«9-cu meydan»da «9»
rəqəminin
interpretasiyası
Elbəyi Cəlaloğlu nəsrinin
özünəməxsusluğu
Deyirlər
«söz hər şeydən ulu, qədim, urvatlı və dəyərlidir».
Elə bu hikmətin təsiri altında 2015-ci ilin avqust
ayında dincəlmək əvəzinə Elbəyi Cəlaloğlunun
həm mənə hədiyyə etdiyi «Haqq məndədi»
kitabını, həm də sonra redaktə üçün təqdim
etdiyi «9-cu meydan»ın əlyazmasını əlimdə qələm
oxumağa, qeydlər aparmağa başladım. Əlbəttə,
əvvəl onun məni məsul etdiyi «9-cu meydan»dan
başladım. Kitaba toxunana qədər elə bildim ki, bu
gün nəsri-mizdə baş alıb gedən ümumi mətləblərin,
oxşar süjet xətlərinin, çoxsaylı təkrarları
ilə oxucunu yoracaq çeynənmiş ifadələrin
şahidi olacağam. Bütün bunlarsa bədii-estetik
zövqümün çeşidli rənglərinə qətran
qoşacaqdır. Kitabın ilk sətirlərindən fikir,
düşüncə orijinallığı, onu təqdim etmə
bacarığı, müəllifin mövzu predmetinə
çevirdiyi məsələ haqqında
danışacağı təqdimat və təsvirləri səliqəli,
müasir ədəbi (həm də yeri gəldikdə xalq
dili) dil normaları çərçivəsində verə
biləcək müəllif əlimni, dəst-xəttini
gördüm. «9-cu meydan» adlanan bu kitaba Elbəyi müəllimin
eyniadlı povesti, dörd hekayəsi və dörd məqaləsi
daxil edilib. Bəri başdan deyim ki, E.Cəlaloğlu «9-cu
meydan»ı povest adlandırsa da, janr baxımından onun ədəbi
təyinatının avto-bioqrafik-esse kimi nəzərdən
keçirilməsi daha düzgün olardı.
Müxtəsər
«Proloq»dan sonra «Kapitan Borodin», «Eşelon», «Falçı», «9-cu
meydan», «Mehdi», «Nəcəfin məzuniyyəti və Borodinin tərsliyi»,
«Pullu hədiyyə», «Katya», «Nələr keçdi
könlümdən» başlığı altında müəllifin
fərdi həyatının müxtəlif yaş dövrlərini
çevrələyən anlar əsərin məzmununda yer
almışdır. Bəri başdan deyim ki, «9-cu meydan»da bizə
bir sıra tanış olan səhnələr olsa da (məsələn,
Cəlaloğlunun «9-cu meydan»ın bəzi yerlərində
M.Şoloxovun «İnsanın taleyi» povestindəki Andrey Sokolovun
öz başına gələnləri, həyatını
nağıl etdiyi kimi əsərin axarında baş qəhrəman
Mehdiyevin ömür-gün lövhələri canlanır,
yaxud «Falçı» fəslini oxuyanda biz qırğız
yazıçısı Ç.Aytmatovun «Öldürməli…
Ölməli» əsərindəki falçının hekayənin
baş qəhrəmanı Sergey Vorontsovun falına baxıb
onun gələcək taleyinin necə olacağından xəbər
verməsi, Ağarəhimin «Girdab» romanında
falçılığın bəzi məqamları ilə səsləşən
elementləri görməyimizə baxmayaraq), əsər
özünəxas kompozisiya, struktur, süjet xətti, məzmun,
təhkiyə axarı, hadisələrə tamamilə orijinal
yanaşma tərzi ilə seçilir.
«9-cu
meydan»da biz xeyli yadda qalan surətlər-personajlarla üzləşirik.
Bunlar əsərin baş qəhrəmanı Mehdiyev (müəllifin
prototipi çünki, hər şeydən öncə, burada
E.Cəlaloğlunun fərdi bioqrafiyası, onun həyat
baxışları, düşüncəsi, insanlığa,
insanlara, türkçülüyə münasibəti, mənəvi-mədəni
idealları, tarixi köklərə, genetikaya
bağlılığı, tarixi hadisələrə,
xalqımızın başına gətirilmiş fəlakətlərə
verdiyi qiymət, türklərə qarşı Rus
imperiyası, sovet ideoloqları Stalin, Beriya, Lenin, Dzerjinski,
Kirov Mir Cəfər Bağırov və başqalarının
münasibəti, qanlı-qadalı repressiya və
sürgün illəri və s. bacarıqlı
yazıçı-publisist mövqeyindən dəyərləndirilir),
kapitan Borodin, Romantsov, Kraxmalets, Malxaz, Tamaz, Eldar, Yermentay, Mehdi,
Dato, Ərəstun, Davletov, Nəcəf, Katya, Kovalyov və digərlərindən
ibarətdir.
