Səni çox sevdim, Aytən...
İnsanın əhvalı
onun ruhuna bağlıdı. Bəzən elə olur ki, insan
ruhu hansısa bir hadisənin təsirindən haldan-hala
düşür. Bu məqamda insan daxilində necə bir
prosesin baş verdiyini kəsdirə bilmir, hiss və
duyğularının onu hansı istiqamətə
apardığını görmür, fırtına içində
çabalaya-çabalaya qalır. Bu zaman gözəl bir musiqi
onu "fırtınadan" uzaqlaşdıraraq xilaskarına
çevrilir. Bu, bir muğam parçası, bəstəkar,
xalq mahnısı, klassik musiqi, yaxud da saz ifası ola bilər
- baxır kimin ruhuna, zövqünə hansı yaxındı.
Mənim ruhuma saz musiqisi daha yaxındı, daha doğmadı. Qəlbimin bütün tellərini "Ruhani" ilə sızladıb paramparça etmək mümkündü. Yaxud da əksinə darmadağın olmuş iç dünyamı "Ruhani" birləşdirir. "Koroğlu cəngisi" səslənəndə ölmüş ruhumun dirilməsi an məsələsinə çevrilir. "Orta sarıtel" məni çox uzaqlara aparır, dinləyəndə ruhum dincəlir. "Baş sarıtel" isə xoş xatirələrimi qanadlandırıb keçmiş günlərə aparır. Bir sözlə, SAZ mənim üçün bitib-tükənməyən bir xəzinədi...
Azərbaycan xalqının saz musiqisi qədər dəyərli və sanballı olan ikinci musiqi xəzinəsi muğamdı. Demək olar ki, bir ömürdü dinləyirəm, muğam ifaçılarına qulaq asıram. Bir neçə dəfə muğam televiziya musabiqəsini canlı izləmişəm. Və hər dəfə mənə elə gəlib ki, muğamı anlamıram, onu hiss edə bilmirəm. Amma bir müddət əvvəl gənc xanəndə Aytən Məhərrəmova bu qənaətimi alt-üst etdi.
İki il əvvəl Aytənin albom təqdimatına dəvət almışdım. "Ana yurdum" adlı albom Daşkənddə hazırlanmışdı. Təqdimatda canlı olaraq "Heyratı" oxudu. İfaya heyran oldum, Aytənin səsi məni özünə hopdurdu. Səsdəki mərdlik və nikbinlik ovqatı məndə bir cəngavərlik əhvalı yaratdı. Eşitmişdim ki, "Heyratı"nın ən mahir ifaçısı Xan Şuşinski olub. Evə dönəndən sonra internetdə Xan Şuşinskinin ifasında həmin muğamı dinlədim və heyrətə gəldim. Aytən Xan Şuşinskidən qətiyyən geri qalmamışdı, ustad səviyyəsində ifa etmişdi.
Beləcə... Aytən muğamı mənə sevdirdi... sevdirdi yox, muğama bağladı. Sonra Aytənin ifasında "Şahnaz"ı dinlədim, muğamı tamlığı ilə dərk etdim. Üstəlik də onun yüksək səviyyəli ifasına heyran oldum. Və o gün - bu gün Aytən Məhərrəmovanın dinləyicisi oldum, pərəstişkarına çevrildim...
***
Vədələşdiyimiz kimi işdən sonra gözəl bir məkanda görüşdük. Çay süfrəsi arxasında ordan-burdan söhbətləşdik. Çayın rəngini və ləzzətini, eləcə də mürəbbənin dadını və gözəlliyini təriflədik. Musiqi dünyasından, şou aləmindən söz açdıq. Söhbətin istiqaməti siyasi məcraya yönələn anda qəfildən soruşdum:
-Aytən, sənin
üçün muğam nədi?
Düşünmədən cavab verdi:
-Məncə, muğam səmadan enmiş müqəddəs kitab qədər dəyərlidir. Bu dəyərin içində insanı özünə çəkən, onu yaşadan, hiss və duyğularını zamana və şəraitə uyğun kökləyən bir ucalıq var.
Muğam bax, həmin ucalıqda taleyimə işıq tutan, yol göstərən bir varlıqdı. Muğam məni özünə çəkən bir cazibədi, sehrdi. Hərdən özümə sual verirəm ki, muğamsız mən kim olardım?
-Nə cavab verirsən?
-Heç kim. Həyatım mənasız, günlərim
hədər gedərdi. Bəlkə də
həyatı dərk edə bilməzdim, ömrümü bir
boşluq içində başa vurardım.
-Həm də tanınmazdın,
sevilməzdin, - əlavə edirəm.
