“Ermənilərin
bizdən bircə fərqi odur ki...”
Teleqraf.com İsraildə yaşayan
azərbaycanlı yazıçı Çingiz Hüseynovla
müsahibəni təqdim edir.
– Çingiz müəllim, Amerika
prezidentinin Qüdsün İsrailin paytaxtı kimi
tanınması dünyanın gündəmini dəyişdi.
Hazırda İsraildə yaşadığınıza görə
sizin də bu məsələyə münasibətiniz
maraqlıdır. Sizcə, Tramp nə üçün belə
bir bəyanatla çıxış elədi? Məqsəd,
niyyət nə ola bilər? Və siz Qüdsü hansı
ölkəyə aid şəhər hesab edirsiniz?
– Əl-Qüds, Yerusəlim əsrlər boyu yəhudilərin paytaxtı olub. Ən azı beş min illik müddətində. Və bu, Tövrat və Bibliyada, hətta Quranda da vardır. İki dəfə uçurulub, eramızdan əvvəl və I əsrdə. Uzun müddət xristianların, daha sonra Osmanlı imperiyasının ərazisi olub, I Dünya müharibəsindən sonra “mandat” ərazisi kimi Britaniyayanın tabeliyində olub. Əslində, Qüds üç dinin şəhəridir və İsrail bunu təsdiqləyir, abidələri qoruyur, nə xristianları, nə də müsəlmanları təqib etmək fikrində olmayıb, indi də bu fikirdən uzaqdır. Mən burada gördüklərimi deyirəm.
Son zamanlara qədər üç dinə aid şəhərin şərq hissəsində yerləşən bu müqəddəs və həm də qazanc mənbəyi olan abidələr – uçurulmuş Sinaqoqadan qalma faciəli keçmişin yadigarı - “Közyaş divarı“, İsanın edam yeri və məqbərəsi, Məhəmməd Peyğəmbərin “isra-mirac” və Ömərin qələbələri şərəfinə ucaldılmış iki məscid müsəlmanların tabeliyində olub... BMT-nin qərarı ilə 1947-48-ci illərdə Fələstin ərazisində iki dövlətin, yəhudi və ərəblərin, yaranması qərarını yəhudilər qəbul etdilər, ərəblər isə bu qərarla nəinki razılaşmadılar, hətta o gündən ərəb ölkələri ilə birlikdə bu günə qədər davam edən (üç nəsil!) İsrail ilə qanlı müharibəyə başladılar. Qərar-niyyətləri isə o zamandan dəyişilməzdir, bunu açıq aydın yüksək tribunalardan elan edirlər: İsrail bir dövlət kimi ləğv olunmalıdir! Yəhudilər qovulmalıdır! Bütöv ərazi ərəb-fələstinlilərin olmalıdır! Və bu ölüm-dirim müharibələrdə İsrail daima qələbə çalmış, Fələstin ərəbləri isə torpaqlarını qarış-qarış itirməkdə olublar... Mən yəhudi deyiləm, amma haqq-ədalət onların tərəfindədir. Odur ki, Tramp, din söz-söhbətləri, islam abidələrin zəbti, “işqal” və s. bütün bunlar bəhanədir, siyasi oyunlardır, üstəlik “antisemitizmin” qalıqlarıdır. Düşündüyümü, şahid olduğumu deyirəm...
– Uzun müddət Rusiyada yaşamısınız. Rusiyadan yaşayan bəzi azərbaycanlılar ermənilərlə xoş münasibətlərindən, dostluğundan danışır. Sizin də yaxşı münasibətdə olduğunuz ermənilər olubmu?
– Olub. Bakı, Qarabağ və nisbətən Moskva ermənilərini deyirəm. Və bunu qətiyyən inkar etmək olmaz!
– Ümumiyyətlə,
erməniləri bir millət kimi necə xarakterizə edərdiniz?
– Ermənilər dilini, dinini, mənsubiyyətini, varlığını qoruyub saxlaya bilən xalqlardandır, yəhudilər sırasında olmağa can atırlar, onlardan qədim olmaq arzusundadılar... Bizdən bircə fərqləri var: biz türk və islam dünyasının ayrılmaz bir parçasıyıq, onlar isə yer üzündə tək-tənhadılar, hətta xristian aləmində də “monofizit”likləri ilə fərqlənirlər. Puşkinin “erməni əfsanəsi əsasında” yazdığı “Qavriilifda” əsərini oxuyun! Və tək-tənhalıq milləti, məncə, sıxır, narahat edir.
– İndi
İsrail kimi daha azad və sərbəst
bir ölkədə
yaşayırsınız. Bəs narkotik
maddələrdən istifadə azadlığına necə
baxırsınız?
– Mənfi...
– Heç
çəkmisiniz?
– Gəncliyimdə bir dəfə anaşa çəkmişəm...
– Necədir?
– Boş şeydir!
– Siqaret...
– Onu da 33 yaşımda atdım.
– İçki
necə?
– Az-az olar.
– Sizcə, homoseksualizmi Qərbin pis dəyəri hesab etmək olar, yoxsa?
– Pisdən pis dəyərdir!..
– Bəs azadlıq, sərbəstlik?
– Söz yox ki,
istəyənlər gizlincə
yapırsa yapsın, amma bunun təbliği,
nümayişlər bəşəriyyəti
edam etməkdir.
– Maraqlıdır,
sizdən asılı
olsa, Azərbaycan ədəbi mühitində
nəyi dəyişərdiniz,
hansı islahatları
həyata keçirərdiniz?
– Azadlıq, sərbəstlik...
Amma birlik necə azad ola bilər
ki?
– Hərdən deyirlər ki, müasir yazıçılarımız fransız maarifçilərinin
ideyalarını yayırlar.