«9-cu
meydan» povest-essesi, hər şeydən öncə, E.Cəlaloğlunun
maraqlı psixologizmlər yaratması ilə diqqəti cəlb
edir. Bu psixologizmlər, müəllifin özünün qeyd
etdiyi kimi, kapitan Borodinin «ifrat tələbkarlığı ilə
tərəf-müqabilinə psixoloji gərginlik
yaşatması»ndan (s.20) başlayaraq «Nələr keçdi
könlümdən» (s.176) başlığında qəhrəmanın
Sverdlovskdan Tiflisə təyyarə bileti olmadığından
İrəvana uçub gəldiyi zamanda daha da güclənmişdi.
«Görəsən, bu şəhərin sakinləri olan ermənilər
mənim dədə-baba yurdumda yaşadıqlarını, bu
şəhərə yüz əlli il öncə
köçürüldüklərini bilirlərmi? – Təbii
ki, o vaxt müfəssəl tarixi bilgilərim olmasa da,
yaşı yüzü haqlamış baba və nənələrin
dilindən belə şeyləri çox eşitmişdim,
onların ermənilərə son-suz nifrətindən xəbərdar
idim. Kommunist rejimi nəyə nail olsa da, bu nifrəti
yaşlıların qəlbindən silə bilməmişdi…
Bütün bunları düşünə-düşünə
şəhərin üzünə tüpürmək istədim,
burada ulu babalarımın ayaq və əl izləri,
memarlıq abidələrinin olduğunu xatırladım,
onların ruhunu incitməkdən ehtiyat edib fikrimdən
daşındım» (s. 191). Müəllif psixologizmləri sonra
da davam etdirir: « – Bura indi Ermənistandır… vaxt varıydı
ki, mənim babalarım, Mehralı bəy Məmli oğlu,
Nağı xan Mehdibəyli (Pəmbəkli), Dəli ağa
Əli ağa oğlu, Nağı bəy Həşimoğlu
(Baydarlı), Qaçaq Kərəm (hələ şah
babalarımı demirəm) bu düzlərdə, bu dağlarda
at oynadıb, qılınc çalırdılar… indi tərlan
oylağında sar şingilim atır»…» (s.191)
E.Cəlaloğlunun
adı çəkilən kitabında bədii-publisitik
yöndə türkçülük, Azərbaycan tarixininin, həyat
fəlsəfəsinin, etnik-mənəvi dəyərlərinin,
psixologiyasının müxtəlif məsələləri
diqqət mərkəzinə çəkilir, müəllif nəzərindən
işıqlandırılır. Qabardılmış məsələlərə
Cəlaloğlunun münasibəti özəldir.
Çünki burada türk yaşam tərzinin uyğun mənzərəsi
görünməkdədir.
E.Cəlaloğlu
«9» simvolikasını əsərin bütün mahiyyətinə
elə bağlayır ki, onun təqdimatında mifoloji
xüsusiyyətləri ilə bərabər, həm də
müəllifin öz fərdi təxəyyülündən gələn
«9» simvolikası oxucu təfəkküründə özünə
ayrıca yuva qurur. «9» rəqəmi bizi əsərdə əvvəldən-axıra
kimi müşayiət edir: … məhəbbət aləminə
şedevr sevgi münasibəti gətir 9 il gözlə.
(Mehdiyev sevdiyi Turanə adlı qıza əsgərliyə
yollanmazdan əvvəl belə demişdi), «İlk məhəbbətim»in
bə-növşəyi çalarlı örpəyi soldan
sağa və yuxarıdan aşağıya 9 cərgədə,
biri düzünə, digəri tərsinə
ağız-ağıza dayanmaqla bütövlük rəmzini əks
etdirən ağ və qara 9 rəqəminə bənzəyən
butalarla bəzədilmişdi» (s.50), «…özümü o
vaxtkı «Neftçi» futbol klubunun 9 nömrəli məşhur
oyunçusu Anatoli Banişevskinin yerində hiss edirdim» (s.87), «–
Bala, sənin adının, atanın adının və
soyadının hərflərə görə ştrix
kodlarının cəmi 9-dur. Bu, müqəddəs rəqəmlər,
mükəmməllik və bütövlüyün,
böyük cəsarət və qabiliyyətin nadir insanlarda
müşahidə olunması fitri istedadın və əvəzolunmaz
bacarığın simvoludur… (bunu deyərkən otaqdakı
kitab rəfinə və divarda mıxdan asılmış 9
telli saza nəzər saldı…) (s.89), «Əlbəttə,
falçı anamla mənə doqquz gəldi… Ani olaraq bayaq
vurduğum doqquzluğu xatırladım. Topun qapının
yuxarı sağ küncündən keçdiyi məqamı
göz önünə gətirərkən orada qapı dirəklərinin
və topun yaratdığı 9 təsvirini göz
önündə canlandırmaq elə də çətin
deyildi, «…vaqonun pəncərəsinə şəhadət
barmağımla 9 yazdıqdan sonra, iştirakçısı
olduğum «serial» davamını izləmək
üçün hücrəmə qayıtdım. Kənardan
məni izləyən Tamaz nəyə görə məhz 9
yazdığımı soruşdu. Bayaqdan
xatırladıqlarımı təfsilatı ilə …
nağıl etdim, sonra da bu rəqəmin türklərin
müqəddəs rəqəmi olduğunu diqqətə
çatdırdım. Bunun əsaslandırılmasını
isə Türk mifologiyasında yaranışın doqquzluqla, yəni
Oğuz xan, onun iki arvadı və altı oğlu ilə
başlandığını … izah etdim, eyni zamanda sazın sinəsində
sim-lərin sayının 9 olduğunun da bu mifologiyayla
bağlı olduğunu iddia etdim. …9 simin birlikdə səsləndirdiyi
melodiya türkün bütövlük nəğməsi,
birlik simvolu, bərabərlik göstəricisi, ruh yüksəkliyi,
yaşamaq və gəlişmək eşqidir» (s.91).
