Seyid Əzim Şirvani
və onun
gümüş
medalının tarixi məqamları
1879-cu
ildə Zaqafqaziya Müəllimlər
Seminariyasının müsəlman şöbəsi
açılanda orada dərs deyəcək
azərbaycanlı müəllimlərin də
axtarışına başlandı. Seminariyanın yeni şöbəsində oxuyacaq
tələbələrə ana dili və şəriətdən iki müəllimin dərs deyəcəyi
müəyyənləşdirildi.
Onların biri sünniməzhəb tələbələrə,digəri isə şiəməzhəb tələbələrə dərs deməli idi. Bu məqsədlə görkəmli şərqşünas 1851-ci ildə Sankt Peterburq Universitetinin Şərq fakültəsinin 1851-ci il məzunu A.P.Berjenin rəhbərliyi ilə namizədlərin axtarışına başlanılır.
Sünniməzhəb tələbələrə Zaqafqaziya Əhli-Təsənni İdarəsinin katibi Hüseyn Əfəndi Qayıbovun namizədliyi irəli sürülür.
H.Ə.Qayıbov A.P.Berjenin yaxşı tanıdığı qələm sahiblərindən biri idi. 1869-cu ildə Almaniyanın Leypsiq şəhərində A.P.Berjenin "Die Sanqer des XVIII und XIX Jahrhunderts in adserbeidshanischer" kitabı nəşr olunmuşdu. Kitabda müsəlman (Azərbaycan-N.N.) şairlərinin şeirlərinin toplanməşdı. M.F.Axundovun xahişi ilə bu şeirlərin toplanmasında Zaqafqaziya Əhli-Təsənni İdarəsinin katibi H.Ə.Qayıbov böyük xidmətlər göstərmişdi. Zaqafqaziyada təhsil sisteminə nəzarət işində əhəmiyyətli rol oynayan A.P.Berje birgə ədəbi-şərqşünaslıq işi sahəsində yaxından tanıdığı H.Ə.Qayıbovun zəhmətini onun vəzifəsini artırmaqla qiymətləndirdi. Belə ki, A.P.Berjenin zəmanəti ilə H.Ə.Qayıbov asanlıqla Zaqafqaziya Müəllimlər Seminariyasına Qafqaz Təhsil Dairəsinin popeçiteli K.P.Yanovskidən təyinat aldı.
Seminariyanın şiəməzhəb tələbələrinə ana dili və şəriətdən dərs demək üçün iki namizədin sənədləri araşdırılmışdı. Onlardan biri Zaqafqaziya Ruhani İsdarəsinin üzvü Əbdüssəlam Axundzadə, digəri isə Şamaxı şəhər məktəbinin ana dili və şəriət müəllimi Hacı Seyid Əzim Seyid Məhəmməd oğlu Şirvani idi.
Bu barədə Tiflisdə nəşr olunan "Ziya" qəzetinin 6 sentyabr 1879-cu il tarixli 33-cü nömrəsində "Seminariya barəsində " ətraflı məlumat verilir:
"Əhli-təsənni tərəfindən əqaidi -diniyyənin təlimi müsəlman müəllimlərinin bu halda Tiflisdə cənab müfti həzrətlərinin təhti-nəzarətində olan müsəlman məktəbinin müəllimi Qayıbova həvalə olunur. Və əhli-şiyə tərəfindən ancaq ehkam şəriyyəni təlim etməklik şeyxülislam həzrətlərinin təhti-nəzarəti alilərində olan məktəb müəllimi Axundzadəyə və ya ki, Şamaxı rus məktəbinin və Məclis Məktəbinin müsəlman müəllimi olan ...Hacı Seyid Əzim Şirvaniyə həvalə olunacaqdır. Bu məsələnin həlli Popeçitel İdarəsində (Qafqaz Təhsil İdarəsində-N.N.) həll olunacaqdır. Yuxarıda göstərilən məktəblərin əhvalatından bir növ xəbərdar olduğumuzdan zikr olunan müəllimləri təbrik və təhnit (mübarəkdarlıq-N.N.) ) zəminində acizənəmiz oldur ki, onlara etibar olunan darülmüəllimün mədrəsəsinin... pişrəftində sai (çalışan, səyli-N.N.) və cahid (cəhd edən -N.N.) olalar".
Müəllimlik müsabiqəsində iştirak etmək üçün S.Ə.Şirvani Tiflisə yola düşür. Lakin müsabiqədə dövrünün görkəmli din xadimi, hakim dairələrinə daha yaxın olan Əbdüssəlam Axundzadəyə uduzub geri qayıdır. S.Ə.Şirvani Tiflisdən Şamaxıya qayıdarkən yolüstü Gəncədə Nizaminin məqbərəsini ziyarət edir. Nizaminin baxımsızlıq ucbatından ürək ağrıdan uçuq-sökük məqbərəsi Seyid Əzimi narahat edir. Seyid Əzim şeirə, sənətə göstərən bu biganəliyi öz halı ilə müqayisə edib, məşhur rübahisini söyləyir:
Ey Şeyx Nizami, ey nizamı
dağılan,
Ey Gəncədə izzü ehtişamı dağılan,
Olmuşmu səninlə mən kimi aləmdə
Beyti,evi,məktəbi,kəlamı
dağılan?
