Yunus Oğuz: Elmi təfəkkürlə

bədii təfəkkürün vəhdəti

 

Redaksiyadan Sabir Bəşirov 20 noyabr 1956-cı ildə Yardımlı rayonunun Peştəsər kəndində anadan olub. Orta məktəbi 1973-cü ildə bitirib. 1978-ci ildə BDÓ-nun filologiya fakültəsini, sonra AMEA-nın Fəlsəfə və Hüquq İnstitutunun aspiranturasını bitirib. Fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktorudur. 40 ilə yaõındır ki, pedaqoji fəaliyyətlə məşğuldur. «Anar» (1994), «Əlabbas: Sözün köhnə kişisi» (2005), «Sabir Rüstəmõanlı: Sərhədsiz ruhumuzun yolçusu» (2006), «60-cılar nəsrinin etik problemləri» (2006), «Yaradıcılıq şəõsiyyətlə üst-üstə düşəndə…» (2010), «Nizami Cəfərov: Şəõsiyyət və yaradıcılıq fenomeni» (2010), «Nəriman Əbdülrəhmanlı: işıq adamı» (2010), «Xanəli Kərimli: Bir ömrün nağılı» (2011), «Firuz Mustafa: İdrakla hissin vəhdəti» (2012), «Əjdər Ol: nəsrin imkanları» (2014) monoqrafiyaları, çağdaş ədəbiyyatımızın nümayəndələri haqqında onlarla ədəbi-tənqidi məqalənin müəllifidir. 1978-ci ildən Peştəsər kənd ümumi orta məktəbində müəllim işləyir.

 

***

 

(Əvvəli ötən saylarımızda)

 

Nadir hələ Babaəli õanın yanında olanda və Babaəli õan tayfanın Nadirin başçı olması razılığını alanda mövcud vəziyyəti ona danışır və tövsiyə edir ki, Nadir qanuni şahı – Təhmasibi müdafiə etsinNadir belə də edir. Babaəli õan deyir: «İkinci şah Abbasın ölümündən sonra övladları fərsiz çıõdılar. Onları sarayda ya arvadları, ya da õacələr idarə edirdi. Vəliəhdlərin eyş-işrətdən başları açılmadı. Qızılbaşlar gör nə günə qaldı ki, səltənət õacələrin əlində oyuncağa çevrildi. Vəliəhdlər isə aylarla arvad tumanlarının altından çıõmadılar. Xəzinə boşaldı, vergilər artdı. Dövlətin bel sütunu olan həmin o yeddi tayfa isə indi bir-biri ilə didişir, vuruşur. Bu üzdən də Heratda gilzaylar Mir Veysin başçılığı ilə üsyan qaldırdı. Şah Soltan Hüseyn Qurgin õanı Mir Veysin üstünə göndərdi. Mir Veys Qurgin õanı darmadağın etdi, üstəlik də Qəndaharı aldı. Bilirsənmi, şah qoşunları niyə darmadağın oldu?

- Yəqin döyüşə yaõşı hazırlaşmamışdılar…

- Yoõ, oğlum! Soltan Hüseyn onların üstünə fərsiz sərkərdələrinin başçılığı ilə farsgürcü alaylarını göndərmişdi, ona görə.

- Bəs kimləri göndərməliydi?

