Parlamentalizm siyasi
plüralizmin
təməl prinsiplərindəndir
Azərbaycanda parlamentalizm ənənələri
inkişaf etdirilir
Azərbaycanda siyasi plüralizm ənənələrinin
davam etdirilməsi dövlətin siyasi fəaliyyət prinsiplərinin
əsaslarından birini təşkil edər. Elə bu səbədən
də ölkədə siyasi plüralizmin təmin olunması
istiqamətində lazım olan bütün addımlar
atılmaqdadır. Sözügedən siyasi plüralizmin ənənələrindən
biri də parlament seçkilərinidir ki, bunun
üçün ölkədə bütün mümkün
imkanlar yaradılıb. Seçki institutunun bərqərar
olması hər bir dövlətin demokratik
inkişaf yolu ilə getməsinin ən mühüm göstəricisi,
parlament seçkiləri isə siyasi həyatın
böyük maraq doğuran hadisələrindəndir.
Parlament
seçkiləri siyasi sistemin bütün palitrasını əks
etdirdiyi üçün onların, ümumiyyətlə,
"varlığı və yoxluğunu" üzə
çıxarır, hərənin malik olduğu seçici
bazasını və siyasi potensialını bu seçkilərdə
acıq-aydın nümayiş etdirməyə imkan verir.
Demokratik ölkələrdə seçkilərin nəticələri
ölkədə fəaliyyət göstərən siyasi
qüvvələrin nüfuz və reytinqinin göstəricisi
kimi qəbul edilir. Eyni zamanda, siyasi qüvvələr də bu
nəticələr əsasında özlərinin fəaliyyət
strategiyalarının yenidən təşkili
üçün təcrübə və fürsət əldə edirlər.
Xatırladaq ki, Azərbaycan Respublikasının Milli Məclisi
Azərbaycan Respublikasında qanunvericilik hakimiyyətini həyata
keçirən dövlət hakimiyyəti orqanıdır.
Birpalatalı orqan olan Milli Məclis 125 deputatdan ibarətdir.
Deputatlar majoritar seçki sistemi, ümumi, bərabər və
birbaşa seçki hüququ əsasında sərbəst,
şəxsi və gizli səsvermə yolu ilə seçilirlər.
Azərbaycan Respublikası Milli Məclisinin hər
çağırışının səlahiyyət müddəti
5 ildir. Milli Məclisin hər
çağırışının seçkiləri beş
ildən bir noyabr ayının birinci bazar günü
keçirilir. Milli Məclisdə hər il iki növbəti
yaz və payız sessiyaları keçirilir. Beləliklə
1995-ci ildən etibarən Azərbaycan Respublikasının
qanunvericilik hakimiyyətini Milli Məclis yerinə yetirir və
5 ildə bir dəfə olaraq Milli Məclisə 125 mandat
üzrə 125 seçici dairəsində majoritar qaydada
seçkilər keçirilir. Bir çox dünya ölkələrindən
fərqli olaraq Azərbaycan parlamentdə siyasi partiyaların təmsil
olunması istiqamətində ciddi islahatlar həyata
keçirilib. Bu isə o deməkdir ki, Azərbaycanda siyasi
plüralizm ənənələri parlamentdə təmsilçilik
məsələsində də ön plana çəkilir. Qeyd
edək ki, ölkədə 5-ci çağırış
parlamentə seçkilər 1 noyabr 2015-ci ildə
keçirilib. Seçkilərin nəticələrinə əsasən
prezident İlham Əliyevin
lideri olduğu Yeni Azərbaycan Partiyası əksər
seçki dairələrində qalib gələrək seçkilərdə
bir daha inamlı qələbə qazanıb. Məlumat
üçün qeyd edək ki, sözügedən seçkiləri
40 təşkilatdan 503 beynəlxalq və 66 mindən çox
yerli müşahidəçi izləyib. Seçkilərdə
"ELS" Müstəqil Araşdırmalar Mərkəzi,
"RƏY" Monitorinq Mərkəzi, o cümlədən Azərbaycan
Gənclərinin Hüquqlarının Müdafiə Mərkəzi
Fransanın "Opinion Way" Sosioloji Tədqiqatlar
İnstitutu ilə birgə, Vətəndaşların Əmək
Hüquqlarını Müdafiə Liqası ABŞ-ın
"AJF&Associates İnc." təşkilatı ilə birgə
"exit-poll" keçirib. Bütün exit-poll nəticələri
YAP-ın inamlı qələbəsini qeyd edib. Seçkilərdə
müşahidə üçün 119 seçki dairəsi
üzrə 1000 seçki məntəqəsində veb-kameralar
quraşdırılıb. Nəticə etibarilə parlamentdə
Yeni Azərbaycan Partiyası, Vətəndaş Həmrəyliyi
Partiyası, Bütöv Azərbaycan Xalq Cəbhəsi Partiyası,
Demokratik İslahatlar Partiyası, Böyük Qurtuluş
Partiyası, Milli Dirçəliş Hərəkatı
Partiyası, "Ana Vətən"
Partiyası, Vətəndaş Birliyi Partiyası, Azərbaycan
Sosial Rifah Partiyası, Vəhdət Partiyası, Azərbaycan
Demokratik Maarifçilik Partiyası, Azərbaycan Sosial Demokrat
Partiyası təmsil olunur. Onu da qeyd edək ki, Azərbaycanda
50-dən çox partiya qeydiyyata alınıb. Amma onlardan
çox azı siyasi səhnədə fəaldırlar. Ən
böyük partiya ölkə prezidenti İlham Əliyevin sədrlik
etdiyi hakim Yeni Azərbaycan Partiyasıdır. Maraqlıdır,
Azərbaycan parlamentində siyasi partiyaların təmsil
olunması məqsədilə hansı imkanlar yaradılıb?
