Muğamda hər şey var
–qəm, kədər, sevinc
Mütəllim Dəmirov:
"Avropalı dinləyicilər bizim dilimizi bilməsələr
də muğamımızı hiss edirlər"
Efirlərdə, mətbuatda
çox az görünməsinə baxmayaraq, dinləyicilərin
yaddaşında hər zaman gözəl ifaları ilə
xatırlanan, muğamı ustadı Alim Qasımov kimi içdən
yaşayan və yaşadan bir xanəndənin Azərbaycan
muğam tarixində var olması böyük xoşbəxtlikdi. Bu sehirli səs öz dinləyicisini
tərki - dünya edir.
Bu
günkü müsahibimiz dəyərli muğam
ifaçısı, xanəndə Mütəllim Dəmirovdu.
- Bir neçə həftədi VI
muğam müsabiqəsi başlanıb. İzləyirsiniz?
-
Muğam müsabiqəsinin keçirilməsi, təşkil
olunması çox gözəl təşəbbüsdü.
Bu müsabiqə vaistəsilə həm xalqımız maariflənir,
həm də
muğamımız təbliğ olunur. Gənclərin
muğama olan sevgisi, marağı artır. Təşkilatçılara
- Heydər Əliyev Fonduna, Azərbaycan
Televiziyasına bu gözəl müsabiqəni təşkil
etdyi üçün təşəkkür edirəm.
Müsabiqə başladığı gündən izləyirəm.
Maraqlı ifalar, gözəl səslər var.
- Tələbələrinizdən
müsabiqədə iştirak edənləri var?
- Mən
balaca uşaqlara dərs
deyirəm. Onların yaşları hələki
heç bir müsabiqəyə düşmür. İnşallah böyüyəndə, yaşları
düşəndə onlar da iştirak edərlər. Əgər, Asəf Zeynallıda, Konservatoriyada dərs
desəm və yaxşı səslər olarsa, əlbəttdə
ki, onları müsabiqəyə hazırlayaram.
- Sizcə muğamı müsabiqədəki
gənclərə etibar edə bilərikmi?
- Bu dəfə
keçirilən müsabiqə 6 - cıdı. Müsabiqədə
iştirak edən gənclərin hamısı istedadlı gənclərdi.
Ustadların seçimləri ilə səhnəyə
gəliblərsə, təbii ki, onların istedadlarına
şübhə edə bilmərik. Amma bu o
demək deyil ki, müsabiqədə iştirak edən hər
bir gənc gələcəkdə muğamı yaşadacaq və
biz bu sənəti onlara etibar edə bilərik. Fikrimcə,
hər müsabiqədə iştirak edən ifaçılardan, gənclərdən 2-3 nəfərə bu sənəti etibar edə bilərik.
- Bildiyimiz kimi, Alim Qasımovun tələbəsi
olmusunuz. Çoxları bu addan istifadə edərkən, siz
sanki bir kənarda qalmısınız.
- Həmişə
imkan düşəndə hər yerdə deyirəm ki, mən
Alim Qasımovun tələbəsi olmuşam. Uşaqlıq
illərindən Alim Qasımov sənətinin vurğunu
olmuşam. Onun sənətinə, səsinə
olan aşiqlik məni bu sənətə gətirib
çıxardıb.
1984 - cü ildə atam məni Alim Qasımovla
tanış etdi. Daha yaxından
tanışlığımız isə ustadın əmisi
oğlunun toyunda baş tutdu. Mən o vaxt
Alim Qasımovun kasetlərinə, ifalarına o qədər qulaq
asmışdım ki, müəyyən qədər ifa edə
bilirdim. Həmin toyda ifa etdikdən sonra
ustad ifama vuruldu. O vaxtdan bu zamana qədər də
dostluğumuz davam edir. Muğamatımızın təbliğatında
Alim Qasımovun böyük rolu var. Təbii ki, digər xalq
artisti adını almış xanəndələrimizin də
öz gücləri çatdığı qədər muğamatımızın təbliğatında,
yaşamasında göstərdikləri əməklər
danılmazdı. Amma Qərb ölkələrndə,
Avropada muğamın təbliğində Alim Qasımovun rolu
böyükdü.
- Muğama yeniliyi ilk dəfə
Alim Qasımov gətirdi. Bundan sonra muğamda hansısa yenilik ola bilər?
- Alim Qasımov muğama çox böyük yenilik gətirdi. Oxunmayan
muğamları Bəhram Mansurovun əməyi nəticəsində
öyrənib, unudulan şöbələri ifa edib, ritmik
muğamları təbliğ edib. O zaman trio şəklində
muğam demək olar ki, ifa olunmurdu. 1979 - 1980 - ci illərdə
artıq Alim Qasımov muğamı trio şəklində ifa
edirdi. Mənə elə gəlir ki, muğamda ola
biləcək yeniliyin hamısını Alim Qasımov edib.
-
Tamaşaçılar çox zaman sizin şux əhvallı
ifalarınızı dinləyirlər.
