Mənalı
ömrün işığında
əvvəli ötən sayımızda
Biz həmin sudan
imkanımız olan qədər gətirdik, qohumlara da
payladıq. O su dadını dəyişmir. Mən bir dəfə
xəstələnərkən, o sudan
içdim və tez sağaldım.
Biz Ümrə ziyarətini həyata keçirirdik. Səhərisi
gün Davudla Mədinəyə gedəsi olduq. Məkkədən Mədinəyə 450 km yolu getdik,
müqəddəs Peyğəmbərimiz Məhəmməd
Əleyhissəlamın Məscidinə daxil olduq. Bu məsciddə kişilər və qadınlar
ayrı-ayrılıqda namaz qılır və ziyarət edirlər.
Çox böyük məsciddir. Peyğəmbərin qəbrini ziyarət etdik, burada
namaz qıldıq. Qayıdanda həyat
yoldaşım Gülsaranı bir anlığa itirdik.Buna
görə çox həyəcan keçirdim. Sonra oğlum Vüsal anasını tapıb, bizə
sevinc bəxş etdi.
Mədinədə iki qibləli məscidə gedib, orada
da namaz qıldıq. Bir türk restoranında çörək
yeyib yenidən həmin gün Məkkəyə qayıtdıq.
Deməli o gün 900 km-dən də çox yol getdik, bir an da olsa belə yorulmadıq və
özümüzü çox yaxşı hiss etdik. Bütün bunların kökündə daxili inam və
Allaha olan sevgi dayanır."
Dağlıq Qarabağ hadisələrində fəal
iştirakı ilə əlaqədar İmran Əbilovun xatirələri
son dərəcə dramatilkdir." 1991-ci ilin may ayı idi. Mən Xankəndində idim. Orada
bütün nazirliklərin nümayəndələri ilə
Azərbaycan KP MK-nin keçmiş ikinci katibi V.Polyaniçko
müşavirə keçirtdi. Mənə
və daxili işlər nazirinin müavini Akif Rəfiyevə
tapşırdı ki, biz Kəlbəcərə gedək.
Orada "Sarı-yeri" yaylağında azərbaycanlı
çobanlara ermənilər hücum edir və qoyunları
kütləvi surətdə Ermənistana aparırlar. Biz Kəlbəcərə getmək üçün
Gəncəyə, oradan da Murov yolu ilə gedib
çıxmalı idik. Bu çox uzaq və
qorxulu yol idi. Ağdərə yolu isə
bağlı idi. Ona görə də mən
(o zaman Dövlət Aqrar Sənaye Komitəsinin sədr
müavini işləyirdim) Bakıya zəng edib, vertolyot istədim.
Biz Akif müəllimlə və 6 nəfər
avtomatçı, 2 nəfər pulemyotçu ilə vertolyota
minib Kəlbəcərə uçduq.
Hava yolu da o zamanlar çox qorxulu və təhlükəli
idi. Buna baxmayaraq, biz Kəlbəcərin
"Sarı-yeri" yaylağına çatdıq. İsti suyun "Taxta başı" deyilən yerdə
bizi aşağıdan atəşə tutdular. Bizimkilər də cavab atəşi açdılar.
Mən o yerləri yaxşı
tanıdığım üçün pilotları "Ceyran
bulağı" deyilən yerə endirdik.
Allah Təala bizi bu fəlakətdən də qorudu. Oradaca
"Ceyran bulağı" üstündə rəhmətlik
Xalq şairi Səməd Vurğunun bir vaxtlar oturduğu yerdə
çörək yedik. Sonra
"Sarı-yeri" yaylağına getdik. Cəsarətli çobanlarımız öz
silahları ilə özlərini və sürünü mərdliklə
qoruyurdular. Polis işçiləri də
avtomatla onların keşiyini çəkirdi. Dağlara əlavə polis qüvvələri
ayrıldı və biz Kəlbəcər rayonuna gəldik.
