Azərbaycan parlamenti
siyasi
plüralizm məkanına
çevrilib
Heydər Əliyev Milli Məclisə
siyasi mədəniyyət gətirdi
Azərbaycanda siyasi plüralizm ənənələrin
foprmalaşmasında ümumilli
lider Heydər Əliyevin rolu danılmazdır. Müstəqil
Azərbaycanda demokratk prinsiplərin təmin olunmasında əsas
vasitələrdən hesab olunan söz, fikir
azadlığı, siyasi partiya və vətəndaş cəmiyyətlərinin
formalaşması, eləcə də parlamentarizmin
inkişafında ulu öndərin fəaliyyəti xüsusi əhəmiyyət
kəsb edir. Cəmi 4 ay Ali
Sovetin sədri vəzifəsində
çalışsa da, Heydər Əliyev bu qısa müddətdə
parlamentin ruhunu kökündən dəyişdi, Milli Məclisə siyasi mədəniyyət gətirdi. Onun iclası aparmaq tərzi, fikirlərini dəqiq əsaslandırması,
çıxışların məğzini
tutmaq bacarığı, qiymətli
fikirləri ümumiləşdirmək
qabiliyyəti özlüyündə parlamentin üzvləri üçün yeni bir örnək,
əsl parlamentarizm məktəbi idi.
Mübaliğəsiz demək olar ki, Heydər Əliyevin
Ali Sovetin sədri vəzifəsində
çalışdığı qısa zaman kəsiyində Azərbaycanın
demokratik, hüquqi, dünyəvi dövlət kimi gələcək
inkişafının təməli
qoyuldu. Heç də
təsadüfi deyildir ki,
1993-cü il 3 oktyabr prezident seçkilərində seçicilərin
98,8 faizi Heydər Əliyevə səs
verərək ölkənin taleyini bu görkəmli
dövlət xadiminə həvalə etmək niyyətində olduqlarını bütün dünyaya
nümayiş etdirdilər. Ölkə başçısı kimi Heydər
Əliyev iqtisadi, siyasi, sosial,
hüquqi islahatların həyata
həyata keçirilməsini, demokratik dəyərlərin cəmiyyətdə bərqərar olunmasını
çox önəmli hesab edirdi. Bu məqsədlə o ölkənin
yeni Konstitusiya layihəsinin hazırlanmasına böyük əhəmiyyət verir, bu işə şəxsən özü rəhbərlik
edirdi. Uzun müzakirələrdən
sonra 1995-ci il noyabrın
12-də ümumxalq səsverməsi ilə müstəqil Azərbaycanın ilk demokratik Konstitusiyası qəbul olundu. Həmin gün müstəqillik
dövründə ilk dəfə parlamentə seçkilər
keçirildi və I çağırış Milli Məclis
tezliklə işə başladı. Ölkənin Əsas sənədinin qəbulu
dövlət quruculuğu, cəmiyyətin gələcək
inkişaf modeli üçün
hüquqi əsas yaratdı. Bununla Azərbaycanın
müstəqilliyinin möhkəmləndirilməsi, onun əbədi,
dönməz xarakter alması baxımından tariximizin ən
məhsuldar
dövrünün təməli qoyuldu. Tezliklə ölkə
başçısının 21 fevral
1996-cı il tarixli sərəncamı ilə Hüquq
islahatları Komissiyası yaradıldı. Komissiyada
qısa müddətdə ölkə həyatının müxtəlif sahələri üzrə yeni qanun
layihələri işlənib
hazırlandı. Bu işdə parlament
Heydər Əliyevə dəstək verdi. Bu
dövrdə qəbul
olunmuş qanunlar arasında aşağıdakıları göstərmək olar: Mülki Məcəllə,
Mülki-Prosessual Məcəllə,
İnzibati Xətalar Məcəlləsi, Cinayət Məcəlləsi, Cinayət-Prosessual Məcəllə, Cəzaların İcrası Məcəlləsi,
Gömrük Məcəlləsi, Vergi Məcəlləsi,
Ticarət gəmiçiliyi Məcəlləsi
və başqa məcəllələr,
"Torpaq islahatı
haqqında", "Konstitusiya Məhkəməsi
haqqında", "Məhkəmə və hakimlər haqqında", "Prokurorluq haqqında", "Polis
haqqında", "Vəkillər
və vəkillik fəaliyyəti
haqqında", "Diplomatik xidmət haqqında və sair.
Statistikaya müraciət etsək,
görərik ki, 1993-cü il oktyabrın 10-dan 2002-ci il
dekabrın 30-dək Milli Məclis
tərəfindən qəbul
edilmiş 1715 qanun və qərardan
975-i Prezident Heydər
Əliyevin təşəbbüsü
ilə qəbul edilmişdir. Bu
sənədlər ölkədə hüquqi, demokratik, dünyəvi dövlətin və vətəndaş cəmiyyətinin, bazar iqtisadiyyatının hüquqi
bazasının yaradılmasında mühüm rol
oynadı.1998-ci ildə Heydər
Əliyevin təşəbbüsü
ilə Şərq aləmində ilk demokratik respublika
quran Azərbaycan bu dəfə
də ilk dəfə olaraq
ölüm cəzasını
ləğv etdi. Bu İnsan
hüquq və azadlıqlarına dövlət səviyyəsində göstərilən diqqətin
bariz nümunəsi idi.