-
İnsan həyatı
problemlərlə mübarizədi. Çalışıram
ki, ifa edərkən insanlar dincəlsinlər, problemlərini
bir anlıq unutsunlar. Dinləyicilərin
ifamdan zövq almalarını istəyirəm. Ona görə
də efirlərdə çıxış edərkən
insanları mümkün qədər onları sosial
qayğılardan, problemlərdən uzaq etməyə
çalışıram.
- İfalarınızdan azad
ruhlu olduğunuzu hiss edirik. Qadağalar, sərhədlər
sizə, sənətinizə nə dərəcədə mane olur?
-
Çoxları efirlərdə görsənməmiyimdən
şikayətlənir. Bəzi insanlar var ki, mənim hərəkətlərimə
görə - səhnədə enerjili olduğuma görə,
dəvət etmir( gülür)
- Bu dəfi vurmağınızdan
da hiss olunur. Xanəndə qadınlar arasında
bu cür dəf vuran yoxdu. Kişilər
arasında da xatırlamıram.
-
Kişilər arasında Alim Qasımov çox gözəl dəf
vurur. Mənim bu cür dəf vurmama səbəb
əvvəl nağara ilə məşğul
olmağımdı. Atamda əvvəllər
aşıqlarla birgə qoşa nağara çalan olub. Daha sonra bir müddət xanəndəlik edib.
Asəf Zeynallı adına musiqi məktəbində
Nəriman müəllimin tələbəsi olub. Bir ildən sonra bu sənəti atıb. Mən də uşaqlıqdan evdə nağara
görmüşdüm. Özüm
üçün nağaralar düzəldirdim, məşğul
olurdum.
- Xanəndənin uğurunun
yarısı onu müşayət edən musiqiçilərdədi.
Çoxları davamlı olaraq eyni musiqiçilərlə
çalışır. Sizdə bu mənada durum necədi,
davamlı olaraq çalışdığınız
musiqiçilər varmı?
- Əgər,
xanəndəni müşayət edən musiqiçilərin impravizasiyaları, musiqi
duyumları güclüdürlərsə burada həm xanəndə,
həm də musiqiçilər üçün birgə
çalışmaq hər zaman zövq verəcək. Davamlı olaraq hələlik,
çalışdığım musiqiçi yoxdu. Amma bir tarzən var ki, onunla
çalışmağı düşünürəm.
Malik Mansurovun tələbəsi,
konservatoriyanın məzunu olmuş Nurlan adında çox
gözəl, istedadlı gənclə çalışmaq istəyirik.
Alınarsa, onunla birgə
çalışmağı düşünürəm.
- Hər zaman eyni ifaları duyan
tamaşaçılar fərqli ifalar da eşitmək istəyirlər.
Efirlərdə görünməməyinizin səbəbi
dəvətlərlə əlaqələndirmək olar?
- Efirlərə
çağıran, dəvət edən hər kəsə
minnətdaram. Çağırmayanları da
qınamıram. Efirlərin əksəriyyəti
pulludu. Onlarda hörmət edib məni bir dəfə,
iki dəfə çağırırlar. Üçüncü
dəfə mənim o qədər imkanım yoxdu ki, tələb
olunan ödənişi edim. Bildiyimiz kimi bu
gün xanəndələrin, ifaçıların qazancı
toylardandı. Mən həmişəlikdən toylara az gedirəm. Dəvət olunan hər
yerə getmək olmur. Amma etiraf edirəm ki, mənim
özümdə də bir az tənbəllik
var.
İfaçılar
var ki, hər vaistə ilə efirə can atırlar. Şükür ki, mən o cür deyiləm. Mən heç vaxt kiminsə qapısını
döyüb, məni efirlərə
çıxartmasını xahiş edə bilmərəm.
Onu da deyim ki, kim hansı efirə dəvət
edirsə, gücüm çatan qədər canla - başla
iştirak edirəm.
- Son
zamanlar toylarımızın bayağı musiqilərdən
azad olduğunu deyirlər. Xanəndə kimi
sizin müşahidələriniz necədi?
- Məncə,
dəyişən heç bir şey yoxdu. Vəziyyət
indi də elədi. Yəqin ki, onun da
zamanı var. İnşallah, nə vaxtsa düzələr.
- Olduğunuz hansı ölkədə
muğamın daha çox sevildiyinin şahidi olmusunuz?
-
Sözün düzü, Avropa ölkələrində
olmamışam. Mən ən çox İranda, Türkiyədə,
Rusiyada olmuşam.
Amma Avropada olan dostların dediyinə görə,
muğamımız ən çox Fransada sevilir. Fransızların Azərbaycan muğamını
çox diqqətlə dinlədiklərinin dəfələrlə
eşitmişəm. Avropalı dinləyicilər bizim
dilimizi bilməsələr də muğamımızı hiss
edirlər, sevirlər. Muğamda hər şey
var - laylay, qəm, kədər, sevinc. Muğam
Allahın bir möcüzəsidi. Onu hiss edib oxuyanda
şövqlü olur.
