õanımın əsirlikdə qalmasının dərdini, həsrətini çəkə-çəkə 37 yaşında vəfat edir…

Napoleon Vaterloo döyüşünü uduzur və ömrünü 52 yaşında müqəddəs Yelena adasında başa vurur…

Dünya fatehliyi iddiaları, ya yarımçıq qalmış ömür (Makedoniyalı İsgəndər), ya da tənhalıqla sona yetən ömür (Napoleon)…

Nadir şah Əfşar isə 1747-ci ildə sui-qəsdin qurbanı olur – 59 yaşında…

* * *

Hökmdarların sağlığında olduğu kimi vəfat etdikdən sonra da hakimiyyət uğrunda amansız mübarizə başlayır. Bu mübarizə əvvəlki hökmdarın nəslindəki oğlan uşaqlarının məhvi ilə nəticələnir.

Məhəmməd Peyğəmbər 632-ci ildə 62 yaşında vəfat etmişdi və õəlifəliyə namizədlər, Həzrət Əli istisna olmaqla, heç vəfat edənin dəfnini düşünmədən hakimiyyətə kimin gələcəyini müzakirə etməyə başladılar və yeni õəlifəni «seçdilər»…

Ən əcaib, insanlığa zidd hal odur ki, hökmdar vəfat etdikdən sonra şahlığa potensial namizədlərin öldürülməsi «qanun» şəklini alır. Hakimiyyət uğrunda mübarizədə heç kəs heç kəsə güzəşt etmir – oğul ataya, qardaş qardaşa …

Bu fikri bir də təkrar edirəm ki, demokratiyanın (nisbi demokratiyanın) bəşəriyyətə verdiyi ən böyük töhfə seçkili sistemdir – yəni ali hakimiyyətə bir adamın uzağı iki dəfə seçilməsidir. Hərçənd ki, bunu müõtəlif şəkildə pozan dövlətlər də var. Rusiya fasilə ilə prezident – baş nazir dəyiş-düyüşünü etdi. Güman ki, gələcəkdə belə hallara da yol verilməyəcək. Hər halda iki dəfədən artıq ali hakimiyyətdə seçilməmək çoõ mütərəqqi hadisədir, yoõsa XXÛ əsrdə də keçmişin bu qəddar «qanunu» davam edərdi…

Nadir şah öldürüldükdən sonra demək olar ki, nəsli də məhv edilir. Sağ qalanların isə gözü çıõardılır. Hətta azyaşlı uşaqlar da bu hakimiyyət hərisliyinin qurbanı olur. Dəhşətli odur ki, bu vəhşi, qəddar hərəkət hakimiyyət uğrunda mübarizənin tərkib hissəsi olduğu üçün «adi hal» kimi qarşılanır…

Zaman hər şeyin məlhəmidir. Bu kəlamın məntiqindən qaçmaq olmur. Müəyyən vaõt keçəndən sonra faciəli hadisələr belə adiləşir və bu hadisələrdən ancaq «quru», rəsmi statistika qalır…

Demək olmaz ki, zəhərlənib öldürülmək, yoõsa edam edilmək yaõşıdır, ya döyüşdə həlak olmaq. Birmənalı cavab yoõdur. Birində qısa müddətli əzab olsa da ani ölüm gəlir, başqasında uzun illərin acısını çəkmək – tədricən ölmək: Napoleon kimi, Şah İsmayıl Xətai kimi…

* * *

Bizim ədəbiyyatımızda kifayət qədər tariõi romanlar var. Lakin bu tariõi romanların qəhrəmanları – tariõi şəõsiyyətlərin təsvirində bir çatışmazlıq hiss olunur. Bununla mən o əsərlərin əhəmiyyətini azaltmaq fikrində deyiləm. Məncə, tariõi şəõsiyyətin sevgi ilə, böyük məhəbbətlə, vurğunluqla təsviri çatışmır. Sevgi, məhəbbət, vurğunluq o dərəcədə olmamalıdır ki, tariõ təhrif olunsun, uydurma hadisələrlə tariõi şəõsiyyətin həyatı «zənginləşsin», tariõi şəõsiyyətin, hökmdarın çatışmazlıqları, səhvləri göstərilməsin…

Məhz bu cəhətinə görə Yunus Oğuzun tariõi romanları fərqlənir. Məsələn, Təhmasib şah, yaõud Nadir şah, elə bir rəğbətlə, sevgi ilə təsvir olunur ki, oõucu da onları sevir. Ancaq bu sevgi, rəğbət əndazəsində olur…

Nadir şahla bağlı yazıçının «müəllifdən» başlıqlı fikirlərini yada salaq: «Nadirin möhkəm bədəni, uca boyu, gözəl, iri gözləri, uzun kirpikləri və «qızqaytaran» qaşları vardı. Üzündəki döyüşdən aldığı çapıq ona ərgənlik õüsusiyyəti verirdi. Gözlərinin rəngi sarı idi, bu da ona çoõ yaraşırdı. Dəmir kimi möhkəm õarakteri vardı. Ona õəyanət ediləndə sinirləri pozulur və bu səbəbdən çoõ qəddar olurdu. Buna baõmayaraq, zarafatcıl idi.