Heydər Əliyev milli qanunvericiliyimizin daha da təkmilləşdirilməsi,
ölkəmizin Avro-atlantik məkana inteqrasiyasını daha
da sürətləndirmək məqsədi ilə 2002-ci
il iyunun 22-də öz fərmanı ilə Konstitusiyada dəyişikliklər edilməsi
haqqında referendum aktının layihəsini ümumxalq səsverməsinə
çıxardı. Bu, Heydər
Əliyevin dərin fəlsəfi
düşüncələrinin məntiqi nəticəsi kimi
ilk növbədə dövlətçiliyimizin,
demokratik norma və prinsiplərin daha da möhkəmləndirilməsinə yönəlmişdir. Bu dövrdə artıq parlament Avropa
məkanına inteqrasiya sahəsində çox vacib qanunlar qəbul
etmişdir. Bunların arasında "Azərbaycan
Respublikasının İnsan
hüquqları üzrə müvəkkili (ombudsman)
haqqında", "Azərbaycan Respublikasında insan hüquq və
azadlıqlarının həyata
keçirilməsinin tənzimlənməsi haqqında",
" Nazirlər kabinetinə Azərbaycan Respublikasının Milli Məclisi
tərəfindən etimad məsələsinin həll edilməsi
hüququnun əlavə təminatları haqqında"
Konstitusiya qanunları kimi
çox mühüm sənədlər var idi. 2002-ci il
avqustun 24-də əhalinin
böyük əksəriyyəti referendum
aktına səs verərək Heydər
Əliyevin rəhbərliyi ilə
ölkədə aparılan
hüquqi islahatları dəstəklədiyini bildirdi.
Konstitusiyaya edilmiş dəyişikliklərə əsasən
vətəndaşlara Ombudsmana, Konstitusiya məhkəməsinə müraciət etmək hüququ verildi. Milli Məclisin səlahiyyətləri dəqiqləşdirilərək
ona Ombudsmanın seçilməsi, Apelyasiya Məhkəməsinə hakimlərin təyin olunması hüququ
verildi. Bu dəyişikliklərin bir qrupu məhkəmə hakimiyyətinin
rolunun artırılması, Prokurorluğa qanunvericilik təşəbbüsü hüququnun verilməsi ilə bağlı idi.
Ölkənin əsas sənədinə
edilmiş dəyişiklik Azərbaycan
Respublikasındakı
reallığı
özündə əks etdirməklə
xalqımızın, dövlətçiliyimizin gələcək tərəqqisinə xidmət
edirdi. Heç də təsadüfi deyildir ki, parlament bu məsələ ilə əlaqədar özünün 2002-ci il 29 iyul tarixli müraciətində Heydər
Əliyevin hüquq siyasəti
sahəsindəki bu təşəbbüsünü dəstəklədiyini birmənalı şəkildə
ifadə etmişdir. Bu, Heydər Əliyev və parlament iş birliyinin ən
parlaq nümunələrindən biri idi. Heydər Əliyevin
xarici siyasət strategiyasında parlamentin beynəlxalq əlaqələrinin
inkişafı mühüm yer
tuturdu. Bu siyasətin məntiqi nəticəsi kimi bu gün Milli Məclis respublikanın iştirak etdiyi bir sıra nüfuzlu
beynəlxalq qurumların
parlament məclislərinin,
o cümlədən Avropa Şurası Parlament Assambleyasının, Parlamentlərarası
İttifaqın,
ATƏT-İn Parlament Assambleyasının, Qara Dəniz
İqtisadi Əməkdaşlığı Parlament
Məclisinin, MDB-nin
Parlamentlərarası
Assambleyasının, GUAM Parlament Assambleyasının,
İslam Konfransı Təşkilatı Parlament
Məclisinin tam
hüquqlu
üzvüdür, Avropa
Parlamenti və Şimali Atlantika Parlament Assambleyası ilə
yaxından əməkdaşlıq edir. Milli Məclisdə dünyanın 70-dən çox
ölkəsinin parlamenti ilə əlaqələr üzrə işçi qrupları
yaradılmışdır. Parlament
nümayəndə heyətləri tez-tez xarici ölkələrdə səfərlərdə olur, Milli Məclisdə xarici ölkələrin siyasi və dövlət xadimləri, parlament üzvləri ilə
görüşlər təşkil
edilir. Bütün bunlar
qanun
yaradıcılığı sahəsində təcrübə və informasiya mübadiləsi baxımından çox əhəmiyyətlidir. Azərbaycan parlamenti ölkənin beynəlxalq əlaqələrinin
inkişafına öz
layiqli töhfəsini verməkdədir. Müstəqil Azərbaycanda Prezident -
parlament münasibətlərinin yüksək səviyyədə olduğunu
göstərən ən bariz
nümunələrdən
biri 2001-ci il fevralın
23-24-də Milli Məclisin Ermənistan
- Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin sülh
yolu ilə həlli prosesinə aid məsələyə həsr
edilmiş iclası olmuşdur. İclasda Heydər
Əliyev Dağlıq Qarabağ problemi ilə əlaqədar
baş verən prosesləri şərh edərkən haqlı
olaraq qeyd edirdi ki, əgər müstəqilliyin ilk illərində
bütün Azərbaycan xalqını hiddətləndirən,
vahid sarsılmaz bir qüvvə kimi
meydanlara toplayan milli qürur, milli oyanış hisslərindən
lazımi şəkildə istifadə olunsaydı, vəziyyət
bu dərəcədə mürəkkəbləşməzdi.