- Xarici
ölkələrə səfər edən xanəndələr
muğamdan bir parça tərcümə edərək ifa etsələr,
avropalılara muğamda nədən bəhs edildiyini izah etsək,
sizcə necə qarşılanar?
- Fikrimcə
olar və yaxşı da qarşılanar. Amma
ona vaxt lazımdı. Düşünürəm
ki, insana təsir edən birinci növbədə musiqinin
gözəlliyidi. Fikrimcə, dil o qədər
də önəmli deyil. Əsas odur ki,
dinləyicilər musiqidən, səndən zövq alsın.
-
Muğamı çox zaman məktəblərə
bölürlər. Sizi hansı məktəbinin
nümayəndəsi hesab etmək olar?
- Fikrimcə,
nə torpaqlarımızı zonalara, bölgələrə,
nə də musiqimizi, muğamımızı bölmək
lazım deyil. İfa zamanı ləhcədən, sözlərin,
qəzəllərin deyilişində müəyyən fərqlər
ola bilər. Eyni
muğamdı, hamımız eyni cür öyrənirik. Lakin, hər kəsin yanaşması, ləhcəsi fərqlidi.
Danışıqda, ifada xanəndənin hansı bölgədən
olduğunu hiss
eləmək olur.
- Bakı toylarını çox
zaman məktəb adlandırılar. Bu "məktəblərdə"
iştirak etmisiniz?
- O vaxt belə
şeylər var idi. Abşeron toylarında qəzəllərə,
sözə, avaza önəm verilirdi. Ağsaqqallar
var idi ki, bunlara diqqət yetirirdilər, bunun yaxşı mənada,
xəstəsi idilər. Hər zaman xanəndənin
düzgün, dəqiq ifasına önəm verilib. Hansısa sözü səhv deyəndə, gəlib
deyirdilər ki, filan sözü düz demədin. O məclislərə
şairlər, xanəndələr
yığılırdı. O məclislərdə sözə,
ifaçılığa, xanəndələrə
böyük dəyər veridilər. Hətta, xanəndəyə məsləhət
də verirdilər. Bu muğamı bu cür ifa
elə, bu xalı vur və.s Amma indi artıq o dərəcədə
diqqət yoxdur. Ağsaqqallar rəhmət
gedib, cavanlarda ya o maraq, həvəs qalmayıb, ya da
başları problemlərinə qarışıb. Ona görə onları da qınamaq olmur.
- Mahnılarda, qəzəllərdə
xanəndələr bəzən sözləri dəyişib
ifa edirlər. Bu çox zaman tənqidlərlə
qarşılanır. Siz necə, ifa etdiyiniz zaman sözlərdə
dəyişikliklər etmisiniz?
-
Baxır necə dəyişiklik etmək. Əgər,
bu dəyişiklik şerin, qəzəlin mənasına xələl
gətirməyəcəksə, qəlibi sındırmayacaqsa,
əlbəttdə olar. Mənə elə gəlir ki,
orada qəbahətli bir iş yoxdu.Təbii ki, təkbaşına
olan dəyişiklik yaxşı deyil. Amma məsləhətli
şəkildə olan dəyişiklik məncə, pis
qarşılanılmamalıdı.
- Gənc
xanəndələrdən ən çox kimləri dinləyirsiniz?
- Gənc
xanəndələrin hamısına qulaq asıram. Ad çəkə bilmərəm, amma hamısı,
gözəl ifa edirlər. Gənc xanəndələrimiz
çox inkişaf ediblər. Əvvəllər
belə şeylər yox idi. İndi kompüter, texnika o qədər
inkişaf edib ki... Vaxtı ilə mən toylarda Alim
Qasımovun, Hacıbaba Hüseynov, Ağaxan Abdullayevin elə
ifalarına şahid olmuşam ki, adam dəli
olurdu. Açıq havada o cür ifa eləmək
asan deyildi. O zaman bu cür ifaları saxlamaq
üçün nə diktafon, nə kamera, nə telefon var
idi. İndi maşallah bir balaca telefonla hər
şeyi eləmək mümkündü.
- Siz də deyəsən, sosial şəbəkələrdən
aktiv istifadə edənlər sırasındasınız. Tez
- tez səhifələrinizdən paylaşımlar edirsiniz.
- Sosial
şəbəkələr bir az vaxt
aparır. Hətta, xəstəlik dərəcəsində
asılılıq yaradır. Çalışıram
ki, çox aludə olmayım. Təzə - təzə
yarananda hamı kimi məndə də bir az
maraq yaratdı. Sosial şəbəkələrdən
daha çox gündəlik xəbərləri izləmək
üçün istifadə edirəm.
- Gələcək planlarınıza
nələr daxildi?
İnşallah, 1- 2 səfər görsənir. Hələ açıqlamaq istəmirəm. Bir neçə muğam yazdırmışam. Ömür imkan versə, səsləndirəcəm.
NigarNigar
Olaylar.- 2017.- 4 aprel.-S.12.