«Dostlarıma «Dədə Qorqud» dastanlarından, Dəli Domrul
doğularkən atasının 9 buğa yendiyini də
xatırlatdım». Türk mifologiyasına görə,
dünyanı yaradan Qara Xan dünyanın tam mərkəzinə
9 budaqlı şam ağacı əkibmiş. Yaqutlar 9 Göy
Tanrısının olduğuna inanırdılar. Altaylılara
görə dənizin dibində 9 ucluqlu qara daş var. Həmin
daş qiyamət günü 9 yerindən ayrılacaq, tünd
sarı rəngdə dəmir atlara minmiş 9
döyüşçü ətrafa hücum çəkəcək.
Onların başqa bir inancına görə isə insanın
skeletində 9 adda əlavə var: bunlar baş, bel, diz, topuq,
çiyin, dirsək, ovuc, əl biləyi və ayaq biləyidir…
həmin rəqəmin İslam aləmində də müqəddəs
hesab olunduğunu vurğuladım, … yeniyetmə vaxtlarımda
Allahın 99 adı olduğunu ilk dəfə Mələk nənəmdən
eşitmişdim. Sonralar cənnətin qapısında
yazılmış “Bismillah” kəlməsinin 9 hərfdən
ibarət, eləcə də, bu sözün əbcədin ərəb
ekvivalenti ilə hesablayanda cəminin 9 olduğunu
müşahidə etdim.» (s.93). Müəllif əsərin bir
neçə səhifəsində «siyasi doqquzluq» ifadəsindən
istifadə edir. Hərbi hissəyə gəldikdən sonra
«Falçıdan öyrəndiyim üsulla dərhal rəqəmləri
üst-üstə gəlib hesabladım və
dodaqlarımı bir-birinə sıxaraq öz-özümə…,
yenə də 9, - deyə düşündüm…»
Karantində
40 gün təlim keçdikdən sonra … Mənim də daxil
olduğum qrup «9-cu meydan»a gətirildi». «Əziz
falçıya doqquz gəlib» (s.101). «…76 nəfərin
13-ü istintaq zamanı həlak olmuş, 63-ü isə
1937-ci il dekabrın 31-də güllələnmişdir… 14
yaşımdaykən 230 ailədən ibarət olan kəndimizdə
inanılmaz bir hadisə baş verdi. Birinin qırxı
çıxmamış, digəri eyni aqibəti yaşamaqla xəstəlik
və avtomobil qəzası nəticəsində 9 kişi
dünyasını dəyişdi. 9-cudan başqa
ha-mısı 35-55 yaşlarında olanlar idilər» (s.111). «Həmin
gecə elə bil ki, şər qüvvələr 9-cu meydana
hücuma keçmişdilər» (s.124). «Hərbi xidmətimizin
9-cu ayında məni hissəmizdə təşkil olunmuş
90 günlük politologiya kursuna cəlb etdilər» (s.127).
«Xoşbəxt adamsınız. Sizin üç «doqquz»unuz var.
Anadan tam vaxtında – 9 ay,9 gün, 9 saatın tamamında doğulmusunuz»
(s.187) və s. və i.a. «9» sayı əsərin müxtəlif
yerlərində simvolik səslənsə də, bu «9»-un
türk mifik düşüncəsi ilə ustalıqla
bağlanılıb, əsərin oxunaqlığına
müsbət təsir etməsi də nəzərdən
qaçırılmamalıdır.
