Yunus Oğuz: Elmi təfəkkürlə
bədii təfəkkürün
vəhdəti
Redaksiyadan Sabir Bəşirov 20 noyabr 1956-cı ildə Yardımlı rayonunun Peştəsər kəndində anadan olub. Orta məktəbi 1973-cü ildə bitirib. 1978-ci ildə BDÓ-nun filologiya fakültəsini, sonra AMEA-nın Fəlsəfə və Hüquq İnstitutunun aspiranturasını bitirib. Fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktorudur. 40 ilə yaõındır ki, pedaqoji fəaliyyətlə məşğuldur. «Anar» (1994), «Əlabbas: Sözün köhnə kişisi» (2005), «Sabir Rüstəmõanlı: Sərhədsiz ruhumuzun yolçusu» (2006), «60-cılar nəsrinin etik problemləri» (2006), «Yaradıcılıq şəõsiyyətlə üst-üstə düşəndə…» (2010), «Nizami Cəfərov: Şəõsiyyət və yaradıcılıq fenomeni» (2010), «Nəriman Əbdülrəhmanlı: işıq adamı» (2010), «Xanəli Kərimli: Bir ömrün nağılı» (2011), «Firuz Mustafa: İdrakla hissin vəhdəti» (2012), «Əjdər Ol: nəsrin imkanları» (2014) monoqrafiyaları, çağdaş ədəbiyyatımızın nümayəndələri haqqında onlarla ədəbi-tənqidi məqalənin müəllifidir. 1978-ci ildən Peştəsər kənd ümumi orta məktəbində müəllim işləyir.
***
(Əvvəli ötən saylarımızda)
Nadir hələ Babaəli õanın
yanında olanda və Babaəli õan tayfanın Nadirin
başçı olması razılığını alanda mövcud vəziyyəti
ona danışır və tövsiyə edir ki, Nadir
qanuni şahı – Təhmasibi müdafiə
etsin və Nadir belə
də edir. Babaəli õan deyir: «İkinci şah Abbasın
ölümündən sonra
övladları fərsiz çıõdılar. Onları sarayda ya arvadları, ya da õacələr
idarə edirdi. Vəliəhdlərin
eyş-işrətdən başları açılmadı.
Qızılbaşlar gör nə günə
qaldı ki, səltənət õacələrin əlində oyuncağa
çevrildi. Vəliəhdlər isə aylarla arvad
tumanlarının altından çıõmadılar.
Xəzinə boşaldı, vergilər artdı. Dövlətin
bel sütunu olan həmin o yeddi tayfa isə indi bir-biri ilə didişir, vuruşur. Bu üzdən də Heratda
gilzaylar Mir Veysin başçılığı ilə üsyan qaldırdı. Şah
Soltan Hüseyn Qurgin õanı Mir Veysin üstünə
göndərdi. Mir Veys
Qurgin õanı
darmadağın etdi, üstəlik də
Qəndaharı aldı. Bilirsənmi, şah
qoşunları niyə darmadağın oldu?
- Yəqin
döyüşə yaõşı
hazırlaşmamışdılar…
- Yoõ, oğlum! Soltan Hüseyn onların
üstünə fərsiz sərkərdələrinin
başçılığı ilə fars
və gürcü alaylarını
göndərmişdi, ona görə.
- Bəs kimləri
göndərməliydi?
- Gilyazları həmişə
türk qoşunları ram
edib. Onlar fars və gürcü
qoşunlarından qorõmurlar…
İkinci Şah
Abbasın vaõtında Dağıstana dağ
ləzgilərinə hər il pul hədiyyəsi göndərirdi ki, onlar dağlardan
düşməsinlər, qanunlara riayət
etsinlər. İkinci Şah
Abbasdan sonra Soltan Hüseynin vəzirləri
illik pul hədiyyələrini
mənimsədilər. Dağıstan ləzgiləri də pulun kəsildiyini görüb
Şirvanı və Gürcüstanı viran
qoydular. Bu
azmış kimi mollabaşı şahdan izn alıb sünnü camaatını
qırdırır, sünnü məscidlərini
yandırtdırırdı. Dərbəndlilər də urus şahını köməyə
çağırırdılar… …Şah
ölkəni idarə edə bilmir. Baõ şahın yeritdiyi sünnü –
şiə siyasəti nəticəsində Şirvan
üsyana qalõıb, osmanlılara müraciət
edib. İstanbul Şirvan üsyançılarının
başçısı Hacı Davudu bu əyalətə õan təyin
edib. Lütfəli õanın
yoõluğundan istifadə edən Mahmud Qəndaharlı Şiraza
və İsfahana hücuma
keçib. Şah Soltan Hüseyn Culfaya qaçıb, orda da duruş gətirə bilməyib
yenidən qayıdıb İsfahana. Bütün bu olanlardan sonra arvadları və
õacələri belə qərara gəldilər
ki, şah taõt-tacdan imtina etməlidir.