-Muğam
işığında tanınmağın, məşhurlaşmağın
çox gözəl tərəfləri var. Bu işıq
yolunu açır və sən özündə çox
böyük bir məsuliyyəti
daşıdığını hiss edirsən. Bu
məsuliyyəti ilk dəfə 2011-ci ildə Beynəlxalq
Muğam Müsabiqəsinin qalibi olanda anladım. Həmin məsuliyyəti ona görə çox
asanlıqla çiyinlərimə götürdüm ki,
müsabiqənin gedişində heç bir haqsızlıq
görmədim, ifama verilən yüksək dəyər məni
göylərə qaldırdı. Və o zamandan muğam
mənim yol yoldaşım, tale sirdaşım oldu...
Aytən həmin müsabiqədə qalib olmaq
üçün günlərlə çalışıb,
yuxusu qaçıb, bəzən vaxtında çörək
də yeməyib, ac qalıb, məşq etməkdən
yorulub-usanmayıb. Qarşısına qoyduğu məqsədə
çatmağın yollarını arayıb. Natəvanın "Yenə ya rəb, nə qəmgindir
mənim bu şad olan könlüm" rədifli qəzəlini
əzbərləyib. Səhnəyə
çıxanda muğamın arasında qəzəli söyləyib.
Elə ki,
Baxın
bu Natəvan zarə, gunu bəxtim kimi qarə, Gəzər Məcnun
tək avarə, mənim naşad olan könlüm, -sözləri
ilə qəzəli bitirib, münsiflər onu
alqışlayıblar. Halbuki
yarışmanın şərtlərinə görə
ifaçını alqışlamaq olmazdı.
Yunanıstan, Hindistan, Türkiyə, Fransadan gələn
münsiflər qəzəlin sözlərini başa
düşməsələr də Aytənin diksiyasını,
səsindəki həzin notları, lirik məqamları hiss
etmişdilər. Üstəlik də onlar Aytənin
oxuduğu "Şahnaz"ın təsirindən xeyli vaxt
çıxa bilməyiblər.
Hələ Aytənin keçirdiyi hissləri demirəm. Qaliblərin
adı elan olunanda yaşadığı duyğular indi də
yadına düşəndə kövrəlir. Deyir ki, öncə 3-cü, sonra 2-ci yerin qalibini elan
etdilər. Mən isə titrəyirdim, adım çəkilmirdi...
"Aytən Məhərrəmova 1-ci yer"
deyəndə hər şeyi unutdum, sanki, ayaqlarım yerdən
üzüldü. Bir də onda özümə gəldim
ki, ətrafdakılar məni təbrik edirlər, qucaqlayıb
öpürlər, sevinirlər, gülürlər...
Qalibiyyət
elə bir hissdir ki, insan o an sevincdən
ölə də bilər. Daxilində baş verən
proseslərin təsirindən özünü itirib, lal-kar vəziyyətinə
də düşər. Bütün bunlar o
zaman baş verir ki, günlərlə, həftələrlə
çəkdiyin zəhmətin halal haqqını alırsan.
Sənin haqqını sinidə hazır şəkildə
başqasına təqdim etmirlər. Aytən Məhərrəmovaya
halal haqqını vermişdilər...
***
Aytən danışdıqca Seyran Səxavətin ustad
Süleyman Abdullayev haqqında yazdıqlarını
xatırlayıram. Yazıcının muğamla bağlı
sualına Dədə Süleyman belə cavab verib ki, dünya
muğamı dinlədikcə, muğamı duyduqca
günahlarından arınacaq, paklaşacaq, ruhu təmizlənəcək.
Aləmdə Allahdan sonra güclü, qüdrətli
bir möcüzə varsa, o da muğamdı. Muğam insanlığı xilas edəcək.
Altı il əvvəl bir muğam
yarışmasında münsiflik edən xarici ölkə
nümayəndələri "Şahnaz"ı başa
düşübsə, demək ki, Dədə Süleyman
havayı söz danışmayıb: "Muğamı yer
üzünə Allah göndərib". Aytən
oxuyanda mən bu sözlərin gerçək anlamına
tapınıram. Hiss edirəm ki, muğamda irfani gözəllik
və qüdrətlə yanaşı bir sehr, cazibə var. O,
səni bu cazibənin içinə salır və sən
çox dəyişirsən, hər şeyi unudursan.
Aytən heç kimə bənzəmir, öz səsi,
öz yolu, öz dəst-xətti var. Şirin, məlahətli,
kövrək və duyğulu, eləcə də üsyankar səsi
ilə dinləyicini heyran edir. Heç bir
ifaçını yamsılamır, bir başqasının
yolu ilə getmir, özünün açdığı
cığırla uğura doğru hər gün bir addım
irəli gedir. Oxuduğu mahnılara bəzən
özünün impravizasiyasını, boğazlarını əlavə
edir. Çox da uğurlu alınır.