E.Cəlaloğlunun
təhlilə cəlb etdiyimiz kitabında oxucu bir sıra
ümumi məsələlərdən bədii-publisistik
yöndə xəbərdar ola bilir. Bu, bir tərəfdən,
yaşadığımız çağdaş dünyanın
siyasi-ideoloji mənzərədirsə, digər tərəfdən,
tarixi keçmişin mənfur-iyrənc olaylarının
göz qarşısında canlandırılmasıdır. Bir
tərəfdən, ermənilərin XIX əsrin əvvəllərindən
planlı şəkildə torpaqlarımızda yerləşdirilməsi,
İrəvan xanlığımızın mərkəzində
Erməni dövlətinin paytaxtının yaradılması,
xalqımızın övladlarının doğma
torpaqlarından didərgin düşməsi, Bakıda, Azərbaycanın
müxtəlif yaşayış məntəqələrində
1918-1920-ci illərdə kütləvi
qırğınların törədil-məsidirsə, digər
tərəfdən, I Pyotrdan başlayaraq xalqımıza və
vətənimizə zaman-zaman düşmən əlinin
uzanması, rusların ermənilərə havadarlıq edib bizə
haqsız olaraq zülm etməsi bədii təxəyyülün
köməyi ilə tarixi faktların göz önünə gətirilməsidir.
E.Cəlaloğlunun «9-cu meydan»ının mahiyyəti ilə
yaxından tanış olmaq üçün əsərin alt
qatlarında yatmış Zərdüşt fəlsəfəsinin
«vərəqlənmə»si, bu fəlsəfəyə görə
insanın şüur yükünün dərin idrakdan qidalana
bilməməsi, sonrakı dövrlərdə idealist və
materialist fəlsəfə arasındakı ziddiyyətlər,
fanatizmin rasionalist idraka ziyan vurması, «Tanrı»
anlayışının alternativnin tapılmaması, siyasətçinin
fi-losof yox, öz «mənəm»liyini digərlərinə zorla
qəbul etdirməsi, fəlsəfənin məntiqdən daha
çox yaradıcı formaya üstünlük verməsi və
nəticəsinin hiylə, məkrə xidmət etməsi və
s. kimi məsələlər müdriklikdən daha çox,
nadanlığın meydanda olması dövlət
quruculuğuna, onun möhkəmləndirilməsinə kömək
yox, tağların, dayaqların laxladılması kimi nəzərdən
keçirilir. Cəlalğoğlu bütün əsər boyu
belə siyasi-ideoloji gedişlərə kapitan Vitali
Petroviç Borodinin dili ilə izahlar verir, siyasətin nəinki
orduda, həm də ictimai-siyasi həyatda yerinə nəzər
salır. Zər-düştdən, onun peyğəmbərliyindən
danışan müəllif, filosofun əski dövrlərdə
yaratdığı dini-fəlsəfi
baxışlarının səmərəliliyindən, Zərdüştlük
allahlarının şərəfinə oxunan dua, nəğmə
və himnlərin mahiyyətindən, onun mifoloji
qatlarındakı elementlərin də həyat rəmzi kimi
xidmət etməsindən rəvan bədii dillə ortaya qoya
bilmişdir. Müəllif bununla bir daha demək istəyir ki,
Zərdüşt fəlsəfəsi, «Avesta»nın qatları
heç də indiyə qədər lazımınca öyrənilməmişdir.
Doğrudan da, əgər Zərdüşt təlimi, fəlsəfi-dini
doktrinası zəngin olmasaydı, «həyat fəlsəfəsi»
adlanan irrasionalist və volyuntarist fəlsəfənin nümayəndələrindən
olan alman filosofu Fridrix Nitsşe öz orijinal əsərləri
(«Xeyir və Şərin o biri üzü», «Hakimiyyətə
canatma» və s.) ilə yanaşı, bədii-fəlsəfi
janrda qələmə aldığı nümunələri nəzərdən
keçirərkən «Zərdüşt belə demişdir»
kimi bir əsər araya gətirib onun nəzəri müddəalarına
haqq qazandırmazdı.
E.Cəlaloğlunun
ədəbi-bədii yaradıcılığında mifologiya
bəşər övladının əski estetik və xəyal
dünyası, arxetiplər (məsələn, şamanlıq,
ağac kultu, yuxugörmələr) və s. kimi uğurlu yer
almışdı. «9-cu meydan»da belə arxetip kimi qızıl
söyüdün çıxış etməsi də
maraqlıdır. «…evimizin arxa-sında boy atmış,
qızılı saçaqları az qala yerə dəyən
bu qızıl söyüdə müqəddəs ağac kimi
baxır, tez-tez dibində atamın
quraşdırdığı skamyada oturub, qələmimi
ağ kağızların üzərində gəzdirdim.
Hardasa oxumuşdum ki, Məhəmməd (s.ə.s) peyğəmbərə
Quranın hansısa qızıl söyüdün gövdəsi
içində olduğu barədə vəhy gəlibmiş.
Evimizin dalındakı eyni ağaca olan sevginin də
kökündə həmin bu rəvayət dururdu» (s.41).
E.Cəlaloğlunun
əsərində adı çəkilən hər hansı əşya,
predmet, ümumi, yaxud xüsusi isim anlayış
altşüurda oturmuş nəyinsə işarəsi, ifadəçisi
kimi çıxış edir. Quran, Məhəmməd Peyğəmbər
də, əsərin baş personajı Mehdiyevin əsgərlik
yoldaşı özbək Abdulxəlil Qulmurzayevin namaz
qılmaq şəraitindən şikayətlənməsi də
əsərin infrastrukturuna heç də əbəs yerə
daxil edilməmişdir.