Fransız maarifçilərinin ideyalarını isə köhnəlmiş hesab edirlər. Sizcə, Volter, Monteskyö, Russo, Didro doğrudanmı köhnəliblər?
– Öyrənmişik və
hələ də öyrənməliyik. “Ölçülər” heç
də köhnələməyib,
hələ də davam etməkdədir, aldanmayaq və öz-özümüzü aldatmayaq.
Bir var dünyəvi (beş-altı) elm-sənət-fəlsəfə-ədəbiyyat,
bir də var ümumdünya. Biz və erməni-gürcü-çex
və bir çoxları hələ
də ikincilər dəstəsindənik.
– Bəzən də deyirlər ki, Azərbaycan dili böyük ədəbi əsərlər
yaratmaq üçün
yetərli deyil. Razısınızmı?
– Dilin nə günahı?
Özü də son illərdə
dilimiz xeyli inkişaf edib, gizli nə varsa,
açıb göstərməyə
malikdir. Onu da deyim ki,
bunlar şablon kəlmələrdir, daxilən
qulsansa, ilahidən alınan Qələmi tulla, özünə başqa bir iş tap.
– Mirzə Cəlil, Sabir doğrudanmı millətimizi
aşağılayıb? Belə
yazırlar...
– Yanlış və ziyanlı fikirdir! Mirzə Cəlil və Sabir bizim
güzgümüzdur... Görüb
eşidirik: Qul təbiətli olma (“Poçt qutqsu!)! Avam-nadan olma! Çalış, savadlan,
boş-boş işlərdən
qaç, oğlunu savadlandır! (“Usta Zeynal”) və s. Millətin üçün
çalış, onu
soyma, qeydinə qal! (Sabir!!)
Qoqolu da ruslar atmaq
istəyirlər, Saltıkov-Şedrini
də. Bu kimi fikirləri yayanların bircə adı var: “Danabaşlar”.
– Guya onların əsərlərində
müsbət azərbaycanlı
obrazları yoxdur...
– Bəs Mirzə Cəlil, yaxud Sabir müsbət azərbaycanlı obrazlar deyilmi?
– Çingiz müəllim, Azərbaycan
ədəbiyyatında, kinosunda
müsbət dindar obrazına rast gəlmisinizmi? Niyə bizdə ruhanilər ancaq Molla Sadıq,
Şeyx Nəsrullah kimi göstərilir? Bizdə işıqlı ruhani olmayıb?
– Maraqlı sualdır... Mənim dinə bağlı xalamın əri Əlməmməd kişi, ona
Bircədayı deyirdik,
nurani, alicənab adam idi, əsərin
müsbət qəhrəmanı
ola bilərdi, amma olmadı; bu kimiləri az deyildi; görünür,
ədəbiyyatımız hələ
bu kimi mənəviyyata
bağlı problemlərin
əksinə hazır
deyil. Bəlkə səbəb dinimizin
qapalı olmasındadır?
Tam sərbəst deyil? Haqqı-ədaləti qorumaqda acizdir?
Bəlkə “müsbətliyi” konkret və tək-tük, çox vaxt passiv adamlara
bağlıdır? “Qadağançılıq” dində
dərin kök salmış? Ölüm fəsəfəsi
həyat fəlsəfəsindən
üstündür, ona
görə? Kənarda
düşmən axtarmayaq!.. Düşmən bizim içimizdədir.
– Bəs din alimlərinə alim demək olarmı? Məsələn, Əbu Hənəfi, İmam Qəzzali...
– Din varsa, din alimləri də olmalıdır. Və onlarin işi dini kitabları təhlil etməkdir.
İzahatlar, din tarixi,
mətnşünaslıq və
s. Amma alim var, “alim” də
var!.. Bu haqda mənin islama aid mübahisə doğura biləcək mülahizələrim az deyil, beş kitab çap eləmişəm.
Təəssüf ki, kitablarım
rus dilindədir, amma ayrı-ayrı parçaları ingilis, türk, ərəb, ivrit, Azərbaycan dillərində işıq
üzü görüb.
Bu, başqa və
ayrıca bir müsahibənin problemləridir.
Quran və müasir islam, Quran və
M.P, Quranda ziddiyətlər
və s.
– Çağdaş Azərbaycan tənqidçilərindən kimi
daha çox oxuyur və qiymətləndirirsiniz?
– Bu suala cavab vermək
istəmirəm.
– Bəzən hesab edirlər ki, sizin Anara
qarşı sərt tənqidi münasibətiniz
şəxsi kontekstdədir.
Onunla əvvəllər
dost olubsunuzmu?
– Tarix var, həqiqət
var... Anar həqiqətən əsl
yazıçıdır və
bunu heç cür və heç kim
inkar edə bilməz. Amma bir var “yazıçı Anar”, bir də var
“idarə sədri” Anar. Birincisini gülər üzlə qarşılayıb bağrıma
basardım, ikincisinə
quruca salam
verib keçərdim.
– Lütfi Zadə vəsiyyət etdi ki, onu Azərbaycanda
dəfn etsinlər. Maraqlıdır, belə bir
vəsiyyət sizin də ağlınızdan
keçibmi?
– Hələlik uzağam bu hislərdən.
– Nobel arzusu sizdə də var?
– Bu mükafatı almağı
kim istəməz
ki?
– Bəs
Nobel arzusu ilə yazıb-yaradan yazıçılara
münasibətiniz necədir?
– Bunu arzulayanlara münasibətim müsbətdir.
Yazsınlar-yarışsınlar...
– Sonda... Cinlə şeytanın fərqi nədir?
– Bu, İlahiyə veriləcək
suallardandır. Məncə, əmioğlu və yaxud, əkiz qardaşdılar.
Olaylar.- 2017.- 13 dekabr.- S.12.