RPK-nin birinci katibi (rəhmətlik) İsmayılov Zahid
bizi qonaq otağına dəvət etdi. Bir gecə
orada qaldıq. Bakıdan bizə xəbər
verdilər ki, biz təcili Laçın rayonu
"Qara-Keşiş" yaylağına
uçmalıyıq. Səbəb ondan ibarət
idi ki, ermənilər İmişlinin həmin yaylaqda olan
qoyunlarına, çobanlara hücum edib 6 -nəfəri
öldürmüş, 1000-dən çox qoyunu
aparmışdılar. Biz vertolyotla o
yaylağa getmək üçün əvvəlcə
Laçına gəldik. İmişli
RPK-nin birinci katibi Qadir İsmayılzadə də öz
adamları ilə orada bizi gözləyirdilər.
Həmin yaylağa uçduq.Vəziyyət bizim
hamımızı şoka salmişdi. Çünki erməni cəlladları
İmişli rayonunun Lenin adına kolxozun 6
nəfər çobanını amansızlıqla
öldürmüş, bir qoca kişini və bir cavan gəlini
yandırmışdılar. Atları,
eşşəkləri, körpə buzovları da gedəndə
güllələyib, 2000-dən çox qoyunu Ermənistana
sürüb aparmışdılar.Yerdə qalan toyuqdan
tutmuş dəvəyədək hamısını güllə
ilə məhv etmişdilər. Çadırları
yandırmışdılar. Hamı kədərdən
ağlayırdı. Bu Azərbaycan
xalqının başına gətirilən müsibətlərin
başlanğıcı imiş. Bizimlə
jurnalist də var idi (Allahverdi adında). O, hadisəni
lentə çəkdi. Lakin biz Bakıya
qayıdıb televiziya ilə onun verilməsini istədik.
Lakin buna əməl olunmadı, nəyə
görə məlum olmadı.
Dağlıq Qarabağda Tuğ kəndində- erməni
ekstremistlərinin törətdikləri vəhşiliklərin
ən şiddətli vaxtı idi. 1991-ci ilin aprel
ayında yenə də Xankəndində DQMV üzrə Təşkilat
Komitəsinin sədri V.Polyaniçkonun iştirakı ilə
müşavirə keçirildi. DQMV-nin azərbaycanlılar
yaşayan kəndlərində - kolxoz və sovxozlarda Dövlət
Aqrar Sənaye Komitəsinin gördüyü və görəcəyi
işlər haqqında mənim hesabatım qoyulmuşdu.
Mən məruzə etdim. Onlara neçə
baş cins mal-qara, qoyun verildiyini, yem və toxum, maliyyə vəziyyəti
ilə əlaqədar nə qədər kredit,
avtomaşın, kənd təsərrüfatı texnikası
ayrıldığını, tikinti materialları, qüvvəli
yem, yanacaq, qışlaq, yaylaq və s. verilməsi haqqında ətraflı
məlumat verdim. Həmçinin bildirdim ki, o kəndlərdə
əlavə 29 kolxoz və sovxoz yaratmışıq,
onların ştat vahidləri təsdiq edilmiş, əlavə
baytar müəssisələri yaratmışıq. Digər
rayonlardan azərbaycanlılar yaşayan kəndlərə
mal-qara üçün 2000 ton ot, küləş
və saman, 300 ton qüvvəli yem ayırmışdıq.
Mənim məruzəmdən həmin təsərrüfatların
başçıları və yeni yaradılmış rayon
partiya komitələrinin rəhbərləri çox
razılıq etdilər.
V.Polyaniçko, SSRİ DİN-nin müavini general mayor
Ovçinnikov, DQMV-nin hərbi komendantı general mayor Safonov da
işimizə yüksək qiymət verdilər.
Sonra
V.Polyaniçko mənə tapşırdı ki, mən
Hadrutun Tuğ kəndinə gedib orada bir sıra mübahisəli
məsələləri həll edim, həm də DQMV-nin Kənd
təsərrüfatı idarəsinin rəisi Lazaryanla
görüşüb, onu işləməyə təhrik edim.