Əvvala
onu qeyd edək ki, siyasi
partiyaların təsisi və idarə olunması ilə
bağlı qanunveciliyi kifayət qədər güclü
hesab etmək olar. Siyasi partiyaların fəaliyyəti Azərbaycan
Respublikasının Konstitutsiyası, Siyasi Partiyalar Haqqında
qanun və Seçki Məcəlləsi ilə tənzimlənir.
Bununla yanaşı, siyasi partiyaların təsisi və fəaliyyətlərinin
əsasını azad toplaşmaq, üzvlərinin bərabər
hüquqluluğu, özünü idarəetmə, qanunilik və
açıqlılıq kimi prinsiplər təşkil edir. Azərbaycanda
siyasi partiyalar təsis qurultayları yolu ilə
formalaşırlar. Qanuna görə, siyasi partiyanın nizamnaməsi
və proqramının qəbul olunması, rəhbər və
nəzarət-təftiş orqanlarının
formalaşdırılması təsis qurultayı tərəfindən
aparılmalıdır. Bunun üçün, siyasi
partiyanın yaradılması təşəbbüsü ilə
çıxış edən şəxslər tərəfindən
təşkilat komitəsi yaradılmalıdır. Təşkilat
komitəsi siyasi partiyanın qurulması üçün tələb
olunan işləri həyata keçirməli, partiyanın
orqanları, nizamnaməsi və proqramı partiyanın ali rəhbər
orqanı-Qurultayı tərəfindən təsdiq edilməlidir.
Qurultay ən azı beş ildə bir dəfə keçirilməlidir.
Siyasi partiyaların qeydiyyatı, "Hüquqi şəxslərin
dövlət qeydiyyatı və dövlət reyestri
haqqında" qanunla aparılır. Siyasi partiyanın təsis
olunduğu gündən bir ay müddətində
"Hüquqi şəxslərin dövlət qeydiyyatı və
dövlət reyestri haqqında" Qanuna uyğun olaraq, partiya
üzvlərinin sayını təsdiqləyən sənəd
əlavə edilməklə, siyasi partiyanın dövlət
qeydiyyatına alınması üçün müraciət
olunur. Qeydiyyat üçün minimal üzv sayı müəyyən
edilib. Siyasi partiyanın nizamnaməsini
və proqramını qəbul etmiş, yetkinlik yaşına
çatmış tam fəaliyyət qabiliyyətli Azərbaycan
Respublikasının vətəndaşları siyasi partiyaya
üzv ola bilərlər. Siyasi partiyalar tərəfindən
üzvlərinin qeydiyyatı aparılır. Qanunda partiyaların regional və
yerli əsasda formalaşdırılmasına heç bir məhdudiyyət
yoxdur, lakin partiyalar öz fəaliyyətini ümumölkə
səviyyəsində qurmalıdırlar. Regionlarda fəaliyyət
yalnız quruma məxsus rayon təşkilatları vasitəsilə
həyata keçirilməlidir. Hətta öz
konstitutsiyası, parlamenti, məhkəmə və icra
orqanları olan Naxçıvan Muxtar respublikasında da
regional partiyaların yaradılmasına icazə verilmir.
