“İki
od arasında”...
Və “yenə”...
Elçin Hüseynbəylinin
"Yenə iki od arasında" romanı böyük söz adamı Yusif Vəzir Çəmənzəminlinin xatirəsinə
həsr olunub və "Azərbaycan"
jurnalının bu ilki sentyabr-oktyabr saylarında nəşr edilib. Roman
ədəbiyyat çevrələrinin
və zövqlü oxucuların diqqətini çəkib. İndi
sizə professor Nizami Cəfərovun əsər
barədə ədəb-tənqidi
qeydlərini təqdim
edir və inanırıq ki, onun bu məqaləsi
geniş oxucu dairəsi üçün
diqqətəlayiq izlər
qoyacaq...
Əvvəli ötən sayımızda
Elçin Hüseynbəyli, ədalət
naminə demək lazımdır ki, Ustadı həm görür, həm də eşidir... Onun tərcümeyi- halını ilk mənbədən
alırmış kimi
heç bir tərəddüdə yol
vermədən, heç
bir mübahisəyə
yer qoymadan yazır...
"... İstanbulda səfirlik fəaliyyəti başa
çatandan sonra Yusif Vəzir Bakıya qayıtmadı. Müsavatçılarla fikir ayrılıqları
olsa da, o, yeni qurulmuş hökuməti də qəbul etmirdi. Ona görə də məcbur olub Parisə, qardaşı Mirinin (Mirdamətin) yanına getdi. Bakıdan xaricə getmək mümkün deyildi. Yeni hökumət hər kəsdən və hər şeydən şübhələnirdi, hərəyə
bir damğa vururdu".
Paris Yusif Vəziri elə problemlər, çətinliklərlə üz-
üzə qoyur, onsuz da doğulandan
bəri kədəri sevincindən qat- qat çox olan ömür kitabına elə dərdli səhifələr
əlavə edir ki, həmin səhifələrin təsvirində
"Yenə iki od arasında" müəllifinin istifadə
elədiyi sərt realizm metodu, görünür, özünü
tamamilə doğruldur.
Və qardaşı Mirinin ölümünü,
özü də çətinlik içərisində
olan yerlisi Ceyhun Hacıbəylidən
kömək umması
xəcalətini, Lev Nissenbaumun
böyük, Xristoferin
kiçik dələduzluqlarını,
"həkimləri Şuşa
dəlləklərindən də sırtıq" olan Parisin həyatını
görəndən sonra
Yusif Vəzirin Sovet Azərbaycanına dönməkdən başqa
çarəsi qalmır.
Vətən o vətən olmasa
da, ilk illər hər halda normal keçir... Bacılarının
evlənmək təkidi,
Bilqeyis xanımla tanışlıq, ailə
həyatı, uşaqları
- Fikrətin, Orxanın,
Gülarənin dünyaya
gəlməsi... Ancaq bu xoşbəxtlik ondan ötrü imiş ki, sonra
onun həsrətini çəkə- çəkə
qürbətdə can versin.
"...Yusif Vəzir otağına qayıtdıqdan
sonra qeydlərini nəzərdən keçirməyə
başladı. O, indiyə
kimi Qarabağ tarixilə bağlı yazdıqlarını Lyubov
Petrovnaya dilucu anlatmışdı. Bununla da
onun Azərbaycan və Qarabağ tarixinə marağını
artırmışdı. Hazırda İbrahim xanın özünün və ailəsinin müsibətindən bəhs
edən hadisəni qələmə alırdı"...
"Yenə iki od
arasında"nın üçüncü süjeti
"İki od arasında"nın süjetinin,
bir növ, təfsirindən ibarətdir.
Və, bu təfsir maraqlıdır...
Ağaməhəmməd şah
Qacarın Şuşanı
tutması, Molla Pənah Vaqifin, Məhəmməd bəy Cavanşirin şah hüzuruna gətirilməsi,
eləcə də Qacarın, Vaqifin, Məhəmməd bəyin,
İbrahim xanın qətlləri "Qarabağnamə"lərdən
bu günə qədər müxtəlif
əsərlərin mövzusu
olsa da, "İki od arasında"
müəllifi, yəqin
ki, tarixi həqiqətə daha çox sadiq olmağa çalışmaqla
yanaşı, həmin
tarixin (və həqiqətin!) fəlsəfəsinə
də daha çox nüfuz etmişdir... Elçin Hüseynbəyli bu fəlsəfəni, təbii
ki, yeni dövrün faktlarına istinad etməklə daha da zənginləşdirməyə
çalışaraq Ustadla
birbaşa olduğu kimi, dolayısı ilə də mükalimə aparır ki, həmin mükalimələrin ən
maraqlı təzahürləri
Qarabağ uğrunda mübarizə ətrafında
baş vermiş hadisələrin təcəssümüdür...