Şah böyük oğlu Sultan Mahmud Mirzənin õeyrinə tacdan
əl çəkdi. Ancaq gənc
şahzadə həmişə tək qaldığı üçün başına tac
qoyulan kimi hərəmõanaya qaçdı və taõt-tacı
ortancıl qardaşı Səfi Mirzəyə verdi.
Səfi Mirzə də hakimiyyətdən dərhal imtina elədi. O zaman üçüncü qardaş
Təhmasib Mirzəni Vəliəhd elan
etdilər. O birilər isə həddi-buluğa
çatmamışdılar. İsfahanı mühasirəyə
alan Mahmud Qəndaharlının
isə geri çəkilmək fikri yoõ
idi. Əlacsız qalan
Soltan Hüseyn təslim
olmaq qərarına gəldi. Tacı İsfahan qapısında onu
gözləyən Mahmudun başına qoydu. Mahmud da
təntənəli şəkildə şəhərə girib özünü şah elan etdi...
Bu hadisədən
üç ay əvvəl
Təhmasib Mirzə iki yüz
təbrizli ilə gizlincə İsfahandan
Qəzvinə qaçdı…» (Yunus Oğuz. Nadir şah (tariõi
roman). Bakı, «Apostrof», 2010, səh. 32-34).
Nadir avşar
tayfasının başçısı seçiləndə vəziyyət
belə idi.
S.Rüstəmõanlı yazır: «…Dinindən, millətindən
asılı olmayaraq Nadir
adamları iki yerə bölürdü:
ona sadiq olanlar və sadiq olmayanlar. Yaõşılığı
da, pisliyi də
unutmazdı…» («Azərbaycan» jurnalı, səh.15)
Bu õüsusiyyət bütün
hökmdarlara və ümumiyyətlə bütün insanlara õas olan
cəhətdir…
Nadir şahın etdiyi hər
güzəştin, bəõşişin, hədiyyənin verilmə
səbəbləri də göstərilir. Onlardan
biri: «Osmanlı topçuları Nadirin ordusunun
amanını qırmışdı. Toplar
susdurulmasa, savaşın uduzulması labüd, qaçılmazdır. Nadir bunu görürdü
və topçulara hücum
işinə özü başçılıq
edirdi. Dözülməz iyul
günəşi beyinləri deşirdi. Susuzluq atları və
döyüşçüləri əldən
salmışdı. Bir yandan
da qəfil bir külək
qalõmışdı. Allahın bəlası
kimi. Osmanlı toplarının tüstüsünü, İraq
çöllərinin tozunu onların
gözünə doldurur, beş
addım irəlini görmələrinə imkan
vermirdi. Bir-birinin
ardınca Nadirin iki
atı vuruldu. Üçüncü
atın başından yerə gəldi. Azca
ehtiyatsızlıq eləsə əsir düşəcəkdi.
Aslana dönmüş
Osmanlı əsgərlərinin arasında tək və piyada qalmışdı.
Bu vaõt
Teymurazın yaõın qohumu, İslamı qəbul
etmiş Məhəmməd Mirzə õan ortaya atılıb
atını Nadirə verərək, onu õilas etmiş, ancaq özü elə orda doğranıb qətlə yetirilmişdi.
Nadir at üstündə
qılınc çala-çala nə qədər
çalışsa da, Məhəmməd
Mirzəyə yaõın düşə bilməmişdi.
Onun yolunda qurban getmiş bu döyüşçünün
atını verərkən, onun õilas olacağına tam əmin olarkən duyduğu
məmnunluq, üzündəki razılıq ifadəsi, ölümü õoşbəõtlik və borc kimi qəbul etməsi uzun müddət Nadirin gözünün qabağından getmədi, bunu ömrünün
sonunadək unutmadı…
Sonralar Nadirə qarşı
çıõış Azərbaycanda, Gürcüstanda
fitnə-fəsadla məşğul olan
yalançı Şah Hüseyni
tutub oğlu
İrakliylə Nadir şahın hüzuruna göndərən də Û Teymuraz olmuş
və nəticədə Araqvi boyda «hədiyyə» almışdı.
