“İki od arasında”...
Və "yenə"...
Elçin Hüseynbəylinin
"Yenə iki od arasında" romanı böyük söz
adamı Yusif Vəzir Çəmənzəminlinin xatirəsinə
həsr olunub və "Azərbaycan" jurnalının bu
ilki sentyabr-oktyabr saylarında nəşr edilib. Roman ədəbiyyat çevrələrinin
və zövqlü oxucuların diqqətini çəkib.
İndi
sizə professor Nizami Cəfərovun əsər barədə ədəb-tənqidi
qeydlərini təqdim edir və inanırıq ki, onun bu məqaləsi
geniş oxucu dairəsi üçün diqqətəlayiq izlər
qoyacaq...
...Elçin
Hüseynbəylinin "böyük yazıçı, tədqiqatçı
və fikir adamı Yusif Vəzir Çəmənzəminlinin
xatirəsinə ehtiramla" (və "Səkkizinci
qarabağnamə" iddiası ilə!) qələmə
alınmış "Yenə iki od arasında" romanı
yalnız tanınmış yazıçının
yaradıcılığı deyil, bütövlükdə
müasir ədəbi- ictimai təfəkkür prosesi
miqyasında həm böyük maraq doğuran, həm də
bir sıra əhəmiyyətli məsələlər ətrafında
səmərəli mübahisələrə rəvac verən əsərlərdəndir.
Və belə bir əsərin meydana çıxması təsadüfi
deyil... Hər şeydən əvvəl ona görə ki, bu
mövzu artıq neçə illərdir ki, ən müxtəlif
səviyyələrdə hisslərimizi, düşüncələrimizi
tarıma çəkib, nəinki regionda, eləcə də
onun hüdudlarından çox- çox kənarlarda
"Qarabağ problemi"nin köklərini,
səbəblərini, günahkarlarını axtarırlar. Və
axtardıqca, problem aydınlaşmaq əvəzinə, get- gedə daha da
mürəkkəbləşərək belə bir təsəvvür
yaradır ki, onu ağılla həll etmək, sadəcə
olaraq, mümkün deyil.
Xalq yazıçısı Elçinin zəngin tarix
faktlarına (və ondan da zəngin intelektual- fəlsəfi
ümumiləşdirmələrə) əsaslanan
"Baş" romanı mövzunun interpretasiya
miqyasını xeyli genişləndirdi. Düşünürəm
ki, belə bir cəhd "Yenə iki od arasında"nın müəllifində də uğurlu
alınıb... Və öz böyük
müasiri kimi Elçin Hüseynbəyli də bu problemin
kökünü "tarix"də axtarır. Hər iki halda bu, ictimai- siyasi proseslərin, biri digərini
əvəz edən münaqişələrin tarixindən
(bunlar məsələnin görünən tərəfidir)
daha çox, cəmiyyət- insan ruhunun tarixidir. Elə bil zaman- zaman incidilmiş, xəyanətə,
şər- böhtana məruz qalmış insanların
ruhları bu dünyadakı xələflərini
"normal" yaşamaq imkanından məhrum edirlər.
Dünya müasirləşir, ictimai münasibətlərdə
modern etiketlər, yeni komplimentarlıq texnologiyaları
yaranır, ancaq elə bir təhtəlşüur metafizika
mövcuddur ki, o, əbədidir, dəyişməzdir...
Elçin Hüseynbəylinin yazıçı
üslubu, ümumiyyətlə, polifonik və ya çoxsəslidir. Bu xüsusiyyət
özünü yeni romanında, fikrimizcə, həm daha genbol
nümayiş etdirir, həm də daha təfsilatlı, daha təfərrüatlı
bir şəkildə
təzahür edir. Həmin təfsilat- təfərrüatı
hələlik nəzərə almasaq, romanda biri digərilə məzmunca
sıx assosiativ əlaqədə olan ən azı üç
süjet xətti mövcuddur ki, onlardan birincisinin qəhrəmanı
"Səkkizinci qarabağnamə" müəllifinin-yazıçının
özüdür... O, əgər belə demək
mümkünsə, tərcümeyi- halının, düşüncə-
yaradıcılıq irsinin axtarışına
çıxdığı Yusif Vəzirin - Ustadın varisidir.