"...Nə ağır cinayət, nə pis rəzalət. Oğulun başını
atanın sinəsi üstündə kəsmək!?
Özü də o ata ki, Qarabağ camaatına nə qədər xeyri dəyib, çoxunu zindandan qurtarıb, vətəninin birliyini istəyib. Qadınlara gələndə isə... şair qəlbi sevgiyə acdır... yaxşı, onu keçək Molla Pənahın şairliyinə. Düzmü
dedim,
ustad? Amma onu qətlə yetirdilər! Özü də necə?!
Danışma, - deyə ustad bağırdı və əli ilə ağzımı yumdu.
Mən susdum. Qəfil gəldiyim
kimi, qəfil də yox oldum.
Mən onu danışdırmalıydım.
Danışdı da..."
"Yenə iki od
arasında" müəllifinin
elə ehtimalları var ki, Ustadın
özünü də
düşünməyə məcbur edir...
"- Bəlkə, Mehdiqulu
ağanın qarşıdakı
müsibətdən xəbəri
vardı? Axı, sonradan Rusiya
imperatoru ona xan titulu, general rütbəsi vermişdi?
- deyə hövsələsizlik eləyib
ustaddan soruşdum...
Ustad çaşqın halda üzümə baxdı:
Orasını fikirləşməmişəm, çünki inanmıram...
Biraz fikirləşəndən sonra:
Bəlkə də... nə bilmək olar, - deyə yarıpıçıltıyla
səsləndi..."
Əlavə təfərrüatları nəzərə almasaq
roman Ustadın ölüm
ayağında bacısına
yazdığı məktubla
başa çatır...
"Bacısı Əzətə
məktubunda Yusif Vəzir yazırdı:
"Əziz bacım!
Mən sağ və salamatam. Lakin sizdən heç
bir məlumatım olmadığı üçün
nigarançılıq keçirirəm.
Mənə tez- tez məktub yazın. Məndən
isə tez- tez məktub gözləməyin. Çünki başım çox qarışıqdı, işləyirəm.
Boş vaxtlarımda yazıram.
Yazdıqlarım əsasən Qarabağ
tarixiylə bağlıdır.
Ötənlərdə buraxdığım boşluqları doldururam.
Mənim barəmdə
qadınıma xəbər
et. Bacı, mənim əvəzimdən
ərizə verib xahiş et ki,
məni başqa yerə azad sürgünə göndərsinlər.
Mən xəstələnmişəm, qocalmışam.
Zənnimcə icazə verərlər.
Artıq
yazmağa elə bir şey də
qalmayıb. Sənin göndərdiyin
bağlamalar biləsən
mənə necə kömək etmişdi.
Əgər mümkünsə, yenə bağlama göndər. Dəftər qələmlə birgə.
Yaz görüm,
mənim ailəm necə yaşayır?! Onlar sağdılarmı?
Çoxdandır ki, mənim
onlardan heç bir xəbərim yoxdur. Keçən ilin iyun ayında onların yazdıqları məktubu
bu ilin fevral
ayında almışam.
İndi məktublar vaxtında gəlir. Mənə tez- tez məktub yazın.
Ünvan: Qorki dəmir yolu. Suxobezvodnaya stansiyası. Poçt qutusu 242/9. Vəzirov Yusifə. 13.11.1942."
***
...Məktub ünvanına çatanda Yusif Vəzir bu dünyada yoxuydu. O, 1943-cü il yanvarın 3- də, qışın oğlan çağında nahaq dünyaya əlvida demişdi: ürək tutmasından və onlarca xəstəlikdən..."
Elçin Hüseybəyli "Yenə iki od arasında" romanı ilə sübut etdi ki, o, doğrudan da, böyük bir Ustadın şagirdidir... Və yeni "Qarabağnamə" yazmağa da həm mənəvi, həm də intelektual haqqı varmış...
Olaylar.- 2016.- 9 dekabr.- S.12.