Nadir şah dostluqda
o qədər etibarlı adamdı ki, bu yörənin ən nüfuzlu ellərindən biri
olan Dəmirçihəsənli boyunun gürcüləri
saymadığını, baqratyonlara əyilmədiyini
görəndə 12 min ailəni
bütövlükdə Xorasan
çöllərinə sürdürmüşdü.
Nadiri Tiflisə bağlayan
başqa bir tel, unudulmaz zərif bir õatirə də var idi…» («Azərbaycan»
jurnalı, səh.15)
Azərbaycan
torpaqlarının nə səbəblə olur-olsun
ermənilərə və gürcülərə verilməsi
yanlış addım idi. Ancaq
Nadir õan
böyük bir imperatorluq yaradırdı (və yaratdı da) və bu imperatorluğun sərhədləri o qədər geniş idi ki, erməni və
gürcülərə verilən bu torpaqlar o böyük
miqyasın müqabilində çoõ kiçik idi. Ancaq bir məsələ də
var ki, bugünkü
reallıqlardan çıõış edib Nadir şahı günahlandırmaq nə dərəcədə
düzgündür?
Nadirin Səfəvilərin
hökmranlığına son qoyması məsələsinə
gəlincə, burada da
Yunus Oğuz bunu tam əsaslandıra bilir (tariõi
gerçəkliyi təhrif etmədən, reallığa uyğun). Bu məqamda tənqidçi
Vaqif Yusiflinin bu qənaətləri ilə
razılaşmamaq mümkün deyil: «…Əsər boyu Nadirin õarakterində yeni cəhətlər, özünəməõsus
fərdi õüsusiyyətlər yaranır və nəticədə
onun şahlığa yüksəlməsi
təsadüfi bir hadisə olmur. Tariõ
möhkəm və qətiyyətli bir
insanın, õaraktercə güclü,
möhkəm döyüş təcrübəsinə
yiyələnmiş bir sərkərdənin
hakimiyyətə gəlməsini tamamilə zəruri edir. Nadir hakimiyyətə
gələnə qədər səbr və dözümlülük
nümayiş etdirir,
istənilən anda şah
ola biləcəyini təõmin
etsə də tələsmir, yalnız tariõi
şərait tamamilə onun istəkləri
ilə səsləşəndə Səfəvilər
sülaləsinin hökmranlığına son
qoyur. Özü də
bunu zorakılıqla deyil,
qurultay, toplantı vasitəsilə həyata
keçirir. Yunus Oğuz belə bir fikri əsaslandırır ki,
Nadir õanın Nadir şaha doğru irəliləyişi, õanın dönüb şah
olması tamamilə qanunidir və burada tariõi şəraitin
özüylə yanaşı, Nadirin öz ağıl və iradəsinin də böyük rolu olur. O, təkcə güclü,
yenilməz sərkərdə kimi yoõ, həm də
ağıllı, hadisələrin necə baş
verəcəyini də qabaqcadan müəyyənləşdirən
bir strateq kimi də diqqəti cəlb edir…»
(Vaqif Yusifli. Keçmiş salam (Yunus Oğuzun tariõi romanları
haqqında). «Ólduz»
jurnalı, ¹7, 2013-cü il, səh.4)
* * *
Azərbaycanın õanlıqlar dövrü
haqqında düşünərkən eyni
ilə SSRİ dağıdıldıqdan sonra
yaradılan partiyalar yada
düşür. Xanların «mənəm-mənəmlik»
iddiaları, «mənim ətrafımda birləşsinlər»,
«mən şah olum» kimi ambisiyaları iyirminci əsrin
sonunda başqa formada Azərbaycandakı partiyalar
təkrar etdi. Ən əsası, bir-birinə
güzəştə getməmək «prinsipinə» sona qədər sadiq qalmaq anlamında õanların
ən yaõşı varisi partiya
rəhbərləri oldu.
Bir müddət hamı õorla bildirdi ki, konstitusiyada təkpartiyalıq
haqqındakı maddəni ləğv etmək lazımdır.
Guya bütün bəlaların
səbəbi təkpartiyalıq imiş. Bu maddə ləğv edildi,
çoõpartiyalığa yaşıl
işıq yandı. Necə ki, partiya yaratmağa girişildi, partiyalar
göbələk kimi
«çıõmağa» başladı – ana
müõalifət, ata müõalifət, əmi,
dayı, õala, bibi,
dayı uşağı…
Azərbaycanın siyasi həyatına fikir verin: neçə illərdir ki,
partiyalar mövcuddur,
yalnız və yalnız partiya sədrinin
və bir-iki funksionerin
şəõsi mənafeləri öndədir.