Bu məqsədlə mən Xocalı rayon aqrar
kombinatının direktoru Rafiq Mürsəliyevlə birlikdə
Tuğ kəndinə getdik. Bizimlə Hadrut RPK-nin
ikinci katibi (adını unutmuşam) də gəldi. Biz Ağdama qayıtdıq və Rafiq Mürsəliyevin
UAZ avtomaşını ilə Tuğa yollandıq.
Ağdamdan
çıxdıq, yolda Rafiq dedi ki, yaxın pavilyonda
çörək yeyək. Dedim ki, yox biz təzə
yemişik. O və katib isə cəhd elədi, xahiş etdi,
çox dirəndi ki, Tuğda işimiz çox olacaq, gəl
çörək yeyək. Məni isə, nəsə
çəkirmiş kimi etiraz edirdim.
Nəhayət onlar iki nəfər, məni bir təhər
razı saldılar. Biz könülsüz oturub bir tikə
çörək yedik. Cəmi 30 dəqiqə
çəkdi. Sən demə bu 30 dəqiqə
hər şeyi həll edirmiş və Allah bizi ölümdən
qoruyurmuş.
Biz yola düzəldik. Qaradağlı kəndinə
çatarkən (bu Azərbaycanın dövlət xadimlərinin
vurulduğu, vertolyotun məhv olduğu kənddir) yolda
tüstü gördük. Yolda bir avtobus
yanmışdı, bir UAZ maşını isə
aşmış və gülləbaran edilmişdi. 13 nəfər öldürülmüş və
yandırılmışdı. Ermənilər
qaçmışdılar, polislərimiz sonradan gəlmişdilər.
Hadisə 30-40 dəqiqə əvvəl baş
vermişdi. Deməli əgər biz yeməyə
oturmayıb yolumuza davam etsəydik, biz də bu hadisənin
qurbanı olacaqdır. Çox
şükürlər olsun Ulu Tanrıya ki, bizi qorudu, bizə
və balalarımıza rəhm etdi o rəhmli, Mərhəmətli
Allah. Allah o ölənlərə rəhmət
eləsin.
Biz nəhayət 3 saatdan sonra gəlib Tuğ kəndinə
daxil olduq. Mən orada heç olmamışdım.
C.Cabbarlının 1905-ci il əsərində
erməni ilə müsəlmanın
"döyüşünü" teatr tamaşasında
görmüşdüm. Kənddə həqiqətən
də ermənilər və azərbaycanlıların evləri
bir-birinə çox qarışıb, burada onları
heç cür ayırmaq mümkün deyildi. Biz məktəb direktorunu tapdıq və belə qərara
gəldik ki, məktəbdə oturub söhbət edək.
Məqsəd kənddə ermənilərdən ayrı
kolxoz təşkil etmək və bir sıra sosial problemlərin
həlli idi. Biz məktəbdə müəllimləri görmədik.
Məktəb demək olar ki,
bağlanmışdı.
Ermənilər bizi görüb dərhal əl-ayağa
düşdülər, onlar çox fəal idilər. Özü də
bu təkcə Tuğda deyil, hər yerdə belə idi.
Tuğdan 25-30 nəfər kənd adamlarını toplayıb
söhbət etdik. Bildirdilər ki, ermənilər azərbaycanlıları
kənddən qovurlar. Bu işdə onlara
erməni "boyevikləri" çox köməklik edirlər.
Onların ot tayalarını
yandırmışdılar. Gecələr kənddə
atışma olurdu. Biz əvvəl buna
inanmadıq. Sonra saat 4-5 arası olardı,
birdən yaxın evlərin birindən bizə tərəf
avtomatdan atəş açıldı. Xoşbəxtlikdən
tələfat olmadı. Dərhal atəş
açılan tərəfə getdik. Kənddə
azərbaycanlı polis də var idi. Bizə
dedilər ki, o evə tərəf getməyin, orada banda var.