Ölkə başçısının iştirakı ilə keçirilən bu iclasa ölkədə fəaliyyət göstərin siyasi partiyaların, qeyri-hökumət təşkilatlarının, habelə
ziyalıların, bütövlükdə geniş ictimaiyyətin nümayəndələri dəvət olunmuşdular. Bu prezidentin əslində xalqla
məsləhətləşməsi idi. Belə vacib tədbirin Milli Məclisdə
keçirilməsi, şübhəsiz, Heydər Əliyevin
parlamentin nüfuzunu yüksək tutduğunu sübut edir. Heydər
Əliyev parlamentarizm ənənələrinin inkişafına müstəqilliyimizin
qorunub saxlanması, daha da möhkəmlənməsi
prizmasından yanaşır, bu
sahəni dövlətçilik
məfkurəsinin
ayrılmaz tərkib hissəsi
hesab edirdi. O, dəfələrlə qeyd
edirdi ki, müstəqil Azərbaycan
XX əsrin əvvəllərində
mövcud olmuş Xalq Cümhuriyyətinin varisidir. Hakimiyyətin
mühüm qollarından biri kimi
bugünkü Milli Məclis də varislik prinsipinə
sadiq qalaraq parlamentarizm ənənələrini
inkişaf etdirməkdədir.
Heydər Əliyev Xalq Cümhuriyyətinin 80 illik yubileyi
münasibəti ilə Milli Məclisin təntənəli
iclasında çıxış edərkən bu barədə öz
fikirlərini belə açıqlamışdı:
"Azərbaycan
Respublikasının Milli Məclisi
Xalq Cümhuriyyətinin
yaratdığı
Parlamentin indi də
varisidir. Varislik həmişə, eyni
zamanda, böyük məsuliyyət demək olubdur. Varislik o demək deyil ki, sən o hadisəni olduğu
kimi təkrar edəsən, yaxud o səviyyədə yaşayasan. Hər bir varis varislik prinsipini əzizi tutaraq, o dövrün, o hadisənin varisi olaraq
o hadisəni, o dövrü, o quruluşu daha da
yüksəklərə
qaldırmalıdır. Biz
Azərbaycanda bunu edirik və bu sahədə çox şeylərə
nail olmuşuq. Hesab edirəm ki, Azərbaycanın bugünkü Milli Məclisi varislik adını şərəflə
daşıyır, eyni zamanda,
ötən illərdə
və xüsusən
son dövrdə Azərbaycanın müstəqil dövlətini
inkişaf etdirmək
üçün çox işlər görübdür."
Bugünkü Milli Məclis Xalq Cümhuriyyəti Parlamentinin
varisi kimi Azərbaycan dövlətçiliyini
əbədi etmək üçün Heydər Əliyev ideyalarından bəhrələnir.
Zəngin idarəçilik təcrübəsinə və
yenilməz iradəyə malik belə bir tarixi şəxsiyyətin
ölkədə yenidən siyasi hakimiyyətə qayıdışı Azərbaycanın müstəqil dövlətçiliyini, siyasi varlığını məhv
olmaq təhlükəsindən xilas etməklə yanaşı həm
də Azərbaycan parlamentarizm
tarixində yeni bir dövrün
başlanğıcını qoydu. Onun heyrətamiz xilaskarlıq missiyası nəticəsində Azərbaycan ötən əsrin əvvəllərində mövcud olmuş Xalq Cümhuriyyətinin
aqibətindən qurtuldu. Azərbaycan
tezliklə təlatümlərindən,
sarsıntılardan uğurla
çıxaraq gələcəyə, inamla baxan bir dövlətə çevrildi.
Azərbaycan Respublikası Prezidenti
yanında KİV-in İnkişafına Dövlət Dəstəyi
Fondunun maliyyə dəstəyilə çap edilmişdir
Olaylar.- 2017.- 9-10 may.- S.15.