Həyatda ən çoõ anasını, qoca vaõtında isə nəvəsi Şahruhu sevirdi. Nadir və ətrafı həmişə türkcə danışmağı õoşlayırdı. Ərəb dilini bilmirdi. Fars dilindən zəruri hallarda istifadə edərdi. Nadir ömrünün sonuna qədər yazıb-oõumağı öyrənmədi».

«Nadir õan savadsız olmasına baõmayaraq, hərb üçün doğulmuşdu və hərb işinin dahisi idi. Müasir tariõçilər arasında onu bəzən böyük İsgəndərə, bəzən Napoleona, bəzən də Əmir Teymura bənzədənlər heç də yanılmırlar. O, bir neçə il ərzində işğal olunmuş əraziləri azad etdi, dövlətin ərazisinə yeni torpaqlar qatdı. Bu, onun böyük hərbi strateq olmasına dəlalət edirdi. Onun bacarığı fitrətən idi. O, qəti əmin idi ki, güclü mobil ordu yaratmaq üçün döyüşçülərə ciddi hərbi təlimlər keçilməlidir və daim bu istiqamətdə çalışırdı. Bir strateq kimi Nadir şah ona qarşı çıõan bütün sərkərdələrdən üstün idi. Döyüşdən öncə savaşın bütün õırdalıqlarını, bütün incəliklərini hesablayıb həyata keçirirdi.

Onun uğurlu taktikasından biri də süvarilərin qəflətən və gözlənilməz yerdən düşmənə ciddi zərbə vura bilməsi idi. Onun piyada döyüşçüləri də çoõ intizamlı idilər və osmanlı yanıçərilərindən geri qalmırdılar. Döyüş zamanı əgər düşmən kiçik üstünlüklə onun dəstələrini geri otuzdururdusa, bu zaman Nadir õan bu dəstənin içinə girir, dəstənin yüzbaşısını, yaõud minbaşısını şəõsən özü öldürür, yerinə başqasını təyin edirdi. Buna görə də onun döyüşçüləri əmr olmadan demək olar ki, geri çəkilmirdilər. Nadir õan ehtiyatda olan qoşunlardan da çoõ ustalıqla istifadə edirdi. Əsas o idi ki, düşmənin zəif yerini tapa bilir və lazım olan anda oraya ehtiyat qüvvələri göndərirdi.  Nadir õanın adı həm də ağır artilleriyanın inkişafı ilə bağlıdır.

Şah olduqdan sonra da onun hərbçi keyfiyyətləri durmadan artırdı. O həm də gözəl təşkilatçı və təlimatçı kimi doğulmuşdu. Onun şəõsi səyi nəticəsində döyüşçü olmayan kəs belə, qısa bir zamanda bacarıqlı döyüşçüyə çevrilirdi. Onun bir üstün cəhəti də o idi ki, döyüşçülər arasında mənəvi ruhun yüksəldilməsinə õüsusi diqqət verirdi. Ölkənin hər yerinə səpələnmiş böyük bir orduya nəzarət və əmrinə tabe etmək onun õüsusi təşkilatçılıq məharətindən õəbər verirdi. Nadir şahın unikal yaddaşı vardı. Böyük bir qoşunda zabitləri adbaad tanıyırdı. Eləcə də sıravi döyüşçülərdən hansına nə zaman mükafat və ya cəza verdiyini də dəqiq õatırlayırdı. O, dağınıq və başıpozuq halda döyüşən bir kütləni Asiyada ən böyük və möhtəşəm bir ordu vəziyyətinə gətirdi». «Nadir õan özünü bir hərbçi-strateq kimi çoõ göstərmişdi. Eyni zamanda õarici siyasəti də pis bilmirdi. O öz õarici siyasətini daha çoõ hərbi işlərə bağlayırdı. Nadirin hərbi işlərdə əmr etmək üçün o qədər yüksək səsi vardı ki, döyüş zamanı bu səs bir neçə kilometrdən eşidilirdi. Amma Nadirin bu gur səsi dövlətin daõili idarəetməsinə bəs etmirdi, çünki müharibə zamanı «hər şey müharibə üçün» nəzərdə tutulurdu. Sülh zamanı isə o növbəti müharibəyə hazırlaşırdı. Sülh onun üçün yorucu bir zaman idi. Amma daha böyük müharibələrə hazırlaşmaq üçün çoõ böyük vasitə idi. Ölkədaõili münasibətlər, kənd və şəhər təsərrüfatları, ticarət, elm, sənət hərbidən önə keçə, hətta yanaşı gedə bilmirdi. Buna baõmayaraq, boş vaõtı olan kimi bazarlara gedir, qiymətləri öyrənir, süni şəkildə qiymət artımına yol vermir, lazım gələndə vacib ərzaqların qiymətini zorla da olsa, aşağı saldırırdı.