E.Cəlaloğlu
dini-fəlsəfi kateqoriyalardan istifadə edərkən bunu əsərin
mahiyyəti ilə uğurlu şəkildə
uzlaşdırır. Burada Allah, Kəbə, Məkkə, Mədinə,
məscid, ibadət, təsəvvüf, sufizm,
zərurət, məqsəd, vəhdət, ilahi eşq, mənəvi
enerji mənbəyi, dünyanın mövcudluğu, təfəkkürün
ruhla bədən arasında nəfsin ram edilməsinə dəstək
verməsi ağıl, düşüncənin substansiyası
və s. kimi anlayışlarda insanın həyatda yeri,
mövqeyi və s. məqamlar həm metafizik, həm də
praq-matik düşüncə sahibinin bədii təfəkkürünün
göstəricisi kimi çıxış edir. Müəllif
bütün bunları implikasiya şəklində etsə də
(iki və daha artıq deyimi, ifadəni ortaya gətirərkən
çoxsaylı bağlayıcılardan istifadə etməklə
yox, (bu heç şübhəsiz ki, E.Cəlaloğlu təhkiyəsində
ayrıca şəkildə təhlil oluna bilər), həm də
deyimin mürəkkəbliyini təşkil edən məntiqi
düşüncənin köməyi ilə bağlayır.
Onun implikativ ifadə tərzi əksər hallarda oxucunu
inandıraraq öz məntiqi arxasınca apara bilir. Metafizikaya
yuvarlanma E.Cəlaloğlu manerası üçün cəlbedici
olsa da, o, özünün dediyi kimi, «artistliyi kənara qoyub
reallığa üstünlük verməyi» (s.45) daha
mühüm hesab edir. Elə buna görə də fərziyyələrini
ortaya qoyarkən o, materiyanı onun hərəkətinin
bütün daxili formaları arasında bütövlükdə
götürərək substansiyanı reallıq kimi
görür. Lakin müəllifin bədii-publisistik
düşüncələri sırasında bir-birini inkar edən
(monist) bir-biri ilə qarşı-lıqlı mübarizələrdə
olan (dualist), fikir və ideyalar
qarışıqlığı ilə müşaiyət
olunan münasibətlərə (pluralist yanaşmalara) də
meydan verilir. Heç şübhəsiz ki, bütün bunlar
E.Cəlaloğlunun həm keçmişə, həm bu
günə, həm də gələcəyə istiqamətlənən,
onu izah edən cəmiyyət və təbiətin ob-yektiv
qanunlarını inkar edən obyektiv reallığı əks
etdirmək dünya baxışlarındakı subyektivist
mövqeyindən irəli gəlir. Lakin belə subyektivist
mövqe onun nəzəri şüurunun və praktik
münasibətlərinin təhrif edilmiş mənbəyi kimi
çıxış etmir. Yəni müəllif öz
avtoritar təfəkkürü ilə oxucunu psevdoreallıqla
qarşılaşdırmır.
E.Cəlaloğlunun
bədii təfəkkürü vəhdəti-vücuddan nəşət
alıb gəlir. Biz onun nəinki «9-cu meydan», həm də
«Eşq dənizləri qovuşanda» dərvişnaməsi və
«Haqq məndədi» poetik inkrustasiyasında Allahın birliyinə
inanma, varlığın birliyini qəbul etmənin hər
şeyin fövqündə dayandığını
görürük. Onun təfəkkürü yalnız və
yalnız Allahdan başqa hər hansı bir fövqəl
qüvvənin olmadığını mümkün edir. Vəhdəti
– vücud fəlsəfəsini E.Cəlaloğlu həyatın
mənasını dərk etməklə əsərdə
uğurlu izah edir. O, vəhdəti-vücuda
çatmağın yolunu hər hansı təlimlərin
köməyi ilə əldə etməyi yox, gerçək
varlığın yalnız haqq varlığından ibarət
olduğunu qəbul edir. Ona sanki hər şey əyan olur, hər
nə varsa qeybdən gələnlərin köməyi ilə
hasil olur. Elə buna görə də o, daim təsəvvüf
dünyasına üz tutur. Yəni o, sufidir. Elə buna görə
də təcəlli edir, varlığın müxtəlif mərtəbələrini
dilə gətirməyi gərəkli bilir. Elə buna görə
də Allaha yaxınlaşmağı, ona başla yox, qəlblə
qovuşmağı üstün tutur. Elə buna görə də
«İnsan dünyanın əşrəfidir, Allah insanı sevərək,
ən ali varlıq və özünün bənzəri olaraq
yaradıb… insan bütün əla-mətləri ilə Allaha
bənzəməyə borcludur». (s.60), – deyir.