Və bütün süjet boyu can atır ki, Ustadı daha dərindən
anlamaq üçün onun yaşamış olduğu həyatın
xırdalıqlarına qədər enə bilsin. Odur ki,
"Yusif Vəzirin izi ilə" onun - "on üç
nömrəli dustağ"ın cəza çəkdiyi Nijni
Novqorod vilayətinə yollanır... Doğrudur,
Yazıçının arxivçi Yevdokiya Prokosyevna ilə
görüşlərindən, söhbətlərindən
başlamış ta Suxobezvodnaya qəsəbəsində Yusif
Vəzirin son günlərini keçirdiyi əlillər evinə
baş çəkməsinə qədərki əhvalatların
təsviri çox müfəssəldir və məncə əsərin
ümumi polifoniyasına xələl gətirmir. Hər şeydən əvvəl ona görə ki, bu
əhvalatlar bir tərəfdən romanın bədii
intonasiyasındakı mistikliyi, psixoloji
ağırlığı müəyyən qədər
neytrallaşdırır, digər tərəfdən, tarixlə
müasirlik arasında özünəməxsus bir dialoq
yaradır. Və ən azından o məlum
olur ki, Qarabağın taleyinin həll olunduğu nə XVIII əsrin
sonu XIX əsrin əvvələrinin, nə də sonrakı
dövrlərin tragik mənzərələri heç də
hamı üçün maraqlı deyil. Hərə
öz işində- gücündə, gündəlik həyatını
yaşamaqda, imkan düşəndə kefini çəkməkdədir.
Yalnız özünü hər cür dünya "nemətlər"indən
məhrum etmiş sentimental bir Yazıçının
ağlına gələ bilər ki, Yusif Vəzirin
dustaqlıq paltarlarını əyninə keçirib onun
ayağı dəyən yerləri dolaşsın... Ancaq
orası da var ki, ətrafdakı insanlar, dost-tanışlar bu
"bədbəxt" Yazıçıya nəinki mane olur, əksinə,
keflərini çəkə- çəkə ona bütün
zəruri köməklikləri də göstərirlər.
Qarabağın, yaxud Yusif Vəzirin taleyi ilə
maraqlandıqları üçün yox, elə- belə,
yoldaşlıq xatirinə... Yazıçı
da incimir, gördüyü işin əhəmiyyətini
böyüdüb ictimai problemə çevirmir, hətta
axtarışlarına qəribə bir şəxsi- subyektiv
(intim!) məhdudiyyət qoyur. Və elə bunun nəticəsidir
ki, axtardığını tapa, Ustadla daxili, ruhi mükalimə,
təmas yarada bilir:
"...1769-
cu ildə Rusiya imperatriçası, at ehtiraslı İkinci
Yekaterina saray məmurlarına buyurdu ki, Qafqazın yeni xəritəsini
hazırlayıb ona təqdim etsinlər...
...Bəlalarımızın
kökü ordan başladı...
...Qarabağlı
İbrahimxəlil xanın dediyi sözlər çin oldu:
"Mən ruslarla dostluğun əleyhinə deyiləm, ancaq
qorxuram ki, bura gələndən sonra erməniləri
şirnikləndirə, onları üstümüzə
qaldıra bilərlər..."
Sonra...
Sonrası sonra oldu...
Elə deyil, ustad? - deyə xəbər aldım.
Ustad solğun və bulanıq gözlərilə mənə
baxdı və təsdiq əlaməti olaraq başını tərpətdi. Sonra gözlərini
yumdu"...
"Yenə iki od arasında" ikinci süjeti Yusif Vəzirin
kifayət qədər elmi dərinlik və bədii təfsilatlarla
işlənmiş həyat yolundan ibarətdir. Əgər buna "həyat"
demək olarsa...
Təbiidir ki, Elçin Hüseynbəylinin məqsədi
Yusif Vəzirin tərcümeyi- halını təqdim etmək
deyil. Tez- tez
konkret faktlara müraciət edib yazıçı- mütəffəkirin
ömür yolunun bir sıra məqamlarını geniş təhlil
eləsə də, əsas məqsədi onun tarixi şəxsiyyətini
(ruhunu!) bərpa etməkdən ibarət olmuşdur ki, bu da əsərin
ümumi ideya- estetik məramından irəli gəlir... Hissləri,
düşüncələri etnogenetik yaddaşın ən dərin
qatlarına müfuz etmiş Ustadın həm keşməkeşli,
hər cəhətdən faciəli məişəti, həm
də mənsub olduğu milli varlığın tarix fəlsəfəsini
bütün tərəfləri ilə dərk etməyin təzahürü
olan mənəvi dünyası Elçin Hüseynbəylinin
yazıçı- tədqiqatçı təfsirində kifayət
qədər mükəmməldir. Və fikrimizcə, bu zaman
"İki od arasında" romanı istinad edilməsi
yalnız mövzunun tələbi deyil, eyni zamanda Yusif Vəzirin
həmin romanda daha sıx, daha sistemli süxurlaşmış
milli ruhu, Qarabağ (və ümumiyyətlə Azərbaycan)
tarixinə verdiyi aydın analitik şərh, sonu görünməyən
etnik- siyasi münaqişələrin mənbələrini dəqiq
müəyyənləşdirməklə gələcək nəsillərə
ünvanladığı əsaslı ibrət dərsləridir.
"Yenə
iki od arasında" müəllifi bu fikirdədir ki,
"İki od arasında" müəllifi sürgün illərində
də mövzu üzərindəki
araşdırmalarını davam etdirmiş, ağır, məşəqqətli
həyat- məişət şəraitində belə roman
üzərində işləmiş, ömrünün sonuna qədər
romana nöqtə qoymamışdır... Oxucusu
isə həbs düşərgəsinin nəzarətçisi
Lyubov Petrovna idi.