S.Ə.Şirvani Şamaxıya qayıdır
və əvvəlki kimi iki məktəbdə
pedaqoji fəaliyyətini
davam etdirir. Zəmanəsinin
o vaxtkı dövri mətbuatında - Tiflisdə
Azərbaycan dilində
nəşr olunan
"Ziya" qəzetində müxbirlik
fəaliyyətini davam
etdirir. Başladığı
təzkirə üçün
yeni-yeni materiallar toplayır, ölkəşünaslıq
materialları üzərində
işləyir, Şamaxı
ədəbi məclisinin
məşğələlərində maraqlı poeziya nümunələri ilə
çıxış edir,
məktəb yaşlı
uşaqlar üçün
nəsihətamiz əsərlər
yazır, həm Azərbaycan, həm də fars
dillərində yüksək
poetik dəyərli əsərlər yaradır.
Bu illərdə S.Ə.Şirvaninin
beynəlxalq şeir müsabiqələrində fəal
iştirakı da diqqəti cəlb edir. Müxtəlif vaxtlarda
üç dəfə
Türkiyənin maarif
naziri olan Minif Paşanın Tiflisdə Azərbaycan dilində çıxan
"Ziyayi-Qafqasiyyə" qəzetində açdığı
"Ey bülbül"
adlı Ezop maneralı şeir müsabiqəsinə qoşulan
Azərbaycan şairlərindən
biri də Seyid Əzim Şirvani olub.
S.Ə.Şirvani zəmanəsinin bəyənilən
işıqlı fikir
adamlarından biri idi. Onun ayrı-ayrı tarixi
şəxsiyyətlərə, şair və din xadimlərinə yazdığı
qəsidələr hələ
də öz ciddi elmi təhlilini
tapmamışdır.
S.Ə.Şirvani rəmzlər ustası idi. Onun rəmzlərini, adi söz içində
dediyi sözləri başa düşmək, anlamaq üçün ədəbiyyatşünaslarımız hələ çox işləməlidirlər.
Cəmiyyətdə S.Ə.Şirvaninin mövqeyini
hamıya tanıtmaq üçün dövrün
dini rəhbərləri
səmərəli işlər
görürdülər. Onlar Seyid Əzimin maarifçilik
fəaliyyətinin kölgədə
qalmasına heç cür razı ola bilmirdilər. Zaqafqaziya şeyxülislamı
Əhməd bəy Hüseynzadə, müftilər Əbdülhəmid
Əfəndizadə və
Hüseyn Əfəndi
Qayıbov S.Ə.Şirvaniyə
həmişə qayğıkeşlik
etmişlər. Məhz
onların qayğısı
nəticəsində 1886-cı ilin noyabr ayında
Seid Əzim Şirvaninin maarifçilik və müəllimlik fəaliyyətini
dövlət səviyyəsində
qiymətləndirmək haqqında ciddi addımlar atıldı. Qafqaz Təhsil Dairəsi 27 dekabr
1886-cı il tarixində
11795 nömrəli məktubu
ilə Zaqafqaziya Şiə İdarəsinin
rəhbərliyinə müraciət
edərək, Hacı
Seyid Əzim Seyid Məhəmməd oğlu Şirvaniyə
Stanislavski lenti üzərinə sancaqlanan "Çà óñåðäèå" ("Səylərinə
görə")
gümüş medalı
verilməsi barədə
material hazırlayır. Bakı-Dağıstan
Xalq Məktəbləri
müdiriyyətinin adından
da Qafqaz Təhsil Dairəsinin popeçiteli K.P.Yanovskiyə təqdimat
məktubu göndərilir.
Veriləcək gümüş medal barədə
həm Zaqafqaziya Şiə İdarəsinin,
həm də digər qurumların münasibəti öyrənilir. Heç
kəs S.Ə.Şirvaniyə maarifçilik
fəaliyyətinə görə
"Çà óñåðäèå" gümüş
medalının verilməsinə
maneçilik göstərmir.
Təəssüf ki, S.Ə.Şirvani
Stanislavski lenti üzərindəki
bu gümüş
medalı 7 manat 50 qəpiklik poçt rüsumuna görə uzun müddət ala bilmir.
Medal sahibinə çatdırılanda
şairin ölümünə
10 gün qalırdı...
Nazim Nəsrəddinov,
Əməkdar müəllimi,
Azərbaycan Jurnalistlər Birliyinin
üzvü
Olaylar.- 2016.- 15 iyul.- S.10.