Elbəyi
Cəlaloğlu həcmcə o qədər də iri olmayan bir əsərdə
Azərbaycan türklərinin xeyli mifoloji, tarixi, geneoloji
düşüncəsinə, dönəmlərinə,
türkün kimliyinə, türkçülük
ideologiyasını yarandanlara M.F.Axundzadə, H.Zərdabi,
İ.Qaspralı, Y.Akçuraoğlu. Ə.Hüseynzadə,
M.Rəsulzadə, Ə.Ağaoğlu, N.Yusifbəyli,
Ə.Topçubaşov, F.Xoyski, S.Hüseyn, H.Cavid,
M.Müşfiq, S.Mumtaz, Y.Çəmənzəminli və
başqalarının nəzəri-estetik təlimlərinə
üz tutur, «azərbaycanlı» etnoniminin «türk», «tatar»
etnonimi ilə əlaqələri, sovet dövrünün mənfur
ideologiyasının yalnız Marks, Engels, Lenin, Brejnev siyasi
kursu konsepsiyasından ibarət ol-duğunun və bunun
genefondumuza vurduğu ziyandan ibarə və ibrətlə
danışır. Çünki tariximizin, milli
şüurumuzun müxtəlif yaruslarını, digər gərəkli
mənbələri oxuya bilmirdik, etnik şüurumuzu göz
önünə gətirən Cavanşir, Babək və
başqalarının fəaliyyətindən xəbərsiz
idik. Stalinin bizi azərbaycanlı etməsindən fəxarətlə
danışırdıq,
manqurtlaşdırıldığımızın təbliğ
olunmasını ön plana çıxartmaqla
öyünürdük.
E.Cəlaloğlu
Azərbaycanın XIX əsr dövrü üzərində
faktların və bədii-publisistik gəzişmələrin
köməyi ilə daha geniş dayanır. Ermənilərin
Qarabağa köçürülməsindən, İrəvanın
erməni ölkəsinin paytaxtına çevrilməsindən
ərazilərimizdə, haqsız olaraq erməni dövlətinin
yaradılmasından, Qriboyedovun bu haqda verdiyi faktik məlumatlardan,
«oğuz», «tatar», «türk», «azərbaycanlı»
istilalarından, Azərbaycan xanlıqları, onlar
arasındakı əsassız çəkişmələrdən
– nəticədə bütün bunların etnik-milli
genefondumuza, tariximizə, dövlətçiliyimizə vurduğu
yaralardan öz bədii-publisistik təsvirlərinin köməyilə
uğurlu söhbət aça bilir.
E.Cəlaloğlu
əsərdə bəzən bu və ya digər şəxs
adlarının etimologiyasından da məntiqə söykənərək
oxucuya izahlar verir. Bu, «Eldar» adıyla
bağlanıldığı məqamda daha
inandırıcıdır. «Eldar» – el təəssübü
çəkən, el yükünü daşımağa
hazır olan, el qəhrini çəkəndir. Adam da var ki, o,
«Eldar» yox, «Evdar»dır, yəni özü, ailəsi, evi
üçün çalışıb yaşayandır.
E.Cəlaloğlu
«9-cu meydan»a bir sıra hallarda mifoloji element, motivlərlə
yanaşı, həm də pritçalar, rəvayətlər əlavə
edir və bu, əsərin bədii arxitektonikasında gərəkli
yer tutur. Burada Falçının Məleykə xalaya
danışdığı rəvayətin mahiyyəti diqqət
çəkir. Falçı Məleykəyə deyir ki, onunla
(Məleykə ilə) bir dərddə olan qadın mollanın
yanına gedib ərindən gileylənir və şirinlik
duası yazdırmaq istəyir. Molla bunun üçün
şirin bığından bir tükün gərək
olduğunu söyləyir. Çətin olsa da, qadın
razılaşır. Bu məqsədlə gedib zooparkda işə
düzəlir, şirə xidmət edir. Və şiri
özünə o qədər öyrədir ki, onun
bığından bir tük qoparıb mollanın yanına
qayıdır. Molla tükü yazdığı şirinlik
duasının arasına qoyub: «…necə olur ki, vəhşi
şirin bığından tük qopara bilir-sən, amma bir
kişi ilə dil tapa bilmirsən?» (s. 88), – deyə bu ibrətamiz
pritçanı qadına söyləyir. Deməli, «9-cu
meydan»ın insanların mənəvi-əxlaq keyfiyyətlərinin
formalaşmasına təsir edə biləcəyi də şəksizdir.