Başqa bir nümunə kimi göstəriləcək fakt,
xarici ölkə vətəndaşları və ya vətəndaşlığı
olmayan şəxslər siyasi partiyanın üzvü ola bilməzlər.
Amma QHT-lər də belə bir məhdudiyyət yoxdur.
Yalnız 18 yaşına çatmış Azərbaycan vətəndaşları
siyasi partiya üzvü ola bilərlər. QHT-lər də isə
yaş məhdudiyyəti nəzərdə tutulmayıb.
Yalnız QHT-nin təsisçiləri 18 yaşında
olmalı, gənclər təşkilatının təsisçiləri
isə 16 yaşında ola bilərlər.
Azərbaysanda
seşkilərin şəffaf və ədalətli
keçirilməsi üçün yaradılan şərait
siyasi partiyaların parlamentdə təmsil olunması
şansını artırır. Qeyd edək ki, Mərkəzi
Seçki Komissiyasının
seçkilərdə şəffaflığın təmin
edilməsi yönündə fəaliyyəti yüksək səviyyəli
müasir texnologiyaları tətbiq etməsi ilə də əlamətdar
olmuşdur. Nəqliyyat, Rabitə və İnformasiya
Texnologiyaları Nazirliyinin Məlumat-Hesablama Mərkəzi tərəfindən
elan olunmuş müsabiqə nəticəsində "Elektron
Hökumət" sisteminin "Elektron səsvermə və
ictimai rəyin öyrənilməsi" Seçki Monitorinqi
Koalisiyasının istifadəsinə verilmişdir. Nətisədə
ökədə ilk dəfə olaraq elektron səsvermə həyata
keçirilib. Digər yenilik seçki prosesi haqqında məlumatların
operativ şəkildə çatdırılması ilə
bağlıdır. Belə ki, seçki məntəqələrinin
təxminən 10 %-ində veb-kameralar
quraşdırılmışdır. Respublika ərazisində
125 dairə seçki komissiyasının minlərlə
seçki məntəqəsi
telefonlaşdırılmışdır. DSK-larda
quraşdırılmış kompyuterlərdən MSK-nın nəzdindəki
Seçkilər İnformasiya Mərkəzinə
informasiyanın ötürülməsi üçün
yüksək parametrli xətlərin ayrılması ilə
şəbəkənin yaradılması təmin edilib. Məhz
bu kimi hallar siyasi partiyaların qanunvericilik orqanda təmsil
olunması üçün böyük imkanlar yaradır.
Üstəlik
Azərbaycanda siyasi partiyaların maliyyələşdirilməsi
üçün hər il dövlət büdcəsində təxminən
2 milyon 500 min manat vəsait nəzərdə tutulur. Dövlət
büdcəsindən ayrılmış vəsaitin 10 faizi irəli
sürdüyü namizədlər Azərbaycan
Respublikasının Milli Məclisinə keçirilmiş son
seçkilərdə etibarlı səslərin azı 3 faizini
qazanmış, lakin Azərbaycan Respublikasının Milli Məclisində
təmsil olunmayan siyasi partiyalar arasında qazanılmış
səslərin sayına proporsional olaraq bölünür. Vəsaitin
40 faizi Azərbaycan Respublikasının Milli Məclisində təmsil
olunan siyasi partiyalar arasında bərabər, 50 faizi isə
seçilmiş deputatlarının sayına proporsional olaraq
bölünür. Onu da qeyd etmək yerinə düşərdi
ki, seçkilərin ölkədəki siyasi qüvvələrin
nisbətində və fəaliyyətində nə kimi dəyişikliklər
yaratması, ən əsası və vacibi isə həmin
qüvvələrin gələcək vəziyyətinə nə
kimi təsir göstərəcəyi zaman-zman müzakirə
mövzusu olaraq qalmqdadır. Parlament seçkilərinin isə
həm nəticələrinin, həm də bu nəticələrə
gətirib çıxaran səbəblərin götür-qoy
edilməsi müzakirələrdə maraqlı olan
bütün tərərflərin, ən başlıcası isə
Azərbaycanda siyasi mübarizəyə qoşulan qüvvələrin
öz potensial və real imkanlarını
doğru-düzgün dəyərləndirməsi
baxımından mühüm təcrübə hesab olunur.
Azərbaycan Respublikası Prezidenti
yanında KİV-in İnkişafına Dövlət Dəstəyi
Fondunun maliyyə dəstəyilə çap edilmişdir
Olaylar.- 2017.- 25 aprel.- S.15.