- Gilyazları həmişə türk qoşunları ram edib. Onlar farsgürcü qoşunlarından qorõmurlarİkinci Şah Abbasın vaõtında Dağıstana dağ ləzgilərinə hər il pul hədiyyəsi göndərirdi ki, onlar dağlardan düşməsinlər, qanunlara riayət etsinlər. İkinci Şah Abbasdan sonra Soltan Hüseynin vəzirləri illik pul hədiyyələrini mənimsədilər. Dağıstan ləzgiləri də pulun kəsildiyini görüb Şirvanı və Gürcüstanı viran qoydular. Bu azmış kimi mollabaşı şahdan izn alıb sünnü camaatını qırdırır, sünnü məscidlərini yandırtdırırdı. Dərbəndlilər də urus şahını köməyə çağırırdılar… …Şah ölkəni idarə edə bilmir. Baõ şahın yeritdiyi sünnü – şiə siyasəti nəticəsində Şirvan üsyana qalõıb, osmanlılara müraciət edib. İstanbul Şirvan üsyançılarının başçısı Hacı Davudu bu əyalətə õan təyin edib. Lütfəli õanın yoõluğundan istifadə edən Mahmud Qəndaharlı Şirazaİsfahana hücuma keçib. Şah Soltan Hüseyn Culfaya qaçıb, orda da duruş gətirə bilməyib yenidən qayıdıb İsfahana. Bütün bu olanlardan sonra arvadları və õacələri belə qərara gəldilər ki, şah taõt-tacdan imtina etməlidir. Şah böyük oğlu Sultan Mahmud Mirzənin õeyrinə tacdan əl çəkdi. Ancaq gənc şahzadə həmişə tək qaldığı üçün başına tac qoyulan kimi hərəmõanaya qaçdı və taõt-tacı ortancıl qardaşı Səfi Mirzəyə verdi. Səfi Mirzə də hakimiyyətdən dərhal imtina elədi. O zaman üçüncü qardaş Təhmasib Mirzəni Vəliəhd elan etdilər. O birilər isə həddi-buluğa çatmamışdılar. İsfahanı mühasirəyə alan Mahmud Qəndaharlının isə geri çəkilmək fikri yoõ idi. Əlacsız qalan Soltan Hüseyn təslim olmaq qərarına gəldi. Tacı İsfahan qapısında onu gözləyən Mahmudun başına qoydu. Mahmud da təntənəli şəkildə şəhərə girib özünü şah elan etdi... Bu hadisədən üç ay əvvəl Təhmasib Mirzə iki yüz təbrizli ilə gizlincə İsfahandan Qəzvinə qaçdı…» (Yunus Oğuz. Nadir şah (tariõi roman). Bakı, «Apostrof», 2010, səh. 32-34).

Nadir avşar tayfasının başçısı seçiləndə vəziyyət belə idi.

S.Rüstəmõanlı yazır: «…Dinindən, millətindən asılı olmayaraq Nadir adamları iki yerə bölürdü: ona sadiq olanlarsadiq olmayanlar. Yaõşılığı da, pisliyi də unutmazdı…» («Azərbaycan» jurnalı, səh.15)

Bu õüsusiyyət bütün hökmdarlara və ümumiyyətlə bütün insanlara õas olan cəhətdir…

Nadir şahın etdiyi hər güzəştin, bəõşişin, hədiyyənin verilmə səbəbləri də göstərilir. Onlardan biri: «Osmanlı topçuları Nadirin ordusunun amanını qırmışdı. Toplar susdurulmasa, savaşın uduzulması labüd, qaçılmazdır. Nadir bunu görürdütopçulara hücum işinə özü başçılıq edirdi. Dözülməz iyul günəşi beyinləri deşirdi. Susuzluq atları və döyüşçüləri əldən salmışdı. Bir yandan da qəfil bir külək qalõmışdı. Allahın bəlası kimi. Osmanlı toplarının tüstüsünü, İraq çöllərinin tozunu onların gözünə doldurur, beş addım irəlini görmələrinə imkan vermirdi. Bir-birinin ardınca Nadirin iki atı vuruldu. Üçüncü atın başından yerə gəldi. Azca ehtiyatsızlıq eləsə əsir düşəcəkdi. Aslana dönmüş Osmanlı əsgərlərinin arasında tək və piyada qalmışdı.

Bu vaõt Teymurazın yaõın qohumu, İslamı qəbul etmiş Məhəmməd Mirzə õan ortaya atılıb atını Nadirə verərək, onu õilas etmiş, ancaq özü elə orda doğranıb qətlə yetirilmişdi.

Nadir at üstündə qılınc çala-çala nə qədər çalışsa da, Məhəmməd Mirzəyə yaõın düşə bilməmişdi. Onun yolunda qurban getmiş bu döyüşçünün atını verərkən, onun õilas olacağına tam əmin olarkən duyduğu məmnunluq, üzündəki razılıq ifadəsi, ölümü õoşbəõtlik və borc kimi qəbul etməsi uzun müddət Nadirin gözünün qabağından getmədi, bunu ömrünün sonunadək unutmadı…

Sonralar Nadirə qarşı çıõış Azərbaycanda, Gürcüstanda fitnə-fəsadla məşğul olan yalançı Şah Hüseyni tutub oğlu İrakliylə Nadir şahın hüzuruna göndərən də Û Teymuraz olmuş və nəticədə Araqvi boyda «hədiyyə» almışdı.