Lakin Nadirin zəkası dövlətin daõili siyasətini müəyyənləşdirmək və onu idarə etmək əvəzinə, yeni müharibələrə uyğunlaşmışdı. Müharibə, döyüş onun həyat tərzinə çevrilmişdi. Onun eşqi də, məhəbbəti də hərb işinə bağlanmışdı. Elə buna görə də onun ağlı eyni zamanda onlarca vəzifəni əhatə edə bilirdi.

Bunun sayəsində Nadir õan nəinki Səfəvi dövlətinin sərhədlərini tam bərpa etdi, hətta bu ərazilərə yeni torpaqlar da qatdı. Sərhəd rayonlarında əhaliyə edilən hücumlara son qoyuldu. Nadir õan müasirliyə meylli idi. O, ölkəni bəylərbəyi vasitəsilə idarə edirdi. Bəylərbəyindən sonra hakimlər, hökumət nümayəndələri və kiçik məmurlar gəlirdi. Ölkədə böyük casuslar şəbəkəsi yaradılmışdı. Nadir õan dövlətin maliyyə sistemini də ciddi nəzarət altında saõlayırdı. Maliyyə işlərində azacıq səhv tapdıqda isə günahkarı dərhal və çoõ ağır cəzalandırardı. Hər cür müasirliyə meylliliklə yanaşı dövlətin idarəetməsində, Nadir əsl monarõ idi».

«Nadir şah ədəbiyyat və incəsənətin inkişafına elə də diqqət ayırmırdı. O, bütün varlığını və gücünü hərbi sənətin inkişafına yönəltmişdi. Bu, o zaman idi ki, qılınc qələmdən üstün tutulurdu. Bəlkə də bu, onun savadsızlığı ucbatından idi. Ancaq Məşhədin məscidül-həramında İmam Rza kitabõanasına dörd yüz nadir əlyazma bağışlamışdı. Bununla yanaşı o özü õalq dastanları, õalq mahnılarının mahir bilicisi idi. Yaõşı oõumağı, oynamağı vardı. Əmr etmişdi ki, onun haqqında «Tariõi-Nadir» kitabı yazsınlar. Bu iş Məhəmməd Mirzəyə tapşırılmışdı. Həmçinin moğol şairi Məhəmməd Əli bəyə poema yazmağı sifariş vermişdi. O da onun haqqında «Nadir Şahnamə» poemasını yazdı.

Şəhərlərin salınmasında, qalaların tikilməsində isə Nadir şah çoõ fəal idi. O bir sıra yeni şəhərlər də saldırmışdı. Yeni Şamaõı, Nadirabad, Xivəabad və başqa şəhərlər onun əmri və təklifi ilə tikilmişdi. Bundan başqa o, Qəzvində yeni saray ucaltmağı əmr etmişdi.

Nadir şahın cəmi iki portreti var. Hər ikisi London şəhərindədir».

Yazıçının Nadir şahı õüsusi rəğbətlə təsvir etməsinə baõmayaraq (hərçənd ki, yazıçı bu təsvirlərdə də tariõi hadisələri təhrif etmir, yazıçı təõəyyülü gerçəkliyi üstələmir) onun nöqsanlarını da göstərir. Bu nöqsanlar ümumiyyətlə bir nəfərlə – hökmdarla bağlı deyildi. Bütün imperiyalar diktaturaya əsaslanır. İmperiyanın sərhədləri nə qədər genişdirsə, o qədər də insan qanı aõıdılıb. «…Nadir şahın zamanında ölkədə mükəmməl dövlət aparatının qurulmaması, hər şeyin bir nəfər tərəfindən idarə olunması, daõili siyasətdə hər şeyin zora və qılınca söykənməsi, milli ideologiyanın düzgün formalaşdırılmaması ondan sonra özünün mənfi təzahürlərini göstərdi…»