O, oxuyarkən səs diapozonunu nümayiş etdirmir,
muğamlarla yanaşı bəstəkar və xalq
mahnılarını ifa edir, yaradır. Deyir ki,
böyük sənətkarlarımızın
ustalığı, səslərindəki məlahət,
muğamın mətni, nəğmənin melodiyası üzərində
düşünüb-daşınmaları mənim
üçün örnək olan bir məktəbdi,
özümü bu məktəbin yetirməsi hesab edirəm.
O,
oxuduğu xalq və bəstəkar mahnılarının
melodiyasına öz qəlbini bükür. Onu
dinləyəndə səsinin içindəki ürək
çırpıntılarını eşitmək olur. Bu, ona görə belədir ki, Aytən oxuduğu
mahnını əyninə geyinir. Ölçünü
dəqiq bilir, ondan balaca, ya da böyük olanını
"geyinmir". Çünki bu, çox
eybəcər görünəcək, tökülüb-itəcək.
Aytən oxuyanda təpədən -
dırnağa kimi mahnılaşır, muğamın sehrində
itib-batır. Ona görə də həyatda
olduğu kimi, səhnədə də səmimidir, xoşdur,
cazibadardır. Təbiilik və səmimilik
sənətin tacıdır.
Aytən deyir ki, mahnı onu deyil, o, mahnını öz
zövqünə, üslubuna və imkanlarına görə
seçir. Hər hansı bir mahnının ifa ömrü 5-6 dəqiqədir.
Təsirinin ömrü ifasının
ömrünə bərabər olan nəğməyə
mahnı demək olmaz. Aytənin oxuduğu "Aman
ayrılıq", "İntizar", "Gəl inad etmə",
"Xatırla məni", "Anama deyin", "Heyfim gəldi",
"Ey nazlı canan", "Heç küsməyin
yeridirmi?", "Qurbanam o gözlərə", "Qərarsız
mən oldum", "Sədaqətim var", "Gəl bizə
yar" və s. mahnıların isə ömrü uzundu. İllərlə yol gəlib, zamanında Azərbaycanın
məşhur, dünyaca tanınmış xanəndələri,
müğənniləri ifa ediblər. Bu
gün isə Aytən həmin mahnıları ifa edəndə,
sanki, dinləyici qəlbinin "sarı siminə" toxunur.
***
Çoxları kimi onun da uşaqlığı adi
keçib. Amma bu adiliyin içində bir maraq, bir həvəs
onu heç vaxt dinc qoymayıb, onu bacısından fərqləndirib.
Dil açanda piano istəyib. Beş yaşında atası oyuncaq piano alıb.
Amma oyuncaq piano qızcığazın
içindəki ilahi səsin, musiqi marağının, çalıb-oxumaq
həvəsinin qarşısında duruş gətirə
bilmirdi. Əsil musiqi aləti lazım idi.
Aytən çox istəyirdi, çox
arzulayırdı pianoda ifa etsin.
Bunu hiss
edən valideynləri ona piano aldılar. O, tək əllə
kimsədən dərs almadan öz-özünə
çalmağa başlayıb və öyrənib. Valideynləri görüb ki, Aytən
yaşıdları ilə oynamaq əvəzinə
bütün günü pianonun arxasında oturur. Ona görə də musiqi məktəbində təhsil
almaq üçün onu məktəbə yazdırırlar.
Burada müəllimləri Aytənin səsindəki
istedadı görüb təklif edirlər ki, xanəndəlik
sinfində oxusun.
Təklif qəbul olunur. Aytən daha sonra Bülbül adına orta ixtisas musiqi məktəbində təhsil
alaraq, Əlibaba Məmmədovdan öyrənir. Muğamın
dərinliklərinə enmək, orada gizlənən sehr və
cazibəni üzə çıxarmaq üçün ali təhsilə gedən yola çıxmaq lazim
idi. Şuşa Musiqi Kolleci onu
"çağırırdı". O, bu
çağırışa səs verdi,
kollecdə Mənsum İbrahimovu Tanrı onun
qarşısına çıxardı. Sonra da
Azərbaycan Milli Konservatoriyasında magistr təhsilini başa
vurdu. Orada da Mənsum İbrahiomov Aytənin
muğam dünyasında bir məşəl oldu. Aytən
sevimli müəllimi haqqında belə deyir:
-Bu sənətdə,
bu pillədə olmağımda göydə Allahıma, yerdə
isə ustadım Mənsum İbrahimova borcluyam. O, nəinki mənə,
eləcə də bütün tələbələrinin
lazım olan pilləyə qalxmaları üçün əlindən
gələni əsirgəmir. Özü necə,
hansı cığırla irəli gedirsə,
çalışır ki, bizi də o yolla aparsın.