Söhbətimizi çətinliklə başa
çatdırdıq. Orada guya kolxoz da
yaradıb, sədr də seçdik. Biz
Ağdama həmin yoldan deyil, ayrı yolla qayıtdıq.
İki gündən sonra Bakıya qayıdanda eşitdim
ki, Tuğda ermənilər həmin məktəbi
yandırıb və bir neçə azərbaycanlını
öldürmüşlər.
Tarixi bir kənd olan Tuğdan azərbaycanlılar
yavaş-yavaş qovulurdular. Bu barədə mən
V.Polyaniçkoya məlumat verməyimə baxmayaraq ciddi bir dəyişiklik
olmadı."
Zəngin kitabxanası olan İmran Əbilovun hələ
gənc yaşlarinda məsul vəzifələrdə
çalışmasına baxmayaraq ədəbiyyata, incəsənətə,
mədəniyyətə, klassiklərin, şair və
yazıçıların əsərlərinə,
aşıq sənətinə xüsusi maraq göstərmişdir. Onun kitaba daxil etdiyi Səməd
Vurğun, Bəxtiyar Vahabzadə, Rəsul Rza, Mehdi Hüseyn,
İlyas Əfəndiyev, Nəbi Xəzri, İsmayıl
Dağıstanlı, Lütvəli Abdullayev, Zülfi
Adıgözəlov, Fatma xanım Mehrəliyeva, Habil
Əliyev, Aşıq Pənah, Tofiq Dadaşov və bir
çox şəxsiyyətlərlə birgə mənalı
görüşləri barədə xatirələri mahiyyətinə
görə bütün insanlar üçün tərbiyəvi
əhəmiyyət kəsb edir. Ömrünün müdriklik
çağında ağsaqqallıq funksiyasını əzmlə,
istək və maraqla icra etməkdən zövq alan
İmran Əbilovun özünəməxsus poetik
düşüncələri vardır.Bu baxımdan onun
"Qocalıq" şeiri dərin məna kəsb edir.
Tərk
edir bu canı cavanlıq quşu,
Yerinə astadan gəlir qocalıq.
Qarşıda
görəndə eniş-yoxuşu,
Yolları ikiyə bölür qocalıq.
...
Cavanlıq
havası çıxmır başımdan,
Ayrıla bilmirəm o ilk bahardan.
Cavan
görünsəm də mən öz yaşımdan,
Hərdən sataşmağı bilir qocalıq.
...
Cavanlıq,
insaf et, getmə tez belə,
Məni xoş arzular gözləyir hələ.
Qanrılıb
baxdıqca mən hər gözələ,
Astaca qımışır, gülür qocalıq.
...
Ömür
təqvimindən qopur varaqlar,
Məni qış axtarıb, boran soraqlar.
Artıq
zülmət gəlir, sönür çıraqlar,
Gözümün zığını silir qocalıq.
...
Gəncliyin
qədrini cavanlıqda bil,
Atılan ox geri qayıtmaz bir də.
Günəş
də qocalır, əbədi deyil,
Axırda özü də ölür qocalıq.
Ömür kitabda Vətənə vurğunluğunu əməli
işləri ilə sübut edən İmran Əbilovun
valideynlərinə olan məhəbbəti, övlad
qayğısı, ailədə böyütdüyü
uşaqlara göstərdiyi diqqət və onun uğurlu nəticələri
örnək kimi təbliğ olunmağa layiqdir. Aparılan qısa təhlildən
bir daha aydın olur ki, "Vətənə vurğun:ömürdən səhifələr"
kitabı kamil bir insan həyatından azərbaycançılıq
baxımından zəngin xəzinə olub milli mənəvi dəyərimizə
qiymətli töhfədir.
Şəddat Cəfərov iqtisad elmlər
üzrə fəlsəfə doktoru,ilk
poliqrafçı alim.
Şahrza Ağayev pedaqogika üzrə
fəlsəfə doktoru, qabaqcıl təhsil işçisi.
Olaylar.- 2017.- 8-10
aprel.- S.13.