E.Cəlaloğlu
əsərdə Azərbaycan türklərinin ermənilər
tərəfindən başlarına gətirilən müsibətlər,
alçaqlıqlar konkret rəqəmlərin dili və bölgələrə
görə də göstərir. Azərbaycana havadar
çıxanların yalnız türklər olduğu bir daha
vurğulanır, Nuru Paşanın, Ənvər
Paşanın, Türk ordusunun qəhrəmanlığı,
tayqulaq Andronikin, Amazaspın və digərlərinin vəhşiliyi
faktlara söykənilərək kitabda yer alır. 1918-ci il «31
mart qırğınları» bu qırğının əks-sədasının
Azərbay-canın müxtəlif bölgələrində
daha böyük qan-qada, ölüm və fəlakətlərlə
müşayiət olunduğu (s.108-109) bədii publisistik
yöndə ortaya qoyulur. Əsərdə milli mədəniyyət,
milli ideologiya, milli siyasət və s. kimi məsələlərə
də münasibət orijinaldır və bütün məsələ
və hadisələr əsgər Mehdiyevin həyatı, taleyi
fonunda gedir, bütün xətlər və münasibətlər
onunla əlaqələr zəminində baş verir. Eyni zamanda
əsərin xronotopları geniş zaman kəsiyini və tarixi-coğrafi
əraziləri – Gürcüstanı, Rusiyanın geniş
ucsuz-bucaqsız regionlarını, Sverdlovski, Ukraynanı,
Donetski, Qərbi Azərbaycanı (bugünkü Ermənistanı),
Şimali Azərbaycanı və s. yerləri əhatələ-yir.
Povestə daxil edilmiş «Katya» ilə bağlı hekayət-təsvirlər,
gözəlliyə sevgiyə xüsusi anlamda yanaşma
bucağını əks etdirməklə əsərə nəzərəçarpacaq,
qibtəediləcək bir ovqat gətirir. Katya ilə məhəbbət
izdivaclarına yer ayıran müəllif bir sıra hallarda hələ
məktəb illərində Turanə adlı qıza
qarşı onda baş qaldırmış dəli sevgidən,
onun anasının Katya kimi həyat tərzinə
üstünlük verdiyindən söhbət açır, o
günləri xəyalında canlandırır. Lakin
bütün bunlar əsərdə, heç də müəllifin
sentimental xəyallarının məhsulu kimi təqdim olunmur.
E.Cəlaloğlu
əsərdə ekzotik ifadə, fikir və deyimlərdən də
mahiyyət və məqama uyğun olaraq istifadə edir.
Bunların içində «… sanki qolum Xarəzm yayı kimi
dartıldı və alınan əks zərbə
Yermentayın gözünün altından tutdu» (s.170), «Katya
banan, avakado və siqarların …. zabit qohumunun Filippinin Davao
şəhərindən gətirdiyini söylədi» (s. 172).
«İki eyni ədədin bir-birinə nisbəti «1»dir. «1»
aşiqlə məşuqun vəhdətə qovuşduğu məqamdır,
vüsal dəmidir. Bu mə-qamın vəcd halında insan
sanki Allaha yüksəlir və yenidən maddi dünyaya
qayıdır (s.176), «Böyük türk ozanı Dadaloğlu
demişkən «Fərman padşahın, dağlar bizimdir»
(s.176), «Donetsk mühiti artıq məni «İlk sevgiyə xas
olan bakirə düşüncələrdən
yayındırmışdı» (s.160) və s. oxu-cunun hisslərinə
mübhəm bir ovqat gətirir.
E.Cəlaloğlu türk mifologiyasının qatlarına, laylarına enərkən etnik landşaftda əcdadların ruhunun yaşadığını və həyat baxışlarının özünün də insanın təbiətindən gəldiyini, bu gün gördüklərimizin, qoruduqlarımızın köhnədən gələnlər kimi dəyərləndirilməsini, şüuraltı olaraq ənənənin və ənənəvi olanların mövcudluğuna inamıdır. Müəllifdə mifologiya və din bir-birilə sıx bağlıdır. Buna görə də o, bu günkü cəmiyyətin özünün yaşayış tərzini də dindən kənarda təsəvvür etmir, dindən gələn hər nə varsa, onlara daha böyük dəyər verir. Elə buna görə də təbiətdən, varlıqdan gələn ahəngdarlığın, harmoniyanın arxasında dünyanı bir tam halında qavramaq istəyi dayanır. Bunun biz E.Cəlaloğlunun əsərinin baş qəhrəmanı Mehdiyevin siyasi
məşğələ apararkən söylədiyi fikirlərdə təsdiqini görürük: «İdealist fəlsəfənin elmə deyil məhz ağılüstü gücə, istedada, məntiqə söykəndiyini, məntiqinsə şüurlu aləmə bağlı olduğunu biliriksə, onda Zərdüştə qədər fəlsəfənin olmadığını söyləmək olmaz. Zərdüştdən sonrakı dövrlərdə də müşahidə etdiyimiz bir həqiqət var ki, filosoflar özünün ağır fəlsəfi yükünü şüurlara daşıya bilmədiyindən insanların cəhalətdən kütləvi xilasına da nail ola bilmədilər… insanların mifoloji düşüncəsi və inancı ilə idealist fəlsəfənin sintezi olan din meydana gəldi ki, bunun da tarixdən bizə məlum olan ilk banisi yenə də peyğəmbər kimi tanıdığımız Zərdüştdür, çünki ondan əvvəlki peyğəmbərlər daha çox mifik xarakter daşıyırdılar. Bu yolun davamçısı isə Zərdüştdən sonrakı peyğəmbərlər oldu. Dediyimiz məsələdə təsəvvüf əhlinin də əməyinin danılmaz olduğunu vurğulamalıyıq… Zərdüştdən sonrakı dövrlərdə idealist fəlsəfənin qəbul etmədiyi elm də formalaşmağa başladı ki, bu, sonucda materialist fəlsəfənin meydana gəlməsinə səbəb oldu. Beləliklə, bir-birinin əksinə olan idealist və materialist fəlsəfə arasında gedən ziddiyyət, bəlkə də siyasi mübarizə orta əsrlər üçün müasir siyasətin yaranmasına, dini fanatizmin parçalanması-na gətirib çıxardı. Buna baxmayaraq, maddəni dünyanın başlıca elementi hesab edən materializm «Tanrı» anlayışına alternativ irəli sürə bilmədiyindən hələ ki, idealizmə təslim he-sab olunur» (s.28-29).