Mənsum müəllim nurlu insandı. Yaxşı
günümüzdə də, pis günümüzdə də
yanımızdadı, ağsaqqalımızdı. Çox vaxt dərd-sərimi, problemlərimi, adlaya
bilmədiyim əngəllərimi ona söyləyir, məsləhət
istəyirəm. Belə məqamlarda Mənsum
müəllimin təklif etdiyi, göstərdiyi yolla gedirəm.
Başlanğıcım da, sonum da Mənsum
müəllimdi. O, heç nəyini məndən əsirgəmir...
***
Bu gün Aytən özü müəllimlik edir. İlk müəllimlik fəaliyyətinə
19 yaşı olanda Şuşa Musiqi
Kollecində başlayıb. Tələbələrə
Azərbaycan xalq musiqi tarixini öyrədib. Gənclərə hər hansı bir muğamın,
təsnifin ifaçıları haqqında, tarixi haqqında
bigilər verib. Musiqi məktəbində təhsil alan, gələcəyin müğənnisi, xanəndəsi
olan gəncin Cabbar Qaryağdıoğlunun, Seyid
Şuşinskinin kim olduğunu, hansı musiqiləri,
muğamları, təsnifləri ifa etdiyini bilməməyə
haqqı yoxdu.
Hazırda Milli Konservatoriyada müəllimlik edir, tələbələrinə
muğamla yanaşı qaval dərslərini də keçir. Özü bu
musiqi ocağında tələbə olarkən
Konservatoriyanın rektoru Siyavuş Kərimi onun
istedadını görüb, bəyənib və təhsilini
başa vurduqdan sonra məktəbdə qalıb işləməyi
Aytənə təklif edib.
Aytən qaval səsini, onun ritmini düstura salıb,
şifahi səsləri, ritmləri yazıya köçürüb. Hələ bu vaxta kimi
heç kim belə bir iş etməyib. Bu, bir ilkdi. Muğam ifası
qavalsız olmaz. Tar və kaman kimi qaval da muğam
ifaçısının yol yoldaşı, qəlb
sirdaşıdı.
Aytən fonoqramadan çox canlı ifaya
üstünlük verir. Dediyinin sübutu kimi belə bir hadisə
danışdı:
-Bir
neçə il əvvəl
Çelyabinskidə konsert verirdik. Dedilər ki,
fonoqrama ilə oxumaq lazıımdı. Ürəyimcə
olmasa da razılaşdım. Amma səhnəyə
çıxan kimi fikrimi dəyişdim. Fonda
musiqi səslənməsinə baxmayaraq mən canlı, həm
də mikrofonsuz oxumağa başladım. Bunu
görən musiqiçilər məni müşaiyət etməyə
başladılar, arxa fondakı səsi kəsdilər. Mahnını oxuyub bitirəndən sonra uzun-uzadı
alqışladılar, hiss etdim ki, fonoqramasız
oxumağım tamaşaçıların ürəyincə
olub. Bu hərəkətim haqqımızda
yüksək fikir formalaşdırdı.
-Operada işləyirsən...
-Bəli,
iki ildi Akademik Opera və Balet Teatrının solistiyəm. "Şah İsmayıl"da Ərəbzəngi,
"Leyli və Məcnun"da Leylinin anasını
oynamışam. İçimdən gələn
ən müqəddəs istəyimdi ki, Leyli rolunu
canlandırım. İnanıram ki, yaxın zamanlarda
rejissor Leylini mənə həvalə edəcək...
***
Musiqi elə bir qidadır ki, insan mənəviyyatının bir çox məqamları onun melodiyasına və ritminə köklənərək, ürək döyüntüləri ilə həmahəng olur. Bu, mənəvi dünyanın musiqiyə bağlılığından irəli gələn bir haldır. Həmin bağlılığın müəllifi ifaçı və onun səsidi. İfaçının səsindəki melodiyanın həzinliyi, sözlərin lirika ilə səsləndirilməsi, duyğularının musiqiyə bükülərək təqdim olunması... bunlar yoxdursa, dinlədiyin musiqinin də təsir gücü olmur. İfaçı dinləyicinin iç dünyasında "gəzişib" onun ruhunu tərpədə bilmirsə, deməli musiqi duyumu, musiqi yozumu yoxdur.
Bu sadaladıqlarım Aytən Məhərrəmovanın daxili dünyası və sənəti ilə birləşərək harmoniya yaradıb. O, bəstəkar və xalq mahnılarında, eləcədə muğamlardakı baş motivi, yəni əsas fikri səs naxışına çevirib dinləyicinin zehninə, ürəyinə rahatlıqla ötürən və duyduğunu qəlbindən süzülən hisslərin alovuna bürüyən ifaçıdı. Bu onun sevilməsi üçün ən böyük stimuldu.
Mən də səni
çox sevdim, Aytən!
Züleyxa Nadir
Olaylar.- 2017.- 2
may.- S.10.