"Lyubov Petrovna həmişə təzə gətirilən
dustaqların şəxsi işiylə maraqlanırdı. Görünür
ona xüsusi xidmət idarələri gizli tapşırıq
vermiş, hər dustaqla fərdi davranmağı
tapşırmışdılar.
Qış
günlərinin birində o, təsadüfən on üç
nömrəli dustağın işinə rast gəlmiş
və onun ömürlüyü Lyubov Petrovnanı bərk
maraqlanmışdı. Məlum olmuşdu ki, bu
yaraşıqlı qafqazlı kişi
yazıçıdır, altı dil bilir, o cümlədən
də fransız dilini"...
Nəzarətçi xanım Yusif Vəziri həm himayə
edir, həm də təbii ki, onun nə
yazdığını, nə dediyini mövcud şərtlər
daxilində yuxarılara çatdırırdı. Ondan nəyisə gizlətmək
barədə düşünməyin belə əhəmiyyəti
yox idi... "...Yusif Vəzir qeydlərini dayandırdı və
onu təkrarən oxuyandan sonra Lyubov Petrovnaya apardı. O, təəssüf
edirdi ki, birinci romanda bütün bu hadisələri təfsilatı
ilə yaza bilməyib. Amma ondan da rahat idi ki, istəyinə
yavaş-yavaş çatır, həm özünün, həm
də əsərinin ömrünü uzadır"...
On üç nömrəli dustağın həyatı
romanda ustalıqla təsvir olunmuşdur desək, yəqin ki, səhv
etmərik...
Soyuq, ac- susuzluq, dözülməz iş şəraiti, xəstəlik,
ailə- uşaqlardan daimi narahatçılıq, hər biri
yüz cür mənəvi əzab verən, ağrılı
xatirələr... Və düşünmək, yaratmaq eşqi!.. Reallıqla irreallıq arasında keçən
günlərin üzücü vəziyyətinə Yusif Vəzir
idi ki, dözür, nəyəsə ümid bəsləyirdi...
"Haradasa at kişnədi, kirşə
cırıltısı gəldi. Yusif Vəzir bu
qarmaqarışıq səslərin altında yuxuya getdi.
Nə qədər yatdığını bilmədi.
Yuxuda gördü ki, mələklər göydən endilər,
onun qarşısında durdular və dedilər:
"Hazırlaş, gedirik". "Hara
gedirik?" - deyə təəccüblə
soruşdu. "Sənin nazil olduğun yerə!"
Sevindi. O sevinən kimi mələklər
yox oldu. Sonra tufan qopdu. Soyuq
iliyinə işlədi. Hardansa nəzarətçilər
peyda oldu, onu soyundurub, qarın üstündə çılın-
çılpaq saxladılar... Hövlnak yuxudan
ayıldı. Ədyal üstündən
sürüşüb yerə düşmüşdü.
Otaq yoldaşları yuxudaydılar. Görünür, növbədən qayıdanda onu
oyatmayıblar. Soba çoxdan
keçmişdi. Ədyalı yerdən
qaldırıb büründü. Yuxusunu
xatırladı. Ev yadına düşdü..."
Dustaqların
Yusif Vəzirə, onun da dustaq yoldaşlarına münasibəti
real boyalarla rəsm edilmiş, səciyyəvi detallar
verilmişdir...
"...On
üç nömrəli dustağı otaq yoldaşı Vasya
oyatdı.
Nə olub? - deyə Yusif Vəzir key-key ətrafa
baxdı.
Vasya
dostunun tərləmiş alnını silə-silə:
Sən
sayıqlayırdın, - dedi.
Yusif Vəzir
yuxudan yarımçıq oyanmasına heyfsləndi, hətta
acığı da tutdu, amma Vasyanın xətrinə dəyəcəyindən
çəkindi və:
Mən
sayıqlamırdım, yaşayırdım, - dedi..."
Elçin
Hüseynbəyli Ustadın sürgün həyatını canlandırmağa,
"bətpa etməy"ə çalışır...
"Axşama doğru hava soyuyurdu və mən yenidən
gözlərimi tilova yox, sıx meşələrə
tuşladım. Bir zamanlar orda taxta hasarların, tikanlı
məftillərin arasında əyinlərinə
sırıqlı geymiş, başlarına qulaqlı papaq
qoymuş dustaqlar yaşayırdılar. Nəzarətçilərin
əmrlərindən, ovçarkaların
hürüşündən, dustaqların
qışqırığından qulaq tutulurdu...
Diqqətlə baxdım, həm də qulaqlarımı
şəklədim, sanki onların arasından nəsə
eşitməli və görməliydim. Eşitdim də,
gördüm də..."
Ardı var
Nizami Cəfərov
Olaylar.- 2016.- 8 dekabr.- S.12.