Nadir şah dostluqda o qədər etibarlı adamdı ki, bu yörənin ən nüfuzlu ellərindən biri olan Dəmirçihəsənli boyunun gürcüləri saymadığını, baqratyonlara əyilmədiyini görəndə 12 min ailəni bütövlükdə Xorasan çöllərinə sürdürmüşdü.

Nadiri Tiflisə bağlayan başqa bir tel, unudulmaz zərif bir õatirə də var idi…» («Azərbaycan» jurnalı, səh.15)

Azərbaycan torpaqlarının nə səbəblə olur-olsun ermənilərə və gürcülərə verilməsi yanlış addım idi. Ancaq Nadir õan böyük bir imperatorluq yaradırdı (və yaratdı da) və bu imperatorluğun sərhədləri o qədər geniş idi ki, erməni və gürcülərə verilən bu torpaqlar o böyük miqyasın müqabilində çoõ kiçik idi. Ancaq bir məsələ də var ki, bugünkü reallıqlardan çıõış edib Nadir şahı günahlandırmaq nə dərəcədə düzgündür?

Nadirin Səfəvilərin hökmranlığına son qoyması məsələsinə gəlincə, burada da Yunus Oğuz bunu tam əsaslandıra bilir (tariõi gerçəkliyi təhrif etmədən, reallığa uyğun). Bu məqamda tənqidçi Vaqif Yusiflinin bu qənaətləri ilə razılaşmamaq mümkün deyil: «…Əsər boyu Nadirin õarakterində yeni cəhətlər, özünəməõsus fərdi õüsusiyyətlər yaranır və nəticədə onun şahlığa yüksəlməsi təsadüfi bir hadisə olmur. Tariõ möhkəm və qətiyyətli bir insanın, õaraktercə güclü, möhkəm döyüş təcrübəsinə yiyələnmiş bir sərkərdənin hakimiyyətə gəlməsini tamamilə zəruri edir. Nadir hakimiyyətə gələnə qədər səbr və dözümlülük nümayiş etdirir, istənilən anda şah ola biləcəyini təõmin etsə də tələsmir, yalnız tariõi şərait tamamilə onun istəkləri ilə səsləşəndə Səfəvilər sülaləsinin hökmranlığına son qoyur. Özübunu zorakılıqla deyil, qurultay, toplantı vasitəsilə həyata keçirir. Yunus Oğuz belə bir fikri əsaslandırır ki, Nadir õanın Nadir şaha doğru irəliləyişi, õanın dönüb şah olması tamamilə qanunidirburada tariõi şəraitin özüylə yanaşı, Nadirin öz ağıl və iradəsinin də böyük rolu olur. O, təkcə güclü, yenilməz sərkərdə kimi yoõ, həm də ağıllı, hadisələrin necə baş verəcəyini də qabaqcadan müəyyənləşdirən bir strateq kimi də diqqəti cəlb edir…» (Vaqif Yusifli. Keçmiş salam (Yunus Oğuzun tariõi romanları haqqında). «Ólduz» jurnalı, ¹7, 2013-cü il, səh.4)

* * *

Azərbaycanın õanlıqlar dövrü haqqında düşünərkən eyni ilə SSRİ dağıdıldıqdan sonra yaradılan partiyalar yada düşür. Xanların «mənəm-mənəmlik» iddiaları, «mənim ətrafımda birləşsinlər», «mən şah olum» kimi ambisiyaları iyirminci əsrin sonunda başqa formada Azərbaycandakı partiyalar təkrar etdi. Ən əsası, bir-birinə güzəştə getməmək «prinsipinə» sona qədər sadiq qalmaq anlamında õanların ən yaõşı varisi partiya rəhbərləri oldu.

Bir müddət hamı õorla bildirdi ki, konstitusiyada təkpartiyalıq haqqındakı maddəni ləğv etmək lazımdır. Guya bütün bəlaların səbəbi təkpartiyalıq imiş. Bu maddə ləğv edildi, çoõpartiyalığa yaşıl işıq yandı. Necə ki, partiya yaratmağa girişildi, partiyalar göbələk kimi «çıõmağa» başladı – ana müõalifət, ata müõalifət, əmi, dayı, õala, bibi, dayı uşağı…

Azərbaycanın siyasi həyatına fikir verin: neçə illərdir ki, partiyalar mövcuddur, yalnız və yalnız partiya sədrinin və bir-iki funksionerin şəõsi mənafeləri öndədir. Burada istisna yoõdur

Sən demə, partiya saysız-hesabsız ticarət şəbəkələri, şirkətlər… yaratmaq üçün imiş, partiya – şəõsi biznes üçün imiş, özübu şəbəkələr təkcə Azərbaycanla məhdudlaşmır.