Gördüyümüz kimi, E.Cəlaloğlu mifologiya, din, fəlsəfə, ideologiya, siyasət və s. düzgün klassifikasiya etməyi, onlar arasındakı sərhəd və sınırları yazıçı-publisist mövqeyindən doğru müəyyənləşdirməyi bacarır. Bu müstəvidə digər baxışlarla yanaşı, müəllifin siyasətçi və filosofun kimliyinə inandırıcı aydınlıq gətirməsi də maraqlıdır. O, haqlı olaraq belə bir qənaət sərgiləyir ki, siyasətçini siyasət öz mahiyyətinə və dövrünün düşüncə tərzinə uyğun yetişdirir və siyasətçi filosof yox, «mənəmçi» kimi ortada dayanır. Siyasətçidə məntiq və fəlsəfədən daha çox hiylə və məkrin olduğunu, cəmiyyətə iradəsini qəbul etdirmək üçün bütün vasitələrə əl atdığını, insanı sözlə sancmaqdan həzz aldığını, psixoloji təsir etdiyini söyləyir. Əlbəttə, müəl-lifin bu tipli inandırıcı baxış və mülahizələri Mehdiyevlə kapitan Borodin arasındakı ziddiyyətlərdə daha da gərginləşir. Borodinin Mehdiyevin belə düşüncəsinə görə dəmir bar-maqlıqlar arxasından boylanacağı ilə hədələsə də, Mehdiyev aydın məntiqi, sağlam düşüncəsi, dərin təfəkkürünün gücünə söykənməklə Borodin və digər öz opponentlərindən yüksəkdə dayanır. Çünki sağlam mühakimə, Allaha yaxınlıq, onun varlığını qəbul etmə Mehdiyevi xeyli yersiz təpki və təhdidlərdən xilas edə bilir. Onun bütün düşüncəsi təsəvvüflə, sufilik məsləki ilə yoğrulub. O, bütün fikir və münasibətlərində məkrə yox, Allaha çatmaq uğrunda yaşayır, mübarizə aparır. Ona öz nəfsinə qul olmaq yaddır. Elə buna görə də şeytana aldanmır, zahiri görüntü, bər-bəzək onunçün əsas deyildir. Batinə yaxınlaşmaq zəruri məqsədidir. Bütün kitab boyu E.Cəlaloğlunun maddi nə varsa, onların hamısından kənarlaşması axirəti dünyadan və dünya malından üstün tutma – zöhdə üstünlük verməyə, təsəvvüfü qəlbi ilə dərk etməyi ortaya qoyur.
E.Cəlaloğlunun kitabında təqdim olunmuş digər bədii-publisistik nümunələr sırasında «Dərdmənd etdin məni, ey dərdə dərman erməni», öz atasının həyat fraqmentlərini əks etdirən «Yuxu və gerçəklik» hekayələri, milli tarixi keçmişimizin müxtəlif dönəmlərinə işıq tutan, onlar haqqında mülahizələr yürüdən «Ümmətdən millətə keçid dövründə yaşadıqlarımız», «Sınıq körpü və Ehram çayı», «Şuşada görüşərik!» və s. kimi nümunələr orijinallıq baxımından diqqəti daha çox cəlb edir.
E.Cəlaloğlunun «9-cu meydan» kitabının bədii məziyyətləri, üstünlükləri haqqında çox danışmaq olar. Onların nədən ibarət olduğunu oxucuların öz fərdi interpretasiyası daha maraqlı edəcəkdir.
E.Cəlaloğlunun əsərinin dili rəvan, üslubu aydın, obrazları yaddaqalan, müəllifin təsvir etdiyi hadisələrə münasibəti metafizik düşüncə müstəvisində olmaqla real həyat hadisələrinin maraqlı mənzərəsini ortaya qoymaqdadır.
Nizami Tağısoy
filologiya elmləri doktoru, professor, tərcüməçi, şair
Olaylar.- 2016.- 9-11 aprel.- S.11; 13.