Burada istisna yoõdur…
Sən demə, partiya saysız-hesabsız ticarət şəbəkələri,
şirkətlər… yaratmaq üçün imiş, partiya – şəõsi biznes üçün imiş, özü də bu şəbəkələr təkcə Azərbaycanla
məhdudlaşmır.
Hətta cəbhədə
ermənilər təõribat törədəndə,
öz torpaqlarımızda
özümüzə hücum edəndə,
Azərbaycan ordusu itki
verəndə, şəhid verəndə bundan
sevinən və bu faktdan
Azərbaycan dövlətinə qarşı istifadə edən
tapılır. Hətta onlar faktları da erməni mənbələrindən
götürürlər, o ermənilər
ki, türkə aid hər
şeyi təhrif edib,
öz yalanlarını «həqiqət» kimi dünyaya
sırıyırlar…
Bir vaõtlar
«müõalifət» mətbuatı haray-həşir
salırdı ki, ay aman, «Heydər parkları»na dövlət vəsaiti
õərclənir. 2003-cü ildə Heydər Əliyev
dünyasını dəyişdi və bu
parklar – bağlar,
kölgəliklər, istirahət yerləri Azərbaycan əhalisinə
qaldı. İndi orada
dincələnlərin çoõu
(yaşlı nəsil istisna olmaqla) bilmir ki, vaõtı ilə bunlar
haqqında nələr yazırdılar…
Partiya rəhbərlərinin ən çoõ
vurğuladığı mövzulardan biri də əhalinin yaşayış səviyyəsinin
aşağı olmasıdır. Ancaq o partiya funksionerlərinin
Azərbaycanda, başqa ölkələrdəki
villalarını, Azərbaycan əhalisinin yaşayış tərzi
ilə çoõ böyük təzad təşkil edən
şəõsi həyatlarını, mindikləri avtomobillərin
fantastik qiymətini yada
salanda mat qalırsan.
Azərbaycan
dünyanın yeganə ölkəsidir ki,
bir qrup adam üçün heç bir mənəvi dəyər,
o cümlədən Vətən
anlayışı yalnız vəzifəyə gəlməkdir.
Vəzifəyə – hakimiyyətə gəlmək üçün istifadə olunan
hər vasitə məqbuldur, hətta torpağın, Vətənin
bir hissəsi işğal
olunsa belə…
Xanlıqlar Azərbaycanı
rayonlara (indiki terminlə
desək) bölmüşdülər, partiyalar
isə kənd-kənd, ev-ev böldülər.
Ümumiyyətlə, bu partiya
bölgüsünün əsasında õalqı parçalamaq məqsədi
durur…
Xanların
ambisiyaları birləşməyə, düşmənə
qarşı mübarizəyə imkan vermədi
və nəticədə hamısı heç
oldu (əslində bu õalqın ən böyük
düşməni elə o õanlar
özləri idi ki, bir õalqı hissələrə bölüb
vuruşdururdular…). Ancaq
o õanların bir üstünlüyü
var idi; özləri
qılınc çəkib döyüşə bilirdilər…
İndi bəzi partiya rəhbərlərinin
əhalinin az məlumatlı hissəsinə
hesablanmış populist
çıõışları ən azı gülüş
doğurur…
Partiya sədrlərinin prezidentlik
iddialarının üstündən õətt çəkiləndən
sonra onların «prinsipləri» də dəyişdi:
iqtidara nə yolla olur-olsun yarınmaq, heç
olmasa deputat olmaq…
Sonra fasilələrlə «Bütöv
Azərbaycandan» İrandakı azərbaycanlıların vəziyyətindən
və s. danışmaq…
Günün bir neçə
saatını «müõalifət” görüntüsü yaratmaq…
Məncə, əsil
vətəndaş olmaq üçün
hər hansı bir partiyanın üzvü olmağa ehtiyac yoõdur,
hər bir adam üzərinə
düşən vəzifəni vicdanla
yerinə yetirsə, bəsdir…
Hər hansı bir cəmiyyətdə çoõpartiyalılıq,
yaõud təkpartiyalılıq
azadlığın göstəricisi deyil.
Azadlığın ilkin şərti düşüncə
azadlığı və bu
düşüncələrini həyata keçirməyə
şəraitin olmasıdır (əlbəttə, azadlıqla
özbaşınalığı, anarõiyanı
fərqləndirmək şərti ilə…) …
Əlbəttə,
söhbət nisbi azadlıqdan gedə bilər…
(Ardı var)
Sabir Bəşirov
Olaylar.-
2015.- 29 yanvar.- S.10.