Hətta cəbhədə ermənilər təõribat törədəndə, öz torpaqlarımızda özümüzə hücum edəndə, Azərbaycan ordusu itki verəndə, şəhid verəndə bundan sevinən və bu faktdan Azərbaycan dövlətinə qarşı istifadə edən tapılır. Hətta onlar faktları da erməni mənbələrindən götürürlər, o ermənilər ki, türkə aid hər şeyi təhrif edib, öz yalanlarını «həqiqət» kimi dünyaya sırıyırlar…

Bir vaõtlar «müõalifət» mətbuatı haray-həşir salırdı ki, ay aman, «Heydər parkları»na dövlət vəsaiti õərclənir. 2003-cü ildə Heydər Əliyev dünyasını dəyişdi və bu parklarbağlar, kölgəliklər, istirahət yerləri Azərbaycan əhalisinə qaldı. İndi orada dincələnlərin çoõu (yaşlı nəsil istisna olmaqla) bilmir ki, vaõtı ilə bunlar haqqında nələr yazırdılar…

Partiya rəhbərlərinin ən çoõ vurğuladığı mövzulardan biri də əhalinin yaşayış səviyyəsinin aşağı olmasıdır. Ancaq o partiya funksionerlərinin Azərbaycanda, başqa ölkələrdəki villalarını, Azərbaycan əhalisinin yaşayış tərzi ilə çoõ böyük təzad təşkil edən şəõsi həyatlarını, mindikləri avtomobillərin fantastik qiymətini yada salanda mat qalırsan.

Azərbaycan dünyanın yeganə ölkəsidir ki, bir qrup adam üçün heç bir mənəvi dəyər, o cümlədən Vətən anlayışı yalnız vəzifəyə gəlməkdir. Vəzifəyə – hakimiyyətə gəlmək üçün istifadə olunan hər vasitə məqbuldur, hətta torpağın, Vətənin bir hissəsi işğal olunsa belə…

Xanlıqlar Azərbaycanı rayonlara (indiki terminlə desək) bölmüşdülər, partiyalar isə kənd-kənd, ev-ev böldülər. Ümumiyyətlə, bu partiya bölgüsünün əsasında õalqı parçalamaq məqsədi durur

Xanların ambisiyaları birləşməyə, düşmənə qarşı mübarizəyə imkan vermədi və nəticədə hamısı heç oldu (əslində bu õalqın ən böyük düşməni elə o õanlar özləri idi ki, bir õalqı hissələrə bölüb vuruşdururdular…). Ancaq o õanların bir üstünlüyü var idi; özləri qılınc çəkib döyüşə bilirdilər…

İndi bəzi partiya rəhbərlərinin əhalinin az məlumatlı hissəsinə hesablanmış populist çıõışları ən azı gülüş doğurur

Partiya sədrlərinin prezidentlik iddialarının üstündən õətt çəkiləndən sonra onların «prinsipləri» də dəyişdi: iqtidarayolla olur-olsun yarınmaq, heç olmasa deputat olmaq

Sonra fasilələrlə «Bütöv Azərbaycandan» İrandakı azərbaycanlıların vəziyyətindən və s. danışmaq…

Günün bir neçə saatını «müõalifət” görüntüsü yaratmaq

Məncə, əsil vətəndaş olmaq üçün hər hansı bir partiyanın üzvü olmağa ehtiyac yoõdur, hər bir adam üzərinə düşən vəzifəni vicdanla yerinə yetirsə, bəsdir…

Hər hansı bir cəmiyyətdə çoõpartiyalılıq, yaõud təkpartiyalılıq azadlığın göstəricisi deyil.

Azadlığın ilkin şərti düşüncə azadlığı və bu düşüncələrini həyata keçirməyə şəraitin olmasıdır (əlbəttə, azadlıqla özbaşınalığı, anarõiyanı fərqləndirmək şərti ilə…) …

Əlbəttə, söhbət nisbi azadlıqdan gedə bilər…

 

(Ardı var)

 

Sabir Bəşirov

 

Olaylar.- 2015.- 29 yanvar.- S.10.