Tariõ sübut edir ki, bəzən böyük nəzəriyyəçilər belə öz fikirlərini praktiki tətbiq edə bilmirlər. Yaõud dahi sərkərdələr dövləti idarə etməkdə çətinlik çəkirlər – zordan başqa bir üsul bilmirlər. Nadir şah deyirdi: «…Daõili çəkişmələrin qarşısını almaq üçün həmişə õaricdə düşmən aõtarmaq lazım gəlir. Əks-təqdirdə sənə tabe olan qüvvələr nə zamansa sənin özünə qarşı çevrilə bilər. Odur ki, müharibəni davam etdirmək, ordunu daim ayaqda saõlamaq üçün tədbirlər gərək idi… …Güc göstərib istədiyini ala bilməyin özü daha gözəl diplomatiyadır…»

Nadir şahın bu fikirləri bu gün də aktualdır. İndi super dövlətlər yalnız gücə arõalanırlar. «Kim güclüdürsə, o haqlıdır» - «prinsipi» hər zaman özünü doğrultsa da çürük fikirdir. Əlbəttə, imperiyaların çoõ uzun zaman davam etmələrinə rəğmən Xeyirin qalib gəlməsi təsəlli kimi görünür. Əziyyət çəkən, itki, qurban verən sadə, sıradan insanlar (õalq, õalqlar) olur. Bəzən neçə-neçə nəsillər zülmün şahidi olur, ancaq son bəllidir…

İdarəçilik məktəbdir, sözün həqiqi mənasında sənətdir. Çoõ təəssüf ki, idarəçilik məktəbində, sənətində yalanın da payı var…

Nadir şaha münasibətdə ikili yanaşma var – yəni Nadir şahın sərkərdəlik istedadını, hərbi strateq olduğunu, Avşar imperiyasını yaratdığını və s. qiymətləndirənlər, onu Muğan qurultayının nəticələrinə, daha dəqiqi, Azərbaycan torpaqlarını erməni və gürcülərə verdiyinə görə günahlandıranlar. İkinci qismə daõil olan müəlliflər Muğan qurultayını da oyun hesab edirlər.

Sabir Rüstəmõanlının «Ölüm zirvəsi» romanında oõuyuruq: Óğurlu õan deyir: «…Səfəvi õanədanının yoldan ötən çobanların, at oğrularının əlinə keçməsinə razılıq versək, el bizi qınayar… Bəs bu qurultay, seçki oyunu nədir?.. Bir yandan Təhmasibin İran şahı olduğunu qəbul edir, özünə «Təhmasibqulu» deyir, o biri yandan da qurultay çağırır, şah seçilmək istəyir. Kor deyilik ki! Niyyəti Səfəvilərin aõırına çıõmaqdır. Ancaq bu işi bizim əlimizlə görmək istəyir. Guya hərbçilər, əmirlər, dindarlar ölkənin õilası üçün onun şah seçilməsini istəyirlər. Bəhanəsi də budur ki, ölkəni düşmənlərdən təmizləmişəm, ilk addımı atmışam, indi də ikinci addımı atıb dövləti və hakimiyyəti möhkəmlətməliyəm. Birinci işi sərkərdə kimi gördü, ikinci iş üçün hüquqi səlahiyyəti olmalıdır. Niyyəti budur…» (Sabir Rüstəmõanlı. «Ölüm zirvəsi». «Azərbaycan» jurnalı, ¹12, 2006-cı il, səh.6).

Muğan qurultayını yalnız Nadir şahın özünə bəlli olan qurğu sayan Sabir Rüstəmõanlı yeri gəldikcə Nadir şahın gördüyü işləri də yada salır. Ancaq ümumiyyətlə, Óğurlu õanı haqlı sayır.

Nadir şahı (şah olmamışdan əvvəl) «yoldan ötən çoban, at oğrusu» adlandırmaq düzgündürmü?! Qoyun otarmaq nə vaõtdan təhqiramiz peşə olub? Bir də ki, uşaqlıq dövrünün hadisələrini əldə bayraq edib kimisə kiçiltmək olmaz! Halbuki Nadirin õarakteri elə «çobanlıq dövründən» və kəndlərini basqın edən özbəklərə münasibətdə özünü göstərir…

Çoõ az istisnalarla dünyadakı olmuş və olacaq seçkilər oyun deyilmi?

Təhmasib əyyaş, eyş-işrətdən başı açılmayan fərsiz şah idi və əslində Səfəvi õanədanına layiq deyildi. Fərsizliyini, dövləti idarə edə bilməməsini də dəfələrlə göstərmişdi. Təhmasib şah öz sonunu özü hazırlamışdı.

Nadirin ölkəni düşmənlərdən təmizləməsi məgər doğru deyildi?!

(Ardı var)

Sabir Bəşirov

Olaylar.- 2015.- 28 yanvar.- S.10.